In België is vorig jaar een recordaantal snelheidsboetes uitgeschreven. Het aantal onmiddellijke inningen steeg van 4,9 miljoen in 2021 naar 6,2 miljoen in 2022. Dat zijn er liefst 16.980 per dag of 707 per uur. Die opmerkelijke toename is onder meer te verklaren door nieuwe trajectcontroles. Omdat ons land het op het vlak van verkeersslachtoffers beduidend slechter doet dan onze buurlanden, kwamen er onder meer nieuwe trajectcontroles en werden de quota en tolerantiemarges op snelwegen afgeschaft. Tot voor kort werkten de snelheidscamera's op snelwegen met quota. Eens hun quotum bereikt, werden ze afgezet. Op andere plaatsen waren er ook tolerantiemarges, waardoor er bijvoorbeeld pas vanaf 140 km per uur werd geflitst. Dat is sinds de zomer van vorig jaar verleden tijd. Er wordt nu altijd een boete opgelegd als de gemeten snelheid o snelwegen meer dan 129 km per uur bedraagt.
Zo snel ging het niet bij mij. Het was door het stormachtige weer vrij moeilijk om tempo te lopen. Maar ik moet toch zeggen dat ik stilaan wat risico durf te nemen. Vandaar mijn, gezien de omstandigheden, toch fraai gemiddelde. Deze afstand volstond wel. Uiteindelijk sluiten we de maand af met 374 km op de teller en dat volstaat toch ruimschoots. We werken dus naarstig verder om in de nabije toekomst te kunnen uitkijken naar een wedstrijd. Maar dan moeten we natuurlijk in eerste instantie blessurevrij blijven. Als dat het geval is kunnen we ook terug eens wat interval doen.
Details: 5.00/km - 602 c - 172 pasfrequentie - 11,1°.
|