In Nederland, nochtans meestal niet de strengste van de klas, wil men een verbod op smartphones op school invoeren. Leerlingen zouden immers te veel afgeleid worden, waardoor het niveau keldert. En als het in Nederland stormt, waait het ook een beetje in Vlaanderen. Uit een bevraging blijkt dat ook 89% van de Vlaamse leerkrachten gewonnen is voor een (gedeeltelijk) verbod. Er valt wat te zeggen voor zo 'n verbod, menen experts. Het is immers een feit dat telefoons enorm kunnen afleiden met een potentieel negatief effect op de leerling die de telefoon gebruikt, maar ook op de andere leerlingen. De effectieve lestijd, de tijd die besteed wordt aan onderricht in de klas, is de voorbije jaren aantoonbaar afgenomen. Kinderen gaan dan wel vaak naar school, maar door tal van onderbrekingen wordt de lestijd minder. In 2018 ging een kwart van de tijd niet naar onderwijs: 10% werd besteed aan administratieve taken en 15% aan disciplinehandhaving. In 2008 ging nog 78% van de lestijd naar effectief lesgeven. Drie procent minder lijkt weinig, maar als je dat allemaal optelt, gaat het over hele dagen dat er effectief minder les wordt gegeven.
Vandaag het bewust wat kalm gehouden. Even bekomen van de eerste drieendertig dagen van het jaar. Het tempo viel al bij al nog mee, zeker in verhouding met wat ik eerder al presteerde, maar de afstand was minimaal. Maar dat mag ook wel eens.
Details: 6.11/km - 447 c - 169 pasfrequentie - 11,1°.

|