************Populaire muziek van de vorige eeuw tot nu************
17-11-2013
Hits 9/16 april 1977
Hits op 9 en 16 april 1977
En toen kwam David Bowie binnengesjeesd in de BRT Top 30 met zijn single 'Sound And Vision' die ook op zijn elpee 'Low' stond. Het middelpunt van zijn muzikale wereld bevond zich toen in West-Berlijn. Daar zou hij zijn beroemde trilogie opnemen ('Low', 'Heroes' en 'Lodger') met behulp van Brian Eno en Tony Visconti. Datum van binnenkomst: zaterdag 9 april 1977.
Op 9 april 1977 zorgden The Cats uit Volendam ervoor dat hun versie van het alombekende 'Save The Last Dance For Me' tot in onze hitlijsten geraakte. De song werd geschreven door Doc Pomus en Mort Shuman en hij werd talloze keren gecoverd. De bekendste versie werd gezongen door Ben E. King toen hij in 1960 nog deel uitmaakte van The Drifters.
Kwaliteit kwam ten langen leste bovendrijven want de song 'What Can I Say' uit de knappe elpee 'Silk Degrees' (1976) werd in West-Europa op single uitgebracht en gleed zachtjes binnen in onze hitlijsten op zaterdag 9 april 1977. Boz Scaggs kreeg na een zevende elpee eindelijk de erkenning die hij verdiende.
Hoorde ik daar Bianca Castafiore in de intro zingen? Natuurlijk niet want na enkele seconden begonnen de klassiek geschoolde muzikanten van het Electric Light Orchestra o.l.v. Jeff Lynne erop los te rocken en maakten ze vanaf 9 april 1977 hun opwachting in de BRT Top 30: 'Rockaria!'. Ook al een track uit de elpee 'A New World Record' (1976).
Een week later, d.w.z. op zaterdag 16 april 1977, maakte ik voor het eerst kennis met de Nederlandse band The Nits. Weinig of niets was er toen bekend over die formatie. De single 'Yes Or No' was het debuut in onze hitlijsten. De popgroep bestond voornamelijk uit zanger en tekstschrijver Henk Hofstede, Rob Kloet en Robert Jan Stips en de jongens waren vooral in de jaren 80 zeer populair.
De Britse rocker Cliff Richard stond zevenmaal afgedrukt op de hoes van zijn elpee 'Every Face Tells A Story' en in deze videoclip zijn er slechts vijf zangers geheel in het wit gekleed te zien. Alle gekheid op een stokje, de single 'My Kinda Life' werd op zaterdag 16 april 1977 voor het eerst genoteerd in onze hitparade en het was een goeie, ouwe rocksong en Sir Cliff was weer in bloedvorm.
Was dat even schrikken: Bianca Castafiore haalt krachtig uit. Rockaria!
De hoesfoto van de LP en de single waren identiek. Hieronder een still uit de videoclip.
Op de Amerikaanse markt werd deze elpeehoes losgelaten.
Op 2 april 1977 waren er nog altijd liefhebbers van Duitse schlagers want zij kochten toen massaal de nieuwste single van Costa Cordalis en daarmee kwam 'Anita' toen als nieuwkomer binnen in de BRT Top 30. Cordalis was afkomstig uit Griekenland en emigreerde op zijn zestiende. Hij zingt hier over zijn wedervaren in Mexico. Allemaal heel internationaal...
Kiki had Pearly ingeruild voor Art Sullivan en het nieuwe duet 'Et si tu pars' kwam op zaterdag 2 april 1977 binnen in de onderste regionen van onze hitlijsten. Het werd evenwel niet zo'n grote hit als de vorige popsingletjes.
De nieuwste single van de Amerikaanse discoformatie Tavares daarentegen was vanaf 2 april 1977 bezig aan zijn klim naar de hoogste regionen van de BRT Top 30. 'Whodunit' was toen een nieuw begrip en betekent zoveel als 'wie heeft het gedaan?'. Het is ontstaan uit 'who has done it?' en zowel in de literatuur als in de film is het een detectiveverhaal met de nadruk op het achterhalen wie het misdrijf heeft gepleegd.
Vanuit West-Duitsland kwamen nog andere discogeluiden overgewaaid. De single van de groep Heatwave uit 1976 heette 'Boogie Nights' en geraakte pas op 2 april 1977 binnen in de BRT Top 30 om er gedurende enkele weken in te verblijven. De band bestond uit Amerikanen, een Zwitser, een Tsjechoslowaak, een Jamaïcaan en twee Britten. De song werd geschreven door de Engelsman Rod Temperton. Een echte internationale bende dus!
En wie stond er op 2 april 1977 op nummer 3 genoteerd in de BRT Top 30? Onze Belgische inzending voor het Eurovisiesongfestival: Dream Express met 'A Million in 1, 2, 3'. Al bij al deden Luk Smets en de drie zusjes Bianca, Patricia en Stella Maessen het nog niet zo slecht. Toch kregen ze in de Britse pers een veeg uit de pan omwille van hun "steenkolenengels"... Spoedig zouden ze bij ons op nummer 1 staan.
Onze Belgische inzending voor 1977. Ook internationaal in feite met de drie Nederlandse zusjes van The Hearts of Soul en de Antwerpenaar Smets, vroeger toetsenist/zanger bij The Pebbles.
Tussen 1967 en 1974 zong James Newell Osterberg Jr., beter bekend als Iggy Pop, in de protopunkband The Stooges. Die Amerikaanse cultgroep was berucht voor zijn wilde optredens en in Texas zagen ze die mannen niet graag komen. Het debuutalbum 'The Idiot' dat Iggy Pop opnam met behulp van David Bowie was meteen een schot in de roos dankzij hoogtepunten als 'Sister Midnight', 'Funtime', 'Nightclubbing' (een hit voor Grace Jones in 1981) en 'China Girl' waarmee Bowie nog een wereldhit zou hebben in 1983. Carlos Alomar speelde gitaar op de LP die in maart 1977 werd uitgebracht en Pop noemde de muziek daarop een mengeling van James Brown en Kraftwerk.
De elpee 'Every Face Tells A Story' uit maart 1977 was een succes in het Verenigd Koninkrijk maar minder bij ons. De grootste hit daaruit werd de single 'My Kinda Life' maar ik kies vandaag voor 'It'll Be Me Babe', geschreven door zijn vroegere makkers uit zijn begeleidingsgroep The Shadows, m.n. Hank Marvin en John Farrar. Hun ex-collega Bruce Welch was de producer van dienst.
Reeds geruime tijd werd het Pajottenland op de wereldkaart gezet dankzij komiek en stand-up comedian avant-la-lettre Urbain Servranckx die na eerst Urbanus van Anus als artiestennaam gekozen te hebben spoedig zijn achternaam zou laten vallen. De opnames van zijn elpee 'Drie Sprookjes' vonden plaats in februari/maart 1977 en het resultaat was een mengeling van sketches en songs zoals o.m. 'Hels Angel', 'De Zwaantjes' (dat jaren later een hit werd dankzij Jean Blaute en Kris Kastaar), 'Mols Bloes', 'Als ik doodga' en 'Vaarwel Theo'.
Intussen kwam uit Italië de elpee 'Variations' van Adriano Celentano op de Belgische markt terecht. En inderdaad, het album stond vol met muziek van divers allooi zoals een prima cover van het soulvolle 'Don't Play That Song (You Lied)', ooit nog een hit voor Ben E. King en later Aretha Franklin, maar ook deze bizarre medley van 'A Woman In Love/Rock Around The Clock'. De exacte releasedatum heb ik niet meer kunnen achterhalen zodat ik deze langspeelplaat hier achter het eerste kwartaal van 1977 plaats.
De Amerikaanse singer-songwriter Carole Bayer Sager bracht ook in de loop van het jaar 1977 (exacte datum onbekend) haar debuutalbum uit onder de niet bijster originele titel 'Carole Bayer Sager'. Zij had meegeschreven aan wereldhits zoals 'A Groovy Kind Of Love' (The Mindbenders) en 'When I Need You' (Leo Sayer). Nu stond er op haar LP een ander wereldsucces in wording: 'You're Moving Out Today' maar ook dit ingetogen, fragiele 'Sweet Alibis'. Haar eerste man heette Andrew Sager maar vanaf 1982 sloeg ze Burt Bacharach aan de haak...
De laatste LP voor vandaag is er een van het Schotse schrijversduo Gallagher & Lyle, twee briljante muzikanten die voor het eerst erkenning kregen in 1968 toen ze door Paul McCartney onder contract werden genomen bij Apple Records om voor andere artiesten te componeren (o.m. voor Mary Hopkin). In 1970 stonden ze aan de wieg van de band McGuinness Flint ('When I'm Dead And Gone' was van hun hand) en ergens in 1977 bracht het tweetal de elpee 'Love On The Airwaves' uit met daarop dit prachtige 'I Had To Fall In Love'. Niet te verwarren met de in 1978 door de Moody Blues uitgebrachte single 'Had To Fall In Love'. Dit is een totaal andere song!
Urbanus tekende de meeste van zijn platenhoezen zelf.
'This Is Tomorrow' stond al in de hitlijsten en iets later ook 'Tokyo Joe'. Daarom draai ik nu het titelnummer uit de elpee 'In Your Mind' van Bryan Ferry die in de maand februari 1977 werd uitgebracht.
De platenboer in Brussel keek raar op toen ik hem om een exemplaar van de elpee 'Levenslang' van Robert Long vroeg. De Nederlandse krullenbol kende ik nog toen ie in de formatie (Unit) Gloria zong en ook van enkele solohits in het Engels. Sinds 1974 zong hij in zijn moerstaal (LP 'Vroeger of later'). En nu was er dat prachtig luisteralbum 'Levenslang' uit februari 1977 dat ik bestelde en via een Antwerpse platenwinkel in handen kreeg. Als een mens 's nachts niet slaapwandelt, ligt hij meestal in bed te dromen...
Twee jaar na zijn vertrek bij de groep Genesis -die hij achterliet in de handen van drummer/zanger Phil Collins- bracht Peter Gabriel zijn eerste soloplaat uit met als titel 'Peter Gabriel'. Er zouden tot 1982 nog drie gelijknamige platen volgen. Om verwarring te vermijden kregen ze elk een bijnaam. Deze LP wordt meestal aangeduid als I of 1 of nog 'Car' (vanwege de hoes). Gabriel liet zich omringen door het kruim van de toenmalige progressieve muzikanten van wie de bekendste Robert Fripp van King Crimson is. De plaat genereerde twee hitsingles: het alombekende 'Solsbury Hill' en 'Modern Love'. Vandaag liet ik mijn oog vallen op 'Moribund The Burgermeister'.
Een laatste LP uit februari 1977 is er een van de Amerikaanse countryzangeres Dolly Parton die nu mikte op een publiek dat hield van popmuziek. Naast eigen composities op 'New Harvest... First Gathering' stonden er ook covers op van soulnummers zoals 'My Girl' van Smokey Robinson en 'Higher And Higher' van Jackie Wilson. Maar de song die op Omroep Antwerpen werd grijsgedraaid was deze aanstekelijke 'Applejack'. Allemaal samen: ♫♫♫ "Play a song for me Applejack, Applejack. Play a song, let your banjo ring..." ♫♫♫
Zonder bril leek Ferry al veel minder op Dustin Hoffman.
Mick Fleetwood had Stevie Nicks stevig in zijn greep en zijn castagnetten hingen op een zeer laag peil...
Peter Gabriel is in de loop der jaren wel veel veranderd...
Zoals jullie al konden merken stonden de hitlijsten van de singles nog vol met muziek uit 1976. Zo ook bij de elpees: de vierde langspeelplaat van de Amerikaanse singer-songwriter Jackson Browne heette 'The Pretender' en ze werd in november 1976 in de VS uitgebracht. Browne was toen nog redelijk onbekend in West-Europa behalve misschien het feit dat hij 'Doctor My Eyes' had geschreven, bij ons bekend in de 1972-versie van de Jackson 5. Hoe dan ook, met dit album ging de bal voor hem aan het rollen in het voorjaar van 1977. Hier is het titelnummer.
De Amerikaanse blueszangeres Celia Yancey bracht ook eind 1976 haar debuutplaat uit simpelweg onder de titel 'Yancey'. Haar grote voorbeeld was ongetwijfeld Janis Joplin. Op die geweldige elpee speelde het kruim van de toenmalige muzikanten mee: Steve Cropper, James Brown, The Memphis Horns, The Muscle Shoals Horns en vele andere. Dat album belandde dan ook in het voorjaar van 1977 in mijn platenkast. Mijn keuze viel op het nummer 'Honey Bee (Huh, Huh, Huh, Huh, Huh)'.
Op 10 december 1976 bracht Paul McCartney het drievoudig album 'Wings Over America' uit. Er was geen plaats meer onder mijn kerstboom zodat ik die geweldige live elpee pas in januari 1977 aankocht. Hieruit het fantastische Bondnummer: 'Live And Let Die'.
Pink Floyd had iets met dieren. Op de LP 'Atom Heart Mother' stonden koeien en op de elpee 'Animals' uit januari 1977 kwamen honden, varkens en schapen voor. Het conceptalbum was geïnspireerd door 'Animal Farm' van George Orwell en de hoes vertoonde een troosteloze aanblik van een elektriciteitscentrale (Battersea Powerstation). Later werd het reusachtig opblaasbaar varken gebruikt tijdens de liveshows. Maak plaats voor de schapenkudde: 'Sheep'.
In januari 1977 was de aandacht rond Carlos Santana en zijn band ietwat weggedeemsterd maar toch bracht hij die maand onder de titel 'Festival' een steengoed album uit vol met Latijnse klanken en ritmes. Zoals deze 'Maria Caracoles', een opzwepende song die ik opdraag aan de kleurrijke verkoopster van alikruiken die in de jaren '70 in weer en wind aan de Brusselse Beurs stond met haar kraampje.
David Bowie vond zijn inspiratie in die periode in het Oosten van Europa. Hij bracht zijn elpee 'Low' op de markt in januari 1977 en naast 'Sound And Vision' (zowat het bekendste nummer op die plaat) stond er ook dit mysterieuze 'Warszawa'op, een elektronische song die hij schreef samen met Brian Eno. De synthesizers overheersen en Bowie begint pas te zingen na 4 minuten. Hij had Warschau in 1973 bezocht en die stad had een desolate indruk op hem nagelaten. De titel van de plaat bracht Nick Lowe later op het idee om een plaat uit te brengen met als titel 'Bowi'.
Het album dat Emmylou Harris in januari 1977 uitbracht was 'Luxury Liner'. Op dat prachtig album stonden onder meer covers van nummers van Chuck Berry (later in de hitparade), The Louvin Brothers, Gram Parsons maar ook deze mooie countrysong 'Pancho And Lefty' geschreven door Townes Van Zandt.
Single
Achterflap LP
De drievoudige LP werd een dubbele CD.
Tijdens optredens van Pink Floyd zweefde het reusachtig varken in de lucht.
Chris Norman en zijn kompanen uit de Britse band Smokie bleven maar hits afleveren met de regelmaat van een klok. Met behulp van het schrijversduo Chinn & Chapman slaagden ze er weer eens in onze hitlijsten binnen te komen vanaf zaterdag 19 maart 1977, ditmaal met de nieuwste single 'Lay Back In The Arms Of Someone'. Smokie was megapopulair in West-Duitsland.
'Fairytale' is een leuk popsingletje dat een beetje in de vergeethoek is geraakt. Onterecht, want op 19 maart 1977 werd het als nieuwkomer genoteerd in onze hitparade en dat was toch voor een periode van enkele weken. De Ierse zangeres Dana had ooit het Eurovisiesongfestival nog gewonnen met 'All Kinds Of Everything' in 1970. Zeven jaar later geloofde ze nog altijd in sprookjes.
Op zaterdag 26 maart 1977 vroeg Will Tura zich voor het eerst af in onze hitlijsten waarom hij zo graag aan de Noordzee door weer en wind wandelde. Omdat hij in Veurne geboren is, natuurlijk! Zijn nieuwste single 'Omdat ik Vlaming ben' werd toen voor het eerst genoteerd en niettegenstaande hij in Brussel woont verloochent hij zijn afkomst niet.
Maar de intro die mij op zaterdag 26 maart 1977 het meest kippenvel bezorgde kwam van de twee Amerikaanse zusjes Ann en Nancy Wilson die met hun muzikanten uit Seattle in de rockformatie Heart zaten en het geweldige 'Crazy On You' op ons loslieten.
De single kon ik toen niet op de kop tikken maar even later de gelijknamige elpee wel...
Straf statement van een uitgeweken Vlaming die in Brussel woont.
Vandaag herdenken we het einde van de Eerste Wereldoorlog bijgenaamd de Groote Oorlog. Veel woorden ga ik er niet aan vuil maken maar als overtuigd pacifist post ik hierna drie protestliederen tegen oorlog en geweld en in de teksten worden spijkers met koppen geslagen...
Het verhaal gaat over een gewelddadige bankoverval...
Give up your guns and face the law...
Oorlogsgeleerden...
Oh, the history books tell it, they tell it so well...
Op zaterdag 12 maart 1977 schoot deze "elastieken man" de BRT Top 30 binnen en dat hoorde ik meteen aan de sound bij de intro. De Detroit Spinners zongen zich toen inderdaad een weg naar de top met 'The Rubberband Man'.
In die periode was "de bump" nog altijd in de mode en kleine Ronnie bracht zelfs zijn grote beer mee op die bewuste zaterdag 12 maart 1977. Vanaf toen vertoefden Ronnie & The Big Bear met hun singletje 'The Big Bear Bump' enkele weken in de BRT Top 30. Ronnie Lutam was een 13-jarige Nederlandse tienerzanger van Molukse afkomst. In de Nederlandse Top 40 bereikte het plaatje zelfs een vierde plaats. En Willem Duyn (ex-Mouth & MacNeal en Big Mouth) kroop in de huid van de grote bruine beer.
En toen kwam de tweede single van de Britse band Showaddywaddy binnen in onze hitlijst van zaterdag 12 maart 1977. 'When' kende ik nog in de versie van de Kalin Twins uit het magisch Expojaar 1958. Zo maakte een hele nieuwe generatie kennis met muziek uit de jaren '50 mede dankzij het populaire TV-feuilleton 'Happy Days'. Toch maakte deze opvolger van 'Under The Moon Of Love' minder indruk op mij.
Kijk, van die intro krijg ik nog altijd kippenvel. Tijdens de hitparade van zaterdag 12 maart 1977 maakte ik voor het eerst kennis met de zwoele stem van Bonnie Tyler uit Wales. En zij liep dan nog verloren in Frankrijk! Welke koene ridder op zijn wit paard zou haar redden? 'Lost In France': ♫♫♫ Ooh, lalala ♫♫♫...
Bryan Ferry zag er op dit hoesje uit als de acteur Dustin Hoffman en zijn single 'This Is Tomorrow' klonk inderdaad als toekomstmuziek. Wat was die man vooruit op zijn tijd! De geweldige track stond ook op zijn elpee 'In Your Mind' die hier later zal besproken worden. Vanaf 12 maart 1977 te horen in onze hitlijsten!
Maar de song die mij op 12 maart 1977 het meest wist te ontroeren was 'New Kid In Town' van de Eagles, een song die op de fantastische elpee 'Hotel California' uit 1976 stond. Ik denk dat het de zinsnede "Johnny come lately" was die mij trof naast het geweldige gitarenspel en dan die hemelse samenzang!
Soms werden The Spinners ook The Detroit Spinners genoemd.
Willem Duyn was onherkenbaar onder zijn dikke vacht maar zijn stem herkende ik wel!
Het TV-feuilleton 'Wonder Woman' werd uitgezonden in de VS tussen 1975 en 1979 en het was razend populair in 1977. Lynda Carter kroop in de huid van de sexy stripheldin.