Deze internetkrant is een volledig persoonlijk initiatief onafhankelijk van het stadsbestuur of welk orgaan ook. Wareber was ook nooit stedelijk ambtenaar of spreekbuis van Waregem.
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz. Aanvullingen en verbeteringen zijn dus hartelijk welkom zodat uiteindelijk zo waarheidsgetrouw mogelijke bijdragen overblijven.
Dank voor bezoek. Deze internetkrant telt ruim 800.000 bezoekers en met de bijna 250.000 van zijn voorganger en vooral de honderden omvangrijke artikels kunnen we aannemen dat we een bijdrage leveren aan de kennis over het gebeuren in Waregem...
21-04-2011
50 Jaar bemande ruimtevaart in BIB
In het gezegende jaar 1969 zette de mens voor de eerste keer voet op de maan. Neil Armstrong had op 20 juli de eer om als eerste het maanoppervlak te betreden. Een op zijn minst even belangrijke datum in de geschiedenis van de ruimtevaart is 12 april 1961. Toen maakte de Russische kosmonaut Joeri Gagarin de eerste bemande ruimtevlucht in een Vostok-1 ruimtecapsule, dit jaar exact 50 jaar geleden.
Naar aanleiding van dit jubileum kan je nog tot 28 april in de bibliotheek een tentoonstelling bezoeken over de geschiedenis van de bemande ruimtevaart. Tijdens deze tentoonstelling is er onder andere materiaal te zien dat Waregemnaar en ruimtevaarthobbyist Nicky De Munster door de jaren heen verzamelde. Eigenlijk is het onrespectvol te spreken van een hobby wanneer we het over Nicky en ruimtevaart hebben. Bij hem gaat het over veel meer dan zo maar wat ruimtemateriaal verzamelen. Bewijs hiervan zijn de vele fotos en attributen van zijn eigen ruimtevaartactiviteiten.
Nicky De Munster nam als vrijwillig space teacher‟ deel aan verschillende ruimtevaartstages en experimenten zowel voor NASA als ESA. Zo bemande hij o.a. een paraboolvlucht met de Airbus A300 ZERO-G te Bordeaux; doorliep hij een ruimtestage in het U.S Space & Rocket Center te Huntsville, Alabama; nam hij deel aan een test op de ESA-centrifuge in het UZA; en was hij één van de gelukkigen die een Marssimulatie in het Mars Desert Research Station te Utah mochten meemaken. Verder ontmoette hij al meer dan honderd astronauten waaronder Neil Armstrong, de eerste mens op de maan. Nicky De Munster bracht ook een bezoek aan Frank De Winne in Sterrenstad, Rusland, kort voor zijn eerste ruimtevlucht.
In de bibliotheek zijn vier tentoonstellingskasten geplaatst die elk een bepaald thema van de ruimtevaart en de activiteiten van Nicky De Munster weergeven. Elke kast bevat foto‟s, modellen, tijdschriften, microraketten, gebruikte ruimteattributen, enz.
Zo toont de eerste kast de Russische bemande ruimtevaart van 1961 tot 2001. De blikvanger is een door de ervaren kosmonaut Gennadi Padalka gesigneerde ruimtehandschoen die gebruikt werd bij een ruimtewandeling met het Russische ruimtestation MIR. Het tweede thema is de Amerikaanse bemande ruimtevaart van 1961 tot 1972. In kast drie werd materiaal verzameld over de Space Shuttle, het International Space Station (ISS) en de nieuwste ruimteschepen Orion en Ares. Dit voor de periode 1981 tot heden. Hier is onder andere een origineel Flight Plan en astronautenvoeding te zien. De laatste kast is volledig gewijd aan de ruimtevaartactiviteiten van Nicky De Munster. Ze bevat educatief ruimtemateriaal, stenen, exclusieve foto‟s, enz.
De tentoonstellingskasten worden geflankeerd door ruimteoveralls van NASA en ESA en bibliotheekmateriaal (boeken, tijdschriften, dvd‟s, cd-roms) over de ruimtevaart. Op de bovenverdieping hangen op de rekken ook nog vele overzichtsfoto‟s. Deze interessante tentoonstelling over de geschiedenis van de ruimtevaart en de ruimtevaartactiviteiten van Nicky De Munster met uniek materiaal loopt nog tot donderdag 28 april.
Wannes Destoop geselecteerd voor Gouden Palm Cannes
Waregemnaar jonge filmregisseur Wannes Destoop is met Badpakje 46 geselecteerd voor de Gouden Palm voor beste kortfilm op het Filmfestival van Cannes. Destoop maakte de prent als eindwerk aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent. Zijn vorige kortfilm We are so happy kreeg al selecties voor verschillende binnen- en buitenlandse festivals zoals voor de IKL-competitie. Zijn afstudeerproject Badpakje 46 leverde hem alvast de ereprijs Franciscus Pycke aan het KASK en hij behoorde ook tot de vier uitverkorenen van het Filmfestival Gent voor het evenement in het Sint-Pietersstation. De kortfilm Badpakje 46 levert met deze prestigieuze selectie nu al een waardering op, die hem flink op weg helpt naar een professionele loopbaan als filmmaker.
De mensen waarover Wannes Destoop iets wil vertellen, een film maken, zijn geen grote helden die iets spectaculairs meemaken, maar 'gewone' mensen met hun diepmenselijke problemen. Dat is ook zo voor "Badpakje 46", waar hij het verhaal wil vertellen van de kleine 'heldin' Chantal die alles op alles zet op haar doel te bereiken. "Badpakje 46" portretteert Chantal (Janis Vercaempst uit Zulte), een 12-jarig meisje dat enkel door haar omgeving merkt dat mollig zijn een issue is. Rustig en gracieus als ze is, draagt ze haar eenzaamheid met stijl en getuigt ze op haar jonge leeftijd al van een zekere maturiteit. Thuis boft ze met haar begripvolle stiefvader (Johan Heldenbergh), die de irritante aanwezigheid van haar stiefbroer compenseert. Haar moeder bezaait Chantals weg met goede bedoelingen, maar blijkt er toch zo eentje die het vroegtijdige puberen van haar dochter af en toe niet meer aan kan.
In het plaatselijk zwembad (De Treffer), waar ze hard traint voor de komende zwemwedstrijd, voelt ze zich wel thuis. Chantal focust op haar voornaamste missie: de zwemwedstrijd winnen. Met behulp van de aanmoedigingen van haar zwemcoach (een aimabel rolletje vertolkt door Wim Opbrouck) zou dat wel moeten lukken. Wanneer ze een nieuwe zwembril nodig heeft, loopt niet alles zoals gepland en zet ze alles op alles om die zwembril toch te bemachtigen.
De kortfilm duurt 15 minuten en werd voornamelijk in Waregem gedraaid. De eerste opnamedag ging door in zwembad De Treffer en ondermeer ook kledingwinkel Bel&Bo in Sint-Eloois-Vijve komt in de film voor. Eén van de zes opnamedagen werden de tenten ook opgeslagen in café De Meerlaan aan de Muizelstraat in Hulste, een herberg op de boerenbuiten. Daar was ook acteur Johan Heldenbergh van de partij zijn.
Destoop wist voor zijn afstudeerproject grote namen als Wim Opbrouck (zwemleraar) en Johan Heldenbergh (stiefvader) te strikken. De rol van het meisje Chantal wordt gespeeld door debutante Janis Vercaempst, lid van het Zults jeugdtoneelgezelschap Encachado. Janis werd gekozen uit verschillende meisjes. Heel veel ervaring heeft ze nog niet, maar haar natuurlijke uitstraling en gave om een personage tot leven te brengen zijn veelbelovend, steekt de regisseur zijn bewondering voor de hoofdrolspeelster niet onder stoelen of banken. Kenneth Vanbaeden, die het jonge broertje speelt in 'De Helaasheid der Dingen', trad in de rol van stiefbroer en Lies Pauwels de moeder.
200 deelnemers uit 21 landen op Lustrum 5th EEHNC Feeding the Muscles
De5e editie van het European Equine Health & Nutrition Congress (5th EEHNC) met het speciale lustrum thema Feeding the Muscles trok 200 bezoekers afkomstig uit 21 landen naar Waregem (BE). Internationaal gerenommeerde onderzoekers, (team)dierenartsen, vertegenwoordigers uit de industrie maar ook paardenprofessionals en docenten volgden workshops en lezingen gerelateerd aan het congresthema.
Op de eerste dag van dit congres werd de relatie tussen voeding en de spier van het gezonde prestatiepaard besproken.Niet alleen de voeding, maar ook de training en geneeskunde van paarden kwam aan bod.Op de 2e dag werdingegaan op specifieke spierproblemen en op de voeding van paarden met spieraandoeningen. Deelnemers konden praktische workshops volgen en een demonstratie bijwonen van een nieuwe endoscopietechniek om de luchtwegen van paarden tijdens beweging te scopen. Op de vooravond van dit congres opende het Waregemse stadsbestuur de tentoonstelling van Paardenmiddel tot Paardendokter. Deze tentoonstelling brengt op een toegankelijke wijzegeschiedenis van de paardengeneeskunde in beeld en is tot 15 mei te bewonderen in Waregem.
Het 5e EEHNC vond op 15 en 16 april plaats in paardenstad Waregem (BE). Het 5th EEHNC werd georganiseerd in samenwerking met verschillende onderzoeksinstellingen en universitaire klinieken in België (Universiteit Gent, Université de Liège) en Nederland (Universiteit Utrecht, Wageningen Universiteit & Research Centre).
Peter Bollen (President EEHNC) reikte de Poster Award uit aan Femke Schaafstra(Universiteit Utrecht) voor haar onderzoek naar Evaluation of three digestibility markers in ponies fed four different qualities of grass hay. Het onderzoek van Schaafstra richt zich op de ontwikkeling en validatie van een techniek waarbij met behulp van merkstoffen gemakkelijker de vertering van voedermiddelenbij paarden bepaald kan worden.
Femke Schaafstra ontvangt uit handen van Peter Bollen, President of the EEHNC een cheque van 500 Euro die verbonden is aan de Poster Award voor haar onderzoek; Geheel links Prof. Geert Janssen, voorzitter van het wetenschappelijk comité van het 5th EEHNC.
In 2011 wordt ook wereldwijd de 250e verjaardag van het diergeneeskundige onderwijs en beroep gevierd. Naast de komst van het 5th EEHNC is dit mede de aanleiding geweest om de geschiedenis van de paardenzorg en geneeskunde in kaart te brengen. Deze tentoonstelling werd feestelijk geopend door de Burgermeester van Waregem voor aanvang van het 5th EEHNC.De tentoonstelling getiteld Van paardenmiddel tot paardendokter isnog te bewonderentot medio mei 2011 in de gaststad Waregem.Verschillende universitaire instellingen die ook betrokken waren bij de organisatie van het5th EEHNC en de daaraan verbonden bibliotheken en musea werkten ook mee aan deze tentoonstelling.
(Persmededeling David van Doorn, Secretary 5th EEHNC)
Ziekenhuis opent nieuw digitaal operatiekwartier, ontwaakruimte en sterilisatie
Volgende donderdag 21 april 2011 van 15 tot 20 u. stelt het OLV-ziekenhuis zijn nieuw digitaal operatiekwartier, ontwaakruimte en sterilisatie voor aan het grote publiek. De Open Deur wordt voor de bezoekers ongetwijfeld een bijzonder boeiende en indrukwekkende ontdekkingstocht in het hart van het operatiekwartier van het Waregemse ziekenhuis. Het gloednieuwe operatiekwartier wordt op 2 mei 2011 in gebruik genomen. De nieuwe accommodatie maakt nu gebruik van de meest toekomstgerichte en functionele mogelijkheden, waardoor het OLV-ziekenhuis nu op meerdere domeinen als pilootziekenhuis kan fungeren.
Het nieuwe operatiekwartier breidt uit met twee operatiezalen, magazijn, koffieruimte, anesthesie en wachtzalen en beslaat nu een oppervlakte van 505 m². Het operatiekwartier telt nu zeven operatiezalen met de modernste volledig digitaal bestuurbaar instrumentarium. De ontwaakruimte (recovery) breidt uit van 99 naar 333 m². Ook de sterilisatieruimte is over een oppervlakte van 207 m² volledig vernieuwd met de meest accurate apparatuur. Het departement met operatiekwartier, ontwaakruimte en sterilisatie breidt uit met 60 % van 1375 m² naar 2213 m². Algemeen directeur R. Neirynck gaf ons ook een inkijk in het kostenplaatje. De nieuwe centrale sterilisatie afdeling kost 786.500 euro. De zeven operatiezalen en toebehoren kosten 80078.860 euro. Alles samen komt dat op 1.266.480 euro per digitale operatiezaal.
Vorig jaar telde het ziekenhuis 9.373 operaties en daarmee blijft de expansie van het ziekenhuis op de trend van 8 à 10 % meer ingrepen per jaar. Met de ingebruikname van het nieuwe operatiekwartier kan het ziekenhuis binnen enkele jaren de kaap van de 10.000 operaties overschrijden. De toename moet toegemeten aan de toenemende reputatie over de kwaliteit van het ziekenhuis, maar zeker ook aan de vergrijzing van de bevolking, het uitbreiden van het aanbod (vb. pijnkliniek) en het uitbreiden van het aantal chirurgen. Tot vorig jaar had het ziekenhuis geen echte specialist voor de pijnkliniek, waarna het ziekenhuis bij de uitbreiding van het aantal anesthesisten van vijf naar zeven een specialist heeft aangeworven met bijzondere interesse voor pijnbestrijding. Er kwam ook extra een vierde pediater in dienst.
Digitalisering operatiekwartier
De trend naar digitalisering laat zich duidelijk voelen in het operatiekwartier. Het nieuwe operatiekwartier is uitgerust met een volledig geïntegreerd digitaal systeem. De verschillende bronnen (verpleegdossier, radiologische beelden, laboresultaten, consultatieverslagen, ) zijn zo aanwezig in de operatiezaal en beschikbaar op de plaats en het moment dat men ze nodig heeft. Bovendien kunnen de gegevens tijdens de ingreep niet alleen geraadpleegd, maar ook vervolledigd en/of aangevuld worden.
Digitalisering betekent ook dat artsen overleg kunnen plegen met elkaar tijdens de ingreep, zonder dat ze daarvoor fysiek in de operatiezaal aanwezig moeten zijn. Denk hierbij aan de communicatie tussen een anatomopatholoog en de chirurg, of een tweede opinie van een collega tijdens de ingreep. Deze communicatie kan nuvia audiovisueel contact.
Er wordt in de organisatie van het operatiekwartier zoveel mogelijk gestreefd naar standaardprocedures. Het aanbod van verschillende (nieuwe) technieken en materialen en de stijging van het aantal ingrepen vragen een efficiënte organisatie.Het werken met standaarden biedt vele voordelen, waarbij patiëntveiligheid voorop staat. Gelijkaardig aan het invoeren van klinische paden in het ziekenhuis, die in feite ook een soort standaarden zijn, wordt deze lijn doorgetrokken in het operatiekwartier. Standaarden zijn er voor het voorbereiden van de patiënt, anesthesie, ontsmettingsprocedure, invoeren van de veilige checklist en deze bieden de mogelijkheid om elk lid van het team op eenzelfde éénduidige manier te laten samenwerken.
Veiligheidsprocedure
Met het ingebruiknemen van het nieuwe operatiekwartier wordt ook een uitgebreide veiligheidsprocedure voor het chirurgisch gebeuren opgestart. De safety checklist is ontworpen als hulpmiddel voor clinici om de veiligheid van chirurgische ingrepen te verhogen en het aantal vermijdbare overlijdens en complicaties te doen dalen. Deze checklist bevat de identiteit van de patiënt, het nazicht of er een informed consent is, navraag op allergie, nazicht of de te opereren zone gemarkeerd is, nazicht of alle materiaal ter beschikking is en nazicht pre-operatieve checklist.
De ingreep wordt in drie fasen verdeeld. Elke fase komt overeen met een bepaalde periode voor en tijdens het normale verloop van een ingreep :
- de periode vóór aankomst van de patiënt op het operatiekwartier, m.a.w. een actieve bevraging op de verpleegafdeling
- de periode vóór de inductie van de anesthesie
- de time-out-procedure of periode die voorafgaat aan de chirurgische incisie.
De checklistverantwoordelijke overloopt de checklist en moet kunnen bevestigen dat het team de nodige veiligheidsmaatregelen heeft getroffen vooraleer aan de ingreep te starten.
Binnenkort wordt ook een intern badgesysteem geïntroduceerd. Het eerste doel hiervan is identificatie. Op elke badge staan naam en functie van de medewerker, met een foto erbij. Op die manier wordt de herkenbaarheid van de ziekenhuismedewerkers vergroot. Daarnaast heeft de badge een toegangscontrolefunctie, om de interne veiligheid nog beter te garanderen. Bovendien zullen de medewerkers met hun badge kleij kunnen halen uit de kledij-automaat. In een laatste fase zal de badge ook gebruikt worden voor tijdsregistratie van arbeidstijd.
Sterilisatie-afdeling
Een nieuwigheid voor de sterilisatie-afdeling is de implementatie van het traceringssysteem Aexis. Hiermee wordt het volledige traject in kaart gebracht dat de instrumentaria doorlopen in de sterilisatie. Alle stappen van de was- en sterilisatiecycli van alle toestellen worden zo gevolgd. Dagelijks en wekelijks worden alle toestellen getest.Het traceringsysteem wordt bovendien gekoppeld aan het elektronisch patiëntendossier. Op die manier wordt het gesteriliseerd materiaal gekoppeld aan de patiënt en de ingreep.
Botbank
Het OLV van Lourdes Ziekenhuis Waregem heeft sedert maart 2009 een samenwerkingsovereenkomst met het AZ Groeninge inzake het exploiteren van een weefselbank als depot van heupkoten. De verantwoordelijke arts voor het depot in het Ziekenhuis Waregem is dr. Wouter Sioen.In de botbank, die een onderdeel is van deze weefselbank, wordt menselijk bot onder specifieke omstandigheden en voor een bepaalde tijd gestockeerd vooraleer het gebruikt wordt voor transplantatie.
Orthopedisch chirurgen worden regelmatig geconfronteerd met situaties van een groot bottekort. Het gebruik van donorbot is daarbij noodzakelijk. De overheid legt strenge normen en verplichtingen op voor botbanken i.v.m. stockage, traceerbaarheid van de greffe, temperatuurregistratie van de diepvries, registratie bij het betreden van de botbank, Ook hier wordt er terug veel aandacht geschonken aan patiëntveiligheid en kwaliteitsbenadering. In 2009 en 2010 samen preleveerde men binnen het Waregemse ziekenhuis 46 botgreffes, terwijl er 79 botgreffes getransplanteerd werden.
Projecten
Met de ingebruikname van het nieuwe digitale operatiekwartier is de ingrijpende renovatie van het OLV van Lourdes Ziekenhuis te Waregem nog niet aan zijn eindpunt. De containers, waar nu het voorlopig operatiekwartier was gevestigd, verdwijnen terug in mei. Momenteel is men bijvoorbeeld volop bezig met het ontmantelen van de voorvleugel van het eerste verdiep voor het dagziekenhuis met 30 bedden. Tien dagen geleden is de nieuwe geriatrie in gebruik genomen met een uitbreiding van 24 naar 30 bedden. Hier komt een daggeriatrie met zes plaatsen, waarbij de bezoeker in één dag een batterij onderzoeken kan ondergaan.
Het daghospitaal en het eerste deel van het voorlopig operatiekartier biedt dit najaar onderdak als tussentijdse verloskwartier. Intussen wordt de pediatrie grondig gerenoveerd, een project dat aanvankelijk niet op de agenda stond van de vernieuwing van het ziekenhuis. Van de 18 bedden worden er 12 ingericht als verblijfplaats waar de moeder bij het kind kan blijven inslapen. Er komt een aanpassing aan de nieuwe trend waar verloskamer en verblijf kan gebeuren in één kamer.
In oktober wordt de nieuwe radiologie definitief in gebruik genomen. Van oktober 2011 tot april 2012 staat de polykliniek voor internisten op het programma. Nadien komt de renovatie van de keuken met de bouw vanaf april 2012 van een voorlopige prefab-keuken. De werken aan de nieuwe keuken staan dan geprogrammeerd tussen oktober 2012 en maart 2014. Daarna volgt nog de verbouwing aan de voorvleugel met ondermeer onthaal en administratie, dat op de werkplanning staat van april 2014 tot begin 2015.
De tuin- en terrasbeurs Exterieur lokte voor zijn eerste uitgave ruim 10.000 bezoekers naar de Waregemse Expo. We kunnen getuigen dat deze bezoekers ook tevreden waren na hun bezoek en nieuwsgierig uitkijken om elk jaar op Waregem Exterieur nieuwe ideeën op te doen. Tegelijk zagen we ook niets dan tevreden exploitanten, die met deze beurs een unieke kans vonden om hun aanbod voor te stellen aan een talrijk en sterk geïnteresseerd publiek. Het eerste evenement van directeur Chris Baert was dus meteen een schot in de roos. Voor directeur Chris Baert en exploitant Koen Damman is het zeker een stimulans om hun plannen met de Expo verder uit te werken.
De komende maanden volgen nog enkele evenementen in de Waregemse hallen. Wij moeten ons gebouw op verschillende weekends goed vol krijgen. Dat kan alleen maar door goede, doelgerichte beurzen te organiseren die de mensen aanspreken. Vanaf nu moet Waregem Expo eigenlijk elk weekend 'the place to be' zijn., aldus de organisatoren van Waregem Expo. Die kijken al uit naar een uitbreiding. De investeerders van Waregem Expo hebben er van in het begin rekening mee gehouden dat de hal op relatief korte termijn aan uitbreiding toe was. Daar zijn Koen Damman en Chris Baert al van overtuigd, zeker met het project Regenboogstadion (en omgeving) in het vooruitzicht.
Oorspronkelijk idee was de voorhal van Waregem Expo een verdieping op te trekken. Daar hield het ontwerp nog vóór de opening rekening mee. Maar de organisatoren van Exterieur, die ook instaan voor de dagelijkse leiding, zien de uitbreiding liever op een andere manier gerealiseerd. Een uitbreiding aan het oorspronkelijk gebouw moet volgens ons kunnen. Wij zouden niet graag grootschalige evenementen aan ons voorbij zien gaan. Dat is ook hetgeen wij zullen vragen.De buren van Kortrijk Xpo zijn alvast op hun hoede, want met enkele vertegenwoordigers liepen zij het parcours in de hal af op zoek naar mogelijke klanten en standhouders voor hun eigen projecten.
De massale opkomst is een mooi bewijs dat wij met deze beurs voor tuin en terras echt op tijd zijn, vertellen organisatoren Chris Baert en Koen Damman. Het is nu dat je met zo'n zaken moet uitpakken. In het voorjaar zijn de mensen bezig met hun tuin. We hebben dan ook heel veel standhouders kunnen lokken die verschillende projecten voorstellen of serieuze producten in huis hebben die een gat in de markt vullen. Het was ook onze bedoeling om met ons nieuw bestuur meteen met een publiekstrekker uit te pakken.
Het viel ook op dat alles toch bijzonder ordelijk en overzichtelijk kon gebeuren, ondanks de massale opkomst. Bij ons bezoek zondagnamiddag stond de parking overvol, maar we konden toch zonder wachttijd een plaatsje bekomen waar een vorige bezoeker juist wegreed. Ook aan de ingang verliep de toegang zonder veel tijdverlies, alhoewel we wegens de toestroom eerst het ergste vreesden. Alle lof ook voor de plaatsing van de 80-tal standen en de organisatie van het gebeuren. We kijken al uit naar de tweede editie volgend jaar...
Leiekade Desselgem voorbeeld van Europees Leie-project
De tijd dat de Leie vooral diende om vlas te roten is reeds lang voorbij. De Leie werd rechtgetrokken, uitgediept en wordt verbeterd. Het Seine Schelde project is een Europees project dat ervoor moet zorgen dat onze bevaarbare waterlopen verbinding krijgen met de Seine en zo met Parijs. Dit project is van groot economisch belang voor onze streek. Onder andere een nieuwe kade in Desselgem moet ervoor zorgen dat de bereikbaarheid voor schepen vergroot, de wegen zitten immers reeds overvol met camions. Wat langs het water kan, moet langs het water.
We hadden in dit verband een gesprek met het SPa-raadslid Veerle Deconinck bestuurder bij de NV Waterwegen en Zeekanaal, die het bekken van de Bovenschelde (met o.a. de Leie) beheert. Het is duidelijk dat er binnenkort opnieuw ingrijpende werken gebeuren langs de Leie bij ons.
Wat gebeurt er met de Leie in het kader van dit project?
Om de binnenvaartverbinding Seine-Schelde te realiseren is een verdieping met 1 m nodig over de hele lengte. Langs het volledige traject Menen-Deinze moet de diepgang op 4,5 meter worden gebracht. De breedte blijft behouden, behalve waar lokaal bochtverbredingen nodig zijn. Op geregelde afstand worden ook passeerstroken voorzien. Dit zijn plaatselijke aanmeerplaatsen (kaaimuur of steiger van 250 à 300 m lengte) waar duwkonvooien kunnen wachten tot een ander duwkonvooi gepasseerd is.
Sommige bruggen kunnen verhoogd worden, op andere plekken moeten nieuwe bruggen en sluizen gebouwd worden, namelijk ook de Brug Ooigem - Desselgem (gepland voor 2013). Daarover kon u al eerder informatie vinden hier op e-Waregem.
Opdat duwkonvooien versluisd zouden kunnen worden en de vaarweg het verwachte verkeer zou kunnen verwerken, moeten op de Leie ook twee nieuwe sluizen gebouwd worden, namelijk te Sint-Baafs-Vijve en te Harelbeke (werken voorzien voor 2012-2016). De sluizen moeten worden gesplitst. De vlakbij gelegen stuwen worden tegelijkertijd herbouwd.
Wanneer zullen eindelijk de oevers van de Leie hersteld worden ?
De rivier de Leie is in het verleden meermaals aangepast om de scheepvaart te bevorderen. Hierbij werden de meanders afgesneden en is de rivier gekanaliseerd. Het Leieprofiel heeft nu een uniforme waterdiepte van 3,50 m en breedte aan de waterspiegel van 50,70 m. Versteviging oevers van de Leie, ook het zogenaamde rivierherstel, staat dit jaar op de begroting van W&Z. Dit heeft niets te maken met de voorbije overstromingen, maar was al langer gepland .
Let wel: de oevers zullen niet opnieuw ingebed worden in beton omdat deze manier van oeverversterking niet duurzaam was, enkel goed voor de betonboeren. Er zijn nu betere methodes die veel effectiever zijn en milieuvriendelijk. Dat kan ondermeer gebeuren door het voorzien van buffergebieden, natuurlijke oevers herstellen, terug verbinding maken tussen Leie en afgesneden oude Leie-armen, afschermen van een bepaald deel voor eenden van de golfslag van de schepen door houten paaltjes, zorgen dat vismigratie mogelijk blijft. Daarvoor werkt W&Z samen met Agentschap Natuur en Bos van de Vlaamse Overheid.
Hoe probeert W&Z het vervoer langs de waterweg te stimuleren ?
Door het uitoefenen van voorkooprecht als er gronden vrijkomen langs de waterweg.Indien het voorkooprecht niet zou worden uitgeoefend, bestaat het risico dat het voorgestelde terrein niet gebruikt wordt voor bedrijven die gebruik maken van het water om grondstoffen en/of afgewerkte producten te vervoeren. Daarom werd bvb onlangs het voorkooprecht uitgeoefend voor een terrein gelegen aan de rechteroever van de Leie ter hoogte van de Pitantiestraat te Desselgem.
Door de uitoefening van het voorkooprecht heeft W&Z een opportuniteit om watergebonden activiteiten te organiseren en aldus een maximale benutting te verzekeren van de nieuwe kaaimuur van 130 meter te Desselgem. Voor het eerst in Vlaanderen kwam een dergelijke kaaimuur niet in een privaat-publieke samenwerking (pps) tussen Waterwegen & Zeekanaal (W&Z) en een bedrijf tot stand, maar volgens dezelfde formule tussen W&Z en het stadsbestuur van Waregem.
Tentoonstelling over de geschiedenis van de paardengeneeskunde
Wat hebben een skelet, elixir en heiligenaanroepingen met elkaar gemeen? Misschien weinig op het eerste zicht, en toch Ze hebben allen een plaats in de unieke tentoonstelling Van paardenmiddel tot paardendokter die je binnenkort in Waregem kan bezoeken. Of hoe je veel te weten kan komen over het verleden van de paardengeneeskunde, een bijzonder boeiende wetenschap.
De evolutie in de paardengeneeskunde, van de niet-gediplomeerde paardenmeester of hoefsmid-veearts tot de dierenarts-universiteitsprofessor, wordt er mooi geïllustreerd. De geschiedenis van de Waregemse familie Bouckaert is de leidraad en een mooi voorbeeld van hoe het veeartsenberoep zich ontwikkelde. Je zal er ook het verhaal van veearts Hendrik Adriaen uit Poperinge vernemen. Hij had er in het begin van de 20e eeuw een bloeiende praktijk. In de tentoonstelling zal je dan ook een getrouw beeld krijgen van zijn kabinet.
Een andere interessante invalshoek zijn de zogenaamde paardenmiddelen. Voordat de dierengeneeskunde een echte wetenschap werd, was de volksveeartsenijkunde erg belangrijk. Men geloofde sterk in allerhande kruidenmengsels, bezweringsformules en heiligenaanroepingen. Elixir was lang een populair middel tegen koliek (buikpijn) bij paarden.
De tentoonstelling schenkt ook aandacht aan het wetenschappelijke aspect van de diergeneeskunde. Er worden unieke stukken getoond uit de collecties van de faculteiten diergeneeskunde van Utrecht en Gent: de binnenkant van een paardenhoef, vaatafgietsels die wel kunstwerken lijken, vreemde instrumenten uit vorige eeuw, een doorgesneden paardenhoofd, een volledig paardenskelet en nog veel meer.
Een unieke filmmontage toont interviews met oud-dierenartsen en oud-professoren, afgewisseld met archiefbeelden uit de jaren 50 en 60. Ter gelegenheid van de tentoonstelling stelde het stadsarchief van Waregem ook het boek Van paardenmiddel tot paardendokter samen.
Praktisch
Van vrijdag 15 april tot en met zondag 15 mei
Van maandag tot vrijdag van 14.00u. tot 17.00u.
Zaterdag en zondag van 14.00u. tot 18.00u.
Bietje ter Doest, Felix Verhaeghestraat 8a, 8790 Waregem
Waregem gaststad voor Europees Congres over paarden gezondheid en voeding
Vrijdag 15 april en zaterdag 16 april 2011 is Waregem gaststad voor het 5e European Equine Health and Nutrition Congress(EEHNC). De vijfde editie van de EEHNC zal worden gevierd met internationaal erkende specialisten in voeding, oefening fysiologie en diergeneeskundige wetenschappen die onderwerpen bespreken gerelateerd aan De spieren voeden. De eerste dag zal worden gewijd aan de relatie tussen de voeding en spierprestaties bij gezonde paarden. De tweede dag van het programma zal zich richten op het voederen van paarden met spierproblemen.Het programma wordt aangevuld met enkele praktische workshops.
Het Europees congres gaat door in de schouwburg van Cultuurcentrum De Schakel, maar voor een aantal activiteiten wordt de verplaatsing gemaakt naar ondermeer het Bloso Paardensportcentrum en de zalen van Bietje Ter Doest. Op deze laatste locatie loopt van vrijdag 15 april tot zondag 15 mei de merkwaardige historische tentoonstelling Van paardenmiddel tot paardendokter over de ontwikkeling van de paardengeneeskunde.
In aanloop tot het congres gaan vrijdagmorgen vanaf 9 u. al een drietal workshops door. In de Oranjezaal van De Schakel krijgen we een gecombineerde workshop die de dierenvoedingsindustrie voorziet van een update met betrekking tot de EU-voedingswetgeving in combinatie met een onderwerp gerelateerd aan nutritionele oorzaken van doping. De presentaties worden respectievelijk gebracht door Diederik Standaert (Federale Overheidsdienst Volksgezondheid) en Dr. Yves Bonnaire. Een tweede workshop gaat door in het Schakelpand en handelt over diagnostiek ivm. spieren. In de Mustang is de formulering van het rantsoen voor paarden met klinische problemen het thema. Later omstreeks 18 u. staat in het Bloso-sportcentrum nog een vierde workshop op het programma over problemen met de bovenste luchtwegen.
Het 5de Europees Congres wordt vrijdag omstreeks 11.15 u. officieel geopend in De Schakel door Pieter Bollen, president van EEHNC, en gastheer burgemeester Kurt Vanryckeghem. Daarna volgen een indrukwekkende lijst sprekers over gespecialiseerde onderwerpen inzake de gezondheid van paarden. We denken dan aan :
- Ingrid Vervuert, senior wetenschapper bij het Instituut van geneeskunde Universiteit van Leipzig
- Dr Tatiana Art, geassiocieerd hoogleraar aan het departement van fysiologie van de faculteit van de veterinaire geneeskunde aan de Universiteit van Luik
-Prof. Dr. Ray Geor, die MVSc graad behaalde aan Western College of Veterinary Medicine, University van Saskatchewan en een PhD ontving van de Ohio State University College of Veterinary Medicine in 1999. Hij is een diplomaat van de Amerikaanse Universiteit van veterinaire interne geneeskunde (groot dier).
- Prof. Richard Ducatelle Ph.D, doctor in de diergeneeskunde afgestudeerd aan de Universiteit Gent in 1978. Zijn onderzoeksgroep bestudeert de pathologie van bacteriën-gastheer interacties in pluimvee, met een speciale nadruk op zoönoses en intestinale gezondheid.
-Dr Pat Harris M.A., VetMB/MRCVS, Ph.D, verantwoordelijk voor het onderzoek verricht op de paardachtigen. Voordat hij naar Waltham, was Pat het hoofd van de klinische chemie hematologie laboratoria, alsmede haar eigen metabole kreupelheid onderzoeksgroep aan de dierlijke gezondheid Trust, Newmarket.
- Dr Stephanie Valberg D.V.M is momenteel hoogleraar in de College of Veterinary Medicine aan de Universiteit van Minnesota. Haar onderzoek is gericht op spier stoornissen in grote dieren, met name metabole myopathieën waaronder polysaccharide opslag myopathie, glycogeen vertakkende enzym deficiëntie en terugkerende Inspanningsdyspnoe rabdomyolyse. Ze is lid van de groep internationale Equine genoom Mapping die de genoomkaart te ontwikkelen en toe te passen om de erfelijke basis voor spier stoornissen.
- Richard Piercy Ph.D is gekwalificeerd via Cambridge University in 1994, diplomaat van de Amerikaanse Universiteit van veterinaire interne geneeskunde en een Honorary Senior docent aan het Imperial College en University College London.
- Dr. Dominique-Marie Votion is een assistent Professor aan de paarden Europees centrum van Mont-le-Soie, Universiteit van Luik. Haar interesse voor de spier in gezonde en myopathic paarden omvat de studie van de mitochondriale functie.
-Dr. Han van der Kolk DVM heeft gewerkt als lid van het personeel van de Faculteit Diergeneeskunde, Universiteit Utrecht. Sinds 2005 is hij benoemd associate Professor in paarden interne geneeskunde met endocrinologie en metabolisme als ruimte van onderzoek. Hij is hoofdredacteur van de veterinaire driemaandelijkse.
- Dr. Myriam Hesta DVM is werkzaam bij het laboratorium van de diervoeding en is verantwoordelijk voor de voeding van companion dieren incl. paarden. Ze is toezicht op de verschillende PhD-studenten met de belangrijkste onderwerpen op gastro-intestinale gezondheid en obesitas in honden, katten en paarden. Bovendien ze is ook een diplomaat van de Europese Universiteit van veterinaire en vergelijkende voeding (ECVCN) en enkele gidsen. Onlangs, begonnen ze een service voor klinische feed advies voor paarden aan de Faculteit Diergeneeskunde in Gent.
Op het vrijdagavondprogramma is ook plaats voor de tentoonstelling over de geschiedenis van de paardengeneeskunde. Stadsarchivaris Sandrin Coorevits is daarbij de gids. De congresmaaltijd gaat trouwens ook door in Bietje Ter Doest, dat volgens de congresbrochure op een paar minuten wandelafstand ligt van het Bloso Sportcentrum
Nog uit de programmabrochure krijgen de congressisten een korte kennismaking met de stad Waregem :
Waregem is een jonge stad en werd gesticht in het jaar 2000. Paarden spelen een belangrijke rol in het dagelijks stadsleven. Elk jaar gaat op de Gaverbeek Hippodroom met Waregem Koerse één van België's meest bekende Paardensport-evenementen door. Deze gebeurtenis vindt plaats op de eerste dinsdag na de laatste zondag van augustus. Er zijn tijdens dit evenement dravende races en hindernisraces. Bovendien, elk weekend tussen mei en september, vinden drafkoersen plaats in dit Paardencentrum. Het 'Bloso Sportcentrum Gaverbeek' bevindt zich ook in dit gebied. Dit centrum voor Paardensport heeft twee arena's indoor voor paardrijden, een opleidingscentrum voor eventing en een openlucht circuit met permanente hekken. Bloso biedt ook on-the-spot accommodatie en is geschikt voor maximaal 200 paarden en 60 personen. Paarden hebben toegang tot stallen en grasland. Bloso organiseert ook een aantal paardensportvakanties, feesten en speciale paardensport cursussen. Het is ook mogelijk de voorzieningen van Bloso te gebruiken voor privé-doeleinden.
Exterieur Waregem is een gloednieuwe beurs voor tuin en terras, die voor het eerst doorgaat van vrijdag 15 tot zondag 17 april in Waregem Expo. Je maakt er kennis met de laatste trends en ontdekt er tal van leuke en inspirerende ideeën. 76 standhouders exposeren er rond de vijf centrale themas. Het zijn Genieten (zwembaden, zwemvijvers, verandas, ), Tuincreatie (tuinarchitecten, tuinaannemers, daktuinen, ), Outdoor Living (tuinmeubelen, barbecues, buitenkeukens, zonwering, ...), Tuinbeleving (terrassen, poorten, tegels, tuinverlichting, ) en Planten en Bloemen.
Met deze beurs willen organisatoren Chris Baert en Koen Damman het thema tuin en terras belichten.Het is de eerste keer dat in Waregem over dit onderwerp een aparte beurs wordt georganiseerd voor het grote publiek. We herinneren ons wel nog een tuinbeurs eind vorige eeuw in het kasteelpark Casier, georganiseerd door een Waregemse serviceclub, maar deze kreeg geen navolging. De standhouders die zich inschreven voor Exterieur hebben op de een of andere manier allemaal te maken met het onderwerp. Het zijn ofwel diensten ofwel speciaalzaken en firmas die gedurende de driedaagse hun producten showen en contacten leggen met (potentiële) klanten.
Het is één van de eerste initiatieven van Chris Baert als directeur van Waregem Expo en van Koen Damman, die samen met zijn collegas in de loop van een jaar zoveel mogelijk evenementen zal organiseren in de hal aan de Zuiderlaan. Tot nog toe stond die er soms weken ongebruikt bij. De initiatiefnemers zullen er alles aan doen dat dit in de toekomst niet meer het geval zal zijn. Voor Exterieur vonden ze steun bij IMOG, de stad Waregem en De Zondag. IMOG en de groendienst van de stad Waregem presenteren ook elk een opvallende stand op de nieuwe beurs. Een trekpleister wordt ook de opvallende beurscatalogus. Iedere bezoeker aan Exterieur ontvangt gratis een quadri Exterieur catalogus.
Exterieur op vrijdag 15 april: van 16 u tot 22 u. , zaterdag 16 april en zondag 17 april van 10 u. tot 18 u.
Tickets: 5 euro, kinderen jonger dan 14 jaar: gratis. Ontdek de kortingsbon verder in dit nummer! Alle info: www.exterieurwaregem.be.
Misschien herinnert u het zich nog. Begin vorig jaar zette de wijk haar schouders onder de campagne Dorp Op Stap. Een deelname die heel wat weerklank kreeg. Tot zelfs buiten onze Stad. Toen al bleek dat het internet een handig en vlug middel was om vele mensen te bereiken. De winst was voor onze wijk niet weggelegd, maar nutteloos was het niet. We hielden er het aanbod aan over om met de wijk een website te maken.
Op het wereldwijde web was niet echt veel te vinden over onze wijk, dus leek zoiets wel handig. Een groep bewoners boog zich over het hoe en het wat van zon website. De keuze om de site dezelfde naam te geven als het tweemaandelijks wijkkrantje viel al snel. Het moest ook een middel zijn om een kijkje te bieden in het activiteitenleven hier, wat er zoal te vinden is, een beetje historiek, enzovoort. Soms is hier zoveel te doen, door heel veel verschillende groepen, dat buitenstaanders niet meer weten wie wat doet in de wijk. Vanaf nu is dat verleden tijd.
www.torenhof.org biedt info, links, fotomateriaal en nog veel meer. Dus zowel bewoners als wie hier niet woont, vindt er zijn gading. De website blijft ook groeien: de website dient ook om kaarten, fotos uit de oude doos, verhalen, enzovoort te archiveren. Misschien volgt binnenkort nog een oproep om dit allemaal te verzamelen.
Bewoners blijven zelf ook zorgen voor een fotoverslag, een beetje tekst, een aankondiging, en zo meer. Je ziet het, deze website is alweer zon initiatief dat aantoont dat onze wijk bruist van de activiteit.
Momenteel wordt druk gewerkt aan de laatste fase van de uitvoering van het masterplan van het OCMW. Deze nieuwbouwvleugel aan het woonzorgcentrum De Meers omvat een kelderniveau, het nieuw administratief centrum op het gelijkvloers, rusthuiskamers op de 1° verdieping en 14 zorgflats op de 2° verdieping. Door de bijkomende capaciteit zal de Meers in het totaal beschikken over 300 bedden (191 RVT en 99 ROB) + 10 plaatsen kortverblijf alsook over een Dagverzorgingscentrum met 22 plaatsen. Na de eerste steenlegging op 20 november 2009 zijn de ruwbouwwerken nu in een eindfase.
Op het gelijkvloers wordt het nieuwe administratieve centrum van het OCMW ingericht. In het nieuw administratief centrum worden de sociale dienst en alle stafdiensten van het OCMW gehuisvest (financiële dienst, aankoopdienst, personeelsdienst, juridische dienst, secretariaat, ICT-dienst). De werkingsprincipes werden in de OCMW-raadszitting dd. 22 november 2010 goedgekeurd.
Belangrijkste nieuwigheden zijn dat:
* er zal gewerkt worden met spreekruimten voor de cliënten van de sociale dienst
* de cliënten van het OCMW vanaf de verhuis op afspraak zullen kunnen komen
* de baliemedewerkers het eerste aanspreekpunt zullen zijn voor alle vragen.
Op de eerste verdieping van de nieuwbouwvleugel breidt het woonzorgcentrum De Meers uit met 25 rusthuiskamers. Deze kamers zijn gebouwd volgens de nieuwe m²-norm van VIPA (= subsidiërende overheid, Vlaams Infrastructuur- fonds voor Persoonsgebonden Aangelegenheden).24 kamers hebben een oppervlakte van 26 m² (7,3m x 3,6m) en zijn dus 6 m² groter dan de huidige kamers in de Meers. 1 kamer heeft een oppervlakte van 32 m²
Door het aanbod van grotere kamers kunnen bewoners meer persoonlijk meubilair mee-brengen. Het comfort is groter dan in de bestaande kamers. De ingebouwde kasten zijn ruimer en geven de mogelijkheid om een koffiezet-apparaat of een waterkoker te plaatsen. In de kamers wordt één muur volledig afgewerkt met kurk die door bewoners als prikbord kan gebruikt worden. De ramen zijn kamerbreed waardoor het uitzicht maximaal is. De grotere sanitaire ruimte heeft een afgescheiden douche. De toegang tot de sanitaire ruimte gebeurt vanuit de kamer via een volledig wegschuifbare wand, waardoor de toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers maximaal is en de privacy vanuit de gang gegarandeerd wordt.
Bij opname van nieuwe bewoners wordt de wachtlijst gerespecteerd. Wanneer een grote kamer vrij staat en de eerste kandidaat op de wachtlijst wenst om welke reden dan ook, liever een kleinere kamer, dan blijft hij zijn eerste plaats op de wachtlijst behouden.
Op de tweede verdieping van de nieuwbouwvleugel aan De Meers worden 14 zorgflats ingericht. Zij hebben een oppervlakte van 60 m² en beschikken facultatief over een supplementaire berging in de kelder. De flats zijn volledig uitgerust voor rolstoelgebonden bewoners. Er wordt gebruik gemaakt van brede schuifdeuren.De flats hebben een ruime living met een volledig ingerichte keuken.
In de slaapkamer werd aandacht geschonken aan mogelijkheden om met een tillift te werken. Alle slaapkamers beschikken over een ingebouwde kleerkast. Er worden hoog-laag bedden voorzien. In de sanitaire ruimte is er een rolstoeltoegankelijke douche. De inkomhal is voorzien van een vestiaire en alle zorgflats beschikken over een terras. Op de afdeling van de zorgflats is er een grote en een kleinere gemeenschappelijke living en een gesprekslokaal aanwezig.
De zorgflats vallen onder de erkenning van woonzorgcentrum. Dit houdt in dat bewoners van de zorgflats de volledige verzorging, ondersteuning, animatie en voeding krijgen als de andere bewoners van De Meers. De zorgflats komen aansluitend op de tweede verdieping van De Meers. Daar wonen momenteel 62 bewoners. De afdeling wordt in twee gesplitst, elk met een eigen hoofdverpleegkundige en zorgteam.
Principe van opname Zorgflats
De zorgflats worden voorbehouden voor koppels die samen wensen opgenomen te worden en waarvan één of beide partners zorgbehoevend zijn. Met koppels wordt bedoeld gehuwden of samenwonenden binnen diverse familiebanden of andere vormen van samen leven. Er wordt voorrang verleend voor koppels die momenteel opgenomen zijn in De Meers, in Residentie De Varent of in Coorenblomme en die samen in een flat wensen te verblijven.
Koppels of samenwonenden die momenteel op een wachtlijst van de intramurale dienst staan (De Meers, svf, Dagverzorging, kortverblijf) worden geïnformeerd over de mogelijkheid tot opname in een zorgflat, mits zij voldoen aan de criteria opgelegd in principe 1. Er wordt een aparte wachtlijst bijgehouden voor opname in zorgflats. Wanneer meerdere bewoners vanuit De Meers, De Varent of Coorenblomme een aanvraag doen voor een zorgflat, geldt de opnamedatum in één van deze voorzieningen, als criterium.
Bij opname mag één van de partners dementerend zijn indien deze geen wegloopgedrag vertoont. Bewoners die na verloop van tijd wegloopgedrag ontwikkelen of storend worden, moeten verhuizen naar een afdeling voor dementerenden. Als beide partners dementerend zijn kunnen zij niet opgenomen worden in een zorgflat. Als door omstandigheden één van de partners wegvalt (bv. omwille van overlijden of verhuis naar een andere woongelegenheid of ) wordt voor de overblijvende partner een passend verblijf gezocht.Hij/zij krijgt voorrang in de serviceflats, in een andere woongelegenheid van het OCMW Waregem of in een kamer van de Meers en dit volgens de wens van de bewoner.
Personeelsuitbreiding
Voor de uitbreiding met 25 kamers en 14 zorgflats wordt een verhoging van het personeelskader voorzien van 13 FT equivalenten, 4 FT verpleegkundigen waaronder een hoofdverpleegkundige, 6 FT verzorgenden, 0,5 FT sociaal verpleegkundige in het kader van psychologische ondersteuning van bewoners, 0,5 FT animator en 2 FT medewerkers onderhoud.
De dagprijs die zal aangerekend worden per bewoner werd door de OCMW-raad in zitting dd. 28 maart 2011 vastgelegd op 48,75. Daarin werd reeds de verwachte indexering (wellicht april 2011 volgends het planbureau) ingerekend. De dagprijs voor de kamer van 32 m² werd vastgelegd op 51,75.De huidige dagprijs in De Meers bedraagt op datum van vandaag 46,30.
Energiezuinig gebouw
Naast uiteraard een uitstekende isolatie, hergebruik van het regenwater, een goede ventilatie e.d. wordt er ook geïnvesteerd in een zogenaamd BEO-veld. Deze vernieuwende techniek heeft tot doel de warmte én koelte van de bodem te benutten met behulp van een gesloten hydraulisch circuit en een aantal verticale warmtewisselaars (het zogenaamde BEO-veld).
Deze warmtewisselaars zijn kunststofbuizen die als een lus, verticaal, in een 20 tot 150 meter diep boorgat worden ingebracht. Hier bij ons gaat het om een diepte van 75 meter en zullen er 48 boorgaten moeten worden gemaakt. Deze techniek heeft grote troeven in het bewaren van thermische energie (koude of warmte) voor langere tijd in de ondergrond met een quasi onbeperkte opslagcapaciteit.
De BEO-techniek is bijzonder geschikt om tijdens de winter warmte te onttrekken aan de bodem en tijdens de zomer te zorgen voor een natuurlijke koeling van uw gebouw. Deze warmte (of koude) wordt via een warmtepomp overgebracht naar de vloerverwarming (of het verluchtingsysteem) in het gebouw.
Deze boorwerken werden recent aanbesteed en zullen afgewerkt zijn eind april 2011. De investering van afgerond 200.000 euro zal terugverdiend worden binnen een termijn van 9 jaar.
De totale oppervlakte van deze nieuw te bouwen vleugel bedraagt 5 940 m². De bouwkost bedraagt 11,9 mio (waarvan 2,8 mio gesubsidieerd wordt). De vermoedelijke datum van ingebruikname (afhankelijk van de vooruitgang van de werken) is voorlopig bepaald op oktober 2011.
Waregem stelt diverse daken ter beschikking voor zonnepanelen
Het stadsbestuur wenst, naar analogie van een eerder dossier uit 2008 (pandgebouw), terug een aantal daken ter beschikking te stellen voor de plaatsing van zonnepanelen. Gezien het OCMW een analoog dossier wil opstarten wordt voorgesteld de prijsvraag samen te doen. Het OCMW bracht in haar raad van 28 februari aanstaande het principe van het ter beschikking stellen van de daken van haar gebouwen voor zonnepanelen. De gemeenteraad keurde de opdracht goed voor het ter beschikking stellen van diverse daken voor het plaatsen van zonnepanelen en verleent het principe van een recht van opstal voor 20 jaar voor de afname van groene elektriciteit goed te keuren.
Net als bij de zonnepanelen op het Pand opteert de Waregemse gemeenteraad om niet zelf te investeren in de installatie, maar aan een bedrijf of bedrijven een aantal daken ter beschikking te stellen en hen te laten investeren in de installatie(s) van zonnepanelen. Hiertoe zal respectievelijk door het stadsbestuur of het OCMW, een recht van opstal verleend worden op de verschillende daken voor een periode van 20 jaar.
Het bedrijf installeert op hun kosten zonnepanelen erop, die ze zelf onderhouden en monitoren. Het stadsbestuur engageert zich om gedurende de periode van 20 jaar de opgewekte groene energie aan te kopen tegen de voordeligste prijs bij de investerende firma(s). Op die manier tracht het stadsbestuur zijn steentje bij te dragen om groene energie op te wekken zonder zelf de financiële risicos en administratieve beslommeringen te moeten dragen. Belangrijk financieel voordeel is ook dat voor het gedeelte opgewekte energie die ter plaatse kan worden verbruikt geen distributie- en transmissiekosten worden aangerekend door de distributienetbeheerder. De aanbiedende firma(s) staan zelf in voor de voorstudie, de eventuele vergunningsaanvraag, de aanvraag van de groene stroomcertificaten, ).
Na de periode van 20 jaar zal de installatie ofwel op kosten van de aanbieder worden weggenomen, ofwel eigendom worden van de stad met al z‟n kosten en opbrengsten. De aanbieder dient ook te voorzien in een gratis eenmalige verwijdering van het systeem voor dakonderhoud- of herstellingswerken.
percelen
De aangeboden daken worden in verschillende percelen aangeboden. Het is toegelaten om als aanbieder in te schrijven op één of meerdere daken of voor de totaliteit. Het is de aanbieder toegelaten een korting te geven op de afnameprijzen indien alle installaties aan hem worden toegewezen.
Perceel 1 : daken van school Torenhof, gelegen te Waregem, A. Servaeslaan 60
Perceel 2 : daken van SH en zwembad De Treffer, gelegen te Waregem, Meersstraat 5
Perceel 3 : daken van het OC/SH Desselgem, gelegen te Waregem, Georges Coornaertdreef 7 en 9
Perceel 4 : daken van het OCMW campus de Meers en de Varent, gelegen te Waregem, Schakelstraat 43 (fase 1, 2 en 3)
Perceel 5 : daken van serviceflat De Coorenblomme, gelegen te Waregem, Georges Coornaertdreef 11
procedure
De opdracht zal worden gegund in de geest van de onderhandelingsprocedure. Om het principe van mededinging na te leven zullen dus een aantal leveranciers worden aangeschreven in de geest van de onderhandelingsprocedure. De opdracht zal toegewezen worden per perceel aan de aanbieder die de goedkoopste prijs per opgewekte eenheid KWh biedt. Belangrijk evenwel is een nauwkeurige omschrijving te leveren bij het aanbod van de grootte van de installatie die zal worden geplaatst met een voorafgaande studie van de omgevingsfactoren (schaduw, oriëntatie, ) en de draagkracht en structuur en kwaliteit van de aangeboden daken.
Uitvoering
Een timing voor plaatsing van de zonnepanelen wordt niet opgelegd. Evenwel wordt gevraagd aan de bedrijven of ze de installaties nog voor 1 juli 2011 operationeel kunnen krijgen of niet en wat de invloed zou kunnen zijn van de timing op de prijszetting.
Een stuk van het dak van de school Torenhof dient nog vernieuwd te worden. Dit is al ingepland voor uitvoering.
Budget
Op vandaag liggen de elektriciteitsverbruiken op jaarbasis op de verschillende locaties ongeveer als volgt:
- School Torenhof : 100 000 KWh
- Zwembad en SH De Treffer : 890 000 KWh
- OCMW campus De Meers en de Varent : 1089 MWh (zonder nieuwe vleugel)
- OC/SH Desselgem : raming 100 000 KWh
- Serviceflat de Coorenblomme : raming 300 000 KWh
Als los van de hoeveelheid opgewekte energie om en bij de 750 000 KWh in de gebouwen zelf kan worden verbruikt, wordt de jaarlijkse afnamekost geraamd op 37 500 excl. BTW gespreid over de verschillende genieters.
Al enkele jaren wacht voetbalclub SVZW met ongeduld op de realisatie van zijn project van 25 miljoen euro (1 miljard oude Belgische frank) voor de vernieuwing van het Regenboogstadion. Het wordtals het meest prestigieuse project voor de toekomst in Waregem. Op 20 februari 2008 kreeg SVZW voor de haalbaarheid en de multifunctionaliteit van zijn concrete plannen al groen licht van Leiedal en op 14 mei 2008 werd het ganse dossieral ingezien door de toenmalige Vlaamse minister van Ruimtelijke Ordening. Eind januari van dit jaar viel met de goedkeuring van het milieu-effectenrapport door de Vlaamse regering de laatste nodige goedkeuring in de bus voor de bouwwerken, waarvan de aanvang eerst werden aangekondigd voor mei dit jaar, zodat de club voor het spelen van zijn wedstrijden volgend seizoen zijn vorige trainer Dury zou volgen naar Gent
Op de gemeenteraad vanavond wacht de raadsleden als dertiende agendapunt het goedkeuren van het ontwerp tot aanstellen van een projectontwikkelaar voor de site Regenboogstadion : vaststellen wijze van gunnen en bepalen van de voorwaarden tot stellen van kandidatuur. Het is slechts een eerste stap in het complex dossier waarbij de stad eigenaar blijft van het Regenboogstadion en een private projectontwikkelaar toelating krijgt om zijn project hier uit te voeren. Het stadsbestuur wenst een oproep te richten tot projectontwikkelaars voor het realiseren van een vernieuwd Regenboogstadion in het kader van PRUP Regenboogstadion. Het bestek is vrijwel volledig klaar, maar moet technisch nog vervolledigd worden. De raming van de opdracht bedraagt 24 000 000 , exclusief BTW, zodat ook een aardig bedrag wacht voor de gekozen projectontwikkelaar.
Het doel van de opdracht is de totstandkoming van een contractuele publiek-private samenwerkingsovereenkomst (PPS-overeenkomst), tussen de stad als publieke partner enerzijds en een private partner anderzijds, voor de realisatie voor rekening en op risico van de private partner van een stadion met bijhorende infrastructuur, commerciële functies, vergaderruimte, kantoorruimte, woongelegenheden, parkeergelegenheid, en een hotel op het terrein gelegen aan de Zuiderlaan te Waregem. De PPS-overeenkomst moet overeenkomstig zijn met de wetgeving op overheidsopdrachten.
Daarom wordt voorgesteld om enerzijds de opdracht en de wijze van gunnen goed te keuren en anderzijds de uitsluitingscriteria en de kwalitatieve selectiecriteria vast te stellen, zodat de oproep tot indienen van de kandidaturen van de projectontwikkelaars kan gepubliceerd worden.Deze opdracht moet, rekening houdend met de grootte van de opdracht, Europees bekendgemaakt worden.
In een volgende zitting van de Gemeenteraad zal dan het bestek en de gunningscriteria worden goedgekeurd. Het betreft hier een zeer complex dossier, waarbij gezocht wordt om het economisch meest voordelig contract af te sluiten met een private partner, waarbij:
- Een duurzaam samenwerkingsverband tot stand moet gebracht worden;
- De contractsbepalingen in overeenstemming moeten gebracht worden met de specifieke vereisten van een dergelijke omvangrijke en langdurige opdracht;
- Een marktconforme overeenkomst kan afgesloten worden.
Criteria
Om tot de publicatie van de oproep tot kandidatuurstelling te komen moeten ook de uitsluitingscriteria en de kwalitatieve selectiecriteria bepaald worden.
Uitsluitingsgevallen zijn ondermeer waarborgen tegen mogelijk faillissement, beroepsfouten, en niet in orde zijn met directe belastingen,sociale zekerheid en strafrecht.
Kwalitatieve selectiecriteria zijn er voor het beoordelen van de financiële en economische draagkracht en de technische bekwaamheid.Zo moet de inschrijver gedurende de laatste vijf boekjaren minimum één maal een minimale totale omzet van 25.000.000 Euro hebben behaald en over een minimaal eigen vermogen van 5 miljoen euro beschikken. Ook wordt de liquiditeits-, rentabiliteits- en schuldpositie nagegaan van de kandidaat-projectontwikkelaar voor het Regenboogstadion. De technische bekwaamheid moet blijken uit het voldoen aan alle wettelijke erkenningsvoorwaarden voor D klasse 8 en G minstens klasse 7. De inschrijver moet ondermeer ook gedurende de laatste vijf jaar verantwoordelijk geweest te zijn voor het bouwen van drie bouwwerken met soortelijk voorwerp (hotel, appartement, parking), vergelijkbare omvang, duurzaam karakter en totale uitvoeringswaarde van minstens 3 miljoen euro. Andere beoordelingsnorm is de verantwoordelijkheid voor het bouwen van een stadion, een auditorium of sportinfrastructuur met een vergelijkbare omvang.
Bedenking
Het project heeft sedert 2008 al een hele weg afgelegd en werd ook voorgelegd aan openbare onderzoeken. Van 6 april tot 5 mei 2009 liep de publieke consultatie en publieke inspraakmogelijkheid over het Milieu Effecten Rapport (MER) voor het Provinciaal Ruimtelijk UitvoeringsPlan (PRUP) voor het Regenboogstadion Waregem. Toch kunnen we ons niet van de indruk ontdoen dat te licht is omgesprongen met de kritiek uit de beginfase van de plannen omstreeks 2007-2008. Die is alvast in de media volledig in de kiem gesmoord en het valt op dat onze politici blijkbaar zich vooral gevleid voelen door dit prestigieuze project van de voetbalclub met stamnummer van Zulte
We kunnen het dan ook niet laten om hier toch even enkele kritische noten te laten klinken. Wie in de discussie wil meepraten kan op dit forum altijd nog zijn zeg doen via de reageer-knop onder deze bijdrage.
Vooreerst willen we herinneren aan het verdwijnen van de tartan atletiekpiste rond het stadion, waardoor zowat 500 leden van de atletiekclub voor de organisatie van wedstrijden andere oorden moeten opzoeken. Daardoor verdwijnt ook het mogelijk multifunctioneel gebruik van het stadion en de publieke tribunes voor andere sportactiviteiten en evenementen in deze stedelijke infrastructuur. Zo zal ondermeer de jaarlijkse atletiekmeeting rond Waregem Koerse in het Regenboogstadion verdwijnen en verliest de eens zo sterke atletiektraditie in Waregem zijn traditionele infrastructuur, waar ooit Aurele Vandendriessche zelfs een wereldrecord in liep en die ook herinneringen oproept aan de aankomst van het Wereldkampioenschap wielrennen in 1957.
Een andere verliespost is het verdwijnen van de vooral door de Noord-Nederlandse toeristen gekende camping. Enkele duizenden buitenlandse toeristen hebben langs deze weg sedert het ontstaan van de camping in 1971 een positieve band ontwikkeld met Waregem en worden door het prestigeproject van SV Zulte-Waregem verdreven, wat ook een verlies gaat betekenen voor ondermeer de Waregemse horeca.
Tenslotte biedt ook het recente verleden met de voetbalclub na het bekomen van miljoenen Waregems belastingscenten voor tribune-projecten een allesbehalve hoopvolle aanblik. Van Brengenwe even in herinnering dat kort na de injectie van 100 miljoen BEF door de Waregemse belastingbetaler voor de hoofdtribune het toen nog Essevee Waregem in 1994 degradeerde naar tweede klasse. Vertellen we er hier wel bij dat het toenmalig bestuur SV Waregem na het behalen van de vierde plaats in seizoen 1992/93 zich nogal arrogant en elitair ging opstellen en ondermeer ook besliste om inzakejeugdspelers alleen nog zijn nationale ploegen wilde overhouden en de aanvankelijk minder begaafde spelertjes de deur wees. Die arrogante houding was toen ook al een feit bij de onderhandelingen met het toenmalig gemeentebestuur, waarbij ze bij de gift van 100 miljoen frank veelal niet het respect konden opbrengen om in te gaan op uitnodigingen voor onderhandelingen met het stadsbestuur.
Die mentaliteit verbeterde niet bij het project voor de tweede tribune rechtover de hoofdtribune, waarbij het gemeenteraad voor 40 miljoen waarborg tekende. In 1994/95 werd SV Waregem nog kampioen in tweede, maar de nieuwe tribune en nieuwe injectie van de Waregemse belastingbetaler bleek alweer een slechte investering.Het seizoen 1995/96 werd afgesloten als laatste en SV Waregem werd na drie seizoenen tweede klasse nog gesanctioneerd wegens financiële problemen en moestin seizoen 1999/2000 in vierde klasse spelen. De Waregemse belastingbetaler moest opdraaien voor de waarborgen. Om de geschiedenis van KSV Waregem volledig te maken geven we nog meer dat KSV zijn laatste wedstrijd speelde in 4de klasse op 6 mei 2001 in Templeuve. Er werd in 2001 een overeenkomst getekend met Zulte VV. In het seizoen 2001-2002 werd SV Zulte Waregem meteen kampioen in 3de klasse en promoveerde naar 2de klasse. In 2005 kon SV Zulte Waregem naar 1ste klasse, waar de ploeg ondertussen weer een vaste waarde geworden is.
Met deze recente ervaring indachtig zouden we toch de gemeenteraadsleden toch willen aansporen om geen blanco cheque te geven voor een nieuw prestigieus project, waar de Waregemse belastingbetaler misschien niet direct gevolgen moet vrezen, maar bij een doemscenario zoals bij de vorige projecten uiteindelijk toch moest opdraaien voor koning voetbal
De Waregemse Beroepengids is vanaf heden ook digitaal te raadplegen. Via www.beroepengidswaregem.be kan iedereen de gegevens van elke groot-Waregemse onderneming oproepen. Per onderneming zijn de volgende gegevens zijn voorzien: adres, telefoon, fax, e-mail, webadres, btw-nummer en een korte voorstelling van de onderneming.
Unizo-voorzitter Hans Maddelein : In 2010 gaven we de groot-Waregemse beroepengids uit in brochure-vorm, op 30.000 ex. in Waregem en alle aangrenzende gemeenten. Dit jaar willen we dit grootscheepse werk nog meervalideren, laten renderen en vooral meer laten gebruiken door uitgave van een digitale versie, direct raadpleegbaar: www.beroepengidswaregem.be. Elke firma dient wel zelf na te zien of haar gegevens correct voorkomen in de digitale versie. Indien niet, wordt gevraagd de correcte gegevens direct door te spelen aan de redactie. De versie wordt dan onmiddellijk aangepast. De publicatie van de gegevens is gratis.
De huidige inspanning biedt tal van voordelen :
* het is schitterende reclame all over the world voor stad en Waregemse zaken
* alle gegevens zijn direct aanpasbaar
* nieuwe bedrijven kunnen meteen worden ingebracht
* op elk moment is de gids up to date (handig voor 2015 bij uitgave nieuwe boekversie)
* wie actuele adressen vraagt, kan direct worden geholpen;
* adverteerders gedrukte van versie 2010 krijgen aangename bonus door de publicatie tot maart 2012 van hun reclame in de digitale gids
Bij de samenstelling van de digitale versie werd vertrokken van de aangepaste, gedrukte versie van vorig jaar. Daarin werden inmiddels een vijftigtal wijzigingen aangebracht na telefonische en gemailde opmerkingen. Ruben Taelman zorgt als projectcoördinator voor de praktische uitvoering. Secretaris Rik Ghistelinck blijft instaan voor de redactie. Alle zelfstandige ondernemers, gevestigd in groot-Waregem kunnen op eigen verzoek gratis opgenomen worden in de digitale gids. Ze dienen daartoe wel minstens hun firmanaam, adres en telefoon mee te delen aan onderstaand redactieadres.
De adverterende bedrijven dienen bij wijzigingen van de publi-tekst uit de gedrukte gids een drukklare digitale versie te bezorgen aan Ruben (reclameadres onderaan). Bedrijven die niet adverteerden in de gedrukte gids kunnen tegen de kostprijs van 100 euro wel nog een digitale reclame van een vierde pagina laten verschijnen. De openingsbladzijde van de website komt er een leaderboard waarop maximum tien firmas kunnen adverteren. De kostprijs hiervoor bedraagt 250 euro per jaargang.
Alle correspondentie in verband met firmanaam, adres of tel dient te gebeuren via Rik. Deze in verband met reclameteksten gebeurt via Ruben.
Jaarlijkse Bib-boekenverkoop dit keer in Holstraat
Op zaterdag 2 april 2011 organiseert de Stedelijke Openbare Bibliotheek van Waregem weer een interessante verkoop van afgeschreven boeken, tijdschriften en cd-roms. Om de collectie actueel, boeienden uiterlijk verzorgd te houden, maar ook wegens plaatsgebrek moet de bib regelmatig wieden in het boeken- en tijdschriftenbestand. Alles gaat deze keer door op een nieuwe locatie : je bent welkom in de Holstraat 16 (het vroegere Kevin Shoes) op zaterdag 2 april 2011,van 9.00 u. tot 13.00 u. en van 14.00 u. tot 16.00 u.
De afgeschreven materialen zijn minimaal geprijsd, je kan echte koopjes doen. Het aanbod is zeer divers wat betreft titels en genres. Er is voor iedereen wel iets te vinden. Een romantitel die je om nostalgische redenen wil redden, een geïllustreerd informatieboek dat later nog van pas kan komen, een voorraadje kinderboeken waarmee je als grootouder verrassend kan uitpakken, : redenen te over om eens langs te komen bij de bib-boekenverkoop.
Boeken en cd-roms doen we van de hand aan 0,50 euro per stuk en tijdschriften aan 0,10 euro per stuk.In de namiddag passen we onze soldenprijzen dan nóg eens aan onder het motto 2 halen = 1 betalen (dus 2 boeken of cd-roms voor 0,50 euro ; de losse tijdschriftnummers zijn dan zelfs helemaal gratis).
Bibliothecaris Katrien Vanthuyne : Wij nodigen je alvast uit voor een bezoekje aan onze boekenverkoop : je kan naar hartelust snuffelen tussen werken die misschien nog een extra plaatsje verdienen op jouw boekenplank of in jouw tijdschriftenrek. De boekenverkoop in de Holstraat kan al gezien worden in het kader van de verhuis binnen een paar jaar naar de nieuwe bib op de site van het vroegere Ware Heem.
De Waregemse Holstraat heeft het de jongste jaren niet makkelijk : Teveel leegstond, een sfeerloze aanblik, niet in het wandelcircuit van de winkelstraten opgenomen. "Daar willen we iets aan doen door enkele initiatieven te nemen in het kader van de actie 'innovatieve straat', een idee van UNIZO" vertellen Frank Dewaele en de leden van zijn trekkersploeg in een bijdrage van het 1e nummer dit jaar van het verenigingsblad Wondernemen
Aanleiding van deze acties is het UNIZO project Innoverende Straat dat tegen eind 2011 in 20 West-Vlaamse handelszones een vernieuwende actie voorziet die de zones commercieel versterkt. Innoverende Straat stelt zich tot doel om tegen november 2011 in 20 West-Vlaamse handelszones een innovatieve actie uit te werken. Dergelijke actie moet de zone commercieel versterken.Het project wordt ondersteund door het Vlaams Agentschap Ondernemen en de 5 West-Vlaamse RESOC's.UNIZO realiseert het project in samenwerking met het Innovatiecentrum West-Vlaanderen en het Ondernemerscentrum Kortrijk.
UNIZO West-Vlaanderen en Handelaarscomité Holstraat lanceren in samenwerking met de stad Waregem het project'Innoverende Straat. "Dit project stelt zich immers tot doel om tegen eind januari 2011 een eerste innovatieve actie uit te werken die deze handelszone in Waregem commercieel versterkt," verklaart voorzitter Frank Dewaele van het handelaarscomité.
Enkele leegstaande panden in de Holstraat te Waregem werdenopgefleurd aan de hand van ludieke graffititekeningen rond het stripfiguurtje Holly. Het stripfiguurtje werd speciaal voor de gelegenheid bedacht en ontworpen. Holly geeft de aanzet tot een fotozoektocht in de straat.
Een zestal lokale handelaars, de bib en de stededelijke cultuurdienst sloegen de handen in elkaar en werkten enkele ideeën uit. De actie moet onder meer leiden tot het opwaarderen van leegstaande panden. Enkele van die panden werden opgefleurd met kleurrijke, ludieke striptekeningen van onze mascotte 'Hollie'. Dit alles met hel oog op de komst van de nieuwe stedelijke bibliotheek in 2012. De stedelijke bb krijgt op de site Ware Heem in de Holstraat een nieuw onderkomen samen met enkele commerciële ruimten,appartementen, parking voor 400 voertuigen en een esplanade. Het project omvat ook nieuwe ruime parkeermogelijkheden.
Boekenverkoop
De Holstraat ziet verlangend uit naar de komst van de stedelijke bibliotheek (2012), die zonder twijfel heel wat volknaar de straat zal leiden. "Daarom organiseert de trekkersgroep, in samenwerking met de bibliotheek van Waregem, op zaterdag 2 opril een boekenverkoop in het vroegere Kevinshoes. "Dit is een eerste test voor het project," stelt Henri Van Cauwenberghe van Handelaars Waregem Winkelstad. De actie moet normaliter heel wat volk op de been brengen op zaterdag 2 april. Er zijn immers boeken te koop tegen weggeefprijzen (0,5 euro). Dankzij de medewerking van de bib groeit dit zeker uit tot een niet te missen 'event' voor de Waregemse boekenliefhebber".
Win-win-situatie
De actie "innovatieve straat" mikt op een "win-win situatie" voor iedereen. "Vooreerst kan ze ertoe leiden dat eigenaars van leegstaande panden iets makkelijker een huurder of koper vinden," legt Jitske Leroy (UNIZO West-Vlaanderen) uit. "Voor de sta brengt dit een mooier straatbeeld mee en een opwaardering als winkelcentrum. En het is logisch dat nieuwe winkels ook nieuw cliënteel aantrekken, wat potentieel biedt aan de huidige handelaars.
Moor in feite staan alle handelaars voor een extra uitdaging. Ze doen er zeker goed aan samen te werken in plaats van alleen te innoveren in de eigen zaak. Door samen te werken kunnen initiateven genomen worden voor de stimulering van de 'buurt-economie' of de handelszone zelÍ; initiatieven die ieder voor zich apart niet kan nemen.Als handelaars gemeenschappelijk naar buiten treden, kunnen ze pas een echt handelscentrum vormen. Die spirit moeten we erin krijgen de komende maanden".
In de toekomst staat in samenwerking met de bib nog een boekenbeurs op het programma en op 13 november 2011 gaat Super Vlieg door met kinderanimatie, stoet , muziek en dans. Partners voor Super Vlieg zijn Cultuurcentrum De Schakel, de cultuurdienst, de academie voor beeldende kunst en beeld, woord en dans, SVZW en de bib.
Meer dan 60 jaar na Parijs wordt op vrijdag 1 april om 20 u. in de showroom van Mercedes-Benz Ghistelinck aan de Watertoren het wereldschokkend gebeuren uit Parijs 1945 Théatre de la Mode opnieuw tot leven gebracht in een totaalspektakel rond mode, film, theater, muziek en dans.Het is een origineel samenspel van hedendaagse mode en nostalgie, gepresenteerd dppr TV- en media-icoon Anne De Baetzelier. De modeshow wordt georganiseerd door de Waregemse afdeling van Business & Professional Women Belgium (BPW) in samenwerking met modechoreograaf Noël Mylle. De opbrengst gaat naar de palliatieve afdeling van de kliniek in Waregem.
De decors van toen worden vervangen door digitale beelden, de poppen door levende mannequins, acteurs en dansers en de kledij komt uit de modehuizen van Waregem. Dat "Théâtre de la Mode" een grote productie is bewijst al de cast met maar liefst 52 uitvoerders. Zestig mode- en lifestylezaken uit Waregem en omgeving werken hieraan mee en een deel van de opbrengst gaat naar het Palliatief Support Team van het Waregemse ziekenhuis Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes.
Het spektakel biedt de lokale afdeling van BPW de gelegenheid om zich te profileren. Caroline Couvreur, Greta Callens en Maryse Goeminne : Onze afdeling bestaat nu één jaar. 'Het gaat om een beweging van ondernemende vrouwen die regelmatig activiteiten organiseren. Een ervan is het modespektakel 'Théâtre de la Mode' van ex-Waregemnaar Noël Mylle, die al jaren goed thuis is in het wereldje van de mode en alles wat daarmee te maken heeft.
Bij de stichting van BPW stonden drie doelstellingen voorop: de vriendelijke relaties tussen de werkende vrouwen bevorderen, hun gemeenschappelijke belangen verdedigen en een hoge dienstbaarheid voor hun organisaties realiseren. Bij dit alles mochten geen politieke, religieuze of filosofische overtuigingen meespelen. Ook in België wil BPW de werkende vrouwen verder samen brengen om de krachten te bundelen in een constructief netwerk.
Daarbij vertrekken zij van volgende uitgangspunten:
■ streven naar een hoge kwaliteitsstandaard in de beroepsuitoefening
■ vrouwen bewust maken van hun verantwoordelijkheden op plaatselijk, nationaal en internationaal vlak
■ vrouwen en meisjes nog meer stimuleren tot zelfontplooiing o.m. via onderwijs
■ zich inzetten voor gelijke kansen en volledige gelijkwaardigheid
■ werken aan de uitbanning van discriminatie
■ begrip, samenwerking en vriendschapsbanden realiseren onder mekaar
Ik stelde het idee voor aan de collega's, vertelt Greta Callens. Mijn man overleed in oktober vorig jaar. Wij kwamen na de begrafenis in contact met het palliatief team en krijgen sindsdien persoonlijke nazorg. Voor mijn kinderen is dat heel belangrijk. En dat geldt ook voor mijzelf. Ik leerde de waarde van die zorgen ontdekken en waarderen en stelde ook vast welk goed werk het team van de kliniek op dat vlak levert voor nabestaanden. Ik wou iets teruggeven. Toen Noël Mylle mij opbelde en voorstelde om zijn modespektakel in Waregem te brengen en dat te koppelen aan een actie voor het goede doel, moest ik niet lang nadenken. Het Palliatief Support Team verdient dat. Met de centen zal het didactisch materiaal kopen dat helpt om jongeren te begeleiden wanneer hun vader of moeder is overleden. Zo heeft mijn dochter een boekje van het team dat het gemis en het verdriet om het overlijden van haar vader heel speciaal en doelgericht behandelt. Dat helpt.
Spectaculaire Modeshow
Regisseur Noël Mylle is in de modewereld geen onbekende en reeds 30 jaar de man achter de schermen van diverse modevoorstellingen. Hij werkte in Frankrijk, Italië, Nederland en België en creëerde concepten voor gerenommeerde modehuizen en designers. In 1987 ontmoet hij er Daniël Tribouillard, ontwerper van het haute couturemerk Léonard Fashion die toen president was van La Fédération Française de la Couture. Via deze weg begint hij in Parijs modeshows te organiseren. Via Parijs komt hij in Italië terecht en werkt er samen met Fabio Menconi, de eerste stylist van Gianni Versace en nadien assistent van Giorgio Armani.
Hij creëert ook modeshowtheater-concepten met themas zoals The Art of Fashion, Prestige de la Mode, La Passione della Moda, Mysteries of the East, The Four Elements, La Bella Italia, Hommage à Jacques Brel, etc In 2002 komt er een keerpunt is zijn leven en beslist hij om zich in te zetten voor projecten met een hart. Het leven haalde me in en ik werd meermaals met de dood geconfronteerd. Ik kwam in contact met Palliatieve Zorgen en dat liet zo een indruk op me na dat ik besloot om in eigen land te blijven en modeshows voor het goede doel te organiseren, vertelt Noël. Op 8 jaar tijd is het concept zo geëvolueerd dat reeds 52 serviceclubs en socio-culturele verenigingen beroep hebben gedaan op Noël om hun benefiet te realiseren. In 2010 creëert hij in het kader van Oostende Cultuurstad van Vlaanderen en het James Ensorjaar een nieuwe show: Théâtre de la Mode, geinspireerd op een historisch wereldgebeuren in Parijs 1945. De première vond plaats in het Casino Kursaal op 19 maart 2010. Het publiek was zo verrast door de vernieuwende en artistieke aanpak van het traditionele modeshow-gegeven, dat Théâtre de la Mode vanaf vandaag zijn visitekaartje wordt.
Praktisch
Een kaartje voor de show kost 25 euro. Daarvan is 5 euro bestemd voor palliatieve zorgen. Van elk verkocht drankje gaat er ook nog een euro naar datzelfde goede doel. Het aantal plaatsen is beperkt! Inkomkaarten zijn te verkrijgen in voorverkoop:
Komen we nog eens terug op de Leiekronkels bij de Nacht van de Geschiedenis van vorige dinsdag. Ir Jan Balduck startte zijn voordracht met enkele cijfers. De Leie ontspringt in Lisbourg bij Fruges (Artois) en kent een verval van 116 meter over een afstand van 188 km, waarvan 85 km in Frankrijk. De rivier is bevaarbaar vanaf Aire-sur-la-Lys (Ariën). Over 24 km van Houplines (Armentiers) tot Menen vormt de Leie de natuurlijke grens tussen Frankrijk en België. Historisch komt de eerste vermelding van aanpassingen aan de Leie en bijrivieren in 1267 met Margaretha van Konstantinopel, gravin van Vlaanderen en Henegouwen, die een stuk van de Deule (zijrivier van de Leie) afstond aan Rijsel met de verplichting om de kunstwerken aan te passen zodat de schepen de stad konden bereiken. Eén van de eerste belangrijke ingrepen op de Leie zelf was het graven van de kleine Leie in Kortrijk tussen 1386 en 1400. In de 17de eeuw startte Lodewijk XIV met de kanalisatie van de boven-Leie vanaf Komen en Menen tot Arien, dit met rechttrekkingen en het bouwen van enkelvoudige stuwen.
Krachtens een verordening van Karel VI werd in de jaren 1723-1724 een sluis gebouwd in Harelbeke en in 1766 al herbouwd. Een sluis bestond in die tijd uit een kom die een aantal schepen kon bevatten en die afwaarts begrensd was door een balkenstuw. De schepen verzamelden zich in de kom en werden bij het openen van de stuw op een watergolf afwaarts gevoerd. Daarna werden de schepen die opwaarts moesten, tegen de stroom in door de sluis getrokken door scheepstrekkers. Het openen van die sluizen gebeurde slechts een paar keer per week. Volgens een aantekening op een plan van 1822 in het archief van de Afdeling Bovenschelde in Kortrijk was de scheepvaart afwaarts Harelbeke slechts mogelijk op maandag en vrijdag gedurende twaalf uur.
Vanaf 1832 werden verschillende projecten uitgewerkt om de bevaarbaarheid van de Leie tussen Harelbeke en Gent te verbeteren. Zo werd in 1841 de bouw aangevat van een stuw in Sint-Eloois-Vijve. Op 28 juni 1850 werd de verbinding van de Leie in Deinze met de Brugse vaart in Schipdonk gerealiseerd. In 1861 werd op de Leie in Astene een stuw met een schutsluis gebouwd. Daarna werden alle stuwen met schutsluizen uitgerust, de stuw van Deinze op het Afleidingskanaal van de Leie tussen 1862-64 en de tuw van Sint-Eloois-Viojve in 1863. De oude sluiskom van Harelbeke werd herbouwd in 1880. .
Ir Jan Balduck gaf ook toelichting bij de bouw van de kanalen Bossuit-Kortrijk, Roeselare-Leie en Ieper-Komen. Dit laatste kanaal kon nooit in gebruik genomen worden en van de enorme investering blijft momenteel alleen nog een natuurgebied over. Het kanaal Bossuit-Kortrijk werd in recordtempo gegraven. Met de inzet van 1500 tot 2000 arbeiders en een 50-tal paarden bouwden in drie jaar 11 sluizen, een tiental bruggen en een tunnel in Moen van 604 m lengte buiten het graven van meer dan 15 km kanaal. Het kanaal werd op 1 oktober 1860 in gebruik genomen in aanwezigheid van koning Leopold I.
Het kanaal van Roeselare naar de Leie werd gegraven tussen 1863 en 1871 in de vallei van de Mandel tgussen Roeselare en Ingelmunster. Afwaarts Ingelmunster werd een kleine zandrug doorsneden, zodat het kanaal in Ooigem in de Leie uitmondt. Het kanaal dat een lengte heeft van 16,6 km. Bestond aanvankelijk slechts uit één pand van Roeselare tot Ooigem. De verbinding met de Leie werd verzekerd door de in Vlaanderen unieke drietrapssluis van Ooigem, die op 1 januari 1872 officieel werd geopend. Tussen 1934 en 1942 werd het kanaal een eerste keer verbreed van 13,5 naar 24 meter, maar de bruggen en sluizen bleven ongewijzigd. Bij de tweede verbreding tussen 1968 en 1980 gingen deze wel mee in de investering. De nieuwe sluis in Ooigem werd in dienst genomen op 14 december 1973.
Een laatste onderdeel in de deskundige uitleg van Ir Balduck handelde over de herkalibreringswerken van de Leie vanaf 1966. Aanleiding was de wet van 9 maart 1957 om de voornaamste Belgische waterwegen aan te passen aan de Europese tonnenmaat van schepen van 1350 ton. De Leie was oorspronkelijk niet opgenomen in dit plan, maar na belangrijke overstromingen in december 1965 en 1966 schreeuwden om het steeds dreigende overstromingsgevaar eindelijk te bannen. De toenmalige minister van Openbare Werken Jos De Saeger had daar oren naar en er volgden van 1966 tot 1980 ingrijpende werkzaamheden tussen Deinze en Kortrijk (niet inbegrepen). In Sint-Baafs-Vijve werd in een nieuwe doorsteek een nieuwe schutsluis gebouwd. De stuw, die pas was gebouwd in 1953, kon behouden blijven.
Ondertussen staat de evolutie ook in de watertransport niet stil. DeEuropese Commissie stelde 30 projecten voor, die de ontwikkeling van het vervoer in Europa moeten vergemakkelijken. Binnen het project Seine-Noord Europa, goedgekeurd door het Europees Parlement op 29 april 2004, dient in verschillende stappen de doorvaart van konvooien klasse Vb q(11,4 m x 185 m) mogelijk te maken. De Vlaamse regering besliste op 16 juni 2006 om de Leie in te schakelen in dit project. Om dit te realiseren moet er een nieuwe brug komen in Desselgem en zullen de sluizen van Harelbeke en Sint-Baafs-Vijve moeten worden gesplitst en het traject Menen-Deinze zal ongeveer met één meter moeten verdiept worden tot 4,5 meter.
Met OPUS XX word je op 25 maart in Waregem getrakteerd op een theaterervaring pur sang: Sofie Decleir, moederziel alleen op het grote podium, doet je in anderhalf uur de hele wereldgeschiedenis uit de doeken. En dat historische element spreekt ons bijzonder aan om hier voor deze voorstelling van theater Zuidpool meer aandacht te hebben dan de 50-tal andere dit seizoen in De Schakel. Sofie Decleir maakt van deze monoloog echter vooral een parel van een theatervoorstelling en is volgens theaterrecensenten zo wezenlijk essentieel in vorm en inhoud, zo subtiel in spel en decor, zo zwaar regent het feiten.
De twintigste eeuw is voorbij. In geen enkele andere eeuw heeft de mens op zon korte tijd zo veel verwezenlijkt en tegelijk zo veel verschrikking teweeggebracht. Op basis van Europeana: een zeer korte geschiedenis van de twintigste eeuw van Patrik Ourednik hebben Jorgen Cassier, Sofie Decleir en Koen van Kaam deze monoloog gecreëerd. Niet alleen de feiten die in het boek aan bod komen maar ook de vertelstijl van Ourednik wordt overgenomen. Sofie Decleir spuwt anderhalf uur lang feiten, namen, cijfers en samenhangen. Een prestatie die op zich al indrukwekkend mag worden genoemd. De manier waarop de voorstelling in elkaar is gezet, is sober en contrasteert scherp met de vaak exuberante feiten die aan bod komen.
Sofie Decleir heeft haar afkomst. In 1994 zwaaide ze af van Studio Herman Teirlinck. Speelde bij de KVS, het Toneelhuis en Antigone. Betrok in 2005 mee Zuidpool met Koen Van Kaam, Jan Bijvoet en Jorgen Cassier. Maar Herman Teirlinck zal van het geslacht Decleir altijd de beschermengel blijven, en zijn Dramatisch Peripatetikon de bijbel. De speler staat centraal, de rest is franje. Van vader Jan, een bonkige kop, zijn het vooral zijn monologen die mensen zich herinneren. De dochter had altijd iets fellers, soms op het randje van kijk eens wat ik kan'.
Hier heeft Sofie Decleir haar tekst, gebaseerd op de overdonderende novelle Europeana (2001) van de Franse Tsjech Patrick Ourednik. Het is een machtige encyclopedie van de twintigste eeuw, maar met de toon van een kinderboek. Weetjes: dat als je alle Amerikaanse lijken van D-Day achter elkaar zou leggen, ze achtendertig kilometer meten. Opsommingen: van soorten gas en soorten bommen, van ismen in de kunst. Wetenschap: astrofysica, psychoanalyse, gentechnologie. Uitvindingen: de bustehouder, de kunstmaan, de barbiepop, huisdieren.
Patrik Ouředník, Europeana, Een zeer korte geschiedenis van de twintigste eeuw
Historici hebben het weleens over de korte twintigste eeuw. Bij hen houdt de negentiende eeuw pas op in 1914, bij het uitbreken van de Grote Oorlog; omdat daarmee een echte breuk optrad met het tijdperk daarvoor. Maar de eeuw eindigt al met de val van het Sovjet-communisme, die inzette in 1989. Al kregen de Oostblok-landen toen ook pas kans om de erfenis van de Tweede Wereldoorlog te verwerken. Polen bijvoorbeeld is nog niet eens zo ver.
Omdat de Tweede Wereldoorlog mede ontstond uit de frustraties over de afwikkeling van de Eerste, kan het best zijn dat historici over een paar eeuwen beide wereldbranden als éen groot conflict gaan zien. Visies op het verleden veranderen. Zoals de historicus Pieter Geyl zei: geschiedenis is een discussie zonder eind. En gelukkig ook maar, voor de beoefenaars.
Knap aan dit boekje van Franse Tsjech Ouředník (156 blz.) is daarom dat het zowel feiten geeft over de twintigste eeuw, als de soms belachelijk achterhaalde visie op die feiten van geleerden uit die periode. Misschien is dit bedoeld als tegenwicht, omdat zijn blik nogal grimmig uitpakt. Anders kan ik diens nadruk op de gruwelijkheden van de afgelopen eeuw niet goed verklaren.
Goed, hij wisselt die akeligheden in de tekst steeds af met rare gebeurtenissen, of grappige uitvindingen uit dezelfde tijd. En ook staan er op elke pagina inzetjes die een ironisch commentaartje geven op de tekst. Bovendien gebruikt Ouředník een opsomstijl, door bijna elke zin opnieuw met het woordje en te beginnen, wat soms hilarisch uitpakt.
Het boekje Europeana van de Tsjechische schrijver Patrik Ourednik is van een verbijsterende originaliteit en eenvoud die je confronteert met verrassende gebeurtenissen die de vorige eeuw gekleurd en getekend hebben. Hierbij etaleert de auteur niet allen een grote eruditie maar ook een hoogst originele visie op de hedendaagse geschiedenis. Het is een eeuw van wereldoorlogen en racisme, van holocaust en nazisme, van communisme en kapitalisme. Waarbij hij tegelijk inzoomt op schijnbaar banale gebeurtenissen als de betekenis van kauwgum, het nut van geperforeerd toiletpapier, de impact van de barbiepop, het belang van wegwerpluiers, de reden waarom Stalin zich keerde tegen het esperanto, en uitlegt waarom het Duitse leger speciaal gasmaskers ontwikkelde voor honden als antwoord op de uitvinding van paardengasmaskers door de Fransen.
Sofie Decleir in OPUS XX op vrijdag 25 maart - 20u
Jongerenmeter over tevredenheid van de jonge Waregemnaar
JONGCD&V Waregem wil de mening van de jonge Waregemnaar kennen.De jongerenbeweging van CD&V peilde daarom met de Jongerenmeter naar de tevredenheid omtrent een aantal maatschappelijke themas, zoals o.a. werk, ondernemen, uitgaansfaciliteiten en fietsinfrastructuur. De resultaten van dit onderzoek werd vandaag bekendgemaakt.
De resultaten van het exploratief onderzoek moeten de wensen en bekommernissen van de jongeren in Waregem blootleggen en moeten het stadsbestuur toelaten het Waregemse beleid hierop af te stemmen. De peiling werd eind vorig jaar afgerond en vandaag worden de resultaten voorgelegd en toegelicht.Er werden in totaal 100 jongeren ondervraagd in de leeftijdcategorie 16-35.
JONG CD&V wil als politieke jongerenbeweging de vinger aan de pols houden van de inwoners om zo het beleid zo goed mogelijk af te stemmen op de wensen en verlangens van de mensen. Samengevat stelt JONG CD&V Waregem dat de jonge Waregemnaar over het algemeen vrij positief is over de Waregemse infrastructuur en aanbod. De jongeren tonen zich bezorgd omtrent de (toekomstige) betaalbaarheid van de woningen, maar kijken met bijzonder veel vertrouwen en perspectief naar de toekomstige projecten in Waregem. Dit is voor de CD&V-jongeren een aanmoediging om het goeie beleid van de afgelopen jaren verder te zetten en nog te versterken op de moeilijke punten.
Resultaten
Waregem blijft een uitgaansstad.Dat blijkt uit de peiling naar de favoriete uitgaansplek bij de doelgroep, waarbij ze spontaan 5 locaties moesten opsommen. Heteerste antwoord werd als top of mind beschouwd. 26% van de respondenten noemde Waregem bij één van zn favoriete uitgaansplekken. Daarmee doet Waregem het merkelijk beter dan Kortrijk maar moet wel Gent laten voorgaan. Dat wordt ook bevestigd bij de top-of-mind vraag.
Waregem fietsvriendelijk.
Lode Soenen : We vroegen de jonge Waregemnaars naar de kwaliteit van de fietspaden en van de fietsstallingen. Deze werden matig tot goed beoordeeld.
Een moderne multifunctionele bibliotheek.
Waregem bouwt een gloednieuwe bibliotheek en dat laat de inwoners niet onbewogen. We verzamelden de belangrijkste verwachtingen van de jonge burgers ten aanzien van het project. Een groter aanbod boeken en cds, een cafetaria en meer IT-toepassingen bleken hierbij duidelijk de belangrijkste vereisten.
Waregem werkt en is ondernemend.
Het grote merendeel van de ondervraagden is ervan overtuigd dat er in de regio Waregem voldoende werk te vinden is (64%). Een onderneming starten blijkt iets minder vanzelfsprekend, maar ook daar zijn de jongeren vrij positief (53%).
Wonen in Waregem: een duur imago ondanks maatregelen Betaalbaar wonen is voor de meeste jongeren een topprioriteit. Op de vraag of er in Waregem voldoende betaalbare woningen zijn, antwoord 68% van de respondenten neen. Een beduidend hoog cijfer dat aantoont dat Waregem ondanks een brede waaier aan betaalbaarheids-maatregelen (sociale huisvesting, premies allerhande ), nog te kampen heeft met een imagoprobleem.
Opvang? Nog ver van mn kinderbedje.
44% van de respondenten geeft aan dat er voldoende kinderopvang te vinden is in Waregem. De eerder jonge leeftijd van een groot deel van de ondervraagde groep (veel studenten), verklaart het hoge percentage geen mening rond dit onderwerp. (35%)
De Stadswinkel: concept spreekt aan.
De meeste respondenten hebben in de ondervraging (juni en augustus 2010 de stadswinkel is open gegaan op 28 september 2010 ) nog niet gehoord van de stadswinkel (61%) maar zijn duidelijk wel gewonnen voor het concept, bij nadere uitleg. Vooral de openingsuren spreken enorm aan (48%).
Resultaten Poll Moet wareber doorgaan met e-Waregem ?
74 van de 109 deelnemers aan de rondvraag willen dat wareber doorgaat met e-Waregem en 35 zouden liever hebben dat e-Waregem stopt. Telkens zijn er nuances in het antwoord, gekozen uit de zes mogelijkheden.
Bij de neen-stemmers oordelen er 15 dat het oorspronkelijke doel van de internetkrant is gerealiseerd (archief van 1 jaar activiteiten in Waregem).14 bezoekers vinden dat de oorspronkelijke nood intussen is opgevuld door andere Waregemse blogs. 6 andere bezoekers vinden dat e-Waregem de auteur de tijd ontneemt om te werken aan heemkundige bijdragen.
Bij de enthousiaste bezoekers die wensen dat deze internetkrant verder wordt aangevuld, zijn 14 ook tevreden met een minder actieve opvolging en tonen er zich niet minder dan 60 bereid om actief mee te werken. Dat is ruim 55 % van alle deelnemers aan de rondvraag. Daarvan onderscheiden we 35 bezoekers die gewoon actief willen meewerken aan e-Waregem en 25 bezoekers die aangeven mee te willen zoeken naar informatie voor historisch getinte bijdragen.
Vooral voor hen van deze laatste categorie kan gezegd dat het een van de hoofdmotieven bij de opstart van de Waregemse internetkrant was om langs deze weg interactief historische en heemkundige informatie te verzamelen over de regio Waregem. e-mail mij met suggesties en/of reageer met historische aanvullingen en verbeteringen op bijdragen via de knop ‘reageer’.
e-Waregem is de opvolger van Wareber, wat staat voor Ware(gem) bekeken door Ber(nard). De voorganger telt meer dan 400 geïllustreerde bijdragen. Bij een klik op de foto krijgt u een grotere weergave van deze illustratie. Onze webruimte van 30 MB voor foto's was opgebruikt. Liever dan de foto's van onze oude bijdragen te verwijderen, kozen we voor deze opvolger.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Zoeken met Google
U kunt meewerken met e-Waregem. We willen hier uw historische of heemkundige bijdragen publiceren over belangrijke gebeurtenissen in de regio vorige eeuw(en), geschiedenis van nog bestaande en/of verdwenen herbergen, belangrijke culturele figuren, ...
Publicatie kan dan misschien nieuwe elementen losmaken bij de lezers, die we willen oproepen om hun ervaringen over deze onderwerpen te delen en de bijdragen zonodig te verbeteren of aan te vullen.
We wachten uw reacties in op "e-mail mij" of in "reageer".
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz.
Laat het historisch erfgoed of het levend archief uit het geheugen van uzelf, uw ouders en grootouders niet verloren gaan. We willen met e-waregem meewerken om deze informatie te bundelen in verschillende heemkundige rubrieken. Regelmatig worden ook oudere teksten aangepast of verbeterd, zodat uiteindelijk een waarheidsgetrouw en zo volledig mogelijk beeld overblijft voor het archief. We doen hier een oproep om daaraan mee te werken en eventuele verbeteringen of mogelijke aanvullingen te melden, waarvoor dank.
Dank voor bezoek. Op 10 oktober 2006 werd deze 'e-Waregem' beoordeeld (basis van meest aantal verschillende bezoekers) als 18de site op een totaallijst van 8903 Vlaamse blogs (241.428 berichten). Voorganger 'Wareber' stond nog altijd op 19.
Resultaat Poll 'Kunst in Straatbeeld'
94 deelnemers19 neen 75 ja Ruim 80 % staat dus achter idee van Kunst in Straatbeeld, vooral als opwaardering voor de stad.
ja, het is een opwaardering voor de stad51 % (48)
neen, ik heb daar geen belangstelling voor4 % (4)
ja, als het past bij de omgeving15 % (14)
neen, ik ben daar tegen wegens last en kost11 % (10)