Antwerpse diamant schittert op Wereldtentoonstelling Shanghai
De Antwerpse diamant krijgt samen met bier en chocolade een zeer prominente rol in het Belgisch-Europese paviljoen op de Wereldtentoonstelling in Shanghai. Er worden verschillende pronkstukken tentoongesteld die de Antwerpse dominantie in de diamantsector symboliseren. Dat werd donderdag aangekondigd tijdens een persconferentie in het Antwerp World Diamond Centre (AWDC).
Leo Delcroix, commissaris-generaal van het Belgisch-Europese paviljoen, ziet de Expo helemaal zitten. "Met liefst 241 deelnemende landen en internationale organisaties en een verwacht bezoekersaantal van 70 miljoen wordt het de grootste Wereldtentoonstelling ooit. In ons eigen paviljoen verwachten we dagelijks ruim 50.000 bezoekers."
"Naast bier een chocolade wordt de Antwerpse diamant een van de grootste trekpleisters", zegt Freddy Hanard van AWDC. "Dat merken we aan de groeiende cijfers. China en Hong Kong zijn tijdens het eerste kwartaal van 2010 de grootste exportmarkt voor de Antwerpse diamant geworden, goed voor 727 miljoen dollar (27 pct uitgedrukt in karaat en 28 pct in dollar). De honger naar Antwerpse diamant is dus groot."
In het paviljoen is er een aparte diamanthoek met shop. Alle kopers krijgen er een diamantcertificaat mee dat exclusief voor de Expo is ontworpen en nergens anders verkrijgbaar is. Daarnaast tonen verschillende Antwerpse bedrijven hun expertise aan de hand van pronkstukken die voortkomen uit hun vernieuwende slijptechnieken. Tot slot worden ook 28 ontwerpen van de HRD Awards 2009 tentoon gesteld. De Wereldtentoonstelling in Shanghai loopt van 1 mei tot 31 oktober 2010.
|