Deze internetkrant is een volledig persoonlijk initiatief onafhankelijk van het stadsbestuur of welk orgaan ook. Wareber was ook nooit stedelijk ambtenaar of spreekbuis van Waregem.
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz. Aanvullingen en verbeteringen zijn dus hartelijk welkom zodat uiteindelijk zo waarheidsgetrouw mogelijke bijdragen overblijven.
Dank voor bezoek. Deze internetkrant telt ruim 800.000 bezoekers en met de bijna 250.000 van zijn voorganger en vooral de honderden omvangrijke artikels kunnen we aannemen dat we een bijdrage leveren aan de kennis over het gebeuren in Waregem...
24-01-2018
Okra-nieuwjaarsfeest
Vorige dinsdag vierden de OKRA-senioren hun nieuwjaarsfeest in het OC te Nieuwenhove. OKRA is zowat de grootste ledenbeweging van Waregem met ruim 750 leden, die door een 70-tal contactpersonen uit hun buurt op de hoogte worden gehouden van het ruime en gevarieerde aanbod . Zowat een derde van de leden is ook nog eens extra-lid van de vzw. OKRA-Sport. OKRA is een letterwoord voor : Open, Kristelijk, Respectvol en Actief. Vooral dat laatste woord typeert de Waregemse werking met een aanbod van honderden activiteiten.
OKRA-bestuur verg. maart 2017
Voorzitter Marc Bossuyt wenste allen een blakende gezondheid en alle geluk in 2018. “Wat dat inhoudt kan voor ieder van ons verschillend zijn in de herfst van ons leven, maar een goede gezondheid is een belangrijke voorwaarde om vreugdevol en gelukkig in vrede en vriendschap te kunnen leven”, aldus de voorzitter. Vriendschap is en blijft de bedrijfscultuur bij OKRA waarvan ‘Lekker Actief ’ nu het centrale thema is. In hun jaarprogramma is dit ook zowat de rode draad om te ijveren voor het welzijn van onze senioren.
Je kan je afvragen of er nood is aan wat wij realiseren in een welvarende stad als Waregem. Een jonge stad met 38.000 inwoners, waarvan 13.000 mensen van boven de 55 jaar (dat is ongeveer 30 procent).
Je kan je afvragen of die cijfers weerspiegeld zijn in het beleid en in de vertegenwoordiging van ons stadsbestuur.
Je kan je afvragen of er voor die doelgroep in Waregem evenveel gedaan wordt als voor de jeugd en voor de – 55 plussers.
Je kan je afvragen of een nieuwe bar (en daar zijn wij niet tegen) voor de Schakel zinvoller is dan de omvorming van de oude bibliotheek tot een polyvalente zaal (met een bar, een goede akoestiek en een podium als het kan) voor minstens 200 personen, aan een betaalbare prijs voor alle erkende Waregemse vrijwilligersverenigingen. Voor zo een polyvalente ruimte in het centrum van Waregem is OKRA al tien jaar lang vragende partij. Wij zijn er wel niet tegen mocht dit ook een ontmoetingsplaats zijn voor bijvoorbeeld creatievelingen en ondernemers.
Je kan je afvragen of meer water en meer groen in het centrum van de stad, wel een prioriteit moet zijn. Niemand kan daar toch tegen zijn, zal je zeggen. Een gezond leefmilieu in de meest ondernemende stad van de regio is voor alle inwoners een pluspunt! Wandelen en fietsen rond een groene centrumlaan lijkt mij inderdaad fantastisch, op voorwaarde dat er voldoende veilige wandel- en fietspaden zijn voor senioren en zwakke weggebruikers.
Je kan je nog veel meer afvragen in deze stad, waarin het al bij al toch goed is om te leven.
Ik las in een opiniestuk enkele interessante meningen over de manier waarop we tegen de vergrijzing aankijken en hoe het anders zou kunnen. “Onze gezondheidscultuur is geobsedeerd door de wens om zo oud mogelijk te worden, terwijl dat niet de wens is van de meeste senioren: zij willen immers zo lang mogelijk een kwaliteitsvol leven.
Alle investeringen in de gezondheidszorg zouden tot doel moeten hebben om mensen zo lang mogelijk te laten leven in goede lichamelijke en geestelijke gezondheid. Leeftijd speelt hierbij geen rol! We moeten niet kijken naar de levensjaren op zich, maar wel naar de kwaliteit van het leven dat ons nog gegeven is”. Of om het met de “Bond zonder naam” te zeggen”: leef en niet met mate! Leef je leven. Zoek naar wat voor jou het leven zinvol maakt en ga daarvoor. Leef en geef Liefde en vriendschap bijvoorbeeld. Leef nu, vandaag, vurig en voluit!
Marc Bossuyt gaat verder: “OKRA, als belangrijkste ouderenvereniging, zet zich daar onverdroten voor in. Op alle mogelijke manieren gaan wij met OKRA de vereenzaming tegen. Sociale contacten vormen namelijk de basis van onze werking. Alle senioren die dat wensen, kunnen in ons trefpunt hun derde en zelfs vierde leeftijd nog actief beleven in vriendschap en met respect voor elkaar.”
Geen enkele seniorenvereniging organiseert meer ontmoetingsmomenten, dit jaar zijn het er ongeveer 300 (soms drie verschillende activiteiten op één dag), en dit hebben zij vooral te danken aan hun talloze vrijwilligers. OKRA is een warme vereniging die onze mensen zo lang mogelijk gezond wil houden van lichaam en geest, wat een niet te onderschatten meerwaarde betekent voor de samenleving. Een van de diepste geheimen van het mensenleven is dat alles wat de moeite van het doen waard is, datgene is wat we voor anderen doen. Onze vrijwilligers zijn -in de figuurlijke zin van het woord - grote mensen, want ware grootheid is dienstbaarheid. OKRA is en blijft een beweging van en voor vrijwilligers, onbetaald, maar onbetaalbaar, die met hun werk zin geven aan hun leven en zich met hart en ziel inzetten voor onze medemensen. Een dikke proficiat voor hun onbaatzuchtig engagement.
Jaarprogramma
Het Jaarprogramma werd voorgesteld door voorzitter Marc Bossuyt en Jan Omey met behulp van een powerpoint, een schitterend werkstuk van bestuurslid Lieve Derycke. OKRA wenst oprecht dat ontmoetingen zoals deze van vandaag vredevol en in vriendschap mogen blijven bestaan. Ontmoetingsfeesten belichamen sterk het nieuwe OKRA-thema “Lekker actief”.Na het nieuwjaarsfeest met professionele goochelaar Koen Bossuyt volgen nog op woensdag 21 maart de viering voor de 80+leden in het SO-Biest met een optreden van Johnny Clarysse, een accordeonist en zanger die altijd voor ambiance zorgt. De paasviering gaat door op woensdag 4 april in het SO Gaverke. Het succesvolle trio Graffiti, buitengewone muzikanten, verzorgt de animatie. Voor het herfstfeest op donderdag 11 oktober is een prachtig optreden geboekt van Glen Degeselle. Het kerstfeest op donderdag 20 december brengt het duo Angela Campbell en Erik Van Eetvelde naar Waregem met “So this is Christmas”.
We hebben alle waardering voor de mensen die met OKRA-zingeving, OKRA-zorg en OKRA- belangenbehartiging hulp bieden en aandacht schenken aan onze zieke, eenzame of hulpbehoevende medemens.Jan schetst het belang van OKRA-zorg en vervolgens van OKRA-sport met hun wekelijks uitgebreid aanbod wandelingen, pingponglessen, Kubb, boulodroom, fietstochten, enz.
Lekker actief ontdekken, ontspannen en ontmoeten is ook de rode draad in het aanbod van OKRA-cultuur. Op woensdag 7 februari in de Oranje zaal van de Schakel SO krijgen we met “Salon Nelly”een knappe voorstelling, doorspekt met humor door vertelkunstenares Marcella Piessens uit Sint-Niklaas. Vorming krijgen we op vrijdag 16 maart over erfrecht, successie entestament in zaal Rerum Novarum, waar een vertegenwoordiger van DVV en een notaris ons wegwijs maken in de nieuwe wetgeving over die actuele onderwerpen . Hoe “Veel mannen ondertitels nodig hebben om vrouwen te begrijpen” vertelt de uitstekende spreker Manu Adriaens ons op 26 april in het SOBiest. Op 6 en op 12 juni gaat de Trefpunt 55+beweging op bedrijfsbezoek met een rondleiding in de gebouwen van Thermote Vanhalst en via carpooling of met de fiets trekken ze er op uit. Op dinsdag 13 november organiseert de werkgroep “Op de koffie met “ nog een voordracht in de Oranje zaal van de Schakel namelijk “Hoe slapen weer een zaligheid werd”: een zalige, muzikaal begeleide voorstelling door Kris Baert.
Ontmoet en OntdekLekker actief wordt gerealiseerd door de werkgroep reizen. Dit jaar organiseren ze ook weer vier uitstappen met autocars. Deeerste reis is een bedevaart op dinsdag 8 mei naar Halle en VlaamsBrabant. Telkens met plaatselijke gidsen en voldoende vrije tijd. Op vrijdag 30 juni brengen ze een geleid bezoek aan…dit moet een verrassing blijven anders zou het geen verrassingsreis zijn! De volgende uitstap is een reis naar Antwerpen op woensdag 25 juli. Tenslotte staat op donderdag 16 augustus een halve dag reis gepland naar Brugge. Op al hun reizen zijn ze vergezeld door professionele gidsen en is er voldoende vrije tijd voorzien.
De kaartnamiddagen o.l.v. Jan Toye in het SO Biest en o.l.v. Ingrid Vandeputte in OC Eikenhove zorgen eveneens voor goed georganiseerde en ontspannende ontmoetingen. Daar zijn ook de activiteiten van de regio, want OKRA leden kunnen ook overal terecht bij activiteiten van andere OKRA-afdelingen. Het lidmaatschap omvat bovendien een interessant ledenblad, maandelijks bezoek van buurtvrijwilliger met info over activiteit, aanbod regioreizen en regiosport. Wekelijks is er spreekuur op maandag en donderdag om 10-11 u. in het lokaal CM-gebouw Markt 25 Waregem.
Vanmiddag werden in cultuurcentrum De Schakel de prijzen uitgereikt van de tweejaarlijkse Gaverprijs voor Schilderkunst. Laureaat werd Stijn Bastianen (°1987) uit Aarschot met de werken ‘Joga Island’, ‘Dirty Castle’ en ‘Dead Pet’. Eerstgenoemde werk komt in de kunstcollectie van de stad. Er waren 92 inzendingen, die voldeden aan de voorwaarden. Dat de kwaliteit van de inzendingen hoog lag, mag blijken uit het feit dat de jury na een eerste selectie niet minder dan 34 inzendingen weerhield voor verdere beoordeling. Tot zondag 11 februari kunt u nog de werken van 11 geselecteerde kunstenaars bewonderen in de hal van het cultuurcentrum.
Deze prijs voor jonge Nederlandstalige kunstenaars is na ruim dertig jaar één van de belangrijkste prijzen voor schilderkunst geworden, die een unieke springplank biedt aan de laureaten om ook nationaal en internationaal bekendheid te verwerven. Met de internationaal gerenomeerde Gaverprijs wil de stad Waregem samen met cultuurcentrum De Schakel en de Waregemse cultuurraad een platform bieden aan jonge kunstenaars.
De kwaliteit van de inzendingen lag bijzonder hoog, wat ook blijkt uit het ongebruikelijk hoog aantal dat een eerste selectie haalde. Bij de tweede en nog strengere beoordelingsronde passeerden uiteindelijk nog 11 inzendingen als selectie voor de tentoonstelling. Daarna gingen de juryleden over tot het bepalen van een individuele appreciatie. De uitkomst van hun strikt persoonlijke beoordelingen leidde tot een bijna ex aequo voor de eerste plaats. Constructieve dialoog resulteerde uiteindelijk in de unanieme toekenning van de drie voorziene geldprijzen. De wedstrijdjury bestaat uit voorzitter Jo Coucke, Marc Ruyten, Cindy Wright en Johan Pas.
Stijn Bastianen wint Gaverprijs
De Gaverprijs, waaraan een geldprijs verbonden is van 5.000 euro, gaat dus naar de 30-jarige Stijn Bastianen uit Aarschot. Zijn schilderijen worden gekenmerkt door een hoog narratief karakter. Er valt zeer veel te zien of te ‘lezen’ op zijn doeken. Stijn Bastianen studeerde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen, waar hij Masterdiploma’s behaalde in de schilderkunst en de vrije grafiek. Hij presenteerde al twee tentoonstellingen bij de Antwerpse Galerie Schoots + Van Duyse.
Voorzitter Jo Coucke motiveerde de keuze als volgt: “Een zeer rijke verbeelding, die ons wat Vlaanderen betreft aan de schilderkunst van Pieter Breugel en van Hieronymus Bosch herinnert, wordt niet alleen met veel humor gebracht maar ook met een onmiskenbaar teenage rock&roll-gehalte. Bastianen staat op zijn manier voor een schilderkunst die ongewoon aandoet en die de vraag oproept wat er nog allemaal staat aan te komen.”
De jury duidt het schilderij ‘Joga Island’ (2017) aan als het werk dat conform het wedstrijdreglement wordt toegevoegd aan het Waregemse kunstpatrimonium. Vanuit een soort vensterraam of vanuit een gat in een weefsel kijkt de toeschouwer neer op een uiterst vreemde, diverse wereld, waarin veel mogelijk is en waarin zelfs de wolken sokken dragen en yogaoefeningen doen. Blijkbaar zal onder de schepenen ‘gevochten’ worden om het schilderij in hun bureau te krijgen. We zijn echter van oordeel dat het schilderij beter een meer openbare bestemming krijgt, zodat het door zoveel mogelijk Waregemnaars kan bewonderd worden.
Andere winnaars
De tweede prijs en 2.500 euro gaat naar Robbe Dedrie (°1999) uit Kontich, die nog maar pas zijn kunsthumaniora heeft afgewerkt. Als hij geen zelfportret (met bloedneus) schildert, schildert hij dandy-achtige personnages in een stijl die laat denken aan die van de vroege Britse Pop Art. De doeken geven niet het gevoel het werk van een zoekende leerling te zijn, maar doen matuur aan in hun balans van goede schildertechniek, rake waarneming en onderhuidse spanningen in de verbeelde situaties.
“De combinatie bijvoorbeeld in ‘Evil Twin’ – alleen al de titel – van de grote, roze partijen met het abstracte schilderij linksboven en met de ingehouden gevoelens in blik en houdingen van de personages bieden veel stof tot nadenken. Dit zijn doeken waarmee je als kijker lang aan de slag kan.”
Derde prijs en 1.000 euro werd toegekend aan de Nederlandse Alice Chaplin (°1993) uit Made bij Breda. Ze genoot een opleiding schilderkunst aan de LUCA School of Arts Campus Sint-Lucas Gent. De drie doeken van de inzending van Chaplin zouden van drie verschillende handen kunnen zijn. De Hollandse fijnschilderkunst verleent haar werken eenheid, hoe verscheiden haar thematieken ook mogen zijn.
Gezien de hoge kwaliteit van de inzendingen heeft de jury ook een eervolle vermelding toegekend aan Joëlle Dubois (°1990) uit Gent. Ze won in 2016 de publieksprijs van de SMAK-tentoonstelling ‘Coming People’. Misschien kunnen de organisatoren van de Gaverprijs voor een volgende editie eens een publieksprijs inlassen, die volgens de vrije keuze van het bezoekend publiek aan de tentoonstelling zou kunnen worden toegekend…
In de hal van het cultuurcentrum loopt de tentoonstelling van de geselecteerden van de Gaverprijs 2018 nog tot en met zondag 11 februari. We kunnen er telkens drie werken zien van de elf geselecteerden: Stijn Bastianen, Alice Chaplin, Robbe Dedrie, Joëlle Dubois, Dimitar Genchev, Pieter Jennes, Bart Kok, Pieter-Jan Martyn, Floris Van Look, Eline Vansteenkiste en Eva Vermeiren.
In het kader van de poëzieweek presenteert Waregem traditioneel zijn jaarlijkse WinterWoordenNacht, die dit jaar doorgaat op zaterdag 27 januari om 19:45 u. in het Oblatenauditorium in de Stedelijke Kunstacademie (Olmstraat 25, 8790 Waregem). De Davidsfondsafdelingen organiseren op zondag 21 januari opnieuw Toast Literair, dit keer met Hilde Vandermeeren, in OC De Coorenaar Georges Coornaertdreef 7 te Desselgem. Op woensdag 31 januari om 19.00u. stelt Pol Decavel uit Beveren-Leie zijn nieuwe dichtbundel “Een gedicht is een glas wijn” voor in de bib te Waregem.
De Poëzieweek start op de laatste donderdag van januari, op 25 januari 2018, met Gedichtendag. Poëzieliefhebbers uit heel Nederland en Vlaanderen passen gedichten toe in het leven van alledag. Voor collega’s of vrienden, on- en offline. Gedichtendag, sinds 2000 georganiseerd door Poetry International Rotterdam, is hét poëziefeest van Nederland en Vlaanderen. Poëzieliefhebbers in Nederland en Vlaanderen organiseren die dag een grote diversiteit aan eigen poëzieactiviteiten en ook de media klinken die dag een stuk poëtischer.
Toast literair met Hilde Vandermeeren
Hilde Vandermeeren komt op zondag 21 januari naar Desselgem voor de grootste literaire brunch van Vlaanderen, toast literair! Davidsfonds Desselgem en Davidsfonds Waregem-centrum staan in voor de organisatie. Toast Literair gaat door op zondag 21 januari om 10.30u. in OC De Coorenaar in Desselgem. Toegang bedraagt 5 euro, inschrijven en meer info via Isabelle De Smeyter (0497 50 39 86 of isabelle.desmeyter@telenet.be)
Hilde Vandermeeren (°1970) schreef al meer dan 40 kinder- en jeugdboeken. Haar thrillerdebuut Als alles duister wordt (2013) won de Knack Hercule Poirot Publieksprijs 2013 en stond op de longlist van de Diamanten Kogel 2013. Daarna verschenen De toeschouwers (2014), Stille grond (2015) en Scorpio (2016). Stille grond haalde de shortlist van de Gouden Strop 2016, de belangrijkste thrillerprijs van de Lage Landen. In 2017 verscheen haar vijfde thriller Schemerzone. Hiermee won ze de Knack Hercule Poirotprijs 2017, de prijs voor de beste Vlaamse misdaadroman van het afgelopen jaar.
Op zaterdag 27 januari 2018 om 19.45 u. in het oblatenauditorium van de Kunstacademie in de Olmstraat verovert WinterWoordenNacht opnieuw jouw winterhart. Het is een fijn festival waarbij je vanuit een lekkere knusse zetel kan genieten van knappe muziek, intrigerende teksten, beeld en videokunst. Laat jezelf verrassen doorheen vier intieme zalen van de muziek- en kunstacademie waar je heuse ontdekkingen doet en gevestigde waarden treft. Vertoef in een sfeervolle uitvergrote huiskamer en geniet vanuit een lekker knusse zetel met een drankje erbij!
Wees er snel bij, want het aantal tickets is beperkt (en gegeerd)! Info Cultuurdienst Waregem, Gemeenteplein 2, 8790 Waregem, 056 62 13 10 cultuur@waregem.be
Op woensdag 31 januari om 19.00u. stelt Pol Decavel zijn nieuwe dichtbundel “Een gedicht is een glas wijn” voor in de hoofdbib, Boekenplein 1 te Waregem. Hij geeft een bloemlezing uit zijn vele inspirerende gedichten over respect, verleden, heden, toekomst en geloof. Een gedicht is een glas wijn met smaak, verwondering, ontroering, verdriet, vreugde en geluk in de verschillende seizoenen van het leven. De avond wordt ingeleid door Vic Nachtergaele (ererector Kulak) en opgeluisterd door een klarinetkwartet. Dit is een activiteit in het kader van de poëzieweek.
Pol Decavel (°1938) is afkomstig uit Beveren-Leie en werd geboren onder de naam van Leopold als zevende kind van het gezin onder peterschap van koning Leopold III. Schrijft al lang gedichten bij gelegenheden en heeft uiteindelijk gezwicht voor het aandringen van zijn omgeving en vrienden om een verzameling van zijn poëzie uit te geven. Een selectie ervan werd door de auteur en familie ingelezen en is te beluisteren op een luister-CD's.
Bestellen kan via de facebookpagina www.facebook.com/eenglaswijn (doorklikken ‘meer informatie’balk) of bij boekhandels Beatrijs Oudenaarde, Etiket Deerlijk. Gedichtenbundel + luisterCD kosten 20 euro en dankzij uw aankoop draagt u 5€ bij aan het Kankerfonds AZ Oudenaarde en het Kankercentrum UZ Gent.
Op de nieuwjaarsreceptie van de stad Waregem in wijkcentrum Bilkhage kon voorzitter Tony Vandenhende het niet laten om de aanwezige burgemeester Vanryckeghem en schepen Chanterie te confronteren met de moeilijke verkeerssituatie aan het kruispunt van de Vansteenbruggestraat met de Boulezlaan. Zijn repliek “Het rond punt draait …vierkant” was niet alleen humoristisch bedoeld. Blijkbaar is het ook opgepikt door het stadsbestuur, dat uitgerekend op facebook een nieuwe voorlichtingscampagne is opgestart. Het probleem is het gevolg van de tweede fase van de werken aan de Noorderlaan/Westerlaan, waarbij het kruispunt met de Vijfseweg wellicht nog gans de winter volledig is onderbroken.
Het traject tussen de kruispunten Noorderlaan/Stationsstraat/Vijfseweg en Westerlaan/Duthoystraat ondergaat een volledige gedaanteverandering. Al sinds november 2015 is het project bezig met de nutsmaatschappijen. Voor de effectieve heraanleg hebben zij hun infrastructuur vernieuwd of uitgebreid. Het Agentschap Wegen en Verkeer startte de heraanleg zelf (alles bovengronds + riolering) op 1 juni 2017. Het einde van alle werken is voorzien voor begin 2019. In een eerste fase hadden we de heraanleg van de Westerlaan, werken in de Slekkeput en de aanleg van een kluifrotonde tussen de Duthoystraat en de Vennestraat. Met de werken aan het kruispunt en de viaduct van de Noorderlaan met de Vijfseweg zijn we aan de tweede van in totaal zes fasen. De volgende fase verloopt aan het station, maar tegen dan moet het kruispunt met de Vijfseweg gelukkig al terug kunnen vrijgegeven worden.
Er zijn voor deze werken enkele omleidingen van kracht. Je ziet de feloranje borden hiervoor in de straten staan.
Verkeer vanaf 29 november
Geen verkeer meer mogelijk van de Noorderlaan/Oosterlaan naar de Vijfseweg. Dit wordt ook duidelijk aangeduid vanaf o.a. de Kruishoutemseweg en Zultseweg.
Omleiding naar ziekenhuis en Sint-Eloois-Vijve via de Ring – Verbindingsweg – Expresweg – Gentseweg.
Geen verkeer meer mogelijk van de Vijfseweg naar de Noorderlaan. Er is een omleiding via de Boulezlaan – Roger Vansteenbruggestraat - Noorderlaan. Verkeer van de Westerlaan naar de Vijfseweg rijdt via de René Sabbestraat – Roger Vansteenbruggestraat – Boulezlaan.
De rotonde op het kruispunt van de Vansteenbruggestraat – Boulezlaan verdwijnt tijdelijk. Deze route wordt er ook tijdelijk de hoofdweg. Dit wordt aangeduid met markeringen op de weg.
Geen verkeer meer mogelijk in de Noorderlaan vanaf de Olmstraat richting Oosterlaan. Er is een omleiding via de Olmstraat – Stationsstraat – Putmanstraat – Oude Vijvestraat.
Op het eind van de Stationsstraat kan je enkel naar LINKS afslaan.
Op het eind van de Oude Vijvestraat kan je enkel naar RECHTS afslaan.
“Omdat er wat onduidelijkheid is over het Kruispunt aan de Vansteenbruggestraat zetten we alles nog eens op een rijtje”, aldus de aankondiging op de facebook-pagina van het stadsbestuur. Het probleem stelt zich al sedert 29 november.
De rotonde is tijdelijk niet geldig en wordt nu gebruikt als een kruispunt. Na de voltooiing van de wegenwerken in de Noorderlaan wordt dit kruispunt terug een rotonde. • Het verkeer op de omleidingsroute Boulezlaan - Roger Vansteenbruggestraat krijgt de voorrang. De voorrangsrijrichtingen zijn zo gekozen om de snelheid beperkt te houden. • Verkeer dat de voorrangsweg niet volgt, dient de richtingsaanwijzers te gebruiken om links of rechts af te slaan.
Volgende week start waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg nv met de werken voor de bouw van een nieuw kaaimuur ter hoogte van de Leiesas in Waregem. Het jaagpad op rechteroever zal omwille van veiligheidsredenen afgesloten worden vanaf 8 januari 2018. Voor fietsers en voetgangers wordt een omleiding voorzien.
jaagpad op rechteroever afgesloten voor bouw nieuwe kaaimuur
Maandag 8 januari 2018 starten de werken voor de bouw van een nieuwe kaaimuur voor het bedrijf Leievoeders nv ter hoogte van de Leiesas in Waregem. Om het traject tussen Seine en Schelde geschikt te maken voor grotere vaartuigen, moeten heel wat aanpassingen gebeuren. Zo wordt het bruikbare deel van de vaarweg een meter verdiept. Door deze verdieping zijn sommige waterbouwkundige constructies, zoals de huidige kaaimuur van Leievoeders nv, niet langer stabiel en daarom worden ze vernieuwd.
Tijdens de werken wordt het jaagpad afgesloten. Fietsers en voetgangers kunnen in beide richtingen een omleiding volgen langs de Emiel Clausstraat. De omleiding zal duren tot begin oktober 2018.
Nieuwe sluis
De werken in Sint-Baafs-Vijve maken deel uit van het binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen, dat steun geniet van de Europese Unie. Het project wil van de binnenvaart een sterker alternatief maken voor goederenvervoer op de weg. Meer binnenvaart betekent minder drukke wegen, meer veiligheid en een schoner milieu. De huidige sluis in Sint-Baafs-Vijve is te klein voor het verwachte scheepvaartverkeer en voor grote duwkonvooien en dus wordt er een nieuwe, grotere sluis gebouwd. De werken voor de bouw van de nieuwe sluis starten rond de zomer van 2018.
De seniorenadviesraad lanceert in 2018 in samenwerking met Cinéstar een ‘seniorencinema’. De werkgroep programmeert drie films, die aansluiten bij de leef- en interessewereld van senioren.
Op Donderdag 11 januari 2018 om 14.00u. ‘Toni Erdmann’. Toni Erdmann is een Duits-Oostenrijkse film uit 2016, geschreven en geregisseerd door Maren Ade. Winfried is een 65-jarige gescheiden muziekleraar die zijn vrienden en collega’s vaak verbijstert met zijn voorliefde voor maffe humor en grapjes. Hij houdt van grappige pruiken en valse tanden. Zijn dochter Ines lijkt net het tegenovergestelde. Ze is een verfijnde managementconsultant, en adviseert een oliemaatschappij bij het maken van besparingen door middel van ontslagen. Ze was dol op de grappen van haar vader toen ze een klein meisje was, maar nu vindt ze deze vreselijk irritant. Om haar op te vrolijken, neemt Winfried een vreselijk verkeerd ingeschat besluit om naar Roemenië te reizen en daar onaangekondigd op haar kantoor voor de lol op te duiken in kostuum als een freaky komisch personage genaamd "Toni Erdmann".
Donderdag 8 februari 2018 14.00u. ‘45 Years’ 45 Years is een Britse film uit 2015, geschreven en geregisseerd door Andrew Haigh. Een week voor hun 45ste huwelijksverjaardag is Kate Mercer bezig met de voorbereidingen van het feest. Haar man ontvangt een brief dat het lichaam van zijn vroegere vriendin is gevonden. Zij overleed vijftig jaar geleden na een ongeval in de Zwitserse Alpen en nu pas werd haar bevroren lichaam, goed gepreserveerd in het ijs, teruggevonden. Haar man Geoff trekt zich daardoor meer en meer terug in het verleden wat leidt tot jaloezie van Kate. Terwijl de voorbereidingen voor het feest verdergaan, wordt hun relatie steeds moeilijker.
Donderdag 8 maart 2018 14.00u. ‘A monster calls’ A Monster Calls is een Spaans-Amerikaanse fantasyfilm uit 2016 die geregisseerd werd door J.A. Bayona. De film is gebaseerd op de gelijknamige roman van auteur Patrick Ness. Conor O'Malley is een jongen die op school gepest wordt door bullebak Harry en thuis geconfronteerd wordt met zijn terminaal zieke moeder. Op een dag ontdekt hij een "monster", in de gedaante van een reusachtige boom, die zich over hem ontfermt.
Kaarten kosten 5 € en kunnen gereserveerd worden in Cinéstar (Gemeenteplein 8 – 8790 Waregem – 056 61 45 22 – www.cinestar.be).
Georges Leroy, vader van de Gaverprijs voor Schilderkunst
Op zondag 14 januari 2018 wordt in De Schakel de tweejaarlijkse Gaverprijs voor Schilderkunst uitgereikt. Deze wordt sedert 1982 georganiseerd door Cultuurcentrum De Schakel, de Waregemse Cultuurraad en het gemeentebestuur van Waregem. De naamgeving en het initiatief gaat echter terug tot 1970, toen Georges Leroy met zijn Gaverfonds deze Gaverprijs voor plastische kunsten opstartte als promotie voor de kunstbeleving in onze regio. Een Gaverprijs bekroonde toen niet een afzonderlijk schilderij of kunstwerk, maar was de bekroning voor het gehele actuele oeuvre van de kunstenaar. Een van de verdiensten van de Gaverprijs was dat hij kunstenaars hielp ontdekken, die tot dan toe in de schaduw bleven. In 1970 stond de prijs open voor schilderkunst. De volgende jaren ging de prijs naar andere expressieve kunstuitingen als beeldhouwen, sculptuur of grafiek.
Op 12 december 2017 verscheen in het jaarboek van de Geschied- en Heemkundige Kring De Gaverstreke een bijdrage met als titel ‘Waregems musicus, beeldhouwer en letterkundige Georges Leroy (1930-1977). De bijdrage biedt niet alleen een overzicht van de te vroeg afgebroken loopbaan van de kunstenaar als beeldhouwer en letterkundige, maar ook een overzicht van zijn activiteiten als kunstpromotor met zijn kunstgalerij Da Vinci in de Stormestraat, zijn Gaverfonds en het kunstinformatieblad “Gaverspektrum”, dat berichtte over het reilen en zeilen van de artistieke wereld in de Gaverregio. We kunnen hem omschrijven als een ‘alles-kunstenaar’ of culturele duizendpoot, die zich volledig heeft ingezet voor het artistieke leven aan de Gaverbeek. Momenteel wordt hij in cultureel Waregem nog herdacht in de naamgeving van de tweejaarlijkse Gaverprijs voor schilderkunst en de wedstrijd voor poëzie of kortverhaal van de Marnixring Leeuwercke.
Het artistiek talent van Georges Leroy reikte verder dan alleen maar muziek. Ook de beeldende kunst en letterkunde boeide hem. Aanvankelijk experimenteerde hij met enkele schilderwerken, maar de passie dreef hem naar boetseren en beeldhouwen. Vanaf 1966 kwam hij met zijn werk naar buiten met een eerste tentoonstelling in Brussel en er volgden tientallen tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Het hoogtepunt van zijn internationale erkenning als beeldhouwer was de uitnodiging op de Internationale Tentoonstelling te Holstebro in Denemarken en het erediploma Inter ’73. Hij had ook verschillende tentoostellingen in Duitsland. Georges Leroy kreeg dat jaar op 28 april 1974 nog een tweede onderscheiding: hij ontving de zilveren medaille met diploma, graad van officier, toegekend door de Vereniging van Beroepskunstenaars van België om zijn activiteiten als beeldend en schrijvend kunstenaar in het algemeen en zijn beeldenserie Adagio en Amabile en zijn roman De Pees in het bijzonder.
Gaverprijs van Gaverfonds:
Georges Leroy stichtte in 1970 het Gaverfonds, dat trouwens één van zijn artistieke instrumenten werd en zich de promotie van het kunstleven in het Gavergebied van Waregem en omliggende tot doel stelde. In 1970 startte het Gaverfonds met de Gaverprijs voor plastische kunst. Een Gaverprijs bekroont nooit een afzonderlijk schilderij of kunstwerk, maar is de bekroning voor het gehele actuele oeuvre van de kunstenaar. Een van de verdiensten van de Gaverprijs is dat hij kunstenaars hielp ontdekken, die tot dan toe in de schaduw bleven. In 1970 stond de prijs open voor schilderkunst. De volgende jaren ging de prijs naar andere expressieve kunstuitingen als beeldhouwen, sculptuur of grafiek. De media vermeldden dat de Gaverprijs werd uitgeschreven door het Gaverfonds, met de medewerking van de kunstgalerij Leroy en onder de bescherming staat van de Vlaamse Toeristenbond. De jury van de Gaverprijs stond onder het voorzitterschap van Jozef van Overstraeten, licentiaat kunstgeschiedenis en oudheidkunde. Andere juryleden waren letterkundige Fred Germonprez (regionaal hoofdredacteur Het Volk) en kunstadviseur Luk Lekens.
Een andere pijler was het kunstinformatieblad “Gaverspektrum”, dat berichtte over het reilen en zeilen van de artistieke wereld in de Gaverregio. Daarbij organiseerde het Gaverfonds ook ere-tentoonstellingen en werkte het mee aan allerhande kunstactiviteiten in en buiten Waregem. De activiteiten waren de zorg van een eerder beperkte werkgroep, die echter kon rekenen op de morele en financiële steun van een trouwe vriendenkring. Verder organiseerde het Gaverfonds twee wedstrijden voor kindertekeningen, verleende het zijn medewerking aan het boek Beeldende Kunst in en om Waregem", "Gedenkboek kunstschilder Georges Dheedene" en tenslotte ook dit Lustrum-Gedenkboek t.g.v. zijn vijfjarig bestaan.
1970 voor schilderkunst : kende 92 deelnemers, waarvan er 16 werden geselecteerd voor de tentoonstelling. De jury wees Ghis Devos (Kuurne) en Raf Van Cauwenberghe (Deurle) aan als winnaars. De prijs van het Waregemse kultuurverbond werd gewonnen door Julien Vandekerkhove uit Deerlijk. Uitreiking had plaats op 20 december in Galerij Da Vinci in Stormestraat. Alle laureaten en finalisten exposeerden ook van 16 tot 29 april 1971 in de Antwerpse VTB-galerij met een kleine selectie van hun werken. Ook Georges Leroy, beeldhouwer en promotor van de prijskamp, stelde daarbij enkele beelden tentoon.
1971 : uitgeschreven voor grafiek en tekenkunst. Winnares was Yo Pieyns. De proclamatie van de Gaverprijs Grafiek en Tekenkunst had plaats in december 1971. Op de tentoonstelling n.a.v. de proclamatie was er benevens werk van de bekroonde Yo Pieyns ook werk van de andere finalisten Gaby Landuyt, Guido Mariman, A.J. Paredisen en Freddy Theys. Ze kreeg haar solo tentoonstelling van 7 tot 18 oktober 1972 in de vernieuwde galerij. Bij de uitreiking werd benadrukt dat de Gaverprijs steeds de bekroning was van het gehele actuele oeuvre van de kunstenaar en dus niet van een bepaald werk. Het totaal van de prijzen, verbonden aan de Gaverprijs, vertegenwoordigde een waarde van 50.000 fr. De kandidaten moesten geboren zijn vóór 1.1.1950 (minstens 21 jaar oud zijn) in het Nederlandstalig gebied en dienden, ten laatste tegen 10 augustus, vijftien tekeningen en/of grafische werken onder schuilnaam leveren op het adres van de kunstgalerij. Toegelaten waren : potlood-, pen-, krijt-, stift- en andere tekeningen, houtskool, alsook etsen, gravures, houtsneden, lino’s, litho’s en dergelijke. De ingebrachte werken mogen niet ingelijst zijn en het formaat 65 x 80 cm. Niet overschrijden. Het thema is vrij.
1972 : terug voor schilderkunst : met opnieuw twee winnaars Lieve Van Loo uit Assebroek en Norbert Feliers uit Eeklo. Er waren 110 inzendingen, waarvan 23 in een eerste zitting werden weerhouden. In een tweede schifting bleven 15 geselecteerden over, waarvan vijf opvielen door speciale kwaliteiten van hun werk. Deze werden uitgenodigd 15 werken aan de jury voor te leggen. Op zicht hiervan werden de finalisten en laureaten aangeduid. Bij de jury was Fred Germonprez vervangen door kunstenares Marthe De Spiegeleir. De proclamatie van de Gaverprijs 72 heeft plaats op donderdag 11 januari 1973 te 19 u. in de kunstgalerij Da Vinci te Waregem. De andere finalisten waren Margriet Moyaert uit Kortrijk, Monika Lenssens uit Dendermonde en Hugo De Putter uit Destelbergen.
1973: In 1973 schreef het Gaverfonds zijn Gaverprijs uit voor de Kunst in Waregem, en dat naar aanleiding van het 10-jarig bestaan van de Kultuurraad, die de prijs onder zijn bescherming nam. Ook het gemeentebestuur van Waregem verleende zijn medewerking. Het Gaverfonds had als doel het kunstleven in het Waregemse te bevorderen en wilde met deze Gaverprijs een waardering zijn voor het artistiek werk van de laatste jaren in Waregem, gepresteerd door verenigingen of individuele personen. Er werden bijkomende prijzen toegekend door de meewerkende instellingen zoals kunstgalerij Da Vinci, de gemeente Waregem en de Waregemse Cultuurraad. De proclamatie en huldiging, gevolgd door een artiestenbal, stond onder de organisatie en het beheer van de Cultuurraad, en had plaats in op 12 januari '74 in het Cultuurcentrum De Schakel. De jury was overwegend samengesteld uit afgevaardigden van de Cultuurraad met voorzitter René Boel, schepen dr. Jozef Vanryckeghem, Henry Bouckaert, Jaak Van Eeckhoutte en Etienne Deman.
Er waren Waregemse Gaverprijzen ’73 voor muziek, beeldende kunst, letterkunde, toneel, regie, film, fotografie, kleinkunst. Daarbij waren er nog bijzondere prijzen, die vooral betrekking hadden op kunst-promotie. De uitgebreide hulde van de uitreiking van de Gaverprijzen ’73 en het artiestenbal kunnen we het best omschrijven als een voorloper van de tien jaar later gestarte traditie van het ‘feest van de cultuurraad’. De lijst van gehuldigden verraadt het kruim van de Waregemse culturele werking uit het begin van de jaren zeventig. Het waren Marie-Jeanne Amelynck, Cecile Baert, Chris Barbe, Paulette Deconinck, Cecile Rigolle, Mariette Goethals, Frank Algoet, Hubert Baert, Fernand Bouckaert, Jan Callens, Marcel Claeys, Adrien Coucke, Frans Damman, Roger Debacker, Albert Desmet, Willy Desmet, Georges Dheedene (postuum), Albert François, Johan Gallant, Arthur Goemaere, Yvan Leire, Magloire Loquet, Laurent Taelman, Marcel Van Calbergh, Roger Vandewalle, Henri Vandewiele, Karel Van de Wynckel, Frans Vandorpe, Henri Vanwijnsberghe, Luc Verbeke, Richard Verbeke en Guido Withouck. Gewaardeerde verenigingen waren het davidsfonds, de filmclub Willem Putman, Jeugd en Muziek, Feestkomitee de Kwaestraete, Vlaamse Toeristenbond, Waro-Kultuurkring, de socio-culturele groepen, de algemene culturele groepen, kunstkring St.-Lucas, schildersgilde de Vierschaere, koninklijke harmonie St.-Cecilia, koninklijke Fanfare De Geniale Jongens, het Waregems kamerkoor, Kunst en Eendracht, Ciné-club, De Zingende Sterren.
1974 : Een van de verdiensten van de Gaverprijs was het helpen ontdekken van kunstenaars, die tot dan in de schaduw bleven. Gewoonlijk waren dit vrij jonge artiesten, maar in 1974 ging de Gaverprijs naar de 68-jarige Frans Cuypers uit ’s Gravenwezel. De Gaverprijs was toen aan zijn eerste lustrum toe en concentreerde zich opnieuw op schilderkunst. De lustrumprijs van het publiek ging naar mevrouw Cornil uit Desselgem. Frans Cuypers kreeg ook nog de ‘Da Vinci-prijs’ voor de menselijke figuur en de speciale VTB-prijs. Voor Frans Cuypers ging het om de bekroning van een gans oeuvre.
1975: Laureaat van de Gaverprijs was Achilles Cools, ook winnaar van de Da Vinci-prijs, terwijl de prijs van het publiek ging naar Achiel Platteau.
1976 : Voor 1976 was de Gaverprijs tweevoudig: één voor schilderkunst en één voor grafiek. Kandidaten voor de Gaverprijs brachten tussen 22 en 25 september vijf ingelijste en tien niet ingelijste werken binnen op adres van galerij Da Vinci. De uitreiking had dat jaar plaats in de oude kerk te Vichte op 7 januari 1977. De Gaverprijs voor grafiek werd niet toegekend, wel twee Gaverprijzen voor schilderkunst. De bekroonde artiesten waren Lilian Roobroeck uit Desselgem en Laurent Reypens uit Hulshout. Andere prijzen gingen naar Luc de Pauw uit Zelzate (Da Vinciprijs), Achilles Cools uit Grobbendonk en Lisiane Moerman uit Waregem (prijs der verzamelaars), Achiel Platteau uit Rollegem (prijs van het publiek) en Lilian Roobroeck was ook winnares van de bijzondere prijs van VTB. Nog tot eind januari 1977 werden werken van laureaten, finalisten en geselecteerden tentoongesteld in de oude kerk te Vichte.
1977-1981: Na het overlijden van Georges Leroy in 1977 stierf ook de Gaverprijs van het Gaverfonds een stille dood. Het initiatief werd terug tot leven gewekt door de Waregemse cultuurraad, die in samenwerking met het cultuurcentrum De Schakel en het gemeentebestuur vanaf 1982 een tweejaarlijkse Gaverprijs voor schilderkunst uitschreef. Bij de leden van het organisatiecomité zaten ook mevrouw Henriette Leroy-Stepman en dochter Christine Leroy. Bij de Gaverprijs in 1984 werd de tweede geklasseerde bekroond met de prijs Georges Leroy. Daaraan was een solo-tentoonstelling verbonden gedurende drie weken in galerij Da Vinci.
Tweejaarlijkse Gaverprijs voor Schilderkunst van Kultuurcentrum, Kultuurraad en Waregem.
Tweejaarlijks schrijft de stad Waregem de Gaverprijs voor Schilderkunst uit voor kunstenaars van maximum 35 jaar. In 1982 besliste de Waregemse Cultuurraad in samenspraak met Cultuurcentrum De Schakel en het gemeentebestuur om opnieuw aan te knopen met het initiatief van Georges Leroy om op die manier waardering uit te drukken voor de vorm van kunstpromotie waarvan hij de pionier was. De tweede gerangschikte kreeg de Georges Leroyprijs. De Gaverprijs is, na de Young Belgian Art Prize, wellicht de belangrijkste Belgische prijs voor schilderkunst. Het is een organisatie van de Waregemse Cultuurraad in samenwerking met Cultureel Centrum De Schakel en de stad Waregem. De laureaat krijgt de Gaverprijs van 5000 euro én een solotentoonstelling in De Schakel. De tweede en derde prijs bedragen resp. 2500 een 1000 euro. De jury bestond bij de 16de uitgave in 2016 uit Jo Coucke (Deweer Gallery), Norbert De Dauw (kunsthistoricus), Marc Ruyters (hoofdredacteur H ART), Cindy Wright (kunstenares) en Karinne Ottevaere (directeur academie Tielt).
Winnaars van de Gaverprijs waren Paul Reniere uit Poperinge (1982), Rita Vansteelandt uit Brussel (1984), Bart Vandevijvere uit Zwevegem (1986), Lucie Pauwels uit Kortrijk (1988), Hans Bruyneel uit Borgerhout (1990), Ilse Petillon uit Tiegem (1995), Greet Van Autgaerden uit Mechelen (1998), Katleen Vermeir uit Bornem (2000), Bart Vandenheede uit Zwevegem (2002), Stief Desmet uit Gent (2004), Ceric Esteram uit Merksem (2006), Manor Gruneveld uit Gent (2008), Michiel Ceulens uit Waregem (2010), Tine Colen uit Berchem (2012), Lisa Spillebeen uit Izegem (2014) en Francis Bekaert uit Tielt (2016). De stad Waregem houdt er een benijdenswaardige collectie schilderwerken aan over, want reglementair schenkt elke winnaar het winnend kunstwerk aan de stad Waregem. Stief Desmet won later ook de wedstrijd voor het plaatsen van een kunstwerk op het rondpunt langs de Zuiderlaan tussen de verbindingsweg en de ringweg.
Een eerste tijdelijke tentoonstelling in het bezoekerscentrum HIPPO.WAR op de hippodroom toont affiches en andere plaatselijke mededelingen uit de Eerste Wereldoorlog en heeft als toepasselijke titel Bezettering (letterzetten tijdens de bezetting). De tijdelijke tentoonstelling loopt tot 18 maart en vindt u aan de ingang van het bezoekingscentrum over de Eerste Wereldoorlog in onze regio en de inbreng van de Amerikanen op de tweede verdieping van het tribunegebouw op de hippodroom. Het is geopend met gratis toegang van woensdag tot zondag telkens van 14 tot 18 u.
We konden aanwezig zijn bij de opening donderdagavond 21 december met toespraken van cultuurschepen Pietro Iacopucci en erfgoedconsulent Lieze Neyts van erfgoed ZuidWest. De reizende tentoonstelling is het resultaat van een samenwerking tussen het erfgoed zuidwest, het Rijksarchief en de dertien gemeenten in Zuid-West-Vlaanderen. Het stadsarchief Waregem zorgde n.a.v. van de komst in Waregem voor een bijkomend infopaneel met ondermeer bijkomende archiefdocumenten met telegrams uit Desselgem en brieven uit Waregem.
Lieze Neyts : “Als er vandaag Iets in de wereld' gebeurt weten we het binnen de kortste keren. Een melding op een smartphone, live-nieuwsoverzicht op televisie, radio en websites. In tijden zoals nu, waarin we quasi onbeperkte communicatiemogelijkheden hebben, lijkt het vreemd, maar tijdens de Eerste Wereldoorlog was communicatie een schaars goed. 100 jaar geleden was van radio en televisie geen sprake, de gedrukte pers werd sterk onderhevig aan censuur door de bezetter. De grenzen van het dagelijkse leven waren beperkt tot de dorps of gemeentegrenzen. Wat daarbuiten gebeurde was quasi niet gekend.
Het communicatiemiddel bij uitstek waren tekstaffiches. Ze werden door de bezetter gebruikt om te communiceren over oorlogsgebeurtenissen, opeisingen van voedsel, nieuwe regels en vooral om vanalles te verbieden. Deze oorlogsaffiches, zoals je ze hier vanavond op de panelen ziet, werden bijna dagelijks aangeplakt in dorpen en steden. Op een centrale plek: het marktplein of bij de kerk verdrongen de inwoners zich dagelijks om nieuwsjes, maar ook heel wat 'nieuwe regels' te vernemen. Voor wie niet kon lezen werden de affiches voorgelezen (en druk becommentarieerd).
4 jaar oorlog, om de paar dagen een nieuwe affiche... na de oorlog kwamen dan ook heel wat van deze affiches in de lokale archieven maar ook in bijvoorbeeld het Rijksarchief terecht. Ze vormen een belangrijke bron voor de geschiedenis van WO I, een belangrijk tijdsdocument. De affiches vertellen ons heel wat over hoe 'gewone mensen' de oorlog beleefden. Het is geen 'gemakkelijk' erfgoed om te bewaren. Door de oorlogssituatie werden echter veel van deze affiches op minderwaardig papier gedrukt, of waren ze al beschadigd voordat ze in het archief terecht kwamen. Het afscheuren of beschadigen van de affiches werd door sommigen als een kleine daad van verzet gezien. De affiches werden de voorbije jaren via verschillende projecten ingescand.
Eind 2015 stapte het Rijksarchief Kortrijk naar zuidwest met de vraag samen een project rond de affiches te starten. BEZETTERING 14-18, een project over letterzetters en bezetters, is een samenwerking tussen de 13 gemeenten van Zuid-West-Vlaanderen, het Rijksarchief Kortrijk en de intergemeentelijke erfgoedcel erfgoed zuidwest. De tentoonstelling Bezettering die vanaf vandaag te gast is in Harelbeke werd samengesteld met affiches aanwezig in lokale en regionale archieven in de regio. Ze reist nog tot eind 2018 rond doorheen de regio.”
Gisteren dinsdag 19 december 2017 stelde De Leiegouw zijn themanummer voor over de samenvoegingen van gemeenten in 1977. De Leiegouw, vereniging voor geschiedenis in de regio Kortrijk, publiceert veertig jaar later een themanummer over de fusies in de regio zuidwest. Niet minder dan zeventien auteurs uit alle gemeenten in de regio werkten mee aan de publicatie, van Wervik tot Waregem en van Avelgem tot Lendelede. Op basis van archiefonderzoek, interviews met bevoorrechte getuigen en persoonlijke herinneringen, wordt een woelige periode gereconstrueerd
In Zuid-West-Vlaanderen werd het aantal gemeenten gereduceerd van 41 naar 13. Deze fusies verliepen niet zonder slag of stoot: na hevig protest, soms zelfs rellen, werden de oorspronkelijke plannen grondig gewijzigd. Het boek werd i.s.m. het Kortrijkse Museum X voorgesteld in buurthuis ’t Senter: een symbolische plaats, op de grens van Kortrijk, Lendelede en Kuurne. De publicatie wordt v erstuurd naar alle leden en kan besteld worden via de website van de Leiegouw: www.leiegouw.be
De Leiegouw is de vereniging voor geschied-, taal- en volkskundig onderzoek in het Kortrijkse. Al meer dan vijftig jaar doet ze opzoekingswerk in deze verschillende domeinen. Geografisch richt De Leiegouw zich op de stad, de voormalige kasselrij en het arrondissement Kortrijk. De vereniging werkt nauw samen met de Roede van Harelbeke en Cuerna.
Waregem of hoe de fusie stopte bij de provinciegrens
Voor de fusie Waregem waren er verschillende mogelijkheden. Dat uiteindelijk Waregem fuseerde met de Leiegemeenten Sint-Eloois-Vijve, Desselgem en Beveren-Leie is voor een deel toe te schrijven aan omstandigheden en politieke berekening. De provinciegrens verhinderde dat gemeenten als Zulte en Wortegem of Nokere, die meer dan Desselgem en zeker dan Beveren tot zijn verzorgingsgebied behoorden, zich konden aansluiten bij Waregem. Een andere spelbreker was de arrondissementsgrens, die een rem was voor de uitbreiding van Waregem en Sint-Eloois-Vijve met SintBaafs-Vijve en Wielsbeke voor het samengaan van Ooigem, Wielsbeke en Bavikhove met Desselgem en Beveren.
Basis voor de grootschalige fusieoperatie met de gemeenteraadsverkiezingen van 10 oktober 1976 was de wet betreffende de samenvoeging van gemeenten en de wijziging van hun grenzen (23 juli 1971). Door die wet kon de regering gemeenten samenvoegen vóór 1 januari 1983 met overwegingen van geografische, economische, sociale, culturele of financiële aard. Op basis van deze wet lekte al in 1972 een eerste werkdocument uit, het plan Costard, met een eerste voorlopig voorstel om het aantal gemeenten in België te reduceren van 2.359 naar 595. Het plan voorzag het samengaan van Desselgem met Beveren-Leie en andere Leiegemeenten Ooigem, Bavikhove en Hulste. Volgens het plaatselijke Milac-maandblad Piotje zou deze fusie de benaming ‘Desselgem’ overnemen. Het gemeentebestuur van Desselgem plande toen al de bouw van een nieuw gemeentehuis in het kader van een dorpskernvernieuwing. Waregem werd in dat eerste plan opgenomen in een ‘kleine fusie’ met Sint-Eloois-Vijve, Deerlijk en Vichte.
In die periode wisselden de regeringen in snel tempo. Minister van Binnenlandse Zaken Close (PSB, jan. 73 – jan. 74) startte een adviesronde bij provinciegouverneurs en gemeentebesturen. Op 26 november 1973 werd voor onze regio het advies van de provinciale studiegroep voorgesteld. Het arrondissement Kortrijk werd daarin uitgetekend in vier gewesten + de faciliteitengemeente Spiere-Helkijn. Het werkdocument hield zich aan de provinciale en arrondissementele grenzen en voorzag de grote entiteiten Kortrijk agglomeratie, gewest Waregem, westelijke gordel Menen-Wevelgem en de Scheldevallei Avelgem. Het gewest Waregem zou 50.525 inwoners tellen met Waregem, Anzegem, Ingooigem, Vichte, Deerlijk, Beveren-Leie, Desselgem en Sint-Eloois-Vijve.
De gemeenten konden zich nadien uitspreken over enkele alternatieve mogelijkheden. Een voorliggend voorstel was een fusie van Desselgem en Beveren-Leie met Deerlijk en Vichte. Rond de jaarwisseling 1973 -74 spraken de verschillende gemeenteraden zich een eerste keer uit over de voorgestelde fusies. Beveren-Leie (14 dec. 73) en Sint-Eloois-Vijve (3 jan. 74) spraken zich resoluut uit tegen een samenvoeging met een andere gemeente. Desselgem (3 jan. 74) koos voor fusie met Beveren-Leie en noemde Waregem enkel als voorkeur op Deerlijk. Waregem (4 jan. 74) volgde het voorstel voor een grote fusie en rekende erop dat het Provinciaal Gouvernement Waregem zou volgen om de fusie Waregem niet te beperken door provincie- of arrondissementele grenzen.
Minister Joseph Michel hakte de knoop door op de kabinetsraad van 9 sept. 1974 en in zijn wetsontwerp vinden we voor het eerst het plan om Waregem samen te voegen met Desselgem, Beveren-Leie en Sint-Eloois-Vijve (4.491 ha – 30.015 inw). De gemeenteraad van Waregem (19 nov. 74) kon zich op 19 november 1974 daarmee akkoord verklaren, maar betreurde de halsstarrigheid waarmee werd vastgehouden aan provinciegrenzen en vermolmde arrondissementen. De gemeenteraden van Desselgem en Beveren-Leie verwierpen de beslissing op hun zittingen van 25 oktober 1974 en opteerden resoluut voor een fusie op grond van historische, geografische, sociale, culturele en financiële motieven. Burgemeester Germain Algoet van Desselgem zou later het mislopen van een fusie Munkenhove wijten aan het feit dat het gemeentebestuur van Beveren-Leie te laat de ernst van de situatie heeft ingezien.
Naar aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 bundelen N-VA en Open Vld in Waregem de krachten. Beide partijen trekken in kartel naar de kiezer. Dat betekent een gemeenschappelijk programma en één lijst met kandidaten.
“Met deze aankondiging maken we alvast de samenwerking tussen beide partijen in Waregem officieel”, zegt Carl Vanhoutte, voorzitter van N-VA Waregem. “We werken volop aan de kandidatenlijst. De lijsttrekkers en het programma maken we op een latere datum bekend.”
“De samenwerking tussen N-VA en Open Vld biedt de Waregemse kiezer een echt alternatief. Met ons project werken we aan een vernieuwende visie. We willen Waregem teruggeven aan de Waregemnaar”, besluit Evy Vandemaele, voorzitter van Open Vld Waregem.
Op dinsdag 12 december om 20 u. stelt de Geschied- en Heemkundige Kring De Gaverstreke zijn 45e jaarboek voor in CC De Schakel met een voordracht door Luther Zevenbergen over Armenzorg te Waregem. Zijn bijdrage in het jaarboek verplaatst ons naar de sociale toestand van Waregem einde 15de – begin 16de eeuw. Hij ontleedt de registers van de armendis en biedt ons een zicht op de armoede in die periode. Het nieuwe jaarboek (418 blz.) is vanaf 12 december in voorverkoopprijs beschikbaar voor 22 euro bij de medewerkers.
Waregems musicus, beeldhouwer en letterkundige Georges Leroy (1930-1977) krijgt in het jaarboek aandacht als cultuurpromotor, vader van de huidige stedelijke Gaverprijs voor schilderkunst , de Leroyprijs voor kortverhaal van Marnixring, galerij Da Vinci en zoveel meer culturele beleving.
Aandacht gaat ook naar de familie Gernay, meer dan 100 jaar verweven met de textielindustrie in Waregem. Het bombardement van hun textielfabriek in de Olmstraat is bekend, maar het belang van de familie voor de industrialisatie van Waregem is een openbaring. Hij zorgde niet alleen voor tewerkstelling, maar ook voor primitieve medische voorzieningen en huisvesting in de nabijheid van zijn bedrijf. Zijn Société Electrique de Waergehem had een schoorsteen van 45 meter, vandaar de benaming Hoge Kave.
Het 45e jaarboek biedt ook een inkijk in Nieuwenhove achter de coulissen van de verkaveling van de 37 ha grote oude heerlijkheid Nieuwenhove. In 1950 werd daarvoor de Garenkapel gesloopt en het duurde 35 jaren vooraleer vervanging kwam. Hoeve Goed te Nieuwenhove kon nog op het nippertje worden gered.
We kennen natuurlijk het kadaster waar de evolutie van gebouwen nu genoteerd wordt. Maar dit is er niet steeds geweest. Welke bronnen zijn er dan wel om onze kennis daarover bij te sturen? Het is zeker de moeite waard eens wat langer stil te staan bij de manier waarop de prekadastrale bronnen in het Ancien Regime (1260-1793 werden bijgehouden. Een andere bijdrage over de middeleeuwen benadert de historische ecologie, een onderwerp dat heden ten dage niet uit het nieuws is weg te slaan. Onderwerp is bos en heide tussen Schelde en Leie met ondermeer Hemsrode, Wortegemse en Spitaalbossen, Potegem enz.
De reeks over 300 jaar Gentse baan is dit jaar aan zijn slotbijdrage, die vooral de inpact voor de gemeenten Beveren, Desselgem en Vijve belicht. Ontstaan vanaf 1716 tijdens de Oostenrijkse periode, beheerd door de Kasselrij, werden de tolheffingen afgeschaft bij de inlijving bij Frankrijk eind de 18de eeuw. Tijdens de oorlog tussen Frankrijk en Oostenrijk (1792-1795) speelde de Gentsebaan een belangrijke rol als snelle verbinding voor de troepenbewegingen.
De Statievrienden brengen opnieuw een omvangrijke bijdrage over de IJzerenweg, als zegen voor Waregem. Daarin brengen ze ondermeer opheldering over de nooit gerealiseerde spoorweg Brugge-Waregem-Valenciennes en de verdwenen lijn Anzegem-Waregem-Ingelmunster als onderdeel van de lijn Geraardsbergen-Waregem-Nieuwpoort. Tenslotte kunt u ook op verkenning per fiets rond de statiewijk van Waregem.
Anzegem krijgt een kijkje in de onderwijswereld doorheen wat jaren. De school met de onderwijzers komen aan bod en leren ons dit verleden wat beter kennen. Het is de voorbode van wat de jongensschool geworden is door haar onderwijzers. Sint-Eloois-Vijve komt nog aan bod met een beeld over het kerstgebeuren aldaar (kerststal, toneel). Er zijn nog herinneringen van het verblijf van Antwerpse kinderen anno 1944 in Villa Rotshof, Waregemse klokken en meubels in het college.
De Geschied- en Heemkundige Kring De Gaverstreke beloofd alvast nog heel wat voor volgend jaar en wensen je met dit jaarboek veel leesgenot en een beetje meer kennis over ons Waregems verleden!
Inschrijven op het 45e jaarboek kan door storting van de voorverkoopprijs van 22 euro op rekening BE12 0680 5030 1092 van de GHK Waregem. Het boek kan op 12 december afgehaald tijdens de voordracht in De Schakel, of nadien bij de medewerkers. Het jaarboek zal ook te koop zijn in de plaatselijke boek- en dagbladhandel.
Op 14 oktober 2018 zijn er gemeenteverkiezingen. Het is sedert de samenvallende Belgische, Vlaamse en Europese verkiezingen van 25 mei 2014 geleden dat de kieshokjes nog eens werden gebruikt. Buiten oorlogsomstandigheden heeft het in onze parlementaire democratie nooit zo lang geduurd, nu een periode van ruim vier jaar, dat de kiezer zich democratisch kon uitspreken over zijn bestuur. Nieuw is ook dat de OCMW-raad wordt afgeschaft of ‘samensmelt met de gemeenteraad’ en er dus één bestuursmandaat (OCMW-voorzitter) en 10 raadsleden geen politieke rol meer krijgen.
Momenteel zijn de politieke fracties volop bezig met de lijstvorming en CD&V zet daarbij druk op de oppositie door al zijn volledige lijst met 33 kandidaten voor te stellen. Nooit gebeurde dat zo vroeg bijna 11 maanden vóór de verkiezingsdatum. Voorzitter Stefaan Lambrecht en burgemeester Kurt Vanryckeghem ontkennen wel dat de verkiezingsstrijd al is ingezet, maar hun concurrenten voor de plaatsen in de gemeenteraad zijn toch jaloers op die luxe-positie.
Het lekt niet toevallig nu uit dat NVA momenteel aanstuurt op een kartel met Open VLD. Voorzitter Carl Vanhoutte had nochtans vorige maand nog stellig verklaard dat samenwerking met een partij niet aan de orde was en daar weinig kandidaten voor zag. Hij zou goed opschieten met de lijstvorming, een volledige lijst met enthousiaste kandidaten. Samen met hun programma 2018-2024 rond zeven speerpunten hoopte hij zijn lijst binnenkort te kunnen voorstellen. Wellicht loopt die lijstvorming niet volgens de verwachtingen.
Nu luidt het dat beide oppositiepartijen zo goed als zeker als kartel naar de kiezer gaan. “Zo staan ze sterker en kunnen ze CD&V het vuur aan de schenen leggen. Open Vld en N-VA waren in 2012 goed voor respectievelijk 2 en 6 zetels. We gaan nu samen voor minstens 12 zetels, maar hopen op 17, zodat we de meerderheid kunnen breken”, is nu het motto van NVA- voorzitter Carl Vanhoutte. Bij Open VLD laat men nog minder in de kaarten kijken. Fractievoorzitter Xavier Wyckhuyse van Open VLD kondigt wel aan dat hij volgend jaar terug kandidaat-gemeenteraadslid is, maar wacht de beslissing over het samengaan af. “ Er zijn inderdaad gesprekken, maar helemaal rond is het nog niet. Ons programma is in ieder geval deels gelijk. Zo vragen zowel Open Vld als N-VA aandacht voor de mobiliteit in Waregem, waar het verkeer zich blijft vastrijden. Dat moet eindelijk veranderen. Of het kartel N-VA-Open Vld er komt, wordt in december beslist. Wie op de kartellijst zal staan, wordt volgend jaar duidelijk”. Een kartel zou herinneringen oproepen aan 2000 met Open Stad, toen met minister Derycke van SPa, dat 12 zetels haalde, en verder in het verleden Eendracht.
Een verwacht kartel tussen SPa en Groen komt er wellicht niet. De socialisten hebben de groenen wel uitgenodigd om naar het voorbeeld van Gent en elders Samen naar de kiezer te trekken, maar Groen blijft geloven in eigen kracht. Ze misten in 2012 net een tweede mandaat en zitten nu duidelijk in de lift. Ze hopen op minstens twee zetels en dromen van vier mandaten. Huidig gemeenteraadslid Inge Vandevelde wordt lijsttrekker en van de lijst uit 2012 waren er vorige maand al een 13-tal namen die terugkeren, waarvan vorig lijsttrekker en raadslid Tonny Demuytere, OCMW-raadslid Tom Ruysschaert en voorzitter Marij Vanlauwe. Groen maakt op zaterdag 3 februari 2018 tijdens de nieuwjaarsreceptie in Vrijzinnig Centrum Poincaré bekend wie er allemaal opkomt.
SPa ziet niet veel problemen met de lijstvorming, gezien de trouwe en geëngageerde achterban. Ze lanceren alvast nieuw gemeenteraadslid Tom Demunter als lijsttrekker, terwijl vaste waarde Mario Verhellen wellicht de lijst gaat duwen. Tussenin komen 31 geëngageerde sociale voortrekkers. Met de naar Brussel verhuisde M’hammed Kasmir, die Veerle Deconinck opvolgde in de gemeenteraad, verliezen ze wel een talent. De nieuwe lijsttrekker Tom Demunter vertegenwoordigt de jongere generatie en precies die troef voor de toekomst wordt ook uitgespeeld op de lijst.
In 2012 verloor Vlaams Belang meer dan de helft van zijn kiezers en ook zijn twee mandaten in de gemeenteraad. Het is ver van uitgesloten dat ze het in Waregem daarbij zullen laten, temeer ze met 4.6 % weinig tekort kwamen voor een zetel. Het is ook afwachten of er zich op 14 oktober 2018 ook geen nieuwe partij of burgerbeweging aanbiedt aan de kiezer.
Vanavond 17 november 2017 presenteerde CD&V Waregem in de Logia van de hippodroom zijn volledige lijst met 33 namen voor de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober volgend jaar. Voorzitter Stefaan Lambrecht beklemtoonde wel dat dit niet betekent dat de verkiezingscampagne al wordt gestart, wel dat alle kandidaten nu zeker zijn van hun plaats op de lijst.
Burgemeester Kurt Vanryckeghem stelde de verschillende kandidaten voor. Hij zei niet alleen trots te zijn met wat de CD&V al heeft kunnen bereiken in Waregem, maar ook dat nu al een volledige kandidatenlijst van 33 kandidaten kon worden voorgesteld met ervaring en vernieuwing. Op de lijst komen 12 nieuwkomers en het is de bedoeling van de burgemeester met deze lijst opnieuw een gezonde meerderheid te behalen voor een goed beleid.
Als we de lijst overlopen valt al op dat met Chantal Coussement en Peter Desmet er al zeker twee schepenen uit het college verdwijnen. Ook ex-schepen Henri Dewitte en gewezen fractieleider Willy Benoit stellen zich geen kandidaat meer, net als raadslid Conny Devos. Ook de naar Kortrijk verhuisde Davine Dujardin is er niet meer bij. Zij kwam bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen met 1495 voorkeurstemmen op de negende plaats, maar kreeg wegens onderlinge standenafspraken het laatste schepenambt niet. Dat werd tijdens huidige legislatuur is verdeeld tussen Bart Kindt (ACW-1133 st.) en Maria Polfliet (landbouw 1104 st.).
Volgend jaar vervalt die overeenkomst van mandaatverdeling onder de drie standen met een vooraf afgesproken puntenstelsel. Er is een akkoord dat de uitslag op 14 oktober bepaalt wie de schepenambten zullen opnemen. De volgorde van de schepenmandaten werd in 2012 al op uitzondering van het laatste schepenambt bepaald door het aantal voorkeurstemmen. Er is volgend jaar wel een mandaat minder te begeven, omdat de OCMW-raad wegvalt. De acht mandaten kunnen dus na de verkiezingen meteen worden bekendgemaakt.
Burgemeester Kurt Vanryckeghem verjaart op de dag van de verkiezingen 14 oktober 2018 en wordt dan 53 jaar. Hij wordt opnieuw lijsttrekker en gaat voor een derde termijn tot 2024. Hij wil met CD&V graag met een volstrekte meerderheid en liefst met terug 22 mandaten op 33 het beleid verderzetten. “Want met volstrekte meerderheid kan je sneller beslissen dan in steden en gemeenten met coalities. Wat nu in voorbereiding is, kunnen we na 2018 meteen uitvoeren. Voorbeelden zijn de renovatie van winkelgalerij Het Pand, de uitbreiding van CC De Schakel, de komst van een nieuwe brandweerkazerne en een nieuw politiecommissariaat en de afwerking van het Regenboogstadion.”
CD&V kandidaten - Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2018
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) maakte gisteren bekend dat de plannen voor de herinrichting van het op- en afrittencomplex E17-N382 (Expresweg) in Waregem werden goedgekeurd. Het zogenaamde Diverging Diamond Interchange Scenario (DDI), een voor Vlaanderen nieuw type van verkeersafwisseling moet eindelijk een antwoord bieden aan de huidige moeilijkheden. De nieuwe plannen betekenen een doorbraak voor de steeds schrijnender verkeerstoestand aan de verkeerswisselaar tussen expresweg N382 en de autostrade E 17. De uitvoering van het project moet niet verwacht worden voor 2020.
Het stadsbestuur dringt al lang aan op een oplossing, maar tot op heden waren dat steeds pleisters op een blijvende wonde. Het huidige op- en afrittencomplex van de E17 met de N382 in Waregem kent zacht uitgedrukt een moeilijke doorstroming door de hoge verzadigingsgraad. Op piekmomenten ontstaan er files met een terugslag tot op de E17 en over grote afstand ook op de N382. De opeenvolgende kruispunten op de N382 ondervinden meer en meer een moeilijke doorstroming, met grote vertragingen tot gevolg.
AWV wil zowel de doorstroming verbeteren alsook de omliggende bedrijventerreinen vlotter en veiliger bereikbaar maken. Daarnaast moet ook de veiligheid en toegankelijkheid voor zwakke weggebruikers verbeterd worden. Tenslotte wil AWV ook een vlotte doorstroming van het openbaar vervoer stimuleren. In opdracht van AWV werd daarom een verkeerstudie besteld die uitgevoerd wordt door Sweco.
Er werden 4 verschillende scenario’s onderzocht:
1. de optimalisatie van het huidige op- en afrittencomplex, waarvoor drie varianten werden onderzocht :
a) de aanpassing van de lichtenregeling en de opstelstroken
b) de aanleg van twee rotondes waar nu op- en afritten aansluiten op de N382
c) de aanleg van een ovonde in plaats van 2 rotondes
2. de opwaardering van het complex tot een half klaverblad
3. de aanpassing van het complex waarbij de categorisering van de wegen gevolgd wordt: de E17 ontsluit naar de noordelijke tak van de N382 (primaire weg) die op haar beurt ontsluit naar de zuidelijke tak van de N382 (secundaire tak).
4. de aanleg van een Diverging Diamond Interchange
Na doorrekeningen met behulp van microsimulaties blijkt dat er heel wat tijdswinst te halen is qua doorstroming bij scenario 1a. De scenario’s 2 en 3 scoren slecht. Het beste resultaat wordt echter gehaald bij het scenario 4: de Diverging Diamond Interchange. Met dit laatste systeem worden de mogelijke problemen tot de helft herleid.
Schranken
Met dit systeem van ‘Diverging Diamond Interchange’ wordt gezorgd dat het verkeer dat linksaf moet - hetzij de E17 op, als de E17 af - minder hinder ondervindt. Daarom wordt het verkeer ter hoogte van de brug zelf geschrankt. Dat betekent dat het verkeer op de brug van het rechter- naar het linkerbaanvak wordt omgeleid. Op die manier moeten de bestuurders die links willen afslaan niet langer voor de verkeerslichten staan en gebruik kunnen maken van een bypass. Er is wel nog in verkeerslichten voorzien, zodat het schranken veilig kan verlopen.
Ook de omliggende kruispunten worden aangepakt en er worden onder meer in extra afslagstroken voorzien. Om de veiligheid van fietsers én om de doorstroming van het gemotoriseerde verkeer te verbeteren geeft AWV de voorkeur om fietsers weg te houden van het verkeerscomplex. Zo zal er even verderop een fietsbrug over de E17 worden aangelegd tussen de Kalkhoevestraat en de Keizerstraat.
Het concept wordt nog verder uitgewerkt. In de loop van 2018 zal het scenario van de Diverging Diamond Interchange tot op detailniveau uitgewerkt worden. Ook de aanleg van de fietsbrug over de E17 en de omvorming van het kruispunt met de Industrielaan worden hierin meegenomen. AWV laat ook nog weten dat ze op zoek gaan naar een Nederlandstalige naam voor Diverging Diamond Scenario.
Fietsersbrug
Om de veiligheid van fietsers en om de doorstroming van het gemotoriseerde verkeer te verbeteren geeft AWV de voorkeur om fietsers weg te houden van het verkeerscomplex. Zo zal er even verderop een fietsbrug over de E17 aangelegd worden tussen de Kalkhoevestraat en de Keizerstraat. Het concept wordt nog verder uitgewerkt.
Gisteren vrijdag 10 november 2017 konden we de officiële opening meemaken van het bezoekerscentrum HIPPO.WAR. Het nieuwe WOI-bezoekerscentrum focust op het paard en de Amerikanen tijdens den Grooten Oorlog. Het zijn niet toevallig aandachtspunten die nauw verweven zijn met Waregem als Stad van het Paard en locatie van Flanders Field, de enige Amerikaanse militaire begraafplaats in ons land. Na het verliezen van het museum Steengoed (1993-1999) kan Waregem zijn bezoekers eindelijk opnieuw een museumbezoek aanbieden. Om de opening van bezoekerscentrum HIPPO.WAR extra luister te geven, kan je vanavond 11 november op de hippodroom nog terecht voor een heuse drive-in movie!
Het museum bevindt zich op de tweede verdieping van het tribunegebouw op de hippodroom in de Holstraat 95. Op 1300 m² vind je er twee permanente tentoonstellingen: over de rol van het paard tijdens WOI en het belang van de Amerikanen tijdens diezelfde oorlog. Aan de hand van onder andere foto's, film- en audiofragmenten, tal van authentieke stukken, een interactieve quiz en zelfs een nagebouwd paardenhospitaal ontdek je deze misschien nog niet zo bekende verhalen uit Den Grooten Oorlog.
Fileleed was oorzaak dat minister Crevits en andere gasten voor de opening niet meer in Waregem geraakten, zodat burgemeester Kurt Vanryckeghem daarvoor alleen stond met zijn schepenen Jo Neirynck en Pietro Iacopucci. De fiere burgemeester herinnerde aan de medewerking van toerisme Vlaanderen, de provincie West-Vlaanderenen een historische werkgroep rond 1914-18. In het bezoekerscentrum zullen steeds twee permanente tentoonstellingen te bezoeken zijn, die enerzijds de rol belichten van het paard en anderzijds de rol van de Amerikanen tijdens de Eerste Wereldoorlog. Bedoeling is dat een bezoek aan de tentoonstelling ook wordt gekoppeld aan een bezoek aan de Amerikaanse begraafplaats Flanders Field en het geheel een aandenken blijft aan de bevrijding door de Amerikaanse soldaten. Naast de permanente tentoonstellingen staat het bezoekerscentrum ook open voor tijdelijke tentoonstellingen zoals bij de opening glaskunstwerken van de Stedelijke Academie.
Schepen Jo Neirynck, kabinetsmedewerker van minister Crevits, las de gelegenheidstoespraak voor van de minister.
“ Eerst en vooral wil ik de stad Waregem van harte proficiat wensen met dit prachtige project en feestelijk openingsweekend. Het bezoekerscentrum Hippo.war zegt veel over de ambitie, de durf en het beleidsvoerende vermogen van een bestuur als Waregem. Naast de 800.000 euro subsidies van Toerisme Vlaanderen en de 250.000 euro van de provincie West-Vlaanderen investeerde de stad zelf iets meer dan 1 miljoen euro om dit prestigieuze project tot een goed einde te brengen. Dat getuigt van veel visie en daadkracht.
Het paard tijdens WO I
Het paard deelt in het onheil der mensen. Want niet zelden spant het zich bij wedstrijden tot het uiterste in omdat het zich mee schaamt voor de nederlaag. En op het slagveld wanneer het mee strijdt voor de overwinning, raakt het dodelijk gewond en bijt het samen met zijn ruiter in het zand.”
Het lijkt wel alsof Erasmus, de beroemde humanist uit de Lage Landen, dit gloednieuwe bezoekerscentrum voor ogen had, toen hij deze woorden neerschreef in zijn Lof der Zotheid, het bekende werk waarin hij de dwaasheid van het menselijk handelen scherp aan de kaak stelde.
In de ‘Grooten Oorlog’ speelden paarden vaak een niet te onderschatten rol: bevoorrading, transporteren van wapens en kanonnen, in de ruiterij en nog veel meer. Zij deelden helaas ook vaak het trieste lot van hun berijders en dit is een van de vele duistere bladzijden van WO I die vaak onderbelicht bleef.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog stierven zes tot acht miljoen paarden als trouwe bondgenoot in talloze gevechten, als stille getuigen bij roekeloze en waanzinnige opdrachten op leven en dood. “Zij hadden geen keuze” (They had no choice) staat op een groot monument ter ere van alle gesneuvelde dieren in de oorlog in Londen.
Vandaag brengen jullie daar verandering in dankzij dit thematisch bezoekerscentrum volledig op Waregemse leest geschoeid. Hippo War verbindt de hippische identiteit van de stad met onuitwisbare historische gebeurtenissen uit ons collectief geheugen. In de visie van de artistieke herdenking van de oorlogsjaren Gone West worden zo kleine verhalen verbonden met een grote geschiedenis.
De Amerikanen tijdens WO I
Inderdaad, een veel bekendere bladzijde uit die grote geschiedenis is de grote rol die het Amerikaanse leger gespeeld heeft in de bevrijding van deze regio en van Waregem in het bijzonder. Stille getuige daarvan is de Amerikaanse begraafplaats Flanders Field, die enkele jaren geleden nog vereerd werd door de komst van president Obama. Vandaag schrijft Waregem met de opening van dit bezoekerscentrum een nieuw hoofdstuk aan dit passend eerbetoon.
Belang herinneringseducatie en burgerschap
En zo dames en heren, schenken jullie met dit gloednieuw bezoekerscentrum aan jong en oud hier in Waregem een lichtend baken en cultureel referentiepunt dat de traditie van ‘de stad in galop’ waardig is. Als minister van Onderwijs kan ik dit alleen maar luid toejuichen. Door een herkenbare context te creëren bieden jullie kapstokken aan om de kritische zin van jongeren aan te wakkeren, kapstokken om onverschilligheid tegen te gaan. En juist dat moet het ideaal en het doel zijn van herinneringseducatie en burgerschap.
Bovendien past het ook perfect binnen de actuele debatten rond de nood aan meer burgerschap in onderwijs. Deze week nog is uit een studie over burgerschap gebleken dat onze jongeren een behoorlijke kennis hebben over politiek en maatschappij, maar dat de wil om zich daadwerkelijk te engageren eerder klein is.
Persoonlijke verhalen vergroten de empathie van kinderen, jongeren en volwassenen. Bovendien doet nadenken over het verleden, ook nadenken over vandaag en de toekomst. Verontwaardiging over de Grote Oorlog impliceert waardering voor de vrede, impliceert ook een meer dan noodzakelijke eerbied voor onze democratie. Projecten als deze zijn een correcte stap naar dat geëngageerde burgerschap waar wij binnen onderwijs de komende jaren hard op inzetten. Het verheugt me dan ook dat de stad Waregem actief inzet op klaspakketten om de waanzin van oorlog tot bij de jongeren te brengen.
Waregemse Kunstacademie
De minister wil tot slot ook de Waregemse Kunstacademie prijzen. Naast kennis, winnen bovendien vaardigheden als flexibiliteit, veerkracht en creativiteit aan belang in onze steeds veranderende maatschappij. In een wereld die geplaagd wordt door een harde realiteit van statistieken, cijfers en opbrengsten, moet er plaats zijn voor schoonheid, ontroering, verwondering en inspiratie.
Een kunstacademie als die in Waregem is een ideale partner om jongeren in die richting uit te dagen. Het is niet alleen één van de grootste Academies van Vlaanderen. Als partner van de stad Waregem blijft ze niet op een eiland, maar neemt ze via muziek, woord, dans en beeldende kunst haar maatschappelijke rol met verve op zich. Bewijs daarvan is de prachtige muzikale opluistering en het kunstwerk dat we straks mogen onthullen.
Blijf ons dus alstublieft verrassen met ontroerende muziek, inspirerende dans, poëtische taal en prachtige kunstwerken. Ze etaleren de creatieve virtuositeit van een hele generatie jongeren.
Zij hadden in het verleden misschien de keuze niet, maar wij hebben die vandaag wel, …
door te verbinden
door blijvend in dialoog te gaan,
door de verontwaardiging over de oorlog levend te houden.
door het belang van vrede hoog op de agenda te zetten,
door het bouwen van een prachtig bezoekerscentrum dat deze waarden met elkaar verenigt.
Waregem, stad in galop, proficiat !”
HIPPO.WAR is open van woensdag tot en met zondag, telkens van 14.00u. tot 18.00u. De toegang is vrij en helemaal gratis. Reserveren hoeft niet. Groepen kunnen er ook buiten de normale openingsuren terecht. Dat kan dan enkel onder begeleiding van een (betalende) gids. Hiervoor kan je reserveren via hippo.war@waregem.be .
De kraaihanenzetting vandaag zaterdag 14 oktober 2017 was een succes. Er waren 20 deelnemers met verbroedering ook van liefhebbers uit het verbond van de Vlaamse Kraaihanenliefhebbers met deze uit het verbond Ardooie-Koekelare. Er was ook een liefhebber uit Diepenbeek (Limburg). Bovendien kwam er veel volk kennismaken met dit oud volksgebruik. Een deel daarvan kwam uit nostalgie omdat ze zelf vroeger nog met de haantjes hebben gespeeld. We mochten ook Gerard Desmet verwelkomen. Hij was vorige eeuw gedurende een paar decennia de secretaris van de Algemene Krieleniersbond, de vzw. AKRIBO die enkele jaren geleden moest worden opgeheven.
De trofeeën van de stad Waregem gingen naar de winnaars van de twee klassen. Bij de vierlettergrepige kraaiers was de winnaar Germain Vanpoucke uit Bellem met 2125 kraaien. In die reeks speelden ook twee Waregemnaars voor het eerst onder de noemer van Waregemse kraaiers. Het waren Filip Vanluchene en Geert Lombaert, die met hun haantjes uit de stal Vanhove heel goed presteerden met respectievelijk 2000 en 2036 kraaien.
De winnaar bij de kortkraaiende hanen (drielettergrepige) was Eddy Callewaert uit Wakken met 3650 kraaien vóór een liefhebber uit Ardooie met 3636. Het was bovenal een gezellig gebeuren tijdens en na de zetting met broodjes in volkscafé Gaverke. Benevens de prijsuitreiking gingen alle liefhebbers met een prijsje van de tombola naar huis. Dank daarvoor aan alle sponsors.
De hanenkraaizetting op het Gaverke genoot ook de belangstelling van de pers, waarvoor dank. Er komt dus nog verslaggeving op WTV, Het Laatste Nieuws, Het Nieuwsblad en reportage in het Wekelijks Nieuws/KW.
Stad beloond jeugd voor promotie met Paradepaardjes
Deze middag konden werden vier jeugdgroepen beloond met Waregembonnen voor hun animatie met stokpaardjes. Naar aanleiding van de derde editie van de internationale Parade van het Paard werden als promotie in totaal 125 stokpaardjes verdeeld bij alle jeugdverenigingen (speelpleinen, Chiro, scouts, KSA, …) uit Waregem. Ze kregen de opdracht om met deze paardjes heel wat plezier te maken en een leuke foto of plezant filmpje te posten op de Facebookpagina van de Parade (www.facebook.com/paradevanhetpaard/). De leukste foto’s en filmpjes worden nu beloond met een topprijs: Waregembonnen! De hoofdprijs van 510 Euro in Waregembonnen gaat naar Chiro Gaverke. Er waren nog drie enveloppen met een inhoud van 170 Euro aan Waregembonnen. Die gingen respectievelijk naar Speelpleinwerking Speelberg in Beveren-Leie, Speelplein Het Pad in Waregem en KSA Waregem.
Renson met Team Sunweb blikvanger tijdens Tour de France
Renson blikt met trots terug op teamsucces tijdens de Tour de France, het internationaal wielerhoogtepunt van het jaar. De Waregemse eeuweling – Polydore Renson startte het bedrijf in 1909 op in de Holstraat - is Europese marktleider in ventilatie en trendsetter in zonwering (klik op onderstaande link). De internationale ambitie van Renson – trendsetter in ventilatie, zonwering en terrasoverkappingen – uit zich ook in het partnership met Team Sunweb, een Duits team met sterk internationale inslag die het nu ook in de wereldwijd meest geroemde wielerwedstrijd van het jaar meer dan waar maakte. Renson kijkt dus tevreden terug op een succesvolle Tour.
Communicatie verantwoordelijke Roel Berlaen : “We zijn als partner van Team Sunweb bijzonder fier op wat de ploeg presteerde in de afgelopen Tour de France,” blinkt Paul Renson van trots. “Na winst in de Giro met Tom Dumoulin, is dit een nieuw sterk staaltje topsport én teamwork, 2 waarden waar we bij Renson pal achter staan. Topsport hangt bovendien nauw samen met ‘gezond en comfortabel leven’ waar we met onze oplossingen op het vlak van ventilatie, zonwering en terrasoverkappingen naar streven.”
“Renson zet sterk in op internationalisatie en dat loont. Van Belgisch trendsetter met thuisbasis in Waregem groeien we stilaan uit tot een wereldspeler in ventilatie, zonwering en terrasoverkappingen. Dat we partner zijn van een internationaal world tour wielerteam past dan ook perfect in die visie,” legt Paul Renson verder uit. “De Tour de France is in het internationale wielrennen nu eenmaal de belangrijkste en meest prestigieuze wedstrijd van het jaar en daarom is het voor ons als partner van Team Sunweb mooi meegenomen dat de ploeg hier zulke mooie resultaten behaalde. Ik merk het ook persoonlijk uit de vele reacties die ik krijg, dat het leeft onder de mensen. Onze naam werd dankzij de puike prestaties gretig opgepikt.”
“Sportsponsoring maakt een belangrijk onderdeel uit van onze marketing-strategie. Op die manier krijgt Renson flink wat meer naambekendheid bij het brede publiek. Dat is ook de reden waarom we al jarenlang trouwe partner zijn van SV Zulte Waregem. Wielrennen wordt tegenwoordig bovendien steeds internationaler en zo bereiken we ook meer mensen wereldwijd die we kunnen bewust maken hoe belangrijk gezond wonen wel is en hoe we daartoe kunnen bijdragen.”
Tienjaarlijkse Internationale parade van het paard
De Internationale parade van het paard, die op zondag 20 augustus om 15 uur voor de derde maal door het Waregemse centrum trekt, is een tienjaarlijkse ode van de stad Waregem aan het paard. Bij de eerste uitgave in 1997 was het evenement het paradepaardje van de viering van 150 jaar Waregem Koerse. Het blijft voor velen in herinnering als één van de absolute topprestaties van Waregems socio-cultureel leven. Toen werd beslist om het evenement tienjaarlijks te laten doorgaan. Intussen is het aanzien van Waregem nog gegroeid. In 2000 verwierf de titel van Waregem en op het ogenblik is Waregem officieel de Europese hoofdstad van het Paard binnen het Euro Equus netwerk. Dat wordt samen met 170 jaar Waregem Koerse gevierd met geweldige acts, oogverblindende praalwagens, geweldige dansgroepen en natuurlijk heel veel paarden.
De stad trekt 300.000 euro uit om van de stoet opnieuw een uniek spektakel te maken en gaf de uitwerking in handen van het evenementenbureau Twice, dat ook al instond voor het nationaal kampioenschap Cyclocross. Aan de stoet zullen net geen 170 paarden deelnemen, van werkpaarden tot luxe- en filmpaarden. In totaal wordt gerekend op 450 medewerkers. In totaal telt de stoet 38 scènes met twaalf koetsen en zes praalwagens. Tal van Waregemse verenigingen nemen deel. In bepaalde scènes zijn acteurs van de lokale toneelverenigingen te zien. Tuinhier Waregem maak net als in 1997 en 2007 een bloemenwagen en dansschool Beyaert toont choreografieën. 125 leden van Waregemse jeugdbewegingen krijgen de eer om, rijdend op een stokpaardje, de parade te openen. Leerlingen van de lokale basisscholen vormen een kinderkoor om net als op Memorial Day het Amerikaanse volkslied te zingen. Vorige praalstoet werd in 2007 bewonderd door 35.000 toeschouwers. De toegang tot het parcours is gratis.
De parade vertrekt aan de Felix Verhaeghestraat en loopt via de Holstraat naar de Markt en de stationsstraat tot aan het college. Vervolgens trekt de stoet via de Vennestraat opnieuw naar de Stormestraat en Markt. Van daaruit gaat de stoet via de Keukeldam terug naar de Hippodroom en de domeinen van Sport.Vlaanderen. De parkings Blauwpoort, Colruyt, Aldi en Carrefour Market worden gratis opengesteld voor het grote publiek. Er zijn ook pendelbussen en fietsparkings. Door de stoet zal een deel van het centrum afgesloten zijn. Voor de veiligheid komen er wegblokkades, stewards, security en camerabewaking op het hele parcours. Ook voor de dieren is er aandacht. Langs het parcours zijn permanent een dierenarts en hoefsmid aanwezig, net als drie paardenambulances.
Zes thema's
DEEL 1: PARADE VAN HET PAARD WELKOM
Waregem is in 2017 de Europese Stad van het Paard, en dat willen we vieren. We openen met het welkomstthema om de toeschouwer zich verbonden te laten voelen met het thema van het paard. We verwijzen hier naar het feit dat elke toeschouwer wel op één of andere manier affiniteit heeft met het paard. Door verschillende verenigingen en de Waregemnaren zelf in te zetten in dit deel van de parade, willen we tonen dat het paard een prominente rol vervult in de stad Waregem.
DEEL 2: HET PAARD IN DE STRIJD
In dit tweede deel van de parade wordt de rol van het paard in de strijd aanschouwelijk gemaakt. Het paard is eeuwenlang de partner van de mens geweest in het strijdgewoel: zowel als transport- en verkenningsmiddel, maar ook in de aanval. In dit deel nemen we de toeschouwer mee op een reis doorheen het verleden. De reis brengt ons tot het oude Rome, de middeleeuwse kastelen, het paleis van Louis XIV, de Napoleontische oorlogen, en ten slotte het Wilde Westen.
DEEL 3: DE GROTE OORLOG ’14-‘18
De Parade van het Paard valt midden in de herdenkingen van 100 jaar Eerste Wereldoorlog. Het is dus vanzelfsprekend dat we in het derde deel hommage brengen aan deze verschrikkelijke oorlog die miljoenen het leven kostte. Naast de mensen die omgekomen zijn in deze oorlog is het ook belangrijk op te merken dat vele paarden hier gesneuveld zijn. De Eerste wereldoorlog was namelijk de eerste oorlog in de geschiedenis waar cavalerie nutteloos bleek te zijn. De rol van het paard werd tijdens deze oorlog dan ook verschoven van strijdwapen naar lastdier.
DEEL 4: WAREGEM KOERSE
Het volgende deel in onze parade staat volledig in het teken van hét hippisch evenement van België: Waregem Koerse. Het is ten slotte door Waregem Koerse dat de stad zijn plek heeft verdiend binnen het Euro Equusnetwerk en als Europese Stad van het Paard. Naast de (paarden)sportactiviteiten, is er nog iets heel bijzonder aan Waregem Koerse: de Hat Trophy. In deze wedstrijd dingen dames mee naar de felbegeerde trofee voor mooiste hoed. Deze wedstrijd is tot in het buitenland bekend en verdient dus zeker ook een plaats in deze parade.
DEEL 5: WAREGEM, EUROPESE STAD VAN HET PAARD
Dit jaar is Waregem de Europese stad van het Paard. In dit vijfde deel eren we de stad met een prachtige praalwagen die volledig met bloemen bekleed is. Niet alleen is Waregem een aantrekkelijke stad, ze mag nu eindelijk de eer opstrijken die ze verdient met haar Waregem Koerse.
DEEL 6: EURO EQUUSNETWERK
In het laatste deel van de parade zetten we niet alleen Waregem nog eens in de verf. We betrekken ook de andere vier Europese steden die de eer hebben zich lid te mogen noemen van het Euro Equusnetwerk. Tot deze selecte club behoren: Waregem, Jerez de la Frontera (Spanje), Golegã (Portugal), Pardubice (Tsjechië), en Wroclaw (Polen).
In november 2016 gaf de intergemeentelijke erfgoedcel Erfgoed Zuidwest het startschot voor het project ‘Goddelijke Huisraad’. In eerste instantie begeleidde de erfgoedcel drie kerken in de regio: de St-Martinuskerk in Desselgem, de St.-Columbakerk in Deerlijk en de St-Dionysiuskerk in Zwevegem. Met samen net geen 1000 registratie-uren op de teller ronden de eerste drie kerken ‘hun inventarisatie’ nu af. In totaal werkten 38 vrijwilligers mee. Onder begeleiding van de erfgoedcel, en gewapend met rolmeter, computer, katoenen handschoenen, fototoestel en veel koffie, inventariseerden ze samen zo’n 1600 objecten.
Het project ‘Goddelijke Huisraad’ begeleidt kerkbesturen bij de zorg voor en inventarisatie van roerend erfgoed, bewaard in parochiekerken. In eerste instantie begeleidde de erfgoedcel drie kerken: de St-Martinuskerk in Desselgem, de St.-Columbakerk in Deerlijk en de St-Dionysiuskerk in Zwevegem. Na een praktisch vormingsmoment, waar de kneepjes van het vak aangeleerd werden, gingen de vrijwilligers aan de slag. Projectmedewerker Ineke Bruynooghe begeleidde de inventarisaties in de kerken. Elk object werd genummerd, opgemeten, geregistreerd en gefotografeerd.
Een inventaris voor de kerk
Kazuifels, beeldjes en zilveren kelken. De Zuid-West-Vlaamse kerken herbergen heel wat religieuze objecten uit een ver of een recenter verleden. Een volledig overzicht van al deze ‘kerkschatten’ is niet altijd voorhanden. En ook de kennis over veel van deze objecten verdwijnt stilaan. Dat een kelk voor miswijn wordt gebruikt klinkt waarschijnlijk niet vreemd in de oren. Maar wie kent nog een manipel? Achter elk object in een kerk schuilt een verhaal, een gebruik of een (lange) geschiedenis.
Religieus erfgoed bewaren voor de toekomst is niet altijd evident. Kerken zijn immers geen stille musea of schatkamers. Het zijn plekken waar religieuze voorwerpen worden vastgenomen, gebruikt en gekoesterd. Het klimaat in de kerk – temperatuur en vochtigheid – maar ook vandalisme en brand of andere calamiteiten vormen een risico voor de inboedel van de kerk. Een goede inventaris – weten wat je in huis hebt – is de eerste stap voor een goede bewaring.
Daarnaast zijn steeds meer kerken in ‘transitie’. Er is sprake van herbestemmingen en nevenbestemmingen. Een goede inventaris vormt de basis voor een eventuele ‘waardering’ en keuze wat behouden moet worden of welke objecten in een andere kerk een nieuwe thuis kunnen krijgen.
Tot slot maakt de inventarisatie het mogelijk de erfgoedschatten online zichtbaar te maken. Van thuis uit kan iedereen de collectie raadplegen via www.erfgoedinzicht.be de provinciale erfgoeddatabank, en zo grasduinen in de kerkelijke collectie van Sint-Dionysisus en Sint-Genesiuskerk (Sint-Denijs Zwevegem), de Sint-Columba (Deerlijk) en de Sint-Martinus (Desselgem, Waregem). In totaal inventariseerden de 38 vrijwilligers 1713 erfgoedobjecten met ruim 3000 officiële foto’s.
SINT-MARTINUSKERK DESSELGEM
Voor de inventaris van de Sint-Martinuskerk in Desselgem werkten 10 vrijwilligers mee. Er werden 390 werkuren geregistreerd in 23 sessies van een halve dag. In totaal werden 543 objecten geregistreerd, waarvan 937 officiële foto’s werden gemaakt van erfgoedobjecten.
Taakverdeling :
Nummeren en opmeten: René Harinck, Wilfried Meyfroidt.
Labels textiel: Ireen Putman
Fotograferen: Roos Tremmerie, Patrick Bouvyn
Registratie: Véronique Vanderhasselt, Bernard Delange
Koffie en koekjes: Dominique Stas-Orban (en Véronique en Roos)
Organisatie en alles in goede banen: Jacques Coopman en Paul Van Maele.
De vrijwilligers vonden het algemeen zeer leerrijk en de respons achteraf was onder andere van Ireen: "Ik vond het fijn te mogen meewerken aan de inventarisatie van de "VELE" kazuifels, stola's, manipels, koormantels enz... we hebben veel gewerkt maar ook veel gelachen. Het was aangenaam om met u samen te werken."
en Wifried schreef ook:
"Het is zeer graag gedaan dat inventariseren. Was eigenlijk wel nieuwsgierig, naar wat we zouden tegenkomen en ik ben niet ontgoocheld geweest."
Bij het afsluitingsmoment van het project donderdag 27 juni 2017 dankte Pastoor Patrick Leenknecht namens de parochiegemeenschap St.-Martinus Ineke en de ploeg van vrijwilligers die deze taak ter harte hebben genomen. ‘Erfgoed’ betekent dat wij ‘goederen erven’. “Als wij als samenleving dit materieel erfgoed terecht de moeite waard vinden om te bewaren, durf ik meteen ook de hoop uitspreken dat men ook aandacht zou blijven schenken aan de boodschap waarvoor al deze waardevolle materiële goederen uiteindelijk gemaakt en ontwikkeld zijn. Deze goederen zijn dragers van iets dat nog veel belangrijker is dan deze materiële zaken.”
“De mooie en waardevolle materiële kerkgoederen zijn in het verleden een uiting en uitdrukking geweest van geloof. Nooit waren kerkgebouwen en kerkgoederen een doel op zich, maar ze waren steeds een expressie van de eerbied voor God. Als enkel de historiciteit van dit alles van belang zou zijn, dan kunnen wij daar als gelovigen niet erg verheugd over zijn. Daarom vertolk ik bij deze mijn hoop dat er voor deze kerk en haar inboedel verder goed zal worden zorg gedragen en dat wij ook in de komende eeuw op de nodige medewerking en financiële ondersteuning zullen kunnen rekenen om in goede en waardige omstandigheden God te kunnen loven en prijzen.”
“Het is des mensen dat wat we belangrijk vinden we in ere houden, er ons willen voor inzetten en er ook middelen voor over hebben. De zorg om wat we hebben te bewaren en te inventariseren durf ik dan ook beschouwen als een uiting van de bekommernis dat ook de boodschap waarvan dit alles de drager is niet verloren zou gaan maar ook met de nodige zorg en ijver wordt bewaard en doorgegeven aan de komende generaties. Ik ben ervan overtuigd dat de vrijwilligers die zich onder de deskundige leiding van Ineke voor dit project hebben ingezet deze onderliggende bekommernis als grote beweegreden hadden voor hun inspanningen. Daarvoor wil ik hen dan ook namens de geloofsgemeenschap van harte danken.”
Resultaat
Resultaat is dat er een digitale erfgoedinventaris is van de drie pilootkerken. Dankzij de samenwerking met de provincie staat deze inventaris in het software programma AdLib. De kerkbesturen beslisten ondertussen wat er van hun collectie voor iedereen van thuis uit kan bewonderd worden. Deze kunnen nu geraadpleegd worden via de website www.erfgoedinzicht.be . Een website om de collecties in Oost- en West-Vlaanderen te ontsluiten voor het brede publiek.
Resultaten Poll Moet wareber doorgaan met e-Waregem ?
74 van de 109 deelnemers aan de rondvraag willen dat wareber doorgaat met e-Waregem en 35 zouden liever hebben dat e-Waregem stopt. Telkens zijn er nuances in het antwoord, gekozen uit de zes mogelijkheden.
Bij de neen-stemmers oordelen er 15 dat het oorspronkelijke doel van de internetkrant is gerealiseerd (archief van 1 jaar activiteiten in Waregem).14 bezoekers vinden dat de oorspronkelijke nood intussen is opgevuld door andere Waregemse blogs. 6 andere bezoekers vinden dat e-Waregem de auteur de tijd ontneemt om te werken aan heemkundige bijdragen.
Bij de enthousiaste bezoekers die wensen dat deze internetkrant verder wordt aangevuld, zijn 14 ook tevreden met een minder actieve opvolging en tonen er zich niet minder dan 60 bereid om actief mee te werken. Dat is ruim 55 % van alle deelnemers aan de rondvraag. Daarvan onderscheiden we 35 bezoekers die gewoon actief willen meewerken aan e-Waregem en 25 bezoekers die aangeven mee te willen zoeken naar informatie voor historisch getinte bijdragen.
Vooral voor hen van deze laatste categorie kan gezegd dat het een van de hoofdmotieven bij de opstart van de Waregemse internetkrant was om langs deze weg interactief historische en heemkundige informatie te verzamelen over de regio Waregem. e-mail mij met suggesties en/of reageer met historische aanvullingen en verbeteringen op bijdragen via de knop ‘reageer’.
e-Waregem is de opvolger van Wareber, wat staat voor Ware(gem) bekeken door Ber(nard). De voorganger telt meer dan 400 geïllustreerde bijdragen. Bij een klik op de foto krijgt u een grotere weergave van deze illustratie. Onze webruimte van 30 MB voor foto's was opgebruikt. Liever dan de foto's van onze oude bijdragen te verwijderen, kozen we voor deze opvolger.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Zoeken met Google
U kunt meewerken met e-Waregem. We willen hier uw historische of heemkundige bijdragen publiceren over belangrijke gebeurtenissen in de regio vorige eeuw(en), geschiedenis van nog bestaande en/of verdwenen herbergen, belangrijke culturele figuren, ...
Publicatie kan dan misschien nieuwe elementen losmaken bij de lezers, die we willen oproepen om hun ervaringen over deze onderwerpen te delen en de bijdragen zonodig te verbeteren of aan te vullen.
We wachten uw reacties in op "e-mail mij" of in "reageer".
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz.
Laat het historisch erfgoed of het levend archief uit het geheugen van uzelf, uw ouders en grootouders niet verloren gaan. We willen met e-waregem meewerken om deze informatie te bundelen in verschillende heemkundige rubrieken. Regelmatig worden ook oudere teksten aangepast of verbeterd, zodat uiteindelijk een waarheidsgetrouw en zo volledig mogelijk beeld overblijft voor het archief. We doen hier een oproep om daaraan mee te werken en eventuele verbeteringen of mogelijke aanvullingen te melden, waarvoor dank.
Dank voor bezoek. Op 10 oktober 2006 werd deze 'e-Waregem' beoordeeld (basis van meest aantal verschillende bezoekers) als 18de site op een totaallijst van 8903 Vlaamse blogs (241.428 berichten). Voorganger 'Wareber' stond nog altijd op 19.
Resultaat Poll 'Kunst in Straatbeeld'
94 deelnemers19 neen 75 ja Ruim 80 % staat dus achter idee van Kunst in Straatbeeld, vooral als opwaardering voor de stad.
ja, het is een opwaardering voor de stad51 % (48)
neen, ik heb daar geen belangstelling voor4 % (4)
ja, als het past bij de omgeving15 % (14)
neen, ik ben daar tegen wegens last en kost11 % (10)