************Populaire muziek van de vorige eeuw tot nu************
03-03-2013
Mei 1972 (2)
Mei 1972 (2)
In mei leggen alle vogeltjes een ei en dat geldt ook voor de muzikale maand mei 1972. Naast de 5 plaatjes van gisteren schud ik vandaag nog 5 deuntjes uit mijn mouw, ook uit diezelfde periode. Hier zijn The Cats uit Volendam met dat typisch stemgeluid van Piet Veerman en onze Noorderburen nodigen ten dans uit: 'Let's dance and have a good time together'!
De ballon ging nog altijd op voor deze vier Britten die gek waren van blues, rhythm & blues, folk, hardrock, heavy metal en goeie ouwe rock-'n-roll. En dat was goed te horen op deze single die in mei 1972 de BRT Top-30 binnenstormde.
'Alea iacta est' ofte 'de teerling is geworpen'. The Rolling Stones waren niet van plan zich de titel van grootste rock-'n-rollband van de wereld te laten afpakken. Ze brachten de steengoede dubbelelpee 'Exile On Main Street' uit èn deze opwindende single. De LP bevatte verschillende genres muziek zoals r&r, blues, soul, R&B, gospel en country.
Maar de beste herinneringen uit mei 1972 hou ik over aan deze wonderlijke en melancholische klanken van de mellotron en natuurlijk de stem van Jerney Kaagman. "Alone again - Feeling very sad - Left with your memories - Is it really worthwhile?" Yes it is!
Er deed zich iets raars voor in de BRT Top-30 van de maand mei 1972. Na een paar weken verdween de single 'Samson and Delilah' uit de lijst en plots was die Schotse groep er weer met de b-kant van dat plaatje. Via Italië veroverden ze Europa en Latijns Amerika met hun pretentieloze popmuziek. Opmerkelijk is wel dat het onderwerp in deze song een transseksueel is, m.a.w. een man die na een operatie een vrouw is geworden. Sally Carr zingt dan ook geregeld "she's a woman" in de song. The Kinks deden het hen al voor in 1970 met 'Lola' en die transseksuelen heb ik van nabij gezien in Thailand. Dana International uit Israël is ook zo'n voorbeeld daarvan en zij/hij veroorzaakte ook een storm in een glas water tijdens haar/zijn optreden op het Eurovisiesongfestival van 1995.
"Het wordt weer eens tijd om een single uit te brengen" moet deze zingende drummer gedacht hebben in mei 1972. Het was iets stiller geworden rond zijn drie ex-makkers uit The Beatles. Hij mepte er dan ook vrolijk op los.
En plots kwam een stelletje ongeregeld de BRT Top-30 binnen in mei 1972 met een compositie van Shel Silverstein. Een onvervalste Amerikaanse tranentrekker, zeg maar smartlap, en zó "over the top" gezongen dat het weer leuk wordt. Ik zie Ray "Eye Patch" Sawyer alias Dr. Hook in de telefooncel muntjes in het toestel stoppen...
Het was een tijdje stil geweest rond deze legendarische Amerikaanse zanger toen hij in mei 1972 plots verscheen in onze hitlijsten samen met het 'Evangel Temple Choir' als backing vocalisten. Er hangt een speciale sfeer rond dit nummer geschreven door Jerry Reed in 1968, want telkens ik dit hoor ben ik ontroerd en blij tegelijkertijd.
Ook Elvis Presley nam ooit een versie op van deze song:
Klappen in de handen en stampen met de voeten in april 1972. Naast Aphrodite's Child, Demis Roussos en Vicky Leandros werden deze Grieken ook in de West-Europese hitlijsten genoteerd. Het bleef niet bij deze ene single want in augustus 1972 komen ze nog eenmaal terug.
Deze vrolijke klanken komen ook uit april 1972. Broer en zus kwamen uit Trinidad en ze emigreerden naar het VK. Ze hadden enorm veel succes in Nederland en België. Later werden ze backing vocalisten bij o.m. de James Last Singers, Van Morrison, Elkie Brooks, Eric Clapton, Roger Waters, Elton John, Eros Ramazzotti, George Harrison, Pet Shop Boys en Robbie Williams. ♫♫♫ Da dada 'n dee dee dee ♫♫♫...
Deze romantische slow kwam uit de film 'Nicholas and Alexandra' (30 december 1971) die het verhaal vertelt van de laatste Russische tsaar Nicholas II en zijn echtgenote tsarina Alexandra. Regisseur van dienst was Franklin J. Schaffner. Dit thema uit de film werd geen grote hit voor Engelbert Humperdinck en toch vind ik dit een van zijn mooiste liedjes.
Marc Bolan was er vast van overtuigd de vaandeldrager van de glam- of glitterrock te worden en deze song kwam dan ook in april 1972 in onze hitparade terecht. Howard Kaylan en Mark Volman (de fantastische stemmen bij The Turtles en later bij The Mothers of Invention o.l.v. Frank Zappa) zorgden voor de vocals en de backing vocals.
Mikael Rickfors was de leadzanger van The Hollies in april 1972. De Zweedse zanger werd lid van de Britse band in 1971 en in 1973 verliet hij hem al. Deze mooie song werd niet zo'n grote hit maar de volgende single was weer een schot in de roos. En dat is voor later.
Oorspronkelijk heette het nummer 'I've Found My Freedom'.
De maker van het YouTube-filmpje heeft voor de verkeerde foto gekozen, zoals wel vaker gebeurt. Kijk liever naar het hoesje van de single uit 1972 waarop de Zweedse zanger met de krachtige stem staat (in het geruite hemd). Allan Clarke en Graham Nash hadden de groep al langer verlaten. De foto van YouTube dateert uit 1967.
Terug naar april 1972. The New Seekers deden zichzelf concurrentie aan want hun single gebaseerd op de Coca-Cola jingle was nog maar pas uit of deze inzending voor het Eurovisiesongfestival in Edinburgh kwam onze hitlijsten binnengestoven. Zij waren de gedoodverfde winnaars van het ESC maar een Griekse zangeres die in West-Duitsland woonde stak daar een stokje voor. De Britse popgroep eindigde dus slechts als tweede...
De overwinning op het Eurovisiesongfestival van 1972 was weggelegd voor Vicky Leandros, een inzending van het Groothertogdom Luxemburg. De Griekse zangeres nam al deel in 1967 als Vicky maar haar liedje 'L'amour est bleu' gooide toen geen hoge ogen tot Paul Mauriat er een instrumentale versie van uitbracht en de song als 'Love Is Blue' een wereldhit werd in 1968.
Van Edinburgh naar de popgroep 'Middle of the Road' is maar een kleine stap want we blijven in Schotland. Met de regelmaat van een klok bracht deze Schotse formatie in 1971/72 singles uit die stuk voor stuk in de Top-10 terechtkwamen.
Het is nog geen zondag maar deze single kwam ook in april 1972 de BRT Top-30 binnengeschoten. Niettegenstaande het jaar zich aankondigde als een donker crisisjaar werd er toen toch pretentieloze popmuziek uitgebracht. Daniel Boone, ook bekend onder de naam Peter Lee Stirling en geboren als Peter Charles Green, verkocht meer dan 2 miljoen singles van deze aanstekelijke meezinger. Een mens zou voor minder goedgemutst door het leven gaan...
In april 1972 stond Will Tura ook in de BRT Top-30. Ondertussen is de 'Keizer van het Vlaamse lied' bezig sinds 1957. Ik zag hem tweemaal optreden: in het begin van de jaren '90 en onlangs t.g.v. zijn 70ste verjaardag met een 'meet and greet' achteraf (zie mijn fotoalbum 'Live Acts'). Tweemaal werd het voor mij en mijn vrouw een onvergetelijke avond. Ik hou bijzonder veel van deze tekst die geschreven werd door Nelly Byl. De muziek werd gecomponeerd door Jean Kluger. Inderdaad: 'Wat je diep treft, vergeet je nooit'...
Deze Griekse zangeres zong niet alleen in haar moedertaal maar ook in het Duits, Frans, Engels en zelfs Nederlands, Japans, Italiaans en Spaans.
Toen kostte een single 68 BEF.
Will Tura is naast een uitstekend zanger ook een goed gitarist.
Een onvergetelijke avond: hij was toen de 70 al voorbij!
Achteraf een 'meet and greet'. Zeer aimabel als hij is kwam hij bij mij op de foto staan na twee cd's te hebben gesigneerd.
'Superfly' is een 'blaxploitation' film uit juli 1972, geregisseerd door Gordon Parks Jr. Het verhaal gaat over een cocaïnedealer die de onderwereld probeert te ontvluchten, met alle nare gevolgen vandien. Curtis Mayfield schreef de geweldige soundtrack en of hij nu solo zingt of in de groep 'The Impressions', zijn hoge, zachte stem blijft formidabel!
Lang vóór Bob Marley had deze Johnny Nash al enkele hits in de VS gescoord:
Nog een laatste song uit die geweldig goede soundtrack:
Memorabele scene met de bijhorende muziek van twee duellerende banjo's uit de thriller 'Deliverance' (1972), geregisseerd door John Boorman. De opzwepende countrymuziek werd gebracht door Eric Weissberg & Steve Mandell. De hoofdrollen waren weggelegd voor deze schitterende acteurs: Jon Voight, Burt Reynolds, Ronny Cox en Ned Beatty.
Wat werd er toen zoal gespeeld in onze bioscopen? 'A Clockwork Orange' van Stanley Kubrick uit december 1971 (VS) en januari 1972 (Europa) lokte veel toeschouwers in het voorjaar van 1972. De bijhorende soundtrack was gevuld met klassieke muziek, 'Singin' In The Rain' van Gene Kelly en elektronische synthesizermuziek van Walter (later Wendy) Carlos.
Voor meer uitleg over de film, zie link onderaan.
Een satirische tekenfilm voor volwassenen in 1972. 'Fritz The Cat' werd geregisseerd door Ralph Bakshi en bevatte bijtende humor en kritiek op de maatschappij van midden jaren '60 in NYC. Op de soundtrack stond muziek van Bo Diddley, Billie Holiday en andere blues, funk en rock & roll. Maar ook deze meester van de 'latin jazz' mocht zich uitleven op zijn vibrafoon.
Deze spaghettiwestern van Sergio Leone werd reeds uitgebracht in december 1968 en speelde nog altijd in de bioscopen in het jaar 1972. De soundtrack van Ennio Morricone sloeg werkelijk alle verkooprecords en stond meer dan 5 jaar in de hitlijsten. Hij verpulverde zowaar het vorige record van de elpee 'Bridge Over Troubled Water' van Simon & Garfunkel uit 1970.
Een legendarische scene:
'Farewell to Cheyenne':
Een meesterwerk van regisseur Francis Ford Coppola uit 1972. De uitstekende muziek op de soundtrack kwam grotendeels van die andere Italiaanse maestro: Nino Rota. De film 'De Peetvader' was gebaseerd op het boek van Mario Puzo.
Het liefdesthema werd spoedig overgenomen door menig artiest:
'Cabaret' is een muzikale film die werd geregisserd door Bob Fosse. Een schitterende prestatie werd neergezet door Liza Minnelli, dochter van Vincente Minnelli en Judy Garland. De film speelt zich af in Berlijn tijdens de Weimar republiek in 1931. Morgen post ik het vervolg van 'Viva Cinema in 1972'. Tot dan!
In de maand maart 1972 kwam deze nieuwkomer binnen in de BRT-Top 30. Hij was gebaseerd op een jingle van Coca-Cola uit 1971 gemaakt door het reclameagentschap McCann Erickson. Roger Cook en Roger Greenaway, de befaamde Britse componisten, zaten achter dit project en voegden hun inbreng toe aan de oorspronkelijke schrijvers van het nummer, met name B. Backer en B. Davis.
Zeer leuke Nederlandse inzending voor het Eurovisiesongfestival van 1972. Sandra Reemer was de zangeres van dit duo en de mannelijke helft was Dries Holten. Ze werden verdienstelijk vierde in Edingburgh terwijl België met Serge & Christine Ghisoland en 'A la folie ou pas du tout' op een 17de en voorlaatste plaats bleef steken, net vóór Malta.
Vanuit Amerika kwam deze meer dan 8 minuten durende song die handelde over 'the day the music died', een verwijzing naar de vliegtuigcrash die op 3 februari 1959 het leven kostte aan Buddy Holly, Ritchie Valens, The Big Bopper (J.P. Richardson) en de piloot Roger Peterson (die maar al te vaak wordt vergeten). Waylon Jennings ontsnapte aan de dood door zijn plaats af te staan aan een verkouden Richardson en Dion DiMucci besloot het vliegtuig niet te nemen omdat hij 36 dollar te duur vond. Maar er zitten ook verwijzingen in de song naar o.a. The Beatles ('Helter Skelter'), The Byrds ('Eight Miles High'), The Rolling Stones en Bob Dylan. Dit epos kwam onze hitparade binnen in de maand maart 1972.
Kippenvelmoment uit maart 1972 toen deze prachtige song van de Canadese bard onze hitlijsten binnenstormde. Hier is een liveversie die slechts lichtjes verschilt van de studiosingle. Daarop zongen James Taylor en Linda Ronstadt backing vocals. 'Heart of Gold' stond ook op zijn geweldige elpee 'Harvest'.
Toen was de groep al twee jaar gesplit!
Die dikke matrozenjassen met koperen knopen waren toen fel in de mode. Ik droeg er ook zo eentje in de winter.