Deze internetkrant is een volledig persoonlijk initiatief onafhankelijk van het stadsbestuur of welk orgaan ook. Wareber was ook nooit stedelijk ambtenaar of spreekbuis van Waregem.
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz. Aanvullingen en verbeteringen zijn dus hartelijk welkom zodat uiteindelijk zo waarheidsgetrouw mogelijke bijdragen overblijven.
Dank voor bezoek. Deze internetkrant telt ruim 800.000 bezoekers en met de bijna 250.000 van zijn voorganger en vooral de honderden omvangrijke artikels kunnen we aannemen dat we een bijdrage leveren aan de kennis over het gebeuren in Waregem...
20-11-2009
Eerste steen Derde Fase Zorgcampus
Deze namiddag heeft gouverneur Breyne de eerste steen gelegd van een nieuwe vleugel van de zorgcampus in Waregem. Deze komt op de plaats van het vroegere moederhuis langs de Zuiderlaan.De OCMW-raad besliste om op het gelijkvloers in deze vleugel het nieuw administratief centrum met het loket sociaal huis onder te brengen. Op de eerste verdieping 25 rusthuiskamers en op de tweede verdieping 14 serviceflats.
De kostprijs is geraamd op 11,9 mio. Daarbij is de stad Waregem, het VIPA (Vlaams Infrastructuurfonds voor Persoonsgebonden Aangelegenheden) subsidiërende overheid alsook de provincie West-Vlaanderen. De ingebruikname van het gebouw is voorzien midden 2011 waardoor er dus in Waregem een belangrijk zorgaanbod bijkomt op deze uitstekende locatie centraal in Waregem op wandelafstand van het centrum.
Door het realiseren van deze vleugel aan de Meers zal het centraal woon- en zorgcentrum volledig afgewerkt zijn. Alle vormen van dienst- en zorgverlening zullen er in ondergebracht zijn. De capaciteit zal dan 87 serviceflats omvatten aangebouwd en rechtstreeks toegankelijk vanuit de Meers. Vanuit deze zorgkern kan dus ook zorg worden aangeboden aan de bewoners van de serviceflats vanuit de Meers waardoor we kunnen spreken van zorgflats.
Verder omvat het zorgaanbod 280 rusthuiskamers waarvan 191 RVT-bedden (voor meer zorgbehoevende bewoners), 10 plaatsen kortverblijf, een dagverzorgingscentrum met een erkenning van 15 plaatsen. Ook nachtopvang wordt er aangeboden.
Voorgeschiedenis
In juni 99 werd het zorgstrategisch plan goedgekeurd van het OCMW Waregem. In dit plan werd niet alleen de bestaande situatie van alle ouderenvoorzieningen beschreven, maar werd vooral een toekomstvisie uitgewerkt met een beschrijving van alle investeringen over een periode van 10 jaar. Belangrijkste uitgangspunten daarbij waren : het kunnen aanbieden van aangepaste accommodatie, het verzekeren van een goede functionele werking, het comfort van de bewoners verhogen en een centralisatie realiseren naar 1 gebouw op de helft van de oppervlakte van de centrale campus van het OCMW in Waregem.
In 2000 werd gestart met de bouw van serviceflat residentie de Varent en het woon- en zorgcentrum de Meers. De Varent werd in het voorjaar 2002 in gebruik genomen en het vroegere serviceflatgebouw Zonnetijd werd afgebroken. Eind 2003 verhuisden de bewoners van d Hagewinde en De Zonne naar de eerste fase van de Meers. Daarna werd gestart met de verbouwing van de Zonne als tweede fase van de Meers. In september 06 verhuisden de bewoners van t Ware Heem naar de Meers. In het zorgstrategisch plan was nog een derde (en laatste) fase voorzien, met name de bouw van deze derde vleugel aan de Meers.
Het gebouw wordt gerealiseerd binnen een energiezuinig concept. Naast isolatie, regenwaterrecuperatie e.d. worden er bovenop het gebouw zonnepanelen voorzien voor de warmwaterproductie voor de serviceflats. Nieuw is dat er bij het gebouw een BEO-veld wordt aangelegd (boorgat energieopslag). Daardoor wordt er energie geput uit de ondergrond via het BEO-principe om warmte en koude op te slaan. Met geo-energie wordt de verwarmings- en koelbehoefte opgenomen door een warmtepomp, gekoppeld aan bodemwarmte-wisselaars die diep in de bodem geboord worden. (vandaar dat deze techniek bekend staat als boorgat energieopslag).
Door de realisatie van de zorgcampus wordt de dienst- en zorgverlening van het OCMW in Waregem gecentraliseerd op de helft van de oppervlakte van het perceel van het OCMW.
Na ingebruikname van deze laatste fase kan ook het huidige verouderde administratief centrum afgebroken worden. Op de site van het leegstaande rusthuis t Ware Heem wordt een PPS-project ontwikkeld door het OCMW en de stad Waregem, begeleid door Leiedal.
Op deze site komt de nieuwe stadsbibliotheek, 400 ondergrondse parkeerplaatsen, commerciële ruimten en ook woongelegenheden. Het OCMW Waregem zal op deze site 15 éénkamerwoongelegenheden bestemd voor senioren huren en dus ook toevoegen aan de ruime en kwalitatieve dienstverlening voor senioren.
Vanmiddag had in de Briek Schottezaal op het stadhuis in Waregem de voorstelling plaats van het ontwerp voor het nieuwe ontmoetingscentrum en de nieuwe sporthal in Desselgem.Deze komen op in de buurt van de huidige sporthal in de Georges Coornaertdreef, waar de stad al in vorige legislatuur haar patrimonium heeft uitgebreid. Volgens de huidige vooruitzichten zullen de werken volgend jaar kunnen van start gaan en wordt de ingebruikname voorzien in 2011 of 2012.De kostprijs wordt geraamd op 4,8 miljoen euro, meteen het belangrijkste investering van de stad sedert de laatste tien jaren.
Overzichtplan : links het ontmoetingscentrum, in het midden (op plaats huidige sporthal) het plein met een groene structuur van Leilindes. Rechts de nieuwe sporthal. Achteraan bijkomende grindparking. Rechtsonder de bestaande serviceflat De Coorenblomme
Het Architectenbureau Belaen & Vandenloock uit de Stationsstraat ontwierp het nieuwe ontmoetingscentrum en de nieuwe sporthal van Desselgem in opdracht van het stadsbestuur. Benevens de tien medewerkers van het architectenbureau Belaen & Van de Loock werkten ook het ingenieursbureau Cobe uit Jabbeke (stabiliteit), ingenieursbureau Henk Pijpaert uit Oudenaarde (technieken) en landschapsarchitecten Bureau Groen uit Roeselare mee aan dit project.
Beide zalen komen aanpalend aan de huidige sporthal, die tijdens de werken verder kan gebruikt worden. De afbraak gebeurt pas na de afwerking van het nieuwe complex. Op de plaats van de huidige sporthal komt dan een multifunctioneel plein tussen de nieuwe sporthal en het Ontmoetingscentrum.
Voor de opmaak van de plannen deed het stadsbestuur niet alleen een beroep op het architectenbureau, er was ook een daarvoor opgerichte werkgroep actief. Wij houden rekening met de wensen en noden van de gebruikers, maar ook specialisten hebben uiteraard inspraak, zegt sportschepen Coussement. Zo is het duidelijk dat we met de realisatie van dit project willen bereiken dat geen enkele van de Desselgemse verenigingen nog moet uitwijken naar een andere locatie. Dat was het vertrekpunt. Ook belangrijk om weten is dat we rond de nieuwbouw voldoende parkeermogelijkheden plannen en dat de vrijgekomen ruimte waar nu nog de oude sporthal staat, ingezaaid wordt als grasplein tussen beide nieuwe gebouwen.
De princiepsbeslissing voor de bouw van een ontmoetingscentrum en nieuwe sporthal op de site in de Coornaertdreef dateert al van vorige legislatuur. Aanvankelijk kwam ook nog de site van De Gilde/zaal De Drie Sleutels in aanmerking voor de inplanting. Met de aankoop van de gronden, gelegen achter de sporthal, gebeurde al met de uitbreiding van de sporthal en de bouw van een nieuw ontmoetingscentrum in het achterhoofd. Het stadsbestuur liet eerst nog onderzoeken of de sporthal, die dateert uit de jaren zeventig, niet gerenoveerd en eventueel uitgebreid kon worden. Dat bleek vrijwel onmogelijk en de factuur dreigde heel duur uit te vallen voor de beperkte mogelijkheden. Daarna was de keuze voor nieuwbouw vlug gemaakt.
Opdracht
Benevens de tien medewerkers van het architectenbureau Belaen & Van de Loock werkten ook het ingenieursbureau Cobe uit Jabbeke (stabiliteit), ingenieursbureau Henk Pijpaert uit Oudenaarde (technieken) en landschapsarchitecten Bureau Groen uit Roeselare mee aan dit project.
Het terrein waarop de nieuwe sporthal en het ontmoetingscentrum komt is ongeveer 1 ha groot, met de bestaande sporthal omgeven door achtertuinen van woningen, de serviceflats De Coorenblomme en andere bestaande sportaccommodaties (voetbal, tennis, petanque, ). Het terrein ligt aan de Georges Coornaertdreef die men kan bereiken via de Pompoenstraat, een zijstraat van de Leibaardstraat, enerzijds of via de Kleine Nieuwstraat, een zijstraat van de Nieuwstraat. Momenteel is er een beperkte bestaande parkeergelegenheid en het verkeerszachte karakter van de omgeving is belangrijk voor de dichtbijgelegen stedelijke basisschool en het OCMW-bejaardenflat De Coorenblomme.
De opdracht bestond erin een sporthal te bouwen van ongeveer 2.000 m² en een ontmoetingscentrum van ongeveer 900 m². De bestaande sporthal blijft operationeel tijdens de werken. De nieuwbouw is sober en funtioneel en de architectuur biedt een ruimtelijke meerwaarde voor de bestaande bebouwing. Het verkeerszachte karakter van de omgeving wordt behouden omwille van de schoolgaande jeugd.
Inkom ontmoetingscentrum met zicht op zaal
De volgende uitgangspunten zorgen voor een kwaliteitsvolle integratie van de nieuwe gebouwen met de omgeving :
Het ontmoetingscentrum (OC) is het kleinste en laagste gebouw (20,5 m bij 37,50 m) van de twee en komt links van de bestaande sporthal, dichtst bij de bestaande woningen. Het heeft één bouwlaag met in een hoog deel, de zaal (vrije hoogte 5,5 m) en in het lage deel de andere functies.
Aan de rechterkant wordt de nieuwe sporthal (SH) ingeplant met 3 bouwlagen. De sportzaal heeft een vrije hoogte van 8,5 m. Het sportcomplex heeft een totale lengte van 55 meter en breedte van 37.5 meter (= lengte van OC). Dit gebouw wordt half-ondergronds gebouwd om de impact op de Coorenblomme te beperken. De sportvloer bevindt zich ongeveer 3 meter onder de buitenpas. Hierdoor worden de zichtbare hoogte van beide gebouwen beperkt tot ongeveer 8 meter en kan dichter bij de perceelgrens gebouwd worden en daardoor wordt ook de afstand tot de Coorenblomme groter.
Beide gebouwen worden na het slopen van de bestaande sporthal verbonden door een verhard multifunctioneel plein met een groenscherm van leilindes die een beeldbepalende en zonnewerende functie hebben. De kleurnuances, die zowel voorkomen in het plein als in de gevelpanelen van de gebouwen dienen om de schaal van de gebouwen te verkleinen. Het plein functioneert als inkom voor beide gebouwen, als drager van buitenactiviteiten (terras bij cafetaria Sporthal, Barbecue feesten, circus, rommelmarktjes, ) en eventueel als extra parking bij speciale gelegenheden. Het is het verbindingselement tussen beide gebouwen. Het plein is toegankelijk aan voor- en achterzijde voor zowel voetgangers, fietsers, mindervaliden en uitzonderlijk voor autos.
Een verkeersdeskundige onderzocht de parkeerbehoeften in de buurt. Daarom wordt de bestaande parking uitgebreid achter het plein. Onder een grid van bomen komt een nieuwe parkeerzone, samen met een buurtweg die het OC en de bestaande woningen langs achter bereikbaar maakt. Bij speciale activiteiten kan op het plein worden geparkeerd. De totale capaciteit in de buurt bedraagt ongeveer 250 voertuigen, wat de parkeerbehoeften ruimschoots dekt (180 op weekdagen, 200 in het weekeind).
De sporthal bestaat uit : een inkom met de verticale circulatie zoals trappen en lift, een cafetaria (170 m²) en de bijhorende bergingen. De vaste tribune van zowat 250 plaatsen is gemakkelijk toegankelijk. Op het gelijkvloers zijn zowel het plein als de sportvloer duidelijk zichtbaar.
De sportvloer (32 bij 44 meter) is geschikt voor verschillende sporten. Er zijn 6 kleedruimtes met douches, scheidsrechterslokalen, sanitair en een ruime sportberging.
Op de verdieping bevindt zich een polyvalente ruimte (zowat 150 m²) bruikbaar als schutterslokaal met 6 schietstanden, met bijhorend sanitair, bergingen en het technisch lokaal. Toeleveringen kunnen gebeuren op gelijkvloers of op sportvloerniveau via een helling aan de achtergevel.
Het ontmoetingscentrum bestaat uit :
Een grote zaal (19.50bij 27.5 meter) geschikt voor 400 tot 500 personen zittend aan tafel of kijken naar podium en tot 1000 personen staand. De grote zaal kan verkleind worden met gordijnen tot een zaal met drie verschillende afmetingen.
Vanuit een ruime inkomhal zijn alle publieke functies bereikbaar. De zaal en de inkomhal zijn dubbel hoog. Naast de inkom liggen twee polyvalente ruimtes (9,5 bij 4,5 meter), waarvan één met kitchenette, die flexibel opdeelbaar zijn en bruikbaar als vergaderruimte.
Er zijn uiteraard ruime sanitaire voorzieningen voor dames, heren en andersvaliden. De zaal heeft een lange bar, een afzonderlijke drankenberging en een ruime berging voor stoelen, tafels en podium elementen die eveneens bruikbaar is als backstage.
Eric Degroote investeerde 300.000 euro in zijn bioscoop Cinéstar. Voortaan projecteert hij digitaal en voortaan wordt ook het afspelen van driedimensionele (3D-) films mogelijk. Voor de uitbaters is het de enige waarborg om op termijn een bioscoop-aanbod in Waregem te kunnen behouden. Hij wilde absoluut nu investeren in die nieuwe technologieën en dan zeker in digitale cinema. Want het ziet er naar uit dat binnen enkele jaren je nergens nog 35 mm-films zal aantreffen. Er zit niets anders op dan zwaar te investeren.
Eric Degroote opende zestien jaar geleden in 1993 op de esplanade het pand Cinéstar. Sindsdien weet hij zich als een van de weinige zelfstandige bioscoopexploitanten te handhaven tegen giganten als Kinepolis, Euroscoop en Utopolis. In West-Vlaanderen is hij nog een van de vijf ondernemers, die hun eigen cinema uitbaten. De andere vier zijn in Lichtervelde, Roeselare, Knokke en Oostende gevestigd.
Met het digitale aanbod is Cinéstar wel de eerste zelfstandige van het land. Kinepolis, Euroscoop zijn al ruim vijf jaar actief, maar dat zijn groepen. Eric Degroote doet het allemaal zelf. In de drie zalen van Cinéstar zal het allemaal digitaal zijn. Dat wil zeggen: beter geluid, mooier beeld. En zodra het kan draait men daar ook driedimensionele prenten. Dit weekend gebeurt dat voor het eerst met 'A Christmas Carol' van Disney.
Per zaal investeerde Cinéstar 100.000 euro. De prijs van de tickets moet wel worden aangepast. Digitaal kijken wordt een euro duurder: van 6 en 7 euro naar 7 en 8 euro. En voor 3D-films komt er 2 euro bij. Maar die voorstelling is dan ook sensationeel. Voor die driedimensionele prenten moet je wel een speciale bril opzetten die je meekrijgt naar de zaal. Dat kost de uitbater nog eens 50 euro per exemplaar.
Eric Degroote baat al 16 jaar de Cine Star uit samen met zijn vrouw Veerle Coucke. Ze zijn in oktober 1993 begonnen met de uitgave van de eerste Jurassic Park-film. Daarvoor stonden de gebouwen in het winkelcentrum Het Pand twee jaar leeg na het verdwijnen van de vorige uitbating Multiscoop.Toen de huidige bioscoop-uitbaters hier begonnen was er werkelijk niets meer, zelfs geen elektriciteit. Ze stapten toen met de zaklamp naar binnen op verkenning. Sinds de opening weet Cinéstar zich als een van de weinige zelfstandige bioscoopexploitanten te handhaven tegen giganten als Kinepolis, Euroscoop en Utopolis. In West-Vlaanderen is hij nog een van de vijf ondernemers, die hun eigen cinema uitbaten. De andere vier zijn in Lichtervelde, Roeselare, Knokke en Oostende gevestigd.
Ondanks de beperkte capaciteit van de bioscoop, biedt het echtpaar de bezoekers een verscheiden programma aan. In onze drie zalen trachtten we steeds zes tot zeven films te vertonen", zegt Degroote. ,,Tijdens gewone weken bieden we de maandag en de donderdag een avondvoorstelling. De woensdagen en tijdens het weekend, als de jeugd vrij heeft, draaien we in de namiddag ook. In de vakantieperiodes zijn we bijna doorlopend open. Enkel tijdens de zomervakanties kan het hier rustig zijn. Warm weer is een echte boosdoener in ons vak. Wij zien liever de regen en de wind.''Sedert het 15-jarig jubileum vorig jaar blijft de Ladies-Night een voltreffer. Gelukkig kam Cinéstar ook verder de belangrijke premières blijven aanbieden.
Zestien jaar geleden was er amper sprake van concurrentie. Eric Degroote: ,,Onze enige mededinger was de Pentascoop in Kortrijk met vijf zalen. Tot Kinepolis de bioscoop overnam. Concurreren tegen deze hoofdrolspeler is een onbegonnen zaak. We proberen zoveel mogelijk uit hun vaarwater te blijven en ons op andere vlakken te differentiëren. Wij profileren ons als een kleine gezellige buurtbioscoop voor families en niet-mobiele studenten'', zegt Degroote. ,,Heel wat ouders zien op tegen de afstand en de drukte van de grote bioscopen en komen zo bij ons terecht.'' Op jaarbasis ontvangt de Cine Star tussen de 50.000 en de 70.000 filmliefhebbers. Wekelijks stapt een duizendtal bezoekers de bioscoop binnen. De grotere bioscopen ontvangen op weekbasis tien keer zoveel volk. ,,Gelukkig kunnen we op een tamelijk trouw klantenbestand rekenen", zegt Degroote.
Naast filmvertoningen hoopt Eric Degroote er ook op dat bedrijven of verenigingen de zalen gebruiken voor seminaries, presentaties en andere evenementen. Zij kunnen op het scherm van alles en nog wat projecteren. Voorstellingen in Powerpoint bijvoorbeeld. En met cultuurcentrum de Schakel zijn er gesprekken bezig over hoe we gaan samenwerken om de alternatieve film aan te bieden. Ik vind dat de nieuwe investeringen in Cinéstar er toch ook toe bijdragen dat er in Waregem maar één locatie kan zijn waar je naar film kunt kijken.
De naam van de nieuwe uitbater van het Boothuis is nog niet bekendgemaakt en er is al betwisting van de beslissing van WAGSO door een kandidaat, die net naast de concessie greep. De beslissing binnen het Waregems Autonoom Gemeentebedrijf voor Stedelijke Ontwikkeling (WAGSO) werd onder leiding van directeur Bart Verschelde naar verluidt eenparig genomen door de acht juryleden op basis van een vooraf uitgewerkt kwoteringsschema, dat werd goedgekeurd in de gemeenteraad.
De stad investeerde 500.000 euro in het nieuwe boothuis tussen de stadionvijvers. Het is momenteel in opbouw op dezelfde plaats als het in augustus 2006 gesloopte vroegere Boothuis. Er wordt voor de uitbating een concessie afgesloten, geldig voor een periode van twaalf jaar. De stad vraagt voor de exploitatie maandelijks een bedrag dat schommelt rond de 1.250 euro. Het gebouw zelf zal normaal gezien tegen Pasen 2010 klaar zijn en kan dan de deuren openen voor het publiek.
Joost Vanaudenaerde van Restaurant De Gastronoom te Beveren-Leie en restaurant t Verdict te Deinze kwam anderhalf punt op 100 te kort en zag de beheerde uitbating aan zijn neus voorbij gaan. Hij houdt er naar eigen zeggen een wrange nasmaak aan over en verwijst daarbij naar een dubieuze voorgeschiedenis.
Alle kandidaturen moesten aanvankelijk binnen zijn op 28/09/09 en dit ten laatste om 12 u. De heer Vanaudenaerde bracht op die bewuste dag zijn kandidatuur binnen om 11.45 u. Daar hij die dag de enige kandidaat bleek te zijn, veronderstelde hij dat de WAGSO hem de concessie ook zou toekennen. Zonder de heer Vanaudenaerde hiervan op de hoogte te stellen, beslisten de raadsleden van de dienst WAGSO nadien echter om de kandidatuur een maand langer open te stellen tot 26 oktober 2009. Dit werd ook aangekondigd op het stadsweb en het gemeentelijk informatieblad. Het was langs deze weg dat de eerste kandidaat de oproep naar bijkomende kandidaten moest vernemen.
Die nieuwe oproep liet al doemscenarios vermoeden dat er geen uitbater werd gevonden en het Boothuis na zijn vertraging wegens het eerst niet vinden van een bouwonderneming. Voor buitenstaanders was het allerminst duidelijk dat er al een kandidatuur voor de uitbating binnen was.Op 26 oktober brachten nog 3 andere gegadigden hun kandidatuur binnen en hieruit werd ook de uiteindelijke nieuwe exploitant gekozen.
Joost Vanaudenaerde is met restaurant De Gastronoom te Beveren-Leie en restaurant t Verdict te Deinze al een hele periode een gevestigde waarde in de horeca-wereld. Hij bewijst met deze twee zaken dat hij in staat is om een horecazaak uit te bouwen én te runnen, personeel op te leiden tot volwaardige verantwoordelijken, Het Boothuis te Waregem leek voor hem dan ook een ultieme uitdaging. Uit zijn jarenlang horeca-inzicht weet hij dat er nog steeds enorm veel vraag is naar dergelijke brasseries/restaurants in de regio. Hij was dan ook van plan om deze uitdaging met veel enthousiasme aan te gaan.
Jammer genoeg voor hem werd nu een andere beslissing genomen door de Dienst WAGSO en hebben zij gekozen voor een andere uitbater. De cijfers liegen er niet om. Diverse zaken werden door de Dienst WAGSO op punten gezet en per deelnemer geëvalueerd. Het dossier van de heer Vanaudenaerde werd blijkbaar genekt door het ontbreken van een commerciëel uitbatingsplan :
* Concessievergoeding60/60
* Commercieel uitbatingsplan0/10 punten
* Voorkomen, beroepsgeschiktheid3,5/5 punten
* Ervaring4,5/5 punten
* Sociale vaardigheden14/20 punten
In totaal betekent dit voor de heer Vanaudenaerde 82/100, wat volgens de Dienst WAGSO niet voldoende blijkt te zijn.
Argumentaties van WAGSO (met commentaar van Mr. Vanaudenaerde):
-Op het vlak van concessievergoeding scoorde de heer Vanaudenaerde het hoogst, wat voor Dienst WAGSO heel belangrijk was, aangezien dit meer dan de helft van de opgelegde score betreft. Hij was bereid om 2000 euro per maand te betalen als concessievergoeding, dus ruim het gevraagde bedrag van 1250 euro. Daar werd verder niet meer over gediscussieerd.
-Er werd voor Het Boothuis door de heer Vanaudenaerde geen concreet commercieel plan voorgelegd. Volgens de uitbater van De Gastronoom zaten de omzetcijfers van de twee andere zaken wel bij het dossier en tonen deze aan dat deze twee zaken heel goed draaien onder zijn bekwame leiding, dat werd eigenlijk toegegeven, maar later genegeerd. Niemand had hem ook verteld dat het een planning moest zijn voor de nieuwe zaak.
-De heer Vanaudenaerde had als verantwoordelijke voor Het Boothuis mevr. Kathy Descheemaeker voorop gesteld, die reeds jaren actief is in de horeca. Maar, aangezien Mevr. Descheemaeker niet aanwezig was op de verdediging (waar trouwens nooit werd om gevraagd) van het motivatieplan kon de Dienst WAGSO haar niet beoordelen of zij eigenlijk wel het voorkomen en de maturiteit had om een dergelijke zaak te leiden. Mede het feit dat de heer Vanaudenaerde liet weten dat hij niet elke dag van s morgens tot s avonds kan aanwezig zijn in alle drie zijn zaken, bleek de Dienst WAGSO niet te bevallen, zal hij wel genoeg betrokken zijn bij de zaak. Ondanks dat dit hem wel lukt bij zijn 2 andere zaken, dank zij een deskundige opleiding van het personeel van zijn kant.
-Diplomas zaten niet in bijlage, wat trouwens niet nodig was volgens de handleiding, en wederom werd gehamerd op het feit dat mevr. Descheemaeker niet aanwezig was en dat de heer Vanaudenaerde niet dagelijks kon aanwezig zijn in de zaak. Ondanks alles vonden ze het toch heel goed ingeschat van de heer Vanaudenaerde om een 8-tal jobs te creëren voor een zaak die 7 op 7 open is én dat er een solvabel kapitaal kon voorgelegd worden via privé-personen. Ook dat werd ter zijde gelegd.
- Deheer Vanaudenaerde is wel sociaal, enthousiast en in de mogelijkheid om een horeca-zaak te runnen, maar wederom wordt gevraagd waarom mevr. Descheemaeker niet aanwezig is.
Ondertussen is de door WAGSO gekozen nieuwe uitbater bekend. Het zijn Wouter Vandorpe en Ineke Colenbie, uitgeweken Waregemnaars en momenteel woonachtig in Oost-Vlaanderen, die de concessie voor de horecazaak in Het Boothuis binnenhaalden. Volgens schepen Soens hebben de twee tien jaar ervaring in de horeca en werken ze nu in een Gentse bistrot. Wouter Vandorpe is kok, Ineke Colenbie staat in de zaal. Ooit werkten ze allebei een tijdlang in het sterrenrestaurant Het Hof van Cleve in Kruishoutem. De andere kandidaten waren Peter Devriendt en Jessica Lambrecht en ook Dirk Clement uit Waregem, die veel vroeger nog het Boothuis heeft opengehouden, was opnieuw kandidaat.
In een reactie zegt schepen van Financiën Rik Soens, die ook voorzitter is van WAGSO, dat hij begrip heeft voor de ontgoocheling van Vanaudenaerde, maar dat er niets is gebeurd dat niet correct is. We hebben de termijn voor de kandidaturen inderdaad verlengd maar nergens staat dat dit niet mocht. Bovendien kregen we alles binnen onder gesloten omslag, dus wisten we niet wiens kandidatuur er als eerste binnen was. In elk geval was de jury unaniem over de kandidatuur van de huidige winnaars.
Als stad in galop is Waregem trots om aan te kondigen dat Waregem Koerse niet langer een alleenstaand hippisch evenement is, maar vanaf 2010 deel uit zal maken van een heuse Europese competitie voor de paardensport: de Crystal Cup. Dit wordt een Cross Country Steeplechase Challenge verdeeld over tien paardenrennen in zes Europese landen. In deze competitie wordt in totaal maar liefst meer dan 700 000 euro aan prijzengeld verdeeld.
Jarenlang ijveren voor een dergelijke hippische competitie heeft zijn vruchten nu afgeworpen voor Waregem.Waregem vormt als Europese paardenstad eerder al aan bij Euro Equus, dat op zichgeen partner is in het sportieve bondgenootschap van de Chrystal Cup.
Cross Country Steeplechase is het soort paardenrace dat zich het beste leent om een internationale competitie op te zetten, dit vooral gezien de attractieve waarde en de spektakelwaarde van dergelijke rennen. Waregem Koerse is hier reeds jarenlang het perfecte voorbeeld van. Samen met negen andere Steeple Chase wedrennen in Europa vormt de steeple van Waregem Koerse het kruim van de discipline in Europa. Bij de geselecteerde wedstrijden vindt Waregem ook het Tsjechische Pardubice terug, zijn partner binnen het Europese bondgenootschap van het paard Euro Equus.
Vanaf februari 2010 tot december 2010 worden de tien rennen verreden in Frankrijk, Ierland, Italië, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk en Waregem. De ING Grote Steeplechase van Vlaanderen is op 31 augustus 2010 de zesde race in de rij. Waregem werd mee opgenomen in het rijtje van prestigieuze Cross Country Steeplechases en heeft daarbij wellicht de steun gekregen van Mirek Petran van Pardubice, één van de initiatiefnemers voor de cup. De opzet is heel simpel: wie na alle races het meeste punten verzameld, is de winnaar van de Crystal Cup.
En de winnaar is...
De eerste zes paarden in elke race krijgen punten toegekend. Indien het paard echter van het buitenland komt, dan zijn er extra punten te verdienen. Wie deelneemt aan de afsluitende race in Cheltenham krijgen bovendien een extra bonuspunt. De renstal die de meeste punten verzamelt over de 10 rennen wint de Crystal Cup en 10 000 euro. Daarnaast zijn er ook nog individuele trofeeën voor het paard en zijn jockey die het meeste punten verzamelde in totaal.
Deelnemende renbanen / tijdsschema / prijzengeld
februari
Pau (Frankrijk): Grande Cross voor 75 000 euro
april
Fontainebleau (Frankrijk): 50 000 euro
Punchestown (Ierland): La Touche Cup voor 30 000 euro
Compiègne (Frankrijk): 50 000 euro
mei
Lion D'Angers (Frankrijk): 112 000 euro
31 augustus 2010
Waregem: ING Grote Steeplechase van Vlaanderen voor 100 000 euro
september
Craon (Frankrijk): 75 000 euro
Merano (Italië): 40 000 euro
oktober
Pardubice (Tsjechië): Velka Pardubika voor 178 000 euro
december
Cheltenham (Ver. Koninkrijk): International Meeting voor 25 000 euro
op de foto : Initiatiefnemers van de Crystal Cup vlnr : Paolo Micheli (Merano, Italië), Edward Gillespie (Cheltenham, Engeland), Alain Peltier (Lion dAngers, Frankrijk), Philippe Foucher (Lion d'Angers, Frankrijk) en Mirek Petran (Pardubice, Tjechische Republiek)
Op zaterdag 14 (om 20u.) en zondag 15 november (om 18u.) speelt het Waregems Harmonieorkest zijn jaarlijks concert in het cultuurcentrum De Schakel onder leiding van Luc Neirynck.Naar aanleiding van het Händeljaar wordt het concert geopend met zijn vuurwerkmuziek. In het tweede deel komt voornamelijk filmmuziek aan bod. In Xyloclassics komt een solist uit eigen rangen aan bod. Stijn Polfliet zal op virtuoze wijze de xylofoon bespelen.
Met het St.Cecilia-feest later deze maand kondigt de muziekvereniging ook de gehuldigde trouwe muzikanten voor dit jaar aan. Twee trouwe muzikanten van het Waregems Harmonieorkest worden gehuldigd voor hun jarenlange trouwe diensten. Het zijn Veerle Derre 25 en Lieven Derycke 35 jaar. Deze huldiging vindt plaats in het Stadhuis te Waregem op zaterdag 21 november.
Deel 1
- Music of the royal fireworks van Händel
Ouverture, Bourrée en la Rejouissance
- Hymn of the Highlands van Philip Sparke
deel 1 Ardross castle en deel 2 Alladale
- El Camino real (a Latin Fantasy) van Alfred Reed
De NMBS heeft deze middag vrijdag 13 november 2009 zijn nieuwe treinregeling aangekondigd. Belangrijk daarin voor ons is dat de IC Antwerpen - Gent - Rijsel van maandag t/m vrijdag ook in Waregem gaat stoppen, dit met uitzondering van het vertrek om 16:08 uit Rijsel, die in Waregem voorbijkomt omstreeks 16.49 u. De nieuwe dienstregeling gaat in op 13 december 2009. Vanaf volgende maand krijgen de dagelijks zowat 1900 treingebruikers in het station van Waregem elk uur dus een bijkomende treinverbinding.
Sedert 20 april kreeg de treinlijn Kortrijk-Waregem-Gent smorgens en savonds al 280 extra zitplaatsen met dubbeldektreinen (totaal 786 zitplaatsen) voor P-trein 7016 (vertrek Kortrijk 7.45 u. aankomst Gent 8.12 u)enP-trein 8015 (vertrek Gent 16.46 u. aankomst Kortrijk 17.14 u.).Toen kondigde Marc Descheemaecker, gedelegeerd bestuurder van de NMBS, al aan dat Waregem ook een extra stopplaats zou worden toegekend van de IC-trein Antwerpen-Rijsel.
De Waregemse treingebruikers en het stadsbestuur voelen zich al sedert 1984 eerder stiefmoederlijk behandeld, omdat het station van Waregem toen bij de invoering van het IC-IR geen IC-stop voor de IC-trein Antwerpen-Rijsel werd toegekend. Sedertdien waren er tientallen petitie-acties, moties van de gemeenteraad, lobby-werk van politieke partijen en socio-culturele organisaties, Maar al die gemotiveerde tussenkomsten kregen tot voor kort geen gehoor bij het Nationale Maatschappij voor de Buurtspoorwegen. De IC-stop werd eerder al wel eens beloofd (beslist) voor 2005 door toenmalig spoorbaas Schouppe, maar ook toen bleek het een valse droom.
Reizigerstellingen uit 2007 gaven aan dat het station Waregem 1.869 reizigers telt tijdens weekdagen, 517 op zaterdag en 774 op zondag. Die verdienen zeker die extra IC-stop in Waregem. Op 20 april 2009 schreven we hier dat het dossier voor een bijkomende IC-stop in Waregem zover gevorderd was dat alleen nog werd gewacht op de bevestiging van de regionale overheid in Noord-Frankrijk om de halte Waregem in te schrijven in de dienstregeling voor de IC verbinding Antwerpen-Rijsel.
Momenteel zijn er enkele stopplaatsen tussen Kortrijk en Rijsel waar nauwelijks mensen op- en afstappen. De minst populaire haltes worden geschrapt en Waregem komt erbij. Op die manier moet ook de verbinding naar Noord-Frankrijk vlotter verlopen. De onderhandelingen met de Franse spoorwegen kregen dus eindelijk een positief resultaat. De eerste IC-trein zal op 13 december halt houden in Waregem.
Voor een uitstap tijdens de werkweek naar Antwerpen hoef je nu niet meer over te stappen en je wint een klein half uur ten opzichte van de huidige verbindingen. De reistijd naar Antwerpen bedraagt 1 uur en 5 minuten. Het andere eindpunt, Rijsel, is ook slechts 40 minuten ver. Deze nieuwe dienstregeling betekent een serieuze opwaardering voor alle spoorreizigers van en naar Waregem.
Antwerpen - Rijsel (Lille F)
Deze trein stopt elke werkdag in Waregem om 6.00u., 7.13u. tot 23.13u. (ieder uur en 13 minuten) en om 0.19u.
Reistijd vanuit Antwerpen: 1 uur 7 minuten
Reistijd naar Rijsel: 41 minuten
Deze trein stopt evenwel niet in Waregem op zaterdag, zondag en feestdagen
Rijsel (Lille F) - Antwerpen
Deze trein stopt elke werkdag in Waregem om 5.48u, 6.44u., 7.49u. tot 22.49u. (ieder uur en 49 minuten). Er is geen trein om 16.49u.
Reistijd naar Antwerpen: 1 uur 5 minuten
Reistijd vanuit Rijsel: bij rechtstreekse verbinding tussen 41 minuten en 1 uur 4 minuten
Op zaterdag, zondag en feestdagen stopt deze trein enkel om 5.49u., 6.47u. en 22.53u. in Waregem
Natuurlijk blijft de bestaande IR-verbinding Kortrijk - Mechelen - Leuven bestaan. Deze twee verbindingen per uur in beide richtingen worden nu gewoon aangevuld met de IC-treinverbinding Antwerpen - Lille Flandres.
De Waregemse bibliotheek neemt deel aan de voorleesweek van 21 tot 29 november. Tijdens de vertelnamiddag op woensdag 25 november kunnen kinderen van 1ste kleuter tot en met 4de leerjaar terecht op drie locaties voor een namiddagje voorleesplezier. Deze activiteit gaat niet alleen door in de bibliotheek van Waregem, maar ook in de bibliotheken in Desselgem en Sint-Eloois-Vijve. Telkens komen vertellers in een knusse ruimte het beste van zichzelf geven.
Voorlezen stimuleert de taalontwikkeling, de concentratie, de creativiteit en de sociale vaardigheden bij kinderen. Bovendien is voorlezen de garantie voor een leven lang leesplezier. Belangrijk is dat we zo vroeg mogelijk kinderen laten proeven van een ruim boekenaanbod.
Toch stelt men nog steeds vast dat een behoorlijk aantal jonge kinderen niet dezelfde kansen krijgt om kennis te maken met de wereld van de kinderboeken. Dat is bijzonder jammer want uit onderzoek blijkt dat leven, werken, spelen in de nabijheid van boeken erg stimulerend is, onder andere voor de ontluikende geletterdheid van elk kind.
Uiteraard speelt de volwassene daarin een belangrijke rol. Boeken confronteren kinderen met geschreven taal, die helemaal anders is dan gesproken taal: er komen langere zinnen in voor en soms zijn de dingen moeilijker geformuleerd. Of er wordt gebruik gemaakt van een typische zinsbouw of woordenschat. Kinderen maken ook kennis met bijvoorbeeld de leesrichting en het feit dat de tekst bij een verhaal altijd dezelfde is. Bovendien heeft het iets te betekenen dat tekst en tekeningen bij elkaar horen.
Niet alle kinderen hebben boeken thuis. Niet in elk gezin is er een boekenplank voor het kind. Dit maakt dat er een grote diversiteit is aan het ervaren van het eerste boek- en voorleesplezier.Als voorsmaakje op de Voorleesweek (van 21 tot 29 november) kwam Daniëlle Daniëls al op 29 oktober in de bib van Waregem praten over het belang van voorlezen. Onder de noemer 'Met verhalen voor kinderen zorgen' ging de spreker in op ondermeer volgende vragen: waarom is voorlezen zo belangrijk voor kinderen? Welke boeken zijn leuk om voor te lezen? Hoe lees je voor aan jonge en drukke kinderen? Moet je nog voorlezen wanneer je kind in het eerste leerjaar zit? Hoe begeleid je verder aanvankelijke lezertjes?
Het werd zeker geen zware lezing, maar een inspirerende avond, waarbij het publiek gegarandeerd met de voorleeskriebels naar huis ging, voorzien van een heleboel tips! Op deze avond werden ouders, grootouders, juffen en meesters met kinderen van 0 tot 8 jaar warm gemaakt om meer voor te lezen.
De bibliotheek schenkt extra aandacht aan het voorlezen. De toegang is gratis.
Bibliotheek Waregem:
14u00-14u30
14u45-15u15
15u30-16u00
Bibliotheken Desselgem en Sint-Eloois-Vijve:
14u30-15u00 (kleuters)
15u15-15u45 (1ste tot 4de leerjaar)
Prijsuitreiking Breiwedstrijd Bibliotheekweek
In de bibliotheken van Waregem, Desselgem en Sint-Eloois-Vijve was iedereen welkom op de jaarlijkse verwendag die doorging op zaterdag 10 oktober 2009. Het thema voor deze dag luidde: Van boeken over ballen tot boeken met ballen. De bibliotheek koos ervoor om samen te werken met voetbalclub SV Zulte Waregem. Samen met burgemeester en schepen van cultuur kwamen Eric Yopa en Khaleem Hyland,twee voetbalspelers van de club, de verwendag officieel openen. Doorlopend was er balplezier voor jong en oud op het grasplein voor de bib in de panna arena en in de leeszaal met Wii Nintendo.
In de leeszaal, die voor deze dag werd omgetoverd in een voetbalkantine, kon je naast een aangeboden hapje en een drankje deelnemen aan een supporterssjaal -breiwedstrijd. Een vijftigtal dames vonden het leuk en gezellig om aan deze wedstrijd deel te nemen.
Wie minstens 2 cm verder breide kon een briefje invullen en in een urne stoppen waar daarna een onschuldige hand vier winnaars trok.
* De eerste prijs gaat naar Chantal Mortier uit Waregem die met een prachtig boekenpakket naar huis mag gaan.
* Annie Sobrie uit Tiegem, Marcella Vervaecke en Els Rapoye beiden uit Waregem mogen een leuke bibtas,een brei en een troostprijs in ontvangst nemen.
De Gaverdoos is een vast pakket dat alle nieuwe inwoners van Waregem krijgen. Hierin zitten een pak handige zaken die dienen als eerste wegwijs in onze stad: een stratenplan, enkele huisvuilzakken, een gratis zwembeurt, folders, enz. De kartonnen verpakking kon echter niet herbruikt worden. Daarom wordt deze vanaf vandaag vervangen door een herbruikbare trendy winkeltas met het Waregemse stadslogo! Vanaf eind november zullen er ook nog een paar gadgets aan worden toegevoegd. De tas zal naar verluidt te koop zijn in de stadswinkel. Een prijskaartje kon nog niet worden meegegeven, maar volgens schepen van informatie Pietro Iacopucci zou die democratisch zijn
De Gavertas is de zoveelste episode in de ontwikkeling van de Waregemse huisstijl.De ontwikkeling van een huisstijl is een werk van lange adem. Je kan immers niet over een nacht ijs gaan om een dergelijk project uit te werken. Want een huisstijl is niet alleen een stadslogo, maar een totaalconcept dat veel verder rijkt. Het is onder andere ook een ideale manier om als stad te streven naar verregaande herkenbaar-heid: als je als stad communiceert, moet dat ook zo overkomen bij de ontvanger. Wie goed wil communiceren, moet immers herkenbaar zijn. En een eigen identiteit maakt dit een stuk makkelijker.., aldus schepen Iacopucci.
De voorbije anderhalf jaar is dit hele systeem op poten gezet, iets waar wij nu de vruchten beginnen van te zien (en te plukken). Begin 2009 werd voor de buitenwereld het startschot gegeven met de lancering van het stadslogo, een moment dat samenviel met de lancering van de nieuwe stedelijke website. De baseline stad in galop is intussen goed ingeburgerd. Sindsdien zijn er stelselmatig nieuwe elementen van het project uitgevoerd, in die mate zelfs dat een oplijsting van hoe de stijl van ons (stad)huis zich uit een nuttig overzicht biedt.
We zetten even alles op een rijtje :
* Januari 2009voorstelling stadslogo + belettering eerste stadswagens
* Mei 2009enveloppen
* Juni 2009servietten
* Juli 2009:kledij voor medewerkers op evenementen, kledij voor werknemers groendienst en openbare werken
* augustus 2009 visitekaartjesvlaggen
* september 2009documentenmap
* oktober 2009Waregemse stadsgidsgroetenkaarten
* november 2009spandoeken
briefpapier, inclusief gebruik vast lettertype
e-mail, inclusief gebruik vast lettertype
elektronische nieuwsbrieven (in ontwikkeling)
* vanaf vandaag 11 november 2009 : Gaverdoos wordt Gavertas
* december 2009 : huisstijlgids (interne richtlijnen voor alle gebruik), belettering volledig wagenpark
* 2010aanpassing uitzicht www.waregem.be , Huisstijl in onze nieuwe flyers, folders,
Zoals al eerder gemeld verkozen de organisatoren van de Ronde van Vlaanderen Desselgem als Dorp van de Ronde' 2010.
De keuze voor Desselgem is grotendeels gebaseerd op IJzeren Briek, de legendarische flandrien en Waregems ereburger Briek Schotte die een groot deel van zijn leven doorbracht in Desselgem. De verkiezing tot Dorp van de Ronde zal ook een prominente plaats krijgen in de vieringen rond 10 jaar Waregem stad'.
Op zondag 4 april 2010, de dag van Vlaanderens Mooiste, is het ook dag op dag 6 jaar geleden dat Briek Schotte van ons heen ging. Daarom zal de Ronde van Vlaanderen onder impuls van de organisatie als eerbetoon een ruime doortocht krijgen doorheen Desselgem (o.a. Briek Schotteplein) en het Waregemse centrum.
Het project Dorp van de Ronde' werd opgestart in 2000. In de pare jaren wordt de titel toegekend aan een West-Vlaamse gemeente terwijl in de onpare jaren Oost-Vlaanderen aan de beurt is. De vorige 10 dorpen van de Ronde waren Ingelmunster, Kluisbergen, Tielt, Eeklo, Lichtervelde, Brakel, Ichtegem, Gavere, Bellegem en Wetteren.
Parcours
De volgerscaravaan zal over 10 km Waregem aandoen. Na het rondpunt in Ooigem zullen de renners om 12.35u. Desselgem na 100,80 km binnenkomen om volgend traject te volgen: Ooigemstraat - Kerkplein - Liebaardstraat - Briek Schottepleintje - aan de verkeerslichten links - Gentseweg - rechts - Waregemstraat - Desselgemseweg - Jozef Duthoystraat - rondpunt - Stormestraat - Markt(om 12.43u.) - Keukeldam - rechts - Damweg - links - Zuiderlaan - rechts - Nokerseweg.
Politieverordening
Een politieverordening wordt opgemaakt op basis van een voorstel die gelijkaardig zal zijn voor alle gemeenten waar de Ronde op zondag 4 april 2010 passeert. In elk geval zullen alle activiteiten - alleen van toepassing voor Paaszondag! - op en langs het parcours moeten worden aangevraagd. Verenigingen die ideeën hebben - ook voor de maanden vóór de wedstrijd als aanloop tot de doortocht - kunnen die reeds kwijt via dorpvanderonde@waregem.be. Hou ook www.waregem.be/dorpvanderonde in het oog. Alle actuele info zetten we erop.
Ook voor het gebruik van het logo 'dorp van de ronde' dient steeds een aanvraag ter goedkeuring gedaan te worden via dorpvanderonde@waregem.be.
Er is trouwens meldingsplicht van gelijk welk initiatief dat zal plaatsvinden op zondag 4 april 2010.
Alle aanvragen, van welke aard ook, dienen immers goedgekeurd te worden door het schepencollege.
10 jaar stad Waregem: oproep
In 2010 draagt Waregem ook reeds 10 jaar de titel als stad. De titel van Dorp van de Ronde zal een bijzondere plaats krijgen in de vieringen en activiteiten daaromtrent. Daarom worden alle Waregemse verenigingen opgeroepen om hun feestelijke inspiratie de vrije loop te laten gaan: in aanloop naar de Ronde van Vlaanderen en/of in het thema van 10 jaar stad zijn heel wat mogelijkheden om allerhande activiteiten en evenementen te organiseren. Dit moet niet allemaal toegespitst worden op zondag 4 april, maar kan ook in de aanloop hiervan georganiseerd worden. Alle vragen of initiatieven kunnen doorgemaild worden naar dorpvanderonde@waregem.be. Later dit jaar volgt meer specifieke informatie, maar laat dit niemand tegen houden om nu al ideeën door te geven!
Het Waregemse groenestroombedrijf Enfinity uit Waregem sluit deze dagen een megacontract voor de installatie van zonneparken in de deelstaat Andhra Pradesh, in het zuidoosten van India. Vorige maand ondertekende het bedrijf ook al een gelijkaardige gigantische joint venture in China.De contracten van Enfinity in China en India zijn samen goed voor 5.000megawattpiek. De grootste installaties in ons land (zoals Enfinity op bedrijfsgebouwen Balta) zijn hooguit enkele megawattpiek groot, wat meteen de omvang van deze contracten aantoont.
Enfinity kent als groenestroombedrijf met zonnepanelen momenteel een steile opgang. Enfinity realiseerde vorig jaar een omzet van 85 mio euro met een internationaal team van 110 medewerkers. In 2007 was dit nog 15 mio euro met 26 medewerkers. Dit jaar wordt wellicht afgesloten op 200 miljoen euro en voor volgend jaar wordt nog eens gerekend op een verdubbeling van dit omzetcijfer. Enfinity groeit sterk in België maar ook in de buitenlandse markten (Spanje, Italië, Duitsland, Griekenland, Frankrijk, Tsjechië, Canada, de Verenigde Staten, China, India en het Midden-Oosten). Het bedrijf verhuisde pas in januari dit jaar naar een nieuw kantoorgebouw in Waregem. Het heeft al onmiddellijk zijn verbondenheid met de zonnige stad aan de Gaverbeek bevestigd door hoofdsponsor te worden van eersteklasseclub SV Zulte-Waregem.
In het nieuwe kantoorgebouw zetelt het hoofdkantoor met een aantal centrale diensten die ondermeer ondersteuning bieden aan de 11 buitenlandse vestigingen van Enfinity. Ook Enfinity België zal voortaan vanuit Waregem de Vlaamse en Waalse markt benaderen. De kantoren zijn voorzien voor zon 70 medewerkers, maar verdere uitbreiding is mogelijk en zal blijkbaar vlugger noodzakelijk zijn dan verwacht. De stichters van Enfinity zijn Gino Van Neer en Patrick Decuyper met ondersteuning van business angel Marc Dewaele, degene die het nieuwe kantoorgebouw voor Enfinity naast zijn Lomat heeft geplaatst langs de Henri Lebbestraat.
Buitenlandse Monstercontracten
Enfinity gaat samen met de Indiase groep Titan zonnestroominstallatiesontwikkelen met een totale capaciteit van 1.000 megawattpiek. Dat is eenbelangrijk deel van de 20.000 Megawattpiek die India tegen 2020 wilontwikkelen. Het project beslaat een oppervlakte van meer dan 12 vierkantekilometer. Het contract is gespreid over vijf jaar.
Enkele weken geleden haalde het zonnepanelenbedrijf ook al een miljardenorder binnen om tot 2020 zonnepanelen te plaatsen op Chinees grondgebied. Het jonge Waregemse groenestroombedrijf gaat samen met het Chinese staatsbedrijf twee grootschalige zonne-energieprojecten ontwikkelen van telkens 2.000 megawattpiek, in de regio Ningxia en in de provincie Qinghai. Met de projecten is naar schatting 8 miljard euro gemoeid, gespreidover tien jaar. De contracten werden vorige maand ondertekend in aanwezigheid van deChinese vicepresident Xi Jinping en premier Van Rompuy.
Op korte termijn neemt Enfinity 140 extra mensen in dienst om deze klus te klaren. Patrick Decuyper en Gino Van Neer hebben intussen Hans De Backer als ceo benoemd. Samen met hun collegas hebben ze in een jaar tijd van de vestiging aan de Henri Lebbestraat in Waregem het wereldcentrum voor zonnepanelen gemaakt.
Vanuit Waregem blijft Enfinity de hele wereld bespelen. In Hong Kong hebben ze een vestiging om Azië te exploreren en in Shanghai doet Enfinity hetzelfde voor China. Het bedrijf heeft ook een afdeling in Sacramento, bestemd voor de staat California. Maar het is de bedoeling straks ook Amerika volledig in handen nemen en daarvoor zijn zij nog op zoek naar een andere vaste locatie. Eerst wordt werk gemaakt van China, waar ze met het staatsbedrijf China Guangdon Nuclear Power Corporation een joint-venture sluiten om de grootschalige opdracht te kunnen uitvoeren.
Hoe Enfinity erin slaagde om voet aan grond te krijgen op het grootste continent van de wereld, is een verhaal apart. Moed, lef en veel ondernemingszin: daar heeft het allemaal mee te maken. Het Waregemse bedrijf boekte eerder dit jaar al een eerste schuchter Chinees succes. Het won toen de aanbesteding voor het eerste grote zonnestroompark in China, een installatie van 10 megawattpiek in de regio Dunhuang, goed voor een investering van 27 miljoen euro. De nieuwe opdracht is 400 keer groter.
Wij namen als enig buitenlands bedrijf deel aan de eerste openbare aanbesteding ooit in China. Daarnaast waren er nog dertien andere, lokale kandidaten voor het installeren van zonnepanelen. Wij gingen ook op zoek naar een partner en hebben samen het dossier ingediend. Wij haalden deze aanbesteding binnen en kregen daardoor ook veel aandacht, vertelt Gino Van Neer. Zo konden wij uiteindelijk met het staatsbedrijf China Guangdong een joint-venture aangaan. Wij hebben al werk in twee Chinese provincies en voor een aantal andere zijn er voorbereidingen aan de gang.
Het Chinese staatshoofd, president Hu Jintao, wil dat een groot deel van het land tegen 2020 zonne-energie gebruikt. Momenteel wordt zeventig procent van de elektriciteit er nog geproduceerd door steenkool. Dat brengt enorme luchtvervuiling met zich mee. De staat wil die op relatief korte termijn beperken.
Dat past precies in onze filosofie, zegt Hans De Backer. Nu gaan wij geleidelijk opbouwen. Dat gebeurt door op bepaalde locaties zonnepanelen te installeren. In eerste instantie gaat het over 8.000 hectaren, een oppervlakte die in een land als China eigenlijk niet veel voorstelt. Maar voor Enfinity is het alvast een stevige opdracht.
Dichter bij deur
Het bewustzijn over het nut van zonne-energie is zowel bij ondernemingen als bij particulieren sterk toegenomen. Heel wat bedrijven investeren nu ook zelf in zonne-energie, en zijn tevreden met een mooi rendement op een iets langere termijn, voorbeelden daarvan zijn Domo, Thermote &Vanhalst, Boss Paints, Houthandel Van Cauwenberge, Balta, enz .
Daarnaast blijft ook de huurformule die Enfinity biedt aan bedrijven sterk aanslaan. Bedrijven hoeven in dat geval niet zelf te investeren, Enfinity huurt het dak voor 20 jaar van de dakeigenaar, plaats zelf een zonnestroominstallatie op het bedrijfsdak en factureert de goedkopere stroom aan de exploitant van het bedrijf.
Enfinity investeert dit jaar ondermeer ook 13 miljoen euro in een gigantische zonnepaneelinstallatie op het dak van de textielgroep Balta in Sint-Baafs-Vijve. Balta krijgt van Enfinity huurgeld en een kleinere stroomfactuur.Met 18.000 panelen wordt het het grootste zonnedak in de Benelux. De installatie van 4,2 megawattpiek zou evenveel stroom leveren als het verbruik van ongeveer 1.200 gezinnen. De opdracht in China is dus duizend keer groter.
Het bedrijfsdak van Enfinity in de Henri Lebbestraat is uitgerust als showroom. Op het dak werd een wandelpad aangelegd, de bezoekers krijgen langs dit pad een overzicht van de diverse types oplossingen of installaties en zonnepanelen die Enfinity kan aanbieden.
Deze dinsdagmiddag 10 november 2009 heeft de afdeling Bovenschelde van Waterwegen en Zeekanaal NV de eerste damplank geheid van de nieuwe kaaimuur in Desselgem. Het is de allereerste keer dat niet een bedrijf maar een stad met Waterwegen en Zeekanaal NV zal samenwerken om een nieuwe kaaimuur te bouwen.De nieuwe kaaimuur komt op de rechteroever van de Leie ter hoogte van het industrieterrein in Desselgem.
Wie van de kaaimuur gebruik zal maken is voorlopig nog niet bekend. Het is immers de stad Waregem zelf die in samenwerking met Waterwegen en Zeekanaal NV de kaaimuur zal bouwen. Ondertussen is de waterwegbeheerder al volop bezig met de zoektocht naar geïnteresseerde bedrijven. Zij kunnen een concessie krijgen om gebruik te maken van de kaaimuur.
De nieuwe aanmeerinstallatie zal een totale lengte hebben van 130 meter. Bovendien komt er ook een betere ontsluiting van het bedrijventerrein. Tussen de Trakel en de Pitantiestraat komt een nieuwe weg. Ter hoogte van de bedrijven Hartex en Terga zal de Trakel over een lengte van 200 meter verlegd worden om zo de zwakke weggebruikers van het verkeer komende en gaande van deze bedrijven te scheiden.
Waterwegen en Zeekanaal NV en de stad Waregem werken voor de bouw van de kaaimuur samen volgens het principe van een publiek- private samenwerking. Sinds 1998 kunnen bedrijven in Vlaanderen via deze samenwerking met het Vlaams Gewest een laad- en losinstallatie langs de waterwegen bouwen. Het Vlaams Gewest neemt 80% van de kosten voor zijn rekening en het betrokken bedrijf de overige 20%. Het is echter de eerste keer dat een stad gebruik maakt van deze samenwerking. De stad Waregem toont op deze manier dat ze gelooft in de betrouwbaarheid en bedrijfszekerheid van de binnenvaart.
De kaaimuur te Waregem kost 1.074.749,83 euro (waarvan 80% ten laste van Waterwegen en Zeekanaal NV en 20% ten laste van de stad Waregem). Als de werkzaamheden vlot verlopen zal de kaaimuur tegen eind 2010 klaar zijn.
Vandaag 9 november is het juist 20 jaar geleden dat Oost-Duitsland uiteindelijk de muur opende naar West-Duitsland. Er waren in de maand voordien wel wat betogingen en andere Oost-Europese landen maakten een opening naar het Westen, maar de val van de Berlijnse muur was voor de meesten een totale verrassing. Ook Kersten Morawietz, die nu in Waregem woont en twee jaar voor de val al in West-Berlijn woonde, geloofde het radio bericht toen niet. Met haar man Steven Deleersnijder heeft zij in de Stationsstraat een pand gekocht. Ze sprak vrijuit met Jan Decock over haar leven in Postdam DDR en het artikel is vandaag verschenen in het Nieuwsblad.
Aan Potsdam hou ik goeie herinneringen over. Ik weet wat zuinig leven is, maar toch had ik een gelukkige kindertijd, zegt Kersten Morawietz, die in Potsdam werd geboren. Voor Kersten Morawietz doet de twintigste verjaardag van de val van de Berlijnse muur haar herinneren aan haar definitieve afscheid aan Oost-Duitsland, twee jaar voordien. Zij was 24 toen ze Potsdam verliet en in West-Berlijn ging wonen. Het was een geplande aanvraag voor een definitieve verhuizing naar het Westen.
Voor haar verhuis naar het Westen moest Kirsten wel vier jaar wachten. En intussen bereidde de overheid ons voor op ons afscheid. Zo werden wij enkele weken in een cel opgesloten. De overheid dacht dat wij nog op onze beslissing zouden terugkomen, ook door onze familieleden onder druk te zetten. Maar dat lukte niet
Je moet nu niet denken dat wij als slaven leefden. Ik had een mooie kindertijd en prachtige jeugdjaren. Aan Potsdam hou ik goeie herinneringen over. Ik volgde er kunstonderwijs als etalagiste. Maar toch wou ik naar West-Berlijn, omdat zich daar meer mogelijkheden aanboden. Wij mochten op 6 oktober 1987 vertrekken en reden zonder moeilijkheden van Oost-naar West-Berlijn.
Kersten was eigenlijk al eerder in het Westen geweest. Haar vader was een profvoetballer en vluchtte in 1960 samen met haar moeder weg om bij Mühlheim an der Ruhr in West-Duitsland te kunnen spelen. Dat was echt vluchten. Ik als eenjarig meisje in een mandje met vader en moeder naar het Westen. Jammer genoeg moest vader enkele jaren later noodgedwongen terug naar de familie in Potsdam, want hij had enkele zware ongevallen achter de rug en kon niet meer voorzien in ons onderhoud. Terug naar af.
Mijn kinder- en jeugdjaren heb ik allemaal in mijn geboortestad beleefd. Daaraan heb ik vooral mijn gevoel voor zuinig leven overgehouden. Ik weet wat het is om dagelijks te moeten aanschuiven in de rij voor een stukje vlees. Maar aardappelen hadden wij genoeg. Rusland was wel het grote voorbeeld. Wij werden er voortdurend aan herinnerd. Op school was Russisch de eerste taal.
Hoe ik de val van de Muur beleefde? Ik herinner mij dat ik die 9november 1989 's morgens al via de radio vernam wat er was gebeurd. Maar ik geloofde het niet echt. En ik heb zeker twee weken gewacht om te gaan kijken of die muur verdwenen was. In Berlijn zag ik mijn ouders terug. Het was een bijzondere ontmoeting.
IJzeren Gordijn en Berlijnse Muur
Na de Tweede Wereldoorlog was West-Duitsland bezet door Frankrijk, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten, Oost-Duitsland werd ingenomen door de communistische Sovjet-Unie. Ook de hoofdstad Berlijn was verdeeld onder de vier mogendheden. De Berlijnse muur scheidde sinds 1961 West-Berlijn af van Oost-Berlijn. West-Duitsland en West-Berlijn waren onder invloed van de westerse bezetters een vrije markteconomie geworden. Volgens de Oost-Duitsers was de muur nodig om de 'kapitalistische fascisten' tegen te houden. In het westen werd er van uitgegaan dat het doel van de muur juist was om de eigen bevolking binnen te houden.
De muur was ook bedoeld om het meer welvarende West-Berlijn te isoleren. Het verkeer van en naar Berlijn vanuit het westen werd geblokkeerd. Er werden op zeven plaatsen doorgangsposten opengelaten, maar de muur werd door de Oost-Duitse grenspolitie zeer zwaar bewaakt. In de jaren 1989 en 1990 gebeurde datgene wat weinigen voor mogelijk hadden gehouden. De macht van de Sovjet-Unie takelde in snel tempo af en vrijwel zonder enig geweld gingen de communistische regimes in het Oostblok ten onder. Voor de beide Duitslanden hadden deze ontwikkelingen enorme gevolgen. In minder dan een jaar tijd stortte het Oost-Duitse regime in en kon de Duitse eenwording plaatsvinden.
Toen de regering vande Duitse Democratische Republiek (Oost-Duitsland) op 9 november 1989 bekendmaakte dat het had besloten om vrij reizen aan de Oost-Duitse burgers toe te staan, ging het los. Direct na de uitzending gingen duizenden mensen in Oost-Berlijn naar de grensovergangen met West-Berlijn. De regering was echter vergeten om de grenswachten te instrueren over de nieuwe wet. Toen de mensenmassa's bij de grens te groot werden, besloten enkele officieren om dan maar op eigen gezag de grens te openen
Zonder geweld viel zo de Berlijnse Muur, het symbool van de communistische onderdrukking. Temidden van een grandioos volksfeest hakte een ieder die het wilde een stuk beton uit het bouwwerk, dat voor zo veel ellende had gezorgd. Een jaar later op 3 oktober 1990 ging de DDR op in de Bondsrepubliek, na goedkeuring door de vier voormalige bezettingsmogendheden de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en de Sovjet-Unie. In 1991 werden de betonnen muur echt afgebroken en werden brokken als souvenir verkocht. Dat gebeurt tot op de dag van vandaag.
Van dinsdag 10 tot en met zondag 22 november worden onze smaakpapillen verwend tijdens de Week van de Smaak, met dit jaar Turkije als gastland.Komt het water je in de mond bij het horen van heerlijke gerechten als pilav, auberginepuree, kebab of borek?Op het Waregemse programma vinden we dit jaar een uitgebreid aanbod van de geschiedenis van Turkije (Sagalassas-project Waregemse ereburger professor Marc Waelkens), over de multiculturele Okulda Parti (CVO St Paulus), Kookworkshop in POC Desselgem en uitgebreid bib-aanbod tot de traditionele kookdemonstratie van burgemeester en Cultuurschepen.
De eetcultuur in Sagalassos
Dinsdag 10 november om 19.30 u. in de raadszaal van het stadhuis brengen Prof. Marc Waelkens & Prof. Jeroen Poblome een lezing over de rijke geschiedenis van Turkije. Ten noorden van de havenstad Antalya voert de universiteit van Leuven onder leiding van de Waregemse ereburger professor Marc Waelkens al jaren een grootschalig onderzoek naar de antieke stad Sagalassos. Sporen van bewoning gaan terug tot de 14e eeuw v. C., maar in de Romeinse periode bereikte de site haar hoogtepunt. Archeologische opgravingen in Turkije leveren ook heel wat informatie op over de antieke eetgewoonten. Dit was een ideaal aanknopingspunt om Prof. Marc Waelkens en Prof. Jeroen Poblome naar onze stad uit te nodigen naar aanleiding van de Week van de Smaak, voor een boeiende getuigenis over het Sagalassos-project.
De lezing wordt georganiseerd door het stadsbestuur met de medewerking van het Davidsfonds, het Willemsfonds en de Orde van den Prince.
Toegang & contact: Voor deze lezing is er gratis toegang, maar er wordt wel gevraagd vooraf in te schrijven via cultuurdienst, 056 62 13 10, frieda.deblauwe@waregem.be
Okulda parti
Donderdag 12 november kun je vanaf 19.30 u. naar Okulda parti' ofte feest op school', een multiculturele avond in het CVO Sint Paulus met muziek, woord, dans en culinaire specialiteiten. Voor het Waregemse Centrum voor Volwassenenonderwijs is dit reeds de derde jaargang met een activiteit n.a.v. de Week van de Smaak. Na Italië in 2007 en Frankrijk in 2008 is het gastland dit jaar Turkije. Als meest multiculturele school van Waregem, met dit schooljaar ruim 90 cursisten Nederlands voor anderstaligen (NT2), afkomstig uit 25 verschillende landen, en tal van allochtone cursisten in de cursussen Talen, Computer, Fotografie, Boekhouden, Techniek, Koken en Kleding, is het CVO St.-Paulus de 'place to be' voor een multicultureel feest.
Met deze activiteit wordt vooral de opleiding NT2 (Nederlands voor anderstaligen) in de kijker gezet. Tijdens Okulda Parti (Turks voor 'feest op school') geven de cursisten uit de afdeling Koken het beste van zichzelf.Ze verwennen de 200 gasten met Turkse gerechtjes. Alles wordt professioneel begeleid door de CVO-lesgevers. Het evenement wordt (net zoals bij vorige edities) muzikaal omlijst door een combo van de afdeling Lichte Muziek en Jazz van de Waregemse muziekacademie (o.l.v. Dhr. Frank Debruyne).
Er wordt ook gezorgd voor Turkse sfeer, muziek, foto's (gemaakt door de cursisten) en informatie over de taal en het land. De Turkse avond vindt plaats op donderdag 12 november om 19.30 u in het CVO St.-Paulus (campus VTI), Toekomststraat 75 te Waregem. De toegang is gratis, maar reserveren is verplicht (op 056 62 69 99 of cvo@vtiwaregem.be )
Zuiders en Oosters koken - Gastland Turkije
Maandag 16 november om 13.30 u. en om 19.00 u. gaat de volgende activiteit in het kader van de Waregemse Week van de Smaak door in POC Desselgem (Nieuwstraat 20). Met het boek 'Zuiders koken in 30 minuten' als inspiratiebron, toont Magda Rommel hoe je efficiënt en creatief met ingrediënten als kikkererwten, pistachenootjes, aubergine en honing aan de slag kan gaan. Een kookworkshop rond de Turkse gerechten uit het boek. De toegangsrichtprijs is hier 5 euro en het is een organisatie van KAV Desselgem contact Rozanne Vandenbroucke, 056 71 59 30
Bib-dag voor senioren
De bib nodigt op dinsdag 17 november om 9.30 u. alle Waregemse senioren uit om te proeven van culinaire Turkse hoogstandjes. In de bibliotheek, Schakelstraat 10, is er een uitgebreide infostand over het gastland, er zijn rondleidingen... en de senioren kunnen zich gratis lid maken. Toegang is gratis en contact op waregem@bibliotheek.be
De burgemeester kookt
Op vrijdag 20 november zetten onze burgemeester, geassisteerd door onze schepen van cultuur, hun koksmuts op! Alle vrijwilligers die afgelopen jaar meewerkten aan een stedelijk evenement zullen een uitnodiging ontvangen om de kookkunsten van de burgemeester te komen proeven en worden getrakteerd op Turkse lekkernijen. Toegang voor deze activiteit is enkel op uitnodiging.
Het inrichten van de stadswinkel blijkt voor het stadsbestuur geen eenvoudige opdracht. Het was uitgerekend het project waarmee Waregem al twee jaar geleden werd uitgeroepen tot Eenvoudigste stad van Vlaanderen.Vorige dinsdag bleek dat de gemeenteraad voor de realisatie nog niet verder is dan de van een nieuw ontwerpdossier voor de inrichting van die stadswinkel. Na de goedkeuring van een eerste dossier in mei dit jaar werd al een openbare aanbesteding uitgeschreven, maar het bedrag van de laagste regelmatige en reglementaire aanbieder bleef fors over het goedgekeurde ontwerpdossier. Het schepencollege besloot daarom in zijn zitting van 8 oktober jl. om de lopende procedure van de openbare aanbesteding voor de inrichtingswerken van de stadswinkel stop te zetten.
De bedoeling van de in mei goedgekeurde procedure hield in om één algemene aannemer toe te wijzen voor het geheel van de inrichtingswerken. Het resultaat waren 5 aanbiedingen waarvan de laagst regelmatige en reglementaire aanbieder op een bedrag van 402.874,46 euro incl. BTW uitkwam. De raming die samen met het ontwerpdossier goedgekeurd werd in de gemeenteraad van 05/05/2009 bedroeg 296.526,23 euro incl. BTW. Door dit grote verschil tussen raming en laagste aanbieder werd besloten om, met de ervaring van andere stedelijke dossiers indachtig, de werken op te splitsen in meerdere loten.
Hierdoor kan een aannemer meer gericht binnen zijn werkdomein blijven en kan de prijs gedrukt worden. Bovendien moet gemeld worden dat het ontwerpdossier rekenfouten bevatte in de samenvattende meetstaat alsook leemten bevatte die opgemerkt werden door de aanbiedende aannemers. Naast deze opmerkingen heeft het schepencollege in zijn zitting van 16/07/2009 ook de vraag gesteld het ontwerpdossier te screenen naar mogelijke vereenvoudiging van materiaalgebruik zonder kwaliteitsvermindering.
Het resultaat van deze aanpassingen vormt nu een nieuw ontwerpdossier dat bestaat uit 5 loten met een gezamenlijke raming van 330.823,37 euro incl. BTW. Dat is al 10 % meer dan het eerste ontwerpdossier, maar beduidend minder dan de laagste aanbieder uit de openbare aanbesteding. Er komen nu openbare aanbestedingen per lot.
De vooropgestelde loten zijn de volgende en worden geraamd op:
1. Ruwbouwwerken en bevloering42.239,49 euro excl. BTW
2. Buitenschrijnwerk47.061,00 euro excl. BTW
3. Binnenschrijnwerk103.911,05 euro excl. BTW
4. Technieken53.012,50 euro excl. BTW
5. Decoratie27.183,71 euro excl. BTW
TOTAAL excl.273.407,75 euro excl. BTW
TOTAAL incl.330.823,37 euro incl. BTW
Voorziene kredieten: 375.000,00 euro incl. BTW (BD 2009)
Met haar voorstel om een stadswinkel in te richten, haalde Waregem het van 56 andere projecten, die deelnamen aan de wedstrijd Eenvoudigste Gemeente/Stad 2007. Uit de commentaar van toen citeren we : Waregem wil, midden in het winkelcentrum, een stadswinkel openen voor kleine administratieve boodschappen. Inwoners kunnen er tijdens de gangbare openingsuren van andere winkels snel binnenwippen voor gewone administratieve handelingen, zoals het aanvragen van een nieuwe identiteitskaart, het afhalen van een bouwvergunning, het kopen van een compostvat Voor een administratieve openbare dienst is dit zeker een ambitieus project, want niet alleen moet men daarvoor allerhande formulieren aanpassen, ook vraagt het openen van een winkel met zo veel verschillende diensten een brede kennis van de mensen die er werken.
Op die manier stemt men de stedelijke dienstverlening af op de vrijetijdsbesteding van de burger. Om de stadswinkel mogelijk te maken, wil de stad alle formulieren vereenvoudigen en digitaal beschikbaar stellen, werkt ze aan een kwaliteitsvol procedurebeheer en organiseert ze een passende opleiding voor het personeel. Het stadsbestuur kreeg een plaatsnaambord met het opschrift Waregem, Eenvoudigste Gemeente/Stad 2007 cadeau, net als een oorkonde ondertekend door minister Bourgeois en minister Keulen. Waregem krijgt ondersteuning op maat bij de uitvoering van haar vereenvoudigingsproject. (zie e-Waregem, 12 september 2007)
Die nieuwe stadswinkel komt aan de ingang van het stadhuis langs het Pand en wordt ingericht deels in de voormalige Tourwinkel (2/3) en deels (1/3) ter hoogte van de bureau van telefonist Martin waar een nieuw inkomsas komt. De realisatie moet een directere dienstverlening met de burger mogelijk maken. De bezoeker wordt via een nieuw inkomsas naar de stadswinkel geleid. Daar zal de bezoeker een leesbare en toegankelijke infobalie voor zich vinden waar alle info en kleinere administratieve producten kunnen worden afgehaald. Indien de bezoeker een afspraak heeft wordt hij via een 2e schuifdeur naar de bestaande trap en lift geleid naar de stadsdiensten op het bovenste verdiep.
Achter de infobalie wordt een bureel voorzien voor de sociale dienst en een aparte spreekruimte voor allerhande zitdagen (pensioenen, sociale zaken, landbouwtelling, ). Het stadhuis krijgt dus op die manier dienstverlenende lokalen op het gelijkvloers.Op het tussenverdiep boven het inkomsas wordt een bureelruimte gemaakt voor de dienstverantwoordelijke en boven de inkombalie kunnen 8 medewerkers plaatsnemen.
De gemeenteraad stond vorige dinsdag eenparig achter de uitbreiding van het speelplein aan het Gemeenteplein (tussen stadionvijvers en esplanade) te Waregem. Er wordt 65.000 euro geïnvesteerd voor het plaatsen van nieuwe speeltoestellen. Het speelplein krijgt een uitbreiding en wordt het grootste stedelijke speelplein. De opdracht voor de uitbreiding van deze speelruimte bestaat erin naast de twee bestaande delen een derde deel in te richten. Het terrein voor deze uitbreiding bevindt zich vlak naast de bestaande speelruimte en ligt vlakbij het zwembad De Treffer en het Regenboogstadion. Een uitvoeringstermijn is nog niet bepaald, maar we mogen aannemen dat de uitbreiding tegen volgende zomer kan in gebruik genomen worden.
Het speelplein aan het Gemeenteplein ligt vlakbij de sporthal de Treffer, de stadionvijvers en het Regenboogstadion. Het speelterrein bestaat momenteel uit twee grote delen. Het kleinste gedeelte is voorzien voor kinderen tussen 3 en 6 jaar. Het grootste gedeelte is voorzien voor kinderen tussen 6 en 12 jaar. Er zijn al heel wat speeltoestellen aanwezig. Kinderen combineren het gebruik van deze speelruimte vaak met een bezoek aan het zwembad, de sporthal, het voetbalstadion, de bioscoop of de bibliotheek. Heel veel kinderen maken dagelijks gebruik van dit speelterrein. De inrichting van deze speelruimte en de gebruikte materialen moeten dan ook berekend zijn op dit zeer intensieve gebruik.
De inrichting van de speelruimte moet voldoen aan alle veiligheidseisen die opgenomen zijn in het Koninklijk Besluit van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen. Alle speeltoestellen moeten voldoen aan de eisen die opgenomen zijn in het Koninklijk Besluit van 28 maart 2001 betreffende de veiligheid van speeltoestellen. De inrichting van de speelruimte moet ook voldoen aan de veiligheidsnormen EN 1176 betreffende de speeltoestellen en EN 1177 betreffende een valdempende ondergrond (waar dit vereist is). De aangewende materialen moeten berekend zijn op intensief en belastend gebruik. Ze moeten weer- en vandalismebestendig zijn en ook onderhoudsvriendelijk.
De nieuwe speelruimte wordt in twee percelen verdeeld. Het eerste perceel wordt ingericht voor kinderen tussen 3 en 6 jaar. Het andere perceel richt zich naar senioren. Het beschikbare budget voor de uitbreiding van de speelruimte is 65 000,00 euro inclusief btw. 75% van dit budget wordt gebruikt voor het deel voor de kinderen (perceel 1), 25% gaat naar het deel voor de senioren (perceel 2). Een afwijking met 5% is hier toegestaan. De toewijzing van de opdracht gebeurt volgens de onderhandelingsprocedure (art. 17 § 2 1°a, van de wet van 24 december 1993).
Het eerste perceel van de nieuwe speelruimte (voor de kinderen) wordt thematisch ingericht. Het thema moet te maken hebben met de stad Waregem. Hierbij wordt gedacht aan paarden, voetbal (SV Zulte-Waregem) of wielrennen. Andere themas zijn ook toegelaten op voorwaarde dat er een verband met Waregem aangetoond kan worden. Het tweede perceel (voor de senioren) is niet aan een thema gebonden.
De opdracht omvat de inrichting van de speelruimte (2 percelen) met het leveren en plaatsen (grondwerken en verankering) van alle speeltoestellen. De inschrijvers geven in hun offerte duidelijk aan bij welke toestellen een valdempende ondergrond aangebracht moet worden. De grondwerken voor het aanbrengen van de valdempende ondergrond en het aanbrengen van de valdempende ondergrond zelf maken geen deel uit van deze opdracht. De inschrijvers mogen een offerte indienen voor één perceel of voor beide percelen.
Het dossier van de inschrijvers omvat:
- een plan met een duidelijke inplanting van de voorgestelde speeltoestellen;
- een gedetailleerde beschrijving van de toestellen met duidelijke fotos;
- een gedetailleerde kostprijsberekening van de speelruimte per perceel (levering en plaatsing van speeltoestellen);
- een overzicht van de veiligheidszones die rond de speeltoestellen in acht genomen moeten worden.
Beide percelen van deze opdracht kunnen aan één of aan twee verschillende leveranciers toegewezen worden. Bij de beoordeling van deze opdracht zal rekening gehouden worden met volgende criteria:
- themagerichtheid (enkel voor perceel 1);
- uitstraling van de speelruimte;
- vernieuwend karakter van het concept;
- variatie van de speelmogelijkheden, verschillende soorten speelfuncties;
- aantrekkelijkheid van de speeltoestellen, kleurengebruik;
- prijs;
- duurzaamheid en degelijkheid van de gebruikte materialen (weer- en vandalismebestendigheid en onderhoudsvriendelijkheid).
De gemeenteraad keurde in zijnnovemberzitting enkele nieuwe straatnamen principieel goed. De raadsleden volgden daarmee eenparig het advies van het comité voor nieuwe straatnamen, waarin ondermeer enkele heemkundigen van De Gaverstreke instaan voor een gemotiveerd advies. De voorstellen moeten nu nog goedgekeurd worden door de provincie.
Verkaveling Mi Casa
Hiervoor heeft het comité zich gebaseerd op het landboek van Waregem (toestand 1482-1792) en de toponomische kaart opgemaakt door ere-secretaris Joseph Vanthuyne.
Op het perceel zelf van Mi Casa is niet echt een toponiem te vinden, dan wel in de nabije omgeving nl. De Smoor of het Smoorken (aan fietsen Luc) en gekend door alle Waregemnaren. Voorstel straatnaam : SMOORKEN
Site Interlin Beveren-Leie
In de omgeving is er slecht één toponiem te vinden nl. Geestendaal.Dit toponiem heeft echter al een straatnaam in Beveren-Leie.Na overleg wordt beslist 6 nieuwe straatnamen toe te kennen zodat later nooit geen problemen ontstaan voor hernummering. De heer Etienne Ducatteeuw en de heer Michel Debrouwere hebben een vooorstel uitgewerkt dat werd besproken in de commissie.Aangezien het hier een 6-tal straten betreft kozen zij voor een bepaald thema : persoonsnamen van de oudste teruggevonden en meest gekende Beverennaars uit de Middeleeuwseperiode 1200-1300.
Deze personen waren het meest gekend aangezien zij voorkwamen op de renterol vanSt.Pieters anno 1260, dwz dat zij als eigenaars van woningen en gronden belastingen betaalden aan de Sint-Pietersabdij die toen heer was in Desselgem en Beveren. We spreken van namen maar in die tijd gaf men enkel voornamen, pas later als er te veel waren met dezelfde voornaam begon men een familienaam toe te kennen.
Er waren meer dan zes voorstellen maar volgende 6 (voor)namen van gekend Beverennaarswerden weerhouden :
a.Razenstraat : Germaanse naam, afgeleide naam is o.a. Erasmus, rasmussen (Deens)enz De familienaam Raes stamt daar van af.In Gent is er een Raes van Gaverestraat genoemd naar de heren van Gavere waar die voornaam veel voorkwam.
b.Pauwstraat : enige uitzondering met een familienaam die verwijst naar Hugo Depauw
c.Everaardstraat : ever-aard : Germaanse naam met als betekenis :zo hard als een ever.
d.Volkaardstraat : een man van het volk, afgeleide de heilige Folcuinus : vriend van het volk
e.Zegerstraat :de overwinnaar
f.Spaander : de commissie wil één naam voorbehouden die verwijst naar de vroegere site Interlin.
Verkaveling Kint
Ter hoogte van de Kleine Heerweg in Beveren-Leie komt er nog een verkaveling.De verkavelaars zijn de gezusters Kint, dochters van André Kint. De commissie opteert echter voor een nieuwe straatnaam, dit met gunstig advies van de Gis-cel.
Er is een mooi toponiem aanwezig aangezien op de plaats van de verkaveling vroeger een hofstede was gevestigd van de familie Van Rijsselberghe, twee burgemeesters van Beveren-Leie uit de periode 1850-1884 nl. vader Felix en zoon Ernest Van Rijsselberghe. De zoon was burgemeester van 1871 tot 1884. (cfr.Gaverstreke XVIII 1990, p 450-154)
Bewonerskaart uitgebreid naar Gemeentelijke Parkeerkaart
De gemeenteraad keurde in zijn zitting op 3 november 2009 eenparig een aanpassing goed van de modaliteiten van een Gemeentelijke Parkeerkaart. Deze kaart wordt op aanvraag door het gemeentebestuur uitgereikt zowel binnen de zone van betalend parkeren als binnen de blauwe zone. De aanpassing gebeurt naar aanleiding van de invoering van het kortparkeren onder winkelcentrum Het Pand. In artikel 3 van de aanpassing geeft aan dat de Gemeentelijke Parkeerkaart kan worden uitgereikt als Bewonerskaart of als Dienstkaart en is eerder onhandig in gebruik wegens groot formaat. De gele kaart meet immers 21 cm op 14,8 cm (A5 formaat) en dus niet direct geschikt om vast aan te brengen aan de voorruit.
.
De Bewonerskaart kan uitgereikt enkel uitgereikt worden aan personen die hun domicilie hebben in de gemeente, meer bepaald enkel in die straten waar bewonersparkeren werd ingevoerd. Dit gebeurde bij toepassing van het algemeen aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer. Bewonersparkeren geldt in de strikt nabije omgeving van de domicilie van de bewoner en voor hun eigen wagen of een wagen die hen permanent ter beschikking wordt gesteld (bewijs leveren door firma of leasingmaatschappij).
Op de kaart staat duidelijk de straat van toegelaten bewonersparkeren vermeld én ook max. 2 toegelaten nummerplaten. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de Bewonerskaart voor de Zone Betalend Parkeren, die slechts geldig blijft voor één jaar vanaf de datum van de uitreiking, en de Bewonerskaart Blauwe Zone,die geldig is tot einde legislatuur (nu 2012) vanaf de datum van de uitreiking. Uit ondervinding kan hier vermeld worden dat de onhandige kaart steeds moet zichtbaar zijn aan het voorraam van het voertuig, wat voor de bewoners een kostelijke grap kan worden. Regelmatig krijgen de bewoners, waarvan door omstandigheden hun kaart niet meer zichtbaar is aan het voorraam van hun wagen, te betalen bekeuringen van de parkeerwachter met de vermelding : bewonerskaart niet zichtbaar aangebracht.
De Gemeentelijke Parkeerkaart kan ook een Dienstkaart zijn voor de dienstvoertuigen van de stad Waregem en al deze die als dienstvoertuig hetzij permanent, hetzij tijdelijk kunnen beschouwd worden (bvb: mandatarissen/ambtenaren die overdag met privévoertuig dienstverplaatsingen maken; externen die naar vergaderingen of andere gelegenheden uitgenodigd worden, ). Op de dienstkaart kan de plaats en de termijn beperkend of algemeen vermeld worden.
Tijdens dezelfde raad werd ook een aanpassing goedgekeurd in het belastingreglement op het parkeren binnen een blauwe zone 01/01/2010 - 31/12/2012. Inhet fiscaal reglement blauwe zone dient door het invoeren van een nieuwe categorie gemeentelijke parkeerkaart het artikel 2te worden aangepast waarin de term officiële bewonerskaart wordt vervangen door gemeentelijke parkeerkaart. De tekst van het aangepaste artikel luidt nu : deze reglementering is niet van toepassing op de bestuurders die de gemeentelijke parkeerkaart, zichtbaar aanbrengen achter de voorruit van het voertuig.
Invoeren kortparkeren onder winkelcentrum Het Pand
Onder het pand wordt Blauwe Zone ingevoerd en verdwijnt het betalend parkeren. Het stadsbestuur wil vermijden dat er drie verschillende zones zouden bestaan in de parkeerhaven onder het Pand. Daarom zal de blauwe zone voortaan ook gelden in de huidige zone met 27 betalende parkeerplaatsen, die momenteel soms nog vrij blijven voor klanten die dicht willen parkeren.
Aan de invoering van de maatregel is overleg voorafgegaan. De resultaten van de parkeeronderzoeken van 2007 en 2009 zijn besproken op de verkeerscel dd. 21 april 2009. De verkeerscel heeft toen voorgesteld om op een gedeelte van de parkeerplaatsen onder Het Pand kortparkeren in te voeren dmv. een blauwe zone of betalend parkeren. Het schepencollege heeft deze voorstellen dd. 14 mei 2009 besproken en voorgesteld om het advies van de verkeerscommissie te vragen. Op de verkeerscommissie dd. 02 juli 2009 was men unaniem akkoord om een blauwe zone in te voeren.
Het schepencollege heeft dd. 08 oktober 2009 voorgesteld om volgende zone onder Het Pand af te bakenen als zone kortparkeren. Dit zijn alle parkeerplaatsen tussen de rijweg van de Post naar de Meersstraat en de rijweg van de residentie Regenboog naar de uitrit aan de politie (plan in bijlage). Deze zone bestaat momenteel uit:
27 Betalende parkeerplaatsen
76 Gratis langparkeerplaatsen
12 Parkeerplaatsen dienstvoertuigen + schepenen
5 Parkeerplaatsen politie
Het is de bedoeling om een blauwe zone in te voeren. Van maandag tot zaterdag mag men 2 uur gratis parkeren tussen 9.00 u. en 18.00 u., mits het gebruik van de parkeerschijf. Er wordt voorgesteld om de 27 betalende parkeerplaatsen op te nemen in de blauwe zone om te vermijden dat er 3 verschillende parkeerregimes zijn onder Het Pand. Dit zou te verwarrend zijn voor de bezoekers aan het centrum. De gemeenteraad heeft de maatregel als aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijven karakter goedgekeurd tijdens zijn novemberzitting. De oppositie van VLD en SPa ziet hierin een bevestiging van haar oude voorstel tijdens vorige legislatuur, toen nog onder de paarse coalitiefractie Open Stad, om overal het betalend parkeren af te schaffen en te vervangen door Blauwe Zone.
Discussie rond duurdere afvalverwerking in Waregem
De Gemeenteraad van Waregem heeft zich meerderheid tegen oppositie geschaard achter het voorstel van de uniforme restafvalzak van de intercommunale Imog met een prijs van 1,30 euro per zak van 60 liter en 0,75 euro voor een kleine zak van 30 liter. De nieuwe zakken met twee sluitkleppen en aangepaste prijs wordt ingevoerd vanaf 1 januari 2010, maar de oude zakken van 1 euro kunnen nog worden gebruikt tot maart 2010. Voor de blauwe PMD zak wordt in Waregem een prijsdaling doorgevoerd van 5 euro naar 2,50 euro voor 20 zakken. Daarmee komt Waregem op het peil van de andere gemeenten van de intercommunale IMOG.
Het nieuwe aangepaste belastingsreglement maakt het voor de inwoners alvast duurder om zijn restafval mee te geven met de wekelijkse ophaaldienst. Daarmee komt geen einde aan de vlucht van de kostprijs voor de huisvuilzak in Waregem. Tot 31 maart 2003 werden nog grijze huisvuilzakken opgehaald en die waren tot december 2001 nog gratis. Tot in 2001 kreeg elk gezin in Waregem nog 60 huisvuilzakken gratis en bijkomende zakken werden verkocht aan 7,5 Belgische Frank per zak. Vanafoktober 2002 werden enkel nog witte huisvuilzakken verkocht met opdruk van de stad Waregem en dit aan 1 euro per zak. Er was een aparte registratie van het vergelijkbare bedrijfsafval door de invoer van oranje huisvuilzakken voor KMOs en zelfstandige ondernemers. Ook deze huisvuilzakken kostten 1 Euro per zak.
Het stadsbestuur gaf als aanleiding voor de afschaffing van de gratis huisvuilzakken dat Waregem tot de top behoorde van de productie aan restafval in Vlaanderen.In 2003 was dat al meteen goedgemaakt, maar intussen was de trend naar de vervuiler betaald al niet meer omte keren.In Beveren-Leie werd het bakkenpark aangepast met diftar-afrekening, de ophaling van grof huisvuil werd afgeschaft en de gemeentelijke belastingen werden er niet minder op. In 2007 werd wel de belasting afgeschaft op rechtspersonen, die onder meer als doel had de bedrijven die niet vergunningsplichtig zijn ook hun steentje te laten bijdragen in de milieufactuur van de stad.
Hier blijft raadslid Mario Verhellen (SP.a) tot vandaag op hameren. Hij stelt dat de kost van de milieufactuur van onze stad volledig op de schouders van de gezinnen wordt gelegd. De stijging met 30 % van de kostprijs van de huisvuilzak is een bevestiging van deze stelling. Als bezwaar wijst Mario Verhellen ook op het feit dat in de milieuraad geen gunstig advies in gevonden voor deze opslag. In tijden van stijgende werkloosheid met terug ruim 1000 werklozen in Waregem is deze stijging van de factuur voor milieubelasting niet verantwoord. Met de gewestelijke milieubelastingen en belasting op afvalwaters loopt de milieufactuur volgens hem op tot gemiddeld 350 Euro per gezin. De SP.a is alleen bereid het aangepaste belastingsreglement goed te keuren op voorwaarde dat het stadsbestuur de stedelijke milieubelasting op gezinnen van 62 euro laat vallen.
Schepen Peter Desmet kan Mario Verhellen tot 220 euro volgen in de gemiddelde milieubijdrage voor gezinnen. De schepen wees er ook op dat de richtprijs in Vlaanderen voor de huisvuilzak 1,40 euro bedraagt en de werkelijke kostprijs voor afhandeling van de restafval voor de stad een heel stuk hoger ligt. Hij heeft daarbijlof voor de inwoners, die zich goede afvalsorteerders tonen. Met gemiddeld 140 kg restafval per inwoner zitten we beneden het gemiddelde. Raadslid Davine Dujardin (CD&V) noemde het een gezond principe de belastingen eerder op milieulast te leggen dan op arbeid. Bovendien stimuleert deze houding ook nieuwe sectoren. Xavier Wijckhuyze (VLD) stelde dat het niet de bedoeling is om de milieufactuur volledig af te wimpelen op de burger. Hij volgde daarmee Guy Adams (SPa), die erop wees dat de afvalverwerking behoort tot de dienstverlenende core-business van de stad en voor een belangrijk deel moet gedragen worden door de algemene belastingen.
Tijdens dezelfde gemeenteraad is gisterenavond ook het aangepast retributiereglement voor de containerparken goedgekeurd. Hier stemde VLD tegen en onthield VB zich. Het aangepaste reglement komt er naar aanleiding van de opening op 27 november van het nieuwe containerpark langs de Lindestraat in vervanging van het oude bakkenpark langs de Transvaalstraat in Sint-Eloois-Vijve. Eind deze maand geldt voor het nieuwe bakkenpark in Waregem dezelfde regeling als het bakkenpark in Beveren-Leie. Nieuw is dat iedereen nu ook zal moeten betalen voor het storten van papier en Karton, nl 2 euro tot100 kg. Papier kan wel nog tweewekelijks gratis worden afgehaald bij de papierafhalingen aan de deur.Daarmee wil het stadsbestuur het vervoeren van het papier naar het containerpark ontmoedigen. Sedert dit jaar zorgt het storten van papier en karton op het containerpark voor een negatief saldo. De opbrengst is gedaald onder de transportkosten.
De raadsleden toonden zich erg actief tijdens de novemberzitting van de Waregemse gemeenteraad. Er moest eerst gestemd worden voor eigen vertegenwoordigers op de algemene vergadering van Leiedal en Psilon (Crematoriumproject Kortrijk).Veel discussie was er rond aanpassingen van het belastingsreglement op de verkoop van afvalzakken (opnieuw prijsstijging van 30 %) en het retributiereglement op de containerparken (Bij vervanging bakkenpark Vijve door nieuw park langs Lindenstraat Waregem wordt daar ook de betalende Diftar-regeling zoals in Beveren-Leie ingevoerd).Hier willen we aandacht geven aan het 35e agendapunt met 9 ingediende vragen, als we het goed voorhebben is dit een record voor dit jaar.
Twee vragen kwamen van raadlid Guy Van den Eynde (VLD), die als provincieraadslid eerder grensoverschrijdende items voor zijn rekening nam. In een eerste vraag peilde hij naar de visie van het stadsbestuur inzake de inplanting vankleine- en middelgrote windturbines. De intercommunale Leiedal heeft onlangs, in samenspraak met de diverse gemeenten in de regio, een streekvisie opgemaakt voor de inplanting van grote windturbines. Daarnaast werkt ook de provincie samen met stedenbouw een visie uit over waar er nog dergelijke grote windturbines kunnen komen. Het plaatsen van kleine of middelgrote windturbines voor particulier gebruik, is echter een bevoegdheid van de gemeenten.
Schepen Kristof Chanterie gaf antwoord op de concrete vragen van Guy Van den Eynde. Het stadsbestuur volgt voor deze materie het advies uit de regionale planning. Er wordt daarbij afgeraden om windturbines goed te keuren in landelijke gebieden. Het stadsbestuur ontving al één aanvraag voor een kleine windturbine tot 15 meter hoogte van een particulier in een woonzone en die aanvraag is geweigerd.Ook het beroep van de aanvrager tegen deze beslissing is verworpen. Er is dus voor het grondgebied Waregem nog geen vergunning voor het plaatsen van kleine en of middelgrote windturbinesafgeleverd.
Een tweede vraag van Guy Van den Eynde handelde over het uitstel van de werken in Sint-Eloois-Vijve voor de brug van de expresweg N382 over de Gentseweg N 43. Schepen van Mobiliteit Kristof Chanterie informeerde hier dat er nog een zevental kleine onteigeningen niet zijn afgehandeld. De prijsstelling werd eerst geweigerd door het rekenhof, maar zou nu na bijkomende motivatie toch gunstig advies hebben verkregen. Dat geldt alvast voor de onteigeningsdossiers voor de brug.
De werken aan de brug zijn al aanbesteed en zullen worden afgewerkt in verschillende fasen. In het vervolg van deze werken komt er ook een verbreding van de Gentseweg en een bijkomende afslagstrook aan het kruispunt met de Roterijstraat. Volgens de huidige vooruitzichten zouden de werken kunnen starten in het voorjaar 2010. De werken aan de brug zouden dan zowat 6 maanden in beslag nemen.
Een derde vraag kwam van raadslid Delpine Cloet. Zij vroeg aandacht voor verkeershinder aan de afrit van de autostrade E 17 wegens het succes van het nabijgelegen tankstation G&V aan de Anzegemseweg. De recente uitbreiding van het tankstation G&V zorgt blijkbaar voor problemen. Vele vrachtwagens en autos die van Kortrijk komen, staan op de afrit Waregem aan te schuiven richting Anzegem. Dit zorgt ervoor dat het verkeer op de N382, vanaf de brug over de E17 tot aan de lichten richting Flanders Field, muurvast komt te zitten. Automobilisten proberen de file te vermijden door de voorsorteerstrook richting Flanders Field te gebruiken, wat dan weer zorgt voor een gevaarlijke situatie op het drukke kruispunt.
Raadslid Cloet vraagt daarom of het stadsbestuur dit verkeersprobleem zal onderzoeken en een oplossing zal aanreiken. Ook hier kwam het antwoord van schepen van Mobileit Kristof Chanterie. Hij wist enkel van klachten vóór de uitbreiding, maar dacht dat de uitbreiding van het benzinestation juist voor minder last had gezorgd. Nu is er meer plaats voor de vrachtwagens en zou er minder last moeten zijn. Naar verluidt heeft een en ander te maken met het sluiten van het Q8 station in Rekkem.
Daardoor bevoorraden veel vrachtwagens zich nu in Waregem dicht bij de afrit 5 van de autostrade. Ze gaan van de autostrade en komen er nadien weer op.Daar bevindt zich een trucktankstation achter het gewone tankstation van G&V. Volgens schepen van Mobiliteit Kristof Chanterie gaat de politie de situatie alleszins met een verkeersdeskundige van de stad bekijken om te zien wat de beste oplossing is.
Volgende vraag kwam van raadslid Els Naessens (CD&V). Deze pleitte voor openbare toiletten op de site van de stadionvijvers en andere drukbezochte recreatieplaatsen. De site van de stadionvijvers is een drukbezochte plaats met vissers, bezoekers van de schietstand en veel wandelende recreanten. Vroeger konden deze terecht in de openbare voorzieningen aan het Boothuis, maar deze zijn nu verdwenen en blijkbaar zijn er geen nieuwe openbare toiletten voorzien in de planning van het nieuwe boothuis.
Schepen van patrimonium Rik Soens, tevens voorzitter van het gemeentebedrijfWAGSO voor stadsontwikkeling, was hier de antwoorder van dienst. Hij dacht aan de huur van zelfreinigende openbare toiletten die zouden kunnen worden gestationeerd tussen de schuttersstand en het nieuwe Boothuis. Dat zou eventueel ook kunnen op andere drukbezochte delen van Waregem, maar er mag niet over het hoofd gezien dat het hier gaat om een investering met een behoorlijk cijfer.
Dan volgen een drietal vragen van raadslid Heidi Vandenbroeke (VLD). Zij wil dat de stad zelf instaat voor de kerstverlichting in de centrumstraten. Volgens de huidige regeling staan de verschillende straatcomités zelf in voor de kerstverlichting in hun winkelstraat. Om de handelaars een steuntje in de rug te geven, maar ook omdat een uniforme kerstverlichting de winkelstraten aantrekkelijker maakt, vraagt raadslid Vandenbroeke of het bestuur om de volledige kerstverlichting van de stad op zich wil nemen.
De WAGSO kreeg tijdens zelfde raadszitting al groen licht om 50.000 Euro te investeren in aangepaste kerstverlichting voor de VTM-Kerstparade van 29 december 2009. Hierbij was al aangegeven dat het de bedoeling is om jaarlijks een bedrag te investeren in kerstverlichting. Schepen van feestelijkheden Chantal Coussement wijst er hierbij op dat de stad jaarlijks de straatanimatie sponsort, maar niet wil raken aan de autonomie van de straatcomités. Mario Verhellen (SP.a) pikt hierop in dat best wordt uitgekeken naar energiezuinige verlichting. In het Pand zou nog altijd gewerkt worden met gloeilampen, wat volgens hem niet meer van deze tijd is. Burgemeester Vanryckeghem replikeerde hierop gevat dat het Pand ook zijn groendak heeft en hierin toch het SP.a-raadslid is gevolgd. Tenslotte vroeg raadslid Maria Polfliet (CD&V) nog dat de deelgemeenten niet zouden worden vergeten bij het aanbrengen van kerstverlichting.
En tweede vraag van Heidi Vandenbroeke was de aanvraag van een verkeersbord ruiters aan de Nokerseweg. In september 2008 vroeg de heer Franky Meheus aanhet Schepencollege om op de Nokerseweg tussen zijn manège en het Bloso-centrum een verkeersbord opgepast ruiters te plaatsen. Vanuit het Schepencollege kwam toen een negatief antwoord, naar verluidt omdat een dergelijk verkeersbord niet zou bestaan. Dit zou echter niet kloppen. Er bestaat een bord code A51 (uitroepteken in rode gevaarsdriehoek), dat voorzien kan worden van een onderbord ruiters. Raadslid Vandenbroeke vraagt het stadsbestuur dan ook om gevolg te geven aan de terechte bezorgdheid van de heer Meheus, en de borden alsnog te laten plaatsen. Volgens het antwoord van schepen van mobiliteit Kristof Chanterie is hier een misverstand in het spel. Het bord met ruiter is een verbodsteken en dat kan niet de bedoeling zijn. Het bewuste verkeersbord A51 (uitroepteken) zou anderzijds niet aangewezen zijn voor de bedoelde plaats. De weggebruiker moet overigens altijd erop beducht zijn om de snelheid aan te passen aan het verkeer. Het stadsbestuur wil ook geen overvloed aan verkeersborden plaatsen, al zou een bord met paard en ruiter wel passen in een paardenstad. Achteraan op de persbank werd gesuggereerd om het naambordje Waregem in Galop te laten aanbrengen bij het binnentreden van de stad, wat zou betekenen dat men overal langs Waregemse wegen speciaal aandacht moet hebben voor paarden.
Een andere vraag van Heidi Vandenbroeke trekt de aandacht van het stadsbestuur op mogelijke veiligheidsproblemen in de Processiestraat aan de oversteekplaats ter hoogte van het college. De oversteek tussen de twee gebouwen van het Heilig Hart College in de Processiestraat is al jaren een serieus probleem qua veiligheid en mobiliteit. Kinderen steken er geregeld de straatover, zonder zich bewust te zijn van de gevaren. Wanneer de schooltijd gedaan is en wanneer er wissel is van de lessen, komt het verkeer in de Stationsstraat vast te zitten. Raadslid Vandenbroeke vraagt daarom of op deze oversteekplaats begeleiding kan voorzien worden, eventueel door middel van signalisatie. In zijn antwoord stelt schepen Kristof Chanterie daar nog geen klachten te hebben over binnengekregen. Het is wel aangewezen dat bij de oversteek geen honderden leerlingen en leerkrachten in een lange rij oversteken, zonder ergens ruimte open te laten voor het doorgaand verkeer langs de Processiestraat
Tenslotte kreeg Dieter Alyn (VB) antwoord op twee vragen. Hij vroeg de cijfers van de ingediende regularisatieaanvragen op basis van de federale instructies van 19 juli. In het kader van mogelijke regularisatie waren er half oktober 14 dossiers in Waregem. Daarvan zijn er al 12 gecontroleerd op hun verblijf. 11 personen verblijven hier al 5 jaar met een duurzame verankering. Een dossier handelt over persoon die al 2 jaar een arbeidscontract heeft, een ander verkeert in een prangende humanitaire situatie en heeft een Belgisch kind. Een laatste dossier verkeert in een langdurige procedure en heeft schoolgaande kinderen.
Dieter Alyn vroeg ook meer bijzonderheden over de jonge asielzoekers in de Kleine Vijvestraat. Schepen Jo Neirynck ging daarbij dieper in over de verzekeringstoestand, het voogdijschap, de opvolging en de integrerende activiteiten. Het gaat hier om jongeren onde de 18 jaar, vandaar het inschakelen van natuurlijke personen als voogd. De buurtbewoners zouden geen klachten hebben over het gedrag van de jonge asielzoekers.
Resultaten Poll Moet wareber doorgaan met e-Waregem ?
74 van de 109 deelnemers aan de rondvraag willen dat wareber doorgaat met e-Waregem en 35 zouden liever hebben dat e-Waregem stopt. Telkens zijn er nuances in het antwoord, gekozen uit de zes mogelijkheden.
Bij de neen-stemmers oordelen er 15 dat het oorspronkelijke doel van de internetkrant is gerealiseerd (archief van 1 jaar activiteiten in Waregem).14 bezoekers vinden dat de oorspronkelijke nood intussen is opgevuld door andere Waregemse blogs. 6 andere bezoekers vinden dat e-Waregem de auteur de tijd ontneemt om te werken aan heemkundige bijdragen.
Bij de enthousiaste bezoekers die wensen dat deze internetkrant verder wordt aangevuld, zijn 14 ook tevreden met een minder actieve opvolging en tonen er zich niet minder dan 60 bereid om actief mee te werken. Dat is ruim 55 % van alle deelnemers aan de rondvraag. Daarvan onderscheiden we 35 bezoekers die gewoon actief willen meewerken aan e-Waregem en 25 bezoekers die aangeven mee te willen zoeken naar informatie voor historisch getinte bijdragen.
Vooral voor hen van deze laatste categorie kan gezegd dat het een van de hoofdmotieven bij de opstart van de Waregemse internetkrant was om langs deze weg interactief historische en heemkundige informatie te verzamelen over de regio Waregem. e-mail mij met suggesties en/of reageer met historische aanvullingen en verbeteringen op bijdragen via de knop ‘reageer’.
e-Waregem is de opvolger van Wareber, wat staat voor Ware(gem) bekeken door Ber(nard). De voorganger telt meer dan 400 geïllustreerde bijdragen. Bij een klik op de foto krijgt u een grotere weergave van deze illustratie. Onze webruimte van 30 MB voor foto's was opgebruikt. Liever dan de foto's van onze oude bijdragen te verwijderen, kozen we voor deze opvolger.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Zoeken met Google
U kunt meewerken met e-Waregem. We willen hier uw historische of heemkundige bijdragen publiceren over belangrijke gebeurtenissen in de regio vorige eeuw(en), geschiedenis van nog bestaande en/of verdwenen herbergen, belangrijke culturele figuren, ...
Publicatie kan dan misschien nieuwe elementen losmaken bij de lezers, die we willen oproepen om hun ervaringen over deze onderwerpen te delen en de bijdragen zonodig te verbeteren of aan te vullen.
We wachten uw reacties in op "e-mail mij" of in "reageer".
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz.
Laat het historisch erfgoed of het levend archief uit het geheugen van uzelf, uw ouders en grootouders niet verloren gaan. We willen met e-waregem meewerken om deze informatie te bundelen in verschillende heemkundige rubrieken. Regelmatig worden ook oudere teksten aangepast of verbeterd, zodat uiteindelijk een waarheidsgetrouw en zo volledig mogelijk beeld overblijft voor het archief. We doen hier een oproep om daaraan mee te werken en eventuele verbeteringen of mogelijke aanvullingen te melden, waarvoor dank.
Dank voor bezoek. Op 10 oktober 2006 werd deze 'e-Waregem' beoordeeld (basis van meest aantal verschillende bezoekers) als 18de site op een totaallijst van 8903 Vlaamse blogs (241.428 berichten). Voorganger 'Wareber' stond nog altijd op 19.
Resultaat Poll 'Kunst in Straatbeeld'
94 deelnemers19 neen 75 ja Ruim 80 % staat dus achter idee van Kunst in Straatbeeld, vooral als opwaardering voor de stad.
ja, het is een opwaardering voor de stad51 % (48)
neen, ik heb daar geen belangstelling voor4 % (4)
ja, als het past bij de omgeving15 % (14)
neen, ik ben daar tegen wegens last en kost11 % (10)