The purpose of this blog is the creation of an open, international, independent and free forum, where every UFO-researcher can publish the results of his/her research. The languagues, used for this blog, are Dutch, English and French.You can find the articles of a collegue by selecting his category. Each author stays resposable for the continue of his articles. As blogmaster I have the right to refuse an addition or an article, when it attacks other collegues or UFO-groupes.
Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum
Zoeken in blog
Deze blog is opgedragen aan mijn overleden echtgenote Lucienne.
In 2012 verloor ze haar moedige strijd tegen kanker!
In 2011 startte ik deze blog, omdat ik niet mocht stoppen met mijn UFO-onderzoek.
BEDANKT!!!
Een interessant adres?
UFO'S of UAP'S, ASTRONOMIE, RUIMTEVAART, ARCHEOLOGIE, OUDHEIDKUNDE, SF-SNUFJES EN ANDERE ESOTERISCHE WETENSCHAPPEN - DE ALLERLAATSTE NIEUWTJES
UFO's of UAP'S in België en de rest van de wereld Ontdek de Fascinerende Wereld van UFO's en UAP's: Jouw Bron voor Onthullende Informatie!
Ben jij ook gefascineerd door het onbekende? Wil je meer weten over UFO's en UAP's, niet alleen in België, maar over de hele wereld? Dan ben je op de juiste plek!
België: Het Kloppend Hart van UFO-onderzoek
In België is BUFON (Belgisch UFO-Netwerk) dé autoriteit op het gebied van UFO-onderzoek. Voor betrouwbare en objectieve informatie over deze intrigerende fenomenen, bezoek je zeker onze Facebook-pagina en deze blog. Maar dat is nog niet alles! Ontdek ook het Belgisch UFO-meldpunt en Caelestia, twee organisaties die diepgaand onderzoek verrichten, al zijn ze soms kritisch of sceptisch.
Nederland: Een Schat aan Informatie
Voor onze Nederlandse buren is er de schitterende website www.ufowijzer.nl, beheerd door Paul Harmans. Deze site biedt een schat aan informatie en artikelen die je niet wilt missen!
Internationaal: MUFON - De Wereldwijde Autoriteit
Neem ook een kijkje bij MUFON (Mutual UFO Network Inc.), een gerenommeerde Amerikaanse UFO-vereniging met afdelingen in de VS en wereldwijd. MUFON is toegewijd aan de wetenschappelijke en analytische studie van het UFO-fenomeen, en hun maandelijkse tijdschrift, The MUFON UFO-Journal, is een must-read voor elke UFO-enthousiasteling. Bezoek hun website op www.mufon.com voor meer informatie.
Samenwerking en Toekomstvisie
Sinds 1 februari 2020 is Pieter niet alleen ex-president van BUFON, maar ook de voormalige nationale directeur van MUFON in Vlaanderen en Nederland. Dit creëert een sterke samenwerking met de Franse MUFON Reseau MUFON/EUROP, wat ons in staat stelt om nog meer waardevolle inzichten te delen.
Let op: Nepprofielen en Nieuwe Groeperingen
Pas op voor een nieuwe groepering die zich ook BUFON noemt, maar geen enkele connectie heeft met onze gevestigde organisatie. Hoewel zij de naam geregistreerd hebben, kunnen ze het rijke verleden en de expertise van onze groep niet evenaren. We wensen hen veel succes, maar we blijven de autoriteit in UFO-onderzoek!
Blijf Op De Hoogte!
Wil jij de laatste nieuwtjes over UFO's, ruimtevaart, archeologie, en meer? Volg ons dan en duik samen met ons in de fascinerende wereld van het onbekende! Sluit je aan bij de gemeenschap van nieuwsgierige geesten die net als jij verlangen naar antwoorden en avonturen in de sterren!
Heb je vragen of wil je meer weten? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen! Samen ontrafelen we het mysterie van de lucht en daarbuiten.
05-05-2021
NASA's asteroïde-simulatie toont onvermijdelijke ramp voor aarde
NASA's asteroïde-simulatie toont onvermijdelijke ramp voor aarde
NASA heeft een week lang onderzocht wat er zou gebeuren als een gigantische asteroïde op de aarde afstormde. Conclusie: zoals het nu is, zou de ramp onvermijdelijk zijn.
Momenteel bestaat er geen technologie die een asteroïde zou kunnen tegenhouden Europa van de kaart te vegen. Dat bewijzen simulaties van NASA. Zelfs met zes maanden voorbereidingstijd zouden we het niet kunnen voorkomen.
Dat hypothetische scenario werd getest tijdens een planetaire verdedigingsconferentie van de Verenigde Naties. Het bewijst dat landen volledig onvoorbereid zijn op dit soort rampen. Dat beamen de deelnemers: “Als we in het echte leven met het scenario worden geconfronteerd, zouden we met de huidige mogelijkheden op zo’n korte termijn geen ruimtevaartuig kunnen lanceren.” De enige mogelijkheid die we zouden hebben in zo’n situatie, is het gebied ontruimen. Toch zou dat moeilijk zijn, aangezien de getroffen zone grote delen van Noord-Afrika en Europa inhield. De oefeningen worden gehouden om te kijken wat we in de toekomst kunnen doen om wel voorbereid te zijn.
SpaceX-baas Elon Musk beweert dat het gebrek aan een oplossing “een van de vele redenen is waarom we grotere en meer geavanceerde raketten nodig hebben”.
SpaceX heeft onlangs een contract met NASA binnengehaald voor de ontwikkeling van een nieuw ruimtevaartuig, dat wordt gebouwd om mensen en vracht door het zonnestelsel te vervoeren. In combinatie met zijn Super Heavy Rocket Booster beweert SpaceX dat het nieuwe vaartuig ’s werelds krachtigste lanceervoertuig ooit zal zijn. In theorie zou het gebruikt kunnen worden om te helpen bij missies om het pad van een asteroïde die naar de aarde komt om te leiden.
NASA werkt al aan asteroïde-afbuigingstechnologie en plant een lancering van zijn eerste testmissie van zijn Double Asteroid Redirection Test-systeem (DART) eind 2021. Dan zou het de asteroïde Dimorphos bereiken in de herfst van 2022. DART zal proberen de baan van de asteroïde te veranderen en hopelijk bewijzen dat een dergelijke strategie in de toekomst zou kunnen werken op gevaarlijke objecten die richting de aarde komen.
NASA volgt momenteel 25000 van die objecten. Er zijn zo’n 30 nieuwe ontdekkingen per week.
Minihelikopter Ingenuity voltooit vierde vlucht op Mars alsnog, NASA verlengt missie
De minihelikopter Ingenuity is vandaag alsnog opgestegen op Mars en heeft met succes zijn vierde vlucht gemaakt. Die was opnieuw sneller en verder dan de voorgaande keren. Gisteren ging er iets mis bij de start en bleef het toestel aan de grond. De NASA-ingenieurs herkenden dat probleem uit eerdere tests. Een dag lukte het in de herkansing wel. De minihelikopter zal overigens veel langer op Mars rondvliegen dan oorspronkelijk gepland.
De missie, die oorspronkelijk ongeveer 30 dagen zou duren, is met nog eens 30 dagen verlengd. “Na die periode van 30 dagen zullen we bekijken waar we staan”, zei NASA-manager Lori Glaze. “Er is een kans om ook daarna nog door te gaan.”
Vorige week is Ingenuity voor de eerste keer opgestegen. Het werd daarmee het eerste luchtvaartuig dat een vlucht op een andere planeet voltooide. Daarna vloog de helikopter, die wordt aangedreven door lithium-ionbatterijen en ongeveer 1,8 kilogram weegt, nog twee keer, verder en sneller dan voorheen. Een vierde lanceerpoging gisteren mislukte aanvankelijk, maar werd vandaag herhaald.
De 1,8 kilo zware Ingenuity (Vindingrijkheid) had als opdracht 133 meter in zuidelijke richting te vliegen en onder meer foto’s te maken van een mogelijke nieuwe landingsplek. Die wordt de eindbestemming van het volgende tochtje op de rode planeet, waar de luchtdruk vlak boven het oppervlak al zeer laag is.
De helikopter moet extreme omstandigheden op Mars trotseren: De temperaturen dalen ’s nachts tot -90 graden Celsius, wat een uitdaging is voor batterijen en elektronica. Vanwege de ijle atmosfeer, die ruwweg slechts één procent zo dicht is als die op aarde, moeten de rotors van Ingenuity versnellen tot 2.537 omwentelingen per minuut, een veelvoud van wat helikopters op aarde halen. Ingenuity haalt de energie voor die inspanning uit zijn batterij, die wordt gevoed door de zonnestralen.
Ruimtesonde Voyager 1 zweeft na meer dan 40 jaar nog altijd rond, als verst van ons verwijderde object ooit door de mens gemaakt
5 september 1977. Voyager 1 wordt vanop Cape Canaveral gelanceerd. Bijna 44 jaar later zweeft de onbemande sonde nog altijd rond, inmiddels in de interstellaire ruimte, op 22,7 miljard kilometer van onze planeet. Voyager 1 blijft ook informatie doorsturen naar de aarde. De brandstof raakt nu wel stilaan op. Wetenschappers hopen dat Voyager 1 het nog tot zijn vijftigste missieverjaardag in 2027 kan rekken.
Hoe zou het nog zijn met Voyager 1, één van de oudste ruimtesondes en het verst van de aarde verwijderde door de mens gemaakte object ooit? Wel, na bijna 44 jaar dienst in de ruimte zendt de sonde nog altijd informatie door naar de aarde, ook al zoeft Voyager 1 verder en verder weg van ons en van de zon, aan een snelheid van 17 kilometer per seconde. Elk jaar legt de sonde zo 3,5 AE (astronomische eenheden) af. Eén AE is de gemiddelde afstand tussen de aarde en de zon en bedraagt ongeveer 149,6 miljoen kilometer.
In 1979 vloog de Voyager 1 voorbij Jupiter en maakte de sonde gedurende enkele maanden foto’s van de planeet. In november 1980 bestudeerde de ruimtesonde Saturnus. Daarna vond Voyager 1 geen planeten meer op zijn weg.
Nog voor de lancering van Voyager 1 was astrofysicus Bill Kurth (universiteit van Iowa) er al mee in de weer. Volgens hem wist in 1977 niemand zeker waar de heliopauze of de uiterste grens van ons zonnestelsel zich bevond. Maar in augustus 2012 vloog Voyager 1 het zonnestelsel uit en bereikte zo de interstellaire ruimte. Onder meer daaruit bleek de heliopauze op een afstand van zo’n 120 AE te liggen, een pak verder dan veel wetenschappers dachten.
Volgens Jon Richardson, astrofysicus aan het befaamde MIT, blijft Voyager 1 de uitlopers van de zon voelen, miljarden kilometers voorbij de heliopauze. “De zon heeft nog altijd een groot effect, ver buiten de heliosfeer”, aldus Richardson. De ruimtesonde zweeft ook nog altijd binnen het zwaartekrachtveld van de zon. Wetenschappers verwachten dat de Voyager 1 over ongeveer 300 jaar de Oortwolk zal binnendringen, die veronderstelde sluier van kometen die zich tot op enkele lichtjaren van ons uitstrekt. Van de Oortwolk is nog nooit bewijs geleverd en dat zal waarschijnlijk ook niet van Voyager 1 komen. De sonde leeft nu al in extra tijd. Tegen 2025 zal de sonde waarschijnlijk geen enkel instrument meer kunnen voorzien van stroom. Al hopen wetenschappers als Kurth erop dat Voyager 1 in 2027 zijn vijftigste verjaardag na de lancering zal halen. “Dat zou een mijlpaal zijn die geen van de ontwerpers van Voyager 1 ooit had kunnen voorzien”, weet Kurth.
De NASA-helikopter Ingenuity heeft voor de derde keer een vlucht gemaakt op Mars en die was opnieuw succesvol. Marsrover Perseverance heeft beelden doorgestuurd naar de aarde.
Ingenuity bewoog zich verder en sneller dan tijdens zijn vorige uitstapjes. Hij legde in totaal 50 meter af in 1 minuut en 20 seconden en bereikte een maximumsnelheid van twee meter per seconde of 7,2 kilometer per uur. “De vlucht van vandaag verliep zoals gepland, maar dat maakt hem niet minder ongelofelijk”, zegt Dave Lavery, programmamanager van het NASA-hoofdkantoor in Washington.
Perseverance, die de kleine helikopter van 1,8 kilogram aan boord had toen hij op Mars arriveerde, maakte beelden van de derde vlucht. Daarop is te zien hoe Ingenuity links in beeld opstijgt en zijdelings naar rechts wegvliegt tot hij verdwijnt. Even later vliegt hij weer het beeld in en landt hij op dezelfde plaats als waar hij even daarvoor vertrokken was. De komende dagen zullen nog meer beelden naar de aarde worden gestuurd.
Image Credits: NASA
Vierde vlucht
Het ruimteagentschap kondigde intussen al de voorbereiding aan van een vierde vlucht. De vluchten zullen naar verwachting steeds moeilijker worden en Ingenuity tot het uiterste drijven.
Hoe die vluchten ook aflopen, na hooguit een maand stopt het Ingenuity-experiment. Dan zal de Perseverance-rover zich wijden aan zijn hoofdtaak: het zoeken naar sporen van vroeger leven op Mars.
Historische vlucht van NASA-helikopter Ingenuity op Mars geslaagd
Historisch! NASA-helikopter Ingenuity is voor het eerst op Mars de lucht ingegaan. Dat is vanochtend rond 9.30 uur onze tijd gebeurd zijn, maar door de vertraging in de communicatie tussen de rode planeet en de onze, kwam de bevestiging pas even voor 13 uur - zo’n 3,5uur later - bij ons op aarde door. Een eerdere poging van de eerste gemotoriseerde en gecontroleerde vlucht op een andere planeet dan de onze werd uitgesteld wegens technische problemen.
“De hoogtegegevens bevestigen dat Ingenuity de eerste vlucht van een gemotoriseerd toestel op een andere planeet heeft uitgevoerd”, aldus het Jet Propulsion Laboratory van de NASA. Dat is het labo dat de robotmissies beheert.
“Het klopt, het klopt echt”, aldus MiMi Aung, projectmanager in het controlecentrum in Pasadena in de VS, nadat de gegevens van de helikopter op aarde waren aangekomen en geanalyseerd. Dat gebeurde ongeveer drie uur nadat de vlucht had plaatsgevonden. “We kunnen nu zeggen dat mensen een rotorvliegtuig op een andere planeet hebben gevlogen.”
De minihelikopter van bijna een meter hoog en 1,8 kilo kreeg de naam Ingenuity (Vindingrijkheid). Het drone-achtige toestel reisde 480 miljoen kilometer mee naar Mars in de buik van NASA’s rover Perseverance (Volharding). Op 18 februari landde die na een reis van 203 dagen succesvol in het gebied van de Jezerokrater op de rode planeet. Bedoeling van zijn reisgenoot Ingenuity was om de ijle lucht van Mars te doorklieven. Dat zou een primeur zijn: de eerste gemotoriseerde, gecontroleerde vlucht op een andere planeet dan de aarde.
En dat lukte ook. Ingenuity steeg vanochtend (onze tijd) op, zweefde even op 3 meter hoogte en landde vervolgens weer op het oppervlak van de planeet. Om zich te oriënteren boven het Marsoppervlak, neemt de Ingenuity 30 beelden per seconde.
Ingenuity stuurde een zwart-witfoto door waarop de schaduw van het toestel te zien is op het Marsoppervlak. Een dag na de vlucht, eens de batterijen opnieuw zijn opgeladen, zal de helikopter een kleurenfoto van de horizon doorsturen. Die is genomen door een andere camera. De Perseverance maakte een opname van de vlucht. De volledige video zal de komende dagen worden doorgestuurd, aldus Elsa Jensen, die verantwoordelijk is voor de camera’s van de rover.
‘Landingsbaan’
Na het neerstrijken van Perseverance op Mars met Ingenuity in de buik in februari, was de robotjeep naar een ‘landingsbaan’ ongeveer 20 meter verder gereden. Daar werd Ingenuity neergelaten op de grond en werd een selfie van beide toestellen gemaakt. Vanochtend is de miniheli dan eindelijk opgestegen, maar omdat de eerste gegevens over het helikopterexperiment pas ongeveer drie uur later weer op aarde aankwamen, was de bevestiging er pas even voor 13 uur onze tijd. De informatie moest eerst worden doorgegeven via de Perseverance-rover en een satelliet op Mars, die de gegevens vervolgens naar het Jet Propulsion Laboratory van NASA stuurde. Daar werd alles gedecodeerd en vrijgegeven. Perseverance en Ingenuity stonden op het moment van de vluchtpoging zelf dus niet live in contact met NASA. De twee ruimtetuigen deden alles zelfstandig, op basis van instructies die ze gisteren hadden gekregen. Ingenuity vloog autonoom en analyseerde zelf zijn positie tegenover het oppervlak.
Om een technisch probleem te verhelpen had de vluchtleiding de afgelopen dagen nog een software-update geïnstalleerd die eerst op aarde was getest. Daardoor moest de vlucht, die eigenlijk gepland was op 11 april, worden uitgesteld.
Vrijdag konden de twee in tegengestelde richting draaiende rotorbladen van maar liefst 1.20 meter lang uitgetest worden op de hoogste snelheid van 2.500 toeren per minuut. Dat is zo’n vijf keer sneller dan bij een standaardhelikopter. “Ingenuity heeft voldoende energie en kracht om deze vlucht op Mars uit te voeren”, klonk het zelfverzekerd. Na de geslaagde poging vandaag staan er in principe nu voor de komende dagen nog vier andere vluchten van Ingenuity op de rode planeet gepland. De Marshelikopter zou telkens wat verder vliegen. “Wanneer we aan de vierde en vijfde vlucht komen, zullen we plezier hebben”, aldus projectleidster MiMi Aung. “We willen ons toestel echt tot zijn limieten duwen” en “risico’s nemen”.
De levensduur van de Marshelikopter zal bepaald worden door de manier waarop die telkens opnieuw landt, aldus MiMi Aung. Wat zoveel betekent als: of het toestel erin slaagt niet te crashen. Donderdag hoopt het team een tweede vlucht te ondernemen, zegt Aung. De volgende vluchten zullen steeds sneller, hoger en verder zijn, afhankelijk van de omstandigheden en wat de helikopter aankan, vertellen Aung en haar collega’s tijdens de persconferentie.
De onderneming is een huzarenstukje. De lage luchtdruk op het oppervlak van Mars is te vergelijken met de druk op 30 kilometer hoogte op aarde. Zo hoog kunnen aardse helikopters niet vliegen. Ook de batterijen opladen is moeilijk. Mars krijgt overdag ongeveer de helft van de zonne-energie op aarde. ‘s Nachts worden de onderdelen aan boord blootgesteld aan temperaturen tot 90 graden onder nul, wat de doodsteek kan betekenen voor batterijen en andere elektronica.
Na zijn eerste vlucht verkeert de Ingenuity alleszins nog in uitstekende toestand, klinkt het op de NASA-persconferentie. Hij heeft wat stof afgeschud en alle onderdelen, waaronder de camera’s, zijn in prima staat.
De atmosfeer op Mars is extreem dun: ongeveer 1 procent van de dichtheid op onze eigen planeet. Dat maakt het Ingenuity moeilijker om “zich vast te bijten” in de lucht. De zwaartekracht is dan weer minder op Mars dan bij ons, wat in het voordeel is van de helikopter, maar de ingenieurs hebben die heel licht (1,8 kilogram) gebouwd. Ook de winden hadden de Ingenuity parten kunnen spelen, omdat die tot 20 meter per seconde kunnen waaien, wat sneller is dan bij de testen met de helikopter op aarde. Maar de ingenieurs gingen ervan uit de Ingenuity dat wel aankon en ze kregen gelijk.
Unieke beelden
We moesten dus wachten tot de beelden ons op aarde bereikten, wat uiteindelijk ongeveer 3,5 uur in beslag nam. Ingenuity had zelf twee camera’s aan boord. De zwart-witcamera was naar de grond gericht en was een hulp voor de navigatie, de hoogresolutiecamera filmde dan weer de horizon in kleur. Ook Perseverance bleef in de buurt en zorgde voor beelden vanop ongeveer 65 meter afstand. De Marsjeep zoomde daarbij met telelenzen in op de actie. Er liepen ook videobeelden binnen bij JPL.
Bobby Braun, directeur voor planetaire wetenschap bij JPL, omschreef het enorm spannende gebeuren eerder al als een “gebroeders Wright-moment”. Voor de symboliek werd daarom onder het zonnepaneel van de kleine helikopter een lapje stof van het eerste gemotoriseerde vliegtuig van de gebroeders Wright uit 1903 verborgen. De Amerikaanse luchtvaartpioniers Wilbur en Orville Wright waren op 17 december 1903 in North Carolina de eersten die erin slaagden een vlucht met een gemotoriseerd vliegtuig uit te voeren. De landingsplaats van de Ingenuity op Mars werd het ‘Wright Brothers Field’ gedoopt.
Nu was het dus de beurt aan Ingenuity. Deze nieuwe vliegtechnologie op Mars kan helikopters in de toekomst helpen om een buitenaardse bestemming veel sneller te verkennen.
De ontwikkeling en de bouw van de rover Perseverance duurden acht jaar en kostte ongeveer 2,2 miljard euro. Op Mars moet de rover naar sporen van vroeger microbieel leven zoeken en ook het klimaat en de geologie van de planeet onderzoeken.
Vlucht van NASA-helikopter Ingenuity op Mars geslaagd
Historisch! NASA-helikopter Ingenuity is voor het eerst op Mars de lucht ingegaan. Dat is vanochtend rond 9.30 uur onze tijd gebeurd zijn, maar door de vertraging in de communicatie tussen de rode planeet en de onze, kwam de bevestiging pas even voor 13 uur - zo’n 3,5uur later - bij ons op aarde door. Een eerdere poging van deze eerste gemotoriseerde en gecontroleerde vlucht op een andere planeet dan de onze werd uitgesteld wegens technische problemen.
Marshelikopter Ingenuity moet software-update krijgen, datum van eerste vlucht nog onbekend
De eerste buitenaardse helikopter vliegt voorlopig nog niet rond op Mars. Bij een laatste test voordat het onbemande toestel zou opstijgen, kwam vorige week een computerprobleem aan het licht. Daarom moet de vluchtleiding van 280 miljoen kilometer afstand nieuwe software aan boord installeren. Die moet eerst op aarde worden getest.
Het kost tijd om de nieuwe code te maken, te controleren en dan naar Mars te sturen. Veel is nog onzeker, maar hopelijk kan volgende week een nieuwe datum voor de vlucht worden vastgesteld, laat de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA weten. De helikopter is in goede staat en alle onderdelen aan boord werken goed, benadrukt de organisatie.
De Marshelikopter heeft de naam ‘Ingenuity’ (Vindingrijkheid) gekregen. Ingenuity zou in de nacht van zondag op maandag (Belgische tijd) zijn eerste korte vlucht maken. Het was de bedoeling dat hij in drie seconden naar een hoogte van enkele meters zou gaan. Daar zou hij 30 seconden blijven hangen, om vervolgens gecontroleerd op dezelfde plek te landen.
Als voorbereiding op de eerste vlucht liet de vluchtleiding vrijdag de rotoren van de helikopter draaien. Tijdens die generale repetitie ging iets mis. Toen de software aan boord moest omschakelen van de fase voor het vliegen naar de zogenaamde vliegfase, en dus deed alsof de helikopter daadwerkelijk ging opstijgen, sloeg de computer aan boord alarm en werd de repetitie gestaakt.
Rondvliegen
Als de eerste vlucht slaagt, kan Ingenuity daarna een keer of vijf rondvliegen op Mars, telkens enkele honderden meters verder. De helikopter houdt het waarschijnlijk ongeveer een maand vol op de rode planeet. Gelijkaardige helikopters kunnen ooit misschien helpen om een buitenaardse bestemming veel sneller te verkennen.
Ingenuity werd in juli gelanceerd, als bagage in het laadruim van het Marskarretje Perseverance (Volharding). Samen landden ze half februari op Mars. Ruim een week geleden werd Ingenuity neergezet op het oppervlak. De helikopter is bijna een meter hoog en weegt ongeveer 2 kilo.
Deze onaangeroerde schatten hebben archeologen al ontdekt in 3.000 jaar oude verloren stad in Egypte
Archeologen hebben een tipje van de sluier gelicht over de schatten die ze al gevonden hebben in een pas ontdekte, 3.000 jaar oude stad in Egypte. Het zou gaan om de grootste stad uit de Egyptische oudheid die ooit gevonden werd. Hoewel nog maar een deel van het terrein is opgegraven, werd al een ongekende rijkdom aan spullen opgegraven.
Het gaat onder meer om stoffelijke resten van mensen en dieren, kleren, sandalen, prachtig gekleurde oude potten, beelden, juwelen en amuletten. Ze lagen in resten van gebouwen, onder meer een werkplaats waar vlees gedroogd werd en enkele winkels. Bij de meer opmerkelijke vondsten waren de fossiele resten van een vis, bedekt met goud, die mogelijk vereerd werd.
De werken begonnen in september tussen de tempels van Ramses III en Amenhotep III, vlakbij Luxor, op zo’n 500 kilometer ten zuiden van Caïro. Volgens de bekende Egyptoloog Zahi Hawass was de stad verbonden met de zonnegod Aton en farao Amenhotep III. Getuige daarvan zijn onder meer stenen met het zegel van die laatste. “We hebben drie grote districten blootgelegd”, klinkt het bij het Franse persbureau AFP. “Eén voor de administratie, één waar arbeiders verbleven en één voor het bedrijfsleven.”
Tombes
Er is nog maar een deel van de stad opgegraven. Hij zou zich nog verder naar het noorden en het westen uitstrekken. De archeologen hebben er vertrouwen in dat er nog meer schatten aan de oppervlakte zullen komen. Ze verwezen daarbij naar de ontdekking van een aantal tombes, die bereikt kunnen worden door een trap die uitgehouwen is in de rotsen. Een constructie die doet denken aan de Vallei der Koningen, waar enkele van de bekendste farao’s uit de geschiedenis begraven liggen.
Amenhotep III - waarmee de stad verbonden is - erfde een rijk dat zich uitstrekte van de rivier de Eufraat in het huidige Irak en Syrië tot Soedan, onder Egypte. Hij regeerde bijna vier decennia en stierf in 1354 voor Christus. De periode is vooral bekend om haar weelde en de grootsheid van haar monumenten.
Volgens de Amerikaanse archeologe en kenner van Egyptische kunst Betsy Bryan van de Johns Hopkins University is de archeologische vondst de belangrijkste sinds de ontdekking van het graf van Toetanchamon door Howard Carter, bijna een eeuw geleden. “De archeologische lagen zijn duizenden jaren onaangeroerd gebleven. Ze liggen erbij alsof de bewoners van de staf ze gisteren pas achtergelaten hebben”, reageert ze.
Het Australische bedrijf EOS heeft een doorbraak bereikt om met lasertechnologie mee de problematiek van ruimteafval aan te pakken. Het ontwikkelde een laser waarmee ruimterommel uit zijn baan kan worden geduwd. Het zou de eerste laser zijn die effectief de koers van afval in de ruimte kan wijzigen.
Volgens de onderzoekers bij EOS, een technologiebedrijf dat actief is in de ruimtevaart- en defensiemarkt, is er zeven jaar aan de ontwikkeling van de laser gewerkt. Nu zou het in samenwerking met het Space Environment Research Centre gelukt zijn om een star guide laser te gebruiken om op ruimteafval te richten en vervolgens het object uit zijn baan te duwen.
De laser staat in Canberra en is onderdeel van het Mount Stromlo Observatorium. In een uitzending van Channel 9 is te zien hoe de laser wordt geactiveerd, al is de zichtbare laser slechts de laser waarmee de positie van het stuk ruimteafval wordt bepaald. Als het stuk afval dat moet worden weggeduwd is gevonden, wordt er een tweede laser geactiveerd. Die geeft het object een zetje.
Botsingen vermijden
EOS benadrukt dat ruimteafval een groeiend probleem is. Naar schatting zweven er bijna 130 miljoen objecten in een baan rond de aarde. Dit afval vormt een risico voor bijvoorbeeld satellieten en het internationaal ruimtestation ISS. Met deze laser zou afval dat lijkt te gaan botsen met een satelliet of het ISS uit zijn baan geduwd kunnen worden, om zo schade te voorkomen.
Opruimen
Er zijn nog initiatieven lopende om iets te doen aan de ruimterotzooi. Zo is het Europese ruimteagentschap ESA samen met de Zwitserse start-up ClearSpace bezig met de ontwikkeling van een soort takelwagen die de kosmische wegen boven de aarde schoon moet vegen. Nog een stap verder dus. Het is de bedoeling dat het bedrijf rond 2025 een eerste puinruimmissie kan lanceren.
De heli is zaterdag losgemaakt van de robotjeep Perseverance, die op 18 februari op de Rode Planeet is geland. Na het losmaken, kon de Ingenuity geen gebruik meer maken van de energie van de Perseverance en was hij op zijn eigen zonnepanelen aangewezen. Ook om zich te verwarmen tijdens de ijskoude nacht waarbij de temperatuur tot min 90 kan dalen.
Voor de NASA is het een "belangrijke etappe" dat de mini-helikopter die nacht heeft doorstaan. De volgende dagen ondergaat het tuig een reeks testen. De eerste vlucht vindt ten vroegste op 11 april plaats. Het zal dan de eerste gemotoriseerde vlucht op een andere planeet zijn.
Schedel van “angst inboezemende” dinosaurus gevonden in Patagonië
Wetenschappers hebben in het zuiden van Argentinië de schedel van een enorme vleesetende dino gevonden. De Mapuche noemen de dinosaurus in hun eigen taal, het Mapudungun, “eentje die angst inboezemt”. Het uitgestorven dier liep 85 miljoen jaar geleden tijdens het late Krijt in Zuid-Amerika rond.
De gehoornde Llukalkan aliocranianus van vijf meter lang moet er angstaanjagend hebben uitgezien. De dinosaurus had, net als de bekende Tyrannosaurus rex, twee achterpoten en twee korte voorpoten. Hij was wel kleiner dan de reusachtige T. rex. De Llukalkan aliocranianus had ook smalle vingers en korte hoorns. Hij woog tussen 1 en 5 ton, iets lichter dan een volwassen Afrikaanse olifant. Een gevreesd roofdier was het, met een grote schedel en een stevige beet. Dat blijkt uit het onderzoek dat is verschenen in het vakblad Journal of Vertebrate Paleontology. Het is gebaseerd op overblijfselen van de Llukalkan aliocranianus, gevonden in Patagonië.
Volgens de onderzoekers had deze dinosaurus een beter gehoor dan de andere exemplaren in de familie van de Abelisauridae. Dat maakte van hem waarschijnlijk ook een betere jager, meent Federico Gianechini, paleontoloog aan de National University of San Luis Argentina. Opvallend is dat de schedel naast een andere, iets grotere vleesetende dinosaurus, de Viavenator exxoni, lag. Het is volgens Gianechini erg ongewoon dat twee Abelisauridae op hetzelfde moment en dicht bij elkaar leefden. De twee wedijverden ongetwijfeld met elkaar voor dezelfde prooien of ze aten elkaar misschien zelfs op, aldus Gianechini.
In Argentinië zijn de laatste decennia wel meer belangrijke restanten van dino’s opgegraven. In 2014 ging het om een exemplaar met een gewicht van ongeveer 14 olifanten, mogelijk de grootste ooit.
Schedel van “angst inboezemende” dinosaurus gevonden in Patagonië
Wetenschappers hebben in het zuiden van Argentinië de schedel van een enorme vleesetende dino gevonden. De Mapuche noemen de dinosaurus in hun eigen taal, het Mapudungun, “eentje die angst inboezemt”. Het uitgestorven dier liep 85 miljoen jaar geleden tijdens het late Krijt in Zuid-Amerika rond.
De gehoornde Llukalkan aliocranianus van vijf meter lang moet er angstaanjagend hebben uitgezien. De dinosaurus had, net als de bekende Tyrannosaurus rex, twee achterpoten en twee korte voorpoten. Hij was wel kleiner dan de reusachtige T. rex. De Llukalkan aliocranianus had ook smalle vingers en korte hoorns. Hij woog tussen 1 en 5 ton, iets lichter dan een volwassen Afrikaanse olifant. Een gevreesd roofdier was het, met een grote schedel en een stevige beet. Dat blijkt uit het onderzoek dat is verschenen in het vakblad Journal of Vertebrate Paleontology. Het is gebaseerd op overblijfselen van de Llukalkan aliocranianus, gevonden in Patagonië.
Volgens de onderzoekers had deze dinosaurus een beter gehoor dan de andere exemplaren in de familie van de Abelisauridae. Dat maakte van hem waarschijnlijk ook een betere jager, meent Federico Gianechini, paleontoloog aan de National University of San Luis Argentina. Opvallend is dat de schedel naast een andere, iets grotere vleesetende dinosaurus, de Viavenator exxoni, lag. Het is volgens Gianechini erg ongewoon dat twee Abelisauridae op hetzelfde moment en dicht bij elkaar leefden. De twee wedijverden ongetwijfeld met elkaar voor dezelfde prooien of ze aten elkaar misschien zelfs op, aldus Gianechini.
In Argentinië zijn de laatste decennia wel meer belangrijke restanten van dino’s opgegraven. In 2014 ging het om een exemplaar met een gewicht van ongeveer 14 olifanten, mogelijk de grootste ooit.
Meteoriet explodeerde boven zuidpool met kracht van 1.000 Hiroshima-kernbommen
WETENSCHAP & PLANEET - Onderzoek van VUB en ULB, in samenwerking met een internationaal team van onderzoekers uit verschillende universiteiten in Europa, Rusland en de Verenigde Staten heeft aangetoond dat 430.000 jaar geleden een grote meteoriet met een diameter van ongeveer 100 meter is ontploft boven Antarctica. De reusachtige meteoriet drong de dampkring binnen en explodeerde, nog voor hij het ijs van de zuidpool bereikte, met een kracht vergelijkbaar met die van 1.000 Hiroshima-kernbommen.
“De explosie moet voor een vernietigende schade hebben gezorgd in een straal van tientallen tot enkele honderden kilometers rond de plek van de explosie”, zegt VUB-prof Steven Goderis, die in 2018 de expeditie leidde die de ontdekkingen mogelijk maakte.
Goderis en zijn team trokken toen op zoek naar micrometeorieten in de Walnumfjellet, die deel uitmaakt van het Sør Rondanegebergte in het oosten van Antarctica. “De microscopisch kleine brokstukken van de ingeslagen meteoriet hebben een speciale samenstelling, waardoor ze goed te onderscheiden zijn van de gewone meteorieten en micrometeorieten die we op Antarctica vinden. Ze hebben een samenstelling die overeenkomt met die van meteorieten, maar reflecteren ook de zuurstofisotopische samenstelling van het Antarctische ijs.”
De explosie kon gedateerd worden aan de hand van verschillende boorkernen die in de loop van de voorbije decennia in het poolijs zijn verzameld. In een aantal van die boorkernen vonden de onderzoekers ook sporen van de kosmische explosie.
“Waarschijnlijk komen dergelijke ‘airburst-achtige’ fenomenen geregeld voor, maar we vinden er meestal geen enkel spoor van terug”, zegt Goderis. “In 2013 was er in het Siberische Chelyabinsk een gelijkaardige maar veel kleinere bijna-inslag, die toen veel schade veroorzaakte en waarbij wonderbaarlijk genoeg bijna uitsluitend materiële schade werd aangericht. Nog in Rusland, in Tunguska, werd in 1908 een gelijkaardige impact van een 100 meter grote meteoroïde beschreven. Waarschijnlijk moeten we rekening houden met een frequentie voor een inslag van die omvang van één keer om de duizend tot vijfduizend jaar.”
Er blijft een kleine kans bestaan dat de meteoriet effectief het aardoppervlak heeft geraakt en dat de sporen daarvan in de loop van de voorbije vierhonderdduizend jaar letterlijk zijn ondergesneeuwd. In dat geval bevindt de impactkrater zich wellicht onder een flinke laag ijs. Toekomstig onderzoek kan daar eventueel uitsluitsel over geven. “De kans is redelijk klein”, denkt Goderis. “Maar niet helemaal onbestaand. Waar we wel zeker van zijn, is dat we de sporen van de thermische impact die zo’n explosie heeft veroorzaakt beter in kaart zullen kunnen brengen. Ook de schokgolf die na de explosie volgde, zal waarschijnlijk ergens sporen zal hebben nagelaten.”
Het onderzoek werd gepubliceerd in Science Advances onder de titel ‘A large meteoritic event over Antarctica ca. 430 ka ago inferred from chondritic spherules from the Sør Rondane Mountains’. Hoofdauteur is Matthias van Ginneken, nu aan de Universiteit van Kent maar destijds voor het onderzoek verbonden aan de VUB. Het onderzoek werd mede mogelijk gemaakt door de logistieke ondersteuning vanuit het Belgische Prinses Elisabethstation op Antarctica, en de financiële ondersteuning door het federaal wetenschapsbeleid (Belspo).
Voor de tweede keer ooit is het een internationale groep wetenschappers gelukt om een afbeelding van een zwart gat te maken. De wetenschappers toonden het object in zogeheten gepolariseerd licht. Zo willen ze begrijpen hoe het magnetische veld rond het zwarte gat werkt. Bij het onderzoek waren sterrenkundigen Monika Moscibrodzka en Sara Issaoun van de Radboud Universiteit in Nijmegen betrokken.
De onderzoekers van de Event Horizon Telescope brachten de eerste afbeelding van het zwarte gat in april 2019 naar buiten. Daarop is een ring van licht rond een donker centrum te zien. Het gaat om een gat in het midden van Messier 87 (M87), een sterrenstelsel in het sterrenbeeld Maagd, op 55 miljoen lichtjaar afstand van de aarde. Het zwarte gat heeft een doorsnee van 40 miljard kilometer en is ongeveer 6,5 miljard keer zo zwaar als onze zon.
Zwarte gaten zijn plekken in het heelal waar de zwaartekracht zo groot is, dat niets eraan kan ontsnappen, zelfs licht niet. Alles wat in de buurt komt, wordt opgeslokt en verscheurd. Bij dat verzwelgen schiet het zwarte gat stralen van energie en materie de ruimte in. Die worden jets genoemd. Die komen bij het zwarte gat in M87 tot minstens 5.000 lichtjaar ver.
NASA verstopte stukje van eerste vliegtuig van gebroeders Wright in Marshelikopter
Marshelikopter Ingenuity maakt zich op voor zijn eerste vlucht op de rode planeet. Die is gepland voor begin april. In de aanloop ervan verklapte NASA gisteren dat Ingenuity een stukje stof van het eerste gemotoriseerde vliegtuig van de Amerikaanse luchtvaartpioniers Wilbur en Orville Wright aan boord heeft.
De expeditie van Marsrover Perseverance (Volharding), die op 18 februari op Mars is geland, draagt een soort matroesjka-component in zich, zo blijkt. Onder de robotjeep hangt de minihelikopter Ingenuity (Vindingrijkheid), die op of rond 8 april zijn eerste testvlucht op Mars zal afwerken. En onder het zonnepaneel van deze kleine helikopter - eerder een drone - zit dan weer een lapje stof van het eerste gemotoriseerde vliegtuig van de gebroeders Wright uit 1903 verborgen. Symbolisch, uiteraard. Bobby Braun, directeur voor planetaire wetenschap bij het Jet Propulsion Laboratory van NASA, omschreef de aanstaande poging van Ingenuity om de eerste gemotoriseerde, gecontroleerde vlucht op een andere planeet uit te voeren als een “gebroeders Wright-moment”.
Op vraag van NASA schonk het Carillon Historical Park in Dayton (Ohio), de geboorteplaats van de gebroeders Wright, het meegereisde stukje textiel uit de linkerondervleugel van hun eerste vliegtuig met kleine motor. Een overgrootnicht en -neef van de twee broers gaven hun zegen om het lapje stof de trip van zo’n 480 miljoen kilometer naar Mars te laten maken. “Wilbur en Orville Wright zouden blij zijn te horen dat een klein stukje van hun Wright Flyer I uit 1903, het toestel dat het ruimtetijdperk lanceerde met amper een kwart mijl (400 meter, jv), weer de geschiedenis zal inzweven op Mars”, aldus Amanda Wright Lane en Stephen Wright.
Op 17 december 1903 maakte Orville Wright als eerste piloot in de geschiedenis een geslaagde vlucht met een gemotoriseerd vliegtuig. Het toestel, dat de naam ‘Wright Flyer’ en later ook ‘Flyer 1' kreeg, kwam van de grond in het dorp Kitty Hawk op de Outer Banks in de staat North Carolina.
Van de Wright Flyer vlogen eerder al fragmentjes hout en stof mee naar de maan, samen met Neil Armstrong in de Apollo 11 in 1969. Ook astronaut John Glenn had in 1998 wat mee van de Flyer 1 toen hij op 77-jarige leeftijd met de spaceshuttle Discovery als oudste persoon ooit de ruimte invloog. Glenn en Armstrong kwamen allebei, net als de broers Wright, uit Ohio.
Voorlopig blijft Ingenuity nog even vastgehecht aan de buik van Perseverance. Dit weekend viel een beschermingsplaat weg, zodat je de kleine helikopter nu al wel kan zien hangen. De eerste vlucht op Mars van de miniheli, die amper 1,8 kilogram weegt, is voorzien voor ten vroegste 8 april. De Ingenuity stijgt dan verticaal op tot een hoogte van drie meter, blijft daar dertig seconden stationair hangen, maakt een rotatie rond zichzelf, en daalt dan weer af naar het Marsoppervlak. De heli krijgt zijn instructies enkele uren op voorhand, maar analyseert zelf zijn positie ten opzichte van de grond en neemt ondertussen dertig foto’s per seconde.
De vlucht wordt volgens de NASA geen sinecure, want de dichtheid van de atmosfeer van Mars is maar één procent dan die van de onze. Bovendien krijgt het oppervlak van Mars gedurende de dag slechts de helft van de zonne-energie die wij ontvangen, terwijl het ‘s nachts tot min negentig kan worden, wat onbeschermde elektrische componenten kan doen bevriezen en stuk gaan.
In een maand tijd zullen nog vijf andere vluchten volgen, telkens op grotere hoogte. Alles zal vlak naast de landingsplaats van Marsjeep Perseverance in de Jezerokrater gebeuren. De rover zal de testvluchten observeren vanop afstand, om daarna weg te rijden om zijn eigen missie te volbrengen. Perseverance gaat onder meer op zoek naar tekenen van vroeger leven op Mars.
Toestellen zoals de door de NASA zelf gebouwde Ingenuity kunnen essentieel worden voor het planetair onderzoek, omdat ze zichnaar plaatsen kunnen begeven die voor robotjeeps niet toegankelijk zijn, zoals canyons. Dit helikopterprogramma heeft de NASA ongeveer 85 miljoen dollar gekost.
Uitgestorven ‘hobbits’ mogelijk verwant met moderne mens via neanderthaler en denisovamens
De homo floresiensis - beter bekend als uitgestorven ‘hobbits’ - en homo luzonensis - vernoemd naar het Filipijnse eiland Luzon - leefden meer dan 50.000 jaar geleden op eilanden in Zuidoost-Azië. Hun afkomst is niet bekend, maar nieuw onderzoek suggereert nu een nauwere verwantschap met neanderthalers en denisovamensen dan aanvankelijk gedacht. Of nog: de oude hobbits zijn mogelijk verwant met de moderne mens.
De nieuwe studie, onder leiding van João Teixeira van de universiteit van Adelaide, vond geen bewijs van kruisingen tussen de homo floresiensis of de homo luzonensis met de homo sapiens (de moderne mens). Die beide mensensoorten, die op de Zuidoost-Aziatische eilanden leefden, werden doorgaans niet groter dan 109 centimeter, wat mogelijk het gevolg was van eilanddwerggroei. Dat is een evolutionair proces waarbij een soort in de loop van de tijd kleiner wordt door een beperkte toegang aan levensmiddelen.
Tegelijkertijd kon het onderzoek wel kruisingen bevestigen van de denisovamens met de moderne mens die leefde in het gebied dat de tropische eilanden omvat tussen Oost-Azië, Australië en Nieuw-Guinea. De denisovamens - verwant aan de neanderthaler - kwam daar 50.000 tot 60.000 jaar geleden terecht, maar archeologen konden nooit fossiel bewijs bovenspitten van deze zogenaamde “zuidelijke denisovamens”. Gek, gezien het overweldigende genetische bewijs dat ze ooit wel degelijk in dat deel van onze planeet leefden. Zo dragen de huidige populaties daar nog een flink stuk DNA van de denisovamens in zich.
De studie stelt dus dat de moderne mens seksueel verkeer had met de denisovamens, maar niet met de homo floresiensis of de homo luzonensis. Dit is belangrijk omdat het mee de aanwezigheid in dat deel van de wereld zou kunnen verklaren van die kleine mensensoorten, die zo’n 50.000 jaar geleden uitstierven. Het zou, volgens de onderzoekers, kunnen betekenen dat ze “nauwer verwant zijn aan moderne mensen dan eerder werd gedacht”. Met andere woorden, de homo floresiensis of de homo luzonensis zijn misschien wel de zuidelijke denisovamensen, of een afstammeling daarvan.
Althans volgens onderzoeksleider Teixeira. Co-auteur en anthropoloog Chris Stringer is daar, verrassend, niet zo zeker van: “Ik vermoed dat Sumatra, Borneo en Sulawesi de thuislanden waren van de vermiste ‘zuidelijke denisovamens’.” Dat moet kunnen, volgens Teixeira: “Co-auteurs hoeven het niet over alles eens te zijn”.
Microplastic aangetroffen in nieuw ontdekt kreeftje op 7 km diepte
Britse onderzoekers hebben microplastic gevonden in een nieuw ontdekte kreeft, op bijna 7 kilometer diepte in de Marianentrog ter hoogte van de Filipijnen. Dat meldt het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ) vandaag. Er werden resten van vermoedelijk een PET-fles aangetroffen in de darm van het diertje.
Onderzoekers van Newcastle University ontdekten in de reuzenvlokreeft een vezel polyethyleentereftalaat of PET, afkomstig van een plastic fles. Het is niet zo ongewoon dat dieren microplastics binnenkrijgen, maar deze kreeft bevond zich op 7 kilometer diepte in de Marianentrog, de diepste onderwatertrog ter wereld.
Het diertje van anderhalve centimeter leeft van aas dat neerdwarrelt vanuit hogere waterlagen en kreeg daarom de naam Eurythenes plasticus. Eerder werden al microplastics gevonden in andere diepzeekreeftjes in de tot 8 km diepe Peru-Chilitrog, aan de westkust van Zuid-Amerika.
GERELATEERDE INFORMATIE, geselecteerd en gepost door peter2011
Scanned micro-image of Eurythenes plasticus showing up to 0.2 inch long plastic fibers in the 2 inch ... [+]
I'm a freelance geologist working mostly in the Eastern Alps. I graduated in 2007 with a project studying how permafrost, that´s frozen soil, is reacting to the more visible recent changes of the alpine environment. Studying therefore old maps, photographs and reports, I became interested in the history of geology and how early geologists figured out how earth works, blogging about it in my spare time. Living in one of the classic areas of early geological research, I combine field trips with the historic maps, figures and research done there. But geology is more than a historic or local science, as geological forces shaped and still influence history worldwide.
Instrument met Belgisch tintje achterhaalt hoe Mars deel van water verloor
Mars heeft het grootste deel van zijn hoeveelheid water verloren. Dankzij een co-Belgisch instrument op de Europese sonde Mars Express hebben wetenschappers een tip van de sluier gelicht hoe dit is kunnen gebeuren, zo meldt het Europese Ruimtevaartbureau ESA.
Dat er ooit veel water op de Rode Planeet is geweest en mogelijk evenveel als bij ons, is ondertussen voldoende duidelijk geworden. Maar Mars heeft over enkele voorbije miljarden jaren heen veel water in de atmosfeer zien opgaan en dat is nog steeds het geval.
Hoe dit kon gebeuren was onduidelijk, maar onderzoek met de deels Belgische SPICAM-spectrometer (instrument dat de chemische samenstelling en de evolutie van de atmosfeer van Mars bestudeert, nvdr.) op de in juni 2003 gelanceerde Mars Express zijn enkele processen duidelijk geworden.
Waterdamp
De atmosfeer vormt de sleutel, zo bleek. Wetenschappers onderzochten waterdamp in de atmosfeer van de grond af tot een hoogte van 100 km, over acht Marsjaren heen (zo'n vijftien Aardse jaren).
Anna Fedorova van de Russische Academie voor Wetenschappen en collega's vonden dat die waterdamp beneden 60 kilometer hoogte bleef wanneer de planeet zich ver van de Zon bevond, maar tot 90 kilometer klom wanneer Mars het dichtst tot onze ster stond. De baan van de planeet schommelt tussen 207 en 249 miljoen kilometer van de Zon.
Nabij de Zon zorgden de hogere temperaturen en meer intensieve circulatie in de atmosfeer ervoor dat het water op een zekere hoogte niet bevroor. De bovenste laag van de atmosfeer raakte vochtig en gesatureerd met water. Dit verklaart waarom water tijdens dit seizoen sneller ontsnapt: het water komt hoger, wat ertoe bijdraagt dat het in de ruimte verdwijnt.
Stofstorm
Dan is er nog een tweede mechanisme. Het bleek dat in de jaren waarin er een enorme stofstorm op Mars woedde, de atmosfeer nog vochtiger werd en dat er zich water accumuleerde op meer dan 80 kilometer hoogte. De Franse onderzoeker Jean-Yves Chaufray schatte dat het waterverlies met een factor 100 kan variëren wanneer er zich een stofstorm voordoet.
Mars verliest aldus elk miljard jaar het equivalent van een laag van twee meter water. Maar geaccumuleerd over de vier miljard jaar dat de planeet bestaat, is dat nog geen verklaring voor waar al het water op de planeet naartoe is. Mogelijk is het onder de grond verdwenen of is er vroeger veel sneller water ontsnapt, suggereert Chaufray.
Een studie in het wetenschappelijk tijdschrift Science bracht vorige week al aan het licht dat heel wat water werd opgezogen door de bodem van de planeet. Daar ging het onomkeerbaar deel uitmaken van de moleculaire structuur van mineralen.
NASA deelt voor het eerst geluidsopname van robotjeep Perseverance die over Mars rijdt
De Amerikaanse Marsjeep Perseverance Mars heeft voor het eerst laten horen hoe hij over de Rode Planeet rijdt, zo heeft het Amerikaanse ruimtevaartbureau NASA (plaatselijke tijd) meegedeeld.
De robotjeep zette zich op 7 maart met zijn zes wielen voor het eerst in beweging na op 18 februari succesvol te zijn geland. Van dat ritje over 27,3 meter heeft een gevoelige microfoon nu een geluidsopname van meer dan zestien minuten gemaakt. De NASA heeft die beklijvende opname woensdag vrijgegeven.
"Als ik met mijn auto zou rijden en die geluiden zou horen, dan zou ik stoppen en een takelwagen bellen", zegt hoofdingenieur Dave Gruel van het camera- en microfoonsysteem. "Maar als je er even bij stilstaat wat je hoort en waar het is opgenomen, is het volkomen logisch."
Aanvankelijk was het de bedoeling naar het landen te kunnen luisteren, maar de leiders van de missie wilden ook geluiden van op het Marsoppervlak laten horen.
GERELATEERDE VIDEO'S, uitgekozen en gepost door peter2011
Grote asteroïde vliegt zondag relatief dicht bij de Aarde
De grootste asteroïde die volgens wetenschappers dit jaar dicht bij de Aarde komt, vliegt zondag langs onze planeet. Het hemellichaam met de naam 2001 FO32 nadert onze aardbol dan tot ongeveer 2 miljoen kilometer. Dat is meer dan vijf keer zo ver als de afstand van de Aarde tot de Maan. De diameter van het object bedraagt enkele honderden meters.
Er is geen gevaar voor een botsing. Nu niet, maar ook niet in de toekomst. "We kennen de baan van 2001 FO32 rond de Zon heel goed. We hebben hem gevolgd sinds hij twintig jaar geleden ontdekt werd. De asteroïde kan nooit dichterbij komen dan 2 miljoen kilometer”, stelt Paul Chodas van NASA.
2001 FO32, die eens in de 810 dagen om de Zon draait, zal met een snelheid van ongeveer 124.000 kilometer per uur langs ons scheren. Pas in 2052 zal hij opnieuw passeren, op 2,8 miljoen kilometer afstand dan.
NASA-wetenschappers willen zondag van de gelegenheid gebruik maken om de asteroïde nader te onderzoeken. Ook amateur-astronomen kunnen met zelfs niet al te grote telescopen naar het object loeren, zegt Chodas. Voorwaarde is wel dat u in het zuidelijk halfrond woont.
GERELATEERDE VIDEO'S, uitgekozen en gepost door peter2011
Nieuwe fragmenten uit mysterieuze Dode Zee-rollen ontdekt in grotten in woestijn van Judea
Israël heeft in grotten in de woestijn van Judea fragmenten van een boekrol met oude Bijbelteksten ontdekt. Het zou gaan om onderdelen van de zogenaamde Dode Zee-rollen, die eind jaren veertig opgegraven werden in hetzelfde gebied en die de oudste gekende versie van het Oude Testament bevatten. De Israël Antiquities Authority (IAA) maakte het nieuws dinsdag bekend. De nationale oudheidkundige autoriteit spreekt van “een historische vondst”.
De geschriften dateren uit de periode rond de Joodse opstand van Bar Kokhba tegen de Romeinen, van 132 tot 136 na Christus. Ze zijn opgesteld in het Oud-Grieks. Stukken van de manuscripten hebben onderzoekers geholpen om passages uit het boek van Zacharia en het boek van Nahum te reconstrueren. Die boeken maken deel uit van het Twaalfprofetenboek, dat geschriften van twaalf kleinere profeten verzamelt.
Bezet
De geschriften zijn gevonden in een rotsgrot in het natuurreservaat rond de stroom Nahal Hever, die loopt van de Dode Zee tot in de Westelijke Jordaanoever. Dat gebied bezet Israël al sinds 1967.
Naast de geschriften brachten de archeologische opgravingen ook zeldzame voorwerpen zoals munten, pijlpunten, kleding, sandalen en luizenkammen aan het licht. De archeologen ontdekten zelfs een gemummificeerd kinderskelet van wel 6.000 jaar oud, dat in doeken was gewikkeld, en een mand van meer dan 10.000 jaar oud. Met zijn gezegende leeftijd van 10.500 jaar zou het de oudste mand ter wereld zijn, aldus de IAA.
“De vondsten zijn niet alleen belangrijk voor ons cultureel erfgoed, maar ook voor de hele wereld,” zei Avi Cohen, het hoofd van het ministerie van Jeruzalem en Cultureel Erfgoed.
Dieven
Israel Hasson, directeur van IAA, stelt de voorwerpen tentoon in zijn laboratorium in het Israëlmuseum in Jeruzalem. Volgens hem heeft de nationale operatie, waarvan de archeologische opgravingen in de woestijn van Judea deel uitmaken, als doel de “zeldzame en belangrijke erfgoedstukken uit de klauwen van dieven te redden”. Sinds de ontdekking van de Dode Zee-rollen in de grotten van Qumrân eind jaren veertig, zijn de rotsachtige grotten in de woestijn van Judea immers het doelwit van plunderaars.
Het negenhonderdtal manuscripten van de Dode Zee-rollen wordt beschouwd als een van de belangrijkste archeologische ontdekkingen ooit, omdat de geschriften religieuze teksten in het Hebreeuws, Aramees en Grieks bevatten, evenals de oudste gekende versie van het Oude Testament. Het eerste geschrift werd gevonden door een herder, daarna werden meer fragmenten ontdekt.
Beste bezoeker, Heb je zelf al ooit een vreemde waarneming gedaan, laat dit dan even weten via email aan Frederick Delaere opwww.ufomeldpunt.be. Deze onderzoekers behandelen jouw melding in volledige anonimiteit en met alle respect voor jouw privacy. Ze zijn kritisch, objectief maar open minded aangelegd en zullen jou steeds een verklaring geven voor jouw waarneming! DUS AARZEL NIET, ALS JE EEN ANTWOORD OP JOUW VRAGEN WENST, CONTACTEER FREDERICK. BIJ VOORBAAT DANK...
Druk op onderstaande knop om je bestand , jouw artikel naar mij te verzenden. INDIEN HET DE MOEITE WAARD IS, PLAATS IK HET OP DE BLOG ONDER DIVERSEN MET JOUW NAAM...
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Alvast bedankt voor al jouw bezoekjes en jouw reacties. Nog een prettige dag verder!!!
Over mijzelf
Ik ben Pieter, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Peter2011.
Ik ben een man en woon in Linter (België) en mijn beroep is Ik ben op rust..
Ik ben geboren op 18/10/1950 en ben nu dus 74 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Ufologie en andere esoterische onderwerpen.
Op deze blog vind je onder artikels, werk van mezelf. Mijn dank gaat ook naar André, Ingrid, Oliver, Paul, Vincent, Georges Filer en MUFON voor de bijdragen voor de verschillende categorieën...
Veel leesplezier en geef je mening over deze blog.