De t-shirt met een slogan is al enkele seizoenen terug. Dit betekent
echter een mijnenveld op modevlak, want een blunder hiermee is snel
gemaakt.
Mysterie De trend van de t-shirts
met tekst als stijlstatement is al hot sinds de jaren '80, maar
sindsdien is dit wel geëvolueerd. Deze look draait om plezier, is
flirterig en je kunt er zelfs een politiek statement mee maken. De
modellen bij Moschino droegen voor de komende zomercollectie felle
truien met het woord 'Smile' op. Merken als Anglomania, gingen voor meer
mysterie met opschriften in Italiaans of Frans.
T-shirt met slogan van Asos.com.
Don'ts Blijf
wel ver weg van pikante opschriften, tenzij je op straat graag
nageroepen wordt door mannen. Of draag een vestje dat je opschrift
bedekt. Deze trend is ideaal voor dames met brede heupen of complexen
over hun benen, want dit kledingstuk trekt de aandacht naar het
bovenlichaam. Fashionista's met een grote boezem blijven er beter ver
van weg. Deze t-shirts zijn ideaal voor een dagje shopping in combinatie
met jeans en ballerina's, maar het kan ook voor een avondje uit met een
rok met een hoge taille of lederen legging.
Beperk jezelf tot
een slogan per outfit. Hoewel je tegenwoordig ook kettingen en oorbellen
met tekst hebt, combineer je dit beter niet, kwestie van geen gemengde
boodschappen te sturen.
De verschijning van Michelle Obama op tv in een goedkope jurk van
H&M zorgt voor een ware stormloop op de winkels van de Zweedse
kledinggigant in de VS. Obama droeg een donkerblauwe creatie met een wit
motiefje tijdens een interview op NBC. De presidentsvrouw straalde in
de outfit die amper 25 euro kost.
Michelle heeft alvast de
harten van duizenden vrouwen gestolen. Ze toonde tijdens de populaire
'Today Show' dat ze niet altijd peperdure ontwerpen draagt. Bij de
Zweedse modeketen kan het geluk niet op. "Het is heel leuk en flatteus
dat een stijlvolle vrouw als Michelle Obama ook jurken van H&M in
haar kast heeft. We aanvaarden dit als een compliment", zegt
H&m-woordvoerster Charlotta Nemlin.
Obama schitterde in een
'navy-blauwe' jurk met een motiefje. De creatie ligt momenteel in de
winkels, hoewel dat in de VS lang niet overal meer het geval is. Nadat
Obama woensdag in de jurk op tv verscheen, ontstond er onmiddellijk een
stormloop op de winkels. De styliste van de presidentsvrouw paste wel
een mouw(tje) aan de jurk en maakte het geheel compleet met een grote
riem. De originele jurk is immers verkrijgbaar met een dunne ceintuur.
Volgens
modegoeroe Emma Danielsson mag H&M, Obama dankbaar zijn voor zoveel
gratis reclame. De keuze van Michelle voor H&M getuigt ook van moed
want de presidentsvrouw werd onlangs nog onder vuur genomen omdat ze
niet exclusief voor Amerikaanse labels en ontwerpers kiest. Leuk is
alvast dat Obama in het bewuste interview haar beklag deed over de
kledingkeuze van haar man. Ze vindt dat de president wel eens een ander
kleurtje van hemden kiezen mag.
Schaamhaar lijkt het nieuwe toverwoord binnen de reclame- en mode
industrie. American Apparel gebruikt alweer beelden van modellen waarbij
een toefje schaamhaar door het slipje piept. Het is niet voor het eerst
dat het Amerikaanse merk schaamhaar op een vreemde manier gebruikt...
In de laatste reclamecampagne valt een liggend model op bij wie het
schaamhaar goed te zien is. Wie dacht de nieuwste lingeriecampagnes
onder ogen te krijgen, heeft het grondig mis. De foto werd genomen om
leggings en sokken te promoten, die dan weer niet te zien zijn.
Bij
eerdere campagnes gebruikte het merk geen levende modellen, maar
getekende vrouwen met veel schaamhaar. Ook toen werd reclame gevoerd
voor leggings, beenwarmers en sokken.
Revolutie Het
controversiële merk hoopt allicht weer het vuur aan de lont te steken.
Enkele modejournalisten riepen al op om het schaamhaar terug te laten
groeien in volle glorie. Zo poneerde het Franse tijdschrift Vogue eerder
al een naakt model met een flinke portie schaamhaar.
Het begin van een nieuwe revolutie: leg de scheermesjes opzij?
De golfsport is aan een ware opmars bezig. Om helemaal 'into golf' te
geraken, is een aangepaste dresscode nodig. Dat varieert van club tot
club, al zijn er een aantal onmisbare outfits die niet in je garderobe
mogen ontbreken.
1. Polo met kraag of golfshirt De meeste
golfbanen vragen van de spelers dat ze een golfshirt, polo of een ander
shirt met kraag dragen. Tennisshirts en overhemden zijn ook toegestaan
op de meeste clubs.
2. Onderkleding Onderkleding
is erg belangrijk bij het sporten. Kleding dat vochtig blijft, bezorgt
een onaangenaam gevoel. De juiste onderkleding zorgt voor beter
vochttransport. Belangrijk is lichte en elastische kleding te dragen met
een optimale bewegingsvrijheid. Bovenal is het sneldrogend.
3. Broeken / shorts / rokken Mannen
worden verwacht een lange broek te dragen. De meeste clubs staan korte
broeken toe, maar controleer dit wel. Vrouwen kunnen een rok of een
korte broek dragen op knielengte, of een broekrok.
4. Sokken Vrouwen
horen sokken te dragen op enkellengte, voor mannen kan elke lengte.
Sokken zijn niet alleen comfortabel, ze beschermen je voeten ook tegen
blaren. Het is altijd aan te raden om een extra paar sokken mee te
nemen.
5. Golfschoenen Een gepoetst paar
schoenen is een vereiste. Golfschoenen kunnen waterafstotend of
waterdicht zijn. Schoenen helpen je balans te houden tijdens de
Golfswing.
6. Caps/ Petjes / Hoeden / Visors Het
dragen van een cap, hoed of visor houdt je hoofd uit de zon en
weerhoudt directe zonnestralen uit je ogen. Veel golfers prefereren om
te spelen met een hoofddeksel.
7. Zonnebrillen Een
zonnebril is een vereiste met golf gedurende de zomermaanden om je ogen
te beschermen tegen de zon. Buiten de zomer is het dragen van een
zonnebril ook raadzaam in verband met de laag staande zon. Speciaal voor
het golfen zijn er speciale golfmodellen. Met zo weinig mogelijk
schittering, maar met juist veel zicht op de baan om zo de golfbal op
juiste manier in de hole te putten.
8. Paraplu's beschermen tegen de zon en regen. Een kleine inschuifbare paraplu is makkelijk mee te nemen in de golftas.
Collecties Sportmerk
Peak Performance voorziet een speciale collectie voor de golfer. Frisse
en kleurige sportkleding, vervaardigd van rekbaar en vochtabsorberende
weefsel, is essentieel in de golflijn.
Na de boyfriendjeans, nu de vrouwenbroek voor mannen
Na de boyfriendjeans, nu de vrouwenbroek voor mannen
De ex-girlfriendjeans.
Denimfabrikant Levi's brengt een 'ex-girlfriendjeans' op de markt. Bij
deze broek is het de bedoeling dat het lijkt alsof een man de
skinnyjeans van zijn (trendy) vriendin aantrok.
Ultrastrak De
boyfriendjeans, een baggy broek waarbij het moet lijken alsof een
fashionista de jeans van haar vriendje aantrok, is al enkele seizoenen
trendy. Levi's gooit het nu over een andere boeg met de
ex-girlfriendjeans. Dit is een ultrastrakke broek voor mannen, waarbij
je je kan vergissen of deze voor heren of dames is.
"Het is een
eerbetoon aan de vriendin met een geweldig stijlgevoel, het kledingstuk
zit erg comfortabel, maar ook erg strak", aldus het jeansmerk. Of deze
even erg zal aanslaan als zijn vrouwelijke variant is nog maar af te
wachten, modebewuste bloggers en twitteraars zijn alvast niet meteen
enthousiast.
Je betaalt ongeveer 50 euro voor de broek, het is momenteel nog niet duidelijk of deze ook in België verkocht zal worden.
H&M opteert dit voorjaar voor een nieuwe ecologische lijn. Bij de
'Concious Collection' staat romantiek centraal met ruches, broderie
Anglaise en losse, witte jurken.
"In 2020 willen we dat al onze kleding van gerecycled materiaal wordt
gemaakt", stelt een woordvoerder van de keten. De gigant is goed op weg,
eerder raakte bekend dat ook de resterende Lanvin-collectie verknipt en
gerecycleerd werd tot de 'Waste collectie'.
Vanaf 14 april is
de 'Concious collectie' te verkrijgen, geïnspireerd op pure romantiek.
Blouses, tunieken en tops worden afgewerkt met broderie Anglaise. Ook
witte blazers, bandplooibroeken, volantjurken, draperiejurken, zelfs
kanten lingerie maken er deel van uit. (br.hln)
Graatmagere modellen zijn uit, grote borsten zijn in
Graatmagere modellen zijn uit, grote borsten zijn in
Gisele Bundchen
De voormalige manager van topmodellen als Naomi Campbell, Linda
Evangelista en Claudia Schiffer zegt dat modellenbureaus tegenwoordig
gezonde, fitte modellen zoeken. In plaats van de pannenlatten die lang
populair waren sinds de jaren '90, willen designers nu vrouwen met
rondingen.
Oprichtster van succesvol
modellenbureau 'Premier Model Management' Carole White: "De industrie
verandert. We zoeken nu naar meisjes met borsten, de laatste twee jaar
vraagt iedereen naar een D-cup, maar een fit lichaam is ook belangrijk.
We praten nu met de modellen over voeding, zorgen ervoor dat ze een
personal trainer hebben. Tien jaar geleden raadden we ze aan niet te
eten."
Carole: "Modellen werken erg hard, maar velen denken dat
dit een makkelijke job is. Sommige meisjes spreken drie talen, zien de
wereld en zijn hoogopgeleid. Ik zeg dat ze zo fit als een Olympisch
atleet moeten zijn om succesvol te zijn."
Modeketens schuldig aan stijgend aantal tienermama's
"Modeketens schuldig aan stijgend aantal tienermama's"
Steeds meer ouders maken zich zorgen over duidelijk verleidelijke
kinderkledij, dat blijkt uit een Britse enquête. Meer dan één op de drie
vindt dat kinderkledij verkocht in modeketens te volwassen is.
Experts waarschuwen dat grootwarenhuizen zich richten op beïnvloedbare
jonge meisjes door provocerende outfits te verkopen die hun favoriete
celebs, als tienersterretje Miley Cyrus, dragen. Hierdoor zorgen ze voor
een stijging van het aantal Britse tienerzwangerschappen door zich te
concentreren op jonge, modebewuste moeders die hun dochters als een
miniatuurversie van zichzelf willen kleden, aldus dezelfde experts. 41
procent van de Britse moeders vindt dat kinderkledij in modeketens te
volwassen is, dat blijkt uit een enquête bij 2000 volwassenen.
Celebs Modeanalyste
Tamara Sender van Mintel, het bedrijf dat het onderzoek uitvoerde: "De
laatste tien jaar raakten kinderen steeds meer geïnteresseerd in mode.
Ze lezen magazines, kijken televisie en willen zich kleden zoals celebs.
Ketens als Zara pikken dit op en verkopen een lijn voor kinderen. Het
aantal tienerzwangerschappen is erg hoog in dit land, jonge moeders
willen dat hun dochter als een miniversie van hen erbij loopt." De
woordvoerder van de 'British Retail Consortium': "Onze leden zijn
verantwoordelijke handelaars, ze werken hard om te verzekeren dat hun
producten voor kinderen gepast zijn."
Hoge hakken en bikini's Vorig
jaar werd het grootwarenhuis Primark verplicht zijn lijn van gevulde
bikini's voor meisjes vanaf zeven jaar uit de rekken te halen nadat
premier David Cameron deze schandelijk noemde. Dezelfde maand kreeg de
keten Tesco kritiek voor het verkopen van hoge hakken voor meisjes vanaf
drie jaar. (br.hln)
De Spaanse acteur Javier Bardem is de best geklede man wereldwijd. Dat vindt het mannenblad GQ alvast.
"Hij is de belichaming van de ingetogen stijl. Geen wonder dat Penélope Cruz voor hem gevallen is", klinkt het.
De Indiase acteur Waris Ahluwalia en de Zweedse acteur Alexander Skarsgård vervolledigen de top drie. Acteurs Zac Efron en George Clooney krijgen ook een eervolle vermelding in de lijst.
Mel Gibson was volgens GQ dan weer de slechtst geklede man. (br.she)
Demi Moore en Ashton Kutcher ontwerpen Valentijnsjuwelen
Demi Moore en Ashton Kutcher ontwerpen Valentijnsjuwelen
Het bekende Hollywoodkoppel, dat in 2005 trouwde, werkte samen met de
juwelier Jack Vartanian om een lijn van kettingen te creëren in de vorm
van handboeien.
De opbrengst gaat naar hun eigen
liefdadigheidsinstelling 'Demi and Ashton (DNA) Foundation', die de
problematiek rond sekslavernij bij kinderen wil aankaarten. De juwelen
bestaan uit wit, geel en roos goud die verkrijgbaar zijn met zwarte en
witte diamanten. Je moet er wel wat voor over hebben, de creaties kosten
tussen de 520 en 1.575 euro. De helft van de opbrengst gaat naar het
goede doel.
Het koppel is momenteel in Brazilië, waar Ashton een
modeshow liep voor het merk Colcci. De 16-jarige dochter Tallulah van
Demi vergezelt hen.
Maagdelijk wit is een trend deze zomer, maar heeft een eigen dresscode. Wij vertellen hoe je het draagt zonder over te komen als bimbo of bruid.
Een volledig wit silhouet was de opener van menig defilé tijdens de afgelopen modeweken: witte jassen, witte jurken en witte kostuums zijn ontegensprekelijk een zomertrend. Maar zo'n witte outfit mag het dan goed doen op de catwalk, in het dagelijks leven kom je er enkel mee weg op een warme, zonnige zomerdag. Helaas zijn die in ons landje zeldzaam, wat niet betekent dat je wit niet op veel andere manieren kan dragen.
Witte blazer
Als er één wit stuk is dat je je deze zomer moet aanschaffen, dan wel een witte blazer. Net zoals zijn zwarte zusje geeft hij een instant chic gevoel als je hem combineert met een jeans of een jurkje. Een andere veilige aankoop is een witte trenchcoat, die je gewone outfit een zomerse touch geeft. Kies eventueel voor een variant met details in een vrolijke kleur als je niet wil overkomen alsof je net uit een steriel labo komt gestapt.
Witte broek
Witte broeken zijn mooi, maar gevaarlijk. Zorg er altijd voor dat je een exemplaar kiest in een kwalitatieve stof, lees: de rest van de wereld hoeft niet te weten welke kleur je onderbroek heeft. Ga voor een loszittend, nonchalant exemplaar: strakke witte broeken blijven nog steeds een tikje ordinair. Witte shorts zijn uit den boze als je niet over graatmagere en gebruinde benen beschikt - tenzij je ermee aan het strand wil wandelen.
Je kan een witte broek met elke kleur combineren, maar let op met zwart. De klassieker zwart-wit is altijd stijlvol, maar komt soms hard en streng over. Ga in plaats daarvan voor blauw voor een vertrouwd marine-effect, of met felle kleuren op een vrolijke dag.
Witte jurk
Ook hier geldt: witte jurken zijn prachtig, maar let op voor doorkijkgevaar. Kies je voor een waaierende variant met brede rok, combineer hem dan met een kort jasje. Strakke witte jurken gaan dan weer prima met een langere blazer. Kanten details blijven een trend, maar let wel op dat je geen stukken kiest die op een korset lijken: leuk voor in de slaapkamer, niet voor op straat.
Helemaal wit
Ga je toch voor een volledig witte outfit, zorg er dan voor dat je varieert in structuur en schakeringen: combineer eventueel met ecru, heel licht beige of roze. (br.Het Nieuwsblad)
40 procent van de online gekochte kleding wordt teruggezonden. Reden? Het ontbreken van een pashokje.
Britse statistieken voorspellen dat de verkoop van kleding op internet
de komende zeven jaar alleen maar zal stijgen. Tegen 2018 verwacht men
dat ongeveer 35 procent via internet verkocht zal worden. Dit betekent
dat 1 op 3 kledingzaken de deuren mag sluiten, net zoals ook met
reisbureaus en boekenwinkels al het geval is.
Terwijl de online
verkoop in volle opmars is, merken winkeliers dat heel wat online
gekochte kleding als T-shirts en vrijetijdskleding geretourneerd woden.
Kleding blijft een van de moeilijkste categorieën voor de online verkoop
en dat komt door het ontbreken van een pashokje.
Virtuele kleedkamers Slimme
online retailers denken vooruit en voorzien steeds vaker virtuele
kleedkamers om de juiste maat te garanderen. Zo laat eBay shoppers toe
om een zonnebril te poneren over een foto van hun gezichten, terwijl
horlogemerk Tag Heuer de mogelijkheid biedt om met de pols voor een
webcam te zwaaien. Zo weten mogelijke kopers hoe hun gekozen horloge aan
de eigen pols eruit zal zien.
Facebook De
Britse studie geeft voorts aan dat ook sociale netwerksites aanzetten
tot digitaal shoppen. Deze sites genereren drie procent meer online
verkoop.
Celebs als Alexa Chung, Kelly Osbourne Agyness Deyn en Pixie
Geldof zijn momenteel gek op dikke huidskleurige kousen, gebreide vesten
en lange rokken van tweed. Een look die ze afkeken van de catwalk.
Authentieke vintagekledij is al jaren populair, maar nu lijkt het er op
dat vrouwen er gewoon oud willen uitzien. Uit Britse cijfers blijkt dat
de favoriete kledingstukken van oma's goed over de toonbank gaan. De
verkoop van blouses met ronde nek steeg met 34 procent, midlange rokken
met 96 procent, tweedrokken met 110 procent, platte schoenen met 35
procent, lage hakken met 62 procent en vleeskleurige panty's met 20
procent. Dat meldt de Britse kledingketen Debenhams. Directeur van
ontwerp Karen Peacock: "Deze look leek ooit enkel bestemd voor kaart- en
bingonamiddagen, maar je ziet de hippe omalook steeds vaker op straat.
Het gaat soms zelfs zo ver dat jonge meisjes hun haar grijs verven.
Andere populaire accessoires zijn grote brillen, orthopedische schoenen
en bloemenjurken."
Hoe kopieer je nu
deze look? Je hebt alvast een bril nodig om op je oma te lijken. Ga voor
een dik exemplaar in zwart of bruin. Daarnaast is ook een grote handtas
met vintagemotief en zachte kleuren onontbeerlijk. Het is evident dat
je voor een rok gaat, je kan voor een klassiek recht model gaan of een
A-lijn met natuurlijke kleuren. Met een hoge taille zit je goed, werk af
met een smal riempje. Ook voor de blouse kies je best zachte kleuren,
een eenvoudige snit en een hoge decolleté. Om het lekker warm te houden
is er de dikke, wollen vest. Overdrijf niet met accessories, maar hou
het op een ring, een horloge en een subtiele ketting. Waaghalzen werken
af met een trendy, satijnen hoofdsjaal.
70 procent van alle vrouwen heeft niet de juiste beha aan. Onderzoek
bij duizend Belgische dames toont aan dat 1 op 4 nooit haar behamaat
liet opmeten.
Lingeriefabrikant Van de Velde onderzocht en concludeerde dat de vrouw
haar correcte behamaat niet kent. 1 op 4 vrouwen zou haar borsten zelfs
nooit laten opmeten. Mooie borsten Wil je
mooie borsten, is een perfect zittende beha noodzakelijk. Borsten die
niet gepast ondersteund worden, verliezen hun vorm en stevigheid.
Bovendien verandert de structuur van het borstweefsel met de leeftijd,
bij zwangerschap of gewichtsschommelingen. Regelmatig Deskundig
advies bij het kopen van lingerie is, volgens de fabrikant, uitermate
belangrijk. Of dames zich daar voldoende van bewust zijn, blijft maar de
vraag. Bij 77 procent is het langer dan 1 jaar geleden dat de behamaat
gemeten werd, terwijl dit op regelmatige basis zou moeten gebeuren. Het
dragen van niet aangepaste lingerie kan bovendien lichamelijke gevolgen
met zich meebrengen zoals irritatie, schouder - en rugklachten. Lingeriecoach "De
onderzoeksresultaten bevestigen de nood aan een doorgedreven en
professionele paskamerservice. Ongeveer 4 jaar geleden zijn wij gestart
met het opleiden en begeleiden van lingerieverkoopsters tot Lingerie
Styling specialisten", stelt Anne Van Coppenolle, Lingerie Styling Coach
bij Van de Velde. "Zij begeleiden de vrouwen, in een rustige omgeving,
bij hun zoektocht naar de gepaste lingerie en geven onder meer advies
over de juiste maat, kleur en model. De grondigheid en diepgang van
advies in de paskamer wordt voortaan vastgelegd in een kwaliteitslabel." Kwaliteitslabel Lingeriewinkels
die voldoende informeren, zullen vanaf eind maart een kwaliteitslabel
ontvangen. Ze worden uitgerust met een raamsticker en een certificaat
dat jaarlijks opnieuw geëvalueerd wordt.
Vivienne Westwood, Chanel, Prada, Chloe, allen introduceren ze de plateauzool terug. Deze keer met een houten of gehaakte onderkant, en liefst met een espadrille bovenaan.
Kleine meisjes kunnen zichzelf deze zomer extra lengte toe-eigenen dankzij de hippe, elegante plateauzolen. De zolen zijn van dezelfde gewezen stofjes gemaakt als heel wat sleehakken, waardoor ze meer klasse uitstralen als de vroegere Buffalo's. Bovendien zijn ze volgens de hipste modehuizen wellicht hét schoeisel van 2011. Deze zomer vertoeven we met ons hoofd dus enkele centimeters hoger tussen de wolkjes. (br.she)
Scarlett Johansson schittert in lentecollectie van Mango
Scarlett Johansson schittert in lentecollectie van Mango
De Spaanse modeketen Mango lanceerde net zijn vierde campagne met
Scarlett Johansson voor hun lentecollectie: de actrice oogt erg sexy in
retro outfits.
De nieuwste collectie van Mango is erg eenvoudig met simpele lijnen en
minimalistische silhouetten in felle kleuren en grafische retroprints.
We zien veel langere rokken en strakke creaties, erg sensueel, maar op
een subtiele manier. Het past helemaal bij de stijl en sexappeal van de
26-jarige actrice.
Scarlett was enthousiast over de fotoshoot:
ze werkte samen met topfotograaf Mario Sorrenti en is erg tevreden over
het resultaat. (br.hln)
Met het figuur van een supermodel, volle lippen en hoge
jukbeenderen lijkt het moeilijk te geloven dat deze elegante
verschijning eigenlijk een man is. De Franse ontwerper Jean Paul
Gaultier stuurde het androgyn model op de catwalk in jawel, een
bruidsjurk.
De 19-jarige Andrej Pejic, een Australiër met Balkanroots, is
ongetwijfeld het schoolvoorbeeld van hoe de komende modellen eruit
moeten zien. Anno 2011 schijnen de machomannen ver weg, in de plaats
horen meer 'vrouwelijke' modellen met zachte trekken waarbij jongens
meisjesachtig mogen ogen en omgekeerd. Perfect voorbeeld is ook onze
Hannelore Knuts, ook zij heeft als model iets androgyn over zich.
Het
it-mannenmodel is op dit moment bijzonder 'hot'. Niet alleen doet ook
ontwerper Marc Jacobs een beroep op hem, regelmatig verschijnt hij voor
campagnes in grote modebladen. Zo kuste hij onlangs nog het Victoria
Secret-Model Karolina Kurkova voor de lentecollectie van Gaultier als
een lesbisch koppel . Daarmee past hij ongetwijfeld in het modebeeld
waarin homoseksualiteit bijna hip is.
Anno zomer 2011 is hij weer helemaal terug: de klassieke bootschoen.
Zowel voor mannen als voor vrouwen en in tal van modellen, materialen en
kleuren.
Ergens halfweg de jaren '80 werd hij Dockside gedoopt, terwijl dit gewoon
een bepaald model van het toen danig populaire merk Sebago betreft. De
allereerste klassieke bootschoen werd op de wereldzeeën losgelaten in
1935 door Paul Sperry.
Nadat de
goede man merkte dat zijn hond zich makkelijk kon bewegen over ijs en
sneeuw, ging hij aan het werk met een mes en kerfde groeven in de zool
van zijn schoenen. Daar deze zolen een betere grip hadden op gladde
ondergrond, werden ze al gauw gedragen door zeelui. De techniek werd in
1923 voor het eerst toegepast, interessant is dat het tot de jaren '50
duurde eer de autobandenindustrie de idee overnam.
De
bootschoen groeide uit tot een modefenomeen. Eerst in de VS en Engeland
en vervolgens ook in onze contreien waar de Dockside indertijd hand in
hand ging met de Milletjas, Burlingtonsok, Chipie jeans en het obligate
polootje van Lacoste waarover losjes de in liters eau de toilette
gedrenkte trui van Benetton, Chevignon of Scapa...
Vandaag
de dag blijven de twee authentieke merken hun originele bootschoen
produceren: Sperry Top-Sider en Sebago Docksides. Daarnaast bieden ze
ook afgeleiden aan van het authentieke product: in ietwat gewijzigde
vorm met hoge modellen, andere zolen en veterloos of in andere
materialen als canvas, daim en zelfs jeans. Ook de kleuren en prints
variëren en dit voor zowel mannen als vrouwen. Terwijl ook andere
fabrikanten uiteraard de hype ruiken en mee op de kar - euh boot -
springen...
Luxeproducten zijn dit jaar weer sterk in trek. Sommige merken doen
het echter beter dan andere. Zo zetten de Franse luxehuizen positieve
cijfers neer en ook de luxecosmetica industrie profiteert daarvan. Hoe
komt het dat we met zijn allen houden van merken? Wat zijn de
voornaamste redenen voor dit succes?
Volgens Optimor, een financieel adviesbureau, trekken sommige merken
meer aan dan andere. Het bureau rangschikte de top 10 van wereldwijd
toonaangevende luxemerken.
1. Louis Vuitton 2. Hermes 3. Gucci 4. Chanel 5. Hennessy 6. Rolex 7. Moet & Chandon 8. Cartier 9. Fendi 10. Tiffany & Co
Ook
Dior, Lancôme en Yves Saint Laurent zien de verkoopcijfers stijgen.
Waarom slagen deze dure merken er, ondanks de crisis, toch in om steeds
meer klanten aan te trekken?
1. Imago: mooie foto's beïnvloeden de consument en brengen hen naar de winkels 2. De belangrijkste merken richten zich op erfgoed en geschiedenis. Hun legendarische productkwaliteit is een belangrijke factor. 3. Ervaring: de consument apprecieert de kwaliteitsservice van deze winkels, vooral wanneer ze een groot budget te spenderen hebben. 4. De dure merchandising van het product. Displays maken de producten aantrekkelijker en wekken de merken bijna tot leven. 5. We kopen graag exclusieve dingen.
Onderzoek geeft aan dat mensen niet alleen in de aanwezigheid van
anderen vaker voor een A-merk kiezen. Ten tweede hoeven anderen niet
echt aanwezig te zijn, maar moeten mensen het gevoel hebben dat ze
bekeken worden. Luxe is een prima middel om te pronken.
H&M verknipt rest Lanvin-collectie tot nieuw jasje
H&M verknipt rest Lanvin-collectie tot nieuw jasje
Waste- collectie (foto H&M)
H&M lanceert een nieuwe 'Waste'-collectie met stoffen en kleding
van overgebleven collecties. Ook de niet geheel uitverkochte
Lanvin-collectie wordt verknipt en hergebruikt. De ontwerpen van Alber
Elbaz krijgen zo een nieuw jasje.
Enkele ontwerpen uit de Lanvin-collectie
Nadat honderden wachtenden de koude in november trotseerden om toch maar
een stuk van de Lanvin-collectie mee te graaien, zou je denken dat er
weinig of geen stukken overblijven. Niets is minder waar. Zo schijnt
vrijwel de ganse collectie nog verkrijgbaar in de winkel bij het
Rockefeller Center in New York. Ook in Nederland zijn er online nog
koopjes te doen.
Niet enkel de kleding, ook resterende stoffen
zijn nog in voorraad. H&M lost dit op door deze in de nieuwe
Waste-lijn hergebruiken. De collectie bestaat onder meer uit jurken,
vesten en tassen, ontwerpen door Ann Sofie Johansson, hoofdontwerpster
bij H&M.
Patchwork Elk item lijkt op
patchwork door de verschillende stoffen van 'oude stukken' aan elkaar te
naaien. Zo bestaat een jasje overduidelijk uit delen van de zebra
trenchcoat die Alber Elbaz voor de modeketen ontwierp.
Het is
trouwens niet voor het eerst dat de modeketen aan het recycleren gaat.
Ook de voorjaarscollectie uit 2009 werd vooral met afgedragen kleding en
productieresten gemaakt.