************Populaire muziek van de vorige eeuw tot nu************
11-05-2014
Hits 2 februari 1980
Hits op 2 februari 1980
Op 1 februari 1980 greep een gijzeling plaats in Guatemala met helaas veel bloedvergieten tot gevolg en op 5 februari bezetten linkse opstandelingen de Spaanse ambassade van San Salvador en hielden ze er verscheidene mensen gegijzeld. Hierdoor dwongen ze de vrijlating af van 27 gevangenen. Op zaterdag 2 februari kwam Bonnie Pointer solo binnengedanst in de BRT Top 30 met haar versie van het alombekende 'I Can't Help Myself', soms ook aangeduid als 'Sugar Pie, Honey Bunch', een vroegere hit van de Four Tops. En zo leerde een hele nieuwe generatie muziek uit de jaren 1960 kennen.
Om zoveel wereldleed moest er wel geweend worden en vooral toen Don McLean met een geweldige versie van 'Crying', een hartverscheurende ballad geschreven door Roy Orbison en Joe Melson, een opgemerkte nieuwkomer was in onze hitparade van 2 februari 1980. In dit geval ging het echter om de welbekende ziekte "LDVD" (liefdesverdriet). De originele versie van de "Big O" dateert inmiddels al van 1961.
En alsof dat nog niet genoeg was kwam er op zaterdag 2 februari 1980 nog een heerlijke plakker binnen in de BRT Top 30. Het Amerikaans popduo Captain & Tennille was hiervoor verantwoordelijk en 'Do That To Me One More Time', geschreven door Toni Tennille, was hun tweede nummer 1-hit in de V.S. Saxofonist Tom Scott zorgde voor een mooie solo op een nieuw instrument genaamd de Lyricon (een elektronisch blaasinstrument: Computone Wind Synthesizer Controller).
Ook Cliff Richard was weer present in onze hitlijsten met opnieuw een track uit zijn elpee 'Rock 'n' Roll Juvenile'. Op zaterdag 2 februari 1980 was de single 'Carrie', een geweldige popsong geschreven door Terry Britten en B.A. Robertson, eveneens een nieuwkomer in de BRT Top 30.
De hitlijsten van begin februari 1980 stonden nog altijd bol van muziek uit 1979. Ook de single 'Que Sera Mi Vida', soms aangeduid als 'If You Should Go', kwam uit dat jaar en werd pas in onze hitparade genoteerd vanaf zaterdag 2 februari 1980. Het werd een geweldig grote hit voor de Gibson Brothers. Chris, Patrick en Alex Gibson werden geboren op het Caribische eiland Martinique, maar verhuisden al op jonge leeftijd naar Frankrijk. En van daaruit bereikte hun aanstekelijke mengeling van salsa en disco onze oren.
Op de elpee stond Bonnie Pointer helemaal afgebeeld.
Blijkbaar was er toen al lawaaihinder van vliegtuigen...
Twee weken na de Sugarhill Gang was het de beurt aan Joe Bataan om als nieuwkomer binnen te komen in de BRT Top 30 met een gezang dat het midden hield tussen snel spreken en zingen, vandaar de term "rappen". In Nederland kreeg het genre al navolging als "repperdeklep" en ook in onze contreien waren de Gantwerp Rappers er als de kippen bij om het nieuwe genre na te bootsen. Op zaterdag 19 januari 1980 was de single 'Rap-O Clap-O' een opgemerkte nieuwkomer in onze hitlijsten.
Er stonden grote belangen op het spel in de Perzische Golf en de V.S. oordeelden dat de olievoorziening in het gedrang kwam. Zij stuurden dan ook vier oorlogsbodems en 1800 mariniers naar de Golf. Er zat dus weer een nieuw wereldconflict in de pijplijn... Over naar muziek uit die verontrustende periode: het rocken zat Rocky Burnette in de genen want hij was de zoon van Johnny Burnette, de veel te jong overleden rockabilly-artiest (bekend van o.m. 'You're Sixteen - You're Beautiful'). Bij het horen van de intro van de single 'Tired Of Toein' The Line' krijg ik nu nog altijd kippenvel! Nieuwkomer in onze hitparade van 19 januari 1980 en meteen werd er een nieuwe nr. 1 genoteerd en dat was ABBA met 'I Have A Dream'. De mijne was eenvoudig: "Als er maar geen oorlog uitbreekt in het Midden-Oosten!"...
Ondertussen zijn we een week verder aanbeland want op zaterdag 26 januari 1980 kwamen Billy Preston en Syreeta Wright nieuw binnen in onze hitlijsten en zij waren optimistisch ingesteld: 'It Will Come In Time'. Hopelijk bedoelden ze daarmee de wereldvrede want de situatie in de Perzische Golf was toen zeer gespannen...
Op 26 januari 1980 kwam de single 'My Feet Keep Dancing' van Chic binnen in de BRT Top 30 en aangezien ik die song al besproken heb ter gelegenheid van de elpee 'Risqué' uit 1979 draai ik nu de b-kant van die single en dat is de ballade 'Will You Cry (When You Hear This Song)'. Wenen bij deze muziek? Niet zozeer bij dit lied maar wel bij de berichtgeving uit die donkere periode, want dat was soms huilen met de pet op!
In navolging van groepen als The Specials en Madness kwamen de muzikanten van The Selecter (een Engelse skaband rond zangeres Pauline Black) ook hun opwachting maken in de BRT Top 30 van zaterdag 26 januari 1980 met hun aanstekelijke song 'On My Radio'. En wat hoorde ik in het nieuws van 31 januari 1980 op mijn radio? Koningin Juliana van Nederland kondigde toen aan dat ze op 30 april troonsafstand zou doen ten voordele van haar dochter Beatrix, die dan haar 42ste verjaardag zou vieren.
Zo ziet het hoesje van mijn single eruit:
Alternatief hoesje:
Helaas bleef het bij dit one-hit wonder.
Zijn vader overleed in 1964 toen hij na een aanvaring uit zijn bootje werd geslingerd en verdronk. Hij was pas 30 jaar oud.
Syreeta Wright zong enkele duetten met Billy Preston.
Bernard Edwards en Nile Rodgers, de formidabele ritmesectie van Chic.
Gelukkig was er naast droevig wereldnieuws ook af en toe leuke muziek op mijn radio in januari 1980.
Het jaar 1979 was slecht afgelopen want de Russen waren Afghanistan binnengevallen op 27 december en de eerste reacties liepen begin januari 1980 al binnen. President Jimmy Carter kondigde sancties af en dreigde met een boycot van de olympische spelen. Ondertussen verging het The Police veel beter want tijdens hun verblijf op een verlaten eiland kregen ze een bericht in een fles en op zaterdag 5 januari 1980 werd hun single 'Walking On The Moon' voor het eerst gedraaid in de BRT Top 30.
Op zaterdag 5 januari 1980 werd muziekgeschiedenis geschreven toen de single 'Rapper's Delight' van The Sugarhill Gang onze hitlijsten kwam binnengehuppeld. Het Amerikaans hiphop trio kreeg meteen een bericht van Rodgers/Edwards van Chic want in deze single werd een riff gebruikt van 'Good Times' en ze dreigden met een proces. De zaak werd in der minne beslecht toen ze ook werden vermeld als auteurs. Het is een van de eerste singles waarop "gerapt" wordt. Ondertussen ging het van kwaad naar erger in de Sovjet-Unie toen de Russische kernfysicus en dissident Andrej Sacharov gearresteerd en verbannen werd naar Gorki.
En op diezelfde zaterdag 5 januari 1980 stond Urbanus voor het eerst op nummer 1 in de BRT Top 30 met zijn kerstsingle 'Een bakske vol met stro'. Dat nummer stond oorspronkelijk op de b-kant van 'Als moeder zong'. Hierna volgt een liveversie van dat knotsgek liedje en de vrouw die op het hoesje staat leek als twee druppels water op mijn vroegere huisbazin (1975-1978)...
♫♫♫ "Drowning in the sea of love, where everyone would love to drown..."♫♫♫ zingt Stevie Nicks van Fleetwood Mac met die heerlijke stem van haar. De song kreeg de titel 'Sara' mee en die single was een heerlijke nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 12 januari 1980. Onderstaande lange versie is die van de elpee 'Tusk' uit 1979. In Israël was er hoopvol nieuws te sprokkelen toen de Israëlische strijdkrachten zich terugtrokken uit het westelijk deel van de Sinaï. Dat schiereiland werd inderdaad teruggegeven aan Egypte.
En ook op 12 januari 1980 kwam Janis Ian met een verrassende single binnengevlogen in de BRT Top 30. De song 'Fly Too High' werd in 1979 geschreven door producer Giorgio Moroder voor de film 'Foxes'. De arrangeur van dienst was de toen nog onbekende Harold Faltermeyer. De Duitse componist/muzikant zou later pas echt doorbreken dankzij de soundtracks van o.m. 'Beverly Hills Cop', 'Top Gun' en 'Tango & Cash'. Vandaag heb ik gekozen voor de heerlijk lange versie.
Een van de eerste singles waarop "gerapt" werd.
Urbanus schreef geschiedenis want hij stond voor het eerst op nummer één!
De man achter de knoppen was producer/componist Giorgio Moroder.
De toen nog vrij onbekende Harold Faltermeyer was zijn rechterhand.
En daarmee is het startschot van het muzikaal jaar 1980 gegeven.
De mysterieuze groep Kiss scoorde heel goed in 1979, zowel met de elpee 'Dynasty' als met de singles die daaruit werden gepuurd. Op zaterdag 29 december 1979 kwamen de geschminkte muzikanten binnen in onze BRT Top 30 met het nummer 'Magic Touch'. En iedereen zich maar afvragen wie die kerels eigenlijk waren...
Iets hoger in die hitparade ging het er veel zachter aan toe want de Britse liedjesschrijver Mike Batt werd daar op zaterdag 29 december 1979 genoteerd met de ballade 'Lady Of The Dawn', die geheel in de periode tussen Kerstmis en Nieuwjaar paste. De Britse muzikant/producer stichtte in 2002 zijn eigen platenlabel (Dramatico) met een beperkt aantal zangeressen, onder wie Katie Melua, Carla Bruni, Marianne Faithfull en Caro Emerald. Hij schreef o.a. het wondermooie 'Nine Million Bicycles' (een wereldhit voor Katie Melua) maar ook 'Bright Eyes' gebruikt voor de film 'Watership Down' (gezongen door Art Garfunkel).
Alweer een meidentrio uit Nederland, ditmaal onder de vleugels van producer Peter Koelewijn. Op zaterdag 29 december 1979 kwam Babe even piepen in onze hitlijsten met de single 'Wonderboy'. In 1980 zouden zij hun grootste hit scoren met de bewerking van een oud zeemanslied.
Tussen mijn vinylplaten zat de versie van Timi Yuro uit de sixties (op een verzamelalbum van hits uit 1962 om precies te zijn) en ik was dan ook zeer blij de machtige versie van 'What's A Matter Baby' gebracht door Ellen Foley te zien binnenkomen in de BRT Top 30 van zaterdag 29 december 1979. De song stond natuurlijk ook op haar geweldige debuutelpee 'Nightout'. Die schijf werd geproducet door Ian Hunter en Mick Ronson die er ook op meespeelden, en dat is eraan te horen! Het is pas veel later dat ik in het bezit kwam van de versie van de Small Faces. Die stond op de b-kant van hun debuutsingle 'Whatcha Gonna Do About It' uit 1965. De vorige single van Ellen Foley, 'We Belong To The Night', stond op 22 december 1979 nog op nr. 28 in de BRT Top 30 en een week later stormde deze nieuwe single al binnen!
Met enkele dagen vertraging kwamen de kerstsingles binnengewaaid in de BRT Top 30 van zaterdag 29 december 1979. The Kelly Family was een Amerikaans/Duitse popgroep die bestond uit de pater familias en zijn grote groep kinderen die de V.S. in 1966 hadden verlaten om in Spanje te gaan wonen. Vanaf 1975 trokken zij door heel Europa als straatmuzikanten. 'David's Song (Who'll Come With Me)' was de tweede hoogst genoteerde nieuwkomer toen.
De allerhoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van die zaterdag 29 december 1979 was een zeer originele kerstsingle geproducet door Jean Blaute met een heel grappige tekst die niet overal in goede aarde viel. Eigenlijk was dit slechts de b-kant van 'Als moeder zong'. Urbanus presteerde het om met 'Een bakske vol met stro' meteen binnen te schieten op nummer 9 en een week later, op zaterdag 5 januari 1980, stond hij te blinken als een ster op nummer 1. ♫♫♫ "En toen viel er nog een nest met engelen uit de lucht. Ha!" ♫♫♫...
Wie hield er zich schuil achter die make-up?
Mike Batt, een Brits singer-songwriter met wereldfaam.
Alternatief hoesje.
In kleuren en in zwart/wit.
De pater familias leek rechtstreeks uit de Bijbel te komen...
Oorspronkelijk was 'Een bakske vol met stro' slechts de b-kant van 'Als moeder zong'.
De "moeder" van Urbanus leek als twee druppels water op mijn huisbazin (1975-1978).
Urbanus kreeg toen ook succes in Nederland. Hierboven een liveversie opgenomen in Delft!
Urbanus zoals hij er in 1979 uitzag (als hippie) en hieronder de geniale producer Jean Blaute.
Er waren naast radiohits ook hits van televisie of film in het jaar 1979. Na 'Goldfinger' en 'Diamonds Are Forever' was 'Moonraker' de derde titelsong van een James Bondfilm die Shirley Bassey inzong. Johnny Mathis was al begonnen met opnames maar het project werd onderbroken. De film werd uitgebracht op 29 juni 1979, speelde zich grotendeels af in de ruimte en werd op gemengde gevoelens onthaald. De slechterik van dienst was opnieuw Richard Kiel die ook in 1977 had meegespeeld in 'The Spy Who Loved Me' en die de hele cast overschaduwde met zijn 2.17 m. Jammer genoeg werd deze song geen hit voor de Welshe zangeres.
In 1979 had Johan Verminnen ook een grote radiohit met 'In de Rue des Bouchers', gezongen in het Brussels dialect. Het kruim van de toenmalige collega's-muzikanten stond aan zijn zij: Big Bill, Jean Blaute, Tars Lootens, Jean-Marie Aerts, Roland Van Campenhout, Firmin Timmermans en Yvan Desouter. Tussen 1975 en 1995 kwam ik dagelijks in de Beenhouwersstraat want ik werkte daar toen in de buurt. ♫♫♫ Allez Jeanke, volle gaz en volle petrol! ♫♫♫
Prince Buster was een groot rolmodel voor de Britse jeugd van eind 1979. Na The Specials was het de beurt aan een olijke groep genaamd Madness (naar een nummer van de Jamaïcaanse muzikant/producer) om de muziekvorm ska uit de vroege jaren '60 aan te pakken en dat gebeurde wonderwel op hun debuutelpee 'One Step Beyond...'! Het dansje dat toen door die zes kerels werd uitgevoerd (zie cover) was gewoonweg hilarisch! Hier is het titelnummer 'One Step Beyond'.
In eerste instantie had ik geopteerd voor 'Gai Reggae' van André Bialek maar deze song uit 1978/1979 is onvindbaar op YouTube. Vandaar mijn tweede keuze 'La belle gigue', een nummer dat hij in 1975 al schreef toen hij in Hoeilaart woonde en dat steeds meer uitgroeide tot een ware radiohit en trouwens op single werd uitgebracht in 1976 èn in 1979. Luister eens goed naar de tekst want hij is nog altijd, jammer genoeg, zeer actueel!
In 1979 kende Robert Charlebois succes met zijn compositie 'J'veux d'l'amour'. Het nummer was hier quasi onbekend en toch maakte Raymond van het Groenewoud er een zeer geslaagde cover van in 1980. Ik kende de Canadese zanger nog van zijn single uit 1969 gezongen in duet met Louise Forestier. 'Lindberg' vond ik toen een "machtige" single die ook in mijn Top 3300 Aller Tijden een plaatsje kreeg.
Tijd voor een aperitiefje en daarom stel ik voor een cocktail te vragen aan die juffrouw die Laurent Voulzy zo goed kent. Ook in 1979 hoorde ik 'Cocktail chez mademoiselle' vaak op de Franstalige radiozenders. Lekker laidback genieten van een hapje en een tapje onder de zon, daar droom ik nu van...
Vandaag sluit ik af met het thema van de televisiereeks 'Tales Of The Unexpected' van het Ron Grainer Orchestra. Ik was destijds een grote fan van de reeks die liep van 1977 tot 1988 en die gebaseerd is op kortverhalen van Roald Dahl. Maar ook deze mysterieuze compositie van Ron Grainer kon op mijn bijval rekenen.
In volle Star Wars-periode!
Shirley Bassey is een grote "dame".
Jean Blaute en Johnan Verminnen in het Theater Toone in de Korte Beehouwersstraat.
Johan Verminnen is één van de weinige uitdragers van het Brussels dialect.
Hij werkte ooit in het kartonfabriek Vanneste-Brel.
Blijkbaar slechts een b-kantje.
In 1979 was Laurent Voulzy niet weg te slaan uit de ether.
Arno Hintjens en Paul Decoutere met hun laatste single onder de naam Tjens Couter want een jaartje later verrees T.C. Matic uit de as van deze formatie. 'If It Blows (Let It Blow)' uit 1979 geraakte nooit in onze hitlijsten maar Arno werkte zich meer en meer in de spotlights. Belpop werd ook een begrip in onze muziekscene.
Deze leuke compositie van Mort Shuman en Doc Pomus werd in 1979 onder handen genomen door Ry Cooder. Voordien was 'Little Sister' in onze contreien bekend door de versie van Elvis Presley. Deze single van The King uit 1961 had een dubbele A-kant want '(Marie's The Name) His Latest Flame' stond op de keerzijde.
"Tuut zei de trein en het station vertrok...". Aldus de Belgische elektronische formatie Telex met het aanstekelijke 'Moskow Diskow' uit het late najaar van 1979. Deze single werd zelfs opgemerkt in Engeland en een jaartje later mochten Marc Moulin, Michel Moers en Dan Lacksman ons land vertegenwoordigen op het Eurovisiesongfestival.
In 1979 werden de fans van de Doobie Brothers in twee kampen verdeeld. Michael McDonald was als zanger weggegaan bij Steely Dan en hij werd lid van deze rockformatie. Samen met Kenny Loggins schreef hij 'What A Fool Believes'. De fans van McDonald vonden de Doobies te veel rock en de fans van de Doobie Bros vonden McDonald te soft. De song kwam -geloof het of niet- slechts in 1986 terecht in de Nederlandse hitlijsten. Michael Jackson beweerde backing vocals gezongen te hebben op één van de originele opnames maar hij werd daarvoor nooit gecrediteerd.
In 1979 was er nog een laatste opstoot van punkrock toen Dr. Feelgood op de proppen kwam met zijn swingende single 'Milk and Alcohol'. Eigenaardige mengeling want oma zei vroeger altijd dat enkel warme melk met honing goed was tegen verkoudheden...
Zacht kabbelend begint deze song van de Nina Hagen Band en met je ogen dicht waan je je in de opera. Nina Hagen was een absoluut buitenbeentje in de rockscene en het was aan haar hoog stembereik goed te horen dat de Duitse zangeres klassiek geschoold was. 'Naturträne' werd in 1979 vaak gedraaid op de radiozenders; het was de laatste track van kant één uit het debuutalbum van de band.
'Le coeur grenadine' is het titelnummer uit de gelijknamige elpee van Laurent Voulzy uit 1979. De Parijse singer-songwriter en muzikant was de zoon van een zakenman en politicus uit Guadeloupe en Marie-Louise Voulzy, die haar eiland verliet om zangeres en danseres te worden in Frankrijk. Laurent Voulzy zingt autobiografisch in deze mooie popsong hoe hij zich voelt, verscheurd als hij is tussen twee werelden: "né dans le gris par accident"...
Zeer goede complicatie... euh, compilatie!
Arno Hintjens zette meteen Belpop op de wereldkaart van de popmuziek!
Naar verluidt de allereerste digitale rocksingle.
Marc Moulin, Michel Moers en Dan Lacksman amuseerden zich blijkbaar te pletter.
Opgemerkt tot in Engeland!
Michael McDonald (hierboven in het midden en hieronder links) had zowel voor- als tegenstanders onder de fans van de Doobies.
Rare mengeling...
Slechts een b-kantje maar Nina Hagen kon iedereen met haar doordringende ogen betoveren...
Verscheurd tussen twee werelden: het grijze Parijs en het zonnige Guadeloupe.
De allereerste single van de muzikale duizendpoot Joe Jackson werd eigenlijk al uitgebracht in september 1978 maar eer die ons bereikte via de radiogolven schreven we al 1979. En 'Is She Really Going Out With Him?' wordt nu nog regelmatig op de radio gedraaid!
De Four Tops hadden hun versie van deze geweldige song al uitgebracht in 1974 (zonder succes overigens) en in oktober 1978 zette Carlos Santana 'One Chain (Don't Make No Prison)' op zijn elpee 'Inner Secrets'. De single van Santana werd regelmatig gedraaid op de radio maar geraakte in 1979 helaas niet in onze hitlijsten genoteerd. Zou een enkelband een gevangenisstraf volwaardig kunnen vervangen?
Kris Kristofferson schreef in 1968 het nummer 'Sunday Morning Coming Down' en Johnny Cash had er in 1970 een dikke hit mee in de Verenigde Staten. In datzelfde jaar bracht Kristofferson ook zijn auteursversie uit. Negen jaar later kwam de Nederlandstalige versie van Louis Neefs uit onder de titel 'Zondagmiddag Lilian'. Hij droeg het nummer in 1979 op aan zijn echtgenote Liliane. Niemand kon toen vermoeden dat de tekst van Tineke Beishuizen op Kerstdag 1980 een heel andere betekenis zou krijgen...
Kunnen humor en muziek samengaan? Zeker en vast! Het bekendste nummer van Frank Zappa is waarschijnlijk 'Dancin' Fool' dat op zijn elpee 'Sheik Djerbouti' uit 1979 stond, een woordspeling op "Shake Your Booty" en een ironische vingerwijzing naar de erbijhorende discorage. ♫♫♫ Yawsah, yawsah, yawsah! ♫♫♫...
De virtuoze bluesgitarist Gary Moore speelde als jongeling al in de Ierse bands Skid Row en Thin Lizzy en hij trad ook op met bluesgiganten als Albert King en B.B. King. Zo schreef hij het melancholisch nummer 'Parisienne Walkways' samen met Phil Lynott en die single stond in 1979 in de Britse hitlijsten maar niet in de BRT Top 30. Toch ben ik hem niet vergeten en kreeg hij een ereplaats in mijn persoonlijke Top 3300 Aller Tijden!
Zoals ik eerder al schreef, luisterde ik in die dagen ook vaak naar Franstalige zenders en daar werd Laurent Voulzy werkelijk grijsgedraaid. Hij schreef in 1979 samen met Alain Souchon het zeer leuke 'Lucienne est américaine' ondersteund door een geweldige gitaarsound. ♫♫♫ "A nous les nuits de Californie... Californie!" ♫♫♫
Knappe debuutsingle!
De b-kant van de single bracht George Michael en Andrew Ridgeley in 1981 op het idee voor een originele groepsnaam inclusief uitroepteken, al werd dat even later door de media weggelaten.
'Zondagmiddag Lilian' stond op deze elpee die in 1981 plots begon te verkopen als zoete broodjes...
In die periode waren de musicassettes evenwaardige geluidsdragers.
In de maand juli 1979 had ik mijn vakantie doorgebracht in Nice en van daaruit enkele uitstapjes ondernomen naar Cannes, Monaco en natuurlijk Saint-Tropez. 'Twist à Saint-Tropez' kende ik nog uit 1961 toen Les Chats Sauvages met Dick Rivers daarmee een grote hit hadden. En eind 1979 werd deze elektronische versie van Telex regelmatig op de radio gedraaid. Onze landgenoten staan daarmee genoteerd in mijn persoonlijke Top 3300 Aller Tijden!
Maar aan het strand van Oostende is het op een zomerse dag ook geweldig vertoeven. Louis Neefs bracht in 1979 een geweldige versie uit van 'Evangelina', geschreven door de Amerikaanse singer-songwriter Hoyt Axton. Deze laatste was de zoon van Mae Boren Axton, de vrouw die 'Heartbreak Hotel' voor Elvis Presley schreef. Hijzelf was ook niet van de minsten want hij componeerde o.m. 'Joy To The World', 'The Pusher', 'No No Song' en 'Greenback Dollar'. 'Aan het strand van Oostende' stond in 1979 niet in onze hitlijsten maar is intussen uitgegroeid tot een ware classic.
"Hello, is there anybody in there?"... Tijd voor nog een geweldige track uit de dubbelelpee 'The Wall' van Pink Floyd die ook nooit in onze hitparade voorkwam maar 'Comfortably Numb' staat wel in mijn persoonlijke Top 3300 Aller Tijden. De rockopera is het best verkochte dubbelalbum aller tijden met een wereldwijde verkoop van meer dan 30 miljoen exemplaren. De elpee werd uitgebracht op 30 november 1979.
Het collectief Specimen & The Rizikoos werd opgericht door Walter Verdin en daarin zaten naast hem ook Jean-Marie Aerts, Stoy Stoffelen, Karel Vereertbrugghen en de acteurs Josse De Pauw en Hilde Wils. 'Storingen' uit 1979 is een geweldige single met een dubbele A-kant die ik meteen hierna draai. Goeiemorgen, Walter!
Hier is die andere kant: Rick Tubbax & The Taxi's met het fantastische 'Bojangle Plays Tonight':
De vroegere ritmegitarist van de groep Brinsley Schwarz (1970-1974) had in 1979 een geweldige hit in de Verenigde Staten en Ian Gomm wordt daar als one-hit wonder bestempeld. Hier geraakte hij zelfs niet in de BRT Top 30 maar zijn steengoede single 'Hold On' werd wel regelmatig op de radio gespeeld.
Op 15 juni 1979 sloeg het noodlot toe want de singer-songwriter en zanger/gitarist van die geweldige band Little Feat stortte in elkaar. Lowell George had de groep toen al verlaten en werkte naarstig aan een solocarrière gekoppeld aan een tournee. Een hartfalen oordeelde daar anders over. Postuum werd zijn elpee 'Thanks, I'll Eat It Here' uitgebracht en daarop staat het ontroerende 'Cheek To Cheek' dat heel veel op de radio te horen was eind 1979 en de jaren nadien maar jammer genoeg niet in onze hitparade terechtkwam.
(v.l.n.r.) Michel Moers, Marc Moulin en Dan Lacksman met hun remix:
Walter Verdin was het brein achter dit collectief.
Op 22 december 1979 schoot alweer een nieuwe single van Status Quo binnen in de BRT Top 30. 'Runaway' werd geschreven door Francis Rossi en Bernard Frost en mag dus niet verward worden met gelijknamige nummers van pakweg Del Shannon, Bon Jovi, Jamiroquai, Avril Lavigne, Eruption of Janet Jackson. Deze song stond ook op de elpee 'Whatever You Want'.
Deze instrumentale song heeft drie verschillende titels: 'The Lonely Shepherd', 'Einsamer Hirte' of het 'Thema uit De Verlaten Mijn', een televisieserie genaamd 'Golden Soak'. Gheorghe Zamfir uit Roemenië is een virtuoos panfluitist die hier speelt met het orkest van James Last. De song werd veel later gebruikt door Quentin Tarantino voor zijn film 'Kill Bill Vol. 1' (2003). Dit was ook een nieuwkomer uit de BRT Top 30 van zaterdag 22 december 1979.
Op 22 december 1979 was er weer plaats voor een single van Boney M. in onze hitlijsten. Het was dan ook een plaatje met een dubbele A-kant: 'I'm Born Again' gekoppeld aan 'Bahama Mama', een liedje dat al besproken werd in de afdeling elpees want het stond ook op 'Oceans Of Fantasy'. De ingetogen song kon perfect dienen als kerstsingle.
Als een donderslag bij heldere hemel maakten we op zaterdag 22 december 1979 kennis met de langverwachte nieuwe single van Pink Floyd. Ik draai vandaag de volledige elpeeversie (inclusief helikoptergeluiden) want het enige wat mij bij de ingekorte single stoorde was het abrupt begin ervan. Hier is 'The Happiest Days Of Our Lives' Part 1, Part 2 & Part 3' van 'Another Brick In The Wall'. Zoals ik al eerder schreef werd de song geboycot in Zuid-Afika. Vanaf 5:09 minuten begint de eigenlijke single met het fameuze jongerenkoor en hij eindigt bij 9:10 minuten (telefoongeluiden). ♫♫♫ We don't need no thought control... Hey! teachers! Leave them kids alone! ♫♫♫... De beelden in de videoclip komen uit de film 'The Wall' (geregisseerd door Alan Parker) die er pas in 1982 zou komen.
Op zaterdag 22 december 1979 verwelkomden wij een overleefster uit de woelige jaren '60 in onze hitparade. Het was inderdaad Marianne Faithfull die met 'Broken English' een dijk van een langspeelplaat had afgeleverd en daarop stond ook deze prachtige compositie van Shel Silverstein, de Amerikaanse songwriter, dichter en af en toe cartoonist. Oorspronkelijk waren het die ruige kerels van Dr. Hook & The Medicine Show die 'The Ballad Of Lucy Jordan' onder handen hadden genomen in 1974 maar bij deze uitvoering krijg ik steevast kippenvel op de rechterkant van mijn schedel. Ook gebruikt voor o.a. de soundtrack van de film 'Thelma & Louise' (1991).
Maar het was de engelachtige stem van Anni-Frid Lyngstad (beter bekend als Frida) en niet die van de blonde Agnetha Fältskog die ervoor zorgde dat ABBA de hoogste nieuwkomer was in de BRT Top 30 van zaterdag 22 december 1979. Vanuit het niets sprongen de Scandinaven meteen binnen op nummer 9 met het zeer melodieuze 'I Have A Dream' en kijk, ook hier was er een kinderkoor aanwezig, net als bij Pink Floyd. Zou dat toeval kunnen geweest zijn? In het Verenigd Koninkrijk geraakte ABBA met deze song niet verder dan nr. 2 en op 1 stond daar 'Another Brick In The Wall' van Pink Floyd. ♫♫♫ I believe in angels! ♫♫♫...
Gheorghe Zamfir komt uit Roemenië.De TV-serie heb ik nooit gezien.
Eigenlijk is dit Part II van 'Another Brick In The Wall'. Jammer van die slordige intro...
Zelfs de songtitel werd ingekort!
En ABBA bracht voor de Spanje en Latijns Amerika een Spaanstalige versie uit. Goed gezien!
Op zaterdag 15 december 1979 was het al een tijdje geleden dat de Amerikaanse formatie Rose Royce in de BRT Top 30 had gestaan. Gewoonlijk scoorden de Afro-Amerikanen met een slow ('Car Wash' en 'R.R. Express' uitgezonderd) maar ditmaal was het een uptempo nummer: 'Is It Love You're After', met een blazerssectie om u tegen te zeggen! Er kwamen flarden van 'Shaft' naar boven dwarrelen...
Een andere nieuwkomer in de hitparade van 15 december 1979 was een cover van een vroegere hit van King Floyd uit 1970. De Amerikaanse zangeres Fern Kinney bracht een stomende versie van 'Groove Me' en zou in 1980 nog een grotere hit scoren!
Op zaterdag 15 december 1979 spitste ik mijn oren bij het horen van deze intro. Was dit een nieuwe single van Blondie? Niet dus, want het waren The Shirts, een flink uit de kluiten gewassen popgroep uit New York, met Annie Golden als leadzangeres en het plaatje heette 'Laugh And Walkaway'.
De linkshandige bassist Ruth McKenny had zijn Banny Bright Orchestra blijkbaar achterwege gelaten want hij scoorde solo op zaterdag 15 december 1979 een nieuwe hit met 'Laura Lee', in de beste rock-'n-roll-traditie. Het was de grootste nieuwkomer die dag en hij kwam meteen binnengestormd op nummer 11.
En een week later gebeurde iets eigenaardigs in de BRT Top 30 van zaterdag 22 december 1979 want een single die al 8 weken in die hitparade had gestaan kwam opnieuw binnen. In het vakjargon heet dat een "re-entry" en de discoversie van 'Knock On Wood' gezongen door Amii Stewart vind ik zó goed dat ik ze nog eens draai.
Op zaterdag 8 december 1979 dwarrelde de zeer herkenbare discosound van Nile Rodgers en Bernard Edwards van de Amerikaanse band Chic de BRT Top 30 binnen want beide muzikanten hadden het nummer 'Spacer' geschreven en zelfs een hele elpee gevuld met hun songs en geproducet voor de Franse zangeres. Annie Chancel had haar stagenaam van die hit van Tommy Roe ontleend en met behulp van enkele Afro-Amerikaanse dansers (B. Devotion) verkocht Sheila wereldwijd niet minder dan 5 miljoen exemplaren van deze single. De melodie werd in 2001 nogmaals gebruikt door de Zweedse formatie Alcazar voor hun wereldhit 'Crying At The Discotheque'.
♫♫♫ Aha uhu! ♫♫♫... Alweer een nieuwe naam om te onthouden op 8 december 1979 want de hoogste nieuwkomer in onze hitlijsten was de Amerikaanse zangeres Viola Wills die met haar single 'Gonna Get Along Without You Now' een grote hit scoorde en hij wordt nog regelmatig op de radio gedraaid. De song werd reeds in 1951 geschreven en gepubliceerd door Milton Kellem en Teresa Brewer had er een hit mee in 1952. Die dag werd er een nieuwe nummer één genoteerd en dat waren onze noorderburen van Earth & Fire die na drie weken al aan de top stonden met 'Weekend'.
De Nederlandse zangeres Maggie MacNeal had eventjes in haar moerstaal gezongen maar op 15 december 1979 kwam haar Engelstalig plaatje 'Night Time' binnen in onze hitparade. Ook zij koos toen voor een discodeuntje. In 1980 zou ze terug in het Nederlands zingen en haar land vertegenwoordigen op het Eurovisiesongfestival, maar dat is voor later...
Paul McCartney had zijn groep Wings nu definitief ontbonden en met het vooruitzicht van Kerstmis kwam zijn soloplaatje 'Wonderful Christmastime' op zaterdag 15 december 1979 al postvatten in de BRT Top 30. Maar de ex-Beatle zou stevige concurrentie krijgen van een Vlaamse zanger die met zijn kerstsingle zelfs op nummer één zou komen te staan...
Nog altijd onder leiding van Lionel Richie scoorden de Commodores alweer een hit in onze hitparade. De mooie ballade 'Still' was ook een van de vele nieuwkomers in de BRT Top 30 van zaterdag 15 december 1979. En ik werd er zowaar eventjes stil van...
Schelpjes zoeken op het strand...
Een uitstekende cover van een liedje uit 1951...
"Night Time" werd nu eens in één woord geschreven, dan weer in twee woorden...
Ondertussen zijn we aanbeland in de maand december 1979. Op zaterdag 1 december kwam de Belgische band genaamd The Spoetniks (niet te verwarren met The Spotnicks uit Zweden) in onze BRT Top 30 terecht met de single 'Love = Power', een instrumentaal nummer in de stijl van The Shadows. Radio Atlantis plugde het nummer hevig en vandaar deze notering in onze hitlijsten. Jammer genoeg heb ik geen audiofragment gevonden op het internet. Alle hulp is hierbij zeer welkom. Alvast bij voorbaat bedankt!
Ook voor het Nederlands meidenduo uit de Caraïben was het de tweede single die onze hitparade bereikte. De single die dat op zaterdag 1 december 1979 voor mekaar kreeg was 'It's All In The Bible'. En dat deuntje doet mij even denken aan een of andere hit van Boney M. En die dag stond ABBA terug op één met 'Gimme Gimme Gimme (A Man After Midnight)'.
Ditmaal was het geen dans- of fuifnummer van KC & The Sunshine Band maar een heuse plakker die onze BRT Top 30 van zaterdag 8 december 1979 binnen kwam dwarrelen. De hartverscheurende kreet 'Please Don't Go' zou uitgroeien tot één van de grootste hits van deze Amerikaanse discogroep opgericht door Harry Wayne Casey en Richard Finch.
Alweer slaagde de Spaanse charmezanger Julio Iglesias erin binnen te dringen in onze hitparade. Ditmaal met 'Quiereme', niet te verwarren met 'Quiereme mucho' uit 1978. Deze nieuwkomer in de BRT Top 30 van 8 december 1979 was een uptempo disconummer dat toen veel gedraaid werd in de discotheken.
De nieuwste rage die was komen overvliegen uit Californië waren de rolschaatsen en de blitse sportieve outfit. De Nederlandse meidengroep had nog maar net in de BRT Top 30 gestaan met hun single 'Radio' of ze waren daar weer op zaterdag 8 december 1979 met een ander schijfje: 'Rollerskating'. In hun plaats zou ik toch maar kniebeschermers aantrekken...
Dit was hun tweede single die onze hitlijsten vanuit Nederland bereikte.
Recht naar de (s)top...
Ellebogen en knieën zijn zeer kwetsbaar bij het rolschaatsen!
De elpee 'Risqué' van Chic werd officieel uitgebracht op 30 juli 1979 maar ik kocht die plaat pas in de herfst van dat jaar. Op die geweldige schijf stond o.a. het aanstekelijke 'My Feet Keep Dancing'. Bernard Edwards en Nile Rodgers op hun best!
Uit het Verenigd Koninkrijk kwamen heel andere klanken want daar hadden de Specials o.l.v. Jerry Dammers muziek uit de Caraïben van de jaren '50/'60 ontdekt. Zij waren de grondleggers van de 2 Tone-Ska en op de debuutelpee uit het najaar van 1979 stond een mooie cover van 'A Message To You, Rudy', bij ons bekend geworden door Dandy Livingstone.
Ongeveer in dezelfde periode van 1979 kwamen we via het weekblad HUMO te weten dat Plastic Bertrand ooit nog gedrumd had in de Belgische punkband Hubble Bubble onder de naam Roger Junior (1977). Hij schreef toen ook nog enkele nummers voor de band. Maar hun wegen waren uit elkaar gegaan en zonder Plastic bracht Hubble Bubble de elpee 'Faking' uit met daarop o.a. 'Bad Trashing'.
Je kon er niet naast kijken want de cover van de nieuwste elpee van Mongo Santamaria schitterde in die herfstige dagen van 1979. Daarop stonden drie tropische pepers hevig te blinken en de schijf heette toepasselijk 'Red Hot'. Ramon Santamaría is de echte naam van deze Cubaanse percussionist en hij bracht toen een nieuwe versie uit van 'Watermelon Man', een prachtige jazzcompositie van Herbie Hancock uit 1962.
In november 1979 werd de legendarische elpee 'The Wall' van Pink Floyd uitgebracht. De impact van deze rockopera zou pas begin 1980 en de jaren daarna goed en wel doordringen. De Britse band kwam zelfs met een welbekende single waarop een kinderkoor meezong in de hitparades terecht. Zowat overal ter wereld behalve in Zuid-Afrika waar ze geboycot werden. Uit die dubbelelpee, die later werd omgezet in een heuse film, draai ik nu het mysterieuze doch rustgevende 'Is There Anybody Out There?'...
Maar de meeste pret beleefde ik in het late najaar van 1979 met de elpee 'Looking For Saint-Tropez' van de Belgische groep Telex. Er stonden grappige elektronische bewerkingen op van o.a. 'Ca plane pour moi', 'Rock Around The Clock' en 'Twist à Saint-Tropez'. Het geweldige 'Moskow Diskow' zat eraan te komen in de hitlijsten. In die dagen luisterde ik geregeld naar Radio Cité met de weekend uitzendingen "Radio 21" waar dit elektronisch nummer van Dan Lacksman, Marc Moulin en Michel Moers letterlijk werd grijsgedraaid. Met een knipoog naar het Brussels dialect: 'Pakmoväst'... Esdanïtoff? Zij waren natuurlijk ook stripfanaten zoals ik want Hergé deed hen dit al voor in het album 'De skepter van Ottokar' in de reeks Kuifje (1947).
In 1977 was Plastic Bertrand (als Roger Junior) nog drummer bij de punkband.
Een pikant hoes(t)je...
Best verkocht dubbelalbum aller tijden!
Telex was samen met Kraftwerk een voorbeeld voor de jongeren die van elektronische muziek hielden.
Op zaterdag 17 november 1979 verscheen het duo The Buggles voor het eerst in de BRT Top 30 met de song 'Video Killed The Radio Star'. De videoclip van die song werd in de VS op 1 augustus 1981 als eerste op de nieuwe muziektelevisiezender MTV vertoond. De Britse groep bestond uit Geoff Downes en Trevor Horn (met de grote bril) en heette aanvankelijk The Bugs naar analogie met The Beatles (de kevers). Aangezien een insect of een virus (a bug) altijd kleiner is dan een kever werd de naam gewijzigd in The Buggles. En de videoclip heeft de radiovedette alsnog niet van het podium verdrongen...
De allerhoogste nieuwkomer in onze hitparade van 17 november 1979 was evenwel weggelegd voor de Britse groep Queen die een totaal nieuw geluid had gecreëerd met 'Crazy Little Thing Called Love' en op die song was het heerlijk vingerknippen. De single schoot meteen binnen op nummer 5 (!) en die zaterdag hadden we een nieuwe nummer 1, want na drie weken stond ABBA daar te blinken met 'Gimme Gimme Gimme (A Man After Midnight)'. Dat zal toch Freddie Mercury niet geweest zijn...
Een week later, op zaterdag 24 november 1979, werd het meidentrio Luv' alweer gesignaleerd in de BRT Top 30 en ditmaal heette het singletje 'Ooh, Yes I Do'. In de song werd het fluitthema gebruikt van 'Gimme Gimme Gimme (A Man After Midnight)' van ABBA. Producer Hans van Hemert schreef de song en was net met José Hoebee, Patty Brard en Marga Scheide verhuisd naar een ander platenlabel. De "niemendalletjes" die de zangeressen aanhadden lieten weinig aan de verbeelding over...
Kerstmis zat eraan te komen en dat kon je op de radio horen. Eén van de mooiste kerstsingles ooit (wat mij betreft) werd door Nils Lofgren de hitparade in gezongen. Op zaterdag 24 november 1979 kwam zijn 'Shine Silently' onze hitlijsten zachtjes binnengereden zoals een slede op de uitgestrekte sneeuwvlakte. De Amerikaanse rockmuzikant speelde ooit nog bij de Crazy Horse van Neil Young, de E-Street Band van Bruce Springsteen en werd alom geprezen voor zijn werk in zijn eigen groep Grin èn zijn soloprestaties. Hij is dan ook multi-instrumentalist, zanger en songwriter.
En toen trok Jerney Kaagman een leren pak aan en met behulp van één van de mooiste en meest herkenbare intro's die een popliedje maar kan hebben zong zij 'Weekend' de hitlijsten in. Het werd de grootste hit van Earth & Fire in ons land en vanaf 24 november 1979 zou de Nederlandse band daarmee vele weken in de BRT Top 30 vertoeven.
Maar de allerhoogste nieuwkomer in onze hitparade van zaterdag 24 november 1979 werd gezongen door een 14-jarige Afro-Amerikaan die ietwat aan Michael Jackson herinnerde. Freddie James (°1965) had met 'Get Up And Boogie' een zeer dansbare single uitgebracht die zowat overal scoorde. Die zaterdag was er alweer een nieuwe nummer 1 in de BRT Top 30. Na 7 weken bereikte Ellen Foley eindelijk de hoogste plaats met 'We Belong To The Night' en drie dagen later vierde ik mijn 28ste verjaardag.
Al snel werd het lidwoord "The" weggelaten uit de groepsnaam.
Queen ging hiermee terug naar de basis van rock-'n-roll.
De pakjes lieten weinig aan de verbeelding over...
Jerney Kaagman zong zoals altijd de longen uit haar lijf...
Er werden in het najaar van 1979 blijkbaar veel bittere tranen geplengd maar Donna Summer en Barbra Streisand hadden daar schoon genoeg van en hun gezamenlijke single 'No More Tears (Enough Is Enough)' werd dan ook voor het eerst gespot in de BRT Top 30 van zaterdag 10 november 1979. Donna Summer stond ook nog met 'Dim All The Lights', haar andere single, in onze hitlijsten!
Tijd voor een scheut experimentele new wave want op 10 november 1979 kwamen The Flying Lizards binnen in onze hitparade met een excentrieke versie van die Motownstandard 'Money (That's What I Want)' geschreven door Barrett Strong. De covers van deze geweldige song zijn dan ook legio en zowat in elk decennium wordt er een hit van gemaakt.
Van bij de intro zijn we meteen mee: ♫♫♫ "Get up, stand up... strut your funky stuff sho'nuff." ♫♫♫ Geen wonder dat deze discosingle hoge ogen gooide in de BRT Top 30 van zaterdag 10 november 1979 want het was toen de hoogste nieuwkomer en het meidentrio heette Frantique (Tricia LynnCheyenne, Florence Raynor en Denise Roselle): 'Strut Your Funky Stuff' en of hun stuff funky was! Alweer een single waar John Travolta in voorkwam...
De concurrentie onder de discoqueens was toen hevig: Donna Summer, Precious Wilson, Gloria Gaynor, Amii Stewart en andere zangeressen vochten in die periode om het gegeerd kroontje en een vleugje jaloezie is in die competitie beslist toegestaan. Op zaterdag 17 november 1979 vloog de bonte vogel Amii Stewart onze hitparade binnen met 'Jealousy'.
Maar Suzi Quatro, de ongekroonde koningin van de (glam)rock, gaf zich niet gewonnen bij al dat discogeweld en zij maakte haar rentree in de BRT Top 30 van zaterdag 17 november 1979 met haar geweldig swingende single 'She's In Love With You'. De song werd natuurlijk geschreven door Mike Chapman en Nicky Chinn.
Toch moest Suzi Quatro op 17 november 1979 nog even de duimen leggen voor het discoduo Ottawan dat vanuit Frankrijk heel West-Europa en later Zuid-Afrika zou veroveren met de meezinger 'D.I.S.C.O.' geschreven door Daniel Vangarde en Jean Kluger. Vangarde heet in het echt Bangalter en bij de jongeren onder ons doet dat beslist een belletje rinkelen want zijn zoon Thomas maakt deel uit van Daft Punk. De song werd zowel in het Engels als in het Frans uitgebracht en het is een echte "floorfiller".
Gezonde concurrentie tussen black & white.
Experimentele new wave uit de UK.
Het was ook de periode waarin de rolschaatsen populair waren!
Amii Stewart was beslist een bonte vogel.
De Amerikaanse Suzi Quatro kwam onder invloed van Mickie Most naar Engeland.
Daniel Vangarde en Jean Kluger zaten achter dit succes.
Op die herfstige zaterdag 3 november 1979 werden we in de BRT Top 30 opgewarmd door Earth, Wind & Fire met funky en jazzy soulgeluiden die in het singletje 'Star' zaten. Maurice White en Philip Bailey maakten nog altijd het mooie weer in die Amerikaanse muziekgroep en zij waren zowat van alle markten thuis.
Een tijdje voordien had Gary Numan zich via zijn groep Tubeway Army afgevraagd of vrienden elektrisch zijn. Die groep was een kort leven beschoren want de zanger kwam solo al binnengereden in onze hitparade van 3 november 1979 met zijn nieuwste single en die heette 'Cars'.
Numan zal waarschijnlijk zijn koplampen aangestoken hebben want iets hoger in de BRT Top 30 van 3 november 1979 stond Donna Summer hem aan te manen al zijn lichten te dimmen! De song 'Dim All The Lights' was de zoveelste single die uit de elpee 'Hot Stuff' werd gelicht. De Amerikaanse zangeres stond in die periode op een eenzame hoogte en werd vaak 'The Queen of Disco' genoemd.
Maar de allerhoogste nieuwkomer in onze hitlijsten van 3 november 1979 was het grootste Zweedse exportproduct aller tijden want toen raasde ABBA de BRT Top 30 binnen vanuit het niets meteen op nummer 9. Spoedig zou de nieuwste single 'Gimme Gimme Gimme (A Man After Midnight)' op nummer 1 belanden. Het was ook omstreeks die periode dat de aandacht van de zang zich verplaatste naar het fraai achterwerk van Agnetha. Vooral in de Australische pers want daar werden de Scandinavische zangeressen aanbeden als halfgodinnen.
Voor Patrick Hernandez was het al de derde single op rij die onze hitparade bereikte. Of zijn achtergronddanseres Madonna er nog bij was weet ik niet maar Hervé Tholance alleszins niet. 'Disco Queen' heette de nieuwste single die op zaterdag 10 november 1979 in de BRT Top 30 genoteerd werd.
En kijk, op zaterdag 10 november 1979 gooide Dalida ook hoge ogen met haar discogetinte single 'Monday, Tuesday ... laissez-moi danser'. Ze nam de song op in drie talen (Frans, Spaans en Engels) en scoorde zo over heel West-Europa. De componisten waren Toto Cutugno/Cristiano Minellono en voor de Franse tekst zorgde Pierre Delanoë.
Vroem... vroem!
Toen Agnetha in die outfit optrad in Australië...
...was het hek van de dam!
Later gaf Agnetha toe dat ze haar voordeel had gehaald uit haar fraai onderstel...
Alweer een compositie van Toto Cutugno die Europees scoorde!
Jammer dat haar leven op zo'n droevige wijze afliep.
De legendarische elpee 'Off The Wall' van Michael Jackson kwam in de V.S. uit in de maand augustus 1979 en het zou toch nog enkele maanden duren alvorens de impact van die vinylschijf, geproducet door Quincy Jones, zou doordringen tot in West-Europa. Er werden vier songs op single uitgebracht ('Don't Stop 'til You Get Enough' - 'Rock With You' - 'Off The Wall' en 'She's Out of My Life') die eind 1979 en vooral begin 1980 zouden scoren. Hier is 'Girlfriend', een compositie van Paul McCartney waaruit toen bleek dat de ex-Beatle en de jonge Jackson goede vrienden waren. Dat zou in de loop der jaren wel enigszins veranderen...
Het leek een frêle meisje maar dat was Ellen Foley helemaal niet. Ze had in de studio naast Meat Loaf haar "mannetje" gestaan en nu scoorde ze solo met haar debuutelpee 'Nightout', uit het najaar van 1979. Op die geweldige schijf stonden o.a. 'We Belong To The Night' en 'What's A Matter Baby' maar ook deze geweldige cover van een Jagger/Richards-compositie: 'Stupid Girl'. Ze werd bijgestaan in de studio door niet minder dan o.a. Mick Ronson, Ian Hunter, Martin Briley en Tom Mandel. Aan de knoppen zaten toen al Bob Clearmountain en Harvey Goldberg.
The Crusaders stonden in oktober 1979 al in de hitlijsten met het overbekende 'Street Life' waarop Randy Crawford zong en op de gelijknamige elpee uit het najaar van 1979 stond ook deze knappe compositie van Stix Hooper (drums en percussie): 'The Hustler'. De overige muzikanten waren Joe Sample (keyboards) en Wilton Felder (altsax en elektrische bas). Ze kregen de steun van Barry Finnerty (gitaarsolo), Paul M. Jackson, Jr. (gitaar) en Paulinho da Costa (bijzondere percussie).
In oktober 1979 stond het Engels trio The Police in de hitparades met de single 'Message In A Bottle', een formidabele song die ook op de elpee 'Reggatta de Blanc' stond, inmiddels hun tweede langspeelplaat. Maar deze compositie van Sting stond er ook op: 'The Bed's Too Big Without You', en gelijk had ie...
Een andere langspeelplaat van oktober 1979 die in onze contreien pas echt goed in het begin van 1980 zou doorbreken was 'Broken English', een schijf van een overleefster uit de sixties. Marianne Faithfull had die woelige jaren overleefd en hier brengt ze een hallucinant mooie versie van die prachtige compositie van John Lennon: 'Working Class Hero'. Drugs en alcohol hadden echter hun tol geëist en dat is te horen aan haar stem...
Het was de periode van de witte sokken onder een smalle en veel te korte pantalon...
Haar brandende sigaret scheen dreigend in de blauwe nacht...
De allerhoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 20 oktober 1979 kwam van onze noorderburen en het was een mooie ode aan de radio die dit jaar exact 100 jaar bestaat. De Nederlandse meidengroep Dolly Dots scoorden toen met 'Radio' een dikke hit! En die dag kregen we meteen een nieuwe nummer 1 en dat waren The Wiz Stars met in de hoofdrollen Michael Jackson en Diana Ross en het vrolijke 'A Brand New Day' in een productie van Quincy Jones.
Een week later, op zaterdag 27 oktober 1979, werd de laatste BRT Top 30 van oktober uitgezonden en wie kwam daar als verrassende nieuwkomer zijn opwachting maken? Het was "His Bawbness" die met behulp van Mark Knopfler en zijn gitaar een hit scoorde met het mooie 'Precious Angel'. Bob Dylan was bijlange na nog niet afgeschreven! De singer-songwriter was toen net een "born-again christian" geworden en dat was te horen aan de lyrics: "shine your light on me"...
Maar nog verrassender dan de verschijning van Bob Dylan in onze hitparade was de derde hit op rij van Lene Lovich, die rare vogel uit Detroit, Michigan, die op 27 oktober 1979 haar entree maakte met 'Bird Song'. Muzikaal gezien kan ze in hetzelfde vakje geplaatst worden als Nina Hagen: postpunk en new wave. Haar echte naam was Lili-Marlene Premilovich, haar vader was een Serviër en haar moeder een Engelse.
Mijn favoriete song uit die periode was 'Street Life' van The Crusaders, een Amerikaanse jazzrockgroep die ik al volgde sinds 1970 en die dankzij de wonderlijke stem van Randy Crawford een dikke hit scoorden in 1979. Dit was de op één na hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 27 oktober 1979. Hier volgt dan ook de extralange elpeeversie want de single kocht ik niet maar wel de elpee.
En toen was hun naam definitief gevestigd want de allerhoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 27 oktober 1979 kwam van The Police. Sting en zijn maten scoorden toen een geweldige hit met het meeslepende 'Message In A Bottle': ♫♫♫ I'll send an S.O.S. to the world! ♫♫♫...
De meidengroep in vol ornaat...
Bob Dylan op de religieuze toer...
Lene Lovich was een zotte doos...
In het begin werd Randy Crawford niet eens gecrediteerd. Daar kwam spoedig verandering in na het overweldigend succes!
Dromen zijn bedrog" zegt het spreekwoord en toch konden Debbie Harry en haar kompanen in de new-waveband Blondie dromen van een wereldcarrière. Op zaterdag 20 oktober 1979 waren deze Amerikanen nieuw in onze BRT Top 30 met het opzwepende nummer 'Dreaming'. ♫♫♫ Fade away, radiate ♫♫♫...
Fleetwood Mac was niet meer die geweldige bluesgroep uit Engeland maar een FM Rockgroep uit Californië want Peter Green had de groep al lang verlaten en Stevie Nicks en Lindsey Buckingham waren erbij gekomen. Mick Fleetwood (drums), John McVie (bas) en Christine Perfect-McVie (keyboard, zang) waren ook van de partij. Op 20 oktober 1979 verscheen de bekende pop/rockgroep met het nummer 'Tusk' in de BRT Top 30. Opmerkelijk was het gebruik van de vele drums en percussie-instrumenten en de blazers. Uit de gelijknamige elpee met het razend hondje op de cover...
Het geluid van Bernard Edwards en Nile Rodgers, die geweldige ritmesectie van de Amerikaanse funk/discoband Chic maakt mij bij elke beluistering vrolijk. Maar de geweldige stemmen van de zangeressen zitten daar ook voor iets tussen. Op zaterdag 20 oktober 1979 was ik dan ook blij dat de single 'My Forbidden Lover' een nieuwkomer was in onze hitparade. Toch kocht ik de single niet want de song stond ook op de elpee 'Risqué' en die schijf stond al een tijdje te blinken in mijn verzameling.
Het boogiegeluid van de Britse gitaristen/zangers Rick Parfitt en Francis Rossi nodigde ook altijd ten dans uit. Ondertussen ben ik even de tel kwijtgeraakt maar 'Whatever You Want' was de zoveelste hitsingle van Status Quo, een welgekomen nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 20 oktober 1979. Regelmatig wordt de band ten onrechte verweten slechts van drie akkoorden gebruik te maken.
De op één na hoogste nieuwkomer in onze hitlijsten van 20 oktober 1979 kwam overgevlogen uit de Verenigde Staten (Darby, Florida). The Bellamy Brothers (de broers David Milton Bellamy en Homer Howard Bellamy) scoorden toen een geweldige countryhit met 'If I Said You Had A Beautiful Body' en ik zing dan gaarne het vervolg mee van die lange titel: ♫♫♫ "would you hold it against me?" ♫♫♫...
Eind jaren '70/begin jaren '80 was Moustache één van de belangrijkste vedetten uit de Tamara King Studio in Heist-op-den-Berg. Hij bracht gezellige "old school rock-'n-roll", rechttoe rechtaan en zonder kapsones maar met een dikke snor! Op zaterdag 13 oktober 1979 verscheen zijn single 'Old Man Trouble' in de BRT Top 30 omdat het toen bij de bestverkochte plaatjes werd gerekend.
In dezelfde hitlijst van 13 oktober 1979 stond een aardige dancesingle van Al Hudson & The Partners. Het plaatje heette 'You Can Do It' en het lokte in die dagen ook menige danser op de dansvloer. De herfst was plots iets minder mistroostig... ♫♫♫ Eeny miny moe, there's really nothing to it ♫♫♫...
Michael Jackson was zo slim geweest producer Quincy Jones onder de arm te nemen voor zijn nieuwste solo elpee 'Off The Wall'. Daaruit werd deze eerste single getrokken die meteen hoge ogen gooide. 'Don't Stop 'Til You Get Enough' was de hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 13 oktober 1979 en de solocarrière van de jonge Afro-Amerikaan (21 jaar) was voorgoed gelanceerd!
Een week later, op zaterdag 20 oktober 1979, begon de Spaanse charmezanger Julio Iglesias plots in het Frans te zingen. En dat legde hem geen windeieren want 'Où est passée ma Bohème' schoot als een raket onze hitparade binnen om er lange weken in te vertoeven, tot grote vreugde van mijn moeder.
Ook de Italiaanse zanger Alan Sorrenti zong in verscheidene talen zoals het Frans, het Engels en natuurlijk ook in zijn moedertaal. 'Tu sei l'unica donna per me' was zijn nieuwste single die op zaterdag 20 oktober 1979 één van de vele nieuwkomers was in de BRT Top 30. Ik draag dit lied dan ook met veel plezier op aan mijn echtgenote Chantal.
Zou Moustache ooit lid geweest zijn van de befaamde snorrenclub?
De elpee is ook beslist de moeite waard!
Grandioze productie van Quincy Jones.Michael Jackson was toen nog een echte kleurling!