Het weer.
Deze ochtend verliet een zwakke regenzone ons land via Duitsland maar het bleef nog vrij grijs. In de namiddag verschenen er enkele opklaringen en ontwikkelden er zich enkele buien, vooral dan in het westen. 's Avonds bereikte een gestructureerde buienlijn ons land. Enkele donderslagen waren niet uitgesloten. Het werd vrij winderig met een matige tot vrij krachtig zuiden- tot zuidwestenwind met rukwinden tot 50 à 60 km/h. De maxima schommelden tussen 15 graden in Hoog-België en 19 tot 21 graden in Vlaanderen.
Actueel.
Door een vertragende vraag naar aardolie en een toenemend aanbod zijn de markten op weg naar een groot overschot tegen 2030, zegt het Internationaal Energieagentschap (IEA).
In zijn nieuwe marktvooruitzichten, gebaseerd op de huidige beleidsmaatregelen en tendensen, stelt het IEA dat de vraag naar olie wereldwijd zal vertragen, onder impuls van de energietransitie. Daarbij zullen onder andere het toenemend aantal elektrische auto's, een betere brandstofefficiëntie bij auto's met verbrandingsmotoren en een afnemend gebruik van olie voor stroomproductie in het Midden-Oosten er voor zorgen dat een hogere olievraag in snelgroeiende economieën in Azië (met name India en China), de luchtvaartindustrie en de petrochemie meer dan gecompenseerd wordt. Het IEA voorspelt dat de globale vraag van olie tegen het einde van het decennium zal plafonneren rond de 106 miljoen vaten per dag. In 2023 bedroeg de wereldwijde vraag 102 miljoen vaten. Tegelijk ziet het IEA een toename van de olieproductie, aangevoerd door de VS. Het aanbod zal daarbij hoger komen te liggen dan de vraag en 114 miljoen vaten bereiken tegen 2030.
De run.
Eigenlijk stond er een wedstrijd in Thimougies geprogrammeerd. Maar de weersvoorspellingen waren zodanig slecht, regen- en onweersbuien, dat ik deze in laatste instantie toch maar heb geschrapt. In de plaats dan maar een intensieve tien mijl gelopen op de Finse piste. Intensief, inderdaad, want als vervanging voor deze wedstrijd kon ik toch moeilijk zomaar enkele kilometers rondhuppelen. Eigenlijk wou ik bewijzen dat ik vandaag wel degelijk klaar was voor een wedstrijd. Maar het mocht niet zijn. Het was een moeilijke maar allicht wel verstandige beslissing.
Details: 4.49/km - 944 c - 172 pasfrequentie - 17,8°.
|