************Populaire muziek van de vorige eeuw tot nu************
01-03-2014
Hits 30 december 1978
Hits op 30 december 1978
In 1963 was het de schuld van de bossa nova maar in 1978 die van de boogie! De Britse singer-songwriter Michael George 'Mick' Jackson (geen familie!) schreef in 1977 samen met zijn broer Dave en Elmar Krohn de song 'Blame It On The Boogie'. Mick Jackson werd geboren in Münster, Duitsland en hij had de song eigenlijk willen verkopen aan Stevie Wonder. Op het Midem Festival in Cannes hoorde de manager van The Jacksons de song, nam een bandje mee naar de VS en drong erop aan dat de Jackson broers hem opnamen. De auteursversie van Mick Jackson werd enkele maanden later uitgebracht maar flopte. Na 5 geflopte singles stonden The Jacksons opnieuw in de hitparades. Hopelijk kwamen de royalties bij de juiste persoon terecht! Alweer een opmerkelijke nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 30 december 1978.
Hier is de auteursversie van Mick Jackson. Opmerkelijk is dat de Brit in 1968 samen met zijn broer Dave in een groepje zat dat de naam 'Jacko' droeg. Als je weet dat Michael Jackson later de bijnaam "Wacko Jacko" kreeg, geloof jij dan nog in toeval? Geef de schuld maar aan de boogie: "http://www.youtube.com/watch?v=ZcDj46elLhQ" ♫♫♫ I just can't control my feet! ♫♫♫...
De Eagles slaagden er niet in thuis te komen voor Kerstmis want het was pas op 30 december 1978 dat ze in onze hitparade binnenkwamen met 'Please Come Home For Christmas'. Maar ze hadden zich ingedekt want in de tekst staat dat Nieuwjaarsna...cht ook goed is. Ooit vierde ik het kerstfeest in het zuiden van Spanje en het is toch wel vreemd zo rond het zwembad te zitten bij een temperatuur van om en bij de 24 graden terwijl binnen de kerstversiering hangt te blinken...
Amanda Lear kwam op zaterdag 30 december 1978 in onze hitlijsten terecht met alweer een track uit haar elpee 'Sweet Revenge'. Eens te meer schreef ze de tekst en Anthony Monn de muziek. 'Gold' werd toch niet zo'n grote hit als haar vorige singles. Door haar diepe zangstem werd het mysterie rond haar persoon nog groter...
Op zaterdag 30 december 1978 vielen Suzi Quatro en Chris Norman met de deur in huis want hun leuk duet, geschreven door Chinn & Chapman, was toen de op één na hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30. Norman was de zanger met de rauwe stem van de groep Smokie en de stem van Quatro had ik voor het eerst gehoord in West-Duitsland tijdens mijn legerdienst ('Can The Can' - 1973). Maar nu was er dus deze mooie samenzang in hun single 'Stumblin' In' en afgaande op het filmpje hadden ze er duidelijk zin in...
Maar de hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 30 december 1978 was de muziek uit een Britse serie die ik nooit zag: 'Who Pays The Ferryman?'. De Griekse componist Yannis Markopoulos schreef de mooie, mysterieuze muziek. Het werd geen megahit zoals Zorba de Griek maar het instumentale thema bleef wel hangen. De dag vóór oudejaarsavond 1978 hadden we een nieuwe nummer 1 en dat was 'Y.M.C.A.' van de Village People. Hiermee sluit ik dan ook het muzikaal jaar 1978 af. En ondertussen weet ik nog altijd niet wie de veerman heeft betaald...
In 1978 zag Michael Jackson er helemaal anders uit. Rode Duivel Fellaini heeft hier duidelijk inspiratie opgedaan voor zijn Afrokapsel.
En hiermee is het muzikale jaar 1978 voorbijgevlogen. Op naar 1979, maar geef mij toch enkele dagen tijd om de hits van toen bijeen te zoeken.
De "gay scene" tierde welig in de New Yorkse discotheken en artiesten als Donna Summer, Gloria Gaynor, Grace Jones, Amanda Lear, Sylvester en de Bee Gees werden daar constant gedraaid in 1978. Op 16 december 1978 was deze gekke discobende de op één na hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30. De nieuwste sensatie heette Village People en die groep bestond uit de meest voorkomende stereotypen in de maatschappij: de bouwvakker, de cowboy, de indiaan, de bereden politieagent, de homo in zijn lederen pak en de soldaat. Zij maakten reclame voor de Young Men's Christian Association, afgekort tot Y.M.C.A. met jeugdherbergen over de hele wereld. Er werd zelfs een nieuwe dans uitgevonden waarbij het logo met de armen werd uitgebeeld. De single ging wereldwijd meer dan 10 miljoen keer over de toonbank en kwam meteen binnen in onze hitparade op nummer 10.
Kerstmis was in aantocht en dat hoorden we aan de singles die in die periode de hitlijsten bestormden. Ik kende de song 'Mary's Boy Child' al van de versie van Harry Belafonte. Op zaterdag 16 december 1978 kwam deze single van Boney M. meteen binnen in de BRT Top 30 op nummer 7. Die dag hadden we een nieuwe nummer 1 en dat was Luv' met 'Trojan Horse'.
'Rocky Road Blues' kende ik ook al in de versie van Gene Vincent. Onze landgenoot van Italiaanse komaf Roberto zag ik met zijn Rockers optreden in 1978 t.g.v. Mallemunt op het Brussels Sint-Jansplein. Hij bracht een geslaagde versie van de rocksong uit op single die op 23 december 1978 onze hitlijsten binnenschoot. In die periode had de rocker zich een "mohawk" laten knippen, wat voor die tijd heel ongewoon was (zie singlehoesje onderaan dit artikel).
De Nederlandse Band Zonder Naam, van wie de naam al spoedig werd ingekort tot BZN, geraakte ook in de BRT Top 30 met de nieuwste single genaamd 'Felicidad'. Niet bepaald mijn genre muziek maar dit was ook een opmerkelijke nieuwkomer in onze hitparade van zaterdag 23 december 1978.
Twee dagen vóór Kerstmis was deze single van Barbra Streisand en Neil Diamond een opmerkelijk duet. Zij zongen samen 'You Don't Bring Me Flowers' de hitparade in op zaterdag 23 december 1978 terwijl de meidengroep Luv' nog altijd op één stond met 'Trojan Horse'.
Boney M. tijdens de fotoshoots van de LP 'Nightflight To Venus'.
Roberto liet zich een "mohawk" knippen zoals de indianenstam van dezelfde naam.
Dit duet stond zowel op de LP van Streisand als op die van Diamond.
Enkele krachtige gitaaraanslagen en Olijfje was vertrokken... Zou John Farrar daar voor iets tussen gezeten hebben? Op zaterdag 9 december 1978 spitsten Chantal en ik onze oren voor deze mooie nieuwkomer van Olivia Newton-John in de BRT Top 30: 'A Little More Love'.
Nile Rodgers en Bernard Edwards kregen dan weer de dansers op hun hand met het aanstekelijke 'Le Freak'. De disco/funkgroep Chic werd bekender met de dag en hun dansplaten waren niet uit de ether weg te slaan. Vanaf zaterdag 9 december 1978 nieuw in onze hitparade: ♫♫♫ "Aah, freak out... le Freak c'est chic" ♫♫♫!
De Spaanse Luisa Fernandez werd ontdekt tijdens een zangwedstrijd en zij vond de liefde bij de West-Duitse zanger Peter Kent (jeweetwel, die zanger van 'It's A Real Good Feeling'). Er volgden enkele Europese danshits al is deze 'Stop' toch een van de minder bekende. Alweer een nieuwkomer in onze hitlijst van zaterdag 9 december 1978.
De drie Gibb broers hadden tijdens het jaar 1978 alle hitparades ter wereld gedomineerd met hun composities uit de soundtracks van 'Saturday Night Fever' en 'Grease'. Op 9 december 1978 sloten ze het jaar in volle glorie af met de hoogste nieuwkomer uit de BRT Top 30: 'Too Much Heaven', een zalige slow waarvan zij alleen het recept kenden.
En of er wat zou worden afgedanst tijdens de komende eindejaarsfeesten 1978/1979. Sylvester was de nieuwste dansrage in de discotheken en zijn single 'You Make Me Feel (Mighty Real)' werd er letterlijk grijsgedraaid. Hij was de eerste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 16 december 1978.
Carlos Santana kende zijn klassiekers want hij koos voor een machtige song van Buddy Holly (gecomponeerd in 1958 door Norman Petty, Buddy Holly, Jerry Allison en Joe B. Mauldin), stofte hem af en baseerde zijn versie op die van Blind Faith uit 1969. De single 'Well All Right' van Santana (tevens een track uit de elpee 'Inner Secrets') was een welgekomen nieuweling in onze hitparade van 16 december 1978.
Eén van de mooiste nieuwkomers in de BRT Top 30 van zaterdag 2 december 1978 was volgens mij deze 'Darlin'' van de Schotse bard Frankie Miller. De single was al een grote hit in het Verenigd Koninkrijk in oktober van dat jaar maar bij ons verscheen de single pas twee maand later in de hitparade en bleef hij tot een stuk in het voorjaar van 1979 op de radiogolven verder dobberen. De singer-songwriter was meteen herkenbaar door zijn hoge bolhoed en natuurlijk door zijn kenmerkend stemgeluid.
Op diezelfde 2 december 1978 verscheen ook de nieuwste single van Queen in onze hitlijsten. 'Bicycle Race' heette dat schijfje en het was meteen een novelty song want voor het eerst werden fietsbellen gebruikt in een popsong. Freddie Mercury hield duidelijk niet van de films 'Jaws' en 'Star Wars' maar wel van het fietsen. Naadloos gingen de hardrockers over naar 'Fat Bottomed Girls' (b-kant van de single) op deze promotionele single die bestemd was voor deejays en gedraaid diende te worden op 33 toeren. Op de poster die bij de LP 'Jazz' zat hadden de jongens toch wel 50 fietssters gevonden die zonder schroom naakt aan de start verschenen...
Maar de hoogste nieuwkomer op 2 december 1978 in de BRT Top 30 schoot meteen binnen op nummer 5. Met veel tromgeroffel en op de tonen van de doedelzakken zongen de drie meiden van Luv' hun 'Trojan Horse' dat al op nummer 1 stond in Nederland en bij ons spoedig ook op het hoogste schavotje zou staan. Mijn PC heeft dit "Trojaans Paard" meteen binnengelaten want mijn anti-virus bescherming werkte optimaal! Goedemorgen Jose Hoebee! [De blonde in het midden op de foto.]
Een week later, op zaterdag 9 december 1978, werd onze donkere hemel opgefleurd met deze zomerse klanken. Third World was een reggaeband (met invloeden van soul, funk en disco) opgericht in 1973 en het zeer dansbare 'Now That We Found Love' verscheen toen voor het eerst in onze hitlijsten. Hier is de extra lange elpeeversie.
1978 was ook het jaar waarin meer en meer vrouwelijke charmes in de strijd werden gegooid (en op de hoezen verschenen) om zoveel mogelijk platen te verkopen. Zo gebeurde het dat de discoformatie Goody Goody in onze hitparade van 9 december 1978 terechtkwam met het erg dansbare '#1 Dee Jay'. Vincent Montana Jr. van het Salsoul Orchestra producete deze band en zijn oudste dochter Denise Montana was de vocaliste. Hier volgt eens te meer de lange albumversie.
En zelfs een rocker als Rod Stewart ging de sexy tour op. Hij schreef samen met Carmine Appice 'Da Ya Think I'm Sexy?' en werd een tijd later beschuldigd van plagiaat door de Braziliaan Jorge Ben Jor want volgens deze laatste leek de song te veel op zijn compositie 'Taj Mahal'. Ook Bobby Womack liet van zich horen (gelijkenissen met zijn song '(If You Want My Love) Put Something Down On It' uit 1975) tot Stewart besliste de auteursrechten af te staan aan UNICEF. De plaat werd niet overal even enthousiast onthaald maar ze vatte toch post in onze hitlijsten vanaf 9 december 1978 en tot diep in het jaar 1979 was ze een veelgevraagd verzoekje in de discotheken.
Zijn schurende stem en zijn hoge bolhoed waren zijn handelsmerken.
In de krantenadertentie reed ze nog naakt rond maar op het hoesje werd er een rood slipje op getekend.
Onbeschaamd poseerden 50 naakte grieten op de fiets.
De single met de dubbele A-kant.
Jose Hoebee is de blonde in het midden.
Vincent Montana Jr. zat achter deze productie.
Van in het begin was Rod Stewart een mannelijk sekssymbool.
En toen kwam de zoveelste single, getrokken uit de elpee 'Out Of The Blue', binnengevlogen in de BRT Top 30 van zaterdag 2 december 1978. Jeff Lynne had alle nummers op die langspeelplaat zelf geschreven. Hier is 'Sweet Talkin' Woman' van het Electric Light Orchestra.
Op 2 december 1978 kwam Debbie Harry met haar vijf gabbers van de groep Blondie haar opwachting maken in onze hitparade met 'Sunday Girl'. Van bij het begin mikte de band ook op de Franstalige markt zodat een gedeelte van de tekst in de taal van Molière was opgesteld: "la fille du dimanche"!
Vanuit Spanje kwam er een melodie op de piano en na een revolverschot werden we door de zusjes van Baccara meegenomen op een trip door de woestijn richting Laredo en Amarillo. Nieuw in onze hitlijsten van 2 december 1978: 'The Devil Sent You To Laredo'.
In de BRT Top 30 van zaterdag 2 december 1978 zat jammer genoeg ook een discoversie van de classic 'Save The Last Dance For Me' gebracht door een zekere Debbie. Het bleek Ria Schildmeyer (Haarlem, 1953) te zijn die begon als Debby, daarna lid werd van Ghizlane en vervolgens weer solo ging als Debbie. Dit was een absoluut dieptepunt. Om haar plaatje te verkopen gooide ze andere argumenten in de strijd dan haar zangkwaliteiten...
En toen was het hek van de dam want op 2 december 1978 kwam een epos van meer dan 8 minuten binnengeraasd in de BRT Top 30. Het was de eerste single uit de LP 'Bat Out Of Hell' (1977) geproducet door Todd Rundgren met machtige composities van Jim Steinman. De zanger Meat Loaf (Marvin Lee Aday) had meer weg van een buitenwipper in een nachtclub en het duurde niet lang of we vernamen via de HUMO dat de zangeres in de studio Ellen Foley was die snel vervangen werd door de sensuele Karla DeVito bij het opnemen van de videoclip. Tijdens latere optredens playbackte ze de lyrics van Foley. Steevast eindigt 'Paradise By The Dashboard Light' heel hoog in de eindejaarslijstjes. Deze "Wagneriaanse rock" bestaat uit drie delen: "Paradise", "Let Me Sleep on It" en "Praying for the End of Time". ♫♫♫ "What's it gonna be boy, yes or no?" ♫♫♫
En op deze formidabele liveversie van meer dan 11 minuten zong Karla DeVito wel degelijk:
Soms was het "talkin'" en soms was het "talking". Een mens zou voor minder verward geraken...
Blondie mikte wel degelijk op de Franstalige markt.
Soms was het 'Laredo' en soms 'Lorado'. Een mens zou voor minder zijn weg kwijtraken...
De zangeressen van toen begonnen meer en meer hun charmes te gebruiken...
Hierboven met Karla DeVito maar het was de formidabele stem van Ellen Foley (hieronder) die op de plaat stond.
Hieronder met Karla DeVito in 1978.
Dertig jaar later vond Meat Loaf nog altijd een zangeres die de song met hem wou meezingen (foto hieronder).
Hieronder in het gezelschap van de auteur Jim Steinman.
Eind 1977 stond 'Meisjes' van Raymond van het Groenewoud op zijn elpee 'Nooit meer drinken' maar door de liveplaat 'Kamiel in België' bleef de song maar in de ether hangen gedurende heel het jaar 1978. Jean Blaute was verantwoordelijk voor de productie en maakte ook deel uit van de backing band. Patricia Maessen verzorgde de backing vocals, jeweetwel één van de drie zusjes van The Hearts of Soul en later Dream Express. Hier en daar viel de expliciete tekst niet in goede aarde en voor alle duidelijkheid: 'Amelinckx' is een Belgisch bouwbedrijf met een kwalijke reputatie toentertijd. Rock-'n'-roll in het Nederlands!
In 1978 stond George Benson met zijn liveversie van 'On Broadway' in de Amerikaanse charts en werd hij regelmatig gedraaid op onze radiozenders. De formidabele song werd geschreven door Barry Mann, Cynthia Weil, Jerry Leiber & Mike Stoller. De bekendste versie is die van The Drifters natuurlijk. Maar van deze prima cover krijg ik ook kippenvel.
In oktober 1978 bracht Gloria Gaynor haar single 'I Will Survive' uit waarmee ze een vechtscheiding verwerkte. Het werd een grote hit in de discotheken. De covers zijn dan ook legio en ik heb zo'n vermoeden dat het plaatje in 1979 in de BRT Top 30 zou binnenkomen. Afwachten maar...
'My Life' uit de LP '52nd Street' van de Amerikaanse singer-songwriter Billy Joel werd ook als single uitgebracht in de maand oktober 1978. Europa volgde altijd een paar maanden later, soms zelfs jaren, zodat ik er bijna zeker van ben dat deze prachtige single in onze hitlijsten verscheen in de loop van 1979.
The Police op de radio eind 1978, vooral Radio Cité met Marc Moulin. 'So Lonely' verscheen als single en op de elpee 'Outlandos d'Amour' in november van dat jaar. Het karakteristieke stemgeluid van Sting (geboren als Gordon Sumner en tevens bassist) was meteen herkenbaar. Zijn makkers in dit Brits trio waren Andy Summers (gitaar) en Stewart Copeland (drums). Summers speelde voorheen bij o.a. Zoot Money, Kevin Coyne, Kevin Ayers en Mike Oldfield. De vader van Copeland was werkzaam bij de CIA, vandaar de ietwat rare groepsnaam. De rock van de groep werd beïnvloed door punk, reggae en jazz.
Wat een prachtige samenzang van Art Garfunkel, Paul Simon en James Taylor! '(What A) Wonderful World' was in 1978 regelmatig bij ons te horen op de radio. Het origineel werd geschreven door Sam Cooke, Lou Adler en Herb Alpert. Cooke had er in 1960 een hit mee in de VS als 'Wonderful World'.
Het trio in de rioleringen?
Heel eventjes waren Simon & Garfunkel weer verenigd...