************Populaire muziek van de vorige eeuw tot nu************
23-04-2014
Hits 20 oktober 1979
Hits op 20 oktober 1979
Dromen zijn bedrog" zegt het spreekwoord en toch konden Debbie Harry en haar kompanen in de new-waveband Blondie dromen van een wereldcarrière. Op zaterdag 20 oktober 1979 waren deze Amerikanen nieuw in onze BRT Top 30 met het opzwepende nummer 'Dreaming'. ♫♫♫ Fade away, radiate ♫♫♫...
Fleetwood Mac was niet meer die geweldige bluesgroep uit Engeland maar een FM Rockgroep uit Californië want Peter Green had de groep al lang verlaten en Stevie Nicks en Lindsey Buckingham waren erbij gekomen. Mick Fleetwood (drums), John McVie (bas) en Christine Perfect-McVie (keyboard, zang) waren ook van de partij. Op 20 oktober 1979 verscheen de bekende pop/rockgroep met het nummer 'Tusk' in de BRT Top 30. Opmerkelijk was het gebruik van de vele drums en percussie-instrumenten en de blazers. Uit de gelijknamige elpee met het razend hondje op de cover...
Het geluid van Bernard Edwards en Nile Rodgers, die geweldige ritmesectie van de Amerikaanse funk/discoband Chic maakt mij bij elke beluistering vrolijk. Maar de geweldige stemmen van de zangeressen zitten daar ook voor iets tussen. Op zaterdag 20 oktober 1979 was ik dan ook blij dat de single 'My Forbidden Lover' een nieuwkomer was in onze hitparade. Toch kocht ik de single niet want de song stond ook op de elpee 'Risqué' en die schijf stond al een tijdje te blinken in mijn verzameling.
Het boogiegeluid van de Britse gitaristen/zangers Rick Parfitt en Francis Rossi nodigde ook altijd ten dans uit. Ondertussen ben ik even de tel kwijtgeraakt maar 'Whatever You Want' was de zoveelste hitsingle van Status Quo, een welgekomen nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 20 oktober 1979. Regelmatig wordt de band ten onrechte verweten slechts van drie akkoorden gebruik te maken.
De op één na hoogste nieuwkomer in onze hitlijsten van 20 oktober 1979 kwam overgevlogen uit de Verenigde Staten (Darby, Florida). The Bellamy Brothers (de broers David Milton Bellamy en Homer Howard Bellamy) scoorden toen een geweldige countryhit met 'If I Said You Had A Beautiful Body' en ik zing dan gaarne het vervolg mee van die lange titel: ♫♫♫ "would you hold it against me?" ♫♫♫...
Eind jaren '70/begin jaren '80 was Moustache één van de belangrijkste vedetten uit de Tamara King Studio in Heist-op-den-Berg. Hij bracht gezellige "old school rock-'n-roll", rechttoe rechtaan en zonder kapsones maar met een dikke snor! Op zaterdag 13 oktober 1979 verscheen zijn single 'Old Man Trouble' in de BRT Top 30 omdat het toen bij de bestverkochte plaatjes werd gerekend.
In dezelfde hitlijst van 13 oktober 1979 stond een aardige dancesingle van Al Hudson & The Partners. Het plaatje heette 'You Can Do It' en het lokte in die dagen ook menige danser op de dansvloer. De herfst was plots iets minder mistroostig... ♫♫♫ Eeny miny moe, there's really nothing to it ♫♫♫...
Michael Jackson was zo slim geweest producer Quincy Jones onder de arm te nemen voor zijn nieuwste solo elpee 'Off The Wall'. Daaruit werd deze eerste single getrokken die meteen hoge ogen gooide. 'Don't Stop 'Til You Get Enough' was de hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 13 oktober 1979 en de solocarrière van de jonge Afro-Amerikaan (21 jaar) was voorgoed gelanceerd!
Een week later, op zaterdag 20 oktober 1979, begon de Spaanse charmezanger Julio Iglesias plots in het Frans te zingen. En dat legde hem geen windeieren want 'Où est passée ma Bohème' schoot als een raket onze hitparade binnen om er lange weken in te vertoeven, tot grote vreugde van mijn moeder.
Ook de Italiaanse zanger Alan Sorrenti zong in verscheidene talen zoals het Frans, het Engels en natuurlijk ook in zijn moedertaal. 'Tu sei l'unica donna per me' was zijn nieuwste single die op zaterdag 20 oktober 1979 één van de vele nieuwkomers was in de BRT Top 30. Ik draag dit lied dan ook met veel plezier op aan mijn echtgenote Chantal.
Zou Moustache ooit lid geweest zijn van de befaamde snorrenclub?
De elpee is ook beslist de moeite waard!
Grandioze productie van Quincy Jones.Michael Jackson was toen nog een echte kleurling!
Het fenomeen KISS was dus blijkbaar geen one-hit wonder want op 6 oktober 1979 kwamen de geschminkte shockrockers/hardrockers nieuw in de BRT Top 30 binnen met hun tweede single die 'Sure Know Something' heette. De krachtige song stond ook op hun elpee 'Dynasty'.
Iets hoger dan KISS vestigde onze landgenoot Bobby Prins zich in onze hitlijsten van 6 oktober 1979 met zijn eigen versie van het bekende nummer 'I Fought The Law' dat ik mij nog herinnerde van de Bobby Fuller Four, halfweg de jaren '60. Jozef Troonbeeckx is zijn echte naam en hij zag het levenslicht in Heist-op-den-Berg in 1947. Wie nu nog de wet bekampt krijgt geheid een GAS-boete...
'Gangsters' moeten dan weer strenger bestraft worden dan met een Gemeentelijke Administratieve Sanctie! Het was de periode waarin jonge muzikanten uit het Verenigd Koninkrijk de ska en de bluebeat ontdekten en daarmee aardige dingen deden zoals op deze toffe song. In het begin hoor je waar ze de mosterd vandaan haalden: ♫♫♫ 'Al Capone guns don't argue' ♫♫♫ van Prince Buster was het voorbeeld! Een heerlijke nieuwkomer in de hitparade van zaterdag 6 oktober 1979 en ik holde meteen naar de platenboer om de elpee van The Specials te kopen!
Een week later, op zaterdag 13 oktober 1979, kwam de sidekick van Meat Loaf op 'Paradise By The Dashboard Light' (enkel in de studio) solo postvatten in de BRT Top 30 met het prachtige 'We Belong To The Night'. Deze song met een hoog "wall of sound"-gehalte stond ook op haar debuutelpee 'Night Out', geproducet door Ian Hunter en Mick Ronson, die er ook op meespeelden. En jongens, wat een stembereik had Ellen Foley toen!
Onder invloed van de Nederlandse hitlijsten kwam wereldmuziek op ons af nog vóór die term was uitgevonden. Op zaterdag 13 oktober 1979 maakten we kennis met de tweede hitsingle van de band Massada want met 'Latin Dance' hadden ze al gescoord bij ons in 1978. De Nederlands-Molukse band speelde in het begin van de jaren '60 onder de naam The Eagles. Toen de gelijknamige Amerikaanse band begin jaren '70 wereldwijd doorbrak werd de groepsnaam veranderd in Massada, naar de citadel in Israël. 'Arumbai' is een instrumentale song waarbij je heerlijk kan wegdromen...
In augustus 1979 bracht Ry Cooder zijn elpee 'Bop Till You Drop' op de markt en op die geweldige schijf stond niet alleen zijn prachtige bewerking van 'Little Sister' bekend van Elvis Presley maar ook een mooie cover van 'Go Home, Girl'. Net als The Beatles, The Rolling Stones, de Bee Gees, Bob Dylan, Willy DeVille en zovele andere artiesten vóór hem koos hij voor een compositie van iemand die ik steevast "Alexander, de grote" noem: Arthur Alexander.
De Amerikaanse singer-songwriter Randy Newman stak het in augustus 1979 ook niet onder stoelen of banken want op zijn 6de langspeelplaat -getiteld 'Born Again'- gaf hij eerlijk toe dat hij het enkel en alleen deed voor het geld: 'It's Money That I Love', of zou hij het dan toch sarcastisch bedoeld hebben? Kijk maar eens goed naar zijn beschilderd gelaat op de hoes dat meteen naar de shockrockgroep KISS verwijst...
Boney M. verkocht in september 1979 nog altijd platen als zoete broodjes, zowel singles als elpees. Hun vierde schijf op 33 toeren heette 'Oceans Of Fantasy' en naast alle bekende hits die al in de hitparade hadden gestaan stond dit zeer dansbare 'Bahama Mama' en producer Frank Farian was daarmee zeer opgetogen.
De immer jong ogende Cliff Richard bracht ook in september 1979 een nieuwe elpee op de markt. Toepasselijk heette die schijf 'Rock 'n' Roll Juvenile' en natuurlijk stond het prachtige 'We Don't Talk Anymore' daarop maar ook 'Carrie', een compositie van Terry Britten en B.A. Robertson, jeweetwel die kerel van 'Bang Bang' die ook in dezelfde maand in de hitparades genoteerd stond.
Na 'Nooit meer drinken' en 'Kamiel in België' bracht Raymond van het Groenewoud samen met zijn Centimeters zijn elpee 'Ethisch Reveil' uit die volgens recensent Guy Mortier van HUMO over je heen ging als een trein... Topmuzikanten als Jean Blaute, Stoy Stoffelen (drums) en Mich Verbelen (bas) dragen hier hun (geweldig) steentje bij. Denk maar aan 'Aalst', 'Trek het je niet aan' en 'Ys' maar ik kies vandaag voor het hallucinante 'Brussels by night' dat later nog zou gebruikt worden door Marc Didden voor zijn gelijknamige film (september 1983).
Met binnenin een poster!
Detail van de cover.
De achterkant.
Raymond met zijn voortreffelijke backing band The Centimeters.
Welke langspeelplaten (vinyl op 33 toeren!) werden er zoal uitgebracht in die zomer van 1979? Eerst en vooral was er de Australische new wave/popgroep Flash And The Pan met hun gelijknamige elpee waarop oudere nummers uit 1977 en 1978 stonden die op single pas recent waren doorgedrongen tot West-Europa. Maar er stond ook deze formidabele song op die ging over het orkest van de Titanic dat in 1912 naar verluidt maar bleef doorspelen tot de laatste man. 'And The Band Played On (Down Among The Dead Men)' was één van de vele hoogtepunten op de LP 'Flash And The Pan' uit juni 1979.
Gerry Rafferty bracht in juni 1979 ook een elpee op de markt met als titel 'Night Owl', met de prachtige hoes getekend door Patrick. De gelijknamige song was trouwens al op single uitgebracht en had al in de BRT Top 30 gestaan. Op die plaat stond ook de knappe compositie 'Take The Money And Run'.
En kijk de kompaan van Gerry Rafferty in die formidabele band Stealers Wheel bracht ook in juni 1979 een elpee uit die hij 'Out Of Nowhere' noemde. En het was opvallend hoezeer de stem van Joe Egan op die van zijn spitsbroeder geleek en er perfect bij paste toen hij met hem samenzong in Stealers Wheel. Ik kies op deze Stille Zaterdag voor het emotioneel geladen maar prachtige 'Back On The Road'...
Ondertussen was Robert Palmer (Robeir Palmeir zoals sarcastisch stond aangeduid in de Brusselse Music Mania) al aan zijn vijfde soloplaat toe. Die LP uit juni 1979 heette 'Secrets' met daarop o.a. de formidabele versie van Moon Martins 'Bad Case Of Loving You' maar ook een knappe versie van Todd Rundgrens 'Can We Still Be Friends?'.
In juli 1979 kwam de elpee 'Communiqué' van Dire Straits uit en daarop stond de song 'Once Upon A Time In The West', die niets te maken had met de gelijknamige compositie van Ennio Morricone. Mark Knopfler begon tijdens optredens meer en meer rond te lopen met een zweetbandje op zijn hoofd en demonstreert hier eens te meer zijn geweldige beheersing van de gitaar.
Een heel ander geluid kwam uit de Verenigde Staten (Athens, Georgia) met de band The B-52's. De groepsnaam was ontleend aan de geweldige pruiken van de twee zangeressen, de zogenaamde "beehives" (bijenkorven). Cindy Wilson en Kate Pierson vormden de experimentele new-waveband samen met Keith Strickland, Ricky Wilson (gitaar) en Fred Schneider na een dronken nacht in een Chinees restaurant. De eerste elpee uit juli 1979 heette toepasselijk 'The B-52's' waarop dance en surfmuziek werd gecombineerd en Cindy Wilson was duidelijk een fan van Yoko Ono, aan haar hoog stemgeluid te horen...
Dit is de hoes die gebruikt werd voor de West-Europese markt.
De twee kompanen uit Stealers Wheel brachten elk een soloplaat uit.
Op zaterdag 29 september 1979 viel de verschrikkelijke Dschinghis Khan vanuit West-Duitsland al lachend Moskou binnen, niet in een gehucht van Gent maar in de hoofdstad van de U.S.S.R. Enkele maanden voordien had de groep nog deelgenomen aan het Eurovisiesongfestival maar dit was de opvolger: 'Moskau'. Nieuw in de BRT Top 30 van toen en even waren de kozakken, de Casatschok en Iwan Rebroff terug in ons geheugen...
'The Wizard of Oz' is een bekende film uit 1939 met in de hoofdrol Judy Garland, de moeder van Liza Minelli. De film is gebaseerd op de verhalen uit 1900-1920 over de tovenaar van Oz van schrijver L. Frank Baum. Een muzikale film, geregisseerd door Sidney Lumet, werd uitgebracht in oktober 1978. Het was de verfilming van de gelijknamige Broadway musical uit 1975. De rollen werden enkel gegeven aan Afro-Amerikaanse artiesten zoals o.m. Diana Ross (als Dorothy), Michael Jackson (als de vogelverschrikker), Nipsey Russell, Ted Ross en Richard Pryor. De eerste vier zongen onder de naam 'The Wiz Stars' het enthousiast lied 'A Brand New Day' dat opmerkelijk veel meer succes had dan de film zelf. Nieuw in de BRT Top 30 van zaterdag 29 september 1979.
Op 29 september 1979 maakten we via de hitparade kennis met ene B.A. Robertson en zijn leuke song 'Bang Bang'. Hierin somde de Schotse zanger een hele resem bekende historische figuren op (The mighty fall!). Een totaal andere song dan die van Cher of Nancy Sinatra (My baby shot me down). Het was ook de tijd dat men onbeschaamd rondliep met witte sokken onder te korte smalle broeken (zie ook Michael Jackson op de cover van 'Off The Wall').
Van een verrassing gesproken! ELO, het Electric Light Orchestra, was in de periode 1977-1979 enorm populair over de hele wereld en in het bijzonder in de Verenigde Staten waar de jongens uit Birmingham de status van supersterren hadden verkregen. Grootmeester singer-songwriter Randy Newman schreef zelfs een leuke ode aan ELO die op zijn LP 'Born Again' stond en ook als single werd uitgebracht: 'The Story Of A Rock And Roll Band'. Het plaatje verscheen voor het eerst in onze hitlijsten op zaterdag 29 september 1979. Newman was mee met zijn tijd want op 'Born Again' en op het singletje stond hij afgebeeld met een volledig geschminkt gelaat, alsof hij het vijfde lid was van de shockrock/hardrockband KISS.
Maar tegen de Nederlandse BZN (Band Zonder Naam) was geen Amerikaanse, Britse of andere productie opgewassen want op zaterdag 29 september 1979 kwam de Volendamse band als hoogste nieuwkomer postvatten in de BRT Top 30 met 'Marching On'. Niet mijn soort muziek maar ik was dan toch blij dat Cliff Richard de nieuwe nummer 1 werd met 'We Don't Talk Anymore'.
Op zaterdag 22 september 1979 kregen we via de BRT Top 30 een eigenaardig verzoek van Grace Jones te horen! De Jamaïcaanse zangeres en tevens model had duidelijk liefdesperikelen want ze vroeg dat haar vrijer deemoedig vergiffenis zou vragen op zijn knieën: 'On Your Knees'. Het was de enige single uit haar LP 'Muse' die het platenkopend publiek grotendeels links liet liggen want disco was op zijn retour...
De Zuid-Afrikaanse meidengroep Clout lag op zaterdag 22 september 1979 duidelijk onder vuur toen ze de BRT Top 30 binnenstormden met hun nieuwste single 'Under Fire'. Je kon zelfs verscheidene kogels horen rondfluiten op het 45-toerenplaatje...
Verwondering alom toen Mac Kissoon alweer scoorde zonder zijn zusje Katie. Op zaterdag 22 september 1979 was 'Surprise, Surprise' inderdaad zijn tweede solosingle die in onze hitparade terechtkwam. Katie Kissoon werd een zeer gewaardeerde achtergrondzangeres. Zo was ze vast lid van Eric Claptons band en werkte ze ook met o.a. George Harrison, Van Morrison, Stevie Wonder, Pete Townshend, Annie Lennox, Robbie Williams, James Last en George Michael en maakt sinds 1984 deel uit van het tourgezelschap van Roger Waters (ex-Pink Floyd).
De stemmen van de drie zingende zussen Toni, Marianne en Betty Kowalczyk van de Nederlandse band Pussycat herken je ook meteen uit duizend. De op één na hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 22 september 1979 was een klaaglied gericht aan een of andere vader: 'Daddy'. Hun gitaarleraar Werner Theunissen schreef de meeste nummers voor de Limburgse pop- & countrygroep.
♫♫♫ Two girls for every boy! ♫♫♫... Zo klonk de intro van de allerhoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 22 september 1979 en het was een gouwe ouwe uit 1963 (!). Brian Wilson gaf een half afgewerkte song aan Jan Berry die hem met behulp van zijn maat Dean Torrence finaliseerde. Deze laatste kreeg geen credits daarvoor maar dat vond hij niet zo belangrijk. Op het plaatje speelden een resem studiomuzikanten mee onder de naam 'The Wrecking Crew' en dat waren niet de minsten: Billy Strange en Glen Campbell op gitaar; Hal Blaine en Earl Palmer op drums; Ray Pohlman gitaar en Bill Pitman bas. Het idee van twee drummers kwam van producer Billy Strange (die wonderbaarlijke gitarist op 'Bang Bang' in de versie van Nancy Sinatra, te horen op de soundtrack van 'Kill Bill'). Het plaatje kwam meteen binnen in onze hitlijsten op nummer 13 en dat getal bracht Jan & Dean geen ongeluk... Het windsurfen zat in die periode geweldig in de lift!
De hoogste nieuwkomer uit de BRT Top 30 van zaterdag 8 september 1979 was 'Can't Stand Losing You' van het trio The Police dat op sublieme wijze reggae, pop, ska, new wave, rock en jazz wist te vermengen met de attitude van punkers. De leadzanger/bassist Sting werd omstreeks die periode meer en meer bekend en zijn maten waren Andy Summers (gitaar) en Stewart Copeland (drums).
De vier zusjes Sledge wisten op 15 september 1979 weer te scoren met hun nieuwe single 'Lost In Music'. De grootste successen behaalde de discoformatie Sister Sledge door samen te werken met producers/componisten Nile Rodgers en Bernard Edwards van Chic en dat is eraan te horen! Wat een heerlijke dansmuziek!
Tijd voor een buitenbeentje in de popmuziek. The Buoys was een Amerikaanse progressieve rockband uit de jaren '70 die bestond uit Bill Kelly (zang), Jerry Hludzik (basgitaar), Fran Brozena (keyboards), Carl Siracuse (drums) en Chris Hanlon (gitaar). Hun eerste hit was 'Timothy' (1971), een nummer dat ging over kannibalisme en de opvolger 'Give Up Your Guns' over een bankovervaller. In 1972 èn in 1979 werd deze single een hit dankzij Radio Veronica (Alarmschijf èn gebruikt in een reclamespot voor centrale verwarming). Op 15 september 1979 verschenen The Buoys dan ook in onze BRT Top 30 en als ik me goed herinner stond 'Timothy' op de b-kant. Een single met een dubbele a-kant dus! Beide nummers werden geschreven door Rupert Holmes, een Britse componist en singer-songwriter die spoedig zelf in onze hitlijsten zou verschijnen.
De hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 15 september 1979 was ene Marilyn. Ze zag er uit als Mireille Mathieu maar ze zong in het Engels een rock-'n-rollnummer getiteld 'A Little Bit To The Left'. Deze leuke compositie van Chris Peeters en Johnny Blenco verbleef 10 weken in onze hitparade en bereikte zelfs een 11de plaats. Niet slecht voor een Belgische productie!
Op naar zaterdag 22 september 1979 want toen verschenen de Commodores in onze hitparade met het nummer 'Sail On', voornamelijk gezongen door Lionel Richie die toen bij ons nog vrij onbekend was. In de Verenigde Staten stond de leadzanger vrijwel constant in de spotlights zodat de Amerikaanse zanger/muzikant met het "Fellainikapsel" in 1982 dan ook solo ging. Het logo van de band was wel indrukwekkend en leek zo uit een episode van Star Trek te komen...
Bij de heruitgave van de single werden beide hits aan elkaar gekoppeld.
Het logo van de Commodores was meteen herkenbaar!
Blijkbaar waren de ouders van Marouane Fellaini (hieronder) ook fans van Lionel Richie (hierboven) en inspireerde de Rode Duivel zich op een foto van de Amerikaanse zanger om zich een Afrokapsel uit de jaren 1970 aan te meten.
Op zaterdag 1 september 1979 verwelkomden we een onbekende groep genaamd The Knack met de geweldige single 'My Sharona' die als de bliksem onze hitlijsten veroverde. Helaas bleef het bij deze eendagsvlieg voor de Amerikaanse new wave rockband, maar de hoesfoto zal wel voor altijd op menig netvlies gebrand blijven staan...
De hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 1 september 1979 was alweer de nieuwste single van het Electric Light Orchestra. 'Don't Bring Me Down' zat weer knap in elkaar met dank aan Jeff Lynne, het muzikaal genie. De single werd meteen een instant meezinger.
Een week later stond er 8 september 1979 op mijn kalender te lezen en die zaterdag was ik blij te horen dat Roxy Music weer genoteerd werd in de BRT Top 30. Er heerste wel wat verwarring in die periode in de hitlijsten want ook ABBA had een song die 'Angel Eyes' heette, maar deze song van Bryan Ferry en zijn kompanen klonk toch helemaal anders! De Scandinaven schreven de titel wel in één woord als 'Angeleyes'...
Eddy Grant had zijn groep The Equals verlaten om een met succes aan een solocarrière te beginnen. Zijn muziekgenre kan nog het best omschreven worden als elektrische reggae met een politieke boodschap. Zijn eerste hit kwam in onze hitparade binnen op zaterdag 8 september 1979 en die single heette 'Living On The Frontline'. Zijn grootste hits zaten er aan te komen, maar dat is voor de jaren '80...
Met die overgang van wintertijd naar zomertijd (of omgekeerd) zijn er wel momenten geweest dat ik mijn klok wou slaan vanwege slaapproblemen en mijn spijsvertering die overhoop lag. Op zaterdag 8 september 1979 maakten de broertjes Mael nog eens hun opwachting in onze hitparade met de single 'Beat The Clock'. Er zat een nieuw decennium aan te komen en dat hoorde je aan sommige muziek en dat kon je zien aan de leuke videoclips natuurlijk! De Amerikaanse groep Sparks schreef een record op zijn naam: 'Beat The Clock' is de snelstverkopende single uit de geschiedenis van Virgin Records.
Onnodig te zeggen dat de verkoop van witte onderhemdjes iets later steil de hoogte inging...
Rennend naar de dichtstbijzijnde oase...
Roxy Music had altijd van die stijlvolle en sexy hoezen met soms een ondeugende toets...
In de maand september 1979 werden heel veel nieuwkomers in de BRT Top 30 genoteerd. Hier volgen de eerste vijf die hun opwachting maakten op zaterdag 1 september. De eerste hitsingle komt van de broers Mark en David Knopfler die met hun rockgroep Dire Straits scoorden dankzij hun 'Lady Writer', het derde succesplaatje op rij in onze hitlijsten.
Iets hoger dan de Britse Dire Straits stond de Amerikaanse funk/soul/jazz/discogroep Earth, Wind & Fire met een mooie sfeervolle ballade, ditmaal verrassend genoeg geen uptemponummer. Op zaterdag 1 september 1979 stond 'After The Love Has Gone' genoteerd in onze hitparade. Maurice White en Philip Bailey werden een begrip in de muziekwereld en begonnen zich stilaan ook bezig te houden met solo- en nevenprojecten wat in 1984 het einde van de groep zou betekenen.
Van over het Kanaal kwam de boysband Racey overgewaaid met hun nieuwste single die toepasselijk 'Boy, Oh Boy' heette en die op zaterdag 1 september 1979 voor het eerst werd gespot in de BRT Top 30. De nieuwste sensatie in het Verenigd Koninkrijk vermengde rock-'n-roll uit de jaren '60 met glamrock uit de jaren '70. Opmerkelijk waren hun ingestudeerde danspasjes en het kenmerkend geluid van de keyboards.
Een hemelse intro voor een tragisch, waargebeurd verhaal dat ons verteld werd door Bob Geldof en zijn kompanen uit de Ierse rockband Boomtown Rats. Op 29 januari 1979 schoot de 16-jarige Brenda Ann Spencer op de campus van een school in San Diego twee volwassenen dood en verwondde ze acht kinderen en één politieagent. Ze had geen berouw voor haar wandaad en de enige uitleg die ze gaf was: "I don't like Mondays. This livens up the day". Haar familie probeerde nog te verhinderen dat de song in de V.S. werd uitgebracht, maar tevergeefs. Toch werd de single geen hit over de grote plas en op sommige radiostations zelfs verboden. 'I Don't Like Mondays' werd wèl een hit in West-Europa en wordt nu nog vaak gedraaid op de radio, meestal op een maandag. Zoals nu trouwens op mijn tijdlijn/blog. Opmerkelijke nieuwkomer in de BRT Top 30 van 1 september 1979.
Toen ik deze song voor het eerst op de radio hoorde wist ik meteen dat er een nieuwe nummer één in aantocht was. 'We Don't Talk Anymore' werd geschreven door Alan Tarney en deze hitsingle van Cliff Richard werd geproducet door zijn makker Bruce Welch, ex-slaggitarist van The Shadows en tevens ontdekker van Olivia Newton-John. Dit knap 45-toerenschijfje kwam op zaterdag 1 september 1979 voor het eerst zijn opwachting maken in de BRT Top 30.
Deze song is geen cover van het bijna gelijknamig liedje van de Bee Gees ('How Can You Mend A Broken Heart') maar het werd ingezonden om het Verenigd Koninkrijk te vertegenwoordigen op het Eurovisiesongfestival van 1979. 'How Do You Mend A Broken Heart' geraakte niet door de presel...ecties en in de plaats daarvan ging de groep Black Lace met 'Mary Ann' naar Jeruzalem. De groep Guys 'n' Dolls viel in 1985 uiteen en het echtpaar Grant & Forsyth ging toen verder als duo. Toch wisten de vier Britten door te dringen in de BRT Top 30 van zaterdag 18 augustus 1979 met deze zeemzoete ballade.
Het duo Peaches & Herb was op zaterdag 18 augustus 1979 al aan zijn derde hitsingle toe in onze BRT Top 30. Ditmaal heette het plaatje 'We've Got Love' en het is maar de vraag of Herb hier meent wat hij zingt want in het bestaan van het duo heeft hij vele "Peaches" de revue zien passeren...
Op 18 augustus 1979 kwam de groep van Ray Parker Jr. onze hitlijsten binnengeschoten met de mooie ballade 'You Can't Change That' maar aangezien ik die song al heb besproken bij de elpees draai ik vandaag het leuke uptemponummer dat op de b-kant staat: 'Rock On'. Raydio heeft toch een aantal leuke songs op zijn palmares staan.
Leuke en funky disco van eigen bodem met Benelux & Nancy Dee. De single 'Do It' was een veelgedraaide plaat in de discotheken en werd dan ook op zaterdag 18 augustus 1979 genoteerd als hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30. Nancy Dee (geboren... als Annemarie Verhegghe) is een Vlaamse zangeres die samen met twee Nederlandse zangeressen deel uitmaakte van deze formatie. Toen Micha Marah ons land vertegenwoordigde in Jeruzalem op het Eurovisiesongfestival zong zij in de achtergrond mee. In 1986 kregen we Nancy Dee te zien in de Vlaamse film 'Paniekzaaiers' met Gaston & Leo. Daarin speelde ze zichzelf.
Als je op Palmzondag een "Judas" of een "Duvel" drinkt geraak je dan in de hel? Alle gekheid op een stokje want op zaterdag 25 augustus 1979 raasden onze tegenvoeters van de rockformatie AC/DC onze hitlijsten binnen met 'Highway To Hell'. Haal die luchtgitaar maar boven en vergeet vooral niet: "It's a stairway to heaven but a highway to hell!"...
Naast Domenico Modugno en Rocco Granata zijn er weinig Italiaanse zangers die in hun moedertaal wisten te scoren in de Amerikaanse hitlijsten. Zelfs niet Umberto Tozzi maar toch had hij met zijn compositie 'Gloria' een wereldhit dankzij Laura Branigan die er een Engelstalige versie van opnam en in 1982 scoorde. Op zaterdag 25 augustus 1979 geraakte Tozzi in de BRT Top 30 genoteerd met de formidabele Italiaanse meezinger 'Gloria'.
Maar de allerhoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 kwam alweer van onze Noorderburen. De meidengroep Luv' scoorde vanaf zaterdag 25 augustus 1979 alweer een dikke hit met een kinderrijmpje dan nog: 'Eeny Meeny Miny Moe'... Tien pond grutten nog aan toe!
Voortreffelijke b-kant!
Vliegend over de golven...
Alternatief hoesje...
West-Duits hoesje.
Luv' lanceerde een nieuwe modetrend: korte jurkjes met daaronder hoge laarzen.
Op zaterdag 11 augustus 1979 vierden we de 64ste verjaardag van mijn vader zaliger. Maar op dezelfde dag kwam een vrouwelijke singer-songwriter nieuw binnen in de BRT Top 30 met haar prachtige compositie 'Chuck E.'s In Love', die zou uitgroeien tot een ware classic in het genre. Steve Gadd speelde alweer een heerlijke roffel op de drums. Jammer genoeg bleef het bij dit one-hit wonder en kwam Rickie Lee Jones enkel nog sporadisch in het nieuws toen ze een affaire had met Tom Waits of toen ze drugsperikelen had of toen een interview met haar gesampled werd door de ambienthouseact The Orb in de hit 'Little Fluffy Clouds' (1990). Een foto van haar verscheen dan op de hoes van de elpees 'Foreign Affairs' en 'Blue Valentine' van Tom Waits.
De groep Wings kwam steeds dichter bij zijn ontbinding en Paul McCartney zou vanaf 1980 weer herrijzen als een soloartiest. Toch geraakte de single 'Getting Closer' nog even in de BRT Top 30 vanaf zaterdag 11 augustus 1979. Een wereldhit werd het echter niet.
Robert Palmer maakte er geen geheim van dat hij naast rhythm & blues en reggae ook hield van rechttoe-rechtaan rock-'n-roll. Getuige daarvan was zijn uitstekende cover van de Moon Martin-compositie 'Bad Case Of Loving You', in de volksmond beter gekend als 'Doctor, Doctor'. Die single stond ook op zijn LP 'Secrets' en hij was een welgekomen nieuwkomer in onze hitparade van 11 augustus 1979. Zo, en dan berg ik nu die luchtgitaar weer op.
Hier is de auteursversie:
Dave Edmunds haalde dan weer zijn voordeel uit deze compositie van Elvis Costello. 'Girls Talk' stond ook op de voortreffelijke elpee 'Repeat When Necessary' die hier op deze tijdlijn/blog al de revue passeerde. De single kwam binnengeschoten in onze hitlijsten op 11 augustus 1979. Druk, indien nodig, op de knop "repeat" en luister nogmaals...
De allerhoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van 11 augustus 1979 was Boney M. met de nieuwste single die twee A-kanten bleek te bezitten. De eerste song herinnerde enigszins aan 'Fernando' van ABBA en kreeg de titel 'El Lute' mee. Toevallig kregen we die dag een nieuwe nummer 1 met 'Voulez-vous' van ABBA.
De tweede song was 'Gotta Go Home' en hij werd in 2010 jammer genoeg gesampled:
Op zaterdag 4 augustus 1979 vloog er een grote nachtuil rond want Gerry Rafferty (die vertrouwde stem van Stealers Wheel) stond alweer genoteerd in de BRT Top 30. Het was met de gelijknamige titelsong van zijn nieuwe elpee 'Night Owl', die jammer genoeg de slagkracht miste van pakweg 'Baker Street' of 'City To City' zodat dit een minder bekende hit bleef. Kunstenaar Patrick tekende nog altijd die mooie hoezen.
Eindelijk was er nog eens funkmuziek te horen in onze hitlijsten! Joe Tex zong op een zodanig aanstekelijke manier dat je onmogelijk kon blijven stilzitten op de tonen van 'Loose Caboose'. Een grote hit in de discotheken en vanaf zaterdag 4 augustus 1979 dan ook genoteerd in de BRT Top 30. Helemaal in de stijl van James Brown!
Maar vanuit het Verenigd Koninkrijk kwamen hele andere klanken overgevlogen die ons eraan herinnerden dat er een nieuw decennium zat aan te komen. De nieuwe new wave-band heette Tubeway Army en de frontman met bleke huid en zwart geschminkte ogen droeg de naam Gary Numan. De donkere tonen van 'Are Friends Electric?' werden voortgebracht door synthesizers en de Londenaars waren de eersten om na het punktijdperk een nummer 1-hit te scoren met behulp van synthesizers, een instrument dat zó verguisd werd door de punkers. Ook een opmerkelijke nieuwkomer in onze hitparade van 4 augustus 1979.
Voor elk wat wils in de BRT Top 30 van zaterdag 4 augustus 1979 want de allerhoogste nieuwkomer in die hitlijst was de Spaanse charmezanger Julio Iglesias. Met 'Quiereme mucho' scoorde hij toen een grote hit en daar was mijn moeder bijzonder blij mee.
Die dag (4/8/1979) was er een nieuwe nummer 1 in de BRT Top 30 en dat waren The Shadows met 'Cavatina', het wondermooie thema uit de film 'The Deer Hunter'. Op de b-kant van dat singletje stond 'Bermuda Triangle', die mysterieuze plaats in de Atlantische Oceaan waar vele vliegtuigen en schepen op raadselachtige manier verdwijnen. De zwarte doos wordt zelden teruggevonden omdat ze eigenlijk oranje van kleur is...
Patrick tekende die mooie hoezen van The Humblebums, Stealers Wheel en Gerry Rafferty.
Vluchten kan niet meer!
Goede wijn behoeft geen krans: Hank Marvin was de geweldige gitarist van The Shadows.
Op zaterdag 21 juli 1979 kwam de opvolger van 'I Want You To Want Me' de BRT Top 30 binnengevlogen. 'Surrender' stond ook op de liveplaat 'At Budokan' en Cheap Trick ontketende zowaar een golf van massahysterie in Japan want de meisjes waren er ginder verzot op. Dankzij deze tweede hitsingle konden ze ook niet als one-hit wonder worden beschouwd in onze contreien.
Na een jarenlange stilte was de Canadees Randy Bachman (ex-Guess Who en ex-Bachman-Turner Overdrive) terug in de hitlijsten, en hoe! Met enkele makkers richtte hij de rockand Ironhorse op en met de toffe single 'Sweet Lui-Louise' schoot hij onze hitparade van zaterdag 21 juli 1979 binnen.
De allerhoogste nieuwkomer in onze hitlijsten van 21 juli 1979 was echter weggelegd voor Donna Summer. Na 'Hot Stuff' was 'Bad Girls' de tweede hitsingle uit de dubbelelpee van de Amerikaanse discoqueen. Het werd een van de bestverkochte platen van het platenlabel Casablanca Records. ♫♫♫ Beep, beep. Aha! ♫♫♫...
Het muzieklandschap veranderde in die dagen langzaam maar zeker. Na The Police kwamen de Britse new-wavemuzikanten van Fischer-Z (spreek uit Fischer Zed) met een nieuw geluid op de proppen. John Lennon had in het begin van het decennium al een ode gebracht aan de arbeider ('Working Class Hero') en nu had John Watts het nummer 'The Worker' geschreven dat vlotjes binnenkwam in de BRT Top 30 van zaterdag 28 juli 1979.
Ook de Britse symfonische rockgroep Supertramp scoorde vanaf 28 juli 1979 met een tweede hitsingle uit de elpee 'Breakfast In America'. Na 'The Logical Song' was het de beurt aan de gelijknamige titelsong om genoteerd te worden in onze hitparade. Roger Hodgson schreef het nummer en John Helliwell (die ik verleden jaar zag optreden) blies op de saxofoon. Ik vond geen studioversie op YouTube, vandaar deze liveversie van 'Breakfast In America'.
De allerhoogste nieuwkomer (meteen binnen op nummer 10) kwam van de groep ABBA die zich zowaar op het discopad begaf en de zangeressen zongen zelfs enkele woorden in het Frans! Op zaterdag 28 juli 1979 kwam de single 'Voulez-Vous' uit de gelijknamige langspeelplaat binnen in onze hitlijsten om er spoedig op nummer één te belanden. De spannende outfit van Agnetha en Frida liet niets aan de verbeelding over en zal ook wel hebben bijgedragen tot het groot succes van de band en de platenverkoop de hoogte hebben ingejaagd. ♫♫♫ La question c'est voulez-vous? Aha! ♫♫♫...
De werkmens uit Engeland.
Dit is de elpeehoes. Bovenaan links staat het singlehoesje.
De formidabele saxofonist John Helliwell zag ik in 2013 optreden in Blankenberge en achteraf gaf hij mij, na een leuke babbel, een autogram op zijn cd-hoesje.
Het was de tijd van de gekleurde vinylplaten!
Hieronder staat de West-Duitse single afgebeeld.
Zelfs in de U.S.S.R. luisterde men naar ABBA.
In sommige landen was 'Voulez-vous' slechts een b-kantje.
Na haar discoversie van 'Knock On Wood' bracht Amii Stewart haar cover uit van 'Light My Fire', die rockclassic van The Doors. Het plaatje verscheen voor het eerst in de BRT Top 30 van zaterdag 14 juli 1979, zonder al te veel brokken te maken. En nu maar hopen dat een massa jongeren hierdoor de discografie van Ray Manzarek, Robby Krieger, Jim Morrison en John Densmore ontdekken. Al las ik ergens op YouTube dat deze prachtige song werd geschreven door José Feliciano (sic) *zucht*...
'He's Got The Whole World In Our Hands' is een negro-spritual traditional uit 1927. De lokale popgroep Paper Lace en de supporters van voetbalclub Nottingham Forest brachten hun versie uit in februari 1978, met enkele aanpassingen in de tekst en ze noemden de song toepasselijk 'We Got The Whole World In Our Hands'. Op zaterdag 14 juli 1979 kwam deze single voor het eerst binnen in onze hitlijsten. Nottingham Forest zou de beker van Europacup I tweemaal winnen: in 1978/1979 tegen Malmö FF en in 1979/1980 tegen Hamburger SV. Diezelfde dag noteerden we een nieuwe nummer 1: Peaches & Herb met 'Reunited'.
De hucklebuck kende ik nog uit 1968 toen die dans een ware rage ontketende in ons land. D.J. Rudy (schuilnaam van Rudy Van Herck) nam een nieuwe versie op onder de naam 'The New Hucklebuck' en scoorde daarmee zowaar vanaf 21 juli 1979 een hit. Plots werd de versie van The Royal Showband Waterford weer op de radio gedraaid terwijl ik die van Chubby Checker thuis nog eens op de draaitafel legde...
De Amerikaanse singer/songwriter Randy VanWarmer (pseudoniem voor Randall Van Wormer) schreef de mooie ballade 'Just When I Needed You Most' en de song belandde oorspronkelijk op de b-kant van zijn single 'Gotta Get Out of Here'. Maar in West-Europa was het een dikke hit en vanaf 21 juli 1979 scoorde hij in onze BRT Top 30. Helaas bleef het bij deze ene song zodat hij alweer werd geboekstaafd als eendagsvlieg...
In de zomer van 1979 werd nog niet op het internet gesurft maar op het water en met behulp van heel veel wind belandden onze Noorderburen The Surfers alweer in onze hitparade met een doorslag van hun eerste hit uit 1978 'Windsurfing' en die single heette toepasselijk 'Windsurfing Time Again'. Vanaf zaterdag 21 juli 1979, dag van onze nationale feestdag, stond dat plaatje in de BRT Top 30. Veel is er niet te zien op de videoclip. Waarschijnlijk verstopte de zon zich toen achter een grote, zwarte donderwolk...
De voetbalploeg won slechts éénmaal de Engelse beker en tweemaal de Europese cup!
Ik vermoed dat dit plaatje hevig geplugd werd door de piratenzenders.
♫♫♫ "Happy days are here again"♫♫♫... Op 7 juli 1979 weerklonk deze kreet van de groep Chic op menige radiozender en zelfs tot in het zuiden van Frankrijk waar wij onze jaarlijkse vakantie toen doorbrachten onder de hevig schijnende zon. Nieuw in de BRT Top 30 en de riff van 'Good Times' zou iets later gebruikt worden door rappers/hiphoppers, maar dat verhaal vertel ik later nog wel.
Opperbeste rock van boven de Moerdijk! Golden Earring bestormde weer eens onze hitlijsten vanaf zaterdag 7 juli 1979 en de nieuwe single heette toen 'Weekend Love'. Een weekend was te kort voor onze tocht doorheen het zuiden van Frankrijk en daarom maakten wij er een veertiendaagse vakantie van want naast Nice bezochten we ook Cannes, Saint-Tropez en Monaco.
Natuurlijk gaat er niets boven de versie van The Animals en die song geschreven door Barry Mann en Cynthia Weil zal altijd wel gelinkt worden aan de oorlog in Vietnam. Maar op 7 juli 1979 kwam de cover van de Oostenrijkse zangeres Gilla (geboren als Gisela Wuchinger) onze hitparade binnengestormd. Producer Frank Farian, bekend van o.a. Boney M. en Eruption, nam 'We Gotta Get Outta This Place' onder handen.
En toen was het tijd voor een eendagsvlieg en tegelijk een oorwurm die zich na het beluisteren van 'Ring My Bell' van Anita Ward meteen in je hoofd nestelde voor de rest van de dag. ♫♫♫ Ding, dong, dingdong, tingelingeling ♫♫♫ ... Ook nieuw in de BRT Top 30 van zaterdag 7 juli 1979.
Maar de allerhoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 7 juli 1979 was deze stevig uit de kluiten gewassen rocksong van de Amerikaanse formatie Kiss die bestond uit een viertal rare snuiters met futuristische kledij aan en zodanig veel make-up dat ze onherkenbaar waren. 'I Was Made For Loving You' groeide uit tot een classic in het shockrock- en hardrockgenre en jaren later gingen enkele jongeren in mijn familie op deze single uit de bol op het trouwfeest van één van mijn nichten.
Onweerstaanbare bas van Bernard Edwards!
Soms werd de titel van de song iets anders gespeld...
Ik mocht die song niet te veel op één dag horen of ik kreeg er hoofdpijn van.
De 7de elpee van Donna Summer kreeg de titel 'Bad Girls' mee want zij begaf zich inderdaad op een ondeugend pad. Uit die langspeelplaat van april 1979 werden niet minder dan 6 singles getrokken. Maar ik kies vandaag voor de minder bekende track 'Lucky'.
In april 1979 werd de 6de langspeelplaat van de Zweedse popgroep ABBA op de markt gegooid. 'Voulez-Vous' heette die schijf en ook de Scandinaven kozen meer en meer voor de discosound. Mijn keuze viel vandaag op het nummer 'The King Has Lost His Crown', gezongen door de Noorse Frida.
Oorspronkelijk werd de LP 'The Poet And I' al uitgebracht in het jaar 1974, zonder succes evenwel. Door de hitsingle 'Music Box Dancer' uit het voorjaar van 1979 begon de langspeelplaat 'The Poet And I' van de pianist Frank Mills opeens te verkopen als zoete broodjes. Hieruit draai ik nu het gelijknamige titelnummer.
In het tweede kwartaal van 1979 was Ray Parker Jr. quasi onbekend in onze contreien. Hij verstopte zich namelijk in de groep Raydio en die bracht toen ongeveer de knappe elpee 'Rock On' uit en daaruit is 'You Can't Change That' zowat de bekendste song.
Van over de grote plas bereikten ons de opwindende klanken van Earth, Wind & Fire. Het was een geslaagde mengeling van soul, funk en disco. In juni 1979 werd de elpee 'I Am' op ons losgelaten en daarop stond de song 'I Can't Let Go'.
In juni 1979 was hartendame troef want 'Queen Of Hearts' stond op de formidabele elpee 'Repeat When Necessary' van Dave Edmunds, het gitaarwonder uit Wales. Onnodig te zeggen dat ik dit nummer meermaals draaide naast 'Girls Talk', ook aanwezig op die schijf. Juice Newton zou in 1981 scoren met haar versie van 'Queen Of Hearts' met bijna een identiek arrangement als dat van Edmunds.
En toen weerklonk het weemoedig gitaargeluid van Hank Marvin uit mijn radio. Het was op zaterdag 23 juni 1979 dat The Shadows met het prachtige 'Theme From "The Deer Hunter" (Cavatina)' de BRT Top 30 kwamen binnengeslopen. Het thema kwam uit die geweldige film van regisseur Michael Cimino met o.a. Robert De Niro, Christopher Walken en Meryl Streep. Het duurde niet lang of ik spoedde mij naar de platenwinkel om dat 45-toerenplaatje aan te kopen.
Een van de beste songs van Roxy Music volgens mij. Als Bryan Ferry begint te zingen met de woorden "Yesterday, well it seemed so cool..." voel ik zowaar kippenvel. Op dezelfde zaterdag 23 juni 1979 verscheen de tweede single uit de elpee 'Manifesto' in onze hitlijsten. Op de song 'Dance Away' was het vooral wegdromen geblazen...
Na het overweldigend succes van 'Born To Be Alive' kreeg Patrick Hernandez versterking van Hervé Tholance en zo gebeurde het dat zijn volgende single, 'Back To Boogie', ook terechtkwam tussen de 30 bestverkochte plaatjes van dat ogenblik. Op de kalender stond toen zaterdag 30 juni 1979 gedrukt.
In 1968 werden de belastingen te hoog voor Shirley Bassey zodat zij Groot-Brittannië voor enkele jaren verliet en op het Sanremo Festival met veel bijval het Italiaans lied 'La Vita' zong. In 1973 oogstte ze succes met 'This Is My Life' (de Engelstalige versie) tijdens haar optreden in de Royal Albert Hall (de plooien waren weer gladgestreken met de belastingsdienst) en zes jaar later scoorde ze nog eens met de discoversie. Ook een opmerkelijke nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 30 juni 1979.
Tijd voor een van mijn stokpaardjes: het one-hit wonder of de eendagsvlieg. Op 30 juni 1979 verscheen het duo Baba & Roody in onze hitparade met "rooie oortjes"-muziek op de tonen van de reggae. Met veel overtuiging en gekreun zong Roody "I like it, I like it..." en in haar opwinding zorgde zij -lang vóór Janet Jackson- voor de allereerste nipplegate in de geschiedenis. Zeer opmerkelijke nieuwkomer: 'Hacka Tacka Music'. In Nederland bleven ze steken op een 11de plaats in de Top 40.
Uit Nederland kwam de meidengroep Dolly Dots afgezakt naar ons land want zij kwamen ons iets vertellen over jongens. Op zaterdag 30 juni 1979 nestelden zij zich inderdaad in de BRT Top 30 als de op één na hoogste nieuwkomer met hun single 'Tell It All About Boys' ook soms weergegeven als '(Tell It All About) Boys'.
Na jarenlang een duo gevormd te hebben met zijn zus Katie probeerde Mac Kissoon het solo en dat lukte wonderwel met de single 'Lavender Blue' want dat was de allerhoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 30 juni 1979. En toen was het tijd om onze koffers te pakken voor onze vakantie richting Zuid-Frankrijk: Nice, Saint-Tropez en Monaco. En de weergoden waren van de partij!
In an achievement unlikely to ever be equalled, for the week of 4 April 1964 The Beatles occupied the top five positions of the Billboard Hot 100 chart. In all they had 12 places on the US chart.
The chart placings were as follows, with the respective record labels in brackets:
There were also two Beatles tribute records on the list: We Love You Beatles by The Carefrees at 42, and A Letter To The Beatles by The Four Preps at 85.
The following week two more Beatles singles entered the chart: There's A Place (at 74) and Love Me Do (81).
Het was toen dat ene Robert Zimmerman zei: "Met die kerels zullen we nog rekening moeten houden!"...
The Ed Sullivan Show vond plaats op 11 februari 1964. Meer dan 70 miljoen Amerikanen zaten voor de buis!
Later werd Bob Dylan een goede vriend van The Beatles.
Beatlemania ten top!
Bedankt, John-Paul-George en Ringo voor deze prachtige muzikale momenten!
Op zaterdag 16 juni 1979 brachten The Garnets, een popgroepje uit Beervelde, een ode aan een klassiek meester met hun single 'Chopin-Chopin'. Ze hulden zich in een waas van mysterie want verder weet ik er niets meer over en zelfs de videoclip is helemaal in het zwart gehuld... Ik heb niets anders dan deze instrumentale maxiversie gevonden op het internet.
Intussen was de derde single van de Village People binnengeraakt in onze BRT Top 30 van 16 juni 1979 en die heette 'Go West'. In de jaren '90 brachten de Pet Shop Boys er een cover van uit en zelfs onze Rode Duivels toen ze gekwalificeerd waren voor de Wereldbeker Voetbal in de Verenigde Staten. Maar die versie was huilen met de pet op...
Als een wervelwind kwam het Electric Light Orchestra onze hitlijsten binnengevlogen met de single 'Shine A Little Love'. Alweer een nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 16 juni 1979. Het was tevens de eerste van vijf songs die als single uit de elpee 'Discovery' zouden worden uitgebracht.
Ondertussen had de excentrieke Lene Lovich een opvolger klaar voor 'Lucky Number' en dat werd 'Say When', een single die zich op zaterdag 16 juni 1979 nestelde tussen de 30 bestverkochte plaatjes van dat ogenblik. Haar echte naam is Lili-Marlene Premilovich en de Amerikaanse artieste is naast zangeres ook saxofoniste. Haar vader was een Serviër en haar moeder een Engelse. Op haar 13de verhuisde ze van Detroit (VS) naar Kingston-upon-Hull, de Britse havenstad.
Maar de hoogste nieuwkomer in de hitparade van 16 juni 1979 en tevens de single waarop Chantal en ik regelmatig enkele danspasjes plaatsten op één tegel was de soulballad 'Reunited' van het duo Peaches & Herb. Die dag noteerden we ook een nieuwe nummer één want Cheap Trick moest toen baan ruimen voor een andere slow van formaat, namelijk Art Garfunkel en zijn lied uit de tekenfilm 'Watership Down', jeweetwel met die lieve konijntjes: 'Bright Eyes'.