************Populaire muziek van de vorige eeuw tot nu************
18-11-2012
Muziek uit 1970
Muziek uit 1970
De perfecte overgang van 1969 naar 1970 is deze openingstrack op "Let It Bleed" (december 1969) die nooit op single is verschenen maar wel veel airplay kreeg en later vaak gebruikt werd in soundtracks. Op de LP staat verkeerdelijk 'Gimmie' en Merry Clayton, backing zangeres, wordt gecrediteerd als 'Mary'. Het was een woelige tijd inderdaad...
Januari 1970: Papa John Phillips brengt een solo album uit genaamd "John, The Wolf King of L.A.". De single daaruit komt enkele maanden later ook heel eventjes in onze hitlijsten piepen. Hij werd toch redelijk vaak op de radio gedraaid. De Mamas & Papas waren niet officieel gesplit en moesten contractueel nog een LP afleveren. Zij kregen het verbod ruchtbaarheid te geven aan dit soloproject. Veel later leerde ik een ander juweeltje kennen op deze elpee, nl. "April Anne", dankzij een Facebookvriend.
Ook in januari 1970 werd het gelijknamig album van Simon & Garfunkel uitgebracht met muziek die opgenomen was in 1968 en 1969. Er zouden nog vele singles uit die prachtige LP komen. Het werd de zwanenzang van de twee boezemvrienden. Art wist in eerste instantie niet dat Paul deze song speciaal voor hem geschreven had. Ontroerend mooi...
Hele andere ruigere geluiden kwamen uit Canada met een zogenaamde ode aan de Amerikaanse vrouw of is het toch een aanklacht tegen de Amerikaanse maatschappij? Randy Bachman en Burton Cummings geven hier het beste van zichzelf. Jim Kale, bassist en co-auteur zegt zelf dat de song geschreven werd na een zenuwslopende tour doorheen de VS. Het was niet speciaal een anti-Amerika song of een anti-oorlogslied. John Lennon zei ooit dat de betekenis van een lied altijd achteraf gegeven wordt, wanneer de song is opgenomen. Iemand anders moet de lyrics maar interpreteren.
Uit het tweede album van de band met de ingekorte naam en simpelweg getiteld "Chicago". Achteraf werd er ook vaak naar verwezen als "Chicago II", maar de Romeinse nummering begon pas met de derde elpee "Chicago III". Tekstschrijver Robert Lamm bevestigt dat de titel niet over drugs gaat zoals gespeculeerd werd maar gewoon over het tijdstip waarop de song werd geschreven: "The time of day in reference is 3:35 AM (or 3:34 AM), which would then be 25 (or 26) minutes to 4 AM." Het leven kan toch simpel zijn, soms...
Merry Clayton zong die hoge stem naast die van Mick Jagger.
Oosterse klanken van de Vlaamse Ann Christy, die hier in het Frans een protestlied brengt tegen de oorlog in Vietnam. Een verschrikkelijke guerilla die in 1969 in alle hevigheid woedde. De laatste loodjes wegen het zwaarst: hier volgen mijn 6 ultieme songs uit dat bewogen jaar.
In 1969 woedde de 'Paul is dead'-hoax in alle hevigheid. Mede door de schuld van deze Amerikaanse zanger (tevens manager van Grand Funk Railroad) die een vliegtuigticket kreeg aangeboden van de platenbonzen van Apple Records. Hij ging met hen lunchen maar kreeg geen platencontract. Op zijn terugweg naar de VS schreef hij verbitterd deze eigenaardige song. De hoezen van de LP's "Sgt. Pepper" en "Abbey Road" en sommige songs van The Beatles werden minutieus ontleed om de theorie dat Paul dood was te staven. De laatste tijd duiken er foto's op van McCartney die op het zebrapad van Abbey Road wordt overreden, maar onlangs ontsnapte hij op het nippertje aan de dood toen hij met zijn vrouw in een helikopter zat. Knight zelf kwam raar aan zijn einde toen hij zijn dochter wou beschermen tegen haar gewelddadige vriend. In 2004 werd hij op 61-jarige leeftijd neergestoken...
Deze lugubere song geeft het standpunt weer van een dolende verkrachter/moordenaar. Sommige woorden zouden komen uit de mond van Albert DeSalvo toen hij de misdaden van de wurger van Boston bekende. Keith Richards noemde het nummer "a blues opera". Ook uit de elpee 'Let It Bleed' (december 1969).
Door het succesvol optreden in augustus 1969 op Woodstock kwamen de mannen van Carlos Santana in dat najaar alle hitparades binnengestormd met deze prachtige cover van Olatunji Babatunde's "Jin-go-lo-ba'. Deze Nigeriaanse drummer bracht zijn originele versie al uit in 1959 (!) en Gainsbourg ontdekte hem reeds in 1964 toen hij de song gebruikte voor zijn "Marabout". De hoestekening van de LP maakt nu ook deel uit van ons collectief geheugen.
In 1968 was Jimmy Page alleen achtergebleven bij The Yardbirds. Hij rekruteerde Robert Plant, John Paul Jones en John Bonham om Jimmy Page & The Yardbirds te worden, een geplande tournee in Scandinavië af te werken en de backing band van P.J. Proby te worden. Op hun 2de LP uit oktober 1969 verscheen deze fantastische song met dank aan Willie Dixon ("You Need Love" - 1962) die ze later moesten toevoegen aan de credits. De Small Faces deden in 1966 iets gelijkaardigs ("You Need Loving") maar werden door de rechter ongemoeid gelaten.
Ik sluit het fantastisch jaar 1969 af met deze wonderlijke compositie van Peter Green. Een geweldige song van meer dan 9 minuten. Het instrumentale gedeelte doet mij altijd denken aan het 'Concierto de Aranjuez' van de Spaanse componist JoaquÃn Rodrigo (1901-1999). Jammer genoeg werd de song in tweeën geknipt voor die single uit november 1969: "Oh Well Part 2" kwam op de b-kant. Geniet nu van de volledige versie!
Ann Christy, veel te vroeg van ons heengegaan.
Om Paul McCartney was er veel te doen in 1969. Bijna iedereen geloofde dat hij dood was! Zie bijgevoegde link onderaan.
Jimmy Page was het brein achter Led Zeppelin.
De enige èchte Fleetwood Mac: de bluesformatie uit het Verenigd Koninkrijk. De latere band uit Californië hadden ze anders moeten noemen.
Zoals gisteren beloofd de fantastische b-kant van "Come And Get It". Toen John Lennon in 1967 tijdens de opname van "With A Little Help From My Friends" piano moest spelen met de middenvinger (vanwege een andere gekwetste vinger) noemde hij de song "Badfinger Boogie". The Iveys ("Maybe Tomorrow") tekenden in 1968 een contract bij Apple en op aanraden van Lennon werd de groepsnaam veranderd in 'Badfinger'.
De geweldig swingende b-kant van "Don't Cry Daddy" en geplukt uit de soundtrack van 'Change Of Habit' (1969). De film heb ik nooit gezien en de a-kant van de single vond ik te melig. "That's my philosophy, yeah, yeah, yeah!"...
Ook uit 1969 maar enigszins verscholen op de Soundtrack van de tekenfilm "Yellow Submarine" deze parel. Paul McCartney had enige tijd daarvoor samengewerkt met Paul Jones (ex-zanger van Manfred Mann) op diens single "The Dog Presides". Begint Macca op het einde van deze song toch wel onbedaarlijk te blaffen zeker? Arf... woef!
Grappige live opname uit de gevangenis van San Quentin. Telkens Cash vloekte of schunnige taal gebruikte, werd een biepje daarover geplakt, maar die ingrepen zijn hier godzijdank weggelaten. Compositie van Shel Silverstein die voor Cash ook "25 Minutes To Go" schreef (het origineel van "20 minuten geduld" - Will Tura). En in de jaren '70 voorzag hij 'Dr. Hook & The Medicine Show' ook van een trits leuke hits.
Op de elpee "Let It Bleed" (december 1969) stond een cover van deze mooie blues van Robert Johnson. "When the train left the station...": "Tuut, zei de trein en het station vertrok". In februari 2013 slaat de prijs van een ticket -niettegenstaande de vele vertragingen en stakingen- alweer op...
Maar wat is er erger dan een trein die te veel vertraging heeft of waarvan het kaartje te veel kost? Juist, ja! Een trein die nergens naartoe rijdt. Zoals de trein van deze Britse band in 1969.
The Magic Christian uit 1969 met ook de flamboyante Raquel Welch.
Elvis Aaron Presley
De tekenfilm van The Beatles uit 1969.
In Brussel heet zo'n trein 'de trein naar Nieverans'...
Even terug naar die geweldig goede dubbelelpee uit 1969. Met heel veel blazers en gitaren. In die periode stelden deze Amerikanen zich blijkbaar vragen over 1967 en 1968. Ze omschreven zichzelf als een "rock and roll band with horns": "Questions 67 & 68".
In 1969 was er ook plaats voor mooie melodieuze muziek in een geslaagde mix van pop en klassiek. En dan nog van eigen bodem! Een tijdje later zag ik de groep live optreden in Elsene. "Just a little bit of lovin', baby... yeah!".
Joe Cocker kreeg voor de derde maal een "Lennon/McCartney"-compositie cadeau: in 1964 "I'll Cry Instead" uit "A Hard Day's Night" (de single flopte); in 1968 "With A Little Help From My Friends" uit "Sgt. Pepper" en nu deze 'ekstersong' uit "Abbey Road". 'She could steal but she could not rob'...
In december 1969 kwam deze song uit, geschreven door Paul McCartney. Hij had de band een demo gegeven waarop hij zong en alle instrumenten zelf bespeelde (inclusief de drums). De mannen van Badfinger kopieerden hem letterlijk en het werd een hit. Hij kwam ook samen met de b-kant op de soundtrack van "The Magic Christian", een film met Ringo, Peter Sellers en John Cleese. De fantastische b-kant is voor morgen!
1969 was ook het geboortejaar van de 'psychedelic soul' waarvan The Temptations de vaandeldragers waren. In de jaren '70 nam Undisputed Truth de fakkel over. Norman Whitfield en Barrett Strong maakten gretig gebruik van deze muzikale uitlaatklep. Dennis Edwards, Melvin Franklin, Eddie Kendricks, Paul Williams en Otis Williams zingen hier de longen uit hun lijf. De bridge met het karakteristieke "ya!" en de percussie werden een jaar later opnieuw gebruikt in de song "ABC" van de Jackson 5.
Sylvester Stone voegde er nog een magisch snuifje aan toe en wat kwam er uit de muzikale kookpot? Een fraaie mengeling van funk, soul, rhythm & blues en dance. Onweerstaanbaar op de dansvloeren en niet alleen in 1969. Begin jaren '70 kwam de fraaie instrumentale cover van The Jazz Crusaders maar die is voor volgende week, wanneer de Teletijdmachine daar halt houdt.
Ik was al gek op dit nummer van de Spencer Davis Group uit 1967 maar deze LP-versie "blew my mind", om een gevleugelde uitspraak uit de sixties te gebruiken. In 1969 heette deze Amerikaanse band nog voluit CTA zoals de gelijknamige busmaatschappij maar enkele tijd later moesten deze ruige jongens 'Transit Authority' laten vallen op bevel van de rechter. De band 'Chicago' was geboren.
Als dat 'brulboei' John Fogerty niet is die met grote trom wordt aangekondigd. Hij brengt hier een ware protestsong tegen het willekeurig inlijven in 1969 van soldaten voor de oorlog in Vietnam. "It ain't me... It ain't me, I'm no senator's son..."!
Eind 1969 gonsde het van de geruchten dat er een Rock Opera in de maak was over het leven van Jezus Christus. Als voorsmaakje werd de single "Superstar" van Murray Head & The Trinidad Singers toen al uitgebracht. De volledige box "Jesus Christ Superstar" kwam er pas in 1970. Door het grote succes van de LP box kwam de single in 1971 terug in de Amerikaanse charts binnen. Zie link onderaan de pagina: http://en.wikipedia.org/wiki/Superstar_(Jesus_Christ_Superstar_song)
Ongelooflijk mooie en melancholische song van deze Schotse band. Met een prachtige 'achterwaarts' afgespeelde gitaarsolo van Junior Campbell. Uitgebracht in november 1969 maar ook in het voorjaar van 1970 nog vaak gedraaid. "The world is a bad place. A bad place. A terrible place to live. Oh, but I don't wanna die"...
Tijd voor een volledig album en een mijlpaal in de geschiedenis van de jazz/rock/blues. Dave Greenslade (Hammondorgel/vibrafoon/ piano/backing vocals), Dick Heckstall-Smith (sax/fluit), Jon Hiseman (drums), James Litherland (gitaar/lead vocals) en Tony Reeves (bas). Mijn collectie bevat een exemplaar op vinyl èn een op compact disc. Een echte favoriet uit november 1969!
"Ummagumma" is een dubbelelpee met een live- en een studioalbum. Op de liveplaat staat deze meer dan 8 minuten-durende song met na 3 minuten de oerschreeuw van Roger Waters. De legendarische song stond al op de b-kant van een geflopte single uitgebracht op 17 december 1968: "Point Me At The Sky". "Ummagumma" betekent op de campus van Cambridge "seks" en wat wil het toeval? Af en toe speel ik mee in de quizploeg "Careful With That Sex, Eugene"...
"Peru" is een van mijn favoriete tracks uit dat machtig concept album "Laughing Cavalier" dat in de legendarische Abbey Road studio's werd opgenomen. Ditmaal met Sylveer Vanholme als leadzanger i.p.v. de drummer, Freddy Nieuland. De Belgische popgroep was dan ook jarenlang bijzonder populair in Latijns Amerika.
Volgens de overlevering vroeg Peter Fonda aan Bob Dylan een song te schrijven voor zijn nieuwe film "Easy Rider" (1969). His Bawbness kribbelde enkele lyrics op een velletje papier en zei hem: "Give this to Roger McGuinn; he'll know what to do with it"... En zo geschiedde: Dylan wou niet gecrediteerd worden als tekstschrijver en liet zelfs zijn naam weghalen uit de eindgeneriek van de film.
In 1969 leerde de wereld ook gospel via de radio kennen. Toen George Harrison werd aangeklaagd voor plagiaat van zijn compositie "My Sweet Lord" op "He's So Fine" van The Chiffons hield hij vol geïnspireerd te zijn geweest door deze aanstekelijke gospelsong. Harrison gaf zijn compositie eerst aan Billy Preston om het pas later op te nemen en uit te brengen met het gekende succes en alle gerechtelijke perikelen achteraf. Maar daarover later meer.
Een andere oorstrelende compositie zat verborgen op de b-kant van "Let Me Love Let Me Live", een andere single van dit Grieks trio. Maar geen nood, het werd spoedig ontdekt door deejays en samenstellers van programma's en vaker op de radio en op T-dansants gedraaid dan de a-kant.
Telkens ik de blinde Puertoricaan "Listen to the falling rain" hoor zingen spits ik mijn oren. Zijn single uit 1969 is zo mooi en zo zacht dat je bij manier van spreken zonder paraplu door de malse regen zou lopen.
Jimmy Webb schreef deze prachtige compositie al in 1968 en de Amerikaanse zanger/gitarist Glen Campbell (met de zachte stem)bracht hem datzelfde jaar in oktober uit in de VS. In Canada en het VK werd de song pas een hit in 1969 zodat hij toen bij ons ook af en toe in de ether kwam.
Mooie zwart/wit foto van de Amerikaanse zanger/gitarist en sessiemuzikant, Glen Campbell.