************Populaire muziek van de vorige eeuw tot nu************
11-05-2014
Hits 2 februari 1980
Hits op 2 februari 1980
Op 1 februari 1980 greep een gijzeling plaats in Guatemala met helaas veel bloedvergieten tot gevolg en op 5 februari bezetten linkse opstandelingen de Spaanse ambassade van San Salvador en hielden ze er verscheidene mensen gegijzeld. Hierdoor dwongen ze de vrijlating af van 27 gevangenen. Op zaterdag 2 februari kwam Bonnie Pointer solo binnengedanst in de BRT Top 30 met haar versie van het alombekende 'I Can't Help Myself', soms ook aangeduid als 'Sugar Pie, Honey Bunch', een vroegere hit van de Four Tops. En zo leerde een hele nieuwe generatie muziek uit de jaren 1960 kennen.
Om zoveel wereldleed moest er wel geweend worden en vooral toen Don McLean met een geweldige versie van 'Crying', een hartverscheurende ballad geschreven door Roy Orbison en Joe Melson, een opgemerkte nieuwkomer was in onze hitparade van 2 februari 1980. In dit geval ging het echter om de welbekende ziekte "LDVD" (liefdesverdriet). De originele versie van de "Big O" dateert inmiddels al van 1961.
En alsof dat nog niet genoeg was kwam er op zaterdag 2 februari 1980 nog een heerlijke plakker binnen in de BRT Top 30. Het Amerikaans popduo Captain & Tennille was hiervoor verantwoordelijk en 'Do That To Me One More Time', geschreven door Toni Tennille, was hun tweede nummer 1-hit in de V.S. Saxofonist Tom Scott zorgde voor een mooie solo op een nieuw instrument genaamd de Lyricon (een elektronisch blaasinstrument: Computone Wind Synthesizer Controller).
Ook Cliff Richard was weer present in onze hitlijsten met opnieuw een track uit zijn elpee 'Rock 'n' Roll Juvenile'. Op zaterdag 2 februari 1980 was de single 'Carrie', een geweldige popsong geschreven door Terry Britten en B.A. Robertson, eveneens een nieuwkomer in de BRT Top 30.
De hitlijsten van begin februari 1980 stonden nog altijd bol van muziek uit 1979. Ook de single 'Que Sera Mi Vida', soms aangeduid als 'If You Should Go', kwam uit dat jaar en werd pas in onze hitparade genoteerd vanaf zaterdag 2 februari 1980. Het werd een geweldig grote hit voor de Gibson Brothers. Chris, Patrick en Alex Gibson werden geboren op het Caribische eiland Martinique, maar verhuisden al op jonge leeftijd naar Frankrijk. En van daaruit bereikte hun aanstekelijke mengeling van salsa en disco onze oren.
Op de elpee stond Bonnie Pointer helemaal afgebeeld.
Blijkbaar was er toen al lawaaihinder van vliegtuigen...
Twee weken na de Sugarhill Gang was het de beurt aan Joe Bataan om als nieuwkomer binnen te komen in de BRT Top 30 met een gezang dat het midden hield tussen snel spreken en zingen, vandaar de term "rappen". In Nederland kreeg het genre al navolging als "repperdeklep" en ook in onze contreien waren de Gantwerp Rappers er als de kippen bij om het nieuwe genre na te bootsen. Op zaterdag 19 januari 1980 was de single 'Rap-O Clap-O' een opgemerkte nieuwkomer in onze hitlijsten.
Er stonden grote belangen op het spel in de Perzische Golf en de V.S. oordeelden dat de olievoorziening in het gedrang kwam. Zij stuurden dan ook vier oorlogsbodems en 1800 mariniers naar de Golf. Er zat dus weer een nieuw wereldconflict in de pijplijn... Over naar muziek uit die verontrustende periode: het rocken zat Rocky Burnette in de genen want hij was de zoon van Johnny Burnette, de veel te jong overleden rockabilly-artiest (bekend van o.m. 'You're Sixteen - You're Beautiful'). Bij het horen van de intro van de single 'Tired Of Toein' The Line' krijg ik nu nog altijd kippenvel! Nieuwkomer in onze hitparade van 19 januari 1980 en meteen werd er een nieuwe nr. 1 genoteerd en dat was ABBA met 'I Have A Dream'. De mijne was eenvoudig: "Als er maar geen oorlog uitbreekt in het Midden-Oosten!"...
Ondertussen zijn we een week verder aanbeland want op zaterdag 26 januari 1980 kwamen Billy Preston en Syreeta Wright nieuw binnen in onze hitlijsten en zij waren optimistisch ingesteld: 'It Will Come In Time'. Hopelijk bedoelden ze daarmee de wereldvrede want de situatie in de Perzische Golf was toen zeer gespannen...
Op 26 januari 1980 kwam de single 'My Feet Keep Dancing' van Chic binnen in de BRT Top 30 en aangezien ik die song al besproken heb ter gelegenheid van de elpee 'Risqué' uit 1979 draai ik nu de b-kant van die single en dat is de ballade 'Will You Cry (When You Hear This Song)'. Wenen bij deze muziek? Niet zozeer bij dit lied maar wel bij de berichtgeving uit die donkere periode, want dat was soms huilen met de pet op!
In navolging van groepen als The Specials en Madness kwamen de muzikanten van The Selecter (een Engelse skaband rond zangeres Pauline Black) ook hun opwachting maken in de BRT Top 30 van zaterdag 26 januari 1980 met hun aanstekelijke song 'On My Radio'. En wat hoorde ik in het nieuws van 31 januari 1980 op mijn radio? Koningin Juliana van Nederland kondigde toen aan dat ze op 30 april troonsafstand zou doen ten voordele van haar dochter Beatrix, die dan haar 42ste verjaardag zou vieren.
Zo ziet het hoesje van mijn single eruit:
Alternatief hoesje:
Helaas bleef het bij dit one-hit wonder.
Zijn vader overleed in 1964 toen hij na een aanvaring uit zijn bootje werd geslingerd en verdronk. Hij was pas 30 jaar oud.
Syreeta Wright zong enkele duetten met Billy Preston.
Bernard Edwards en Nile Rodgers, de formidabele ritmesectie van Chic.
Gelukkig was er naast droevig wereldnieuws ook af en toe leuke muziek op mijn radio in januari 1980.
Het jaar 1979 was slecht afgelopen want de Russen waren Afghanistan binnengevallen op 27 december en de eerste reacties liepen begin januari 1980 al binnen. President Jimmy Carter kondigde sancties af en dreigde met een boycot van de olympische spelen. Ondertussen verging het The Police veel beter want tijdens hun verblijf op een verlaten eiland kregen ze een bericht in een fles en op zaterdag 5 januari 1980 werd hun single 'Walking On The Moon' voor het eerst gedraaid in de BRT Top 30.
Op zaterdag 5 januari 1980 werd muziekgeschiedenis geschreven toen de single 'Rapper's Delight' van The Sugarhill Gang onze hitlijsten kwam binnengehuppeld. Het Amerikaans hiphop trio kreeg meteen een bericht van Rodgers/Edwards van Chic want in deze single werd een riff gebruikt van 'Good Times' en ze dreigden met een proces. De zaak werd in der minne beslecht toen ze ook werden vermeld als auteurs. Het is een van de eerste singles waarop "gerapt" wordt. Ondertussen ging het van kwaad naar erger in de Sovjet-Unie toen de Russische kernfysicus en dissident Andrej Sacharov gearresteerd en verbannen werd naar Gorki.
En op diezelfde zaterdag 5 januari 1980 stond Urbanus voor het eerst op nummer 1 in de BRT Top 30 met zijn kerstsingle 'Een bakske vol met stro'. Dat nummer stond oorspronkelijk op de b-kant van 'Als moeder zong'. Hierna volgt een liveversie van dat knotsgek liedje en de vrouw die op het hoesje staat leek als twee druppels water op mijn vroegere huisbazin (1975-1978)...
♫♫♫ "Drowning in the sea of love, where everyone would love to drown..."♫♫♫ zingt Stevie Nicks van Fleetwood Mac met die heerlijke stem van haar. De song kreeg de titel 'Sara' mee en die single was een heerlijke nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 12 januari 1980. Onderstaande lange versie is die van de elpee 'Tusk' uit 1979. In Israël was er hoopvol nieuws te sprokkelen toen de Israëlische strijdkrachten zich terugtrokken uit het westelijk deel van de Sinaï. Dat schiereiland werd inderdaad teruggegeven aan Egypte.
En ook op 12 januari 1980 kwam Janis Ian met een verrassende single binnengevlogen in de BRT Top 30. De song 'Fly Too High' werd in 1979 geschreven door producer Giorgio Moroder voor de film 'Foxes'. De arrangeur van dienst was de toen nog onbekende Harold Faltermeyer. De Duitse componist/muzikant zou later pas echt doorbreken dankzij de soundtracks van o.m. 'Beverly Hills Cop', 'Top Gun' en 'Tango & Cash'. Vandaag heb ik gekozen voor de heerlijk lange versie.
Een van de eerste singles waarop "gerapt" werd.
Urbanus schreef geschiedenis want hij stond voor het eerst op nummer één!
De man achter de knoppen was producer/componist Giorgio Moroder.
De toen nog vrij onbekende Harold Faltermeyer was zijn rechterhand.
En daarmee is het startschot van het muzikaal jaar 1980 gegeven.
De mysterieuze groep Kiss scoorde heel goed in 1979, zowel met de elpee 'Dynasty' als met de singles die daaruit werden gepuurd. Op zaterdag 29 december 1979 kwamen de geschminkte muzikanten binnen in onze BRT Top 30 met het nummer 'Magic Touch'. En iedereen zich maar afvragen wie die kerels eigenlijk waren...
Iets hoger in die hitparade ging het er veel zachter aan toe want de Britse liedjesschrijver Mike Batt werd daar op zaterdag 29 december 1979 genoteerd met de ballade 'Lady Of The Dawn', die geheel in de periode tussen Kerstmis en Nieuwjaar paste. De Britse muzikant/producer stichtte in 2002 zijn eigen platenlabel (Dramatico) met een beperkt aantal zangeressen, onder wie Katie Melua, Carla Bruni, Marianne Faithfull en Caro Emerald. Hij schreef o.a. het wondermooie 'Nine Million Bicycles' (een wereldhit voor Katie Melua) maar ook 'Bright Eyes' gebruikt voor de film 'Watership Down' (gezongen door Art Garfunkel).
Alweer een meidentrio uit Nederland, ditmaal onder de vleugels van producer Peter Koelewijn. Op zaterdag 29 december 1979 kwam Babe even piepen in onze hitlijsten met de single 'Wonderboy'. In 1980 zouden zij hun grootste hit scoren met de bewerking van een oud zeemanslied.
Tussen mijn vinylplaten zat de versie van Timi Yuro uit de sixties (op een verzamelalbum van hits uit 1962 om precies te zijn) en ik was dan ook zeer blij de machtige versie van 'What's A Matter Baby' gebracht door Ellen Foley te zien binnenkomen in de BRT Top 30 van zaterdag 29 december 1979. De song stond natuurlijk ook op haar geweldige debuutelpee 'Nightout'. Die schijf werd geproducet door Ian Hunter en Mick Ronson die er ook op meespeelden, en dat is eraan te horen! Het is pas veel later dat ik in het bezit kwam van de versie van de Small Faces. Die stond op de b-kant van hun debuutsingle 'Whatcha Gonna Do About It' uit 1965. De vorige single van Ellen Foley, 'We Belong To The Night', stond op 22 december 1979 nog op nr. 28 in de BRT Top 30 en een week later stormde deze nieuwe single al binnen!
Met enkele dagen vertraging kwamen de kerstsingles binnengewaaid in de BRT Top 30 van zaterdag 29 december 1979. The Kelly Family was een Amerikaans/Duitse popgroep die bestond uit de pater familias en zijn grote groep kinderen die de V.S. in 1966 hadden verlaten om in Spanje te gaan wonen. Vanaf 1975 trokken zij door heel Europa als straatmuzikanten. 'David's Song (Who'll Come With Me)' was de tweede hoogst genoteerde nieuwkomer toen.
De allerhoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van die zaterdag 29 december 1979 was een zeer originele kerstsingle geproducet door Jean Blaute met een heel grappige tekst die niet overal in goede aarde viel. Eigenlijk was dit slechts de b-kant van 'Als moeder zong'. Urbanus presteerde het om met 'Een bakske vol met stro' meteen binnen te schieten op nummer 9 en een week later, op zaterdag 5 januari 1980, stond hij te blinken als een ster op nummer 1. ♫♫♫ "En toen viel er nog een nest met engelen uit de lucht. Ha!" ♫♫♫...
Wie hield er zich schuil achter die make-up?
Mike Batt, een Brits singer-songwriter met wereldfaam.
Alternatief hoesje.
In kleuren en in zwart/wit.
De pater familias leek rechtstreeks uit de Bijbel te komen...
Oorspronkelijk was 'Een bakske vol met stro' slechts de b-kant van 'Als moeder zong'.
De "moeder" van Urbanus leek als twee druppels water op mijn huisbazin (1975-1978).
Urbanus kreeg toen ook succes in Nederland. Hierboven een liveversie opgenomen in Delft!
Urbanus zoals hij er in 1979 uitzag (als hippie) en hieronder de geniale producer Jean Blaute.
Er waren naast radiohits ook hits van televisie of film in het jaar 1979. Na 'Goldfinger' en 'Diamonds Are Forever' was 'Moonraker' de derde titelsong van een James Bondfilm die Shirley Bassey inzong. Johnny Mathis was al begonnen met opnames maar het project werd onderbroken. De film werd uitgebracht op 29 juni 1979, speelde zich grotendeels af in de ruimte en werd op gemengde gevoelens onthaald. De slechterik van dienst was opnieuw Richard Kiel die ook in 1977 had meegespeeld in 'The Spy Who Loved Me' en die de hele cast overschaduwde met zijn 2.17 m. Jammer genoeg werd deze song geen hit voor de Welshe zangeres.
In 1979 had Johan Verminnen ook een grote radiohit met 'In de Rue des Bouchers', gezongen in het Brussels dialect. Het kruim van de toenmalige collega's-muzikanten stond aan zijn zij: Big Bill, Jean Blaute, Tars Lootens, Jean-Marie Aerts, Roland Van Campenhout, Firmin Timmermans en Yvan Desouter. Tussen 1975 en 1995 kwam ik dagelijks in de Beenhouwersstraat want ik werkte daar toen in de buurt. ♫♫♫ Allez Jeanke, volle gaz en volle petrol! ♫♫♫
Prince Buster was een groot rolmodel voor de Britse jeugd van eind 1979. Na The Specials was het de beurt aan een olijke groep genaamd Madness (naar een nummer van de Jamaïcaanse muzikant/producer) om de muziekvorm ska uit de vroege jaren '60 aan te pakken en dat gebeurde wonderwel op hun debuutelpee 'One Step Beyond...'! Het dansje dat toen door die zes kerels werd uitgevoerd (zie cover) was gewoonweg hilarisch! Hier is het titelnummer 'One Step Beyond'.
In eerste instantie had ik geopteerd voor 'Gai Reggae' van André Bialek maar deze song uit 1978/1979 is onvindbaar op YouTube. Vandaar mijn tweede keuze 'La belle gigue', een nummer dat hij in 1975 al schreef toen hij in Hoeilaart woonde en dat steeds meer uitgroeide tot een ware radiohit en trouwens op single werd uitgebracht in 1976 èn in 1979. Luister eens goed naar de tekst want hij is nog altijd, jammer genoeg, zeer actueel!
In 1979 kende Robert Charlebois succes met zijn compositie 'J'veux d'l'amour'. Het nummer was hier quasi onbekend en toch maakte Raymond van het Groenewoud er een zeer geslaagde cover van in 1980. Ik kende de Canadese zanger nog van zijn single uit 1969 gezongen in duet met Louise Forestier. 'Lindberg' vond ik toen een "machtige" single die ook in mijn Top 3300 Aller Tijden een plaatsje kreeg.
Tijd voor een aperitiefje en daarom stel ik voor een cocktail te vragen aan die juffrouw die Laurent Voulzy zo goed kent. Ook in 1979 hoorde ik 'Cocktail chez mademoiselle' vaak op de Franstalige radiozenders. Lekker laidback genieten van een hapje en een tapje onder de zon, daar droom ik nu van...
Vandaag sluit ik af met het thema van de televisiereeks 'Tales Of The Unexpected' van het Ron Grainer Orchestra. Ik was destijds een grote fan van de reeks die liep van 1977 tot 1988 en die gebaseerd is op kortverhalen van Roald Dahl. Maar ook deze mysterieuze compositie van Ron Grainer kon op mijn bijval rekenen.
In volle Star Wars-periode!
Shirley Bassey is een grote "dame".
Jean Blaute en Johnan Verminnen in het Theater Toone in de Korte Beehouwersstraat.
Johan Verminnen is één van de weinige uitdragers van het Brussels dialect.
Hij werkte ooit in het kartonfabriek Vanneste-Brel.
Blijkbaar slechts een b-kantje.
In 1979 was Laurent Voulzy niet weg te slaan uit de ether.
Arno Hintjens en Paul Decoutere met hun laatste single onder de naam Tjens Couter want een jaartje later verrees T.C. Matic uit de as van deze formatie. 'If It Blows (Let It Blow)' uit 1979 geraakte nooit in onze hitlijsten maar Arno werkte zich meer en meer in de spotlights. Belpop werd ook een begrip in onze muziekscene.
Deze leuke compositie van Mort Shuman en Doc Pomus werd in 1979 onder handen genomen door Ry Cooder. Voordien was 'Little Sister' in onze contreien bekend door de versie van Elvis Presley. Deze single van The King uit 1961 had een dubbele A-kant want '(Marie's The Name) His Latest Flame' stond op de keerzijde.
"Tuut zei de trein en het station vertrok...". Aldus de Belgische elektronische formatie Telex met het aanstekelijke 'Moskow Diskow' uit het late najaar van 1979. Deze single werd zelfs opgemerkt in Engeland en een jaartje later mochten Marc Moulin, Michel Moers en Dan Lacksman ons land vertegenwoordigen op het Eurovisiesongfestival.
In 1979 werden de fans van de Doobie Brothers in twee kampen verdeeld. Michael McDonald was als zanger weggegaan bij Steely Dan en hij werd lid van deze rockformatie. Samen met Kenny Loggins schreef hij 'What A Fool Believes'. De fans van McDonald vonden de Doobies te veel rock en de fans van de Doobie Bros vonden McDonald te soft. De song kwam -geloof het of niet- slechts in 1986 terecht in de Nederlandse hitlijsten. Michael Jackson beweerde backing vocals gezongen te hebben op één van de originele opnames maar hij werd daarvoor nooit gecrediteerd.
In 1979 was er nog een laatste opstoot van punkrock toen Dr. Feelgood op de proppen kwam met zijn swingende single 'Milk and Alcohol'. Eigenaardige mengeling want oma zei vroeger altijd dat enkel warme melk met honing goed was tegen verkoudheden...
Zacht kabbelend begint deze song van de Nina Hagen Band en met je ogen dicht waan je je in de opera. Nina Hagen was een absoluut buitenbeentje in de rockscene en het was aan haar hoog stembereik goed te horen dat de Duitse zangeres klassiek geschoold was. 'Naturträne' werd in 1979 vaak gedraaid op de radiozenders; het was de laatste track van kant één uit het debuutalbum van de band.
'Le coeur grenadine' is het titelnummer uit de gelijknamige elpee van Laurent Voulzy uit 1979. De Parijse singer-songwriter en muzikant was de zoon van een zakenman en politicus uit Guadeloupe en Marie-Louise Voulzy, die haar eiland verliet om zangeres en danseres te worden in Frankrijk. Laurent Voulzy zingt autobiografisch in deze mooie popsong hoe hij zich voelt, verscheurd als hij is tussen twee werelden: "né dans le gris par accident"...
Zeer goede complicatie... euh, compilatie!
Arno Hintjens zette meteen Belpop op de wereldkaart van de popmuziek!
Naar verluidt de allereerste digitale rocksingle.
Marc Moulin, Michel Moers en Dan Lacksman amuseerden zich blijkbaar te pletter.
Opgemerkt tot in Engeland!
Michael McDonald (hierboven in het midden en hieronder links) had zowel voor- als tegenstanders onder de fans van de Doobies.
Rare mengeling...
Slechts een b-kantje maar Nina Hagen kon iedereen met haar doordringende ogen betoveren...
Verscheurd tussen twee werelden: het grijze Parijs en het zonnige Guadeloupe.
De allereerste single van de muzikale duizendpoot Joe Jackson werd eigenlijk al uitgebracht in september 1978 maar eer die ons bereikte via de radiogolven schreven we al 1979. En 'Is She Really Going Out With Him?' wordt nu nog regelmatig op de radio gedraaid!
De Four Tops hadden hun versie van deze geweldige song al uitgebracht in 1974 (zonder succes overigens) en in oktober 1978 zette Carlos Santana 'One Chain (Don't Make No Prison)' op zijn elpee 'Inner Secrets'. De single van Santana werd regelmatig gedraaid op de radio maar geraakte in 1979 helaas niet in onze hitlijsten genoteerd. Zou een enkelband een gevangenisstraf volwaardig kunnen vervangen?
Kris Kristofferson schreef in 1968 het nummer 'Sunday Morning Coming Down' en Johnny Cash had er in 1970 een dikke hit mee in de Verenigde Staten. In datzelfde jaar bracht Kristofferson ook zijn auteursversie uit. Negen jaar later kwam de Nederlandstalige versie van Louis Neefs uit onder de titel 'Zondagmiddag Lilian'. Hij droeg het nummer in 1979 op aan zijn echtgenote Liliane. Niemand kon toen vermoeden dat de tekst van Tineke Beishuizen op Kerstdag 1980 een heel andere betekenis zou krijgen...
Kunnen humor en muziek samengaan? Zeker en vast! Het bekendste nummer van Frank Zappa is waarschijnlijk 'Dancin' Fool' dat op zijn elpee 'Sheik Djerbouti' uit 1979 stond, een woordspeling op "Shake Your Booty" en een ironische vingerwijzing naar de erbijhorende discorage. ♫♫♫ Yawsah, yawsah, yawsah! ♫♫♫...
De virtuoze bluesgitarist Gary Moore speelde als jongeling al in de Ierse bands Skid Row en Thin Lizzy en hij trad ook op met bluesgiganten als Albert King en B.B. King. Zo schreef hij het melancholisch nummer 'Parisienne Walkways' samen met Phil Lynott en die single stond in 1979 in de Britse hitlijsten maar niet in de BRT Top 30. Toch ben ik hem niet vergeten en kreeg hij een ereplaats in mijn persoonlijke Top 3300 Aller Tijden!
Zoals ik eerder al schreef, luisterde ik in die dagen ook vaak naar Franstalige zenders en daar werd Laurent Voulzy werkelijk grijsgedraaid. Hij schreef in 1979 samen met Alain Souchon het zeer leuke 'Lucienne est américaine' ondersteund door een geweldige gitaarsound. ♫♫♫ "A nous les nuits de Californie... Californie!" ♫♫♫
Knappe debuutsingle!
De b-kant van de single bracht George Michael en Andrew Ridgeley in 1981 op het idee voor een originele groepsnaam inclusief uitroepteken, al werd dat even later door de media weggelaten.
'Zondagmiddag Lilian' stond op deze elpee die in 1981 plots begon te verkopen als zoete broodjes...
In die periode waren de musicassettes evenwaardige geluidsdragers.