Ontvoeringen door Aliëns - deel 2
VI. Gedeelde culturele misleidingen.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Diegenen, die verklaren dat ze ontvoerd werden door Aliëns kunnen noch gek zijn, noch de waarheid vertellen. Zolang je de realiteit van deze gebeurtenissen niet met harde bewijzen kan staven, kan het beter zijn over hen te denken als personen, die een culturele misleiding of waanvoorstelling delen. Je kan hen het best vergelijken met mensen, die nabije dood-ervaringen (NDEs) hadden, door een donkere tunnel naar een helder licht gingen, of die Jezus een teken zagen geven aan hen. Deze gedeelde ervaringen bewijzen niet dat deze ervaringen geen fantasie of echt waren. Blijkbaar zijn ze te wijten aan soortgelijke, geestelijke toestanden van het brein tijdens de nabije dood-ervaring met identieke levenservaringen en verwachtingen van de dood. De alternatieven zijn zeker niet dat deze personen totaal gek zijn of dat ze echt stierven, naar een andere wereld gingen en terugkeerden naar hun bestaand leven. Vanzelfsprekend vindt de wetenschap wel een natuurlijke verklaring in termen van toestanden van het brein en gedeeld culturele overtuigingen. Uit sceptisch of wetenschappelijk standpunt is het moeilijk aan te nemen dat er meer bestaat tussen hemel en aarde, dan we werkelijk zien... Aan deze starre gedachtengang zijn we intussen al lang gewend. Maar ik heb het wel moeilijk met het feit dat de wetenschap de mensen degenereert tot een doodgewoon stuk vlees, dat na zijn dood gewoon in de grond gestopt wordt of verbrandt wordt... Dan droom ik liever verder van een leven na de dood... Wie niet? En als ik daarom een believer dien te worden in irrationele en bovennatuurlijke fenomenen, dan heb ik daar geen enkel probleem mee! Maar geen enkele scepticus, noch de wetenschap zal mijn gemoedsrust en de stille hoop, ontstaan door dergelijke geloof, kunnen vernietigen... Het spreekwoord zegt immers HOOP DOET LEVEN.
Ontvoeringen door Aliëns kunnen misschien wel op een soortgelijke mystiek wijze verklaard worden. Beiden geloven dat ze hun ervaringen echt meemaakten ondanks het feit dat de rest van ons die eenvoudig ontkent. Het enige bewijs voor hun ervaring is hun sterke overtuiging dat het echt zo gebeurde zoals zij het ons vertellen. Er bestaat voorlopig geen ander bewijs. De vergelijking van ontvoerden met mystici is niet zo ver gezocht als het op de eerste plaats lijkt. De verslagen van mystieke ervaringen vallen in twee basis categoriën, namelijk de extatische en de beschouwende. Elk type van mysticisme heeft een verhaal van anecdotes en verklaringen. Zoals de verhalen van de ontvoerden, klinken de verhalen van elk type van mystiek zeer gelijkluidend. Extatische mystici houden ervan hun onbeschrijfelijke ervaringen te uiten in termen van klaarblijkelijke analoge beschrijvingen als de sexuele extase. Volgens de wetenschappelijke onderzoekers wijst de tocht uit de duisternis naar het licht toe op de ervaring van de geboorte. Maar een deel van de NDEs verklaren dat ze in een afschuwelijke, angstwekkende en verstikkende duistenis te recht kwamen. Hoe kan je hier dan een beeld van geboorte in zien? De beschouwende mystici beschrijven hun ervaring, hun toestand in het witte licht als een plaats met een perfecte vrede en zaligheid op een wijze die sterk gelijkt op de gevoelens van een goede nachtrust. In de meer gevorderde fase van mystiek, is deze ervaring bijna analoog met de dood; een toestand van totale eenheid, met andere woorden geen diversiteit, geen verandering, niets meer. In het kort, het feit dat mystieke ervaringen beschreven worden op dezelfde wijze als door mystici, geboren in verschillende landen en in verschillende eeuwen is voor de wetenschap zeker geen bewijs van de echtheid van hun ervaringen. Deze overeenkomst spreekt meer over de eenvormigheid van de menselijke ervaring. Elke cultuur kent immers dezelfde levenservaringen geboorte, sex en dood.
De geloofsovertuiging van de ontvoerden komen niet alleen sterk overeen met de mystieken, maar evenzeer met deze van de gelovige nonnen, die geloofden dat ze geslachtsgemeenschap hadden met duivels; met de Griekse vrouwen uit de oudheid, die dachten sex te hebben met dieren en met die vrouwen, die geloofden dat ze heksen waren. De raadgevers en therapeuten van de ontvoerden gedragen zich net zoals de oude priesters, die de misleidende overtuigingen niet uit de weg gingen, maar ze aanmoedigden en koesterden. Zij stellen alles in het werk om deze verhalen als rechtzinnig in te stellen. Het zal heel moeilijk worden om één ontvoerde te vinden, die niet sterk gesteund en beïnvloed werd in zijn geloof door het lezen van verhalen over Aliëns of boeken, zoals Communion van Whitley Strieber en Intruders van Hopkins of het zien van films, die handelden over Aliëns. Het zal nog veel moeilijker worden één ontvoerde te vinden, die niet sterk aangemoedigd werden in hun overtuiging van ontvoering door hun raadgevers, zoals Hopkins of therapeuten, zoals Dr. Mack. Vanzelfsprekend is dit laatste een visie van de sceptische wetenschappers, die het zeer moeilijk hebben om hun vastgeroestte stellingen, gebaseerd op axiomas en dogmas te doorbreken. De hamvraag blijft toch vooral, waarom blijven duizenden mensen beweren dat ze ontvoerd werden door Aliëns en vertellen ze identieke verhalen. Je dient te weten dat onderzoekers, zoals Hopkins en Mack, wel een aantal karakteristieken van een ontvoering door Aliëns geheimhouden en zelfs niet eens publiceerden in hun boeken... Doel was / is om met deze sleutelgegevens de sprookjesvertellers te elimeneren uit de personen die met een ontvoeringsverhaal bij hen terecht kwamen. Is dit echt zo dom en aanmoedigend als de sceptici claimen? Het is immers veel eenvoudiger om als salononderzoeker vanuit je luie zetel commentaar te leveren en de mensen, die beweren ontvoerd te zijn door Aliëns, gewoon aan hun lot over te laten... Volgens deze categorie van onderzoekers komt het net door de zeer sterke aanmoediging van een gelovende gemeenschap, hierbij gesteund door de hoge priesters van de ontvoeringen door Aliëns-cultus, dat het niet moeilijk is te begrijpen waarom zoveel mensen beweren, dat ze ontvoerd werden door Aliëns. Voor hen blijven ervaringen als ontvoeringen door Aliëns en andere mystieke ervaringen enkel en alleen maar waanvoorstellingen. Als je de feiten en data niet wilt zien; als je je blijft blindstaren op je eigen wetenschappelijk geloof, dan kan je de waarheid niet vinden... Zelfs als in de toekomst blijkt dat ontvoeringen enkel te wijten zijn aan specifieke geestestoestanden en trances, blijft het nuttig uit te zoeken wie of wat dergelijke toestanden veroorzaakt. Is het de invloed van elektrogmanetische pollutie of ligt een andere oorzaak aan de basis van de vreemde ervaringen?
Inderdaad, als er buitenaardse wezens bestaan, die intelligent genoeg zijn om door het heelal te reizen, dan waren er misschien eveneens intelligente wezens die dat in de oudheid of de Middeleeuwen al deden. De misleidingen van de ouderen en de bewoners van de Middeleeuwen werden niet uitgedrukt in termen van Aliëns of ruimteschepen, eenvoudig omdat dit creaties en begrippen van onze moderne tijd zijn. Wij kunnen nu lachen met het idee van goden, die de vorm van zwanen aannamen om geslachtsgemeenschap te hebben met bloedmooie, aardse vrouwen of met de zogenaamde duivels, die nonnen bevruchten, omdat dergelijke verhalen niet overeenstemmen met onze culturele vooroordelen en begoochelingen. Misschien zouden de ouderen en de middeleeuwse bewoners lachen met iederen die zou verklaard hebben, dat hij opgepikt werd door Aliëns van een andere planeet voor sexuele en reproductieve heelkunde. De enige, echte reden waarom iemand de ontvoerden de dag van vandaag ernstig nemen is dat hun misleidingen, hun waanvoorstellingen niet openlijk vechten met onze culturele overtuigingen, dat intergalactische ruimtereizen een echte mogelijkheid zijn en dat de kans zeer groot is dat wij waarschijnlijk niet de enige bewoonbare planeet zijn in het heelal. In ander tijden, zou niemand bekwaam zijn om dergelijke verklaringen ernstig te nemen. Anderzijds is dit net het bewijs dat ELKE mens een vreemde ervaring, wat een ontvoering door Aliëns zeker zou zijn, probeert in te passen in zijn bestaand referentie- en tijdskader. Dat is de logica toch zelve! Als jij iets vreemds ziet, ga je dat eerst vergelijken met bekende zaken uit jou ervaringswereld. Lukt dat niet dan ga je het vreemde proberen te omschrijven en vergelijken met voor jou bekende voorwerpen, termen en begrippen. Maar het verschil in de omschrijvingen tussen de verschillende tijdperken mag zeker niet gebruikt worden door de sceptici om de ontvoeringen zomaar weg te toveren als onbestaande, inbeelding ... of een eenvoudige waanvoorstelling... Het is enkel te wijten aan de beperkte en begrensde kennis van de waarnemer!
Natuurlijk mogen wij, of je nu scepticus of believer bent, ons wishful thinking hier niet te sterk laten doorwerken. Nochthans is het een heel stuk makkelijker te begrijpen waarom iemand graag een mystieke ervaring zou willen hebben, dan te begrijpen waarom iemand zou willen ontvoerd worden door een Aliën. Maar de gemakkelijkheid waarmede wij aanvaarden dat een persoon een mystieke ervaring wilt meemaken, staat in verband met ons cultureel vooroordeel in voorkeur van God en de wenselijkheid van de vereniging met God. Het verlangen om dit leven te verlaten voor een bovenzinnelijk bestaan; om naar een hoger plaats te gaan; om ons lichaam te verlaten; om uitgekozen te worden door een hoger wezen voor een bijzondere opdracht... elk van deze wensen kan gezien worden als een verlangen om ontvoerd te worden door Aliëns, net zoals het verlangen één te worden met GOD of om een out-of-body ervaring (OBE) te hebben...
Ook is het mogelijk dat ontvoerden soortgelijke hallucinaties beschrijven, toe te schrijven aan soortgelijke toestanden van het brein, zoals de Canadees Michael PERSINGER beweert. Insgelijk kunnen de extatische (= in vervoering zijn!) en beschouwende verslagen van mystici toegeschreven worden aan soortgelijke toestanden van het brein, verbonden met lichamelijk isolement en een gevoel van bovenzinnelijkheid. PERSINGER gebruikte elektrodes om bepaalde delen van de hersenen, namelijk de slaapbeenhersenlob, om de gevoelens van de voelbare aanwezigheid of andere ervaringen, verbonden met de Nabije-Dood-Ervaring (NDEs), de OBEs, een mystieke ervaring of een ontvoering door Aliëns-ervaring te dupliceren. De taal en de symbolen van geboorte, sex en dood kunnen analogen zijn voor de toestanden van het brein. Gedeelde verzamelingen van ervaringen tonen niet aan dat deze vreemde ervaringen geen misleidingen of waanvoorstellingen waren. De ervaring met ontvoerden met het idee van een ontvoering door Aliëns-ervaring in het achterhoofd, kunnen dus eveneens toegewezen worden aan een zekere geestestoestand. Deze toestanden of soort trances kunnen verbonden zijn met slaapverlamming of andere vormen van slaapstoornissen. Slaapverlamming is nauw verbonden met de REM-slaap, de slaapfase waarin je droomt. Hierdoor treden er tijdens de verlamming soms hallucinaties op. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen hypnagogische en hypnopompische hallucinaties, respectievelijk net voor het inslapen en net na het ontwaken. Dit verschijnsel kan bijzonder realistisch overkomen en gaat vaak gepaard met een extreme angst. Het kan gaan om visuele, auditieve, tactiele en gevoelsmatige gewaarwordingen. Voorbeelden van hallucinaties die relatief vaak voorkomen zijn. Anders gezegd de beschrijvingen die de ontvoerden van hun ervaringen geven, zoals zich onmogelijk kunnen bewegen of spreken, het gevoel hebben dat iets in de kamer aanwezig is, angst voelen en niet in staat zijn om het uit te schreeuwen, is een lijst van symptomen, die eveneens past bij slaapverlamming. Volgens sommige onderzoekers staat slaapverlamming niet enkel aan de bron als basisoorzaak voor vele ontvoeringen door Aliëns, maar is deze slaapstoornis eveneens betrokken in andere paranormale en bovennatuurlijke ervaringen.
Er bestaan vanzelfsprekend specifieke psychiatrische stoornissen, die gepaard gaan met waanvoorstellingen of zinsbegoochelingen. Veel mensen, die deze stoornissen hebben, worden behandeld met drugs, die de neiging hebben van de productie of het functionneren van neurotransmitters. De behandelingen zijn zelfs zeer succesvol daar ze waanvoorstellingen uitschakelen. De Canadees PERSINGER heeft tenminste één persoon behandeld met medicatie tegen plotse aanvallen, die effectief een halt toeriep aan de terugkerende ervaringen van het type, beschreven door ontvoerden door Aliëns en diegenen met slaapverlamming. Ontelbare mensen met schizofrenie en manisch-depressie (bi-polaire stoornis), wanneer ze correct behandeld worden met medicatie, stoppen met hun waanvoorstellingen over God, Satan, de FBI, de CIA en ... Aliëns. Maar deze gevallen hebben slechts betrekking op een klein percentage van ontvoerden. Niet alle gevallen van ontvoeringen kunnen gezien worden als bedroom invaders en slaapstoornissen...
VII. Wat met de littekens en de implantaten?
Alhoewel de verhalen over ontvoering door Aliëns niet zo logisch en aanvaardbaar lijken, zou, indien er doorslaggevend, fysisch bewijs zou bestaan voor dit fenomeen, zelfs de meest fanatieke scepticus dienen toe te geven dat er meer aan de hand is dan hun zogenaamde zinsbegoochelingen en waanvoorstellen. Spijtig genoeg dien je zelfs als believer of neutraal onderzoeker toe te geven dat het enig fysisch bewijs dat aangeboden wordt, namelijk de littekens en de implantaten, echt niet zo overtuigend is. Bijvoorbeeld, de zogenaamde landingssporen op de grond, zoals beweerd wordt dat ze door UFOs gemaakt werden, werden door UFO-onderzoekers vaak gezien als bewijs dat de Aliëns geland waren. Niettemin, regelmatig werd na wetenschappelijk onderzoek van dergelijke sporen ter plaatse aangetoond, dat het zeker geen buitengewone restanten waren van buitenaards bezoek, maar doodgewoon en de sporen waren niets meer dan zwammen of een ander natuurlijk fenomeen...
Vele ontvoerden wijze op de verschillende littekens en holtenmerken op hun lichaam als bewijs van ontvoering en onderzoek. Deze tekens zijn echt niet zo buitengewoon en kunnen verklaard worden door heel gewone kwetsuren en ervaringen. Het meest dramatische type van fysisch bewijs zouden de implantaten zijn, waarvan veel ontvoerden verklaren dat de Aliëns die in hun neus implanten of nog in verscheidene andere delen van hun lichaam. Budd HOPKINS verklaarde dat hij dergelijke implantaat onderzocht heeft en dat hij meerdere MRIs (scans) heeft die de aanwezigheid van een aantal van dergelijke implantaten aantonen. Toen NOVA een aanbod deed aan ontvoerden om wetenschappelijke analysen uit te voeren op deze implantaten en de resultaten te evalueren, kregen zij van geen enkel persoon respons om hun zogenaamde implantaten te laten testen of te checken. Vanzelfsprekend leidt deze negatieve reactie ertoe, dat de sceptici besluiten dat van alle bewijs voor ontvoering, het fysisch bewijs wel het zwakste lijkt... Niettemin heeft de Amerikaanse chirurg Roger LEIR een aantal implantaten bij ontvoerden verwijderd en hij is niet de enige
Uit de beschrijvingen van de ingrepen, de implantaten zelf en volgens de uitslagen en de specieke resultaten na onderzoek in diverse labos blijkt er wel wat meer aan de hand te zijn. Vanzelfsprekend blijft de vraag hoe betrouwbaar komen dergelijke ingrepen en resultaten over bij de sceptici. Zij klammen zich eerder vast aan één mislukt experiment of test die hun gelijk bevestigd, dan open te staan voor de andere onderzoeken. En bestaat er een onafhankelijke bron die deze onderzoeksresultaten kan bevestigen?
Aliën implantaten is een term, die vooral gebezigd wordt in de Ufologie en staat voor een fysisch objectje, dat ongevraagd in iemands lichaam geplaatst wordt tijdens een ontvoering door Aliëns. De afgelegde verklaringen over deze implantaten gaan van mind controle (= controle van iemands handelen!) tot biotelemetrie (= vergelijkbaar met de ultra kleine chips, die de wetenschappers gebruiken bij wilde dieren om hen te bestuderen). Net zoals alle UFO-onderwerpen in het algemeen, heeft het idee van aliën implantaten weinig of géén aandacht ontvangen van de belangrijke wetenschappers. De Amerikaanse beenspecialist (= is een gebied van de gezondheidszorg, dat vooral gewijd is aan de studie en de behandeling van stoornissen of slecht functionneren van de voet, de enkel en soms de knie, het been en de heup..) Dr. Roger LEIR verklaart zelfs dat hij in het totaal al zo een dozijn implantaten verwijderde uit het lichaam van vroeger ontvoerde mensen. Hij bevestigt dat deze implantaten ongewone karakteristieken vertonen, inbegrepen het uitzenden van radiosignalen en zelfstandig onder de huid van het slachtoffer voortbewegen. Wel is het voor mij nog onduidelijk of deze toch opziendbarende verklaringen van LEIR door onafhankelijke bronnen nagecheckt en bevestigd werden...
Volgens de onderzoeker Peter ROGERSON (die over het algemeen zich zeer sceptisch uit over de verhalen van ontvoeringen door Aliëns), kan het idee van zogenaamde onvervalste, aliën implantaten al opgespoord worden tot de jaren 50 als deel van de welbekende Shaver Mystery verklaart dat de DERO, een onheilspellende beschaving onder de aarde, mensen ontvoerden voor marteling. ROGERSON schrijft: in de editie van het maartnummer 1957 van de lange radioshow John NEBEL, schetste John ROBINSON, een medestander van Jim MOSELY, op een dramatische wijze sprekend een ontvoeringsverhaal. De kern van dit verhaal was dat in 1944 ROBINSON een buur had met de naam Steve BRODIE, die op een dag in Robinsons flat een kopie van één van Ray PALMERs magazines (= AMAZING STORES) zag, dat net handelde over de DERO. Brodie schreeuwde het uit Hij spreekt over de DERO! en hij begon te Robinson te vertellen hoe hij in het westen in 1938 met een gezel op prospectus ging. Op een dag ontmoette ze twee mysterieuze cowboy-achtige figuren, die Brodie verlamde door met een roodachtig instrument naar hem te wijzen. Toen de gezel probeerde te vluchten, vuurde ze op hem en Brodie hoorde een schreeuw en rook verbrand vlees. Toen één van de figuren een kleine koptelefoon achter zijn oren plaatste verloor Brodie het bewustzijn. Van tijd tot tijd kwam hij bij kennis, in een plaats welke zijn medegevangenen de grot van de DERO noemden. Telkens wanneer zijn brein terug helder begon te werken, kreeg hij van één van de eerste figuren opnieuw de koptelefoon opgezet en verloor hij opnieuw het bewustzijn. Eventueel kwam hij er toe om twee jaar later in de straten van Manhattan, NY te wandelen. Brodie toonde Robinson plekjes schrijkwekkende littekens achter zijn oren, iets kleiner dan een zilveren dollar. Brodie verklaart dat hij sinds dit voorval niet meer instaat is om vlees te eten... De tijd ging voorbij; Robinson verliet zijn appartement voor een boodschap. Toen hij een poos later Brodie opnieuw wou contacteren, was deze verdwenen. Een andere gebuur vertelde Robinson dat hij BRODIE in ARIZONA zag rondwandelen lijk een zombie. We mogen hieruit besluiten dat hij opnieuw onder invloed van de DERO was.
Het is in dit ongeloofwaardig verhaal dat we voor het eerst implantaten (achter de oren, als in de INVASIE door de MARTIANEN) en andere hoofdbestanddelen van een ontvoering terugvinden, zoals de verlammende staf en amnesia.
Een vreemd verhaal, niet? Jaren later zouden de verklaringen van onderzoekers zoals Budd HOPKINS, John MACK en David Michael JACOBS de ideeën over ontvoeringen door Aliëns algemeen bekend maken, inbegrepen de ongewone implantaten verbonden met ontvoeringen. Deze Aliën-implantaten kwamen alzo in de wereld van de fictie, zoals film en Tv-series, terecht waar ze ingebouwd zitten in het scenario van een ontvoering door Aliëns. Denk maar even aan ook bekend Tv-programme X-files en dergelijke. Het gevolg hiervan is dat alle nieuwe meldingen van ontvoeringen door Aliëns vervuild zijn met gegevens uit film, media, boeken en internet... Hoe kan je als objectief onderzoeker nog enige waarnemer of melding geloofwaardig vinden, als je al deze info beschouwd. Hoe clean is de waarnemer nog?
Wil je nog meer te weten komen over implantaten van Aliëns, kan je op volgende sites terecht voor meer info. Dit is enkel het topje van de ijsberg van de bestaande litteratuur over dit onderwerp:
VIII. BESLUIT.
Er zal nog veel water naar de zee vloeien en nog veel meer woorden op papier verschijnen over fenomenen zoals UFOs, zoals Aliën Abductions,... Maar alle deze vreemde fenomenen als misinterpretaties, vervalsingen, trucages, zinsbegoochelingen, waanvoorstellingen, misleidingen wegtoveren, zoals de sceptici doen, vind ik persoonlijk arrogant en dom. Je mag ervan uit gaan dat er inderdaad fraudeurs tussen zitten, net zoals bij de andere pijlers van het leven. Bepaalde schilderijen van grootmeesters zoals een RUBENS of van GOGH worden nagemaakt of geïmiteerd, soms zelfs als echt te koop aangeboden... Is het origineel omdat deze vervalsingen bestaan ook slechts een imitatie en daarom ook minder waard? Nee, je hebt het kip/ei-fenomeen en wat was er het eerst, het waardeloze valse of het waardevolle echte... Het antwoord is eenvoudig!
Bij onze studie van de UFOs en de ontvoering door Aliëns is het niet zo evident om de eerste, niet vervuilde UFO-meldingen terug te vinden... Het is inderdaad niet uitgesloten dat de diverse media, zoals Tv, film, boeken en magzines, en in ons digitaal tijdperk, het internet, een aantal personen op het idee brachten / brengen dat ze ontvoerd werden door Aliëns. Zelfs onze Vlaamse huisdokters stellen vast dat meer en meer patiënten bij hen komen en via hun symptomen en de google-zoekmachine op het internet zelf al een eerste diagnose stelden. Soms valt het de huisdokter héél moeilijk om de patiënt ervan te overtuigen, dat zijn kwaal minder erg is dan wat hij op het internet vond, ondanks een aantal overeenstemmende symptomen. De patiënten worden dus mondiger via de beschikbare informatie van het internet. Dit impliceert dat een persoon, die een onbekend, vreemd fenomeen ervaart, actueel véél sneller naar de informatie op het internet zal grijpen om een verklaring te zoeken... Daar dienen wij bij onze enquête dus zeker rekening mee te houden!
Dit alles maakt ons onderzoek niet eenvoudiger. We dienen ons altijd zeer kritisch en objectief te blijven opstellen. Vragen over welke bijkomende informatie de waarnemer al via internet of boeken verzamelde, blijkt geen overbodige luxe. Zoek het niet in het buitenaardse, als een gewone aardse verklaring volstaat... Ik weet het, ik val in herhaling, maar besef dat goede raad goud waard is!!!
IX. Referenties:
Baker, Robert. "The Aliens Among Us: Hypnotic Regression Revisited," The Skeptical Inquirer, Winter 1987-88.
Clancy, Susan A. (2005). Abducted: How People Come to Believe They Were Kidnapped by Aliens. Harvard University Press.
Frazier, Kendrick. Editor, The UFO Invasion: The Roswell Incident, Alien Abductions, and Government Coverups (Prometheus, 1997).
Klass, Philip J. UFO-Abductions: a Dangerous Game (Buffalo, N.Y.: Prometheus Books, 1988).
Kottmeyer, Martin S. "Entirely Unpredisposed: the cultural Background of UFO Abduction Reports," Magonia (January, 1990).
Loftus, Elizabeth. The Myth of Repressed Memory (New York: St. Martin's, 1994).
Matheson, Terry. Alien Abductions - Creating a Modern Phenomenon (Buffalo, N.Y.: Prometheus Books, 1998).
Persinger, Michael A. "Religious and mystical experiences as artifacts of temporal lobe function: A general hypothesis," Perceptual and Motor Skills, 1983, 57, 1255-1262.
Randle, Kevin D., Russ Estes, and William P. Cone.The Abduction Enigma (St. Martin's Press 1999).
Schaeffer, Robert. "Unidentified Flying Objects (UFOs)", in The Encyclopedia of the Paranormal edited by Gordon Stein (Buffalo, N.Y.: Prometheus Books, 1996), pp. 767-777.
Schaeffer, Robert . The UFO Verdict (Amherst, N.Y.: Prometheus Books, 1986).
xml:namespace prefix = v ns = "urn:schemas-microsoft-com:vml" />
|