The purpose of this blog is the creation of an open, international, independent and free forum, where every UFO-researcher can publish the results of his/her research. The languagues, used for this blog, are Dutch, English and French.You can find the articles of a collegue by selecting his category. Each author stays resposable for the continue of his articles. As blogmaster I have the right to refuse an addition or an article, when it attacks other collegues or UFO-groupes.
Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum
Zoeken in blog
Deze blog is opgedragen aan mijn overleden echtgenote Lucienne.
In 2012 verloor ze haar moedige strijd tegen kanker!
In 2011 startte ik deze blog, omdat ik niet mocht stoppen met mijn UFO-onderzoek.
BEDANKT!!!
Een interessant adres?
UFO'S of UAP'S, ASTRONOMIE, RUIMTEVAART, ARCHEOLOGIE, OUDHEIDKUNDE, SF-SNUFJES EN ANDERE ESOTERISCHE WETENSCHAPPEN - DE ALLERLAATSTE NIEUWTJES
UFO's of UAP'S in België en de rest van de wereld Ontdek de Fascinerende Wereld van UFO's en UAP's: Jouw Bron voor Onthullende Informatie!
Ben jij ook gefascineerd door het onbekende? Wil je meer weten over UFO's en UAP's, niet alleen in België, maar over de hele wereld? Dan ben je op de juiste plek!
België: Het Kloppend Hart van UFO-onderzoek
In België is BUFON (Belgisch UFO-Netwerk) dé autoriteit op het gebied van UFO-onderzoek. Voor betrouwbare en objectieve informatie over deze intrigerende fenomenen, bezoek je zeker onze Facebook-pagina en deze blog. Maar dat is nog niet alles! Ontdek ook het Belgisch UFO-meldpunt en Caelestia, twee organisaties die diepgaand onderzoek verrichten, al zijn ze soms kritisch of sceptisch.
Nederland: Een Schat aan Informatie
Voor onze Nederlandse buren is er de schitterende website www.ufowijzer.nl, beheerd door Paul Harmans. Deze site biedt een schat aan informatie en artikelen die je niet wilt missen!
Internationaal: MUFON - De Wereldwijde Autoriteit
Neem ook een kijkje bij MUFON (Mutual UFO Network Inc.), een gerenommeerde Amerikaanse UFO-vereniging met afdelingen in de VS en wereldwijd. MUFON is toegewijd aan de wetenschappelijke en analytische studie van het UFO-fenomeen, en hun maandelijkse tijdschrift, The MUFON UFO-Journal, is een must-read voor elke UFO-enthousiasteling. Bezoek hun website op www.mufon.com voor meer informatie.
Samenwerking en Toekomstvisie
Sinds 1 februari 2020 is Pieter niet alleen ex-president van BUFON, maar ook de voormalige nationale directeur van MUFON in Vlaanderen en Nederland. Dit creëert een sterke samenwerking met de Franse MUFON Reseau MUFON/EUROP, wat ons in staat stelt om nog meer waardevolle inzichten te delen.
Let op: Nepprofielen en Nieuwe Groeperingen
Pas op voor een nieuwe groepering die zich ook BUFON noemt, maar geen enkele connectie heeft met onze gevestigde organisatie. Hoewel zij de naam geregistreerd hebben, kunnen ze het rijke verleden en de expertise van onze groep niet evenaren. We wensen hen veel succes, maar we blijven de autoriteit in UFO-onderzoek!
Blijf Op De Hoogte!
Wil jij de laatste nieuwtjes over UFO's, ruimtevaart, archeologie, en meer? Volg ons dan en duik samen met ons in de fascinerende wereld van het onbekende! Sluit je aan bij de gemeenschap van nieuwsgierige geesten die net als jij verlangen naar antwoorden en avonturen in de sterren!
Heb je vragen of wil je meer weten? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen! Samen ontrafelen we het mysterie van de lucht en daarbuiten.
02-07-2014
Airbus wil de cockpit uit de cockpit halen - HLN.be
Airbus wil de cockpit uit de cockpit halen - HLN.be
Wanneer u op een vliegtuig stapt, vertrouwt u erop dat de piloot en copiloot vooraan in de cockpit alles nauwlettend in de gaten houden. Maar vliegtuigbouwer Airbus heeft een revolutionair idee: waarom de piloten niet naar de achterzijde van het vliegtuig verplaatsen, of zelfs naar de bagageruimte?
Airbus heeft een Amerikaans patent in de wacht gesleept dat de besturingswijze van vliegtuigen in de toekomst drastisch kan veranderen. De blog Flight Club vergelijkt het concept met het besturen van een drone, al zullen de piloten wel nog in het vliegtuig aanwezig zijn. Niet vooraan, zoals traditioneel het geval is, maar elders in het vliegtuig. Daar krijgen ze een digitaal scherm met live-camerabeelden ter beschikking om de omgeving rond het vliegtuig in de gaten te houden.
Waarom Airbus dat nodig vindt? Het draait voornamelijk om geld. De vliegtuigbouwer wil de aerodynamica verbeteren, want hoe aerodynamischer een vliegtuig is, hoe minder weerstand er is en hoe minder brandstof verbrand wordt. In een ideaal scenario zou de neus van een vliegtuig lancetvormig zijn maar omdat er een cockpit in zit, is de vorm van de neus complex. De cockpit vereist bovendien een groot glazen oppervlak voor een optimaal zicht. Het glas is op zich al zwaar en vraagt bovendien structurele verstevigingen die de massa van het vliegtuig nog vergroten.
Daarnaast beperkt de traditionele locatie van de cockpit de grootte van de cabine en dus het aantal passagiers.
Geruststellend? Een mogelijke alternatieve locatie volgens Airbus is onder de vloer van de cabine, waar de bagageruimte zich bevindt. Of achteraan, in de verticale stabilisator.
Of luchtvaartmaatschappijen en passagiers hierop zitten te wachten, is volgens Flight Club nog maar de vraag. "Heel geruststellend klinkt het niet dat de piloten volledig afhankelijk zijn van een camera en beelden op een panoramisch scherm", luidt het. "Wat als een vogel of een hagelsteen de camera beschadigt? Zou u op een vliegtuig stappen, wetende dat de piloten achter u zitten?"
Toch zal het zicht van de piloten volgens het patent niet verslechteren, integendeel. In een traditioneel vliegtuig is het zicht beperkt tot de ruimte die zich voor de neus uitstrekt. Deze uitvinding biedt de piloot de keuze tussen meerdere zichten, waaronder ook dat aan de voorzijde van het vliegtuig.
Met de regelmaat van de klok worden nieuwe planeten en sterren ontdekt, maar wat astronomen van de universiteit van New South Wales recent aantroffen, was nog ongezien. Gliese 832c is een super-Aarde die amper 16 lichtjaren van ons verwijderd is - een steenworp in kosmische termen.
Volgens de nieuwssite The Verge wentelt de planeet rond een rode dwerg, een koele ster die weinig licht uitstraalt, met een massa en omvang die de helft bedraagt van die van onze zon. Gliese 832c heeft een omlooptijd van ongeveer 35 dagen en een massa vijf keer zo groot als die van de Aarde. Belangrijker is dat de planeet in de 'bewoonbare' zone van de rode dwerg cirkelt en dezelfde energie krijgt als onze Aarde van de zon.
Leven zou er in principe dus mogelijk zijn. De grote massa van Gliese 832 wijst er wel op dat de planeet een veel dichtere atmosfeer heeft dan de Aarde, wat het weer er heet en de seizoenen vluchtig maakt. De astronomen zijn er niet uit of de planeet nu een super-Aarde of eerder een super-Venus is.
Top-3 "Als de atmosfeer op de planeet gelijkaardig is aan die van de Aarde, is het misschien mogelijk dat er leven kan zijn", zegt professor Chris Tinney van de universiteit van South Wales aan Sci-News.com. "Maar de seizoenswissels zouden er extreem zijn."
Toch is Gliese 832c een van de meest Aarde-achtige planeten ooit ontdekt. "Wat massa en relatie met de ster betreft, zit de planeet in de top-3", schrijft Abel Mendez Torres van Planetary Habitability Lab's Blog. "Bovendien bevindt deze planeet zich van die drie het dichtstbij."
Astronomen hebben een nieuwe planeet ontdekt waarop leven mogelijk is. Bovendien bevindt die planeet zich op 'overzichtelijke' afstand van de Aarde. "Er hoeven geen duizend jaren voorbij te gaan om te horen 'Hoe gaat het ginder?' en nog eens duizend jaren om te horen 'Prima, en ginds?'", aldus professor Steven Vogt aan news.com.au.
"De planeet ligt niet in onze achtertuin maar vlak voor onze neus", stelt Vogt. Daarmee bedoelt de wetenschapper: op 22 lichtjaren van de Aarde. Het gaat om de fameuze planeet Gliese 581g die de professor inmiddels herdoopte naar de naam van zijn vrouw: 'Zarmina's World'. De nieuwste studie van Vogts team verschijnt vandaag in het vaktijdschrift 'Astronomisch Naschrischten' en wil een antwoord bieden op de vele kritieken die Vogt kreeg na zijn eerste onthullingen bijna twee jaar geleden.
De planeet is twee keer zo groot als de Aarde. Wetenschappers van de University of California, Santa Cruz, en van het Carnegie Institution of Washington ontdekten haar. Ze werd bekend als 'Superaarde', omdat ze een gasrijke atmosfeer heeft die de kans op de aanwezigheid van vloeistof - en dus op leven - verhoogt. Of die vloeistof bevroren is en zich onder de bodem bevindt dan wel vrijelijk over de planeet vloeit, is nog niet duidelijk.
De temperaturen op de planeet zijn van die aard dat leven er alleszins mogelijk zou zijn. Maar hoe de planeetbodem er precies uitziet, dat kan het team van professor Vogt voorlopig ook nog niet zeggen.
Gliese 581g bevindt zich in 'Goldilocks Zone', een gebied niet ver van de Aarde dat niet te warm en niet te koud is. Net goed om leven toe te laten. Volgens Vogt zouden we, na het ontdekken van buitenaards leven op de planeet, een antwoord van onze tegenvoeters kunnen verwachten binnen de 44 jaar. "Over een paar honderd jaar zouden we beelden van een iPhone of Android-toestel kunnen ontvangen en kunnen luisteren naar hoe zij klinken en kijken hoe ze leven vanuit een ruimtetuig", beweert Vogt. "Er moet alleszins leven zijn daar."
Zoals gezegd kreeg Vogt veel kritiek voor zijn bevindingen, vooral van een Zwitsers team die bekend zijn als 'HARPS' (High Accuracy Radial Velocity Planet). Zij deden de studies van Vogt af als "nonsens". Professor Steven Vogt slaat nu terug met de bewering dat HARPS bewust feiten achterhield die niet in hun wetenschappelijke kraam pasten.
Met de regelmaat van de klok worden nieuwe planeten en sterren ontdekt, maar wat astronomen van de universiteit van New South Wales recent aantroffen, was nog ongezien. Gliese 832c is een super-Aarde die amper 16 lichtjaren van ons verwijderd is - een steenworp in kosmische termen.
Volgens de nieuwssite The Verge wentelt de planeet rond een rode dwerg, een koele ster die weinig licht uitstraalt, met een massa en omvang die de helft bedraagt van die van onze zon. Gliese 832c heeft een omlooptijd van ongeveer 35 dagen en een massa vijf keer zo groot als die van de Aarde. Belangrijker is dat de planeet in de 'bewoonbare' zone van de rode dwerg cirkelt en dezelfde energie krijgt als onze Aarde van de zon.
Leven zou er in principe dus mogelijk zijn. De grote massa van Gliese 832 wijst er wel op dat de planeet een veel dichtere atmosfeer heeft dan de Aarde, wat het weer er heet en de seizoenen vluchtig maakt. De astronomen zijn er niet uit of de planeet nu een super-Aarde of eerder een super-Venus is.
Top-3 "Als de atmosfeer op de planeet gelijkaardig is aan die van de Aarde, is het misschien mogelijk dat er leven kan zijn", zegt professor Chris Tinney van de universiteit van South Wales aan Sci-News.com. "Maar de seizoenswissels zouden er extreem zijn."
Toch is Gliese 832c een van de meest Aarde-achtige planeten ooit ontdekt. "Wat massa en relatie met de ster betreft, zit de planeet in de top-3", schrijft Abel Mendez Torres van Planetary Habitability Lab's Blog. "Bovendien bevindt deze planeet zich van die drie het dichtstbij."
Een Amerikaans bedrijf zegt dat het een succesvolle testvlucht heeft gemaakt met een speciale luchtballon die zo hoog gaat dat passagiers een uitzicht hebben alsof ze in de ruimte zijn.
World View, een start-up uit de staat Arizona, zegt dat het toeristen meeneemt naar de "rand van de ruimte", op 30 kilometer hoogte. De luchtballon Voyager moet in 2016 klaar zijn voor passagiers. Dan kunnen avonturiers voor 75.000 dollar (55.000 euro) de lucht in, in een capsule met twee piloten en in totaal zes inzittenden.
Volgens het bedrijf is de vlucht een vredige ervaring die lijkt op een zeiltocht. De reis duurt zo'n twee uur en brengt de passagiers twee keer zo hoog als een regulier commercieel vliegtuig. Dat geeft een blik op de ronding van de aarde.
De testvlucht vond vorige week plaats met een proefballon, met eentiende van de grootte van de geplande Voyager, die vijf uur lang in de lucht bleef. Bij de testvlucht werd vooral gelet op een goede lancering en landing.
Toen de Boeing van Malaysia Airlines verdween, vloog het toestel "zeer waarschijnlijk" op automatische piloot. Dat heeft de Australische vicepremier en verkeersminister Warren Truss vandaag op een persconferentie gezegd.
De Boeing 777 verdween op 8 maart, op een vlucht van Kuala Lumpur naar Peking. Aan boord waren 239 mensen.
In de volgende fase van het zoeken naar vlucht MH370 komt een zuidelijker gebied langs de "zevende boog" in de Indische Oceaan aan bod. Die speurtocht, op basis van de jongste analyse van satellietdata, doorheen een zone van bijna 60.000 vierkante kilometer, kan een jaar duren, aldus Truss, geciteerd door de Australische televisiezender ABC. "Dat gebied van de ocaan is zeer diep, drie tot vijf km (diep), en grote delen zijn niet in kaart gebracht", klonk de bewindsman bij de Amerikaanse zender NBC.
De bewindsman zei dat zijn land zich wil blijven engageren om "dit grootste mysterie uit de luchtvaartgeschiedenis" uit te klaren.
Astronomen hebben waarschijnlijk de koudste, zwakste witte dwergster ooit ontdekt. Volgens Science Daily is deze uitdovende ster zo koel dat zijn koolstof gekristalliseerd is, waardoor hij een diamant ter grootte van de Aarde vormt in de ruimte.
Een witte dwerg is een ster aan het einde van zijn levenscyclus. Wanneer de ster instort, vormt ze een object uit koolstof en zuurstof, ongeveer ter grootte van onze Aarde. Witte dwergen koelen langzaam af en doven uit - een proces dat miljarden jaren duurt.
De pas ontdekte witte dwerg is wellicht even oud als de Melkweg, ongeveer 11 miljard jaar oud. David Kaplan, professor aan de universiteit van Wisconsin-Milwaukee, noemt de ster een "opmerkelijke vondst". "We weten dat deze dingen bestaan maar omdat ze zo zwak zijn, zijn ze heel moeilijk te vinden."
Metgezel De ster had dan ook niet ontdekt kunnen worden als hij geen metgezel had. De astronomen ontdekten eerst een pulsar, een snel ronddraaiende neutronenster die elektromagnetische straling uitzendt. Het sterke elektromagnetische veld van pulsars zendt lichtstralen de ruimte in. Wanneer een van die stralen de Aarde kruist, kunnen telescopen die opvangen.
Al snel bleek dat de pulsar niet alleen was. De eerste observaties onthulden dat de ster meer dan dertig keer per seconde draaide en vergezeld werd door een tweede ster. De twee wentelden elke 2,45 dagen rond elkaar.
De pulsar werd twee jaar lang geobserveerd. Hij bevindt zich op ongeveer 900 lichtjaren van de Aarde en heeft een massa die 1,2 keer zo groot is als de zon. De witte dwerg is 1,05 keer zo zwaar als de zon.
2.700 graden De onderzoekers hebben geprobeerd de witte dwerg te observeren, maar geen enkele telescoop kon een glimp van de ster opvangen. "We zouden een metgezel moeten zien die honderd keer minder helder is dan elke andere witte dwerg die rond een pulsar draait en tien keer zwakker dan elke andere gekende witte dwerg, maar we zien niets", zegt Bart Dunlap van de universiteit van North Carolina. "De witte dwerg moet dus extreem koud zijn."
De onderzoekers berekenden dat de witte dwerg een temperatuur van zo'n 2.700 graden celsius heeft. Extreem koud voor een ster: het centrum van onze zon is ongeveer 5.000 keer warmer. De astronomen zeggen dat zo'n koude, ingestorte ster voornamelijk uit koolstof bestaat en dus veel wegheeft van een diamant.
Als het Higgsdeeltje bestaat, zou het heelal al een fractie na het ontstaan weer in elkaar gestort moeten zijn. Dat stellen Britse kosmologen van King's College in Londen nadat ze onderzoeken naar het Higgsdeeltje vergeleken met recent bewijs voor de oerknal.
Als het Higgsdeeltje dus bestaat, én de waarnemingen van eerder dit jaar kloppen, zou het heelal niet meer bestaan. Toch betekent dat niet dat de resultaten van het omstreden onderzoek per definitie niet kloppen
In maart kwamen onderzoekers voor het eerst met direct bewijs voor de oerknal en de daaropvolgende exponentiële uitbreiding van het universum. Niet alle wetenschappers kunnen zich echter vinden in de resultaten van dat onderzoek. Een team van Britse kosmologen, onder leiding van Robert Hogan, bekeek nu wat het omstreden onderzoek zou betekenen voor de stabiliteit van ons universum.
Volgens de theorie van het Higgsdeeltje, dat in 2012 werd ontdekt, bevindt ons heelal zich in een semi-stabiele toestand die wordt omschreven als 'vals vacuüm'. Een grote energiebarrière voorkomt dat ons universum in het 'echte vacuüm' terechtkomt. Maar tijdens het zogenaamde inflatietijdperk, de periode waarin de lege ruimte exponentieel opzwol, zou volgens de wetenschappers een overgang naar dat 'echte vacuüm' moeten plaatsgevonden hebben. Het heelal zou bij die overgang ineenstorten tot een punt met een oneindig hoge dichtheid en een oneindig hoge temperatuur.
Als het Higgsdeeltje dus bestaat, én de waarnemingen van eerder dit jaar kloppen, zou het heelal niet meer bestaan. Toch betekent dat volgens Hogan niet dat de resultaten van het omstreden onderzoek per definitie niet kloppen. Volgens hem kan niet worden uitgesloten dat er onbekende natuurkundige processen aan het werk zijn die een snelle instorting van de ruimte hebben kunnen voorkomen.
Titan, de maan van Saturnus, stelt wetenschappers voor een nieuw raadsel. De zeeën op de maan vertonen mysterieuze eigenschappen. Onderzoekers vermoeden dat het om golven gaat, wat zou betekenen dat Titan nog meer overeenkomsten vertoont met de Aarde dan voorheen gedacht.
De gelijkenissen met onze Aarde zijn frappant. Titan heeft heuvels, een dichte atmosfeer, regen, wind en grote meren. Maar de atmosfeer zou ons verstikken, want ze bestaat uit stikstof en methaan, en water komt er alleen voor als ijs, omdat de temperatuur omwille van de grote afstand tot de zon -180 graden celsius bedraagt.
Toch is Titan de enige plek in het zonnestelsel, buiten de Aarde, waar vloeibare meren, rivieren en zeeën zijn. De waterkringloop op Titan is gebaseerd op vloeibaar methaan en ethaan dat wolken vormt in de atmosfeer, neerdaalt als regen en via rivieren in meren en zeeën stroomt.
Golven Die zeeën herbergen vele geheimen. De ruimtesonde Cassini verstuurde recent vreemde gegevens door over Ligeia Mare, een zee die zich 500 kilometer uitstrekt over de noordpool van Titan. Volgens Jason Hofgartner van Cornell University in New York, die het onderzoek leidde, was een deel van de zee sterk opgelicht. Op later beeldmateriaal was het opgelichte vlak weer verdwenen.
De ontdekking verscheen in het vakblad Nature Geoscience. De meest plausibele verklaring is volgens de onderzoekers dat de zee op dat moment woester was, waardoor meer energie werd gereflecteerd naar de ruimtesonde. "En dat komt dan wellicht door de wind, die ontstaat wanneer op het noordelijke halfrond van Titan de zomer start", aldus Hofgartner. "Getijden kunnen ook golven veroorzaken, maar dan zou het fenomeen exact één Titandag later - of 16 dagen op Aarde - opnieuw opduiken. En dat was niet het geval."
Opborrelende gassen Als de zeeën op Titan effectief aangestuurd worden door de wind, zou dat betekenen dat de seizoenen er dezelfde klimaatregelende rol spelen als op Aarde. Maar zeker is dat niet. Een andere mogelijke verklaring die de onderzoekers naar voren schuiven, is dat gassen door de stijgende temperatuur opborrelen van de bodem van Ligeia Mare naar het oppervlak. Of het zou ook gewoon om drijvend ijs kunnen gaan.
De Amerikaanse Marsjeep Curiosity zal morgen een vol jaar Martiaans jaar of 687 aardse dagen op de rode planeet hebben doorgebracht en daarbij de belangrijkste doelstelling van de missie hebben gehaald. Dat heeft de NASA bekendgemaakt.
De zeswielige jeep in het kader van de 2,5 miljard dollar kostende missie Mars Science Laboratory landde op 6 augustus 2012 in de Gale-krater op de rode planeet.
Eén van de eerste vondsten nabij de landingssite was een vroegere rivierbedding. Meteen beantwoordde de robot ook bevestigend op de centrale vraag van de missie: was de krater ooit geschikt voor eenvoudige levensvormen?
De Curiosity leerde ons ook meer over de straling tijdens de reis naar en het verblijf op Mars, wat zijn gevolgen kan hebben voor een bemande missie. Het bleek ook dat veel van de vroege atmosfeer van de rode planeet teloor is gegaan.
De Marsjeep liep eind 2013 lichte schade op aan de wielen door de scherpe rotsen op het Marsoppervlak, waardoor de NASA de route en rijtechniek licht heeft moeten aanpassen. "We passen de Curiosity continu aan de uitdagingen van het oppervlak aan, maar normaal gezien zal dat geen al te grote gevolgen hebben voor de rest van de missie", zegt projectmanager Jim Erickson.
De ruimtetelescoop Hubble heeft een wel heel bijzondere foto gemaakt. De sterrenkijker maakte een panorama dat het universum op zijn kleurrijkst toont. Sterrenstelsels van vijf tot tien miljard jaar oud werden vastgelegd op de gevoelige plaat.
Ruimtevaartorganisatie NASA legde voor de eerste keer op een panorama ultraviolet licht vast, dat niet zichtbaar is voor de mens. Het ziet er op de foto uit als een lichtblauw schijnsel dat zich rondom roterende sterrenstelsels begeeft.
Het panorama is een compositie van meer dan achthonderd foto's van de laatste elf jaar. Op het kiekje zijn ongeveer tienduizend sterrenstelsels te bewonderen.
Steeds meer willen we weten hoe het écht voelt om op een andere planeet te staan. Oppervlaktefoto's van Mars en de maan bevredigen onze nieuwsgierigheid niet meer. Voor wie zich afvraagt hoe de atmosfeer van een andere wereld ruikt, hebben NASA-wetenschappers de geur van Titan nagemaakt, de maan van Saturnus. Dat schrijft wetenschapssite MNN.
'Essence of Titan' zou een prachtige naam kunnen zijn voor een nieuw parfum, maar in werkelijkheid is het aroma van Titan niet erg aantrekkelijk. Volgens de onderzoekers ruikt de atmosfeer op de maan vooral naar benzine.
Aanlokkelijk klinkt dat niet. Toch is de geur beter dan de wetenschappers verwachtten op basis van de samenstelling van Titans atmosfeer. Die bestaat namelijk uit stikstof en methaan - een van de primaire gassen die ontsnappen wanneer we een wind laten.
Gele waas Hoe kwamen de onderzoekers dan tot die benzinegeur? Eerst becijferden ze aan de hand van spectromatische gegevens, gegevens over de chemische samenstelling van een object, hoe ze interplanetaire geuren op Aarde kunnen namaken. Daarna gingen ze aan de slag met informatie die verzameld werd door de ruimtesonde Cassini. In hun lab begonnen ze gassen en koolwaterstoffen te mengen en aan te passen, waarna ze het mengsel vergeleken met de beschikbare informatie.
Titans unieke geur kon volgens de NASA-wetenschappers niet bekomen worden met enkel stikstof en methaan. Daarom voegden ze meer ingrediënten toe, waarbij vooral benzeen. Benzeen is een natuurlijk bestanddeel van benzine. Het is gelig van kleur, zoals de gele waas van Titans smog.
Verbrand buskruit De geur leunt al dicht aan bij de unieke signatuur van Titan die werd geregistreerd door Cassini, maar is nog niet perfect. De onderzoekers gaan dus verder tot ze het brouwsel geperfectioneerd hebben. Daar willen ze met dezelfde methode ook het aroma van andere werelden namaken.
Titan is een van de amper vier buitenaardse werelden waarvan we oppervlaktefoto's hebben. De andere drie zijn Mars, Venus en onze eigen maan. Volgens astronauten van de Apollo ruikt de maan naar verbrand buskruit.
De Europese planeetverkenner Venus Express duikt de komende drie weken steeds dieper in de dikke dampkring van de planeet Venus. De kans is groot dat zij dat niet overleeft. Venus Express zal dan verbranden in de koolzuurrijke atmosfeer.
Daarmee komt ook een voorlopig einde aan het onbemande onderzoek van de planeet. Venus Express beschrijft sinds april 2006 een langgerekte baan rond Venus, met het laagste punt op 250 kilometer hoogte. De brandstof aan boord is bijna op; de wetenschappelijke missie is voltooid en vluchtleiders van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA hebben nu een spannende slotact voor de ruimtesonde in petto.
Sinds gisteren wordt het laagste punt van de omloopbaan steeds verder omlaag gebracht. Elke dag duikt Venus Express zodoende iets dieper de dampkring in, uiteindelijk tot een hoogte van slechts 130 kilometer. Daarbij worden metingen verricht aan temperatuur en luchtdruk.
Schat aan informatie Dat Venus Express in de komende weken misschien de laatste adem uitblaast, is niet erg. Het toestel heeft een schat aan informatie verzameld, voornamelijk over de dampkring van de planeet. Zo is ontdekt dat Venus lang geleden oceanen gehad moet hebben. Die zijn verdampt toen er een extreem broeikaseffect op gang kwam. De dampkring is in de afgelopen jaren ook sneller gaan roteren, terwijl de draaisnelheid van de planeet zelf iets is afgenomen. Boven de zuidpool van Venus is een grote cycloon ontdekt en infraroodcamera's vonden aan het zinderend hete oppervlak aanwijzingen voor recent vulkanisme.
Uitstel van executie Mocht de ruimtesonde de duikvluchten toch overleven, dan zal de baan na 11 juli weer worden 'opgekrikt'. Maar dan is er hooguit sprake van uitstel van executie: later dit jaar is echt alle brandstof aan boord verbruikt en is het gedaan met Venus Express.
Eind 2015 hoopt de Japanse ruimtevaartorganisatie JAXA de planeetverkenner Akatsuki in een baan rond Venus te brengen. Of dat lukt is de vraag: Akatsuki kampte eind 2010 met motorpech en draait sindsdien in een baan om de zon. Daarna zijn er geen ruimtevluchten naar de planeet gepland.
Een menselijke kolonie bouwen op Mars. Sciencefiction? Niet zo volgens Elon Musk, die naast elektrische auto's zijn levenswerk maakt van ruimtetuigen. In een interview metCNBC verklaart hij dat het mogelijk moet zijn over tien jaar de eerste mensen naar de rode planeet te voeren.
De Amerikaanse zakenmagnaat ziet het groots. De oprichter en CEO van Tesla Motors vond de elektrische auto opnieuw uit en als voorzitter van Solar City kondigde hij recent een revolutie in de zonne-energie-industrie aan. Nu zet hij zijn zinnen op een nog indrukwekkender doel: mensen naar Mars brengen.
"Ik ben zeer hoopvol dat over tien tot twaalf jaar de eerste mensen naar Mars gevoerd kunnen worden", zegt hij in een interview met CNBC. Volgens Musk is het van vitaal belang een menselijke kolonie te stichten op Mars. "Anders zal de mensheid maar overleven tot de volgende grote catastrofe, zoals de asteroïde die de dinosaurussen deed uitsterven."
Dragon V2 Musk richtte in 2002 SpaceX op om de ontwikkeling van de rakettechnolgie te versnellen - allemaal met een zelfvoorzienende, permanente basis op Mars in het achterhoofd. Recent onthulde SpaceX de Dragon V2, een ruimtecapsule die ontworpen werd om NASA-astronauten naar het ISS te brengen.
SpaceX werkt ook aan een ander ruimtetuig, de Falcon Heavy, voor vrachtvervoer naar de ruimte. De Falcon Heavy zal echter niet naar Mars gaan; daarvoor is een veel groter ruimtetuig op komst, aldus Musk.
Mars One Maar kan dat al binnen een decennium? Volgens Philip Metsger, fysicus en planeetdeskundige in het NASA Kennedy Space Center, is dat niet onrealistisch. "Ik denk dat het doenbaar is over tien jaar op Mars te geraken", zegt hij in Forbes.
Musk is niet de eerste die droomt van een kolonie op Mars. De Mars One Foundation hoopt vanaf 2023 mensen op een enkele reis naar de rode planeet te sturen. Tot nu toe ontving de Foundation al meer dan 200.000 aanvragen voor een permanente trip naar Mars.
De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft alle contacten met Rusland opgeschort, met uitzondering van de samenwerking rond het internationale ruimtestation ISS. Dat blijkt uit een interne memo die gisteren bij de informatiesite The Verge terecht kwam.
Volgens de memo heeft de NASA een einde gemaakt aan de reizen van haar personeel naar Rusland. Ook de ontvangst van Russen in NASA-gebouwen is bevrozen, net als contacten via email, tele- en videoconferenties.
"Door de schending van de soevereiniteit en territoriale integriteit van Oekraïne door Rusland, heeft de Amerikaanse regering tot nader order beslist dat elk contact tussen de NASA en vertegenwoordigers van de Russische regering moet worden opgeschort, behalve voor expliciet gedefinieerde uitzonderingen", luidt de tekst. De maatregelen gelden iet voor de "operationele activiteiten rond het internationaal ruimtestation" of voor multilaterale ontmoetingen buiten Rusland waar ook Russen zouden kunnen aan deelnemen.
Het Russische ruimtevaartagentschap Roscomos rekent de NASA 70,7 miljoen dollar aan per zitje in de Sojoez, die wordt gebruikt om naar het ISS te vliegen. In de kostprijs is ook een opleiding in Sterrenstad, nabij Moskou, meegerekend.
De NAVO noemde de aanwezigheid van Russische militairen aan de Oekraïense grens "bijzonder onrustwekkend".
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:HLN.be - Het Laatste Nieuws ( NL)
Dit is de knapste foto die NASA in 2013 genomen heeft - HLN.be
Dit is de knapste foto die NASA in 2013 genomen heeft - HLN.be
Fotowedstrijd Deze satellietfoto van de Canarische Eilanden is verkozen tot 'Beeld van het jaar 2013' van de NASA.
De afbeelding werd midden vorig jaar door de satelliet Terra vanuit de ruimte op de gevoelige plaat vastgelegd. Op het beeld zijn de zeven Canarische Eilanden erg goed te zien. Door een samenspel van de golven, wind en zon lijkt het alsof de stukken land in de Atlantische Oceaan drijven.
De afbeelding moest het opnemen tegen drie andere topfoto's, maar kwam gisteren als eindwinnaar uit de bus. Van de 50.000 stemmen ging liefst 96 procent naar 'Trailing the Canaries'.
Het is het tweede jaar op rij dat een foto van de Canarische Eilanden de eindmeet haalt. Vorig jaar ging de overwinning naar een satellietbeeld van een vulkaanuitbarsting onder water in de buurt van het eiland El Hierro, ten noordwesten van Afrika.
UPDATEHonderden kilometers onder onze voeten zouden zich wel eens grote volumes water kunnen bevinden. Die theorie bestaat al langer, maar een waterrijk mineraal dat Canadese wetenschappers wisten te bemachtingen, lijkt dat te bevestigen.
Ringwoodiet, zo heet het mineraal dat een internationaal team onder leiding van Graham Pearson van de Universiteit van Alberta ontdekte in een diamant. Het mineraal, dat enkel onder grote druk ontstaat, was tot dusver al in meteorieten aangetroffen, maar nog nooit in 'aardse' vorm. Het is nu eenmaal niet mogelijk om honderden kilometers diep te graven.
De ringwoodiethoudende diamant die Pearson louter per toeval wist te bemachtigen, was door mijnwerkers in de buurt van de Braziliaanse stad Juina gevonden in een rivier. De lelijke, waardeloze diamant was via vulkanisch gesteente op het aardoppervlak terecht gekomen. En dan was er nog een toevallige ontdekking van een student van Pearson nodig om tot bij het ringwoodiet te komen.
Alle oceanen samen Na analyse blijkt dat de ringwoodiet voor 1,5 procent uit water bestaat. Die vondst bevestigt de wetenschappelijke theorie dat er 410 tot 660 kilometer diep onder onze voeten zich wel eens enorme oceanen zouden kunnen bevinden. "Dit staal levert extreem sterke bevestiging dat er zich lokale natte plekken bevinden in de aarde," zegt Pearson aan TerraDaily. Meer nog: "Die specifieke zone in de aarde zou zelfs zoveel water kunnen bevatten als alle gekende oceanen samen."
Pearson noemt het de belangrijkste ontdekking uit zijn carrière. Wetenschappers zijn sterk verdeeld over de samenstelling van de aarde op die diepte. Met de wetenschap dat er op die plaats veel water te vinden is, kunnen processen als vulkanisme en platentektoniek veel beter bestudeerd worden. "Water verandert alles aan de manier waarop de planeet werkt."
Belgisch randje De bevindingen van Pearson zijn ook verschenen in het wetenschappelijke tijdschrift Nature. Het onderzoek heeft ook een Belgisch randje: vorsers van de Universiteit Gent, meer bepaald de 'X-ray Microspectroscopy and Imaging group' onder leiding van professor Laszlo Vincze, van de vakgroep Analytische Chemie, leverden een belangrijke bijdrage.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:HLN.be - Het Laatste Nieuws ( NL)
Wat zou er gebeuren als de Aarde ineens stopte met draaien? - HLN.be
Wat zou er gebeuren als de Aarde ineens stopte met draaien? - HLN.be
Bron: Vsause, Cnet
Dat de Aarde draait, vinden we vanzelfsprekend. Maar wat zou er gebeuren als onze planeet daar op een dag mee zou stoppen? Michael Stevens, oprichter van het wetenschappelijke YouTubekanaal Vsauce, legt het uit in een video.
Het antwoord is simpel: we zouden allemaal een gruwelijke dood sterven. Als de Aarde stopt met draaien, wat overigens erg onwaarschijnlijk is, blijft alles rondom ons in beweging. Iedereen die zich niet aan een van de polen bevindt, wordt dus een "supersonisch projectiel met de vernietigende kracht van een supersnelle kogel", aldus Stevens.
Moest iemand dat op magische wijze overleven, dan is er nog de wind. Die zou razen met de kracht van een atoombom, overal branden veroorzaken en alles op zijn pad vernietigen. De zeeën zouden stijgen en de Aarde verdrinken, maar dat zou niemand nog meemaken.
Enige hoop is er voor passagiers in een vliegtuig of de bemanning van het International Space Station. Al zouden die geen Aarde meer hebben om naar terug te keren.
De Europese wapenfabrikant MBDA heeft in de Amerikaanse staat Californië een reeks tests met een 'superraket' succesvol afgerond. De negen proeven met de 'Brimstone 2' werden eind vorig jaar en begin dit jaar uitgevoerd in opdracht van het Britse ministerie van Defensie. Maar waarom wordt het wapen een 'superraket' genoemd? Wij zetten de zogenoemde troeven van het tuig voor u op een rij, met dank aan onder andere Daily Mail.
Volgens de maker van Brimstone mist de superraket "bijna nooit" zijn doel, zo luidt het op een reclamewebsite van MBDA voor het projectiel. De tests die onlangs in de VS werden uitgevoerd, onderbouwden die stelling alvast. Van de negen lanceringen, miste geen enkele raket zijn doel. Indrukwekkend, wetende dat het doelwit bijvoorbeeld een voertuig betrof dat met ruim honderd kilometer per uur door de Mojavewoestijn scheurde.
De raketten werden afgevuurd door een drone die tot op elf kilometer afstand van het doelwit en op een hoogte van ongeveer zes kilometer vloog.
Een slim lasersysteem in combinatie met het betere radarwerk maken van de Brimstone een meer nauwkeurige raket dan zijn voorgangers, zoals bijvoorbeeld de Hellfire. Dergelijke tuigen worden nu nog gebruikt door de Amerikanen, maar hebben als minpunt dat ze in de omgeving van het doelwit ontploffen. De kans dat de scherven - die bij de explosie vrijkomen - ook 'collateral damage' zoals burgerslachtoffers veroorzaken is dan niet onbestaande.
De Brimstone 2 werkt met een zogenoemde 'shape charge', een lading waarbij de kracht van een ontploffing een precieze richting wordt uitgestuurd. De kans op 'collateral damage' is daardoor veel kleiner.
Volgens de Britse nieuwssite gebruikte de Britse luchtmacht (RAF) de projectielen al bij operaties in Aghanistan en Libië. De raket is momenteel de meest accurate op de markt, aldus MBDA. Het Nederlandse magazine Kijk schrijft dat de proeven met de raket in de VS werden uitgevoerd in de hoop de Amerikanen te overtuigen om met het Europese bedrijf in zee te gaan.
Eén raket kost tussen de 160.000 en 170.000 euro. Dat is ook goedkoper dan de kostprijs van de oudere wapens, aldus nog het tijdschrift.
Onze Aarde is een nieuw gesteente rijker. Volgens geologen is plastiglomeraat een blijver en een onmiskenbare getuige van onze vervuilende gewoonten. Dat schrijft de nieuwssite Liberty Voice.
Plastiglomeraat vormt zich wanneer plastic smelt en zich vermengt met lavasteen, koraal en zand. Geoloog Patricia Corcoran van de universiteit van Ontario en Charles Moore, kapitein van een oceanisch onderzoekschip, ontdekten de steen op een Hawaïaans strand. Ze publiceerden hun onderzoek in het vakblad Geological Society of America Today.
De wetenschappers vermoeden dat de stenen ontstonden toen kampeerders plastic voorwerpen als vorkjes, tandenborstels en touw verbrandden. Veel van die voorwerpen waren nog herkenbaar.
Overal ter wereld Omdat plastic zo alomtegenwoordig is en niet natuurlijk afbreekt, denken de geologen dat plastiglomeraat een permanente nieuwe aanwinst is op de lijst van gesteenten op Aarde. Corcoran is ervan overtuigd dat het nieuwe gesteente, nu het geïdentificeerd is, aan talloze kusten in de hele wereld ontdekt zal worden.
Volgens paleontoloog Jan Zalasiewicz van de universiteit van Leicester is de ontdekking de officiële inluiding van een nieuw tijdperk: het Antropoceen. Voor toekomstige generaties vormt het nieuwe gesteente een blijvend bewijs van onze vervuilende gewoonten. Sinds 1950 produceerden we bijna 6 miljard ton plastic, genoeg om de planeet mee te verpakken.
Beste bezoeker, Heb je zelf al ooit een vreemde waarneming gedaan, laat dit dan even weten via email aan Frederick Delaere opwww.ufomeldpunt.be. Deze onderzoekers behandelen jouw melding in volledige anonimiteit en met alle respect voor jouw privacy. Ze zijn kritisch, objectief maar open minded aangelegd en zullen jou steeds een verklaring geven voor jouw waarneming! DUS AARZEL NIET, ALS JE EEN ANTWOORD OP JOUW VRAGEN WENST, CONTACTEER FREDERICK. BIJ VOORBAAT DANK...
Druk op onderstaande knop om je bestand , jouw artikel naar mij te verzenden. INDIEN HET DE MOEITE WAARD IS, PLAATS IK HET OP DE BLOG ONDER DIVERSEN MET JOUW NAAM...
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Alvast bedankt voor al jouw bezoekjes en jouw reacties. Nog een prettige dag verder!!!
Over mijzelf
Ik ben Pieter, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Peter2011.
Ik ben een man en woon in Linter (België) en mijn beroep is Ik ben op rust..
Ik ben geboren op 18/10/1950 en ben nu dus 74 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Ufologie en andere esoterische onderwerpen.
Op deze blog vind je onder artikels, werk van mezelf. Mijn dank gaat ook naar André, Ingrid, Oliver, Paul, Vincent, Georges Filer en MUFON voor de bijdragen voor de verschillende categorieën...
Veel leesplezier en geef je mening over deze blog.