We staan naar het schijnt weer even lang in de file als voor corona. In januari was de gemiddelde omvang van de files ongeveer gelijk aan het cijfer van januari 2019, het laatste 'normale' jaar vóór de coronacrisis. Dus ondanks de energiecrisis blijven we dapper verder rijden. Mensen blijven zich verplaatsen. En is er wel een alternatief? Niet direct zeker. Ondanks de opkomst van de elektrische fiets.
Het spoor. Ook daar kent men problemen natuurlijk. En zeker als er een spoorloper te voorschijn komt. Dat was het geval in het Brabantse Wezemaal, bij Rotselaar. Die persoon zorgde voor een uur verkeersonderbreking op de lijn tussen Leuven en Aarschot. Zo 'n twintig treinen moesten volledig of gedeeltelijk worden afgeschaft. De spoorloper werd rond 5.30 uur opgemerkt door een treinbestuurder, die door een noodrem een aanrijding kon vermijden. Tot de politie het spoor rond 6.30 uur weer vrijgaf, was al het verkeer op dat punt onderbroken. Naast de 20 afgeschafte treinen waren er ook 75 treinen die samen 750 minuten vertraging opliepen. Spoorlopen kan dus voor een grote impact zorgen.
Ik liep. De dertien kilometer die ik op het oog had. Niet supervlug, maar ook niet echt traag. Zeker tevreden terug met de oefening. Het was koud en door de felle wind voelde het nog frisser aan. Dus eigenlijk al helemaal geen weer om te lanterfanten.
Details: 5.16/km - 744 c - 173 pasfrequentie - 0,6°.
![](http://blogimages.seniorennet.be/dirklo/2529998-b5cf5e20eda87a3ff77e4a2d33828947.jpg)
|