|
Het weer.
Vandaag waren er veel wolkenvelden met 's ochtends plaatselijk nog wat nevel of mist. In de namiddag was er kans op enkele opklaringen.
De temperaturen klommen niet hoger dan 1 of 2 graden in de Ardense toppen en 5 of 6 graden in Laag-België.
Er waaide een matige oostnoordoostenwind.
Actueel.
MILIEU
Vanaf 2026 voert de autosector een nieuwe milieubijdrage in voor de recyclage van batterijen van elektrische en hybride voertuigen, die op te leggen is bij de aankoop.
In 2024 voerde men reeds een milieubijdrage in van 10 euro op personen- en bestelwagens om de toekomstige recyclage mee te bekostigen.
Voor batterijvoertuigen komt daar nu een extra bijdrage bij, die varieert naargelang het gewicht en het type van de auto. Voor batterijen die meer dan 350 kg wegen gaat het om 50 euro bij NMC-batterijen. Voor LFP-batterijen bedraagt de milieubijdrage in die gewichtsklasse 100 euro.
Bij hybride wagens en de kleinste volledig elektrische auto’s variëren de bijdragen tussen 15 en 100 euro.
Terug in de tijd: donderdag 23 december 2010.
15km600 gelopen. Chrono 1:20:45. Gestart om 18.15 uur. Temperatuur min 1°. Een replay hindeloop, maar iets korter. Op sommige plaatsen lag het echt spiegelglad. Even kon je de ogen wel dichtdoen maar toch niet te lang want het was heel erg uitkijken waar je liep om geen slippertje te maken. Op het einde begon het dan ook nog wat fijntjes te sneeuwen en kwam de koude wind nog wat meer opzetten. Het was niet echt sneeuwen maar meer een sneeuwregen.
Ondanks het feit dat ik nu twee dagen na elkaar een langere duurloop heb gedaan ben ik toch vrij goed hersteld. Het tempo lag nu ook niet erg hoog. Maar dit hoefde ook niet.
En zondag dus de kerstcross in Ertvelde. Die zou, volgens de Vlaamse Atletiekliga tenminste, doorgaan. De Kerstcorrida van Herenthout zou dan weerom niet doorgaan omdat het parcours niet beloopbaar is. Organisator AC Herentals is genoodzaakt deze wedstrijd af te gelasten.
Ik heb ook ergens gelezen hoe we ons moeten inschrijven. Altijd interessant om te weten als je er geen ervaring mee hebt. Het zit zo. We krijgen een kaartje, een inschrijvingskaartje, dat volledig moet ingevuld worden. Dit wil zeggen met datum, naam, voornaam, vereniging, startnummer, categorie, geboortejaar en de afkorting van de organiserende club. Dit kaartje moet na aankomst afgegeven worden aan het aankomst-jurylid. In principe zijn we ook verplicht deel te nemen met de clubtrui en het startnummer met het kaartje erop, aan de voorzijde van het lichaam (de buik dus) te dragen. Maar die clubtrui, die hebben wij nog niet!
De run vandaag.
TR370 – Finse piste – afstand 15km000 – chrono 1:35:59 – km-tijd 6.23 - calorieën 992 – temperatuur 4,4° - gewicht 62,9 kg – hartslag 121-143 – pasfrequentie 174 – in twee delen: 1° 6 km – 0:47:42 – 7.57/km; 2° 9 km interval 2 km in + 2 x (10 x 100) R1 100 R2 500 + 2,5 km uit – 0:48:17 – 5.22/km; goede oefening; die korte versnellingen, altijd pittig, altijd nuttig

|