Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
24-10-2007
MONA LISA
De Mona Lisa is een beroemd olieverfschilderij geschilderd door Leonardo da Vinci. Het is een portret van Mona Lisa vermoedelijk de echtgenote van Francesco del Giocondo. Het misschien wel beroemdste schilderij van het Louvre in Parijs hangt goed beschermd achter glas. Iedere dag verdringen toeristen zich om ook maar een glimp van haar te kunnen opvangen! Je kunt hier beneden haar beroemde geheimzinnige glimlach bewonderen!
De Mona Lisa, Leonardo da Vinci's grootste meesterwerk volgens kenners. Leonardo da Vinci schilderde dit stuk tussen 1503 en 1505.
Leonardo kreeg de opdracht tot het maken van dit portret van de rijke Florentijn Francesco del Giocondo. De vrouw op het portret is diens echtgenote, Mona Lisa.
Een heleboel schilders hebben getracht het portret te evenaren en na te schilderen, maar niemand van hen is er nog tot dusver in gelukt de raadselachtige glimlach van de vrouw op het doek te krijgen. Deze glimlach is ook terug te vinden in de "doods uitziende" beelden uit de Oudheid, maar op de Mona Lisa maakt ze deel uit van een "levendig uitziend" wezen.
De Mona Lisa is te bewonderen in het Musee de Louvre in Parijs.
De Mona Lisa van Leonardo Da Vinci had wel degelijk wimpers en wenkbrauwen. Maar Da Vinci werkte die uiteindelijk weg, zegt een Franse uitvinder. Hij voerde een digitale scan op het schilderij uit.
Da Vinci bracht nog andere wijzigingen aan. Zo verplaatste hij de twee vingers op haar linker hand, maakte hij het gezicht smaller en slanker en was haar glimlach expressiever.
De Fransman Cotte analyseerde de data van zijn onderzoek en kwam tot de bevinding dat Da Vinci gesleuteld had aan zijn werk.
De vaststellingen van Cotte vormen een onderdeel van een tentoonstelling in het Metreon complex in San Francisco.
Al is het voor een lach of een traan, ik hoef je maar te roepen en jij komt eraan! Jij ben daarom ook de vriend, die mijn allerdikste knuffel verdient!!
Er is een nieuwe liefde in het leven van de 37-jarige Helmut Lotti. De zanger uit Merelbeke is sinds enkele maanden samen met de West-Vlaamse literair journaliste Jelle Van Riet (35). De twee leerden elkaar vermoedelijk kennen tijdens een interview.
Vlaamse overheid koopt kasteel Rode Ridder voor 2,6 miljoen
De Vlaamse overheid heeft het kasteel en het domein van Horst, bekend van de avonturen van de Rode Ridder, gekocht voor 2,6 miljoen euro. Dat heeft Vlaams minister van Leefmilieu en Natuur, Hilde Crevits (CD&V), maandag bekendgemaakt.
Het kasteel van Horst stond al sinds 2004 te koop. Omdat de onderhoudskosten aan de slotburcht, waarvan de eerste meldingen terug gaan tot de 12de eeuw, te hoog dreigden op te lopen, besloot gravin Hemicourt de Grunne het domein van 113 ha van de hand te doen.
Het kasteel en bijhorend Wagenhuis worden opnieuw in erfpacht gegeven aan Erfgoed Vlaanderen, dat samen met het Agentschap voor Natuur en Bos zal instaan voor de volledige restauratie en het beheer van het domein. De Vlaamse overheid wil met de aankoop de "natuur- en cultuurhistorische waarde" van het gebied veilig stellen. Bedoeling is ook dat de bossen achter het kasteeldomein worden opengesteld voor het publiek.
Volgens minister Crevits trekt de Vlaamse regering in 2008 2,6 miljoen euro extra uit voor natuur- en bosbeheer. In totaal zal het Vlaamse gewest in 2008 17,3 miljoen euro inzetten voor natuur- en bosbeheer. Met die middelen moeten de kwaliteit en de toegankelijkheid van de Vlaamse bos- en natuurgebieden verbeteren.
In alle Thalys-treinen zul je vanaf de zomer 2008 supersnel kunnen internetten. Thalys heeft Nokia Siemens Networks, 21Net en Telenet geselecteerd om zijn hogesnelheidstreinen uit te rusten met een breedband-internetverbinding.
Thalys, de exploitant van de hogesnelheidstreinen op de route Parijs-Brussel-Keulen/Amsterdam, rust al deze maand enkele treinen uit met een draadloze (WiFi) toegang tot het internet. Een bidirectionele internetverbinding via satelliet wordt gecombineerd met een draadloos netwerk van toegangspunten. Er wordt ook gezorgd voor een continue overschakeling van GPRS/UMTS naar de satellietverbinding, zodat de reizigers ook op het internet kunnen wanneer treinen zich in stations of tunnels bevinden.
Alle Thalys-reizigers zullen gebruik kunnen maken van de breedband-internetverbinding met een hoge up- en downloadsnelheid. Ook wanneer de trein met een snelheid van 300 km per uur rijdt. De dienst zal vergelijkbaar zijn met de internettoegangspunten in onder meer hotels, luchthavens en treinstations. (HRW)
”Hoe is het geweest?”, roept iemand op de wal naast het Kempisch Dok. ”Veel moeilijker dan bij mijn vorige projecten”, galmt de Captain Igloachtige figuur op het dek terug. Anderhalf jaar na hun vertrek kwamen Fons (69) en Kee (63) Oerlemans vrijdag weer thuis in Antwerpen van hun transatlantische flessenovertocht. Ze rolden van Afrika naar de Caraïben.
We moesten ons vastriemen om niet overboord te slaan”, vertelt Kee. Fons had de expeditie onderschat, geeft hij toe. Beginnen de jaren te wegen? ”Nee. Het heeft te maken met de klimaatsverandering. De stabiele passaatwinden van vroeger zitten nu vol storingen”, zegt de man die al zes transatlantische overtochten op zijn actief heeft, en dus weet waarover hij spreekt.
”Het baart me vooral zorgen dat we nauwelijks vissen of zeezoogdieren zagen. Bij mijn vorige reizen wemelde het van de haaien en de dolfijnen. Onderweg kwamen we een dolfijnenstroper tegen met 60 kadavers op zijn schip.”
Oorspronkelijk was het de bedoeling brieven van straatkinderen in New York af te leveren bij Kofi Anan. Maar aan de samenwerking met de liefdadigheidsorganisatie kwam in Dakar (Senegal) een einde.
”Een valse noot in de expeditie, en een grote teleurstelling. We hebben New York dan maar uit onze reisroute geschrapt.”
Bij een proefvaart van Tenerife naar de Kaapverdische Eilanden, voor de westkust van Afrika, had de fles zijn zeewaardigheid bewezen. De volgende fase was de oversteek naar Dakar in Senegal.
”Daar hebben we dus de hele tijd op die brieven zitten wachten. Toen die niet kwamen, zijn we via een tussenstop in Kaapverdië in 33 dagen de oceaan overgeploeterd naar Barbados.”
Ook al is de fles heel krap, saai was het nooit. ”Ik had Het Verdriet van België mee, maar ben niet door het eerste hoofdstuk geraakt”, zegt Fons. ”Te druk aan boord, te veel op wacht gestaan. De boeken van Herman Brusselmans heb ik wel allemaal gelezen.”
De zonen van Kee en Fons, Brendan (22) en Robin (25), zijn opgelucht dat hun ’oudjes’ weer thuis zijn. ”Moeten we ons geen zorgen meer maken”, zegt Brendan. Het klinkt een beetje als de omgekeerde wereld.
”We zijn ze een paar keer achterna gereisd. Met het vliegtuig. Ik reis graag, maar niet in een fles”, zegt Robin, met sappig Hollands accent.
Het is grappig om zien hoe verschillend de twee jongens zijn van hun hippie-ouders. ”Zijn jullie even gek als jullie moeder en vader, vragen ze ons soms.” De fles heeft nu een vaste ligplaats in het Kempisch Dok.
Fons hoopt dat zijn experimenteel vaartuig een plek in een museum krijgt. Ondertussen werkt hij al aan een opvouwbare helikopter. ”Superklein, 19 kilo zwaar, die een gewicht van 110 kilo kan torsen. Als brandstof gebruik ik een soort vloeibaar gas. Het is de bedoeling dat je hem in een rugzak kunt meenemen, openvouwen en wegvliegen. Over drie maanden hoop ik een proefvlucht te maken.” Al gokt Kee dat het nog iets langer kan duren.