Mooi, die hakken... maar 1 op 3 smokkelt 'gemakkelijke' schoenen mee
Prachtige, maar pijnlijke stiletto's of comfortabele, platte
schoenen? Het is een dilemma waar elke vrouw wel eens mee te maken
krijgt. Maar volgens heel wat vrouwen is er een simpele oplossing. Zij
nemen gewoon een extra paar schoenen mee in hun handtas!
Dat is wat één op de drie Britse vrouwen doet. Dat blijkt althans uit
een rondvraag bij zo'n 2.000 vrouwen, die uitgevoerd werd door
schoenenspecialist Hotter Shoes.
Op die
manier proberen de vrouwen iets te doen aan hun pijnlijke voeten, want
het zijn niet alleen fashionista's die lijden om er mooi uit te zien.
Maar liefst 81 procent van de ondervraagde vrouwen heeft namelijk pijn
tijdens een avondje uit op hoge hakken.
Bijna de helft van de
vrouwen geeft dan ook toe dat ze op weg naar een afspraakje met vrienden
comfortabele schoenen dragen, die ze op het laatste moment vervangen
door stiletto's.
Verder gaf 84 procent
van de vrouwen aan dat ze zweren bij stiletto's voor een avondje uit,
maar slechts één op tien zegt een comfortabel paar te hebben. Eén op
drie zegt dan weer dat ze al na één uur pijn hebben aan hun voeten,
terwijl 60 procent altijd pleisters meeneemt omdat ze blaren verwachten.
Meer dan de helft heeft ook al
eens een avond op blote voeten beëindigd, omdat ze niet meer konden
lopen op hun oncomfortabele schoenen. Ten slotte zegt ook één op drie
dat ze naar hun werk stappen op platte schoenen, maar die onmiddellijk
vervangen door hakken als ze aankomen. (br.hln)
Het pijnlijke lot van een catwalkmodel: bont en blauwe voeten
Het pijnlijke lot van een catwalkmodel: bont en blauwe voeten
De schoenen van dit model zijn overduidelijk te klein, waardoor haar grote teen beschadigd is
Geschaafde tenen, blauwe plekken en gekneusde enkels. Dat is de prijs
die een model moet betalen om op de catwalks van de Fashion Weeks te
lopen. Niet zo verwonderlijk, aangezien ze hun voeten een maand lang in
te kleine schoenen moeten wringen.
New York, Londen, Milaan en Parijs. De opeenvolging van die vier
modeweken is voor modellen de drukste periode van het jaar. En vaak ook
de pijnlijkste.
De meisjes moeten
hun voeten bij elke show in slechtzittende schoenen persen, die
eigenlijk niet eens gemaakt zijn om mee te lopen en vaak te krap zitten.
Als
eindelijk de laatste modeweek in Parijs van start gaat, zijn hun voeten
al in een vreselijke staat. Zo zagen we bij Louis Vuitton enkels vol
littekens, paarse en gele tenen en heel wat gekneusde hielen, die een
bruine of groene tint hadden.
Volgens
het opkomende model Crystal Copland, die onder andere bij Vuitton in
Parijs te zien was, vragen de ontwerpers steeds meer van hun modellen.
"Ik kom uit Australië, waar minder aandacht besteed wordt aan het lopen.
Toen ik in New York aankwam, zeiden ze me wel 40 keer per dag hoe ik
moest lopen. Steeds sneller, met torenhoge hakken."
Een insider
vertelde aan de Mailonline dat de verwondingen verontrustend veel
voorkomen. "De modeweken zijn een moeilijke tijd voor de voeten van de
modellen. Net zoals de kleren, worden de schoenen in één maat geleverd.
Meestal is dat maat 40, maar niet alle meisjes hebben het geluk om daar
perfect in te passen."
"Kneuzingen,
verstuikingen en sneden zijn schering en inslag. De volgende weken
hebben schminksters heel wat werk om de littekens van de modellen te
verbergen voor een fotoshoot. Het duurt een tijdje voor de wonden
geheeld zijn", gaat de bron verder.
Bij sommige meisjes zijn de
verwondingen echt verregaand, waardoor we ons afvragen of die hoge
hakken wel noodzakelijk zijn. "Vorig jaar kwam Balenciaga op de proppen
met een reeks platte, mannelijke schoenen omdat Gisele Bundchen weigert
om nog torenhoge stiletto's te dragen", vult de bron van MailOnline aan. (br.hln - beeld photo news)
Vergeet zilver, platina en goud, want hier komt ... palladium!
Vergeet zilver, platina en goud, want hier komt ... palladium!
Kelis, Vivienne Westwood en Christina Hendricks dragen juwelen van Westwood's Palladium-juwelencollectie
Op de voorbije Emmy Awards ging onze aandacht vooral naar de
weelderige boezem van Christina Hendricks. Maar ook de oorringen en
ringen van Christina waren best speciaal. Die waren namelijk niet
gemaakt van goud, zilver of platina, maar wel van palladium. En dat is
tegenwoordig hét edelmetaal van de juwelenmode.
Tenzij je al eens een katalysator uit elkaar haalde, is de kans
bijzonder klein dat je al van palladium gehoord hebt, want tot voor kort
werd het metaal enkel gebruikt in de industriële wereld.
Per
jaar wordt zo'n 300 ton palladium geproduceerd, vooral in Zuid-Afrika,
Rusland en Noord-Amerika. De overgrote meerderheid daarvan wordt
gebruikt in de auto-industrie, maar we vinden het edelmetaal ook in
gsm's, flat-screen televisies en computers.
Maar
de laatste jaren is palladium ook steeds populairder bij juwelenmakers
en dat hebben we vooral te danken aan de economische crisis. "Ik stel
steeds meer palladium voor als alternatief voor klanten die bezorgd zijn
over de prijs van platina of wit goud", zegt juwelenmaker Alex Goodman.
"Om
je een idee te geven van de prijs: een ring die 3.300 euro zou kosten
in 18-karaats wit goud, kost ongeveer 4.500 euro in platina", zegt
Goodman. "Maar als je dezelfde ring maakt in palladium, dan gaat het om
zo'n 1.900 euro."
Toch is palladium
niet zomaar een 'goedkoop' alternatief, want het edelmetaal bouwde al
een goede status op. Zo moeten verkopers exact kunnen aantonen hoeveel
procent palladium hun juwelen bevatten. De meest voorkomende vorm is
palladium 950, met 95 procent puur palladium, aangevuld met 5 procent
andere metalen zoals koper en kobalt.
En dat palladium een heuse
trend wordt, bewijzen de verkoopscijfers. Tussen april en juni werden
bijna 30.000 palladium-juwelen verkocht, alleen in het Verenigd
Koninkrijk. Dat is maar de helft van de verkochte juwelen in platina,
maar experten weten zeker dat de cijfers voor palladium enkel zullen
stijgen.
En zoals bij elke trend,
helpt de goedkeuring van de celebrities om de populariteit van
palladium te doen stijgen. Niet alleen Christina Hendricks is een fan,
maar ook Sarah Jessica Parker en Kelly Osbourne dragen juwelen in
palladium. En eerder dit jaar koos mode-ontwerpster Vivienne Westwood
het metaal voor haar eerste juwelencollectie.
Dus
hoe kunnen we palladium herkennen? Voor het ongetrainde oog is het een
grijs, zilverkleurig metaal, dat bijna niet te onderscheiden is van
platina. Bovendien blijft de kleur van palladium langer intact en weegt
het minder dan platina en goud. "Dat maakt het uitermate geschikt om
oorringen van te maken", vindt Goodman.
Toch zijn er volgens
juwelenontwerpster Harriet Kelsall ook een aantal nadelen. "Als je van
strakke lijnen houdt, dan is palladium perfect. Maar als je een juweel
met vormen en details wil, dan kies je beter voor platina." En
zelfs als je niet van plan bent om juwelen in palladium te dragen, is
het edelmetaal volgens experten een goede investering. "Palladium is
vrij zeldzaam", weet juwelenexpert Nigel Dunn. "Er is ongeveer 40 keer
meer goud in de wereld dan palladium. En aangezien palladium nu nog niet
echt gekend is, zal dat in de toekomst wel zo zijn en zal de vraag
daardoor stijgen."
En dat zal natuurlijk leiden tot een enorme
prijsstijging. "Het is moeilijk om te voorspellen, maar ik zou niet
verrast zijn als de prijzen van palladium in de toekomst die van de
traditionele metalen ver zou overtreffen", beklemtoont Dunn.
Juwelen
die vandaag maar half zoveel kosten als platina, maar in de toekomst
twee keer zoveel waard kunnen zijn? Dat klinkt als muziek in onze oren! (br.hln - foto ap)
Haute couture, traditioneel verbonden met Parijs en de glitter en
glamour van Europa valt meer en meer uit de boot. De deuk op de economie
is de grote boosdoener! Dus, wie smijt daar vandaag nog geld tegenaan?
Hooggeplaatste, Arabische vrouwen, blijkt het antwoord te zijn. Je ziet
ze zelden op de eerste rij van modeshows en ook bestellingen plaatsen ze
zeer discreet. Toch zijn vrouwen uit het Midden-Oosten op wereldschaal
de grootste kopers geworden van 'high fashion'.
Deze
trend is misschien op het eerste zicht verrassend gezien het grote
aantal Arabische vrouwen die letterlijk schuil gaan onder traditionele
kledij. Wat echter vaak aan het oog ontsnapt, zijn de sociale kalenders
van deze dames.
Gemiddeld staan er zo'n 15 tot 20 huwelijken per
jaar op hun schema en dan zijn er nog de maandelijkse privéfeesten.
Hier kunnen Europa en Noord-Amerika een puntje aan zuigen met hun
occasionele liefdadigheidsevenementen en high society feestjes.
Geen
wonder dat er een grote vraag is naar couture! En jurken recycleren,
daar wordt al zeker niet aan meegedaan. Aangezien 1000e vrouwen op
dergelijke feesten samenkomen en bijna iedereen 'high fashion' ontwerpen
draagt, is het soms een race voor het duurste en meest unieke stuk op
de markt. Voor veel van
deze Arabische vrouwen maken de kleren de dame! Haute couture staat
symbool voor sociale status en een succesvol bestaan.
Modeexperten
kwamen tot de conclusie dat kristallen, edelstenen en extensief
borduurwerk als verfraaiïng van de ontwerpen goed scoren. Dit kan
verklaard worden door de missie van veel van deze jonge vrouwen om
tijdens feesten potentiële schoonmoeders in te palmen met hun stralende
verschijning. Reem, de dochter
van een bouwgigant in het Midden-Oosten, vult haar dagen door te
fladderen tussen Parijs, Londen, Dubai en Beirut. Ze koopt naar eigen
zeggen 'regelmatig' (lees: 30 tot 40 jurken per jaar) haute couture en
is recent gestart met het ontwerpen van haar eigen juwelen.
Ze
laat haar oog uitsluitend vallen op unieke stukken die extravagant en
chique zijn. Ze wil geen 5.000 of 6.000 euro betalen voor een kleed om
het dan gedragen te zien worden door iemand anders op hetzelfde evenement. Tijdens
de Paris Fashion Week getuigde onder andere Catherine Riviere, hoofd
van 'Couture' bij Christian Dior dat "alle koninklijke families uit het
Midden-Oosten klanten zijn van Dior". Duizelingwekkend, als je weet dat
een trouwjurk van Dior kan oplopen tot 1 miljoen dollar.
Ook
vertegenwoordigers van andere grote modenamen bevestigen dat het
Midden-Oosten, samen met China, zeer waarschijnlijk de top couture klant
zal blijven in de nabije toekomst. Zeker zolang de Europese en
Amerikaanse economie instabiel blijft.
De grootste koopkrachten
liggen gecentreerd rond de Golf. Zo draaien bijvoorbeeld klanten uit de
Verenigde Arabische Emiraten hun hand niet om voor een gewaagde outfit
met een prijskaartje van 50.000 euro. Haute couture dekt hier dan ook 42
procent van de industrie in luxegoederen.
Qatar, een van de
rijkste naties ter wereld, organiseert volgend jaar een eerste fashion
week. De geplande datum zou maart 2012 moeten worden. Dat belooft alleen
maar meer groei en bloei voor couture in het Midden-Oosten.
Strings voor strippers, outfits voor showgirls, cowboykostuum en
kledij voor wereldsterren als Elvis Presley, John Lennon, Johnn Cash,
Steve McQueen, John Wayne en onze eigenste Bobbejaan Schoepen. Dat staat
allemaal op het palmares van de Amerikaans-Oekraïense ontwerper Nudie
Cohn. Wil je dat zelf ook wel eens zien? Trek dan vanaf 28 oktober naar
het Antwerpse modemuseum waar de (gratis!) tentoonstelling loopt onder
de titel 'Dreamsuits'. Een primeur, want de ontwerper kreeg nooit eerder
een tentoonstelling op Europese bodem
Nudie Cohn maakte oorspronkelijk outfits voor showgirls en gedecoreerde
strings voor New Yorkse strippers, maar werd na zijn verhuis naar
Hollywood vanaf de jaren 1950 vooral bekend voor zijn typische
'rhinestone cowboy'-stijl die vandaag nog steeds symbool staat voor
country- en westernkledij.
Zijn ontwerpen, onder meer gekenmerkt
door talloze accessoires en versieringen, werden gedragen door tal van
grote sterren uit de muziek- en filmwereld.Ook outfits en accessoires
zoals hoeden, laarzen en zadels uit de collectie van Bobbejaan Schoepen
en diens vrouw komen aan bod. Schoepen en Cohn raakten zelfs goed
bevriend.
Naar aanleiding van de expositie brengt uitgeverij
Lannoo ook het boek 'Dreamsuits. The Wonderful World of Nudie Cohn' uit.
De gratis tentoonstelling zelf loopt van 28 oktober tot 12 februari.
Verkoop zwarte coltruien explodeert na dood Steve Jobs
Verkoop zwarte coltruien explodeert na dood Steve Jobs
Sinds de dood van Apple-goeroe Steve Jobs weten ze bij het online kledingbedrijf St. Croix niet wat hen overkomt. De vraag naar zwarte coltruien (model '1990') is sinds Jobs' overlijden, die er elk jaar twee dozijn van bestelde, enorm de hoogte ingegaan.
De vraag is zo groot dat het model op korte tijd uitverkocht is. De breimachines van het bedrijf maken nu overuren om het model zo snel mogelijk terug te kunnen verkopen.
Per verkochte trui gaat er 20 dollar naar het Amerikaanse kankerfonds.
Melk verhuist van koel- naar kleerkast: revolutie in de fashion industrie?
Melk verhuist van koel- naar kleerkast: revolutie in de fashion industrie?
Zes liter melk voor 1 jurk! Ontwerpster en microbiologe Anke Domaske
pakt uit met 'Qmilch', een 100 procent natuurlijk, ecovriendelijk
weefsel dat gemaakt wordt uit het melkeiwit caseïne.
Al sinds de jaren 30 worden melkeiwitten gebruikt in de
textielindustrie, maar nooit eerder bestond een kunstmatige stof die
hier hoofdzakelijk uit opgebouwd is en zonder tussenkomst van
chemicalieën tot stand komt.
Op
slechts twee jaar tijd ontwikkelde Anke Domaske 'Qmilch'. Het zou
aanvoelen als zijde en vereist geen speciale behandeling. Het
prijskaartje van deze 'melk couture' ligt rond de 200 dollar per jurk.
Naast een revolutie in de modewereld, is het ook zeer ecologisch
verantwoord en verschuilt het zelfs voordelen voor de gezondheid.
De
melk waaruit de stof wordt geproduceerd is melk die niet voldoet aan de
hygiënestandaarden van de voedselindustrie. Liever naar een kleerkast,
dan naar de afvalberg! Daarnaast komen de kleren zelf uiteraard ook niet
met een vervaldatum, want het verwarmingsproces zorgt ervoor dat de
eiwitten niet meer kunnen ontbinden. Duurzaam en ecovriendelijk dus.
Daarnaast
zijn de aminozuren in caseïne bestand tegen bacterieën, goed voor de
bloedcirculatie, natuurlijke regelaars voor de lichaamstemperatuur én
een bewezen middel tegen huidveroudering. Ankes uitvinding blijkt heel
wat aandacht te krijgen en zal vermoedelijk uitgebreid worden naar
medicatie en make-up. Zelfs autofabrikanten hebben al interesse getoond
in het melktextiel voor de bekleding van wagens.
Momenteel is
'Qmilk' al verweven in de ontwerpen van Domaske, maar haar doel is te
gaan naar een volledige 'melk couture collectie'. (br.hln - foto reuters)
Zangeres Katy Perry creëert een tweede geur voor haar parfumlijn. Ze stelt de opvolgster van 'Purr' volgende maand voor in de winkelketen Nordstrom.
De zangeres werkt opnieuw samen met geurontwikkelaar Gigantic Parfums die ervoor zorgt dat de nieuwe reuk aansluit bij de geuren van haar vorige parfum: perzik, appel en bamboe.
De naam houdt Perry voorlopig nog geheim, maar zelf kun je een gokje wagen op haar 'Twitter'-pagina. Bovendien hangen er mooie prijzen aan vast: flesjes parfum en de mogelijkheid om de zangeres te ontmoeten tijdens een lanceermoment in december.
Vanaf volgende maand kunnen fans het parfum in de winkels en op de website van Nordstrom kopen. (br.she)
Origineel bedacht is het wel: Diane von Furstenberg stelde haar nieuw
parfum voor door honderd vrouwen te laten dansen in een van haar
befaamde wikkeljurken. Ook timing en setting werden zorgvuldig gekozen:
aan de Seine bij de Eiffeltoren, en dat op de laatste dag van de Parijse
modeweek. Een geslaagde flashmob met de nodige weerklank in de media,
wat kan de Belgisch-Amerikaanse ontwerpster zich nog meer wensen?
Nadat
het hele gezelschap geswingd had op de tonen van Chaka Khans 'Im every
woman' was het tijd voor een handtekeningensessie. De hele meute zette
dan ook koers richting Sephorawinkel (waar het parfum Diane exclusief
verkocht wordt) op de Champs-Elysées. De komende dagen zakt von
Furstenberg voor extra promotie af naar Madrid, Lissabon, Warschau en
Milaan.
De ontwerpster kloeg in het verleden dat er te veel
aandacht geschonken werd aan de verpakking en te weinig aan het product
zelf. "Al die parfums die in prachtige flesjes door knappe sterren
aangeprezen worden, dat is wel leuk. Maar door al die tralala is de
kracht van de geur verloren gegaan. In mijn ogen is parfum voor een
vrouw zeker een wapen om te verleiden." (br.hln beeld photonews)
Deze zomer waren jurken met uitsparingen erg in op de rode loper.
Celebs showden zo niet alleen hun taille en buik, ook zagen we dit soort
uitsparingen in de rug of aan het decolleté. Bij velen breekt het
angstzweet al uit bij het zien van deze onthullende jurken, daarom enkel
tips voor welk model bij jouw figuur past.
- Aan de borst: wie complexen heeft over zijn kleine
boezem, blijft het beste weg van een jurk met uitsparing aan de borst,
Jennifer Anniston of Lea Michele kunnen dit wel aan. Ga eerder voor een
hoge neklijn die je rug in de kijker stelt. Doe inspiratie op bij Rosie
Huntington-whiteley in haar witte jurk van Max Mara.
- Buikje:
Dames met een buikje kunnen toch hun taille showen: zoek een jurk met
uitsparingen aan de zijkanten, die het liefst wat hoger komen. Dit heeft
namelijk een afslankend effect. Natuurlijk is een jurk die je ganse
buikje ontbloot geen goed idee, tenzij je natuurlijk Halle Berry heet.
- Vind je alle bovenstaande opties te gewaagd, speel het dan op veilig met een uitsparing aan de schouder. Zo ben je toch trendy, maar voorkom je dat je te veel van jezelf blootgeeft. Je kunt het effect ook faken
door de juiste stof te dragen. Zoek bijvoorbeeld een jurk met een
kanten inzetstuk aan de rug, zo creëer je de illusie van een ontblote
huid (br.hln)
Trouwjurken à la Kate Middleton bij Alexander McQueen
Trouwjurken à la Kate Middleton bij Alexander McQueen
Klik op de foto om de volledige fotoreeks te bekijken
Op de catwalk bij Alexander McQueen zagen we de gedurfdere versies van de trouwjurk van Kate Middleton. De modellen droegen elegante, kanten silhouetten, met bizarre accenten als kanten maskers.
Een andere trend die we in Parijs spotten: blote ruggen, dat zagen we ook bij Chanel. Designer Sarah Burton, die de jurk van de prinses tekende, werkte tevens veel met plooien en rode kant. Bij de beige jurken leek de stof heel erg subtiel over te gaan in de huid. De korsetten met ingewikkeld touwwerk in combinatie met touwenlaarzen zorgden voor een stoer kantje. (br.hln)
Belgische ontwerper wordt nieuwe Jean-Paul Gaultier genoemd
Belgische ontwerper wordt nieuwe Jean-Paul Gaultier genoemd
Jean-Paul Lespagnard is de zoon van een Luikse trucker. Niet meteen de creatieve omgeving die je bij een topontwerper zou verwachten. En toch wist de Belg te verbluffen in Parijs.
Lespagnard werd door niemand minder dan de bekende modejournaliste Suzy Menkes de hemel in geprezen. "Een miskend talent met een ongelooflijke verbeelding. De bedenker van intrigerende prints in een origineel thema. Een buitengewoon slimme designer", aldus Menkes. Sommige modejournalisten noemen Lespagnard zelfs de nieuwe Jean-Paul Gaultier. Opmerkelijk, zeker als je beseft dat Lespagnard pas aan zijn tweede collectieshow in Parijs toe is. (br.she)
Victoria's Secret-sterren met de billen bloot voor Dior
Victoria's Secret-sterren met de billen bloot voor Dior
Karlie Kloss.
Victoria's Secret houdt zijn engelen graag voor zich, maar voor
Christian Dior wou het lingeriemerk wel eens een uitzondering maken. En
zo gebeurde het dat zowel Miranda Kerr, Joan Smalls én Karolina Kurkova
op de Parijse modeweek op de catwalk liepen voor Dior.
Karolina Kurkova.
Het wereldberoemde trio voegde zich bij andere bekende modellen, zoals
Hailey Clauson, Arizona Muse, Jourdan Dunn en Constance Jablonski, in
het Rodinmuseum. Maar het was het negentienjarige Diorgezicht Karlie
Kloss die alle aandacht naar zich toe zoog. Zij sloot de show af in een
compleet transparante jurk waarin haar billen zichtbaar waren.
Zoals
altijd bij een modeshow van Dior, waren er ook naast de catwalk een
heleboel celebs te spotten. Gossip Girl Leighton Meester was present,
net als Olivia Palermo, styliste Rachel Zoe, model Poppy Delevigne en
Miranda Kerrs echtgenoot Orlando Bloom.
Miranda Kerr.
Naast de celeb-modellen
en de -gasten, was er natuurlijk ook mode. Al een hele tijd werd immers
reikhalzend uitgekeken naar wat Dior er zonder John Galliano van zou
afbrengen, met Bill Gaytten aan het hoofd. Critici wisten achteraf te
zeggen dat het modemerk het veilig gespeeld heeft en dat de collectie
heel erg Dior was.
Joan Smalls
Galliano werd begin dit jaar ontslagen na een anti-semitische tirade in een Parijse bar.(br.hln - foto's getty)
De 'Autograph'-collectie is de grootste aandachtstrekker van de nieuwe lingeriecollectie van Marks & Spencer. De Britse warenhuisketen onthulde de lingerie in The Goring, het luxueuze hotel waar Kate Middleton de nacht voor haar royale huwelijk verbleef.
Voor deze nieuwe lingerielijn ging het warenhuis terug in de tijd, de ontwerpers baseerden zich op prints en technieken die ze sinds 1929 ontwikkelden. "De perfecte trouwjurk start met het perfecte ondergoed", aldus Soozie Jenkinson van M&S in de Briste krant Telegraph.
Gekleed in verstelbare korsetten, ivoorkleurige slipjes, zijden beha's en body's verschenen de modellen op de catwalk in de hotelkelder. Door het bloemenboeket dat elk model vasthield, leken ze op echte bruidjes.
Deze vintage collectie is nu te verkrijgen bij Marks & Spencer. De prijzen starten vanaf 13 euro. (br.she)
Een Britse schoenenketen ligt onder vuur omdat deze stiletto's met
een hak van 12 centimeter aan meisjes vanaf zes jaar verkoopt. Mama's
reageren onthutst.
De geschokte 43-jarige Sarah Shafi uit Leeds wist niet wat ze zag toen
ze voor haar zevenjarige dochter schoenen ging kopen bij de keten
Priceless Shoes. "Dit is het soort schoenen dat een stripteaseuse zou
dragen. Het is verschrikkelijk, de stiletto's kosten slechts 8 euro en
zijn bedoeld voor meisjes van zes tot acht jaar. Het lijkt wel een paar
hoge hakken voor volwassenen die gekrompen zijn. Rachael Collins liet
haar dochter Katie de schoenen proberen, die was er meteen dol op. "Het
is verschrikkelijk dat ze dit soort schoeisel aan kinderen verkopen, het
geeft de verkeerde boodschap."
Er
zijn reeds al heel wat klachten ingediend tegen kledingketens voor
soort gelijke sexy kledingstukken, zo werden al gevulde beha's voor
kleuters uit de rekken gehaald in winkels als Primark en Tesco, mocht
ook een stippaal voor meisjes niet langer verkocht worden. Ook kregen
ouders Tom Cruise en Katie Holmes heel wat kritiek te verduren toen ze
hun vijfjarige dochter Suri hoge hakken en lipstick op straat lieten
dragen. (br.hln)
Dries Van Noten maakt indruk op de Parijse catwalk
Dries Van Noten maakt indruk op de Parijse catwalk
Klik op de foto om de overige stukken van de collectie te bekijken
Dries Van Noten is geen designer die inspeelt op trends. Hij
stelde in de Franse hoofdstad een stijlvolle collectie voor die
opgebouwd was uit serene landschapsfoto's. De hemdjes oogden wel wat
preuts door knoopjes die tot helemaal bovenaan toe waren. Daarnaast
maakte hij indruk met lange rokken met hoge splits en zijden jurken. De
kleuren waren overwegend zwart en wit, met hier en daar een blauwe of
groene toets. (br.hln)
Heel wat kritiek op jurk die uit 3.000 tepels bestaat
Heel wat kritiek op jurk die uit 3.000 tepels bestaat
De rauwe vleesjurk van Lady Gaga is er in vergelijking niets bij: een
nieuwe creatie van een Britse ontwerpster betstaat uit 3.000 koeien- en
yaktepels. Het stuk is erg omstreden en lokte heel wat kritiek uit.
De Britse ontwerpster Rachel Freire recupereerde het afval in
lederfabrieken en maakte er een jurk van, die op de Parijse catwalk zal
verschijnen. De collectie kreeg de toepasselijke naam 'Nippleocalypse'.
De designer is nog niet lang bezig met mode, maar scoort telkens weer
met haar originele creaties. Tal van celebs zijn fan van de jurken van
Freire als Courtney Love en Beth Ditto, en het zou ons niet verbazen
moest Lady Gaga binnenkort in dit kledingstuk flaneren.
Zowel
dierenrechtenorganisaties als britse parlementsleden vinden het
schandalig dat ze designer een beha maakte uit tepels. Justin Kerswell
van de dierenrechtenorganisatie Viva: "Is het niet erg genoeg dat dieren
op de boerderijen slecht behandeld worden, moeten we van hen nu ook al
een freakshow op de catwalk maken?"
Freire
verdedigt haar creatie: "Deze creaties maken je net bewust van het dier
zelf. Ik vind het geweldig om mode te maken van materialen doe anders
op de afvalhoop zouden belanden. Ik recycleer, de mensen die hier
kritiek op hebben beseffen niet hoeveel leder er dagelijks weggesmeten
wordt." (br.hln)
Verschillende dekenjassen van Shoplesnouvelles.com
Als je een echte fashionista bent, dan moet de 'dekenjas' deze herfst
zeker in jouw kast hangen! Verschillende bekende ontwerpers pakken er
mee uit, maar ook meer betaalbare merken maken hun eigen versie.
De jas vindt zijn inspiratie ongetwijfeld bij de kledingstijli van de Navajo's, een indianenstam uit Noord-Amerika.
Matthew
Williamson, Chloe en MaxMara lieten hun exemplaren al schitteren op de
catwalk, maar ook in de goedkopere winkelketens kan je de dekenjas zeker
terugvinden!
Het gaat meestal om wollen exemplaren, die ons
warm kunnen houden op de koude herfst-en winterdagen. Een bijkomend
voordeel is dat je je geen zorgen hoeft te maken over de juiste maat,
want de dekenjas past iedereen perfect.
Het kledingstuk geeft je
een casual en losse look. Wie het toch wat strakker wil, kan het deken
rond zijn middel samenhouden met een riem. Voor wie wil opvallen, zijn
er ook dekenjassen met kleurrijke en opvallende patronen beschikbaar.
- Kies voor een grof, geometrisch patroon. Een mengeling van verschillende felle kleurtjes is dan weer uit den boze.
- Grote kragen zijn een must, want die zullen prachtig op en neer wapperen bij elke stap die je neemt.
- Hou het deken met een dunne riem bijeen rond je middel om je slanke taille beter te doen uitkomen.
- Draag een neutrale trui onder je jas en combineer met een effen gekleurde jeans om het deken in de verf te zetten. (br.hln)
Volslank model Crystal Renn nog slechts schim van zichzelf
Volslank model Crystal Renn nog slechts schim van zichzelf
Ooit was Crystal Renn een idool voor alle molligere vrouwen. Ze
paradeerde trots op de catwalks van de bekende modehuizen en poseerde op
internationale covers. Maar op de openingsavond van het Opera Season in
New York viel menig mond open toen het topmodel op de catwalk
verscheen... zonder haar wereldberoemde rondingen.
De 25-jarige Amerikaanse is onherkenbaar vermagerd. Haar jukbeenderen
zijn messcherp, haar taille met twee handen te omvatten. Maar Renn is
blij met haar nieuwe uiterlijk. En beklemtoont dat niemand haar onder
druk heeft gezet om te vermageren.
"Sinds ik vermagerd ben,
zoeken mensen een oorzaak, of zelfs een schuldige", vertelt ze. "Ze
zoeken een samenzwering, terwijl er absoluut geen te vinden is."
"Velen
hebben me gezegd dat de modewereld me onder druk heeft gezet", gaat ze
verder. "Of mijn managementbureau. Of ikzelf. Maar dat is allemaal niet
waar. Waar het allemaal om draait, of je nu een model hebt of een
fotograaf of wie dan ook, is gezondheid."
"Je kan niet zien of
een persoon gezond is, op basis van het uiterlijk. Of hoe ze zich
mentaal voelen. Gezondheid is voor iedereen anders, welke maat je ook
draagt." Op het hoogtepunt van haar carrière als volslank model zei Renn
ooit: "Ik wil niet dat jonge vrouwen denken dat mager zijn de enige
manier is om mooi te zijn. Schoonheid wordt niet bepaald door de maat
van je broek. Ik ben trots op mijn lichaam."(br.hln)
De Amerikaanse juwelenontwerpster Julia deVille verwerkt dode dieren
in haar creaties. En Delfina Delettrez waagde zich aan een (peperdure)
skeletarmband. Deze herfst staat duidelijk in het teken van de vreemde
juwelen.
De skeletarmband van Delfina Delettrez kost 'slechts' 17.160 euro, een
hoog bedrag voor zo'n omstreden stuk. Het gaat wel gepaard met de
zekerheid dat je hiermee in de belangstelling zult staan. Dit past ook
wel perfect binnen het thema van Halloween dat er aan zit te komen.
Een
andere vreemde trend op vlak van juwelen is het gebruik van dode
dieren in kettingen en broches. Julia deVille experimenteert al langer
met taxidermie, het opzetten van dieren, in haar creaties. Ze werkt
onder meer met beenderen van dieren. Ook ontwerper Reid Peppard en Kate
Gilliland werken met dode dieren: hij werkt met kaken van vossen en
vleugels van duiven, zij hangt dode vogels in kooien.
Gilliland:
"Ik stond op de juwelenbeurs in Londen en er was interesse uit het
Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Vooral bij mannen zijn mijn
ontwerpen populair, ze vinden het stoer." De dieren in kwestie werden
vaak gedoneerd of waren bestemd om als levend aas aan slangen gevoerd te
worden. Peppard gebruikt slachtoffers van verkeersongevallen: "Ik wil
niet dat er dieren sterven voor mijn werk. De markt van juwelen met dode
dieren groeit, het is al een tijdje trendy. Door anti-bontcampagnes
heerst er een taboe rond taxidermie. Hoewel deze hpe nog niet bij het
grote publiek aansloeg, kopen mensen het toch."
Maar ook
insecten worden gebruikt in juwelen, ze zijn een bron van inspiratie
voor Rachel Boston. Ze werkt voornamelijk met de harnassen van kevers. (br.hln)