************Populaire muziek van de vorige eeuw tot nu************
20-12-2009
The Guitar Man
The Guitar Man
Jimi Hendrix werd geboren in 1942 op een 27ste november, net als ik maar ik werd pas 9 jaar later geboren. Dat schept een band, zowel een muzikale als een sympathieke. Hij was niet alleen een muzikaal genie, maar ook een innovator. Ziehier wat Wikipedia over hem weet te vertellen.
"James Marshall (Jimi) Hendrix (Seattle, 27 november 1942 – Londen, 18 september 1970) was een invloedrijke Amerikaanse gitarist. Hij werd bekend door zijn virtuoze, flamboyante gitaarspel. Hij bracht een revolutie in het gitaarspelen teweeg door het gebruik van nieuwe akkoorden, feedback en vernieuwende opnametechnieken. Zijn stijl is een samensmelting van rock, blues en jazz.
Jimi Hendrix werd als Johnny Allen Hendrix geboren op 27 november 1942 om 10:15 's ochtends, in Seattle (Washington VS), en was van gemengde afkomst (Afro-Amerikaans, Cherokee en Iers). Nadat zijn vader, Al Hendrix, terugkwam van zijn dienstplicht in het leger, noemde hij zijn zoon James Marshall Hendrix, omdat Johnny de naam was van een man waarmee zijn toenmalige vrouw was vreemdgegaan. Jimi's moeder Lucille, die 16 was toen ze Jimi baarde, was danseres en verslaafd aan alcohol. Jimi woonde vaak bij familie. Kleine "Jimmy", of "Buster", zoals hij werd genoemd in zijn jongere jaren, was altijd erg verlegen en terughoudend. Hij groeide op in de achterbuurten van Seattle. Zijn moeder is vrij jong aan alcoholvergiftiging gestorven, Jimi was niet bij de begrafenis aanwezig.
Van jongs af aan was hij weg van muziek. Al Hendrix, de vader van Jimi, betrapte hem er regelmatig op de bezem als gitaar te gebruiken. Dit zag hij nadat hij Jimi opdracht had gegeven de kamer te vegen, en na afloop tientallen twijgjes op de grond vond. Hierna besloot Al een ukelele voor zijn zoon te huren. Na een aantal maanden werd het steeds moeilijker voor Jimi's vader om de rekeningen te betalen, zo ook voor Jimi's ukelele. Aangezien Al Jimi's plezier belangrijker vond dan het zijne, gaf hij het saxofoonspel (hij speelde toentertijd zelf sax) op. Zo kon hij een akoestische gitaar voor Jimi kopen, die inmiddels 11 jaar was. In zijn dertiende levensjaar kocht Jimi zijn eerste elektrische gitaar, een Supro Ozark 1560 S. Jimi gebruikte deze gitaar toen hij in zijn eerste bandje speelde, "The Rocking Kings".
In 1961 verliet Jimi Hendrix zijn middelbare school, om het leger in te gaan. Later, eenmaal beroemd, vertelde hij vaak aan de pers dat hij van school af was gestuurd, omdat de rector hem hand in hand had zien lopen met een blank meisje. Dit bleek, na navraag bij zijn oude klasgenoten en zijn vader, absoluut niet waar te zijn.
Jimi ging in dienst bij de luchtlandingsdivisie, die in het zuiden van de VS was gelegerd. Hier ontmoette hij in nabij gelegen cafeetjes veel muzikanten, onder wie Billy Cox, een bassist waarmee hij later nog op het Woodstock-festival optrad en enkele singles opnam. Hendrix zag veel goede gitaristen aan het werk, die een grote indruk op hem maakten. Na veertien maanden in het leger in dienst te hebben gezeten werd hij ontslagen, vanwege een gebroken enkel na een mislukte parachutesprong. Charles R. Cross, de schrijver van het boek A Room Full Of Mirrors (Een biografie over het leven van Jimi Hendrix), beweert echter dat Hendrix zich voordeed als homoseksueel, en zo hoopte te worden ontslagen uit de luchtlandingsdivisie.
In Engeland vormde hij een groep onder de naam "The Jimi Hendrix Experience". Het was een groep met een paar vluchtig bij elkaar gezochte muzikanten, maar die later een sterk trio bleek te zijn. Hendrix zong zelf en speelde uiteraard gitaar, en hij werd daarbij ritmisch ondersteund door Noel Redding, basgitaar en gitaar, en Mitch Mitchell op drums. Noel Redding was van oorsprong helemaal geen bassist, en Mitch Mitchell kwam uit een heel ander hoekje van de muziekindustrie, namelijk de jazz.
Hoewel Hendrix in Engeland successen boekte en zijn faam zich verspreidde, was hij nog weinig bekend in de VS. Het eerste optreden in de VS op het Monterey International Pop Festival op 18 juni 1967 bracht daar verandering in; The Jimi Hendrix Experience sloeg in als een bom en Jimi kreeg de status from rumour to legend. Op dit optreden stak hij ook zijn gitaar in brand, iets wat hij overigens maar driemaal deed. De in brand gestoken gitaar sloeg hij vervolgens stuk op de grond. Andere gimmicks die hij ook al in Engeland gebruikte waren het spelen met zijn tanden en met de gitaar achter zijn rug.
Vanwege een onhandig platencontract moesten er twee platen worden gemaakt in 1967. Het tweede album "Axis Bold as Love" kwam uit eind 1967. Hierin is veelvuldig gebruik gemaakt van nieuwe gitaar- en studiotechnieken, waarmee Hendrix tot op de dag van vandaag nog geassocieerd wordt. Op deze plaat staat de klassieker "Little Wing" en nummers als "Spanish Castle Magic", "If 6 was 9" en "As Bold as Love".
Het derde album van de band, Electric Ladyland (1968), wordt door critici beschouwd als het beste werk in zijn carrière. Het werd ook het best verkochte album dat Hendrix ooit maakte, en het bevat tijdloze klassiekers zoals de cover van Bob DylanAll Along The Watchtower en Voodoo Child (Slight Return). De beroemde hoesfoto van Electric Ladyland, waarop 19 naakte vrouwen te zien zijn, werd geheel tegen de wil van Hendrix in gebruikt. Hendrix zelf had voor deze plaat de voorkeur voor een hoesfoto waarop hij met Redding en Mitchell te midden van een aantal klauterende kinderen op een kunstwerk zat.
Einde van The Experience
De Jimi Hendrix Experience trad vaak op in televisie-uitzendingen, clubs, en uitverkochte stadions. De drie mannen bleken elkaar erg goed aan te vullen, maar Noel Redding was vaak ontevreden over hoe alles verliep met de band. Hij vond de commerciële hype rond de band maar niets en speelde veel liever op zijn traditionele instrument, de gitaar, dan te bassen bij The Jimi Hendrix Experience. Noel Redding richtte hierom naast The Experience zijn eigen band op, "Fat Mattress", waarop Jimi vaak pesterige verwijzingen naar Noel maakte, zoals "Thin Pillow".
Het feit dat Noel zijn eigen band had betekende dat hij en Jimi elkaar steeds minder zagen in de studio. Dit betekende onder andere dat Jimi zelf een deel van de baspartijen inspeelde bij het opnemen van zijn album Electric Ladyland (ook op de andere albums speelde hij vaker bas). Noel weigerde overigens vaak dit te doen, vanwege Hendrix' perfectionisme. Bij bijvoorbeeld de single Gypsy Eyes liet Hendrix Redding de baspartij maar liefst 43 keer opnieuw inspelen, tot grote ergernis van Redding. Na een optreden op het Denver Popfestival in Denver, waarin Hendrix en de rest van zijn band zich moesten opsluiten in een truck vanwege hysterische fans, kondigde Noel Redding zijn vertrek aan.
Woodstock en de Band of Gypsys
In augustus 1969, op het beroemde Woodstock-festival in New York, verraste Hendrix iedereen door zonder aankondiging (de presentator kondigde hen wel aan, maar abusievelijk als The Jimi Hendrix Experience) opeens met een totaal andere band op het podium te verschijnen. Hij noemde de band "Gypsy Suns and Rainbows", die tijdens het Woodstock-festival bestond uit ondere andere zijn oude legermaatje en bassist, Billy Cox, en Experience-drummer Mitch Mitchell. Verder was de band uitgebreid met een tweede gitarist en twee percussionisten. Zijn optreden op Woodstock wordt door veel mensen een van zijn beste liveoptredens ooit genoemd. In deze show bracht hij onder andere een beroemde controversiële versie van het Amerikaanse volkslied ten gehore. Veel mensen dachten dat dit een protestlied was tegen de Amerikaanse regering, Hendrix zelf zei in een interview bij het televisieprogramma "The Dick Cavett Show" dat dit totaal niet het geval was. I thought it was beautiful, zei hij. Deze band was geen lang leven beschoren. Hendrix vormde weer een trio. Legendarisch zijn de optredens in de beroemde Fillmore East rond de jaarwisseling 1969/1970, met Billy Cox en drummer Buddy Miles. Ze noemden zich de Band of Gypsys. De lp die onder die naam werd uitgebracht wordt nog steeds beschouwd als een van de beste live albums aller tijden.
De Cry of Love Band
Na ongeveer twee maanden rust te hebben genomen en aan zijn nieuwe album, First Rays Of The New Rising Sun te hebben gewerkt, besloot Hendrix zijn oude band, The Jimi Hendrix Experience weer bij elkaar te brengen. Hendrix, Mitchell en Redding hadden net bekend gemaakt weer te gaan toeren, maar op het laatste moment haakte Redding af en haalde Jimi opnieuw Billy Cox terug als bassist. De band heeft nooit een officiële naam gehad, maar veel fans die de optredens hebben meegemaakt na hun, overigens ietwat korte tour, noemden de band steevast "The Cry of Love Band", naar de naam van de tournee zelf. Veel shows van deze tournee zijn professioneel opgenomen in hoge geluidskwaliteit en worden nu nog steeds beschouwd als gedenkwaardige concerten van Hendrix.
Electric Lady Studios
Al zijn hele carrière lang vertelde Hendrix aan veel mensen dat hij graag een plek had voor zichzelf waar hij in alle rust liederen kon opnemen, componeren en mixen. In de beginjaren van zijn carrière had hij daar simpelweg het budget niet voor, maar hij maakte zijn droom in augustus 1970 eindelijk waar. Hij zocht samen met zijn geluidstechnicus Eddie Kramer een pand uit ergens in New York dat kon dienen als een pand om een studio in te vestigen. Na een korte zoektocht vond Kramer een geschikte locatie op 8th street, en liet Jimi zich door professionele architecten leiden en zijn droomstudio bouwen. Veel conflicten vertraagden de bouw: hevige regenval verwoestte een deel van de ruwbouw, en pompen moesten worden geïnstalleerd toen bekend werd dat het pand gesitueerd was boven een ondergrondse rivier. Uiteindelijk moest een zesvoudige lening van Warner Brothers de studio redden.
Hendrix spendeerde uiteindelijk maar vier weken tijd in de studio, drie weken daarvan terwijl het bouwen van de studio nog in de eindfase zat. Op 26 augustus werd de bouw voltooid en werd een groot openingsfeest gehouden. De volgende dag vloog hij naar Londen voor zijn optreden op het Isle Of Wight Festival op 30 augustus 1970 (Hendrix zou pas na middernacht het podium betreden).
Electric Lady Studios, zoals Hendrix zijn studio had genoemd, is na Hendrix' dood een immens populaire studio geworden waar veel beroemde artiesten en bands hun muziek hebben opgenomen, onder wie John Lennon, Led Zeppelin, The Rolling Stones, David Bowie, The Who, Stevie Wonder, Frank Zappa, Dave Matthews Band en Green Day.
Dood
Gedenksteen in Duitsland
Hendrix stierf in het Samarkand hotel te Londen op 18 september 1970 op op z'n 27ste, nadat hij als gevolg van een overdosis slaappillen en het drinken van wijn in een coma was geraakt. Hierbij zou een rol hebben gespeeld dat Britse slaappillen die hij in had genomen sterker waren dan de Amerikaanse slaappillen, waaraan hij gewend was. Hij werd begraven in Renton, een stadje bij Hendrix' geboortestad Seattle (WA). Na een autopsie werd duidelijk dat Hendrix nooit in zijn leven verslaafd is geweest aan heroïne, en dat dit dan ook niet de doodsoorzaak was, wat destijds veel mensen dachten.
De omstandigheden rond zijn overlijden zijn echter nooit geheel opgehelderd. Volgens een vroegere roadie is hij vermoord door zijn manager. James ’Tappy’ Wright doet hiermee een boekje open over de mysterieuze dood van deze legende; het staat in scherp contrast met de gebruikelijke aanname dat Hendrix was gestikt in zijn eigen braaksel van die cocktail van wijn en pillen. Volgens de roadie flapte manager Michael Jeffery na de tragedie in een ladderzatte toestand eruit dat hij Hendrix had vermoord — hij zou hem met de hulp van enkele vennoten vol drank en pillen hebben gestopt, omdat hij bang was dat Hendrix naar een andere manager zou overstappen. Wrights laattijdige bewering (juni 2009) kan niet op waarheid worden getoetst, omdat Jeffery al lang in een vliegtuigcrash overleden is (drie jaar na Hendrix' dood en hij zou dit zo een maand voor die crash hebben gezegd).
Invloed
Hendrix' stijl was uniek, en ondanks zijn hectische toerschema en perfectionisme in het opnemen van nummers, heeft hij meer dan 300 onuitgebrachte nummers nagelaten. Muzikaal gezien tilde Hendrix volgens velen het elektrische gitaarspel naar een veel hoger niveau, en door zijn gebruik en combinatie van onder andere feedback, distortion en wahwahpedalen is de populariteit van deze effecten en technieken na Hendrix' dood veel groter geworden. Hij haalde het uiterste uit zijn gitaar, meestal een Fender Stratocaster (die hij daarmee definitief op de kaart zette), en combineerde die op allerhande manieren met zijn versterker(s) (meestal Marshall).
De invloed van Hendrix is tot op de dag van vandaag terug te vinden in moderne muziek. Artiesten als Queen, Dave Murray (Iron Maiden), Joe Satriani, Lenny Kravitz, Popa Chubby, Steve Vai, Yngwie J. Malmsteen, Prince, Billy Gibbons, Jeff Beck, Stevie Ray Vaughan, John Frusciante, Mike McReady, John Mayer, Wolfmother, Eric Johnson, Matthew Bellamy (Muse) en Walter Trout zijn door hem beïnvloed."
Jimi Hendrix in zijn typische houding tijdens een gitaarsolo. Meestal met gesloten ogen, bijna in extase.
Jammen met Jimi in de kleedkamer. ;-)
Achter de bühne, na een optreden. Jimi kijkt goedkeurend toe. ;-)
Een donderslag bij heldere hemel eind 1966 als de eerste single van The Jimi Hendrix Experience uitkomt: een bewerking van een heel oud nummer (Blue Steel 44) ontdekt door Tim Rose en gecoverd door twee garagebands, m.n. The Leaves en Love. Chas Chandler, ex-bassist van The Animals, ontdekte het nummer in een discotheek, kocht het op en gaf het aan Hendrix, met de opdracht het vertraagd op te nemen. Een succes ! In 1992 werd het nogmaals een dikke hit voor Willy DeVille, overgoten met een mariachi-saus.
De omstreden hoes van de elpee Electric Ladyland. Jimi had liever een andere gehad, bijvoorbeeld met spelende kinderen. Deze hoes werd in sommige landen zelfs geboycot en vervangen door een rode hoes met het zijaanzicht van Jimi Hendrix.
Voor mijn verjaardag kreeg ik de volledige box van The Beatles met al de geremasterde albums (13 in totaal), aangevuld met "Past Masters", in stereo. Dit alles met erbovenop een DVD van mini-documentaires over het maken van elk album. Zowel de muziek als de filmpjes zijn echt de moeite waard en een echt tijdsdocument van wat er zich afspeelde tussen 1962 en 1969 van de twintigste eeuw. De elpee "Let It Be" kwam toch uit in maart 1970, zult u zeggen. Ja, maar die plaat werd reeds opgenomen het jaar voordien, nog vóór "Abbey Road", de echte zwanenzang van The Beatles. Maar echte kenners weten dit natuurlijk allemaal.
Het symbool van de Sixties: de kever, maar een kever is ook een "beetle" ! (of was het nu Beatle ?).
The Beatles in 1967 tijdens de rechtstreekse uitzending op televisie, uitgezonden over de hele wereld (Mundovisie). Een jonge fan uit Belgiïe is hen komen gelukwensen ;-) !
Reeds in hun Hamburgperiode was er belangstelling vanuit ons land.
En nu, op 58-jarige leeftijd nog altijd fan van de geweldige muziek van The Beatles, maar ook van andere goede muziek.
Links staat Carlos Santana ten tijde van Woodstock. Zijn wondermooie compositie Samba Pa Ti haalde ook de Top-60.
Beste gitaarriffs aller tijden (eigen keuze)
(I Can't Get No) Satisfaction - The Rolling Stones
21st Century Schizoid Man - King Crimson
A Hard Day's Night - The Beatles
All Along The Watchtower - The Jimi Hendrix Experience
Another One Bites The Dust - Queen
Aqualung - Jethro Tull
Baby Come Back - The Equals
Baby Please Don't Go - Amboy Dukes ft. Ted Nugent
Beat It - Michael Jackson ft. Slash
Because They're Young - Duane Eddy
Birthday - The Beatles
Black Dog - Led Zeppelin
Brown Sugar - The Rolling Stones
Cocaine - J.J. Cale
Day Tripper - The Beatles
Don't Let Me Be Misunderstood - The Animals
Guitar Man - Elvis Presley & Jerry Reed
Heartbreaker - Led Zeppelin
Helter Skelter - The Beatles
Hey Bulldog - The Beatles
Highway to Hell - AC/DC
Hocus Pocus - Focus
I Can See For Miles - The Who
I Feel Fine - The Beatles
I Want To Break Free - Queen
I Want You (SheÂ’s So Heavy) - The Beatles
Jailhouse Rock - Elvis Presley
Johnny B. Goode - Chuck Berry
JumpinÂ’ Jack Flash - The Rolling Stones
Layla - Derek and the Dominos
Louie Louie - The Kingsmen
Money For Nothing - Dire Straits
Oh Well - Fleetwood Mac
Paranoid - Black Sabbath
Pinball Wizard - The Who
Purple Haze - The Jimi Hendrix Experience
Purple Rain - Prince & The Revolution
Rebel Rouser - Duane Eddy
Revolution - The Beatles
Rumble - Link Wray
Samba Pa Ti - Santana
Smells Like Teen Spirit - Nirvana
Smoke On The Water - Deep Purple
Start Me Up - The Rolling Stones
Street Fighting Man - The Rolling Stones
Sultans Of Swing - Dire Straits
Sweet Home Alabama - Lynyrd Skynyrd
Sylvia - Focus
The Air That I Breathe - The Hollies
The Last Time - The Rolling Stones
Under Pressure - Queen + David Bowie
Walk Of Life - Dire Straits
Wang Dang Doodle - LivinÂ’ Blues
We Will Rock You - Queen
While My Guitar Gently Weeps - The Beatles
Whisky In The Jar - Thin Lizzy
Whole Lotta Love - Led Zeppelin
Wild Thing - The Troggs
Yellow River - Christie
You Really Got Me - The Kinks
Van de intro van "Revolution" krijg ik na 40 jaar (1969 !) nog altijd kippenvel op mijn schedel !
"Satisfaction" uit 1965 heeft een formidable gitaarriff en intro, volgens mij de beste !
Aardig in de buurt komt Jimi Hendrix met zijn versie van Dylan's "All Along The Watchtower" met een beetje hulp van Dave Mason (van de groep Traffic).
Eric Clapton moet natuurlijk niet onderdoen voor al die gitaarhelden.
Dit is natuurlijk Keith Richards van The Rolling Stones die 's nachts wakker werd en de intro van "Satisfaction" hoorde en het deuntje neuriede en vlug op een cassette opnam alvorens terug in te slapen !
Op het einde van het jaar verschijnen er her en der allerhande lijstjes van de beste songs ooit, de knapste video's, de grappigste singles, de Top 2000 aller tijden, enz. Zo verscheen er onlangs een lijst van de beste gitaarriffs aller tijden, waar ik het niet volledig mee eens was. Vandaar mijn eigen lijst. Het zijn 60 songs geworden. Ik heb het begrip gitaarriff nogal breed genomen. Ook merkwaardige intro's (als het maar op gitaar is) heb ik erbij genomen. Als je direct herkent over welk nummer het gaat, vind ik het ook een merkwaardige riff. Elke foto van de hoes of de groep heeft onderaan tekst en uitleg en ook een audiolink als die al voorhanden is op het internet. De lijst werd alfabetisch per song geklasseerd door de computer. Dus cijfers en haakjes komen vóór de letter A. Veel plezier ! Natuurlijk zal iedere muziekliefhebber een ander lijstje hebben. Over smaak en kleuren valt niet te discussiëren. Alle suggesties en opbouwende kritiek zijn welkom.
Aqualung - Jethro Tull (Robert Plant van Led Zeppelin - links- had ooit ruzie met Ian Anderson van Jethro Tull in de studio. Ian zei dat Led Zep ooit nog groot zou worden indien hij de teksten voor hun songs mocht schrijven. Merkwaardig hoe Robert op de hoestekening is gaan lijken na al die jaren !) http://www.youtube.com/watch?v=u1xY7Heaqg8
Yellow River - Christie (dit is een compositie van Jeff Christie die hij weggaf aan The Tremeloes. Zij namen het nummer op maar weigerden het uit te brengen op single. De stemmen van The Trems werden weggeveegd en vervangen door de stem van Jeff op de instrumentale track van The Trems. Toen die een dikke nr. 1 hit te pakken had brachten The Tremeloes alsnog het nummer uit in Spanje onder de titel "No Comprende" en hadden er daar ook een nr. 1 hit mee !) http://www.youtube.com/watch?v=qJ5-FoiBuVc
Een riff is een begrip in de muziekwereld, waarmee een ritmisch basispatroon bedoeld wordt (volgens Van Dale). Het begrip komt uit het Engels.
Voorbeelden van riffs zijn de intro's van composities. Riffs kunnen ook een repeterende eigenschap hebben. Ze komen dan iedere keer weer in een compositie om de hoek kijken en fungeren op die manier als een fundament voor de melodie.