Het weer.
Brede opklaringen met plaatselijk nevel of een aanvriezende mistbank.
Na het optrekken van het ochtendgrijs was het eerst overwegend zonnig met in het westen en het noordwesten soms hogere wolkenvelden. In de ochtend konden er nog lage wolken blijven hangen in het oosten van het land. In de namiddag nam de bewolking vanuit het westen stilaan overal toe maar het bleef droog.
We haalden maxima van 1 tot 5 graden.
Er waaide een zwakke en aan zee soms een matige zuidoostelijke wind. Op het einde van de dag werd de wind eerder oostelijk.
Actueel.
DE WOLF
In een villawijk in de buurt van het Antwerpse Kapellen en Brasschaat is een wolf gespot. In het weekend gebeurt dit wel vaker zegt men. Op weekdagen kunnen wolven zich veilig wanen in een natuurgebied, maar in het weekend wordt hun rust sneller verstoord door wandelaars, ruiters, fietsers of jagers. De wolf zet het dan op een lopen en doorkruist gebieden waar hij anders overdag nooit zou komen.
Terug in de tijd: maandag 15 februari 2010.
15km800 gelopen. Chrono 1:23:14. 5.16/km. Gestart om 16.45 uur. Temperatuur min 1°. Een rustige lange duurloop.
Gelezen:
Dat het de strengste winter is in 25 jaar. Het is immers van 1985 geleden dat we drie koudegolven in één seizoen meemaken. Bovendien is er ook veel sneeuw deze winter. In januari alleen al lag er veertien dagen sneeuw. Een eerste koudegolf was er midden december. Deze duurde acht dagen. Een tweede koudegolf kwam er in januari. Duur: vijf dagen. En vorig weekend tekenden we voor de derde koudegolf. Opnieuw eentje van vijf dagen. Maar het kan nog erger. In de winter van 1962-1963 waren er niet minder dan vijf koudegolven. Een koudegolf is een periode waarin de temperatuur minimaal vijf opeenvolgende dagen onder nul blijft.
Het andere nieuws van vandaag is dramatischer. In Buizingen, een deelgemeente van Halle, zijn twee passagierstreinen in volle ochtendspits frontaal op elkaar gebotst. Balans: zeker 18 doden en een 80-tal gewonden. Een van de treinen zou een stoplicht genegeerd hebben. Een derde trein moest een noodstop maken. We zouden hier te maken hebben met de grootste treinramp in ons land. Sta me toe dat ik als dagelijkse pendelaar hier toch wel eventjes van onder de indruk ben. Dat treinen niet stipt tijden, dat er vaak gecontroleerd wordt of ons abonnement of biljet wel in orde is (soms tot drie maal en door drie verschillende ‘knippers’ op één enkele rit), dat waren we wel al gewoon. Maar nu neemt men ons ook nog die laatste illusie af, met name dat een treinreis veilig is. En dat is toch moeilijk verteerbaar!
De run vandaag.
Weerom een korte run. Morgen zou er een wedstrijd kunnen gelopen worden. In Dottignies staat er een 10 km op het programma. De weersvoorspellingen voor morgenvroeg lijken mij voorlopig evenwel niet zo bijster goed. Mogelijkheid tot een laagje sneeuw en vorst. Dat zou gladde wegen kunnen betekenen. Dit is waar men ook voor waarschuwt. Ik bekijk morgen dan wel wat ik beslis. Dat zal vroeg moeten gebeuren want de wedstrijd vangt aan om 10 uur.
Voor het overige vrij weinig nieuws over de run van vandaag. Ik liep hem vlot en het gevoel is zeker niet slecht. De linkerenkel doet wel nog wat vervelend maar dat is dan wel een ongemak waarmee ik kan lopen. Of ik er kan mee leven is een andere zaak. Elk ongemak is er een te veel en ik ben het toch liever kwijt dan rijk.
Details: 4.30/km – 300 c – 177 pasfrequentie -1,1°.

|