Prince op hoge hakken: volgen andere mannen zijn voorbeeld?
Prince op hoge hakken: volgen andere mannen zijn voorbeeld?
Vanavond en morgenavond zet de Amerikaanse zanger Prince het Gentse
Sint Pietersplein in lichterlaaie. Met zijn 1m58 durft hij daarvoor al
eens een flink stel hoge hakken uit de kast halen. En hij is heus niet
de enige man die de vrouwen het nakijken geeft op klinkende schoenen.
De geschiedenis van de hoge hak toont aan dat het lang niet altijd
vrouwen zijn geweest die thuis de hak droegen. Egyptische slagers bonden
primitieve hakken aan de voeten en stonden zo niet in het slachtafval,
terwijl de Romeinen en Japanners op hakjes de modder in de vuile straten
van de oude steden meden.
Mongoolse ruiters zetten zich stevig
in de stijgbeugels met hakjes en toonden op die manier het goede
voorbeeld aan de Amerikanen, die later zelf met cowboylaarzen op de
proppen kwamen. Maar het is Louis XIV, de Zonnekoning, die voor het
eerst alle hoge registers opentrok en op hakjes van maar liefst 10 cm
(!) in Versailles ronddartelde. We bidden alvast voor de mannen dat de
geschiedenis zich in dit geval niet herhaalt.
Maar
we moeten niet alleen over de doden spreken: ook vandaag is de nood
voor sommige mannen immers hoog. Dan hebben we het niet alleen over
excentrieke drag queens of travestieten. De Franse president Nicholas
Sarkozy zou stiekem verhoogde schoenen dragen. Met de imposante lengte
van zijn echtgenote Carla Bruni in het achterhoofd is dat overigens
weinig verrassend nieuws. En ook de Britse zanger Elton John staat
bekend als een notoir liefhebber van een elegante schoen. De
Amerikaanse zanger Prince - met een kleine gestalte en de bijnaam
'Minneapolis midget' gezegend - doet geen pogingen om zijn liefde voor
hoge hakken weg te moffelen. Helemaal in de lijn van zijn excentrieke
podiumacts en outfits houdt hij het al lang niet meer bij bescheiden of
stiekem verhoogde schoenen.
Prince geeft vrouwen het nakijken op hoge hakken
Gele, paarse, torenhoge of
flinterdunne hakjes kennen voor het showbeest al lang geen geheimen
meer. Een combinatie van een noodzakelijk kwaad - anderhalve meter,
impressionant is dat niet - en een bijzonder gevoel voor stijl, gokken
we. Een ex-vriendin van Prince verklaarde ooit dat zijn
schoenencollectie veel groter was dan de hare. Benieuwd of hij in Gent
de vrouwen het nakijken geeft vanavond. (br.hln)
De lijn tussen sexy en sletterig is vaak dun, zeker wanneer de
temperaturen hoog oplopen. Als je niet de verkeerde boodschap wil
uitzenden met je outfit, lees je best de onderstaande tips voor een
stijlvolle zomer.
- De eerste must-have voor een stijlvolle zomeroutfit is een degelijk setje ondergoed
dat goed past, raadt moderedactrice Jo Jones aan. Kies voor een jurk
met een speels silhouette, bijvoorbeeld een volle rok of een smaakvol
decolleté in een stof die je figuur benadrukt maar niet te nauw
aansluit. Een extra toets geef je met hoge hakken en een felle nagellak.
- Alles hangt natuurlijk af van jouw definitie van sexy. Er is iets uitdagends aan dunne stoffen als zijde en chiffon,
zeker wanneer deze in laagjes gedrapeerd zijn. Zo'n jurk is
ultravrouwelijk, maar niet ordinair, wanneer ze niet te veel vlees
tonen.
- Het geheim zit hem in de kunst van de suggestie,
in plaats van alles helemaal bloot te geven. Dat kan bijvoorbeeld een
kanten blouse met een subtiel decolleté zijn, een strakke rok die tot
net boven de knie komt en een goede hoge hak werkt natuurlijk ook
altijd. Hou de kleuren zacht en neutraal en leg nadruk op een opvallend
accessoire, want dit is een teken van verfijndheid, aldus designer Giles
Deacon.
- Ook je haar en make-up zijn
belangrijk. Als je te veel huid toont, zorg dan voor een natuurlijke
look qua make-up. Vermijd dan opvallend opgemaakte ogen en rode lippen.(br.hln)
De helft van de Britse ouders geeft toe (merk)kledij voor hun
kinderen te kopen die ze nooit hebben gedragen. Ze doen dit uit vrees
dat hun kroost gepest zal worden wegens de verkeerde outfit.
Meer dan een derde van de Britse kinderen heeft een kledingstuk van een
topdesigner tegen hun tweede, dat blijkt uit recent onderzoek. Ook is de
gemiddelde kleerkast van een kind 1.860 euro waard. Het gemiddelde kind
heeft meer dan 154 kledingstukken, waarvan minstens een van een bekende
designer. Zes procent van de ouders spendeert jaarlijks 1660 euro aan
kinderkledij.
De onderzoekers denken
dat bekende fashionista's die extravagante kledij en accessoires voor
hun kinderen, als Suri Cruise, Romeo Beckham en Kingston Rossdale, kopen
een stimulerende factor bij deze trend zijn. Een kwart van de kinderen
draagt een duur horloge of een kostbaar juweel, acht procent heeft een
accessoire dat meer dan 200 euro waard is.
Ouders
lijken te denken dat ze hun kind met dure kledij een dienst bewijzen,
meer dan een kwart voelt zich namelijk schuldig wanneer hun kroost niet
in de laatste nieuwe mode rondloopt. 39 procent ziet het als hun plicht
om hun kinderen up-to-date met de laatste trends te houden, 36 procent
is bezorgd dat hun oogappel gepest zou worden op school moesten ze niet
met de juiste kledij gezien worden.
Modehandelaars doen goede zaken in eerste weekend van zomersolden
Modehandelaars doen goede zaken in eerste weekend van zomersolden
De omzet van de modehandelaars na het eerste weekend van de zomersolden
ligt 2 procent hoger dan vorig jaar. Dat blijkt uit een rondvraag van
het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) bij kleding- en
schoenenwinkels. Vooral rokjes, kleedjes, topjes, hemden, T-shirts,
shorts en zomersandalen waren erg in trek.
De eerste dag van de
soldenperiode was al veelbelovend met een omzetstijging van 1 procent.
Ook het eerste weekend van de solden valt goed mee. Een goede zaak voor
handelaars en de consument, die kan rekenen op een kortingpercentage van
gemiddeld 30 procent met uitschieters tot 50 procent, aldus
NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.
In
de rekken kan de consument nog redelijk veel artikelen vinden, maar
iets minder dan vorig jaar. Dat heeft volgens het NSZ te maken met het
mooie lente- en zomerweer van de afgelopen maanden.
Gemiddeld
verkochten modehandelaars tussen maart en juli 4,2 procent meer dan
vorig jaar. Toch heeft 73 procent van de handelaars nog evenveel of meer
artikelen in de rekken liggen dan in 2010. Na de economische crisis
durfden ze dit jaar ook weer uitgebreidere collecties aankopen, aldus de
organisatie.
Vrouwen met rondingen zijn weer helemaal in dankzij actrice Christina Hendricks. Enkel in de zomermaanden rijzen er nog problemen, want hoe vind je eigenlijk een geschikt badpak voor dat vollere figuur? Bloemenprints
Wil je graag je figuur benadrukken in een zwempak? Ga dan voor een strak modelletje met de nodige verstevigingen bij de buikwand en de boezem. Kies steeds voor een fleurige, grote print. Bloemenprints zijn helemaal hip dit seizoen en ze trekken de aandacht weg van je probleemzones. Bikini
Ga je voor een bikini? Kies dan een topje waarbij je een grote driehoek hebt bij iedere borst. Zo zorg je ervoor dat je boezem niet stiekem meer laat zien dan je zelf wilt bij het zwemmen of zonnen. Haltertop
Haltertopjes zijn over het algemeen niet aan te raden voor grotere boezems. Wil je toch niet graag opgemerkt worden met brede bikinibandjes? Kies dan voor een haltertopje dat evenwijdig loopt met je schouders en pas nauwer wordt achterop je rug. Zo zorg je ervoor dat je schouders niet uit balans geraken met de rest van je lichaam. Bips
Heb je last van een brede bips? Kies dan voor een bikini waarbij het topje opvallender is dan het broekje. Door hippe prints toe te voegen, ga je de borsten accentueren en de aandacht van je bredere achterwerk afleiden. Aandachttrekkers
Heb je last van een buikje, maar wil je toch niet graag rondhollen in een zwempak? Dan is de tankini iets voor jou. Kies voor een langer topje waarbij de boezem extra geaccentueerd wordt door een kleuraccent. Zo trek je de aandacht naar boven en niet naar je buikje. (br.she - foto photonews)
Kate Moss getrouwd in jurk van gecontesteerde Galliano
Kate Moss getrouwd in jurk van gecontesteerde Galliano
Het Britse topmodel Kate Moss heeft voor haar bruidsjurk dan toch een
beroep gedaan op de ontwerpkunsten van haar vriend-ontwerper John
Galliano. Moss stapte in het huwelijksbootje met de rocker Jamie Hince.
En zoals dat hoort, keek de hele modewereld over hun schouders mee.
De bruidsjapon van Moss is al maanden hét voorwerp van speculatie in de
modieuze wereld van glitter en glamour. In het begin van dit jaar
lanceerde de Britse ontwerpster Viviene Westwood nog het gerucht dat
Moss haar jurk zelf zou ontwerpen. Verder werd ook Stella McCartney
herhaaldelijk als gelukkige getipt.
Maar
het is dus toch ontwerper John Galliano die met de pluimen gaat lopen
en dat heet toch enigszins verrassend. In februari van dit jaar werd de
Brit nog bij het Franse modehuis Christian Dior aan de deur gezet, omdat
hij zich in een Parijs café antisemetisch had uitgelaten. Op 22 juni
ging het proces tegen de gevallen couturier in Parijs van start; de
uitspraak wordt over enkele weken verwacht.
Met de jurk van Kate
Moss is Galliano niet aan zijn proefstuk toe. Eerder schreden onder
anderen actrice Penelope Cruz, het Braziliaanse topmodel Gisele Bündchen
en zangeres Gwen Stefani al in een jurk van hem naar het altaar. De
excentrieke modeontwerper staat overigens bekend voor bombastische en
gedurfde creaties. De kans dat Moss in een zedig, beige mantelpakje
haar jawoord geeft is dan ook klein.
Het
is de beroemde fotograaf Mario Testino - ook al een goede vriend van de
bruid - die het meerdaagse huwelijk vanaf vandaag exclusief op de
gevoelige plaat zal vastleggen.
Vogue wijdt het septembernummer
maar al te graag aan het feestelijke gebeuren; zowat de hele modewereld
wacht in spanning op de eerste kiekjes van de pasgehuwden, Moss' dochter
en bruidsmeisje Lila Grace én tal van beroemde genodigden. Het koppel
liet zich op de vooravond van het huwelijk al even aan de talrijk
verzamelde pers zien. Moss verscheen toen in ware bohémienstijl met
blauwe vintagejurk en bijbehorende laarzen, terwijl Hince het bij een
bijpassend hemd met blazer hield.
Kate Moss trouwde met Jamie
Hince, zanger van rockgroep 'The Kills'. Het feest vindt plaats in het
Britse dorp Cotswolds en zal maar liefst drie dagen duren. De Britse
kranten hebben het festivalhuwelijk in elk geval al tot "Mosstock"
omgedoopt. (br.hln - foto's bruno - ap)
De koopjesperiode is vandaag begonnen met kortingen van 20 tot 50
procent. De Brusselse Nieuwstraat was vanmorgen al overladen met
koopjesjagers. Dat dit op een vrijdag begint, zou een meevaller zijn.
"Veel mensen die vier vijfde werken, hebben op vrijdag vrijaf. Anderen
nemen op deze dag sneller een dagje vrijaf", zegt NSZ-voorzitter
Christine Mattheeuws. "Bovendien is het mooi weer om te shoppen", stelt
ze. Dat maakt Comeos, de federatie van de distributiesector, en
ondernemersorganisaties Unizo en NSZ vandaag bekend. De eerste cijfers
over de verkoop worden verwacht in de namiddag. Peter Vandenberghe van
Comeos wijst erop dat veel winkels op zondag open zullen zijn, waardoor
het voor verkopers een goed weekend wordt.
Vandenberghe
stelt ook vast dat steeds meer sectoren mee profiteren van het volk dat
op de been is en ook aan de koopjesperiode deelnemen. Zo zijn er nu ook
koopjes in de boekensector. De modewinkels hebben door het warme weer
in de lente al veel zomerkledij verkocht en zitten nu nog met veel
lentekledij, zegt hij ook.
De nieuwste beha's: klevende en ultralichte lingerie
De nieuwste beha's: klevende en ultralichte lingerie
Klevende beha's volledig gemaakt uit siliconen voor grotere boezems
en een ultralicht model, dat zijn de nieuwste uitvindingen op de
lingeriemarkt. Maar lossen deze producten ook echt de verwachtingen in?
De nieuwste lichte beha weegt nog geen 60 gram, dat is half zoveel als
een gemiddeld model en dit is een vijfde van een push-upbeha met gel.
Grootwarenhuis Debenhams lanceert dit, die niet in elkaar gestikt maar
gelijmd is, voor 20 euro. Uit tests blijkt dat de t-shirt beha hetzelfde
gevoel bezorgt als naakt zijn onder je kledij, het zou als een tweede
huid zijn. Sharon Webb van Debenhams: "De zoektocht naar een beha die
past, flatteert en goed zit, is even moeilijk als het vinden van de
juiste man." De Britse keten
Selfridges pakt dan weer uit met een klevende beha zonder bandjes voor
grotere boezems, die volledig uit siliconen bestaat. De uitviding kost
ongeveer 40 euro en is de eerste in zijn soort. Omdat het model zo goed
om je lichaam past, zou deze niet afzakken. De makers beloven ook dat je
dit tot 25 keer kan dragen. Het Britse
model Kelly Hall heeft een E-cup en probeerde de zelfklevende lilngerie
uit. "Ik ging een hele dag op pad met deze beha. Lopen is hopeloos,
mijn borsten gingen dan alle kanten op, ik kon evengoed niets aandoen.
Ook tijdens het fietsen zakt hij af en voel ik me helemaal niet veilig.
Tijdens het shoppen, ben ik wel op mijn gemak. Om te gaan dansen, is
deze beha echter ook niet geschikt. Ik denk trouwens niet dat ik hem 25
keer zou kunnen dragen. Dit kledingstuk is ideaal voor een rustig diner,
maar van zodra je van plan bent veel te bewegen, zou ik toch voor een
ander model kiezen." (br.hln)
De ballerinadot is een kapselklassieker omdat je er niet veel moeite
in moet steken en het benadrukt de natuurlijke schoonheid, aldus
stylisten.
Dankzij de balletfilm 'Black Swan' was de dot de haartrend op de catwalk
voor de lentecollecties. Styliste celebs als Diane Kruger, Kirsten
Dunst en Jennifer Lopez pikten dit op en geven hun draai aan het kapsel
van actrice Natalie Portman in de film. Styliste Syfu zegt dat de dot de
laatste jaren erg veranderd is. "Er zijn verschillende versies,
nonchalant, asymmetrisch, bovenop het hoofd of strak. Vroeger was dit
erg stijf, maar tegenwoordig kan je er alle kanten mee op."
Syfu
deelt haar geheim voor de perfecte dot. "Voor je eraan begint, werk je
met een stylingproduct om een stevige basis te maken zodat het niet
lost. Je blaast het best droog in de richting waar je de dot wil, voor
meer controle, gebruik een platte borstel. Wanneer je je haar met een
elastiekje vastmaakt, zorg er dan voor dat je je hoofd recht houdt om te
vermijden dat de dot uitzakt aan je nek."
"Maak
je stijl persoonlijk, je kan hier eigenlijk niet fout mee gaan. Je moet
wel rekening houden met wat je draagt, deze haarstijl vestigt namelijk
de aandacht op je gezicht, probeer dus slechts een aspect te benadrukken
als felle lippen, strenge wenkbrauwen of verleidelijke ogen."
Topmodel word je op je 15de. Als je geluk hebt, maak je ook op je 18de nog een kans. Maar op je 48ste ben je zeker en vast afgeschreven. Dat dacht Cindy Joseph althans. De Britse besloot op haar 48ste haar lokken niet langer te verven en voor een prachtig grijs te gaan. "Plots werd ik opgemerkt door een talentenzoeker." Sindsdien is de vrouw in de grootste reclamecampagnes te bewonderen.
Het sprookje van Cindy Joseph begon zo'n 10 jaar geleden. De guitige dame besloot haar leeftijd te omarmen en volop voor grijs haar te gaan. Aan een modellencarrière dacht de vrouw hoegenaamd niet. "Maar toen werd ik opgemerkt door een talentenzoeker en een paar weken later tekende ik mijn contract bij Ford Models", vertelt Joseph. Het succesverhaal ging nog sneller aan het rollen toen ook modefotograaf Stephen Meisel voor haar charmes viel. Plots werd ze gevraagd voor Dolce&Gabbana, en campagnes voor Ann Taylor en Aveda volgden snel. Nu is ze ook het uithangbord van Olay en de winkelketen Target.
"Ik ben zo blij dat ik van die jeugdige onzekerheid verlost ben. Ik weet wie ik ben, wat ik kan en hoe ik met mezelf moet omgaan", vertelt de vrouw. "Wat je ziet is wat je krijgt. Ik ben blij met mezelf. Als je me wilt zoals ik ben, zal ik het zo aan je verkopen." (br.she)
Links: espadrilles van Lanvin, rechts: model van Theodora and Callum.
Espadrilles waren lang het schoeisel van artiesten en vrijgevochten
hippies: ze waren het symbool van de vrijheid. Ze zijn makkelijk,
betaalbaar en tegenwoordig ook hip, wat meteen verklaart waarom ze nu zo
populair zijn bij fashionista's.
Zelfs chique designers herontdekten de espadrille. Hoewel je voor al 10
euro dit oorspronkelijk Catalaanse schoeisel uit canvas vindt, kun je
ook 300 euro uitgeven aan een roze satijnen paar van Lanvin, ook Yves
Saint Laurent maakte hier een versie van. Maar zelfs dure
designermodellen zijn gemaakt van canvas en jute of hennep, want
betekent dat zij bij de eerste regenbui geruïneerd zijn. Tegenwoordig
heb je gelukkig ook exemplaren met een lederen bovenkant en een
ruberen, deze doorstaan het regenachtige Belgische klimaat iets beter.
Welk model? Deze
schoenen komen er in verschillende gedaanten: het basismodel heeft een
platte zool en is rechttoe rechtaan. Maar voor liefhebbers van hoge
hakken zijn er plateauversies, het Spaanse bedrijf Castañer waagde zich
hier voor het eerst aan in de jaren '60. Durvers gaan voor een model met
bandjes rond de enkels. Een leuk accent voeg je toe met vrolijke
printjes, maar je hebt ook mooie lederen exemplaren van bijvoorbeeld
Penelope (br.hln)
Heidi Klum lanceert een juwelenlijn. De nepsieraden worden samen met QVC op de markt gebracht.
Geen peperdure diamanten voor Heidi Klum. Het topmodel houdt van verandering en kiest daarvoor voor nepjuwelen ter lancering van haar juwelenlijn in samenwerking met QVC. De lijn zou vanaf 8 september in Amerika verkrijgbaar zijn, net rond het tijdstip van de New York Fashion Week.
Klum introduceerde eerder al een zilvercollectie voor QVC.
Walter Van Beirendonck krijgt overzichtstentoonstelling
Walter Van Beirendonck krijgt overzichtstentoonstelling
Dit najaar presenteert het Antwerpse ModeMuseum de eerste grote overzichtscollectie van de Antwerpse modeontwerper Walter Van Beirendonck.
Walter Van Beirendonck's carrière is op zijn zachtst gezegd indrukwekkend te noemen. Drie decennia lang bouwde de man aan zijn mode-imperium, dat naast een eigen lijn ook bestaat uit een samenwerking met JBC. Volgens velen geldt hij als een buitenbeentje van de Antwerpse mode. Wat vast staat is dat zjin kleurrijke ontwerpen ervoor zorgden dat zijn defilés in Parijs echte hits werden.
Van Beirendonck zei steeds meerdere inspiratiebronnen te hebben: de natuur, technologie, kunst, popcultuur tot etnografie. Maar in al zijn collecties komt één vaste waarde terug: Van Beirendonck schuwt de maatschappijkritische thema's niet.
Om al die prachtcollecties extra in de kijker te plaatsen lanceert het Antwerpse ModeMuseum van Antwerpen van 14 september 2011 tot 19 februari 2012 de 'Dream The World Awake'-tentoonstelling. (br.she)
In Milaan werden de zomertrends 2012 voor mannen voorgesteld
In Milaan werden de zomertrends 2012 voor mannen voorgesteld
McQueen
Dominant op de catwalk in Milaan waren de brede verticale strepen, zowel op hemden, vesten als op wijde broeken, waardoor het pyjamagevoel boven kwam drijven. foto ap
De solden staan weer voor de deur. Tijd dus om een nieuwe garderobe aan te schaffen. Al staan 9 op de 10 Belgen stiekem wel kritisch tegenover het fenomeen solden, zo blijkt uit cijfers van het OIVO.
1 op de 10 Belgen stelt zich geen vragen bij de koopjes. De rest kijkt met kritische ogen naar de afprijzingen. Vooral de bulkverkoop waarin de aangeboden kledij pas kortingen krijg als je er meerdere stuks van koopt, wekken argwaan op. Ook het feit dat we ons maar moeilijk aan ons vooropgestelde budget kunnen houden, zorgt voor argwaan.
Toch is er ook goed nieuws zo blijft 7 op de 10 Belgen de solden ondanks alles toejuichen. (br.she)
Branquinho maakt lingerie zonder frullen voor Marie Jo
Branquinho maakt lingerie zonder frullen voor Marie Jo
Vorig jaar was het Belgisch ontwerpersduo A.F. Vandevorst aan de
beurt, dit jaar mag Veronique Branquinho een lingerielijn voor Marie Jo
L' Aventure ontwerpen. Het resultaat zijn luxueuze beha's zonder
frullen, maar tegelijkertijd erg vrouwelijke ontwerpen.
Veronique Branquinho legt de samenwerking uit: "Marie Jo L'Aventure
staat voor de 'urban woman' met stijl. Zelf hou ik ook van moderne
vrouwelijkheid, zonder frullen en zoete romantiek. Ik wil luxe, zonder
opzichtig te zijn." De collectie oogt erg fifties, met een tikje
couture. De designer werkte met tule, grosgrain en plissés. De collectie
bevat onder meer een body, een demi-corps beha en een hoge tailleslip.
Het materiaal waarmee ze werkte, lijkt op satijn, maar is een
huidvriendelijke microvezel. Qua kleuren zetten mysterieus smaragdgroen
en tijdloos zwart de toon.
Branquinho liet zich inspireren door
de vrouwen op de meesterwerken van Cranach, Giorgione, Raphael en Dürer:
sensueel dus maar niet graatmager. De collectie ligt vanaf midden
september in de winkels. (br.hln)
Een hit op de zomerfestivals is de losse broek met print, dit is
echter moeilijk te dragen omdat het al gauw lijkt alsof je een
gedateerde hippiebroek aanhebt. Daarom geven we enkele tips om in alle
comfort er toch stijlvol uit te zien.
De broek met drukke print, liefst een model met Afrikaanse look, werd
vorig jaar bij fashionista's met gemengde gevoelens onthaald. Sommigen
waren er meteen gek op, andere reageerden eerder voorzichtig. Maar wat
jouw mening hierover ook is, je zult moeten aanvaarden dat ze een trend
zijn op de festivals. Dat is niet zonder reden: dit model zit
supermakkelijk zonder dat je aan stijl hoeft in te boeten, tenminste als
je ze met de juiste stukken combineert. Dat bewees onder meer actrice
Vanessa Hudgens op het Amerikaanse festival Coachella met haar
zigeunerbroek.
Tips De trend startte op de
catwalk, onder meer bij Louis Vuitton, die experimenteerde met brede
modellen met dierenprints, Etro ging voor zwart-witte tribaltekeningen
en Moschino Cheap & Chic pakte uit met vrolijke bloemetjes.
- Voor de juiste look kies je voor een brede broek die wijd valt of smaller wordt aan de enkels.
- Combineer met een eenvoudig, mouwloos topje, eentje die de buik ontbloot voor de durvers, blouse in een neutrale tint of een stijlvol jasje om je outfit wat chiquer te maken.
- Qua schoenen zit je goed met plateau- of gladiatorsandalen, vermijd te allen tijde slippers als je niet op een hippie wil gaan lijken. (br.hln)
Vanaf 17 november zul je bij de budgetvriendelijke winkelketen
H&M een feestjurk van Versace vanaf 55 euro kunnen kopen. Het rijke
verleden van het modehuis diende als inspiratiebron voor de vrouwen-,
mannen- en zelfs interieurcollectie.
De exclusieve lijn zal veel prints, kleur bevatten en erg weelderig
zijn. Je vindt de stukken in 300 filialen van H&M, maar zal ook
online vanaf 17 november verkocht worden, net voor de feestdagen dus.
"Ik ben erg blij te mogen samenwerken met H&M en dat ik zo een groot
publiek kan bereiken. De ontwerpen zullen typisch Versace zijn", aldus
Donatella. Volgend jaar in januari komt er nog een tweede collectie van
het luxueuze modehuis in de H&M-winkels.
Creatief
adviseur van H&M Margareta van den Bosch: "De collectie voor
H&M zal glamoureus en flamboyant zijn, alles waar Versace voor
staat. Donatella deelt met ons haar iconische ontwerpen uit de archieven
van het modehuis. De stukken zullen de perfecte outfit voor de
feestdagen worden."
De keten werkte eerder al samen met
ontwerpers als Karl Lagerfeld, Stella McCartney, Comme des Garcons,
Jimmy Choo en recentelijk Lanvin. (br.hln)
Frédéric Castet is op 81-jarige leeftijd overleden. De man werd wereldberoemd als bontontwerper bij Dior.
Castet zorgde voor het pluizige karakter van Dior. De man trad in 1953 in dienst bij het Franse modehuis en zorgde in 1973 voor een geheel nieuwe lijn: ready-to-wear fur: oftewel: draagbare, iets betaalbaardere bontcollecties. De man zou tot 1988 vastgeketend blijven aan het modehuis vooraleer hij zijn eigen modehuis oprichtte. (br.she)
Laat je maar gaan tijdens de solden: shoppen stemt vrolijk
Laat je maar gaan tijdens de solden: shoppen stemt vrolijk
Hoewel kleding passen soms erg frustrerend kan zijn, ontdekten psychologen nu dat shoppen je echt gelukkig kan maken.
De onderzoekers hielden honderden interviews in shoppingcentra, ze
vroegen ook winkelende mensen een dagboek bij te houden van hun gedrag,
humeur en de aankopen waar ze spijt van hadden. Degenen die zeiden
slecht gehumeurd te zijn, deden vaker een impulsieve aankoop. 62 procent
had iets gekocht om zichzelf op te vrolijken, terwijl 28 procent dit
deed om iets te vieren.
De
vorsers ontdekten wel dat jezelf op iets moois trakteren een blijvend
positief effect op je stemming heeft en er zijn nauwelijks negatieve
emotionele bijwerkingen. "Jezelf opvrolijken door te shoppen is goed
voor je, het stemt je vrolijk zonder dat je er spijt of een schuldgevoel
van krijgt", aldus de psychologen. Toch waarschuwen ze voor een foutje
in de studie, mensen die in een goed humeur waren, gingen vaker in op de
vraag voor deelname, slechts een ondervraagde gaf toe spijt te hebben
van zijn aankopen.
Dit
is alvast goed nieuws voor fashionista's die al maanden uitkijken naar
de aankomende koopjesperiode. Dit betekent dat je je niet langer hoeft
in te houden. Je kunt echter wel door enkelemaatregelen te nemen,
miskopen voorkomen, om nog gelukkiger te worden. Want nu wordt niemand
vrolijker van die lelijke jumpsuit die enkele seizoenen geleden nog zo
hip leek, maar slechts een keer werd gedragen.
- Bepaal op voorhand een budget:
Haal op voorhand een vooropgesteld bedrag cash geld af en je laat je
bankkaarten thuis. Zo kun je niet meer uitgeven dan gepland en ga je ook
meer over je aankopen nadenken.
- Maak een planning:
Voor je gaat shoppen, bestudeer je eerst je kleerkast en bedenk wat je
nodig hebt. Maak een lijstje van essentiële zaken die je nodig hebt en
binnen je budget passen.
- Dit maakt het mogelijk om gerichter te
shoppen. Als je enkel op zoek bent naar een klassieke broek, dan heb je
niets te zoeken bij de rokken. Dit bespaart je niet alleen tijd, het
maakt je shoptrip ook minder vermoeiend.
- Denk in outfits:
Het grootste probleem bij een impulsieve aankoop is dat je iets mee
naar huis neemt dat niet bij de rest van je kleerkast past. Dus voor je
naar de kassa stapt, vraag je je beter af of je schoenen, een broek of
rok hebt die bij die opvallende blouse met drukke print past.
- Pas alles: Kledij kan er op de kapstok mooi uitzien, maar verschrikkelijk zijn wanneer je het aanhebt.
- Kijk naar de wasvoorschriften:
Als iets enkel in de droogkuis gereinigd mag worden, moet je overwegen
of het de moeite wel waard is om te kopen, dat geldt ook voor spullen
die enkel in de handwas mogen. Als dat in jouw geval betekent dat dit
maanden onderaan de wasmand blijft liggen, kun je het beter niet kopen. (br.hln)