't Helpt altijd dat uw vriendjes overal rondhangen...
Of wat denkt U van onderstaand epistel dat één van de vriendjes in den Brabbes zijn brievenbus deponeerde?:
Schriftelijke vraag van Dirk Peeters aan mevrouw Hilde Crevits, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken over de aanleg van een vaste oeververbinding aan brug 4 in Arendonk.
In de gemeente Arendonk bestaat er al geruime tijd commotie rond de aanleg van een vaste brug ter vervanging van een ophaalbrug aan brug 4. Ten bewijze hiervan de ondertussen 3 bouwaanvragen die de NV De Scheepvaart hiervoor al indiende.
Deze zone van het kanaal Schoten is in het provinciaal plan Multifunctioneel ontwikkelingsperspectief en strategisch beleidsplan voor het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten ook ingekleurd als groen, recreatief en toeristisch gebied. Er staat ook gestipuleerd dat een hogere verkeersdynamiek hier dient vermeden te worden.
Nu plots en onverwachts - geeft de NV De Scheepvaart in een schrijven van 15 juli 2009 aan het College van Burgemeester en Schepenen van Arendonk te kennen dat zij de bouwwerken voor de constructie van deze nieuwe brug in de maand september zal aanvatten.
Zij steunen hiervoor op de stedenbouwkundige vergunning 403.003 die verleend werd op 28 september 2007. Dit is de tweede aanvraag die werd ingediend door de NV De Scheepvaart.
Hierbij moet opgemerkt worden dat er een nieuwe, derde vervangende - aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning voor dezelfde brug (Brug 4), werd ingediend door de NV De Scheepvaart. Het openbaar onderzoek liep tot eind mei 2008.
Volgens de juridische info die ik in deze zaak verzamelde is door deze vervangende (derde) aanvraag de eerdere aanvraag komen te vervallen. NV De Scheepvaart heeft door zijn nieuwe aanvraag te kennen te geven te verzaken aan de eerder verleende vergunning. Deze aanvraag is dus komen te vervangen. De Raad van State sprak zich in verschillende zaken in die zin uit.
De derde aanvraag werd ingediend omdat Natuurpunt dreigde klacht in te dienen bij de Raad van State tegen de aanvaag die nu dreigt uitgevoerd te worden. Een klacht waarvan ze uiteindelijk na overleg op terug gekomen zijn.
Deze nieuwe aanvraag werd ingediend als gevolg van een compromis, bemiddeld door NV Ravago, tussen NV De Scheepvaart en Natuurpunt. Deze laatste was dan bereid haar verzoekschrift bij de raad van state in te trekken.
Graag vestig ik hier nog uw aandacht op het volgende:
1. AROHM Antwerpen weigerde eerder deze bouwaanvraag (Dirk Brusseleers, 22 juni 2006);
2. Na het openbaar onderzoek werden de dimensies van de constructie substantieel gewijzigd. De brug kreeg een breedte van 9,84 meter ipv 8, zijnde +23 %; de hellingen gingen van 6 naar 4,5 en 4,1 % waardoor de constructie heel wat langer werd. Dit zijn geen kleine aanpassingen meer die op een werfvergadering worden afgesproken en die in een asbuilt-plan worden opgenomen.
Hierdoor wordt de landschappelijke impact veel groter in een kwetsbaar gebied aangeduid als een groene, recreatieve zone.. Een dergelijke substantiële wijziging dient m.i. zeker terug aan een openbaar onderzoek te worden onderworpen omdat we weer over een nieuw dossier spreken.
3. Werken van deze omvang in dit kwetsbaar gebied moeten gepaard gaan met een MER wat hier totaal ontbreekt. Een simpele bouwaanvraag zonder meer kan hier niet in dit gebied.
Gelet op het voorgaande zijn mijn vragen aan de minister de volgende:
1. Deelt de minister de mening dat NV De Scheepvaart aan zijn vergunning heeft verzaakt door een nieuwe aanvraag in te dienen?
2. Is de minister ook van oordeel dat er na zulke ernstige wijzigingen (wegbreedte, brughellingen) in het bouwplan ook terug een openbaar onderzoek moet georganiseerd worden.
3. Kan dit werk - in tegenstelling met het provinciale beleidsplan zonder MER gerealiseerd worden? Wat is dan nog de waarde van het multifunctioneel toekomstperspectief dat de provincie Antwerpen opmaakte?
4. Zal de minister de bouw van deze brug alsnog een halt toeroepen en toezien op een correct procedureel verloop want nu dreigt deze brug zonder geldige bouwvergunning gebouwd te worden?
Dirk Peeters
Vlaams volksvertegenwoordiger,
7 september 2009