Het weer.
Vandaag dinsdag werd het wisselend tot zwaarbewolkt met perioden van regen in het westen en het centrum. In het oosten werd het, na de lokale buien deze ochtend, eerst droog maar ontwikkelden er zich in de loop van de namiddag opnieuw buien die konden gepaard gaan met een donderslag. De maxima schommelden van 21 graden in de Hoge Venen tot 25 graden in de Kempen en de regio Luik. De wind was eerst zwak en later matig uit zuidwest, aan zee ruimend naar west.
Actueel.
Duur brood (slot).
Sinds 2004 is er geen vaste broodprijs meer. Iedere bakker bepaalt zelf hoeveel hij vraagt om van zijn werk te kunnen leven. Men wijst erop dat brood van de warme bakker een arbeidsintensief product is. Het grootste deel van de prijs bestaat uit personeelskosten, voor de productie en verkoop. Reken uit wat het aan de huidige lonen kost als een klant tien minuten blijft babbelen. Ook de algemene kosten voor gebouwen en machines, de grondstoffen en energie liepen alleen maar op.
Betalen we nu een realistische broodprijs, of kunnen we op korte termijn nog stijgingen verwachten? De meeste warme bakkers zijn vandaag wel tevreden. De klachten van tijdens de energie- of graancrisis horen we alvast niet meer. Vermoedelijk zit er dus niet meteen een verhoging van de broodprijs aan te komen. Maar het is niet zo dat ze nu een pak goedkoper kunnen produceren. Zo is de boterprijs momenteel opnieuw serieus aan het stijgen, en het blijft afwachten wat de graanprijzen van de nieuwe oogst zullen doen.
In de supermarkt ligt de prijs doorgaans enkele tientallen centen lager. Tegen de industriële bakkerij valt niet op te boksen. Daar lopen de broden van de band zonder dat er nog echt personeel aan te pas komt. Anders dan de warme bakker, moet een supermarkt met brood zijn boterham niet verdienen. Voor de supermarkt is brood vaak een lokmiddel waarmee kan worden gestunt, om de klant binnen te krijgen zodat hij ook andere dingen koopt waarop meer wordt verdiend.
Er wordt wel gemerkt dat klanten voor vele speciale broodsoorten in de supermarkt soms meer moeten betalen dan bij de bakker. Het is dikwijls enkel het stokbrood of het gewone brood dat in promotie staat.
Vandaag koopt nog 55 procent van de Vlamingen zijn brood meestal bij de bakker, 45 procent in de supermarkt. Maar het aantal bakkers in het dorp slinkt zienderogen. En bij een overname wordt een warme bakker niet zelden een koude: een extra winkelpunt dat ’s middags veelal is uitverkocht.
Jaagt dit, samen met de prijs, de klant niet recht naar de supermarkt? Iedere consument zal zeggen dat brood van de bakker beter is. Maar als we in de supermarkt zijn, nemen we het uit gemak wel mee. Dat valt niet te ontkennen. Gelukkig kijken veel mensen nog naar de kwaliteit. Een bakker die zorgt dat hij een kwalitatief product verkoopt, mag zich niet spiegelen aan de prijs in de supermarkt.
De run.
Details: 5.55/km - 249 c - 169 pasfrequentie - 23,9°.
|