lopen in lo en zo
Inhoud blog
  • TR197 - 9KM000 - 0:43:07
  • TR196 - 7KM000 - 0:36:43
  • TR195 - 6KM600 - 0:57:23
  • TR194 - 9KM400 - 0:41:12
  • TR193 - 5KM000 - 0:23:02
    Zoeken in blog

    16-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TR197 - 9KM000 - 0:43:07

    Het weer.

    Deze ochtend was het wisselend bewolkt met enkele lokale buien maar bij momenten ook mooie opklaringen. In de loop van de dag vielen er meer buien vanaf het westen en was het vaak zwaarbewolkt. Vooral in het noordwestelijke deel van het land vielen er stevige buien en was een donderslag niet uitgesloten. De maxima schommelden van 17 à 18 graden aan zee en in de Hoge Venen tot lokaal 21 graden in de provincie Limburg en de regio Luik. De wind waaide matig en aan zee later vrij krachtig tot mogelijk krachtig uit zuidwestelijke richtingen met rukwinden tot 50 à 60 km/u.

    Actueel.

    Hoger, sterker, sneller. Onbreekbare records worden gebroken en daar staat ook Tadej Pogacar van te kijken. Pogacar, de tweevoudige Tourwinnaar die goed op weg is om voor de derde keer te winnen. Hij is de sterkste en snelste van allemaal. Dit is volgens hem hoe dat komt.

    Tadej Pogacar, Jonas Vingegaard, Remco Evenepoel: zo was de volgorde zondag op de top van het Plateau de Beille. De snelheid was verbluffend, Pogacar legde de beklimming van 15,8 kilometer af in 39:43 (gemiddeld 23,87 km/uur). Pogacar reed daarmee bijna vier minuten sneller dan de Italiaan Marco Pantani in 1998. Dat was de epo-Tour en zoals iedereen weet was Marco Pantani een stevige gebruiker.

    Ook Vingegaard en Evenepoel bleven onder de tijd van Pantani. Vingegaard zei dat hij de beste prestatie in zijn leven reed en dat was voor Pogacar niet anders.

    Pogacar: ‘We waren zondag getuige van een van de beste beklimmingen ooit. Wat mijzelf betreft waren de cijfers te gek. Zeker in het begin van de klim, toen Matteo Jorgensen en Jonas Vingegaard voorop reden, heb ik mijn hoogste waarden ooit geduwd’.

    Volgens gespecialiseerde sites duwde Pogacar een gemiddelde van 6,9 Watt/kilo.

    De volgende vraag is dan natuurlijk hoe dat kan. Volgens Pogacar zijn daar verschillende redenen voor.

    Pogacar: ‘Het wielrennen evolueert razendsnel. Geen kwaad woord over mijn ploeg, maar vergeleken met vandaag waren we bijna amateurs toen ik zes jaar geleden mijn eerste Vuelta reed. En toen dacht ik ook dat het er professioneel aan toe ging. Maar nu is het helemaal anders. Teams jagen elkaar vooruit wat betreft technologie, voeding, hoogtestages en trainingsplannen. Het is Visma tegen UAE tegen Ineos, Trek, Soudal. Men duwt elkaar naar nieuwe limieten. En dat resulteerde zondag in de snelste beklimming ooit. En het zal zeker niet stoppen. Het is iets wat we nu jaar na jaar gaan zien. Iedereen focust op de details, elke gram eten telt, elk boutje dat je uitspaart op de fiets maakt ons sneller’.

    Pogacar kan het enkel hebben over de laatste zes jaar, de tijd dat hij zelf een professionele wielrenner is.

    Pogacar: ‘Als je het over voeding hebt: zes jaar geleden ging het allemaal om koolhydraten. We aten witte rijst, witte pasta en misschien een omelet bij het ontbijt. Nu eten we een normaal ontbijt, met rijstpap, havermout, brood, omelet en pannenkoeken. Dat je nu ’s ochtends geen pasta meer moet eten, maakt al een groot verschil! En alles wordt nu gewogen: het ontbijt, wat we eten tijdens en na de rit. Ook de timing ligt vast. Ze vertellen ook wanneer je moet eten. Toen vijf jaar geleden onze nutritionist Gorka Prieto-Bellver in de ploeg kwam, had ik het heel moeilijk om zijn plannen te volgen. Ik heb er zo ’n vier jaar voor nodig gehd. Mentaal is het zeker niet gemakkelijk. Dat wat voeding betreft. Maar ook het materiaal verandert. Fietsen worden sneller. Banden maken nu het grootste verschil. Ook de frames en de hele aerodynamica van een fiets zijn niet meer hetzelfde’.

    De run.

    Een vrij intensieve oefening deze keer. 13 x 300 met telkens 300 meter rustig joggen. Ik vond dat het vrij degelijk ging. Het tempo zakte de laatste kilometers zeker niet. Wel integendeel. Dus met de conditie lijkt niks mis.

    Details: 4.47/km - 550 c - 176 pasfrequentie - 17,8°.







    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)


    Archief per maand
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!