************Populaire muziek van de vorige eeuw tot nu************
04-05-2014
Radiohits 1979 (1)
Radiohits 1979 (1)
In de maand juli 1979 had ik mijn vakantie doorgebracht in Nice en van daaruit enkele uitstapjes ondernomen naar Cannes, Monaco en natuurlijk Saint-Tropez. 'Twist à Saint-Tropez' kende ik nog uit 1961 toen Les Chats Sauvages met Dick Rivers daarmee een grote hit hadden. En eind 1979 werd deze elektronische versie van Telex regelmatig op de radio gedraaid. Onze landgenoten staan daarmee genoteerd in mijn persoonlijke Top 3300 Aller Tijden!
Maar aan het strand van Oostende is het op een zomerse dag ook geweldig vertoeven. Louis Neefs bracht in 1979 een geweldige versie uit van 'Evangelina', geschreven door de Amerikaanse singer-songwriter Hoyt Axton. Deze laatste was de zoon van Mae Boren Axton, de vrouw die 'Heartbreak Hotel' voor Elvis Presley schreef. Hijzelf was ook niet van de minsten want hij componeerde o.m. 'Joy To The World', 'The Pusher', 'No No Song' en 'Greenback Dollar'. 'Aan het strand van Oostende' stond in 1979 niet in onze hitlijsten maar is intussen uitgegroeid tot een ware classic.
"Hello, is there anybody in there?"... Tijd voor nog een geweldige track uit de dubbelelpee 'The Wall' van Pink Floyd die ook nooit in onze hitparade voorkwam maar 'Comfortably Numb' staat wel in mijn persoonlijke Top 3300 Aller Tijden. De rockopera is het best verkochte dubbelalbum aller tijden met een wereldwijde verkoop van meer dan 30 miljoen exemplaren. De elpee werd uitgebracht op 30 november 1979.
Het collectief Specimen & The Rizikoos werd opgericht door Walter Verdin en daarin zaten naast hem ook Jean-Marie Aerts, Stoy Stoffelen, Karel Vereertbrugghen en de acteurs Josse De Pauw en Hilde Wils. 'Storingen' uit 1979 is een geweldige single met een dubbele A-kant die ik meteen hierna draai. Goeiemorgen, Walter!
Hier is die andere kant: Rick Tubbax & The Taxi's met het fantastische 'Bojangle Plays Tonight':
De vroegere ritmegitarist van de groep Brinsley Schwarz (1970-1974) had in 1979 een geweldige hit in de Verenigde Staten en Ian Gomm wordt daar als one-hit wonder bestempeld. Hier geraakte hij zelfs niet in de BRT Top 30 maar zijn steengoede single 'Hold On' werd wel regelmatig op de radio gespeeld.
Op 15 juni 1979 sloeg het noodlot toe want de singer-songwriter en zanger/gitarist van die geweldige band Little Feat stortte in elkaar. Lowell George had de groep toen al verlaten en werkte naarstig aan een solocarrière gekoppeld aan een tournee. Een hartfalen oordeelde daar anders over. Postuum werd zijn elpee 'Thanks, I'll Eat It Here' uitgebracht en daarop staat het ontroerende 'Cheek To Cheek' dat heel veel op de radio te horen was eind 1979 en de jaren nadien maar jammer genoeg niet in onze hitparade terechtkwam.
(v.l.n.r.) Michel Moers, Marc Moulin en Dan Lacksman met hun remix:
Walter Verdin was het brein achter dit collectief.
Op 22 december 1979 schoot alweer een nieuwe single van Status Quo binnen in de BRT Top 30. 'Runaway' werd geschreven door Francis Rossi en Bernard Frost en mag dus niet verward worden met gelijknamige nummers van pakweg Del Shannon, Bon Jovi, Jamiroquai, Avril Lavigne, Eruption of Janet Jackson. Deze song stond ook op de elpee 'Whatever You Want'.
Deze instrumentale song heeft drie verschillende titels: 'The Lonely Shepherd', 'Einsamer Hirte' of het 'Thema uit De Verlaten Mijn', een televisieserie genaamd 'Golden Soak'. Gheorghe Zamfir uit Roemenië is een virtuoos panfluitist die hier speelt met het orkest van James Last. De song werd veel later gebruikt door Quentin Tarantino voor zijn film 'Kill Bill Vol. 1' (2003). Dit was ook een nieuwkomer uit de BRT Top 30 van zaterdag 22 december 1979.
Op 22 december 1979 was er weer plaats voor een single van Boney M. in onze hitlijsten. Het was dan ook een plaatje met een dubbele A-kant: 'I'm Born Again' gekoppeld aan 'Bahama Mama', een liedje dat al besproken werd in de afdeling elpees want het stond ook op 'Oceans Of Fantasy'. De ingetogen song kon perfect dienen als kerstsingle.
Als een donderslag bij heldere hemel maakten we op zaterdag 22 december 1979 kennis met de langverwachte nieuwe single van Pink Floyd. Ik draai vandaag de volledige elpeeversie (inclusief helikoptergeluiden) want het enige wat mij bij de ingekorte single stoorde was het abrupt begin ervan. Hier is 'The Happiest Days Of Our Lives' Part 1, Part 2 & Part 3' van 'Another Brick In The Wall'. Zoals ik al eerder schreef werd de song geboycot in Zuid-Afika. Vanaf 5:09 minuten begint de eigenlijke single met het fameuze jongerenkoor en hij eindigt bij 9:10 minuten (telefoongeluiden). ♫♫♫ We don't need no thought control... Hey! teachers! Leave them kids alone! ♫♫♫... De beelden in de videoclip komen uit de film 'The Wall' (geregisseerd door Alan Parker) die er pas in 1982 zou komen.
Op zaterdag 22 december 1979 verwelkomden wij een overleefster uit de woelige jaren '60 in onze hitparade. Het was inderdaad Marianne Faithfull die met 'Broken English' een dijk van een langspeelplaat had afgeleverd en daarop stond ook deze prachtige compositie van Shel Silverstein, de Amerikaanse songwriter, dichter en af en toe cartoonist. Oorspronkelijk waren het die ruige kerels van Dr. Hook & The Medicine Show die 'The Ballad Of Lucy Jordan' onder handen hadden genomen in 1974 maar bij deze uitvoering krijg ik steevast kippenvel op de rechterkant van mijn schedel. Ook gebruikt voor o.a. de soundtrack van de film 'Thelma & Louise' (1991).
Maar het was de engelachtige stem van Anni-Frid Lyngstad (beter bekend als Frida) en niet die van de blonde Agnetha Fältskog die ervoor zorgde dat ABBA de hoogste nieuwkomer was in de BRT Top 30 van zaterdag 22 december 1979. Vanuit het niets sprongen de Scandinaven meteen binnen op nummer 9 met het zeer melodieuze 'I Have A Dream' en kijk, ook hier was er een kinderkoor aanwezig, net als bij Pink Floyd. Zou dat toeval kunnen geweest zijn? In het Verenigd Koninkrijk geraakte ABBA met deze song niet verder dan nr. 2 en op 1 stond daar 'Another Brick In The Wall' van Pink Floyd. ♫♫♫ I believe in angels! ♫♫♫...
Gheorghe Zamfir komt uit Roemenië.De TV-serie heb ik nooit gezien.
Eigenlijk is dit Part II van 'Another Brick In The Wall'. Jammer van die slordige intro...
Zelfs de songtitel werd ingekort!
En ABBA bracht voor de Spanje en Latijns Amerika een Spaanstalige versie uit. Goed gezien!
Op zaterdag 15 december 1979 was het al een tijdje geleden dat de Amerikaanse formatie Rose Royce in de BRT Top 30 had gestaan. Gewoonlijk scoorden de Afro-Amerikanen met een slow ('Car Wash' en 'R.R. Express' uitgezonderd) maar ditmaal was het een uptempo nummer: 'Is It Love You're After', met een blazerssectie om u tegen te zeggen! Er kwamen flarden van 'Shaft' naar boven dwarrelen...
Een andere nieuwkomer in de hitparade van 15 december 1979 was een cover van een vroegere hit van King Floyd uit 1970. De Amerikaanse zangeres Fern Kinney bracht een stomende versie van 'Groove Me' en zou in 1980 nog een grotere hit scoren!
Op zaterdag 15 december 1979 spitste ik mijn oren bij het horen van deze intro. Was dit een nieuwe single van Blondie? Niet dus, want het waren The Shirts, een flink uit de kluiten gewassen popgroep uit New York, met Annie Golden als leadzangeres en het plaatje heette 'Laugh And Walkaway'.
De linkshandige bassist Ruth McKenny had zijn Banny Bright Orchestra blijkbaar achterwege gelaten want hij scoorde solo op zaterdag 15 december 1979 een nieuwe hit met 'Laura Lee', in de beste rock-'n-roll-traditie. Het was de grootste nieuwkomer die dag en hij kwam meteen binnengestormd op nummer 11.
En een week later gebeurde iets eigenaardigs in de BRT Top 30 van zaterdag 22 december 1979 want een single die al 8 weken in die hitparade had gestaan kwam opnieuw binnen. In het vakjargon heet dat een "re-entry" en de discoversie van 'Knock On Wood' gezongen door Amii Stewart vind ik zó goed dat ik ze nog eens draai.
Op zaterdag 8 december 1979 dwarrelde de zeer herkenbare discosound van Nile Rodgers en Bernard Edwards van de Amerikaanse band Chic de BRT Top 30 binnen want beide muzikanten hadden het nummer 'Spacer' geschreven en zelfs een hele elpee gevuld met hun songs en geproducet voor de Franse zangeres. Annie Chancel had haar stagenaam van die hit van Tommy Roe ontleend en met behulp van enkele Afro-Amerikaanse dansers (B. Devotion) verkocht Sheila wereldwijd niet minder dan 5 miljoen exemplaren van deze single. De melodie werd in 2001 nogmaals gebruikt door de Zweedse formatie Alcazar voor hun wereldhit 'Crying At The Discotheque'.
♫♫♫ Aha uhu! ♫♫♫... Alweer een nieuwe naam om te onthouden op 8 december 1979 want de hoogste nieuwkomer in onze hitlijsten was de Amerikaanse zangeres Viola Wills die met haar single 'Gonna Get Along Without You Now' een grote hit scoorde en hij wordt nog regelmatig op de radio gedraaid. De song werd reeds in 1951 geschreven en gepubliceerd door Milton Kellem en Teresa Brewer had er een hit mee in 1952. Die dag werd er een nieuwe nummer één genoteerd en dat waren onze noorderburen van Earth & Fire die na drie weken al aan de top stonden met 'Weekend'.
De Nederlandse zangeres Maggie MacNeal had eventjes in haar moerstaal gezongen maar op 15 december 1979 kwam haar Engelstalig plaatje 'Night Time' binnen in onze hitparade. Ook zij koos toen voor een discodeuntje. In 1980 zou ze terug in het Nederlands zingen en haar land vertegenwoordigen op het Eurovisiesongfestival, maar dat is voor later...
Paul McCartney had zijn groep Wings nu definitief ontbonden en met het vooruitzicht van Kerstmis kwam zijn soloplaatje 'Wonderful Christmastime' op zaterdag 15 december 1979 al postvatten in de BRT Top 30. Maar de ex-Beatle zou stevige concurrentie krijgen van een Vlaamse zanger die met zijn kerstsingle zelfs op nummer één zou komen te staan...
Nog altijd onder leiding van Lionel Richie scoorden de Commodores alweer een hit in onze hitparade. De mooie ballade 'Still' was ook een van de vele nieuwkomers in de BRT Top 30 van zaterdag 15 december 1979. En ik werd er zowaar eventjes stil van...
Schelpjes zoeken op het strand...
Een uitstekende cover van een liedje uit 1951...
"Night Time" werd nu eens in één woord geschreven, dan weer in twee woorden...
Ondertussen zijn we aanbeland in de maand december 1979. Op zaterdag 1 december kwam de Belgische band genaamd The Spoetniks (niet te verwarren met The Spotnicks uit Zweden) in onze BRT Top 30 terecht met de single 'Love = Power', een instrumentaal nummer in de stijl van The Shadows. Radio Atlantis plugde het nummer hevig en vandaar deze notering in onze hitlijsten. Jammer genoeg heb ik geen audiofragment gevonden op het internet. Alle hulp is hierbij zeer welkom. Alvast bij voorbaat bedankt!
Ook voor het Nederlands meidenduo uit de Caraïben was het de tweede single die onze hitparade bereikte. De single die dat op zaterdag 1 december 1979 voor mekaar kreeg was 'It's All In The Bible'. En dat deuntje doet mij even denken aan een of andere hit van Boney M. En die dag stond ABBA terug op één met 'Gimme Gimme Gimme (A Man After Midnight)'.
Ditmaal was het geen dans- of fuifnummer van KC & The Sunshine Band maar een heuse plakker die onze BRT Top 30 van zaterdag 8 december 1979 binnen kwam dwarrelen. De hartverscheurende kreet 'Please Don't Go' zou uitgroeien tot één van de grootste hits van deze Amerikaanse discogroep opgericht door Harry Wayne Casey en Richard Finch.
Alweer slaagde de Spaanse charmezanger Julio Iglesias erin binnen te dringen in onze hitparade. Ditmaal met 'Quiereme', niet te verwarren met 'Quiereme mucho' uit 1978. Deze nieuwkomer in de BRT Top 30 van 8 december 1979 was een uptempo disconummer dat toen veel gedraaid werd in de discotheken.
De nieuwste rage die was komen overvliegen uit Californië waren de rolschaatsen en de blitse sportieve outfit. De Nederlandse meidengroep had nog maar net in de BRT Top 30 gestaan met hun single 'Radio' of ze waren daar weer op zaterdag 8 december 1979 met een ander schijfje: 'Rollerskating'. In hun plaats zou ik toch maar kniebeschermers aantrekken...
Dit was hun tweede single die onze hitlijsten vanuit Nederland bereikte.
Recht naar de (s)top...
Ellebogen en knieën zijn zeer kwetsbaar bij het rolschaatsen!
De elpee 'Risqué' van Chic werd officieel uitgebracht op 30 juli 1979 maar ik kocht die plaat pas in de herfst van dat jaar. Op die geweldige schijf stond o.a. het aanstekelijke 'My Feet Keep Dancing'. Bernard Edwards en Nile Rodgers op hun best!
Uit het Verenigd Koninkrijk kwamen heel andere klanken want daar hadden de Specials o.l.v. Jerry Dammers muziek uit de Caraïben van de jaren '50/'60 ontdekt. Zij waren de grondleggers van de 2 Tone-Ska en op de debuutelpee uit het najaar van 1979 stond een mooie cover van 'A Message To You, Rudy', bij ons bekend geworden door Dandy Livingstone.
Ongeveer in dezelfde periode van 1979 kwamen we via het weekblad HUMO te weten dat Plastic Bertrand ooit nog gedrumd had in de Belgische punkband Hubble Bubble onder de naam Roger Junior (1977). Hij schreef toen ook nog enkele nummers voor de band. Maar hun wegen waren uit elkaar gegaan en zonder Plastic bracht Hubble Bubble de elpee 'Faking' uit met daarop o.a. 'Bad Trashing'.
Je kon er niet naast kijken want de cover van de nieuwste elpee van Mongo Santamaria schitterde in die herfstige dagen van 1979. Daarop stonden drie tropische pepers hevig te blinken en de schijf heette toepasselijk 'Red Hot'. Ramon Santamaría is de echte naam van deze Cubaanse percussionist en hij bracht toen een nieuwe versie uit van 'Watermelon Man', een prachtige jazzcompositie van Herbie Hancock uit 1962.
In november 1979 werd de legendarische elpee 'The Wall' van Pink Floyd uitgebracht. De impact van deze rockopera zou pas begin 1980 en de jaren daarna goed en wel doordringen. De Britse band kwam zelfs met een welbekende single waarop een kinderkoor meezong in de hitparades terecht. Zowat overal ter wereld behalve in Zuid-Afrika waar ze geboycot werden. Uit die dubbelelpee, die later werd omgezet in een heuse film, draai ik nu het mysterieuze doch rustgevende 'Is There Anybody Out There?'...
Maar de meeste pret beleefde ik in het late najaar van 1979 met de elpee 'Looking For Saint-Tropez' van de Belgische groep Telex. Er stonden grappige elektronische bewerkingen op van o.a. 'Ca plane pour moi', 'Rock Around The Clock' en 'Twist à Saint-Tropez'. Het geweldige 'Moskow Diskow' zat eraan te komen in de hitlijsten. In die dagen luisterde ik geregeld naar Radio Cité met de weekend uitzendingen "Radio 21" waar dit elektronisch nummer van Dan Lacksman, Marc Moulin en Michel Moers letterlijk werd grijsgedraaid. Met een knipoog naar het Brussels dialect: 'Pakmoväst'... Esdanïtoff? Zij waren natuurlijk ook stripfanaten zoals ik want Hergé deed hen dit al voor in het album 'De skepter van Ottokar' in de reeks Kuifje (1947).
In 1977 was Plastic Bertrand (als Roger Junior) nog drummer bij de punkband.
Een pikant hoes(t)je...
Best verkocht dubbelalbum aller tijden!
Telex was samen met Kraftwerk een voorbeeld voor de jongeren die van elektronische muziek hielden.
Op zaterdag 17 november 1979 verscheen het duo The Buggles voor het eerst in de BRT Top 30 met de song 'Video Killed The Radio Star'. De videoclip van die song werd in de VS op 1 augustus 1981 als eerste op de nieuwe muziektelevisiezender MTV vertoond. De Britse groep bestond uit Geoff Downes en Trevor Horn (met de grote bril) en heette aanvankelijk The Bugs naar analogie met The Beatles (de kevers). Aangezien een insect of een virus (a bug) altijd kleiner is dan een kever werd de naam gewijzigd in The Buggles. En de videoclip heeft de radiovedette alsnog niet van het podium verdrongen...
De allerhoogste nieuwkomer in onze hitparade van 17 november 1979 was evenwel weggelegd voor de Britse groep Queen die een totaal nieuw geluid had gecreëerd met 'Crazy Little Thing Called Love' en op die song was het heerlijk vingerknippen. De single schoot meteen binnen op nummer 5 (!) en die zaterdag hadden we een nieuwe nummer 1, want na drie weken stond ABBA daar te blinken met 'Gimme Gimme Gimme (A Man After Midnight)'. Dat zal toch Freddie Mercury niet geweest zijn...
Een week later, op zaterdag 24 november 1979, werd het meidentrio Luv' alweer gesignaleerd in de BRT Top 30 en ditmaal heette het singletje 'Ooh, Yes I Do'. In de song werd het fluitthema gebruikt van 'Gimme Gimme Gimme (A Man After Midnight)' van ABBA. Producer Hans van Hemert schreef de song en was net met José Hoebee, Patty Brard en Marga Scheide verhuisd naar een ander platenlabel. De "niemendalletjes" die de zangeressen aanhadden lieten weinig aan de verbeelding over...
Kerstmis zat eraan te komen en dat kon je op de radio horen. Eén van de mooiste kerstsingles ooit (wat mij betreft) werd door Nils Lofgren de hitparade in gezongen. Op zaterdag 24 november 1979 kwam zijn 'Shine Silently' onze hitlijsten zachtjes binnengereden zoals een slede op de uitgestrekte sneeuwvlakte. De Amerikaanse rockmuzikant speelde ooit nog bij de Crazy Horse van Neil Young, de E-Street Band van Bruce Springsteen en werd alom geprezen voor zijn werk in zijn eigen groep Grin èn zijn soloprestaties. Hij is dan ook multi-instrumentalist, zanger en songwriter.
En toen trok Jerney Kaagman een leren pak aan en met behulp van één van de mooiste en meest herkenbare intro's die een popliedje maar kan hebben zong zij 'Weekend' de hitlijsten in. Het werd de grootste hit van Earth & Fire in ons land en vanaf 24 november 1979 zou de Nederlandse band daarmee vele weken in de BRT Top 30 vertoeven.
Maar de allerhoogste nieuwkomer in onze hitparade van zaterdag 24 november 1979 werd gezongen door een 14-jarige Afro-Amerikaan die ietwat aan Michael Jackson herinnerde. Freddie James (°1965) had met 'Get Up And Boogie' een zeer dansbare single uitgebracht die zowat overal scoorde. Die zaterdag was er alweer een nieuwe nummer 1 in de BRT Top 30. Na 7 weken bereikte Ellen Foley eindelijk de hoogste plaats met 'We Belong To The Night' en drie dagen later vierde ik mijn 28ste verjaardag.
Al snel werd het lidwoord "The" weggelaten uit de groepsnaam.
Queen ging hiermee terug naar de basis van rock-'n-roll.
De pakjes lieten weinig aan de verbeelding over...
Jerney Kaagman zong zoals altijd de longen uit haar lijf...