************Populaire muziek van de vorige eeuw tot nu************
01-03-2014
Hits 30 december 1978
Hits op 30 december 1978
In 1963 was het de schuld van de bossa nova maar in 1978 die van de boogie! De Britse singer-songwriter Michael George 'Mick' Jackson (geen familie!) schreef in 1977 samen met zijn broer Dave en Elmar Krohn de song 'Blame It On The Boogie'. Mick Jackson werd geboren in Münster, Duitsland en hij had de song eigenlijk willen verkopen aan Stevie Wonder. Op het Midem Festival in Cannes hoorde de manager van The Jacksons de song, nam een bandje mee naar de VS en drong erop aan dat de Jackson broers hem opnamen. De auteursversie van Mick Jackson werd enkele maanden later uitgebracht maar flopte. Na 5 geflopte singles stonden The Jacksons opnieuw in de hitparades. Hopelijk kwamen de royalties bij de juiste persoon terecht! Alweer een opmerkelijke nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 30 december 1978.
Hier is de auteursversie van Mick Jackson. Opmerkelijk is dat de Brit in 1968 samen met zijn broer Dave in een groepje zat dat de naam 'Jacko' droeg. Als je weet dat Michael Jackson later de bijnaam "Wacko Jacko" kreeg, geloof jij dan nog in toeval? Geef de schuld maar aan de boogie: "http://www.youtube.com/watch?v=ZcDj46elLhQ" ♫♫♫ I just can't control my feet! ♫♫♫...
De Eagles slaagden er niet in thuis te komen voor Kerstmis want het was pas op 30 december 1978 dat ze in onze hitparade binnenkwamen met 'Please Come Home For Christmas'. Maar ze hadden zich ingedekt want in de tekst staat dat Nieuwjaarsna...cht ook goed is. Ooit vierde ik het kerstfeest in het zuiden van Spanje en het is toch wel vreemd zo rond het zwembad te zitten bij een temperatuur van om en bij de 24 graden terwijl binnen de kerstversiering hangt te blinken...
Amanda Lear kwam op zaterdag 30 december 1978 in onze hitlijsten terecht met alweer een track uit haar elpee 'Sweet Revenge'. Eens te meer schreef ze de tekst en Anthony Monn de muziek. 'Gold' werd toch niet zo'n grote hit als haar vorige singles. Door haar diepe zangstem werd het mysterie rond haar persoon nog groter...
Op zaterdag 30 december 1978 vielen Suzi Quatro en Chris Norman met de deur in huis want hun leuk duet, geschreven door Chinn & Chapman, was toen de op één na hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30. Norman was de zanger met de rauwe stem van de groep Smokie en de stem van Quatro had ik voor het eerst gehoord in West-Duitsland tijdens mijn legerdienst ('Can The Can' - 1973). Maar nu was er dus deze mooie samenzang in hun single 'Stumblin' In' en afgaande op het filmpje hadden ze er duidelijk zin in...
Maar de hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 30 december 1978 was de muziek uit een Britse serie die ik nooit zag: 'Who Pays The Ferryman?'. De Griekse componist Yannis Markopoulos schreef de mooie, mysterieuze muziek. Het werd geen megahit zoals Zorba de Griek maar het instumentale thema bleef wel hangen. De dag vóór oudejaarsavond 1978 hadden we een nieuwe nummer 1 en dat was 'Y.M.C.A.' van de Village People. Hiermee sluit ik dan ook het muzikaal jaar 1978 af. En ondertussen weet ik nog altijd niet wie de veerman heeft betaald...
In 1978 zag Michael Jackson er helemaal anders uit. Rode Duivel Fellaini heeft hier duidelijk inspiratie opgedaan voor zijn Afrokapsel.
En hiermee is het muzikale jaar 1978 voorbijgevlogen. Op naar 1979, maar geef mij toch enkele dagen tijd om de hits van toen bijeen te zoeken.
De "gay scene" tierde welig in de New Yorkse discotheken en artiesten als Donna Summer, Gloria Gaynor, Grace Jones, Amanda Lear, Sylvester en de Bee Gees werden daar constant gedraaid in 1978. Op 16 december 1978 was deze gekke discobende de op één na hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30. De nieuwste sensatie heette Village People en die groep bestond uit de meest voorkomende stereotypen in de maatschappij: de bouwvakker, de cowboy, de indiaan, de bereden politieagent, de homo in zijn lederen pak en de soldaat. Zij maakten reclame voor de Young Men's Christian Association, afgekort tot Y.M.C.A. met jeugdherbergen over de hele wereld. Er werd zelfs een nieuwe dans uitgevonden waarbij het logo met de armen werd uitgebeeld. De single ging wereldwijd meer dan 10 miljoen keer over de toonbank en kwam meteen binnen in onze hitparade op nummer 10.
Kerstmis was in aantocht en dat hoorden we aan de singles die in die periode de hitlijsten bestormden. Ik kende de song 'Mary's Boy Child' al van de versie van Harry Belafonte. Op zaterdag 16 december 1978 kwam deze single van Boney M. meteen binnen in de BRT Top 30 op nummer 7. Die dag hadden we een nieuwe nummer 1 en dat was Luv' met 'Trojan Horse'.
'Rocky Road Blues' kende ik ook al in de versie van Gene Vincent. Onze landgenoot van Italiaanse komaf Roberto zag ik met zijn Rockers optreden in 1978 t.g.v. Mallemunt op het Brussels Sint-Jansplein. Hij bracht een geslaagde versie van de rocksong uit op single die op 23 december 1978 onze hitlijsten binnenschoot. In die periode had de rocker zich een "mohawk" laten knippen, wat voor die tijd heel ongewoon was (zie singlehoesje onderaan dit artikel).
De Nederlandse Band Zonder Naam, van wie de naam al spoedig werd ingekort tot BZN, geraakte ook in de BRT Top 30 met de nieuwste single genaamd 'Felicidad'. Niet bepaald mijn genre muziek maar dit was ook een opmerkelijke nieuwkomer in onze hitparade van zaterdag 23 december 1978.
Twee dagen vóór Kerstmis was deze single van Barbra Streisand en Neil Diamond een opmerkelijk duet. Zij zongen samen 'You Don't Bring Me Flowers' de hitparade in op zaterdag 23 december 1978 terwijl de meidengroep Luv' nog altijd op één stond met 'Trojan Horse'.
Boney M. tijdens de fotoshoots van de LP 'Nightflight To Venus'.
Roberto liet zich een "mohawk" knippen zoals de indianenstam van dezelfde naam.
Dit duet stond zowel op de LP van Streisand als op die van Diamond.
Enkele krachtige gitaaraanslagen en Olijfje was vertrokken... Zou John Farrar daar voor iets tussen gezeten hebben? Op zaterdag 9 december 1978 spitsten Chantal en ik onze oren voor deze mooie nieuwkomer van Olivia Newton-John in de BRT Top 30: 'A Little More Love'.
Nile Rodgers en Bernard Edwards kregen dan weer de dansers op hun hand met het aanstekelijke 'Le Freak'. De disco/funkgroep Chic werd bekender met de dag en hun dansplaten waren niet uit de ether weg te slaan. Vanaf zaterdag 9 december 1978 nieuw in onze hitparade: ♫♫♫ "Aah, freak out... le Freak c'est chic" ♫♫♫!
De Spaanse Luisa Fernandez werd ontdekt tijdens een zangwedstrijd en zij vond de liefde bij de West-Duitse zanger Peter Kent (jeweetwel, die zanger van 'It's A Real Good Feeling'). Er volgden enkele Europese danshits al is deze 'Stop' toch een van de minder bekende. Alweer een nieuwkomer in onze hitlijst van zaterdag 9 december 1978.
De drie Gibb broers hadden tijdens het jaar 1978 alle hitparades ter wereld gedomineerd met hun composities uit de soundtracks van 'Saturday Night Fever' en 'Grease'. Op 9 december 1978 sloten ze het jaar in volle glorie af met de hoogste nieuwkomer uit de BRT Top 30: 'Too Much Heaven', een zalige slow waarvan zij alleen het recept kenden.
En of er wat zou worden afgedanst tijdens de komende eindejaarsfeesten 1978/1979. Sylvester was de nieuwste dansrage in de discotheken en zijn single 'You Make Me Feel (Mighty Real)' werd er letterlijk grijsgedraaid. Hij was de eerste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 16 december 1978.
Carlos Santana kende zijn klassiekers want hij koos voor een machtige song van Buddy Holly (gecomponeerd in 1958 door Norman Petty, Buddy Holly, Jerry Allison en Joe B. Mauldin), stofte hem af en baseerde zijn versie op die van Blind Faith uit 1969. De single 'Well All Right' van Santana (tevens een track uit de elpee 'Inner Secrets') was een welgekomen nieuweling in onze hitparade van 16 december 1978.
Eén van de mooiste nieuwkomers in de BRT Top 30 van zaterdag 2 december 1978 was volgens mij deze 'Darlin'' van de Schotse bard Frankie Miller. De single was al een grote hit in het Verenigd Koninkrijk in oktober van dat jaar maar bij ons verscheen de single pas twee maand later in de hitparade en bleef hij tot een stuk in het voorjaar van 1979 op de radiogolven verder dobberen. De singer-songwriter was meteen herkenbaar door zijn hoge bolhoed en natuurlijk door zijn kenmerkend stemgeluid.
Op diezelfde 2 december 1978 verscheen ook de nieuwste single van Queen in onze hitlijsten. 'Bicycle Race' heette dat schijfje en het was meteen een novelty song want voor het eerst werden fietsbellen gebruikt in een popsong. Freddie Mercury hield duidelijk niet van de films 'Jaws' en 'Star Wars' maar wel van het fietsen. Naadloos gingen de hardrockers over naar 'Fat Bottomed Girls' (b-kant van de single) op deze promotionele single die bestemd was voor deejays en gedraaid diende te worden op 33 toeren. Op de poster die bij de LP 'Jazz' zat hadden de jongens toch wel 50 fietssters gevonden die zonder schroom naakt aan de start verschenen...
Maar de hoogste nieuwkomer op 2 december 1978 in de BRT Top 30 schoot meteen binnen op nummer 5. Met veel tromgeroffel en op de tonen van de doedelzakken zongen de drie meiden van Luv' hun 'Trojan Horse' dat al op nummer 1 stond in Nederland en bij ons spoedig ook op het hoogste schavotje zou staan. Mijn PC heeft dit "Trojaans Paard" meteen binnengelaten want mijn anti-virus bescherming werkte optimaal! Goedemorgen Jose Hoebee! [De blonde in het midden op de foto.]
Een week later, op zaterdag 9 december 1978, werd onze donkere hemel opgefleurd met deze zomerse klanken. Third World was een reggaeband (met invloeden van soul, funk en disco) opgericht in 1973 en het zeer dansbare 'Now That We Found Love' verscheen toen voor het eerst in onze hitlijsten. Hier is de extra lange elpeeversie.
1978 was ook het jaar waarin meer en meer vrouwelijke charmes in de strijd werden gegooid (en op de hoezen verschenen) om zoveel mogelijk platen te verkopen. Zo gebeurde het dat de discoformatie Goody Goody in onze hitparade van 9 december 1978 terechtkwam met het erg dansbare '#1 Dee Jay'. Vincent Montana Jr. van het Salsoul Orchestra producete deze band en zijn oudste dochter Denise Montana was de vocaliste. Hier volgt eens te meer de lange albumversie.
En zelfs een rocker als Rod Stewart ging de sexy tour op. Hij schreef samen met Carmine Appice 'Da Ya Think I'm Sexy?' en werd een tijd later beschuldigd van plagiaat door de Braziliaan Jorge Ben Jor want volgens deze laatste leek de song te veel op zijn compositie 'Taj Mahal'. Ook Bobby Womack liet van zich horen (gelijkenissen met zijn song '(If You Want My Love) Put Something Down On It' uit 1975) tot Stewart besliste de auteursrechten af te staan aan UNICEF. De plaat werd niet overal even enthousiast onthaald maar ze vatte toch post in onze hitlijsten vanaf 9 december 1978 en tot diep in het jaar 1979 was ze een veelgevraagd verzoekje in de discotheken.
Zijn schurende stem en zijn hoge bolhoed waren zijn handelsmerken.
In de krantenadertentie reed ze nog naakt rond maar op het hoesje werd er een rood slipje op getekend.
Onbeschaamd poseerden 50 naakte grieten op de fiets.
De single met de dubbele A-kant.
Jose Hoebee is de blonde in het midden.
Vincent Montana Jr. zat achter deze productie.
Van in het begin was Rod Stewart een mannelijk sekssymbool.
En toen kwam de zoveelste single, getrokken uit de elpee 'Out Of The Blue', binnengevlogen in de BRT Top 30 van zaterdag 2 december 1978. Jeff Lynne had alle nummers op die langspeelplaat zelf geschreven. Hier is 'Sweet Talkin' Woman' van het Electric Light Orchestra.
Op 2 december 1978 kwam Debbie Harry met haar vijf gabbers van de groep Blondie haar opwachting maken in onze hitparade met 'Sunday Girl'. Van bij het begin mikte de band ook op de Franstalige markt zodat een gedeelte van de tekst in de taal van Molière was opgesteld: "la fille du dimanche"!
Vanuit Spanje kwam er een melodie op de piano en na een revolverschot werden we door de zusjes van Baccara meegenomen op een trip door de woestijn richting Laredo en Amarillo. Nieuw in onze hitlijsten van 2 december 1978: 'The Devil Sent You To Laredo'.
In de BRT Top 30 van zaterdag 2 december 1978 zat jammer genoeg ook een discoversie van de classic 'Save The Last Dance For Me' gebracht door een zekere Debbie. Het bleek Ria Schildmeyer (Haarlem, 1953) te zijn die begon als Debby, daarna lid werd van Ghizlane en vervolgens weer solo ging als Debbie. Dit was een absoluut dieptepunt. Om haar plaatje te verkopen gooide ze andere argumenten in de strijd dan haar zangkwaliteiten...
En toen was het hek van de dam want op 2 december 1978 kwam een epos van meer dan 8 minuten binnengeraasd in de BRT Top 30. Het was de eerste single uit de LP 'Bat Out Of Hell' (1977) geproducet door Todd Rundgren met machtige composities van Jim Steinman. De zanger Meat Loaf (Marvin Lee Aday) had meer weg van een buitenwipper in een nachtclub en het duurde niet lang of we vernamen via de HUMO dat de zangeres in de studio Ellen Foley was die snel vervangen werd door de sensuele Karla DeVito bij het opnemen van de videoclip. Tijdens latere optredens playbackte ze de lyrics van Foley. Steevast eindigt 'Paradise By The Dashboard Light' heel hoog in de eindejaarslijstjes. Deze "Wagneriaanse rock" bestaat uit drie delen: "Paradise", "Let Me Sleep on It" en "Praying for the End of Time". ♫♫♫ "What's it gonna be boy, yes or no?" ♫♫♫
En op deze formidabele liveversie van meer dan 11 minuten zong Karla DeVito wel degelijk:
Soms was het "talkin'" en soms was het "talking". Een mens zou voor minder verward geraken...
Blondie mikte wel degelijk op de Franstalige markt.
Soms was het 'Laredo' en soms 'Lorado'. Een mens zou voor minder zijn weg kwijtraken...
De zangeressen van toen begonnen meer en meer hun charmes te gebruiken...
Hierboven met Karla DeVito maar het was de formidabele stem van Ellen Foley (hieronder) die op de plaat stond.
Hieronder met Karla DeVito in 1978.
Dertig jaar later vond Meat Loaf nog altijd een zangeres die de song met hem wou meezingen (foto hieronder).
Hieronder in het gezelschap van de auteur Jim Steinman.
Eind 1977 stond 'Meisjes' van Raymond van het Groenewoud op zijn elpee 'Nooit meer drinken' maar door de liveplaat 'Kamiel in België' bleef de song maar in de ether hangen gedurende heel het jaar 1978. Jean Blaute was verantwoordelijk voor de productie en maakte ook deel uit van de backing band. Patricia Maessen verzorgde de backing vocals, jeweetwel één van de drie zusjes van The Hearts of Soul en later Dream Express. Hier en daar viel de expliciete tekst niet in goede aarde en voor alle duidelijkheid: 'Amelinckx' is een Belgisch bouwbedrijf met een kwalijke reputatie toentertijd. Rock-'n'-roll in het Nederlands!
In 1978 stond George Benson met zijn liveversie van 'On Broadway' in de Amerikaanse charts en werd hij regelmatig gedraaid op onze radiozenders. De formidabele song werd geschreven door Barry Mann, Cynthia Weil, Jerry Leiber & Mike Stoller. De bekendste versie is die van The Drifters natuurlijk. Maar van deze prima cover krijg ik ook kippenvel.
In oktober 1978 bracht Gloria Gaynor haar single 'I Will Survive' uit waarmee ze een vechtscheiding verwerkte. Het werd een grote hit in de discotheken. De covers zijn dan ook legio en ik heb zo'n vermoeden dat het plaatje in 1979 in de BRT Top 30 zou binnenkomen. Afwachten maar...
'My Life' uit de LP '52nd Street' van de Amerikaanse singer-songwriter Billy Joel werd ook als single uitgebracht in de maand oktober 1978. Europa volgde altijd een paar maanden later, soms zelfs jaren, zodat ik er bijna zeker van ben dat deze prachtige single in onze hitlijsten verscheen in de loop van 1979.
The Police op de radio eind 1978, vooral Radio Cité met Marc Moulin. 'So Lonely' verscheen als single en op de elpee 'Outlandos d'Amour' in november van dat jaar. Het karakteristieke stemgeluid van Sting (geboren als Gordon Sumner en tevens bassist) was meteen herkenbaar. Zijn makkers in dit Brits trio waren Andy Summers (gitaar) en Stewart Copeland (drums). Summers speelde voorheen bij o.a. Zoot Money, Kevin Coyne, Kevin Ayers en Mike Oldfield. De vader van Copeland was werkzaam bij de CIA, vandaar de ietwat rare groepsnaam. De rock van de groep werd beïnvloed door punk, reggae en jazz.
Wat een prachtige samenzang van Art Garfunkel, Paul Simon en James Taylor! '(What A) Wonderful World' was in 1978 regelmatig bij ons te horen op de radio. Het origineel werd geschreven door Sam Cooke, Lou Adler en Herb Alpert. Cooke had er in 1960 een hit mee in de VS als 'Wonderful World'.
Het trio in de rioleringen?
Heel eventjes waren Simon & Garfunkel weer verenigd...
Terwijl The Pointer Sisters en Robert Gordon gingen lopen met hun versie van 'Fire', gecomponeerd door Bruce Springsteen bracht The Boss zijn LP 'Darkness On The Edge Of Town' uit in 1978. Daaruit draai ik 'The Promised Land': hoed je voor de ratelslangen in de woestijn!
In februari 1978 stond deze leuke eendagsvlieg op één in het Verenigd Koninkrijk. Bijgevolg werd dit reggaedeuntje regelmatig op onze zenders gespeeld in de loop van het jaar. Helaas geraakte het toen niet genoteerd in onze hitlijsten. Althea & Donna uit Jamaïca waren twee zusjes van 17 en 18 jaar en worden sindsdien met 'Uptown Top Ranking' geboekstaafd als one-hit wonder.
De Amerikaanse singer-songwriter Bob Seger is in onze contreien wel bekend maar echt veel platen heeft hij hier niet verkocht. Uit zijn elpee 'Stranger In Town' (1978) kies ik vandaag voor dit mooie en pakkende 'We've Got Tonite' dat hij samen met zijn Silver Bullet Band brengt.
Arno Hintjens en Paul Decoutere zaten in 1978 in de groep Tjens Couter. Normaliter zou hier 'Forget The Rest, Take The Best' gestaan hebben maar die clip heb ik niet gevonden op Tjoeptjoep. Dan maar gezocht naar het grappige 'Honey Bee' met zowaar gejodel op de tonen van een reggaebeat.
In de loop van het jaar 1978 kocht ik de soundtrack van 'Carmen' waarin Placido Domingo en Julia Migenes-Johnson de pannen van het dak zingen. Uit die geweldige opera van Bizet heb ik nu gekozen voor het alombekende 'L'amour est un oiseau rebelle' ook bekend als 'Habanera'.
1978 was ook het jaar waarin minder en minder Franstalige liedjes onze BRT Top 30 bereikten en dat vind ik jammer. De Angelsaksische songs kregen de overhand. Toch kon ik toen genieten van één van mijn favoriete Franse zangers, m.n. Gilbert Bécaud. Zijn prachtige 'C'est en septembre' schreef hij samen met Neil Diamond die een jaar later zijn Engelstalige versie uitbracht als 'September Morn'.
In augustus 1978 brachten de drie kerels van The Police hun tweede single uit. 'Can't Stand Losing You' stond ook op hun debuutelpee 'Outlandos d'Amour' van november 1978. Voorlopig brak deze single nog geen potten bij ons maar werd deze Britse groep meer en meer gedraaid op onze radiozenders. Het valt mij op dat Sting hier met een geweldige uilenbril staat te zingen...
Van de documentaire 'The Last Waltz' geregisseerd door Martin Scorsese werd in 1978 een live soundtrack uitgebracht die bestond uit 3 vinylplaten. Het was de registratie van het afscheidsconcert van The Band op 25 november 1976 in San Francisco. Van Morrison zingt hier samen met The Band een Iers wiegeliedje waarvan de titel vele jaren later de inspiratiebron zou vormen voor een hommageplaat aan Will Tura. Andere grote gasten op dat concert waren: Bob Dylan, Eric Clapton, Emmylou Harris, Neil Diamond, Neil Young, Joni Mitchell, Muddy Waters, Ringo Starr, Ron Wood, Dr. John, The Staples, Paul Butterfield en Ronnie Hawkins.
Ondertussen kwamen er uit West-Duitsland heel andere klanken. Nina Hagen werd in Oost-Berlijn geboren maar ontvluchtte samen met haar vader Oost-Duitsland. De Nina Hagen Band was voor mij wel dè verrassing van eind 1978. Vrouwelijke punk in het Duits: 'TV-Glotzer (White Punks On Dope)'. De debuutelpee 'Unbehagen' zou pas in januari 1979 in onze hitlijsten binnendringen.
Michel Sardou had een fijne neus voor mooie composities en zo kwam het dat hij in 1978 'En chantant' uitbracht, een song geschreven door de Italiaan Toto Cutugno en regelmatig op onze zenders te horen. Toch geraakte deze knappe single toen niet in de BRT Top 30. Misschien iets later in 1979? Afwachten maar...
In 1978 schitterde Christopher Reeve als Superman en de geweldige score werd gecomponeerd door John Williams. 'Can You Read My Mind?' was het 'Love Theme' uit de film. Loïs Lane werd gespeeld door Margot Kidder. De speciale effecten waren voor die tijd bijzonder goed.
Maar in het jaar 1978 kon je ook niet om de disco heen. Het is moeilijk te geloven maar Dan Hartman maakte ooit deel uit van de Edgar Winter Group tot hij solo enkele classics van het genre schreef en op single uitbracht. 'Instant Replay' werd dan ook een hit in de discotheken maar verscheen voorlopig nog niet in onze hitparades. Zo schreef Hartman ook 'Free Ride' voor de Edgar Winter Group, niet te verwarren met de Johnny Winter Band, de formatie van zijn broer.
Gisteravond schreef ik dit op mijn Facebookprofiel: "Mijn kameraad Ludo is met deze zachte wintertemperaturen druk bezig om heen en weer te rijden met platen uit het jaar 1978 die toen niet noodzakelijk in onze hitlijsten stonden. Misschien wel in de loop van 1979, maar dan draai ik ze nog eens, toch? Volg het vanaf morgen hier op mijn profiel of kijk en vooral beluister het opnieuw op mijn weblog via de link http://blog.seniorennet.be/djmico1951/ - Muziek is mijn passie. Voorzichtig in het dalen, Ludo!" (zie foto links)...
'Als mijn gitaar me helpt' was in 1978 regelmatig op de radio te horen en Johan Verminnen was een graag geziene gast op Mallemunt maar toch geraakte hij met deze knappe single niet genoteerd in de BRT Top 30.
De elpee 'Outlandos d'Amour' werd pas in november 1978 uitgebracht maar als voorloper daarvan verscheen de single 'Roxanne' reeds in april 1978. Sting en zijn twee maten combineerden het nerveuze van punkrock met blanke reggae en er waaide weer een nieuwe wind door muziekland. The Police zou in België pas echt goed doorbreken in het jaar 1979.
Om eerlijk te zijn vind ik deze compositie van Billy Joel één van zijn mooiste. 'Honesty' stond op zijn elpee '52nd Street' uit 1978. De Amerikaanse singer-songwriter èn pianist was in die dagen werkelijk niet uit de ether weg te slaan.
Een leuke meezinger en meestamper is deze compositie van Neil Sedaka die in 1978 werd gecoverd door de discoformatie Eruption. Het kan zijn dat de single alsnog binnengeraakte in de BRT Top 30 van 1979 maar dan draai ik hem wel opnieuw. Precious Wilson was de zangeres van de band.
Chris Rea had zijn eerste radiohit te pakken in de Benelux met het prachtige 'Fool (If You Think It's Over)'. De single werd geen hit in het Verenigd Koninkrijk tot Radio Caroline hem hevig begon te pluggen in 1979 naar aanleiding van een heruitgave van het schijfje.
'Beast of Burden' wordt vaak geassocieerd met Bette Midler die er een hit mee had in 1983 maar de composite van Jagger/Richards stond reeds op de elpee 'Some Girls' van de Rolling Stones uit 1978. De songtitel doet mij altijd aan Eric Burdon van The Animals denken...
De pianoman verscheen hier met een blaasinstrument ten tonele...
Als een elfje vloog Precious Wilson over het podium...
Whatever happened to Benny Santini?
Was dat nu toch Bette Midler die onder de leeuw lag?
De appel valt niet ver van de boom want hij was de zoon van Maurice Jarre die vele soundtracks componeerde. Eind 1978 bracht Jean Michel Jarre zijn tweede elpee uit die hij 'Equinoxe' noemde en die vol met instrumentale elektronische muziek stond. Enkele maanden later lokte zijn openluchtshow in Parijs meer dan 1 miljoen toeschouwers en met die prestatie stond hij als eerste in het Guinness Book Of Records. 'Equinoxe Part 5' werd als single uitgebracht en in 1979 volgde 'Part 4'.
Cherie Currie maakte samen met o.a. Joan Jett deel uit van de meidengroep The Runaways. Maar in 1978 probeerde ze het solo via haar elpee 'Beauty's Only Skin Deep'. Soms zong ze samen met haar tweelingzus, Marie. Op het podium ging ze er vaak stevig tegenaan maar hier brengt ze een tedere ballade, het titelnummer van de plaat.
In 1978 werd er ook geëxperimenteerd met een fusie tussen jazz en pop. Eumir Deodato uit Brazilië was daarin een vaandeldrager en op zijn elpee 'Love Island' is hij zo stoutmoedig de classic 'Take The A Train' van Duke Ellington uit 1941 aan te pakken.
De Nederlandse band Gruppo Sportivo o.l.v. Hans Vandenburg bracht in 1978 een tweede elpee op de markt met als titel 'Back To 78'. Ik dacht eerst dat er heimwee was naar 78-toerenplaten maar neen, dit was wel degelijk een fijne vinylplaat op 33 toeren. Hieruit kies ik vandaag voor het rockende 'Hey Girl'. Goedemorgen, Hans! En hij antwoorde op Facebook het volgende: "geniale hoes die nooit prijzen wint of tussen andere hoezen hangt omdat het hier een 'inside' grap betreft en niet een dik opgelegde, zoals bijvoorbeeld die van brood, 'spritz' en tientallen andere...".
In 1978 was André Bialek nog een singer-songwriter. Via zijn vader stroomde er Pools bloed in zijn aderen. Zijn elpee 'Belgeries' bevatte enkele pareltjes maar toch kon hij niet leven van het aantal verkochte exemplaren en hing hij in 1984 zijn gitaar aan de wilgen. Ik leerde hem persoonlijk kennen toen hij voor een reclameagentschap werkte en van 1985 t.e.m. 1993 realiseerde hij affiches en reclamespots voor radio en tv en schreef hij slogans voor mijn nationale federatie. Uit die elpee draai ik nu 'Concubin et concubine', met een leuk Cubaans ritme.
Raymond van het Groenewoud bracht in 1978 samen met zijn groep 'The Millionaires' (waarin o.a. Jean Blaute zat en soms gespeld als 'Millionairs') een live album uit met als titel 'Kamiel in Belgïe'. Al vlug moest de bandnaam gewijzigd worden want in Nederland bestond al een groep met dezelfde naam. 'Vlaanderen boven' was een leuke meezinger met een tekst waarin nagels met koppen worden geslagen. En toch werd deze song vele jaren later als volkslied gekozen door het Vlaams Parlement. Dan hadden ze blijkbaar toch niet goed geluisterd... Hier is de studioversie.
Cherie en Marie Currie, tweelingzusjes.
Ze ontpopte zich meestal tot een waar podiumbeest.
Strategisch gaatje...
André Bialek hield het Belgisch...
Kamagurka tekende de hoes van de liveplaat.
RvhG hield het ook nationaal want "Kamiel was in België" en toch was de opener van de plaat 'Vlaanderen boven'...
Tot welk geslacht Amanda Lear al dan niet behoorde zal wellicht altijd een raadsel blijven. Feit is dat de single 'Enigma' op zaterdag 18 november 1978 heel hoog binnenkwam in de BRT Top 30 en al vrij snel werd omgedoopt tot 'Give A Bit Of Mmh To Me'. Het werd een groot danssucces in de discotheken maar mijn vrouw kreeg er alleen maar kiespijn van...
Verrassing alom toen de hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 18 november 1978 Kenny Loggins bleek te zijn zonder Jim Messina maar mèt Stevie Nicks, de toenmalige zangeres van Fleetwood Mac in het duet 'Whenever I Call You Friend'. Tijdens een optreden voor de AVRO kon zij er niet bij zijn en werd een beroep gedaan op de Nederlandse zangeres Kimm Hekker. Die dag was er alweer een nieuwe nummer één en dat waren oude bekenden: John Travolta en Olivia Newton-John met 'Summer Nights' uit de film Grease. En zij hadden daarmee eventjes voordien al eens één week op het hoogste schavotje gestaan!
De Zuid-Afrikaanse meidengroep Clout scoorde vanaf zaterdag 25 november 1978 een nieuwe hit met de single 'You've Got All Of Me'. Toch werd deze song niet zo'n groot succes als 'Substitute' maar in 1979 zouden ze dan opnieuw een wereldhit scoren. Maar dat is voor later...
De Nederlandse zangeres Patricia Paay zong toen niet in een meidengroep maar ze gooide haar krachtige stem in de strijd èn ze gebruikte al haar charmes op het hoesje. Op zaterdag 25 november 1978 raakte zij dan ook genoteerd in onze hitlijsten met de exotische single 'Malibu'.
Tijd voor de oudste rockband van ons continent om nog eens een hit te scoren. De Nederlandse groep werd inderdaad in 1961 opgericht als "The Golden Ear-rings", één jaar vóór de Rolling Stones dus. In 1969 werd de band omgedoopt tot simpelweg "Golden Earring". Op zaterdag 25 november 1978 werd de single 'Movin' Down Life' heel hoog gespot in onze hitparade.
De allerhoogste nieuwkomer in onze BRT Top 30 van zaterdag 25 november 1978 was deze mooie slow van Rose Royce die de titel 'Love Don't Live Here Anymore' meekreeg. Diezelfde dag werd een nieuwe nummer één genoteerd en dat was de leuke single van 10cc 'Dreadlock Holiday' die iedereen gewoonweg "I don't like reggae" noemde. Op maandag 27 november 1978 blies ik met veel plezier 27 kaarsjes uit...
Amanda Lear liet geen kans onbenut om haar vrouwelijkheid te onderstrepen...
Hieronder verscheen ze op de rode loper in Cannes in... 1998!
Monokini op het strand.
Op de hoes glad geschoren maar hieronder met baard en met Stevie Nicks.
Ook Patricia Paay hield ervan te tonen dat ze een vrouw was.
Op rijpere leeftijd verscheen ze zelfs in de Playboy van eind 1986.
Nick Gilder was alweer een nieuwe naam om te onthouden want op zaterdag 11 november 1978 kwam de Engels-Canadese muzikant nieuw binnen in de BRT Top 30 met zijn single 'Hot Child In The City'. Gilder had een zeer vrouwelijke stem en maakte enkele jaren voordien nog deel uit van de glamrockband Sweeny Todd. Verder heb ik niets meer van hem vernomen omdat het bij deze eendagsvlieg bleef.
De Strangers uit Antwerpen stonden met 'De broek van grootmoemoe' niet alleen in de Vlaamse Top-10 maar hun platenverkoop was zó groot dat zij met hun nieuwste single ook in de BRT Top-30 van 11 november 1978 binnengeraakten. Ditmaal was het een geslaagde cover van 'Ragtime Piano Joe' van Peter Straker die met zijn origineel enkele weken voordien al in onze hitlijsten stond.
Het was ook de periode dat er meer en meer non-stop medleys werden gemaakt. Zo was er deze zeer geslaagde coverversie van de grootste hits van de Beach Boys, 'Beach Boy Gold' genaamd en gebracht door de tributeband Gidea Park. De Brit Adrian Baker was de man met de falsettostem die moeiteloos aan de hoge noten kon. Het was zeer moeilijk orgineel en cover van elkaar te onderscheiden. Ook hier bleef het bij dit one-hit wonder dat vanaf zaterdag 11 november 1978 nieuw was in onze hitparade. Maar een hele nieuwe generatie had kennisgemaakt met de fantastische muziek van de Beach Boys.
Het was ook zeer moeilijk de nieuwste single van John Paul Young te onderscheiden van 'Love Is In The Air'. 'Lost In Your Love' heette die single die op zaterdag 11 november 1978 de hoogste nieuwkomer was in de BRT Top 30. Diezelfde dag was er trouwens een nieuwe nummer één: opnieuw Olivia Newton-John met 'Hopelessly Devoted To You'. Opnieuw inderdaad, want zij had al eens op het hoogste schavotje gestaan met dit nummer uit de muzikale film 'Grease'.
Een week later, op zaterdag 18 november 1978, kwam John Travolta de BRT Top 30 binnen met 'Sandy', ook uit de kaskraker 'Grease'. De soundtrack van die muzikale film moet zowat het hoogst aantal singles afgeleverd hebben die ooit in onze hitparade binnenkwamen. Olivia Newton-John speelde natuurlijk de rol van Sandy en werd sindsdien gemeenzaam 'Olijfje' genoemd.
Op 18 november 1978 was het al een tijd geleden dat we nog iets gehoord hadden van The 3 Degrees. Daar kwam al snel verandering in want 'Giving Up, Giving In' werd een grote hit dankzij een volwassener stemgeluid van de drie zangeressen en een betere muzikale productie dan op hun allereerste singles. Pete Bellotte en Giorgio Moroder zaten hier natuurlijk voor iets tussen.
Goede cover van 'Ragtime Piano Joe'.
Een hele nieuwe generatie leerde zo de fantastische muziek van de Beach Boys kennen.
Eigenlijk een doorslagje van 'Love Is In The Air'.
Het succes van 'Grease' bleef maar duren.
Meer en meer werd de groepsnaam als "The 3 Degrees" gespeld.
En toen ging het epos geschreven door Jimmy Webb een heel ander leven leiden. Het werd een enorm succes in de nachtclubs en discotheken in de versie van Donna Summer. Er zijn enorm veel versies van 'MacArthur Park' uitgebracht en mijn voorkeur gaat naar die van Richard Harris uit 1968. Maar op zaterdag 4 november 1978 was het deze discoversie die in de BRT Top 30 verscheen, zij het de ingekorte versie want met deze bijna 18 minuten durende schijf zijn we wel eventjes zoet...
De kerels van Foxy hadden de "jappiotube" (talkbox) ontdekt (enkele jaren voordien gecommercialiseerd door Peter Frampton) en met het zeer leuke dansnummer 'Get Off' geraakten ook zij in onze hitlijst van zaterdag 4 november 1978 genoteerd. Het werd trouwens een hit aan beide kanten van de oceaan.
Als de gesmeerde bliksem vloog het singletje van John Travolta onze hitparade binnen. Na zijn duet met Olivia Newton-John werd hij op zaterdag 4 november 1978 in onze hitlijst genoteerd met alweer een track uit de muzikale film 'Grease': 'Greased Lightnin'', met hieronder de zeer leuke filmscène.
Uit Oostenrijk kwam deze discoformatie genaamd Supermax. De single 'Love Machine' werd een hit in de Benelux en het was ook een nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 4 november 1978. Van een contrast gesproken: vergeleken met zijn exotische achtergronddanseressen/zangeressen zag de langharige Max achter zijn klavier er maar bleekjes uit...
Alweer een fragment uit een musical in de BRT Top 30 van zaterdag 4 november 1978. 'Oh What A Circus' had in feite dezelfde melodie als 'Don't Cry For Me Argentina' want beide liedjes kwamen uit de musical 'Evita' geschreven door Andrew Lloyd Webber en Tim Rice over het leven van Evita Peron. Dit was wel een uptempo versie gezongen door David Essex.
Met de song 'Kiss You All Over' geschreven door het duo Chinn & Chapman had platenmaatschappij RAK Records alweer een internationale hit te pakken. Exile heette de nieuwe band en dit was de hoogste nieuwkomer in de hitlijst van 4 november 1978 terwijl er die dag een nieuwe nummer één werd genoteerd: het was het duet 'Summer Nights' tussen Olivia Newton-John en John Travolta uit de film 'Grease'. Het betoverend geluid in de slow werd voortgebracht door een "string synthesizer".
Met de elpee 'Inner Secrets' uit oktober 1978 verwijderde Carlos Santana zich van de fusie tussen Latin, jazz, rock en blues tot een meer popgericht genre, wat de Amerikanen "album oriented rock" noemen. De fans van de band Santana kwamen hierdoor tot verhitte discussies onder elkaar. Er werden niet minder dan 5 singles uit die langspeelplaat uitgebracht: 'One Chain (Don't Make No Prison)', 'Well All Right', 'Life Is A Lady', 'Open Invitation' en 'Stormy'. Bij ons is de storm gaan liggen maar in het zuiden van Engeland zijn ze er nog niet van bekomen. Er stond ook een song op 'Inner Secrets' die kort en krachtig 'Wham!' heette, wat George Michael en Andrew Ridgeley in 1981 meteen de inspiratie gaf voor hun groepsnaam...
Neil Innes, voorheen bij Monty Python en de Bonzo Dog Doo Dah Band, schreef niet minder dan 14 songs bij elkaar voor de soundtrack van een TV-film genaamd 'All You Need Is Cash' van The Rutles. Het was een pastiche op het leven en de muziek... van The Beatles. De LP 'The Rutles (Soundtrack)' werd al in maart 1978 uitgebracht maar ik kocht hem pas in de maand oktober van dat jaar. 'Piggy In The Middle' is losjes gebaseerd op 'I Am The Walrus'. Al bij al een zeer geslaagde parodie.
Omstreeks in dezelfde periode van het jaar 1978 waren Robert Gordon en Link Wray (met zijn geweldig gitaargeluid) niet weg te slaan uit de ether. Met zijn tweede LP bracht de Amerikaanse rockabillyzanger hulde aan de overleden Elvis Presley 'Fresh Fish Special' heette die schijf en dat was ook de naam van die verschrikkelijke vetkuif die de King kreeg aangemeten in de film 'Jailhouse Rock'. The Jordanaires zongen ook mee op vijf van de tracks. Hier is het leuke 'Red Cadillac And A Black Moustache'.
In het kielzog van het succes van Robert Gordon w/Link Wray met zijn LP 'Fresh Fish Special' werd de langspeelplaat van Link Wray and his Wray Men uit 1963 (!) opnieuw uitgebracht in 1978. Uit de elpee 'Early Recordings', die ik toen kocht voor de prijs van 240 BEF, draai ik het leuke 'The Batman Theme' dat voorzien van de stemmen van Batman en Robin gebruikt werd voor de Amerikaanse televisieserie. Na exact 7 afleveringen verdween de reeks van de BRT buis na een klacht van de "Verontruste Ouders" over expliciet geweld... "Boom, bang, schlack... phew!"...
In november 1978 bracht de groep Queen zijn 7de elpee uit die 'Jazz' werd gedoopt. De hoestekening herinnerde aan het logo van de platenfirma Vertigo. Er werden niet minder dan 4 singles uit die plaat op de markt gegooid: 'Bicycle Race/Fat Bottomed Girls', 'Don't Stop Me Now', 'Mustapha' en 'Jealousy', dat niet in Europa op 45-toeren werd uitgebracht. Freddie Mercury schreef het nummer en Brian May toverde uit zijn akoestische gitaar sitarklanken dankzij het gebruik van pianosnaren...
Er werden vele ondeugende meisjes gevonden om de song 'Bicycle Race/Fat Bottomed Girls' uit te beelden:
Een ondeugende parodie op een vroeger liedje van Rod Stewart:
“Hoe sterk is de eenzame fietser?”, dat was alles wat Kim wilde weten. Geen idee antwoordde ik want Lou reed niet al te ver. Doe maar geen moeite zei Robert. Longinhoud is zeer belangrijk bij sportieve prestaties. Focus eens wat meer op voetbal raadden zijn ouders hem aan en toets je vaardigheden aan die van je kameraden. Dat zou wel eens een slimme carrière move kunnen zijn.
Een gezonde geest in een gezond lichaam beweerde Tina en een turner blijf je in hart en ziel.
Had J.J. keelpijn toen hij dat nummer zong? Jerry reed in elk geval geen scheve schaats. Dat was alleszins spek naar Jeff zijn bek. Normaal is dat toch niet meer, Stevie. Wonder boven wonder kende Hugo Raspoetin nog van tijdens zijn lessen geschiedenis in de humaniora. Toen hun laatste uur geslagen had kon voor Otis en Noel geen redding meer baten. Ook Stevie kon hier niks meer aan doen.
James last een rustperiode in en Peter schenkt de glazen nog eens vol met koele wijn vooral voor Christian, anders is hij niet tevreden. Ga eens naar de kapper, Jimmy. Pagekopjes zijn niet meer in de mode, net zomin als deze rok en de erbij horende bloes. Ik wil daar vooral niet over redetwisten.
Door de bomen ziet Stef het bos niet meer en een goede raad, bots vooral niet tegen het huis van de houthakker want een platte band is dan vaak het resultaat. “Aha!” riep Luk. Bral maar niet te hard en veeg dat web eens weg uit je haren. Voorzichtig Lou, bega alsjeblieft geen ongeluk. Neil, jong wat zit jij daar zo heimelijk te lachen?
Vastberadenheid loont want Robert plant een comeback. Yes! Dan kan hij weer kaviaar eten en is marmelade op de toast verleden tijd. Verder van de prins geen kwaad, zei die zanger uit Belfast...
Andy ging er prat op nog geen echt commercieel succes geboekt te hebben.
“Ben ik te min?” zong Armand op de radio en na afloop kraakte ik meteen een fles Bourgoignie.
Die hype omtrent Barry waait wel over, zei Alain. Tandpijn krijg ik van zijn discomuziek!
De allereerste meidengroep uit Nederland, denk ik. Op zaterdag 21 oktober 1978 kwam hun single 'Andy (For Love It Takes Two)' nieuw binnen in onze BRT Top 30. De vijf meisjes van de band Girlie bespeelden allen zelf hun instrument. Later heb ik er niets meer van vernomen omdat het meer dan waarschijnlijk bij deze eendagsvlieg bleef.
Alweer een meesterwerkje afgeleverd door 10cc. Op zaterdag 21 oktober 1978 kwam de single 'Dreadlock Holiday' als hoogste nieuwkomer binnen in onze hitparade. Bij de eerste tonen roep ik al meteen ♫♫♫ "I don't like reggae, oh no! I love it!" ♫♫♫...
Een week later, op zaterdag 28 oktober 1978, danste Paul Nicholas zich een weg naar omhoog in de BRT Top 30 met zijn single 'On The Strip'. Het bleef helaas ook bij dit one-hit wonder, waarvan de sound mij herinnert aan die van Dan Hartman.
Die karakteristieke intro van de single deed het hem! Op 28 oktober 1978 verscheen de groep The Shirts in onze hitlijsten met het zeer knappe 'Tell Me Your Plans'. De Amerikaanse band trad sinds 1975 vaak met succes op in de New Yorkse club CBGB en hun muziek wordt vaak tot de punk gerekend, zij het dan melodieuze! De hele sound van de single herinnert mij aan die van de Nederlandse Gruppo Sportivo.
Slim gezien van Teach In want ook deze Noorderburen maakten gretig gebruik van de dansrage in de discotheken. Hun single 'Dear John (Sing Along)' was de hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 28 oktober 1978 en het was al de tweede ode aan dè ster van dat moment: John Travolta!
De twee zangeressen van Teach In sprongen ook op de discotrein van John Travolta!
Op zaterdag 14 oktober 1978 moest ik de volumeknop van mijn transistorradiootje iets stiller zetten want de lepels vlogen uit de soepborden vanwege de vele trillingen. Onze tegenvoeters uit de hardrockgroep AC/DC kwamen toen met hun single 'Rock 'n' Roll Damnation' binnengevlogen in de BRT Top 30. Toch leuk om eens lekker uit de bol te gaan...
Maar de allerhoogste nieuwkomer uit de hitparade van 14 oktober 1978 was Evelyn 'Champagne' King met haar zeer dansbare single 'Shame'. Niks om zich over te schamen natuurlijk want ook over de grote plas stond ze in de hoogste regionen van de hitlijsten. Ze zal toen wel een fles met haar middelste naam ontkurkt hebben...
Op zaterdag 21 oktober 1978 sprong Gene Latter, voorheen nog zanger bij The Shake Spears, ook op de trein van de muzikale films 'Saturday Night Fever' en 'Grease'. Daarin schitterde John Travolta en het mocht niet lang uitblijven of de tributes zouden onze hitlijsten binnenkomen. Dit was een allereerste ode en de intro herinnert even aan 'Play That Funky Music' van Wild Cherry. Hier is Gene Latter met 'John Travolta You Are A Superstar'.
Zeer leuke cover van 'Cadillac', bekend van Vince Taylor, The Renegades en tal van andere artiesten. Ditmaal was het Roberto, onze landgenoot van Italiaanse afkomst, die de bekende song onder handen nam. Ik zag hem toen live optreden op het Sint-Jansplein in Brussel en hij liet een geweldige indruk achter. Zijn single kwam ook op 21 oktober 1978 binnen in onze hitlijsten. De producer van de single was Peter Van Asten.
De leukste single uit die periode was ongetwijfeld 'Guust Flater en de Marsupilami' van de Duitse schlagerzanger Dennie Christian die in een vlekkeloos Nederlands zong over de twee sympathieke stripfiguren. Vanaf 21 oktober 1978 zouden ze vele weken in de BRT Top 30 vertoeven. "Hoeba hoeba hop" en goedemorgen allemaal!
Bij een herdruk van de hoesjes werd 'Wij zijn twee vrienden' toegevoegd want zo noemde iedereen de song. De Marsupilami zelf was verwonderd over zoveel succes!
Op zaterdag 7 oktober 1978 was er slechts één nieuwkomer in de BRT Top 30 en dat waren onze landgenoten van de groep Second Life die de calypsostandard 'Island In The Sun' nieuw leven inbliezen. Helaas geen audiofragment gevonden, vandaar dit lege hoesje. Maar je kent de song wel: het is een ode van Harry Belafonte aan het prachtig eiland Jamaïca. Die dag was er wel een nieuwe nummer één: 'Hopelessly Devoted To You' van Olivia Newton-John uit de muzikale film 'Grease'.
Van de Caraïben vlogen we de week nadien naar Mexico want op zaterdag 14 oktober 1978 stelden de Britse jongens van Smokie via de ether ons voor aan hun 'Mexican Girl'.
En toen landde de vliegende schotel van de Amerikaanse rockband Boston in onze hitlijsten met het niet van enig luchtgitaar gespeende 'Don't Look Back'. Ook deze single was een nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 14 oktober 1978.
Van Boston terug naar de Caraïben want deze twee exotische meisjes uit het duo Snoopy kwamen via Nederland onze hitparade binnengedanst. Maar ze hadden geen tijd voor een tango want hun echtgenoot was onderweg en bovendien hadden ze allebei een lumbago. Op 14 oktober 1978 was 'No Time For A Tango' ook een opmerkelijke nieuwkomer en wat zou Richard Myhill daarvan gedacht hebben?
Dan mocht je bij deze 'Hot Shot' van Karen Young zeker geen rugpijn hebben. Op deze tonen hebben Chantal en ik meer dan eens onze beentjes uitgeslagen. Deze single was niet eens de hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 14 oktober 1978. De twee hoogstgenoteerde plaatjes bewaar ik voor morgen. Tot dan!
In september 1978 verscheen de derde elpee van de groep Blondie. 'Parallel Lines' werd geproducet door de Brit Mike Chapman en uit die plaat werden er niet minder dan 6 singles getrokken: 'Picture This', 'I'm Gonna Love You Too', 'Hanging On The Telephone', 'Heart Of Glass', 'Sunday Girl' en 'One Way Or Another'. Daarom viel mijn oog vandaag op 'Fade Away And Radiate' dat minder poppy is maar meer new wave-gehalte heeft. En het viel meer en meer op dat Deborah Harry als kind gedroomd had dat Marilyn Monroe haar echte moeder was...
De elpee 'Rainbow Seeker' van Joe Sample verscheen ongeveer in dezelfde periode. Voordien maakte deze Amerikaanse pianist en pionier van de keyboards deel uit van de legendarische formatie The (Jazz) Crusaders en kijk wie drumt hier op 'Islands In The Rain'? Stix Hooper, zijn makker, die ook nog in dezelfde groep speelde.
In september 1978 bracht Dave Edmunds zijn elpee 'Tracks On Wax 4' uit met daarop voor het eerst de vier leden van Rockpile samen op zijn soloplaat: Nick Lowe, Billy Bremner, Terry Williams en hijzelf. 'Heart Of The City' was een song van Lowe en werd door hem al in 1976 als single uitgebracht. Een liveversie van Rockpile stond ook op de LP 'Jesus Of Cool' van Nick Lowe (1978) en Edmunds gebruikte dezelfde basistrack en verving de stem van Lowe gewoon door de zijne.
De elpee 'The Bride Stripped Bare' uit september 1978 werd opgenomen nadat Jerry Hall in 1977 Bryan Ferry verlaten had voor Mick Jagger. Er zouden tal van verwijzingen naar die breuk in het album zitten. Complexloos tackelde Ferry deze soulclassic van Isaac Hayes en David Porter, hèt visitekaartje van Sam & Dave.
De zevende langspeelplaat van 10cc heette 'Bloody Tourists' en ze werd in september 1978 uitgebracht. Er werden niet minder dan vier singles uit gehaald die jammerlijk flopten behalve de wereldhit 'Dreadlock Holiday'. Na de LP 'Deceptive Bends' werd een concertreeks gepland en alweer een personeelswisseling doorgevoerd. Tony O'Malley werd op de toetsen vervangen door Duncan Mackay. De schijf werd opgenomen in nieuwe studio's in Dorking, een plaats waarover Gouldman en Stewart trouwens zingen in het opgewekte nummer 'From Rochdale to Ocho Rios'.
Zijn levensgezellin Jerry Hall had Bryan Ferry verlaten voor Mick Jagger. Was zij het die symbolisch op het altaar lag nadat de slang haar had doodgebeten als straf voor haar verraad?
De muziekscene was wel degelijk aan het veranderen want in augustus 1978 kwam new wave overgewaaid vanuit de VS en de groep Devo nam schaamteloos de standard van The Rolling Stones onder handen. De titel van de debuutelpee bestond uit vraag en antwoord: 'Q: Are We Not Men? A: We Are Devo!'. '(I Can't Get No) Satisfaction' was bijna niet meer te herkennen. Brian Eno was de producer van deze elpee.
Wegens het vernieuwd succes van de single 'Only A Fool (Breaks His Own Heart)' uit 1969 werd de elpee 'Sparrow Meets The Dragon' van Byron Lee & The Dragonaires featuring The Mighty Sparrow opnieuw uitgebracht in augustus 1978. Daarop stond dit prachtig thema uit de gelijknamige Britse film 'Born Free' (1966) geschreven door John Barry en Don Black en oorspronkelijk de hitlijsten ingezongen door Matt Monro. Elsa, de leeuwin, was de echte hoofdrolspeelster van deze machtige prent.
En toen kwamen Nile Rodgers en Bernard Edwards op de proppen met de elpee 'C'est Chic'. In augustus 1978 werd de tweede langspeelplaat van de Amerikaanse disco/funkband Chic uitgebracht en naast deze 'Chic Cheer' stonden daarop ook het bekende 'Good Times' en vooral 'Le Freak'. Die songs kwamen iets later in de hitlijsten terecht.
Omstreeks dezelfde periode verscheen de LP 'Shooting Star' van Elkie Brooks waarop knappe versies stonden van o.a. 'Stay With Me' (Ron Wood/Rod Stewart), 'As' (Stevie Wonder), 'Putting My Heart On The Line' (Peter Frampton) en 'Only Love Can Break Your Heart' van Neil Young.
Ook de elpee 'Everyone Plays Darts' komt ongeveer uit die periode van het jaar 1978. De Britse band Darts legde zich vooral toe op een revival van rock-'n-roll en doo wop en dat lukte vrij aardig, hierin geholpen op TV door 'Happy Days' en op het zilveren scherm door 'Grease'. 'The Boy From New York City' en 'It's Raining' hadden al in de hitlijsten gestaan en 'Who's That Knocking' is mijn keuze voor vandaag.
De afschuwelijke hoes werd later vervangen door onderstaande.