Het weer.
Veel wolken met lokaal lichte regen of motregen.
Vandaag kregen we de hele dag veel wolken met in de voormiddag tijdelijk kans op wat lokale lichte regen. In de namiddag begon het te regenen over het westen en het noordwesten, maar over het oosten bleef het dan nog vaak droog tot ‘s avonds.
De maxima lagen tussen 9 of 10 graden op de Ardense hoogten en 14 of 15 graden in Laag- en Midden-België.
Er waaide een meestal matige en over het westen soms een vrij krachtige wind uit zuidelijke richtingen.
Actueel.
ECONOMIE
Fietsen naar en van het werk brengt op.
Het blijkt dat steeds meer mensen naar het werk fietsen. In de eerste helft van 2025 gebruikten bijna dubbel zoveel werknemers de fiets als in 2019. Vooral in Vlaanderen groeit het aantal snel: één op de drie Vlamingen fietst wekelijks minstens één keer naar het werk.
De fietsvergoeding zit daar voor wat tussen. Sinds 2023 hebben alle werknemers er in principe recht op, al gelden er uitzonderingen. Zo kan een collectieve arbeidsovereenkomst stipuleren dat een werknemer met een bedrijfswagen geen fietsvergoeding kan opstrijken.
Er zijn twee soorten fietsvergoedingen. De facultatieve fietsvergoeding bestaat al langer. Die is geregeld per sector of bedrijf en bedraagt nu 36 eurocent per effectief gefietste kilometer. Tot een jaarbedrag van 3610 euro betaal je als pendelaar geen RSZ of belastingen.
Daarnaast bestaat sinds 2023 de veralgemeende fietsvergoeding. Een kilometer levert hen 29 eurocent op. Met een kanttekening: de werkgever dient slecht maximaal 20 kilometer per enkele rit te vergoeden. Wie verder fietst, doet dat onbetaald. De vrijgestelde som op jaarbasis is wel dezelfde.
De gemiddelde fietsende pendelaar houdt er jaarlijks ongeveer 460 euro aan over. Maar doorwinterde fietsers komen effectief aan het maximum van 3610 euro. Zij haspelen minstens 10000 kilometer af en verdienen daarmee een stevig maandloon extra. Om dat te halen moet je 220 dagen met de fiets komen, telkens zo’n 23 kilometer enkel afleggen en de volle 36 eurocent per getrapte kilometer krijgen.
Maar natuurlijk draait niet alles enkel om geld. Onderweg heb je immers ook je lichaamsbeweging!
Nadeel: het is niet ongevaarlijk. Je hebt onderweg vaak opritten van huizen, zijwegen en kruispunten die niet conflictvrij zijn.
Terug in de tijd: zondag 3 oktober 2010.
8 km gelopen (13 rondjes Finse piste). Chrono 0:41:45. Gestart om 8 uur. Ideaal weertje, windstil, droog en zo’n 15°. Het was lang geleden dat ik nog eens een ochtendrun deed. Ik wil stilaan toch terug proberen om het aantal kilometers wat op te drijven. September was wat dat betreft een eerder magere maand.
Het eerste doel is mij voor te bereiden op de laatste run van het Oostends loopcriterium, de Massajogging Meubelen de Olifant. Deze wedstrijd wordt gelopen op 16 oktober om 15 uur. Start en aankomst in de Manitobalaan ter hoogte van de E. Van Glabbekestraat. Het is de laatste wedstrijd van het criterium. Als ik erin slaag om hieraan deel te nemen zal ik alle vijftien wedstrijden gelopen hebben. Iets wat ik toch een prestatie op zich vind. Wat mij betreft zouden er best wat extra puntjes mogen gegeven worden voor mensen die meer wedstrijden lopen dan de twaalf beste uitslagen die in aanmerking komen voor het eindklassement. Niet dat het voor mij nog iets zou uitmaken maar hiervoor een kleine beloning geven zou best mogen. Maar zoals reeds een aantal keer gezegd: proficiat aan de organisatoren van dit criterium.
Een tweede doel in het najaar zou eventueel nog een marathon zijn. Maar dan moet ik de voorbereiding op de wedstrijd in Oostende over 10 km wel kunnen afwisselen met wat langere duurlopen. Bovendien moet een en ander kunnen ingepast worden in het privé- en werkprogramma. De komende dagen en/of weken zullen hier uitsluitsel moeten over brengen.
Gevolgd: Sparta Waasmunster – Wachtebeke 3e provinciale Oost-Vlaanderen.
Een verdiende overwinning van de bezoekers die aan de rust met 0-1 leidden.
In de tweede helft steriel overwicht van de thuisploeg maar het was Wachtebeke dat de betere kansen kreeg en die ook beheerst afwerkte.
Eindstand 0-3.
De run vandaag.
TR289 – afstand 5km000 – chrono 0:36:38 – km-tijd 7.19 - calorieën 305 – temperatuur 15,0° - gewicht 60,3 kg – hartslag 80-120 – pasfrequentie 157 – niet veel kilometers vandaag; ook een matig tempo; normaal morgen wedstrijd maar dat zal niet kunnen doorgaan wegens het voorspelde stormweer

|