Stad Eeklo lanceert citymarketingplan en ambassadeurscampagne
Op 24 mei stelde het lokaal bestuur Eeklo in Cultuurhuis Herbakker het langverwachte citymarketingplan voor. Het is het resultaat van
een participatief traject met bewoners, ondernemers en diverse betrokkenen en mondt uit in een visienota rond de positionering van de
stad gekoppeld aan de toekomstambities. Naast een opgefriste huisstijl en ambassadeurscampagne bevat het citymarketingplan ook
een vooruitblik naar de geplande acties op het vlak van stadsontwikkeling.
Participatief traject
Begin 2023 vatte het lokaal bestuur een citymarketingtraject aan met als doel op participatieve wijze in kaart te brengen waar de stad
voor staat, hoe ze zich kan positioneren naar haar verschillende doelgroepen en hoe ze de daaruit volgende visie in de praktijk kan
brengen. Aan de tekentafel zaten onder meer bewoners, ondernemers (kmo’s, detailhandel, horeca, vrije beroepen, zelfstandigen …), beleidsmakers en -medewerkers, verenigingen (sport, cultuur, jeugd …) en vertegenwoordigers van organisaties in toerisme, onderwijs, maatschappelijk werk, zorg en stadsontwikkeling. Zij namen onder meer deel aan een positionerings- en actieworkshop, interviews en
online bevragingen. Wie zich al engageerde in deze startfase, alsook nieuwe geïnteresseerden, zullen bovendien worden uitgenodigd
om regelmatig hun ideeën te delen via nieuwe participatierondes die het lokaal bestuur de komende maanden en jaren vorm zal
geven tijdens de verdere uitrol van het citymarketingplan.
Eeklo beweegt je
Vertrekkend vanuit de kenmerken van Eeklo, haar kernelementen en karakter werden de onderscheidende kracht en merkessentie van de stad bepaald. Deze stappen voerden naar een positioneringsstatement voor de stad dat nadien nog per doelgroep werd gespecifieerd:
“Eeklo is volop in beweging, is ambitieus en wil vooruit. De Eeklonaar zet de mens en zijn leef-en werkomgeving centraal in zijn denken
en doen. De stad is zorgend en geeft om de toekomst van alle generaties. Veel van waar Eeklo nu voor staat, kan anders. Betrokkenheid maakt de Eeklonaar misschien kritisch, maar als het pad er ligt, wandelt hij fier vooruit. Met enthousiasme en energie bouwen we samen wegen die allen naar Eeklo leiden. Eeklo heeft een groot aanbod aan voorzieningen om comfortabel te wonen, te werken, vrije tijd te
beleven, gezond te blijven en zich te ontplooien. Met zijn centrale ligging zet de stad in op een duurzame ontwikkeling van deze troeven
in de toekomst. Zijn eigenzinnige karakter maakt de Eeklonaar net iets anders, maar steeds met de voeten op de grond.
Eeklo is een stad in beweging en een stad die je beweegt. Ze doet écht iets met je.”
Schepen voor citymarketing Hilde Lampaert licht toe: “De positionering van Eeklo als stad in beweging en stad die je beweegt, houdt
ambities in op lange termijn. Zo kan er nadien een concreet actieplan uitgewerkt worden met doelstellingen op korte, middellange
en lange termijn. Zo waken we over wat Eeklo tot Eeklo maakt en vertellen we een geloofwaardig merkverhaal voor onze bewoners, ondernemers, bezoekers en alle betrokkenen.”
Om ‘Eeklo beweegt je’ naar buiten te brengen ontwikkelde het lokaal bestuur eveneens een manifest en een stadsfilm. Op die manier
wil Eeklo bewoners, bezoekers en ondernemers op een korte en duidelijke manier tonen wat de uitkomst is van het participatief traject
waarin velen een rol hebben gespeeld en tonen waar de stad voor staat en verder naartoe wil.
Huisstijlopfrissing
Stad Eeklo wil één sterk stadsverhaal naar buiten brengen, krachtig vormgegeven in woord en beeld. Daarom heeft de huisstijl meer kleur
en dynamiek gekregen. Het logo werd zoveel mogelijk behouden, maar kreeg een subtiele stilistische update. Nog steeds staat de postcode 9900 centraal, maar in de communicatie komen de aanhalingstekens en puntjes die je erin kan herkennen duidelijker naar voren. Met deze symbolen wil de stad de fierheid laten spreken in campagnes en verhalen.
In lijn met de positionering kwam er ook een nieuwe slagzin: Eeklo beweegt je. Burgemeester Luc Vandevelde: “Stad Eeklo doet iets met je. Ze zet je letterlijk en figuurlijk in beweging. De drie karaktereigenschappen - eigenzinnig, energiek, echt - die bij het oude logo stonden, geven we niet meer weer als woorden, maar brengen we tot leven in onze beeldtaal. We maken ze tastbaar, zodat iedereen hun betekenis makkelijker kan begrijpen en onthouden.”
Ambassadeurscampagne
Geen betere manier om mensen trots op hun stad te laten zijn, te betrekken en te verbinden, dan door Eeklonaars als ambassadeurs zelf
hun verhaal te laten vertellen. “Zo wordt het divers en kwaliteitsvol aanbod aan faciliteiten en activiteiten op die manier op een aan-trekkelijke wijze door de stad zowel online als in het straatbeeld in de kijker gezet. Als Herbakkersstad telt Eeklo heel wat
‘knappe koppen’. Dat vormde het uitgangspunt om dit in tekst en beeld, ondersteund met een gepast symbool, extra in de verf te zetten. “Eeklo wordt gemaakt door de mensen die hier wonen, werken, ondernemen, shoppen, sporten en zoveel meer. En dat ze dit met
fierheid doen, mag uitgebreid in de spotlights gezet worden”, licht schepen Lampaert toe.
De verhalen van verschillende Eeklo-ambassadeurs zullen de komende maanden via de website eeklo.be/knappekoppen naar buiten
gebracht worden. De stad lanceert daarbij een brede oproep om mensen te nomineren die op welke wijze dan ook een belangrijke rol
spelen in Eeklo. Stadsreporters laten de geselecteerde ‘knappe koppen’ graag vertellen waar ze mee bezig zijn,
waar ze van dromen en waarom ze trots zijn op hun stad.
Alle info over het traject kan je raadplegen via www.eeklo.be/beweegtje.
Klik zeker eens op de link hierboven waarin men de prachtige film over Eeklo kan zien
en ook het interview dat Jasmien Van Hulle afnam van mij. Zeker doen!!!