| de laatste dagen toevallig met underground-dichters kennisgemaakt, die ik de nieuwe rebellen noem: de russische kirill medvedev en de deens-palestijnse yahya hassan. vooreerst een lang gedicht van medvedev: 
 (Op 1 mei 2014 verscheen de bundel 'Alles is slecht', met gedichten, essays en acties van de Russische dichter en activist Kirill Medvedev. )
 
 
 in de smolenski supermarkt in de smolenski supermarktop de hoek van de tuinring
 en de arbat
 heb ik een potje sprotpaté gevonden
 dat zeven roebel kostte
 midden in een berg
 dure
 luxeproducten;
 op het potje stond
 dat een van de ingrediënten
 parelgerst was
 ik nam
 twee potjes
 omdat ik meende
 dat dit een speciale aanbieding was
 voor de buurtbewoners
 die hier iedere dag
 komen winkelen
 maar die natuurlijk
 niet zo rijk zijn
 als die volgevreten burgermannetjes
 die hier vanuit andere stadsdelen
 komen aanrijden in hun auto’s
 om voorraden in te slaan;
 ik nam de paté
 en begon de rekken
 met producten
 af te lopen:
 ik was nog op zoek
 naar niet al te dure
 vis
 en ik keek mijn ogen uit
 naar de producten
 die daar op de rekken
 lagen
 en naar de tijdschriften
 die er heel vreemd uitzagen
 in dat decor van voedsel
 ik liep daar
 zo lang rond
 dat de bewakers
 die de wacht hielden
 om diefstal te voorkomen
 het zat werden
 me in de gaten te houden
 ik vond het daar nu eenmaal
 zo mooi
 ik had het daar
 zo naar mijn zin;
 ik herinner me dat ik
 niet werd afgeleid
 door de andere klanten
 omdat ze mij
 niet interesseerden
 er waren
 trouwens
 niet zo veel klanten
 onverschillig
 bijna zonder te kijken
 stouwden zij
 die mandjes op wieltjes
 vol met producten
 terwijl ik
 met zorg
 en piëteit
 ieder product onderzocht
 en me overgaf aan de lectuur
 van de geraffineerde benamingen
 van die prachtig verpakte etenswaren,
 soms deden die mijn hoofd duizelen
 (er was bijvoorbeeld een product
 met de naam
 ‘twee regenboogforellen’)
 ik liep daar zo lang rond dat
 ik uiteindelijk
 ten prooi viel
 aan een vreemd
 gevoel;
 het was een soort
 melancholie;
 het was
 een akelig soort
 verstikkende melancholie,
 een soort medelijden;
 ik kreeg erg te doen
 met die vissen,
 met de wijn,
 enkele honderden soorten,
 die verkocht werden
 in die winkel,
 en met al die gebakjes,
 die tijdschriften,
 die snoepjes,
 die enorme dozen snoepjes,
 die gigantische stukken vlees,
 en vis,
 een tijdlang staarde ik
 naar al die
 mooie domme dure
 blingbling
 die daar verspreid lag
 op de rekken
 van de supermarkt
 en ik begreep
 dat dit wellicht
 de basisbrandstof was
 van onze maatschappij
 (niet omdat we allemaal
 in een consumptiemaatschappij leven,
 maar gewoon omdat
 de rest
 entourage is
 terwijl je van voedsel
 kan zeggen wat je wil
 maar het zijn proteïnen
 het is de basisgarantie
 voor gezinsgeluk en welvaart
 in wezen wordt alles
 veroorzaakt door voedsel,
 en daarom hoeft het
 misschien niet te verbazen
 dat voedsel de oorzaak is
 van gezinnen die uiteenvallen
 van relaties die stuklopen
 en van moorden);
 na zo nog wat rondgelopen te hebben
 drong het besef tot me door
 dat mijn verstikkende gevoel van medelijden
 met die producten
 ook een soort
 fetisjisme was
 en ook
 een vorm
 van materialisme;
 want eigenlijk is er geen reden
 om te doen te hebben met de producten
 die dat alles
 veroorzaken;
 ik betaalde voor een visfilet
 en voor de twee potjes
 van die verbazingwekkend goedkope paté
 die ik bij mezelf
 ‘de paté der armen’ noemde
 en toen ik op straat stond
 met die producten
 drong het tot me door hoe vaak
 mijn afschuw
 voor de grimas van de consumptiemaatschappij
 omslaat in sentimentaliteit
 Kirill Medvedev behoort samen met de feministische punkgroep Pussy Riot en het kunstenaarscollectief Chto Delat uit Sint-Petersburg tot de jongere generatie schrijvers en kunstenaars in Rusland die zich verzet tegen het regime van Vladimir Poetin.
 Uit protest tegen het corrupte en ingedutte literaire milieu in zijn land kondigde Medvedev in 2003 het einde aan van zijn literaire carrière. Een jaar later gaf hij ook zijn copyright op, zodat tegenwoordig alleen nog piraatedities van zijn werk kunnen verschijnen.
 Een paar jaar geleden begon Medvedev in Moskou een eigen uitgeverij, die voornamelijk door hemzelf verzorgde vertalingen van westerse marxistische auteurs als Pier Paolo Pasolini, Herbert Marcuse en Alain Badiou publiceert. Daarnaast speelt hij in de band Arkady Kots, vernoemd naar de Russische dichter die DeInternationale in het Russisch vertaalde. Met die band brengt hij teksten van de bekende Russische ‘kunst-terrorist’ Aleksandr Brene ten gehore.
 Kirill Medvedev. Alles is slecht. Gedichten–Essays–Acties. Leesmagazijn, 2014. Vert. uit het Russisch door Pieter Boulogne. Met een inleiding door Keith Gessen. ISBN: 978-94-91717-09-3. € 19,95.
 zie ook http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2014/05/08/voorpublicatie-kirill-medvedev-in-de-smolenski-supermarkt 
 |