Dank u Kate Moss: hotpants zijn ontzettend populair
Dank u Kate Moss: hotpants zijn ontzettend populair
Nadat Kate Moss voor Louis Vuitton in hotpants op de catwalk
verscheen, vliegt dit onthullende kledingstuk de deur uit in
Groot-Brittanië.
Het beeld ging ondertussen al de hele wereld rond: Kate Moss met een
sigaret in de hand, maar vooral een ultrakort shortje op de catwalk voor
de herfstcollectie van Louis Vuitton. Hoewel dit kledingstuk niet
makkelijk te dragen is door de mogelijke onthulling van cellulitis, is
dit toch razend populair.
Katie Grand van de Britse modeketen
Topshop: "We verkopen door designer Marc Jacobs voor Louis Vuitton nu
duizenden hotpants. Ondertussen verscheen deze look al in tal van
modebladen. Meisjes laten zich hierdoor inspireren en beseffen dat ze
hotpants in het dagelijkse leven kunnen dragen door te combineren met
een chique jasje." Andere celebs volgen nu het voorbeeld van het
topmodel. Actrice Amanda Seyfried verscheen het afgelopen weekend in
kort shortje op de rode loper. Gelukkig
is het nu met de koudere temperaturen geoorloofd om dit te combineren
met dikke panty's, om het gepieker over cellulitis te beperken. Helemaal
trendy is dit shortje te dragen met stoere enkellaarsjes en een dikke
jas. 1.
Zorg ervoor dat je benen er op hun best uitzien wanneer je transparante
panty's draagt: onthaar ze en breng wat bruiningscrème aan. Ga ook naar
het fitnesscentrum om ze zo strak mogelijk te maken.
2. Hou je topje eenvoudig: kies een eenvoudig t-shirt of wollen truitje.
3. Als je een hakje wil dragen, ga dan eerder voor een stevig exemplaar, in plaats van een stiletto. (br.hln)
Hoe komt het dat
jouw vriendin er stralend uitziet in die blauwe trui terwijl jij er
vermoeid of bleek mee staat? De reden is simpel: kleuren moeten passen.
Achterhaal zelf of laat kleurenexperten aantonen welk effect tinten op
de uitstraling hebben. Het resultaat is bij ieder verschillend.
Kleurenanalyse
is een wetenschap, al jaren gebruikt en goedgekeurd door vele stylisten
en andere deskundigen. Wie de juiste kleuren draagt, krijgt immers
stijl, zelfwaarde en uitstraling. De meeste mensen onderschatten het
belang van kleuren. Verkeerde tinten kunnen je uitstraling en imago
volledig naar de vaantjes helpen. Bepaalde onvolmaaktheden vallen meer
op of je teint wordt valer en grauwer. Modetinten kunnen dan wel heel
mooi zijn, als ze niet binnen jouw kleurenpalet horen, blijf je er
beter af.
Kleurenanalyse werd
uitgevonden door ene Zwitserse schilder Johannes Itten (1888-1967). Hij
stelde vast dat wanneer zijn studenten dezelfde scènes dienden te
schilderen, de ene voor koele tinten kies en de andere warme ondertonen
prefereerde. In 1947 onderzocht de man dit fenomeen en kwam erachter
dat degenen die warme tinten gebruikten, eerder een huid met
goudachtige ondertoon, blonder haar en donkere warme ogen hadden. De
studenten die koelere tinten namen, hadden een blauwroze ondertoon en
koelere oogtinten. Blijkbaar werden de studenten instinctief naar hun
individuele kleurentoon getrokken.
Julia Roberts als herfsttype.
De
warme tinten hebben een gele ondertoon. Denk daarbij aan
herfstwandelingen met rijke goudschakeringen, oranjebruine, kaki, rode,
camel en beige tinten. Koele tinten doen denken aan winterdagen met
pure besneeuwde landschappen. Ijzige grijstinten, blauw, roze, fuchsia,
paars en zwart en wit.
Hoe kom je
erachter tot welke categorie je behoort? Ga langs bij een
kleurenstyliste of ga zelf op ontdekking. Plaats je voor een spiegel in
natuurlijk licht en dek met een haarband al het haar af. Ook de nek en
decolleté horen onbedekt. Juwelen en make-up ban je eveneens.
Kijk
in de spiegel en hou een spierwitte stof onder je huid. Herhaal dit met
een crème-kleurige tint. Kijk naar de helderheid van je ogen en
beoordeel welke stofjes deze doen oplichten.
Ben je een warm
type, schenkt de warme tint je huid een warmere gloed. Het witte maakt
je fletser. Ben je een koeler type, werkt het omgekeerde.
Om
je type en de juiste kleuren helemaal te vinden, ga je maar beter langs
bij een kleurenspecialiste. Die gaat op zoek naar jouw type en kijkt
naar verschillende ondertonen zoals licht of donker, koel of warm,
helder of zacht. Of je een winter, zomer, herfst of lentetype is, is
vaak niet meteen te bepalen. Dat wordt pas duidelijk nadat je alle
kleurtinten hebt gedragen.
Een
lentetype heeft een warme, perzikkleurige huid, vaak zomersproetjes en
blonde haren met een gouden glans. Een zomertype heeft een koele,
rozige huidskleur en asblonde haren. Een herfsttype heeft een warm
goudgele huidskleur en warme, roodbruine haren. Een wintertype heeft
een koele huidskleur en koele donkerbruine tot diep zwarte haren. Dit
type heeft een stralende huid en houdt over het algemeen lange tijd een
jeugdige uitstraling. Goud is het sleutelwoord bij de "lentevrouw". Je
hebt goudblond, Karamel/kleurig of rossig haar en helderblauwe, grijze
of zeegroene ogen.
Pastelkleuren die zacht in elkaar overlopen staan jou prachtig.
Je hebt een tere huid waar warm/roze en perziktinten het best bij
passen. Kies kleding met kleuren als ivoor, crème, warm beige, bruin,
camel, marine, vanillegeel, goudgeel, perzik, abrikoos, zalm, koraal,
oranjerood, tomatenrood, mosgroen, olijfgroen, turkoois, lavendelblauw,
aubergine.
Het zomertype kan zowel blond als donker zijn. Misschien was je als kind heel blond en is jouw haar later donkerder geworden. De
kleur van de ogen varieert van hazelnoot tot blauw of (zee)groen. Bij
het zomertype passen zachte kleuren. Pasteltinten als roze, blauw en
hazelnoot zijn geschikt, aan felle contrasten kun jij je beter niet
wagen.
Kleding: Eierschaal, roze beige, licht tot donkergrijs,
blauwgrijs, marine, licht tot medium blauw, helderblauw, koningsblauw,
turkoois, citroengeel, zuivergroen, blauwgroen, helderrood, paars,
pruimkleur, lichtroze, dieproze, blauwrood, lichtviolet.
Je kunt blond, donker of rood zijn, maar jouw tint heeft een goudkleurige ondertoon en dat maakt je het echte "herfsttype".
Het echte "wintertype" heeft donker haar en donkere ogen. De olijfkleurige huid met grijsbeige ondertoon komt helemaal tot leven door koele winterkleuren.
Bij
het wintertype passen blauwtinten met zwarte accenten en helderwitte
blikvangers in fluwelen en glanzende stoffen met grafische dessins.
Kleding: wit, zwartbruin, licht tot donkergrijs, blauwgrijs, zwart,
marine, licht tot medium blauw, helderblauw, ijsblauw, koningsblauw,
turkoois, citroengeel, zuivergroen, ijsgroen, blauwgroen, magenta,
fuchsia, bordeaux, helderrood, lichtroze, dieproze, blauwrood, paars,
pruim.
Raf Simons: Modernisme is dromen wat de toekomst kan brengen
Raf Simons: "Modernisme is dromen wat de toekomst kan brengen"
De Neerpeltenaar Raf Simons werd op 1 juli 2005 aangesteld als hoofd bij het modehuis Jil Sander. Zijn eerste show volgde in 2006 in Milaan. Maar hoe voelt hij zich na al die jaren binnen het beroemde modehuis?
"Toen ik bij Jil Sander begon was er een grote fanbasis. Iedereen associeerde het merk met kasjmier jassen, camelkleuren, witte shirts en zwarte broeken. Meer niet. Toen ik begon, wou ik me laten inspireren door alles wat verboden was binnen Jil Sander. Andere culturen, andere tijden, andere momenten in de geschiedenis. Het was een openbaring, maar eentje waarbij het huis zich volledig bloot moest geven. De show waarbij alles anders was, werd goed ontvangen. Toen ik zag dat de veranderingen gesmaakt werden, dat onze vaste klanten bleven maar dat we ook nieuw cliënteel aantrokken, wist ik dat het tijd was om nog verder te gaan. Ik wilde op een andere manier beginnen communiceren", aldus Simons tegen WWD.
Sindsdien heeft de mode voor Simons en Jil Sander geen grenzen meer. Haute Couture-silhouetten worden moeiteloos geïntegreerd in Ready To Wear-collecties en andere tijden zijn dagelijkse kost geworden. Al kan je Simons' aanpak niet vintage noemen. "Modernisme is dromen van wat de toekomst zou kunnen zijn. Het gaat erom om een taal, vorm of idee te vinden dat mensen als nieuw ervaren. Het betekent niet dat ik het verleden uitwis. Ik stokeer het, zoals in een bibliotheek. Ik respecteer het, maar ik ga mijn eigen weg." (br.she - beeld photo news)
De kleren voor de herfst en aankomende winter liggen vermoedelijk al
strategisch geplaatst in de kleerkast. Laagjes leggen is de boodschap
wanneer de temperaturen dalen, maar hoe maak je daar iets trendy en
stijlvol van?
Via 'Cosmo' sprongen een aantal trucjes in het oog die celebs gebruiken
om jassen, truien en sjaals sexy te maken in plaats van gewichtig. Eens
kijken wat zij met laagjes doen!
Maxirok & minijasje Hier
draait het allemaal rond proporties. Een lange rok kan perfect trendy
zijn, maar gecombineerd met een lange, dikke trui of jas, wordt het
natuurlijk meteen zwaar. Ga daarom voor een warm, aansluitend truitje
dat je in je rok kan stoppen met daarboven een ietsje langer, mooi
getailleerd jasje. Combineer dit alles gerust ook met een lekkere, warme
sjaal.
Fleurig & kleurig Het najaar is
al koud en kil genoeg, fris daarom zelf het leven op met felle kleuren,
want ze zijn in dit seizoen! Durf dus te gaan voor een neutrale jeans of
donkere lange broek, gecombineerd met topjes, truitjes en jasjes in
harde tinten.
Rock your shorts Stop je
shortjes niet meteen weg tot de volgende zomer! Je kan ze perfect
combineren met een warme panty, een tank top, een jasje en pumps of
botten.
Oversized ontmoet skinny Ben je een
grote liefhebber van ruime, slodderende, comfy truien, maar durf je
hiermee het huis niet uit? Probeer ze dan eens te dragen op een
aansluitende broek in een stoere laars of bottine.
Blazer & sjaal Wil
je het liever iets speelser en is het nog te vroeg voor de dikke
winterjas? Ga dan voor een gezellige, flanellen blazer in combinatie met
een lange sjaal, die je eindeloos kan draperen.
Party dress Wil
je je favoriete feestkleedjes geen seizoen zien verloren gaan? Dat
hoeft ook helemaal niet. Je kan er altijd een zwarte langarmige T-shirt
of body onder dragen. Dit oogt zeker leuk bij kleedjes met een toffe
print. (br.hln)
Stieg Larsson inspireert H&M tot rebelse collectie
Stieg Larsson inspireert H&M tot rebelse collectie
De Zweedse winkelketen H&M brengt een stoere collectie uit naar
aanleiding van de Amerikaanse remake 'The girl with the dragon tattoo'
van de Milennium-trilogie. Lopen we er binnenkort allemaal als de
rebelse heldin Lisbeth Salander bij?
In de collectie van 30 stukken zitten onder meer lederen jasjes,
veterlaarzen en truien met een kap. De stukken werden ontworpen door
Trish Summerville, de kostuumontwerpster van de film. Je kunt je net als
Lisbeth, het hoofdpersonage uit de Milleniumboeken van auteur Stieg
Larsson, kleden vanaf 14 december.
Dit is echter niet de enige
bijzondere samenwerking waar de winkelketen mee bezig is. Op 17 november
wordt ook de collectie in samenwerking met Versace in H&M
gelanceerd. Deze bestaat uit de herkenbare sexy jurken met een scherp
kantje.(br.hln)
Behind the scenes: excentrieke reclamespot voor H&M
Klik op de foto om de reclamespot te bekijken
De samenwerking tussen H&M en Versace is niet meer heet van de
naald, maar het 'behind the scenes' filmpje met een cameo van Donatella
Versace zelf, is dat wel! Naar eigen zeggen hebben ze alle goudverf in
Londen moeten verzamelen om de Black Island Studios om te toveren tot
een excentriek Versacepaleis.
Het filmpje biedt een inkijk in het creatieproces van de reclamespot die
de Versacecollectie moet promoten die vanaf 17 november verkrijgbaar
zal zijn in 300 H&M winkels wereldwijd.
Cameo Donatella Versace zelf is ook te zien in de 'behind the scenes'. Ze laat zich uit over het project:
"Johan
Renck, de regisseur van de reclamespot, is een van de beste wereldwijd.
Ik ben dan ook zeer blij met hem te kunnen samenwerken want zijn
fantasie kent geen grenzen ... Ik zag nooit eerder zo'n prachtige set,
die zo goed gemaakt is. Het is zo groots."
Behind the scenes Johan Renck zelf omschrijft de clip kort en krachtig als: "Funny, fashion, Energy"!
In
de reclamespot zijn modellen Lindsey Wixson en Daphne Groeneveld te
zien. Ze lopen onder andere rond in een reuzenwiel en worden in de lucht
geslingerd om achterwaards van een trap af te dalen. (br.hln)
Ben je als brillendrager nooit zeker van je look? Dan kan je dankzij Eye Candy nu allerlei montuurtjes huren.
Eye Candy is dé nieuwste verzamelplek voor modebewuste vrouwen. De winkel, gelegen in Wijnegem Shopping Center, verzamelde de hipste brilmontuurtjes die je kan passen terwijl je vrienden via Facebook mee kijken en kiezen. Ben je na hun advies toch nog niet zeker van je keuze? Dan kan je de bril gewoonweg huren. Zo draag je hem een tijdje en weet je nadien zeker of hij je wel echt bevalt. (br.she)
Lagerfeld lanceert nieuwe én betaalbare kledingstukken
Lagerfeld lanceert nieuwe én betaalbare kledingstukken
Karl Lagerfeld (78), de topontwerper van Chanel, brengt volgend jaar
twee nieuwe en bovendien betaalbare kledinglijnen op de markt. Dat meldt
de Nederlandse Volkskrant. Lagerfeld wil niet alleen geassocieerd
worden met het Franse modehuis en introduceert daarom Karl Line en de
Karl Lagerfeld Paris-collectie.
De ontwerper wil met zijn gloednieuwe lijnen een bredere doelgroep
bereiken. Zo zal een kledingstuk van Karl Line slechts 60 tot 300 euro
kosten. Het gaat om een rock 'n roll-achtige collectie. De ontwerpen
kunnen vanaf 25 januari 2012 gekocht worden via de online webshop Net-a-Porter.
Op
diezelfde dag, tijdens de modeweek van Parijs, zal Lagerfeld ook zijn
Karl Lagerfeld Paris-collectie voorstellen. Deze kledinglijn is een
samenwerking met het Italiaanse bedrijf Ittierre SpA. De prijzen van
deze stukken liggen iets hoger dan bij Karl Line en kosten minstens 300
euro.
Het was Pier Paolo Righi, directeur van Karl Lagerfeld BV,
die de plannen bekendmaakte. Hij deed dat op de website Women's Wear
Daily (WWD). En er is nog meer om naar uit te kijken. Zo zouden er ook
pop-up Karl-boetieks en flagshipstores in de maak zijn. Dat er nog een
herencollectie komt, valt ook niet uit te sluiten.
De
modeontwerper zelf liet intussen weten dat hij al een tijd met het idee
speelde. "Maar de zakenpartners die ik over mijn plannen vertelde,
hoopten altijd op iets zoals Chanel of Fendi." Lagerfeld kreeg met
andere woorden nooit de kans om budgetvriendelijke kledij te ontwerpen,
zijn samenwerking met H&M in 2004 niet meegerekend.
Karl
Lagerfeld BV is er nu echter helemaal klaar voor. "Ik wil moderne en
bijzondere kleren maken die mensen graag willen dragen", besluit de
topontwerper.
Het jaarlijkse Salon Du Chocolat in Parijs ging deze week traditiegetrouw van start met een show van chocolade creaties. We zagen prachtige jurken en korsetten, maar de lekkere 'kledingstukken' smolten al snel onder de hitte van de lichten. Daarom besloot een van de modellen niet langer te weerstaan en te smullen van een stukje van haar jurk.
De New York Times probeert mannen stiletto's aan te smeren, hun
laatste nummer bombardeert heren in vrouwenschoenen tot modetrend.
Als het van de Amerikaanse journaliste Tricia Romano afhangt dan heeft
de boyfriendjeans afgedaan. Vrouwen gaan geen kledij meer lenen bij
manlief, maar het omgekeerde is net waar: heren lenen schoenen van hun
vrouw. In de New York Times poseren namelijk zelfzekere, stoere mannen
met torenhoge stiletto's. Het gaat niet om dragqueens, die al sinds de
jaren '70 al op dit schoeisel door het nachtleven gaan, maar modebewuste
heren.
Zo
getuigt Sean Wagner uit LA dat hij ervan houdt vrouwenschoenen te
dragen: "Ik maak altijd duidelijk dat ik een man ben en ik ook niet op
een vrouw willijken, ik hou gewoon van hoge hakken. Nooit ga ik het
huis uit zonder hakken van minstens 20 cm, ik ben dol op de hoogte. Het
helpt je in een club, dan kun je iedereen goed zien. De meeste merken,
als Louis Vuitton en Gucci, gaan nog niet hoog genoeg, daarom bestel ik
mijn schoenen bij een speciaal bedrijf in Arizona. De rest van mijn
outfit is altijd mannelijk, denk maar aan een lederen jasje of wit
hemd."
Het is blijkbaar een trend in
het nachtleven van LA, sommige heren combineren het zelfs met shorts.
En ze zijn nog kieskeurig ook, deze mannen houden van designerexemplaren
van onder meer Yves Saint Laurent of Balenciaga. Toch is het niet
makkelijk voor deze modebewuste mannen om mooie exemplaren te vinden,
aangezien de meeste stiletto's maar tot maat 42 gaan, dus deze
mannelijke liefhebbers moeten dus schoeisel op maat laten maken.
Hoewel
sterren als David Bowie en Prince al geprobeerd hebben dit in het
verleden als trend te lanceren, sloeg het nooit helemaal aan. Wat denken
jullie, zien we binnenkort de Vlaamse mannen op hogere hakken dan ons
eigen schoeisel? (br.hln)
De hele collectie van Versace voor H&M staat al online. Fans kunnen daardoor hun shoptripje tot in detail voorbereiden.
De internationale website van het modemagazine Vogue pakt uit met de volledige collectie van Versace voor H&M. In de collectie vind je jurkjes, broeken, jassen, rokken, schoenen, tassen, riemen, sjaals, juwelen en zelfs enkele accessoires voor je interieur zoals kussens terug.
De collectie ligt vanaf 17 november in de winkelrekken. (br.she)
De modeketen C&A presenteerde recent de voorjaarscollectie voor
2012 op de 16e internationale modeshow. De focus lag op duurzaamheid met
het thema: "Wij houden van bio".
C&A is dan ook niet voor niets de grootste aanbieder van biologisch
katoen wereldwijd. Het engagement gaat echter verder dan biokatoen op
grote schaal te verdelen.
Bij
het verbouwen van biologisch katoen worden geen kunstmest of giftige
pesticiden gebruikt. Daardoor worden de werk- en levensomstandigheden
van duizenden boeren en hun families, evenals het milieu duurzaam
verbeterd.
In 2008 verkocht C&A het opmerkelijke aantal van
15,3 miljoen kledingstukken van biokatoen; in 2010 waren het al 26
miljoen. Daarmee bestaat de gehele katoencollectie bij C&A al voor
13% uit biokatoen.
De
voorjaarscollectie belooft zeer veel variatie te hebben. De lijn van
Yessica Pure zou geïnspireerd zijn op de jaren '20 en ook de jaren '70
komen terug met lange jurken en intense kleuren.
Clockhouse gaat
voor 'girly' met veel prints, waaronder bollen. Daarnaast wordt ook
inspiratie geplukt uit de folkore, met veel etnische prints, breisels en
tunieken.
Wil je graag meer weten over dit duurzame engagement, dan kan je hieronder kijken naar het filmpje 'Bio Cotton@C&A'.
Knielaars maakt comeback, nu in combinatie met hotpants
Knielaars maakt comeback, nu in combinatie met hotpants
Laarzen bij Asos.com.
Heel wat celebs en designers zorgden ervoor dat de knielaars terug
is, de meest populaire manier om dit te dragen is met een short. Voorkom
echter wel een modeflater door het verkeerde model te kopen.
Prada doet het op de catwalk met slangenleder in verschillende kleuren,
Tommy Hilfiger met suède, een ding staat wel vast, de knielaars is aan
een comeback bezig. Terwijl we dit in het verleden combineerden met
rokken, zit je nu helemaal goed met een skinnyjeans of hotpants. Modellen
Rosie Huntington-Whiteley, Claudia Schiffer, Daisy Lowe en Kate Moss
zijn overtuigde knielaarsdragers. Met hun slanke lijn kunnen ze het aan
om dit over een jeans te dragen, maar deze look is echter niet voor
iedereen bestemd. Wie onzeker is over haar bovenbenen, blijft hier maar
beter van weg. Dat geldt ook voor de combinatie met legging, zoals Kate
of Claudia het doet. Je kunt dez probleemzoone verhullen door een losse,
lange trui te dragen.
Een andere populaire look is dit te
dragen met de afgeknipte jeansshort. Rockchicks doen net als Gossip Girl
Leighton Meester en dragen veterlaarzen met sokken die tot over de knie
komen. Durvers trekken geen panty's aan maar gaan voor de blote benen.
Dan moet je wel investeren in een goed paar sokken die net iets hoger
dan je laarzen komen. Voor een frivool effect kies je een paar met
ludieke print als stippen of rendieren.
Ofwel ben je er meteen
verliefd op, ofwel vind je ze spuuglelijk: de franjelaars. Isabel Marant
stuurde verschillende modellen de catwalk op, maar gelukkig zijn er
goedkopere exemplaren. Heel wat
dames kennen het probleem bij knielaarzen, bij velen is de schacht te
smal of net te breed. Wanneer je deze laarzen gaat kopen, is het dus
belangrijk een model te kiezen dat perfect bij je benen past. Als de
laarzen iets te strak zitten, kun je deze altijd enkele centimeters
laten rekken bij de schoenmaker. Maar ook gapende schoenen zijn niet
flaterend, je kunt dit wel deels oplossen door dikke sokken eronder te
dragen. (br.hln)
Emilio Pucci is zonder twijfel een van de grondleggers op het gebied van kleurrijke mode. Om zijn creaties alle eer aan te doen opende het modehuis een museum in het Italiaanse stadje Granaiolo.
Fans van Pucci moeten ruim 40 minuten vanuit Florence rijden om het relatief onbekende Granaiolo te bereiken. Toch is het dat stadje waar de Pucci-familie een oud fort bezit. Achter die grijze muren staat het kleurrijke verleden van het modehuis Emilio Pucci tentoongesteld.
"Ik hou van het contrast tussen de strengheid van dit gebouw en onze prints. Dat is de typische ironie waarop Pucci is gebaseerd", vertelt Laudomia Pucci, dochter van Emilio tegen WWD.
"Ik wil dit gebouw eigenlijk niet omtoveren tot een museum. Ik zie het als een proactieve ruimte waarin alles mogelijk is." (br.she - beeld photo news)
Mooi, die hakken... maar 1 op 3 smokkelt 'gemakkelijke' schoenen mee
Prachtige, maar pijnlijke stiletto's of comfortabele, platte
schoenen? Het is een dilemma waar elke vrouw wel eens mee te maken
krijgt. Maar volgens heel wat vrouwen is er een simpele oplossing. Zij
nemen gewoon een extra paar schoenen mee in hun handtas!
Dat is wat één op de drie Britse vrouwen doet. Dat blijkt althans uit
een rondvraag bij zo'n 2.000 vrouwen, die uitgevoerd werd door
schoenenspecialist Hotter Shoes.
Op die
manier proberen de vrouwen iets te doen aan hun pijnlijke voeten, want
het zijn niet alleen fashionista's die lijden om er mooi uit te zien.
Maar liefst 81 procent van de ondervraagde vrouwen heeft namelijk pijn
tijdens een avondje uit op hoge hakken.
Bijna de helft van de
vrouwen geeft dan ook toe dat ze op weg naar een afspraakje met vrienden
comfortabele schoenen dragen, die ze op het laatste moment vervangen
door stiletto's.
Verder gaf 84 procent
van de vrouwen aan dat ze zweren bij stiletto's voor een avondje uit,
maar slechts één op tien zegt een comfortabel paar te hebben. Eén op
drie zegt dan weer dat ze al na één uur pijn hebben aan hun voeten,
terwijl 60 procent altijd pleisters meeneemt omdat ze blaren verwachten.
Meer dan de helft heeft ook al
eens een avond op blote voeten beëindigd, omdat ze niet meer konden
lopen op hun oncomfortabele schoenen. Ten slotte zegt ook één op drie
dat ze naar hun werk stappen op platte schoenen, maar die onmiddellijk
vervangen door hakken als ze aankomen. (br.hln)
Het pijnlijke lot van een catwalkmodel: bont en blauwe voeten
Het pijnlijke lot van een catwalkmodel: bont en blauwe voeten
De schoenen van dit model zijn overduidelijk te klein, waardoor haar grote teen beschadigd is
Geschaafde tenen, blauwe plekken en gekneusde enkels. Dat is de prijs
die een model moet betalen om op de catwalks van de Fashion Weeks te
lopen. Niet zo verwonderlijk, aangezien ze hun voeten een maand lang in
te kleine schoenen moeten wringen.
New York, Londen, Milaan en Parijs. De opeenvolging van die vier
modeweken is voor modellen de drukste periode van het jaar. En vaak ook
de pijnlijkste.
De meisjes moeten
hun voeten bij elke show in slechtzittende schoenen persen, die
eigenlijk niet eens gemaakt zijn om mee te lopen en vaak te krap zitten.
Als
eindelijk de laatste modeweek in Parijs van start gaat, zijn hun voeten
al in een vreselijke staat. Zo zagen we bij Louis Vuitton enkels vol
littekens, paarse en gele tenen en heel wat gekneusde hielen, die een
bruine of groene tint hadden.
Volgens
het opkomende model Crystal Copland, die onder andere bij Vuitton in
Parijs te zien was, vragen de ontwerpers steeds meer van hun modellen.
"Ik kom uit Australië, waar minder aandacht besteed wordt aan het lopen.
Toen ik in New York aankwam, zeiden ze me wel 40 keer per dag hoe ik
moest lopen. Steeds sneller, met torenhoge hakken."
Een insider
vertelde aan de Mailonline dat de verwondingen verontrustend veel
voorkomen. "De modeweken zijn een moeilijke tijd voor de voeten van de
modellen. Net zoals de kleren, worden de schoenen in één maat geleverd.
Meestal is dat maat 40, maar niet alle meisjes hebben het geluk om daar
perfect in te passen."
"Kneuzingen,
verstuikingen en sneden zijn schering en inslag. De volgende weken
hebben schminksters heel wat werk om de littekens van de modellen te
verbergen voor een fotoshoot. Het duurt een tijdje voor de wonden
geheeld zijn", gaat de bron verder.
Bij sommige meisjes zijn de
verwondingen echt verregaand, waardoor we ons afvragen of die hoge
hakken wel noodzakelijk zijn. "Vorig jaar kwam Balenciaga op de proppen
met een reeks platte, mannelijke schoenen omdat Gisele Bundchen weigert
om nog torenhoge stiletto's te dragen", vult de bron van MailOnline aan. (br.hln - beeld photo news)
Vergeet zilver, platina en goud, want hier komt ... palladium!
Vergeet zilver, platina en goud, want hier komt ... palladium!
Kelis, Vivienne Westwood en Christina Hendricks dragen juwelen van Westwood's Palladium-juwelencollectie
Op de voorbije Emmy Awards ging onze aandacht vooral naar de
weelderige boezem van Christina Hendricks. Maar ook de oorringen en
ringen van Christina waren best speciaal. Die waren namelijk niet
gemaakt van goud, zilver of platina, maar wel van palladium. En dat is
tegenwoordig hét edelmetaal van de juwelenmode.
Tenzij je al eens een katalysator uit elkaar haalde, is de kans
bijzonder klein dat je al van palladium gehoord hebt, want tot voor kort
werd het metaal enkel gebruikt in de industriële wereld.
Per
jaar wordt zo'n 300 ton palladium geproduceerd, vooral in Zuid-Afrika,
Rusland en Noord-Amerika. De overgrote meerderheid daarvan wordt
gebruikt in de auto-industrie, maar we vinden het edelmetaal ook in
gsm's, flat-screen televisies en computers.
Maar
de laatste jaren is palladium ook steeds populairder bij juwelenmakers
en dat hebben we vooral te danken aan de economische crisis. "Ik stel
steeds meer palladium voor als alternatief voor klanten die bezorgd zijn
over de prijs van platina of wit goud", zegt juwelenmaker Alex Goodman.
"Om
je een idee te geven van de prijs: een ring die 3.300 euro zou kosten
in 18-karaats wit goud, kost ongeveer 4.500 euro in platina", zegt
Goodman. "Maar als je dezelfde ring maakt in palladium, dan gaat het om
zo'n 1.900 euro."
Toch is palladium
niet zomaar een 'goedkoop' alternatief, want het edelmetaal bouwde al
een goede status op. Zo moeten verkopers exact kunnen aantonen hoeveel
procent palladium hun juwelen bevatten. De meest voorkomende vorm is
palladium 950, met 95 procent puur palladium, aangevuld met 5 procent
andere metalen zoals koper en kobalt.
En dat palladium een heuse
trend wordt, bewijzen de verkoopscijfers. Tussen april en juni werden
bijna 30.000 palladium-juwelen verkocht, alleen in het Verenigd
Koninkrijk. Dat is maar de helft van de verkochte juwelen in platina,
maar experten weten zeker dat de cijfers voor palladium enkel zullen
stijgen.
En zoals bij elke trend,
helpt de goedkeuring van de celebrities om de populariteit van
palladium te doen stijgen. Niet alleen Christina Hendricks is een fan,
maar ook Sarah Jessica Parker en Kelly Osbourne dragen juwelen in
palladium. En eerder dit jaar koos mode-ontwerpster Vivienne Westwood
het metaal voor haar eerste juwelencollectie.
Dus
hoe kunnen we palladium herkennen? Voor het ongetrainde oog is het een
grijs, zilverkleurig metaal, dat bijna niet te onderscheiden is van
platina. Bovendien blijft de kleur van palladium langer intact en weegt
het minder dan platina en goud. "Dat maakt het uitermate geschikt om
oorringen van te maken", vindt Goodman.
Toch zijn er volgens
juwelenontwerpster Harriet Kelsall ook een aantal nadelen. "Als je van
strakke lijnen houdt, dan is palladium perfect. Maar als je een juweel
met vormen en details wil, dan kies je beter voor platina." En
zelfs als je niet van plan bent om juwelen in palladium te dragen, is
het edelmetaal volgens experten een goede investering. "Palladium is
vrij zeldzaam", weet juwelenexpert Nigel Dunn. "Er is ongeveer 40 keer
meer goud in de wereld dan palladium. En aangezien palladium nu nog niet
echt gekend is, zal dat in de toekomst wel zo zijn en zal de vraag
daardoor stijgen."
En dat zal natuurlijk leiden tot een enorme
prijsstijging. "Het is moeilijk om te voorspellen, maar ik zou niet
verrast zijn als de prijzen van palladium in de toekomst die van de
traditionele metalen ver zou overtreffen", beklemtoont Dunn.
Juwelen
die vandaag maar half zoveel kosten als platina, maar in de toekomst
twee keer zoveel waard kunnen zijn? Dat klinkt als muziek in onze oren! (br.hln - foto ap)
Haute couture, traditioneel verbonden met Parijs en de glitter en
glamour van Europa valt meer en meer uit de boot. De deuk op de economie
is de grote boosdoener! Dus, wie smijt daar vandaag nog geld tegenaan?
Hooggeplaatste, Arabische vrouwen, blijkt het antwoord te zijn. Je ziet
ze zelden op de eerste rij van modeshows en ook bestellingen plaatsen ze
zeer discreet. Toch zijn vrouwen uit het Midden-Oosten op wereldschaal
de grootste kopers geworden van 'high fashion'.
Deze
trend is misschien op het eerste zicht verrassend gezien het grote
aantal Arabische vrouwen die letterlijk schuil gaan onder traditionele
kledij. Wat echter vaak aan het oog ontsnapt, zijn de sociale kalenders
van deze dames.
Gemiddeld staan er zo'n 15 tot 20 huwelijken per
jaar op hun schema en dan zijn er nog de maandelijkse privéfeesten.
Hier kunnen Europa en Noord-Amerika een puntje aan zuigen met hun
occasionele liefdadigheidsevenementen en high society feestjes.
Geen
wonder dat er een grote vraag is naar couture! En jurken recycleren,
daar wordt al zeker niet aan meegedaan. Aangezien 1000e vrouwen op
dergelijke feesten samenkomen en bijna iedereen 'high fashion' ontwerpen
draagt, is het soms een race voor het duurste en meest unieke stuk op
de markt. Voor veel van
deze Arabische vrouwen maken de kleren de dame! Haute couture staat
symbool voor sociale status en een succesvol bestaan.
Modeexperten
kwamen tot de conclusie dat kristallen, edelstenen en extensief
borduurwerk als verfraaiïng van de ontwerpen goed scoren. Dit kan
verklaard worden door de missie van veel van deze jonge vrouwen om
tijdens feesten potentiële schoonmoeders in te palmen met hun stralende
verschijning. Reem, de dochter
van een bouwgigant in het Midden-Oosten, vult haar dagen door te
fladderen tussen Parijs, Londen, Dubai en Beirut. Ze koopt naar eigen
zeggen 'regelmatig' (lees: 30 tot 40 jurken per jaar) haute couture en
is recent gestart met het ontwerpen van haar eigen juwelen.
Ze
laat haar oog uitsluitend vallen op unieke stukken die extravagant en
chique zijn. Ze wil geen 5.000 of 6.000 euro betalen voor een kleed om
het dan gedragen te zien worden door iemand anders op hetzelfde evenement. Tijdens
de Paris Fashion Week getuigde onder andere Catherine Riviere, hoofd
van 'Couture' bij Christian Dior dat "alle koninklijke families uit het
Midden-Oosten klanten zijn van Dior". Duizelingwekkend, als je weet dat
een trouwjurk van Dior kan oplopen tot 1 miljoen dollar.
Ook
vertegenwoordigers van andere grote modenamen bevestigen dat het
Midden-Oosten, samen met China, zeer waarschijnlijk de top couture klant
zal blijven in de nabije toekomst. Zeker zolang de Europese en
Amerikaanse economie instabiel blijft.
De grootste koopkrachten
liggen gecentreerd rond de Golf. Zo draaien bijvoorbeeld klanten uit de
Verenigde Arabische Emiraten hun hand niet om voor een gewaagde outfit
met een prijskaartje van 50.000 euro. Haute couture dekt hier dan ook 42
procent van de industrie in luxegoederen.
Qatar, een van de
rijkste naties ter wereld, organiseert volgend jaar een eerste fashion
week. De geplande datum zou maart 2012 moeten worden. Dat belooft alleen
maar meer groei en bloei voor couture in het Midden-Oosten.
Strings voor strippers, outfits voor showgirls, cowboykostuum en
kledij voor wereldsterren als Elvis Presley, John Lennon, Johnn Cash,
Steve McQueen, John Wayne en onze eigenste Bobbejaan Schoepen. Dat staat
allemaal op het palmares van de Amerikaans-Oekraïense ontwerper Nudie
Cohn. Wil je dat zelf ook wel eens zien? Trek dan vanaf 28 oktober naar
het Antwerpse modemuseum waar de (gratis!) tentoonstelling loopt onder
de titel 'Dreamsuits'. Een primeur, want de ontwerper kreeg nooit eerder
een tentoonstelling op Europese bodem
Nudie Cohn maakte oorspronkelijk outfits voor showgirls en gedecoreerde
strings voor New Yorkse strippers, maar werd na zijn verhuis naar
Hollywood vanaf de jaren 1950 vooral bekend voor zijn typische
'rhinestone cowboy'-stijl die vandaag nog steeds symbool staat voor
country- en westernkledij.
Zijn ontwerpen, onder meer gekenmerkt
door talloze accessoires en versieringen, werden gedragen door tal van
grote sterren uit de muziek- en filmwereld.Ook outfits en accessoires
zoals hoeden, laarzen en zadels uit de collectie van Bobbejaan Schoepen
en diens vrouw komen aan bod. Schoepen en Cohn raakten zelfs goed
bevriend.
Naar aanleiding van de expositie brengt uitgeverij
Lannoo ook het boek 'Dreamsuits. The Wonderful World of Nudie Cohn' uit.
De gratis tentoonstelling zelf loopt van 28 oktober tot 12 februari.
Verkoop zwarte coltruien explodeert na dood Steve Jobs
Verkoop zwarte coltruien explodeert na dood Steve Jobs
Sinds de dood van Apple-goeroe Steve Jobs weten ze bij het online kledingbedrijf St. Croix niet wat hen overkomt. De vraag naar zwarte coltruien (model '1990') is sinds Jobs' overlijden, die er elk jaar twee dozijn van bestelde, enorm de hoogte ingegaan.
De vraag is zo groot dat het model op korte tijd uitverkocht is. De breimachines van het bedrijf maken nu overuren om het model zo snel mogelijk terug te kunnen verkopen.
Per verkochte trui gaat er 20 dollar naar het Amerikaanse kankerfonds.