************Populaire muziek van de vorige eeuw tot nu************
09-04-2014
Hits 14 en 21 juli 1979
Hits op 14 en 21 juli 1979
Na haar discoversie van 'Knock On Wood' bracht Amii Stewart haar cover uit van 'Light My Fire', die rockclassic van The Doors. Het plaatje verscheen voor het eerst in de BRT Top 30 van zaterdag 14 juli 1979, zonder al te veel brokken te maken. En nu maar hopen dat een massa jongeren hierdoor de discografie van Ray Manzarek, Robby Krieger, Jim Morrison en John Densmore ontdekken. Al las ik ergens op YouTube dat deze prachtige song werd geschreven door José Feliciano (sic) *zucht*...
'He's Got The Whole World In Our Hands' is een negro-spritual traditional uit 1927. De lokale popgroep Paper Lace en de supporters van voetbalclub Nottingham Forest brachten hun versie uit in februari 1978, met enkele aanpassingen in de tekst en ze noemden de song toepasselijk 'We Got The Whole World In Our Hands'. Op zaterdag 14 juli 1979 kwam deze single voor het eerst binnen in onze hitlijsten. Nottingham Forest zou de beker van Europacup I tweemaal winnen: in 1978/1979 tegen Malmö FF en in 1979/1980 tegen Hamburger SV. Diezelfde dag noteerden we een nieuwe nummer 1: Peaches & Herb met 'Reunited'.
De hucklebuck kende ik nog uit 1968 toen die dans een ware rage ontketende in ons land. D.J. Rudy (schuilnaam van Rudy Van Herck) nam een nieuwe versie op onder de naam 'The New Hucklebuck' en scoorde daarmee zowaar vanaf 21 juli 1979 een hit. Plots werd de versie van The Royal Showband Waterford weer op de radio gedraaid terwijl ik die van Chubby Checker thuis nog eens op de draaitafel legde...
De Amerikaanse singer/songwriter Randy VanWarmer (pseudoniem voor Randall Van Wormer) schreef de mooie ballade 'Just When I Needed You Most' en de song belandde oorspronkelijk op de b-kant van zijn single 'Gotta Get Out of Here'. Maar in West-Europa was het een dikke hit en vanaf 21 juli 1979 scoorde hij in onze BRT Top 30. Helaas bleef het bij deze ene song zodat hij alweer werd geboekstaafd als eendagsvlieg...
In de zomer van 1979 werd nog niet op het internet gesurft maar op het water en met behulp van heel veel wind belandden onze Noorderburen The Surfers alweer in onze hitparade met een doorslag van hun eerste hit uit 1978 'Windsurfing' en die single heette toepasselijk 'Windsurfing Time Again'. Vanaf zaterdag 21 juli 1979, dag van onze nationale feestdag, stond dat plaatje in de BRT Top 30. Veel is er niet te zien op de videoclip. Waarschijnlijk verstopte de zon zich toen achter een grote, zwarte donderwolk...
De voetbalploeg won slechts éénmaal de Engelse beker en tweemaal de Europese cup!
Ik vermoed dat dit plaatje hevig geplugd werd door de piratenzenders.
♫♫♫ "Happy days are here again"♫♫♫... Op 7 juli 1979 weerklonk deze kreet van de groep Chic op menige radiozender en zelfs tot in het zuiden van Frankrijk waar wij onze jaarlijkse vakantie toen doorbrachten onder de hevig schijnende zon. Nieuw in de BRT Top 30 en de riff van 'Good Times' zou iets later gebruikt worden door rappers/hiphoppers, maar dat verhaal vertel ik later nog wel.
Opperbeste rock van boven de Moerdijk! Golden Earring bestormde weer eens onze hitlijsten vanaf zaterdag 7 juli 1979 en de nieuwe single heette toen 'Weekend Love'. Een weekend was te kort voor onze tocht doorheen het zuiden van Frankrijk en daarom maakten wij er een veertiendaagse vakantie van want naast Nice bezochten we ook Cannes, Saint-Tropez en Monaco.
Natuurlijk gaat er niets boven de versie van The Animals en die song geschreven door Barry Mann en Cynthia Weil zal altijd wel gelinkt worden aan de oorlog in Vietnam. Maar op 7 juli 1979 kwam de cover van de Oostenrijkse zangeres Gilla (geboren als Gisela Wuchinger) onze hitparade binnengestormd. Producer Frank Farian, bekend van o.a. Boney M. en Eruption, nam 'We Gotta Get Outta This Place' onder handen.
En toen was het tijd voor een eendagsvlieg en tegelijk een oorwurm die zich na het beluisteren van 'Ring My Bell' van Anita Ward meteen in je hoofd nestelde voor de rest van de dag. ♫♫♫ Ding, dong, dingdong, tingelingeling ♫♫♫ ... Ook nieuw in de BRT Top 30 van zaterdag 7 juli 1979.
Maar de allerhoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 7 juli 1979 was deze stevig uit de kluiten gewassen rocksong van de Amerikaanse formatie Kiss die bestond uit een viertal rare snuiters met futuristische kledij aan en zodanig veel make-up dat ze onherkenbaar waren. 'I Was Made For Loving You' groeide uit tot een classic in het shockrock- en hardrockgenre en jaren later gingen enkele jongeren in mijn familie op deze single uit de bol op het trouwfeest van één van mijn nichten.
Onweerstaanbare bas van Bernard Edwards!
Soms werd de titel van de song iets anders gespeld...
Ik mocht die song niet te veel op één dag horen of ik kreeg er hoofdpijn van.
De 7de elpee van Donna Summer kreeg de titel 'Bad Girls' mee want zij begaf zich inderdaad op een ondeugend pad. Uit die langspeelplaat van april 1979 werden niet minder dan 6 singles getrokken. Maar ik kies vandaag voor de minder bekende track 'Lucky'.
In april 1979 werd de 6de langspeelplaat van de Zweedse popgroep ABBA op de markt gegooid. 'Voulez-Vous' heette die schijf en ook de Scandinaven kozen meer en meer voor de discosound. Mijn keuze viel vandaag op het nummer 'The King Has Lost His Crown', gezongen door de Noorse Frida.
Oorspronkelijk werd de LP 'The Poet And I' al uitgebracht in het jaar 1974, zonder succes evenwel. Door de hitsingle 'Music Box Dancer' uit het voorjaar van 1979 begon de langspeelplaat 'The Poet And I' van de pianist Frank Mills opeens te verkopen als zoete broodjes. Hieruit draai ik nu het gelijknamige titelnummer.
In het tweede kwartaal van 1979 was Ray Parker Jr. quasi onbekend in onze contreien. Hij verstopte zich namelijk in de groep Raydio en die bracht toen ongeveer de knappe elpee 'Rock On' uit en daaruit is 'You Can't Change That' zowat de bekendste song.
Van over de grote plas bereikten ons de opwindende klanken van Earth, Wind & Fire. Het was een geslaagde mengeling van soul, funk en disco. In juni 1979 werd de elpee 'I Am' op ons losgelaten en daarop stond de song 'I Can't Let Go'.
In juni 1979 was hartendame troef want 'Queen Of Hearts' stond op de formidabele elpee 'Repeat When Necessary' van Dave Edmunds, het gitaarwonder uit Wales. Onnodig te zeggen dat ik dit nummer meermaals draaide naast 'Girls Talk', ook aanwezig op die schijf. Juice Newton zou in 1981 scoren met haar versie van 'Queen Of Hearts' met bijna een identiek arrangement als dat van Edmunds.
En toen weerklonk het weemoedig gitaargeluid van Hank Marvin uit mijn radio. Het was op zaterdag 23 juni 1979 dat The Shadows met het prachtige 'Theme From "The Deer Hunter" (Cavatina)' de BRT Top 30 kwamen binnengeslopen. Het thema kwam uit die geweldige film van regisseur Michael Cimino met o.a. Robert De Niro, Christopher Walken en Meryl Streep. Het duurde niet lang of ik spoedde mij naar de platenwinkel om dat 45-toerenplaatje aan te kopen.
Een van de beste songs van Roxy Music volgens mij. Als Bryan Ferry begint te zingen met de woorden "Yesterday, well it seemed so cool..." voel ik zowaar kippenvel. Op dezelfde zaterdag 23 juni 1979 verscheen de tweede single uit de elpee 'Manifesto' in onze hitlijsten. Op de song 'Dance Away' was het vooral wegdromen geblazen...
Na het overweldigend succes van 'Born To Be Alive' kreeg Patrick Hernandez versterking van Hervé Tholance en zo gebeurde het dat zijn volgende single, 'Back To Boogie', ook terechtkwam tussen de 30 bestverkochte plaatjes van dat ogenblik. Op de kalender stond toen zaterdag 30 juni 1979 gedrukt.
In 1968 werden de belastingen te hoog voor Shirley Bassey zodat zij Groot-Brittannië voor enkele jaren verliet en op het Sanremo Festival met veel bijval het Italiaans lied 'La Vita' zong. In 1973 oogstte ze succes met 'This Is My Life' (de Engelstalige versie) tijdens haar optreden in de Royal Albert Hall (de plooien waren weer gladgestreken met de belastingsdienst) en zes jaar later scoorde ze nog eens met de discoversie. Ook een opmerkelijke nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 30 juni 1979.
Tijd voor een van mijn stokpaardjes: het one-hit wonder of de eendagsvlieg. Op 30 juni 1979 verscheen het duo Baba & Roody in onze hitparade met "rooie oortjes"-muziek op de tonen van de reggae. Met veel overtuiging en gekreun zong Roody "I like it, I like it..." en in haar opwinding zorgde zij -lang vóór Janet Jackson- voor de allereerste nipplegate in de geschiedenis. Zeer opmerkelijke nieuwkomer: 'Hacka Tacka Music'. In Nederland bleven ze steken op een 11de plaats in de Top 40.
Uit Nederland kwam de meidengroep Dolly Dots afgezakt naar ons land want zij kwamen ons iets vertellen over jongens. Op zaterdag 30 juni 1979 nestelden zij zich inderdaad in de BRT Top 30 als de op één na hoogste nieuwkomer met hun single 'Tell It All About Boys' ook soms weergegeven als '(Tell It All About) Boys'.
Na jarenlang een duo gevormd te hebben met zijn zus Katie probeerde Mac Kissoon het solo en dat lukte wonderwel met de single 'Lavender Blue' want dat was de allerhoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 30 juni 1979. En toen was het tijd om onze koffers te pakken voor onze vakantie richting Zuid-Frankrijk: Nice, Saint-Tropez en Monaco. En de weergoden waren van de partij!
In an achievement unlikely to ever be equalled, for the week of 4 April 1964 The Beatles occupied the top five positions of the Billboard Hot 100 chart. In all they had 12 places on the US chart.
The chart placings were as follows, with the respective record labels in brackets:
There were also two Beatles tribute records on the list: We Love You Beatles by The Carefrees at 42, and A Letter To The Beatles by The Four Preps at 85.
The following week two more Beatles singles entered the chart: There's A Place (at 74) and Love Me Do (81).
Het was toen dat ene Robert Zimmerman zei: "Met die kerels zullen we nog rekening moeten houden!"...
The Ed Sullivan Show vond plaats op 11 februari 1964. Meer dan 70 miljoen Amerikanen zaten voor de buis!
Later werd Bob Dylan een goede vriend van The Beatles.
Beatlemania ten top!
Bedankt, John-Paul-George en Ringo voor deze prachtige muzikale momenten!
Op zaterdag 16 juni 1979 brachten The Garnets, een popgroepje uit Beervelde, een ode aan een klassiek meester met hun single 'Chopin-Chopin'. Ze hulden zich in een waas van mysterie want verder weet ik er niets meer over en zelfs de videoclip is helemaal in het zwart gehuld... Ik heb niets anders dan deze instrumentale maxiversie gevonden op het internet.
Intussen was de derde single van de Village People binnengeraakt in onze BRT Top 30 van 16 juni 1979 en die heette 'Go West'. In de jaren '90 brachten de Pet Shop Boys er een cover van uit en zelfs onze Rode Duivels toen ze gekwalificeerd waren voor de Wereldbeker Voetbal in de Verenigde Staten. Maar die versie was huilen met de pet op...
Als een wervelwind kwam het Electric Light Orchestra onze hitlijsten binnengevlogen met de single 'Shine A Little Love'. Alweer een nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 16 juni 1979. Het was tevens de eerste van vijf songs die als single uit de elpee 'Discovery' zouden worden uitgebracht.
Ondertussen had de excentrieke Lene Lovich een opvolger klaar voor 'Lucky Number' en dat werd 'Say When', een single die zich op zaterdag 16 juni 1979 nestelde tussen de 30 bestverkochte plaatjes van dat ogenblik. Haar echte naam is Lili-Marlene Premilovich en de Amerikaanse artieste is naast zangeres ook saxofoniste. Haar vader was een Serviër en haar moeder een Engelse. Op haar 13de verhuisde ze van Detroit (VS) naar Kingston-upon-Hull, de Britse havenstad.
Maar de hoogste nieuwkomer in de hitparade van 16 juni 1979 en tevens de single waarop Chantal en ik regelmatig enkele danspasjes plaatsten op één tegel was de soulballad 'Reunited' van het duo Peaches & Herb. Die dag noteerden we ook een nieuwe nummer één want Cheap Trick moest toen baan ruimen voor een andere slow van formaat, namelijk Art Garfunkel en zijn lied uit de tekenfilm 'Watership Down', jeweetwel met die lieve konijntjes: 'Bright Eyes'.
In de tijd van de Regie voor Telefonie en Telegrafie was het aangeraden om niet te lang aan de lijn te blijven want de rekening zou wel eens hoog kunnen oplopen! Debbie Harry trok zich daar niets van aan want zij telefoneerde vanuit een openbare cel om haar lief nog eens te kunnen spreken. Het relaas daarvan hoorde ik tijdens de BRT Top 30 van zaterdag 9 juni 1979. 'Hanging On The Telephone' van Blondie was de eerste nieuwkomer in die hitlijst.
Op 9 juni 1979 werden alle twijfels onder tafel geveegd want de vier zangeressen van de discoformatie Sister Sledge gaven toe dat ze èchte zussen waren. 'We Are Family' was een leuke nieuwkomer in onze hitparade van Kim Sledge (21 augustus 1957), Debbie Sledge (9 juli 1954), Joni Sledge (13 september 1956) en Kathy Sledge (6 januari 1959).
Het was dansen geblazen op zaterdag 9 juni 1979 want Earth, Wind & Fire had een pact gesloten met The Emotions om 'Boogie Wonderland' in de hitlijsten te krijgen. En dat lukte wonderwel!
En toen kwam deze mooie ode van Louis Neefs binnen in onze BRT Top 30 van zaterdag 9 juni 1979. Het was geen lofzang aan mijn schoonzus maar aan de Nederlandse zangeres/presentatrice Martine Bijl. Zij was in die dagen alomtegenwoordig in de media boven de Moerdijk en sommige kwatongen beweerden zelfs dat onze zanger uit Gierle, die daar ook regelmatig werkte en optrad, een geheime affaire met haar had. Niets is echter minder waar. Het lied 'Martine' werd veel gedraaid op onze radiozenders en is nog steeds erg populair.
De hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van 9 juni 1979 was ook een Belgische productie maar ditmaal in het Engels gezongen. Ruth McKenny scoorde toen met 'I'm So Hot And I Need You' en dat was niet verwonderlijk want één plaatsje hoger stond Donna Summer met 'Hot Stuff'. Die zaterdag werd onze hitlijst opnieuw flink door elkaar geschud want Cheap Trick moest zijn eerste plaats met 'I Want You To Want Me (live at Budokan)' afstaan aan ABBA dankzij de nieuwste single van het viertal 'Does Your Mother Know'.
Op zaterdag 2 juni 1979 bleek de Amerikaanse zanger uit Florida, Jimmy Bo Horne, een fervente aanhanger te zijn van "billenkoek" want hij zong de hele tijd op zijn 45-toerenplaatje over 'Spank'. De single kwam toen nieuw binnen in de BRT Top 30 en in geen tijd groeide de song uit tot een classic van het discogenre. Ook meermaals gesampled in de jaren '90.
Het duo Cashmere was mij op 2 juni 1979 onbekend maar de single 'Love's What I Want' sloeg in als een bom. Het was toen inderdaad een opmerkelijke nieuwkomer in de BRT Top 30. Helaas vernam ik later niets meer over deze studiogroep die bestond uit de Nederlandse artiesten Jody Pijper en Peter Hollestelle (broer van Conny Vandenbos). Later probeerden ze het nog eens als 'Peter and Jody' maar in 1982 was hun samenwerking definitief voorbij. In 1991 zou Jody Pijper nog een duet zingen met Will Tura. Toch een leuke eendagsvlieg!
De Amerikaanse discozangeres Amii Stewart pakte de soulclassic 'Knock On Wood' aan en met succes! Ik weet nog precies wanneer ik die versie voor het eerst hoorde. Ik liep toen rond te kuieren op de Brusselse Zuidmarkt tussen allerhande exotische producten toen de stem van deze extravagante zangeres uit de luidsprekers schalde. En op zaterdag 2 juni 1979 bestormde Amii Stewart onze hitlijsten met haar discoversie.
En dat brengt mij naadloos bij David Bowie want ook de extravagante singer/songwriter had ooit een versie van 'Knock On Wood' opgenomen, die formidabele compositie van Eddie Floyd en Steve Cropper uit 1966. Op 2 juni 1979 zong de Brit op zijn nieuwste single over 'Boys Keep Swinging' en hij wist zich wonderwel te handhaven tussen al dat discogeweld.
Uit Nederland kwamen heel andere geluiden want George Baker wist zich te plaatsen tussen de dertig bestverkochte singles van die zaterdag 2 juni 1979 met pretentieloze popmuziek. De op één na hoogste nieuwkomer in onze hitparade was toen 'Sing For The Day'. Zijn "Selection" had hij al een tijdje vervangen door drie achtergrondzangeressen.
In het kielzog van George Baker kwamen drie Nederlandse meiden op 2 juni 1979 mee en onder de naam Babe scoorden zij voor het eerst een hit in onze contreien met 'Please Me, Please Do'. Producer Peter Koelewijn stond aan de wieg van het trio dat in hetzelfde vakje mag ondergebracht worden als de meidengroep Luv'.
Blijkbaar had de man sado-masochistische trekjes...
Hieronder een foto van Jody Pijper in 1982.
Moeilijk te geloven maar hierboven en hieronder een foto van Bowie met vrouwenkleren aan.
Nog iets hoger dan Donna Summer kwamen de drie meiden van The Ritchie Family al kreunend en steunend de BRT Top 30 van zaterdag 26 mei 1979 binnengedanst met hun nieuwste single 'I Feel Disco Good'. Onnodig te zeggen dat de discotheken toentertijd gouden zaken deden.
Nog iets hoger dan The Ritchie Family kwamen The Hunters al jagend de BRT Top 30 van zaterdag 26 mei 1979 binnengestormd op zoek naar 'Jungle Man'. Spoorden ze Tarzan op of was het Tarzoon of George of the Jungle? Geen idee want dit plaatje herinner ik me niet meer. Het was een Belgische productie van Raymond Felix. Zeer repetitief en absoluut niet mijn ding...
De op één na hoogste nieuwkomer in de hitparade van 26 mei 1979 was de titelsong uit een tekenfilm met veel konijntjes die 'Watership Down' heet. Art Garfunkel zong het zeemzoeterige 'Bright Eyes' recht naar de top van de meeste hitlijsten maar de film heb ik nooit gezien. Je kon wel zalig slowen op dit singletje. De song werd geschreven door Mike Batt.
Op de b-kant van het singletje van Art Garfunkel stond het instrumentale 'Kehaar's Theme' van Angela Morley uit de soundtrack van 'Watership Down', die tekenfilm met de konijntjes. Uit de BRT Top 30 van zaterdag 26 mei 1979.
Maar de allerhoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 26 mei 1979 was deze zeer leuke single van ene Robin Scott, een Londense new-waveartiest, die onder het pseudoniem M de single 'Pop Muzik' (spreek uit: Pop musique) recht naar de top van de meeste hitparades ter wereld zong. ♫♫♫ Shoobie doobie do wop ♫♫♫... En nee, de plaat blijft niet hangen op het einde! Die dag werd 'I Want You To Want Me' (de liveversie uit Budokan) van Cheap Trick de nieuwe nummer 1 in de BRT Top 30.
Dr. Hook vertoonde zich in de BRT Top 30 van zaterdag 19 mei 1979 met een mooie ode aan de vrouw die hij toen liefhad. 'When You're In Love With A Beautiful Woman' heette die nieuwe single en die was weer goed op weg om een grote hit te worden.
De song 'Love You Inside Out' stond al op de elpee 'Spirits Having Flown' van de Bee Gees en het was al de tweede single, na 'Tragedy', die ook onze hitparade bereikte, namelijk op zaterdag 19 mei 1979. Het was meteen de hoogste nieuwkomer die dag en de falsettostem van Barry Gibb klonk nooit zó hoog...
Een week later kwam er rock-'n-roll uit Nederland binnengewaaid in onze hitlijsten. Herman Brood & His Wild Romance hadden weer een nieuwe single uitgebracht die 'Never Be Clever' gedoopt werd en die één van de zeven nieuwkomers was uit de BRT Top 30 van zaterdag 26 mei 1979.
Deze discoversie van 'Diamonds Are A Girl's Best Friend' gezongen door Bertice Reading kwam ook op zaterdag 26 mei 1979 terecht in de BRT Top 30. Het nummer kende ik nog in de versie van Marilyn Monroe uit de film 'Gentlemen Prefer Blondes' (1953). Madonna baseerde trouwens haar videoclip van 'Material Girl' (1985) op de scène in die film. Het nummer werd ook gecoverd door Nicole Kidman in de film 'Moulin Rouge!' uit 2001. Geef mij toch maar de versie van Marilyn Monroe.
Dan vond ik de discosound van Donna Summer oneindig veel leuker! De "Queen of Disco" liet zich van haar ondeugende kant zien en bracht een navenante elpee uit die ze 'Bad Girls' noemde en daaruit kwam de single 'Hot Stuff'. De song had ook rockinvloeden, niet in het minst door een fraaie gitaarsolo van ex-Doobie Brothers en Steely Dan gitarist Jeff "Skunk" Baxter. De componisten waren Pete Bellotte, Harold Faltermeyer en Keith Forsey. Zeer dansbare nieuwkomer uit de hitparade van 26 mei 1979.
Omdat 'Chiquitita' op de terugweg was werd de volgende single van ABBA op de fans losgelaten. 'Does Your Mother Know' had een steviger geluid, stond ook op de elpee 'Voulez-Vous' en werd voor het eerst in de BRT Top 30 van zaterdag 12 mei 1979 genoteerd. Opmerkelijk is dat Björn Ulvaeus leadzanger was op deze song en niet Agnetha of Frida.
Hetzelfde gold voor 'The Robot' van Teach-In want toen die single minder succes had werd de opvolger uitgebracht en dat was verrassend genoeg een ode aan de organisatie 'Greenpeace'. Er bestond ook een Nederlandstalige versie van de single maar het was de Engelstalige die in onze hitlijsten terechtkwam, vanaf zaterdag 12 mei 1979.
En er kwamen toen nog meer singles uit Nederland in onze hitlijsten terecht. De formatie BZN maakte zijn entree in de BRT Top 30 met de single 'Oh Me Oh My' op zaterdag 12 mei 1979.
Op 12 mei 1979 kwam 'The Logical Song' van de Britse rockgroep Supertramp de BRT Top 30 binnengeslopen. Roger Hodgson schreef het lied toen hij nog tiener was en hij gaat over het verloren gaan van de onschuld van kinderen bij het opgroeien. De song kwam uit de langspeelplaat 'Breakfast In America'. John Helliwell is de formidabele saxofoonspeler en ik zag hem, tot mijn grote verbazing, verleden jaar optreden toen hij deel uitmaakte van een Nederlandse jazzband (zie mijn fotoalbum "Live Acts 2013-2014").
(Zie link onderaan dit artikel: daar staat de videoclip.)
Het was lang geleden dat een liveplaat nog gescoord had in onze hitlijsten. Op zaterdag 12 mei 1979 was het weer zover want een single die in 1977 flopte scoorde nu wereldwijd dankzij een optreden in Budokan. De Japanse meiden gilden zich de longen uit het lijf op 'I Want You To Want Me' en de naam van de groep Cheap Trick werd meteen een begrip in de muziekwereld.
Hier is de studioversie die inderdaad minder enthousiast is:
Die dag noteerden we een nieuwe nummer 1 in de BRT Top 30: de Village People ('In The Navy') moesten hun plaats afstaan aan Boney M. met 'Hooray! Hooray! It's A Holi-Holiday'.
Ook Ann Christy was fan van ABBA.
Het schip Rainbow Warrior werd jaren later gekelderd door de Franse inlichtingendiensten!
John Helliwell was de fantastische saxofonist. Ik zag hem in 2013 optreden in Blankenberge toen hij deel uitmaakte van de Nederlandse jazzband E. Derix Quartet.
Na het optreden had ik met hem een leuke babbel en kreeg ik zelfs een autogram.
Op zaterdag 5 mei 1979 werden we door onze sympathieke Noorderbuur Herman van Veen aangemaand om aan de zijkant te gaan staan. Als een locomotief raasde hij met zijn leuke single 'Opzij' doorheen de BRT Top 30 enkel begeleid door de piano en de dwarsfluit. Wat een spraakwaterval is die man! Moeilijker bij te houden dan pakweg de Fyra...
Zet je cowboyhoed maar op en trek je stoute laarzen maar aan want hier is de 'Saloon Dance', een leuke instrumental van The Spoetniks. Begeleid door de fiddle en vele kreetjes stormde dit plaatje onze hitparade van 5 mei 1979 binnen. Als mijn bronnen correct zijn was deze band afkomstig uit Heist-op-den-Berg of omstreken.
'Happiness' was de tweede single die uit de elpee 'Energy' van de Pointer Sisters werd gehaald en hij schoot onze hitlijsten binnen op zaterdag 5 mei 1979. Het plaatje wordt nu nog regelmatig op de radio gedraaid. Met de onvolprezen Jeff Porcaro op drums en Waddy Wachtel op gitaar. Compositie van Allen Toussaint!
De auteursversie met ook Jeff Porcaro op drums:
En toen werd een geslaagde parodie op 'In The Navy' van de Village People gebracht door de Antwerpse Strangers in de BRT Top 30 gesignaleerd. De veelgehoorde kreet was toen inderdaad 'Bij de rijkswacht'! Nieuw in onze hitparade op zaterdag 5 mei 1979.
Maar de allerhoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van 5 mei 1979 was deze 'Goodnight Tonight' van de groep Wings. De band van Paul McCartney was aan het uiteenvallen want er bleven slechts drie leden meer over: de ex-Beatle met zijn vrouw Linda en Denny Laine. In 1980 zou McCartney terug solo gaan zoals hij dat in 1970 ook al gedaan had...
Hevig geplugd door Radio Atlantis:
Het viertal was nu herleid tot een trio want Bonnie Pointer was solo gegaan.
Geslaagde parodie op 'In The Navy' van de Village People.
Spaanstalige single:
Op deze song kreeg Macca nog hulp van een gitarist en een percussionist maar zij maakten niet officieel deel uit van het trio Wings.
In de hitparade van zaterdag 21 april 1979 stonden twee nieuwkomers die recht uit het Eurovisiesongfestival kwamen. De eerste was de inzending van West-Duitsland en de bonte groep werd genoemd naar de song en niet andersom. Ralph Siegel die het nummer schreef is een buitenbeentje in het ESF: in de periode 1974-2014 schreef hij niet minder dan 21 liedjes voor verschillende landen (Duitsland, Luxemburg, Zwitserland, Montenegro en San Marino) en in 1982 behaalde zijn inzending zelfs de eerste plaats. Dschingis Khan met 'Dschingis Khan' mocht toen in de zaal alleszins op veel bijval rekenen.
In dezelfde BRT Top 30 van 21 april 1979 kwamen Bob Marley en zijn Wailers postvatten met een oude compositie van de Jamaicaanse muzikant die ik nog kende in de versie van Johnny Nash uit 1973. 'Stir It Up' stond al op de elpee 'Catch A Fire' uit 1973 maar als single behaalde de song nu pas onze hitlijsten. Marley schreef de song speciaal voor zijn vrouw Rita in 1967 en hier hoor je duidelijk dat rocksteady geleidelijk aan overgaat in reggae.
De tweede inzending van het Eurovisiesongfestival was tevens de hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 21 april 1979. Milk And Honey heette de groep met daarin de knappe zangeres Gali Atari en zij behaalden voor Israel de tweede opeenvolgende overwinning. Het zegevierende lied heette niet toevallig 'Hallelujah'. Alsof dat nog niet genoeg was kregen we een nieuwe nummer één in onze hitparade en dat waren die stereotiepen uit de Amerikaanse samenleving Village People met 'In The Navy'. Patrick Hernandez hield het dus niet lang uit op het hoogste schavotje.
Een week later duidde mijn kalender zaterdag 28 april 1979 aan en toen kwam de Spaanse inzending voor het Eurovisiesongfestival eveneens de BRT Top 30 binnengewaaid. Betty Missiego behaalde met 'Su canción' een eervolle tweede plaats op het ESF met behulp van het schattig kinderkoortje.
Maar de hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van 28 april 1979 was de Nederlandse meidengroep Luv' met een "ode aan die beruchte Italiaanse hartenbreker" 'Casanova'. Hiermee sluit ik meteen de maand april 1979 af en vanaf morgen is er weer plaats voor hitmuziek uit de maand mei 1979. Het spreekwoord luidt "In mei leggen alle vogels een ei" en dat klopt want er waren toen veel nieuwkomers in onze hitparade. Goedemorgen, Jose Hoebee (de blonde van de drie)!
Ralph Siegel is een buitenbeentje in het ESF en tevens kampioen van de ingezonden composities.
Gali Atari was de knappe zangeres van de groep.
Bovenstaand hoesje deed mij denken aan dat van Shirley Bassey's single 'Never, Never, Never (Grande, Grande, Grande)'.
Alweer een hit voor componist/producer Hans van Hemert!
Op zaterdag 14 april 1979 rolden de spierballen onze BRT Top 30 binnen dankzij de Britse discoformatie uit Liverpool genaamd Real Thing. De single 'Can You Feel The Force?' uit 1978 werd inderdaad veel gedraaid in de toenmalige discotheken. "May the force be with you"...
De Amerikaanse zangeres Gloria Gaynor was ook zo'n sterke vrouw, een echte overleefster. Haar single 'I Will Survive' was al een dikke hit geweest in de Verenigde Staten in het jaar 1978 en op 24 april 1979 kwam zij als de tweede hoogste nieuwkomer binnen in onze hitparade. Onnodig te zeggen dat ook dit plaatje op onze radio's en in de danstenten werd grijsgedraaid.
Hoera, driewerf hoera, moet Frank Farian toen gedacht hebben want de hoogste nieuwkomer in onze hitlijsten van zaterdag 14 april 1979 was de nieuwste single van de discoformatie Boney M. Hun plaatje 'Hooray! Hooray! Its A Holi-Holiday' nestelde zich meteen heel hoog en die dag noteerden we zelfs een nieuwe nummer één: Patrick Hernandez verdrong de Pointer Sisters ('Fire') van die plaats met zijn 'Born To Be Alive'.
Een week later, met name op zaterdag 21 april 1979, kwam Will Tura nog eens piepen in de BRT Top 30. Peter Koelewijn producete en schreef het nummer 'Sil en de baby'. Geen audiofragment gevonden op het internet, vandaar alleen dit hoesje.
Alweer een nieuwkomer in de BRT Top 30 van 21 april 1979 die we onder de noemer "discomuziek" kunnen plaatsen: 'Fashion Pack (Studio 54)' geschreven door producer Anthony Monn samen met zijn beschermelinge Amanda Lear was toen ook een nieuwkomer in onze hitparade. De single vertelde het verhaal over Studio 54 waar toen Andy Warhol, Margaux Hemingway, Liza Minnelli of Bianca Jagger regelmatig over de dansvloer kwamen. De mysterieuze zangeres heeft het ook over Vogue, Interview en Ritz magazines naast trendy adressen als Maxim's en Chez Régine. De lyrics gaan ook over Yves Saint Laurent, "travolting" en haute couture. ♫♫♫ Who is in, who is out; tell me, tell me, baby! ♫♫♫...
Hierboven de originele hoes en hieronder een alternatieve.
Op zaterdag 14 april 1979 kregen we via de BRT Top 30 een dringende oproep van de Zuid-Afrikaanse meidengroep Clout (met het mooie logo). 'Save Me' heette die nieuwe single en op het hoesje zie ik nu dat ze versterking hadden gekregen van twee mannelijke muzikanten. Leuke popsong geschreven door Guy Fletcher en Doug Flett en oorspronkelijk uitgebracht door de Ierse zangeres Clodagh Rodgers in 1977, zonder succes evenwel.
Er gebeurde iets eigenaardigs op 14 april 1979 want toen kwam Charles Dumolin binnen in de BRT Top 30 met zijn compositie 'Hey Nana' die hij inzond voor Eurosong. Micha Marah werd aangeduid om ons land te vertegenwoordigen op het Eurovisiesongfestival, behaalde een 18de plaats met slechts 5 puntjes en wou het liedje daarna nooit meer zingen. Ze bracht het zelfs niet uit op single. Maar Dumolin bracht zijn auteursversie wèl uit. Geen audiofragment gevonden, dus enkel het hoesje. De letter "d" van "winnend" is blijven hangen in de drukpers.
Hier is Micha Marah o.l.v. die goede oude Francis Bay:
Vier jonge kerels uit Engeland bestormden de hitparades met hun single 'Some Girls' en dus ook onze BRT Top 30 vanaf zaterdag 14 april 1979. De sound herinnerde ietwat aan de gloriedagen van Mud en Rubettes. Het nummer werd natuurlijk geschreven door Chinn & Chapman. Oorspronkelijk was de song bedoeld voor de Amerikaanse groep Blondie maar het componisten- en producersduo gaf hem uiteindelijk dan toch aan de groep Racey.
Bij het horen van de eerste noten van 'He's The Greatest Dancer' had ik op zaterdag 14 april 1979 een "déjà entendu"-gevoel. Het nummer was namelijk geschreven door Nile Rodgers en Bernard Edwards van de discoformatie Chic. In 1998 werd de song door Will Smith gesampled voor zijn hit 'Gettin' Jiggy Wit It'. Maar in 1979 was het bij ons een grote hit voor Sister Sledge.
Na zijn overweldigend succes met 'Oxygène' bracht Jean Michel Jarre de langspeelplaat 'Equinoxe' uit, een natuurverschijnsel dat wij kennen als de zonnewende. Dat is het moment waarop de zon loodrecht boven de evenaar staat en waarop dag en nacht overal ter wereld ongeveer even lang duren, behalve op de noord- en de zuidpool. De eerste single uit die vinylplaat heette 'Equinoxe Part 5' en hij was een nieuwkomer in onze hitparade van zaterdag 14 april 1979.
Hierboven zijn de meiden nog met z'n vijven maar hieronder krijgen vier meiden hulp van twee kerels.
De tweede van links had van plaats moeten wisselen met de tweede van rechts want nu is de letter "s" van "girls" onleesbaar.
A-kant: 'Equinoxe Part 5' en B-kant 'Equinoxe Part 1'.
Emly Starr vormde samen met haar twee achtergrondzangeressen annex danseressen de discoformatie 'Emly Starr Explosion' en onder die noemer kwam het plaatje 'Santiago Lover' binnengestoven in de BRT Top 30 van zaterdag 7 april 1979. Een Belgische formatie die "big was in Japan"!
Zoals enkele dagen geleden al gemeld won ik bij een prijsvraag van de BRT-radio Omroep Brabant een vinylplaat op 33 toeren waarop slechts twee nummers stonden: 'Contact' van Edwin Starr op de A-kant en Gene Chandler op de B-kant met het zeer dansbare 'Get Down'. Deze laatste song kwam onze hitparade binnen op 7 april 1979. Met dank aan mijn geheugen voor het geven van de juiste oplossing maar ook dankzij de onschuldige hand die mijn briefkaart uit al die correcte inzendingen haalde.
Niettegenstaande Lou Depryck al scoorde met zijn Hollywood Bananas oogstte hij nogmaals succes met de Two Man Sound. Het trio bestond naast hem ook uit Pipou Lacomblez en Sylveer Vanholme. De single 'Que Tal America' werd ook op 7 april 1979 voor het eerst genoteerd in de BRT Top 30 en de Belgische discoformatie was ook "big in South America"! Aangezien Lou en Pipou Franstalig zijn voegde ik er ook deze vrije vertaling bij: "Le 7 avril 1979 le 45 tours 'Que Tal America' du groupe belge 'Two Man Sound' entra dans le Top 30 de la BRT. Lou Depryck (déjà présent dans nos hitparades avec ses Hollywood Bananas), Sylveer Vanholme et Pipou Lacomblez faisaient un carton avec ce disque, non seulement chez nous mais aussi en Amérique latine. Que tal Lou, Sylveer et Pipou!"
In het kielzog van het fenomenaal succes van films en televisieseries zoals Star Wars en Star Trek kwam de Nederlandse formatie Teach In ook postvatten in onze hitlijsten met 'The Robot'. Op zaterdag 7 april 1979, omstreeks het middaguur, waren Chantal en ik daarvan getuigen. En het was beslist geen keukenrobot!
Maar de hoogste nieuwkomer van die zaterdag 7 april 1979 was ene Duncan Browne die met zijn mysterieuze song 'The Wild Places' hoge ogen gooide in de BRT Top 30. Helaas bleef het bij deze single zodat de Engelse singer/songwriter altijd zal geboekstaafd staan als "eendagsvlieg". Op het podium werd hij geflankeerd door een deerne in een weinig verhullend luipaardpakje. Dat zal ook wel bijgedragen hebben tot zijn kortstondig succes...
Er bleek nog een danser in de discoformatie te zitten.
De drie meisjes speelden hun troeven uit...
Gene Chandler stond met zijn 'Get Down' op de b-kant van Edwin Starr met 'Contact'.
Het plaatje werd eigenlijk al opgenomen in 1977.
De meid in luipaardpakje speelde ook haar troeven uit...
In de maand maart 1979 kwam Roxy Music met een nieuwe elpee op de proppen en die heette 'Manifesto' (Prachtige hoes trouwens!). Tussen al dat discogeweld, hardrock/heavy metal en de punk/new wave-beweging kon de Britse progressieve artgroep van Bryan Ferry zich wonderwel handhaven. Schitterende intro had de song 'Trash', één van mijn vele favorieten. En dan valt Ferry zingend in: ♫♫♫ "Are you customised or ready-made? Heavy metal trick or treat?" ♫♫♫...
Ook de progressieve rockgroep Manfred Mann's Earth Band wist tussen al die verschillende muziekstromingen stand te houden. Alweer een prachtige hoes voor de elpee 'Angel Station' (let op de vrouwelijke vleermuis!) en op die vinylschijf stond 'Don't Kill It Carol'.
Op die LP uit maart 1979 stond ook het prachtige 'You Angel You', alweer een cover van een Dylancompositie. MMEB had live enorm veel succes, vooral achter het IJzeren Gordijn:
En toen bracht Serge Gainsbourg een volledige reggaeplaat uit in maart 1979 onder de titel 'Aux Armes Et Caetera' (een zinsnede uit de Marseillaise, niet te verwarren met de Brabançonne). Hij huurde daarvoor de beste ritmesectie in van Jamaica & omstreken: Sly en Robbie! In de achtergrond zongen de I Threes mee, met o.a. Rita Marley. Er steeg een storm van protest op in Frankrijk vanwege het gebruik van het volkslied. Gainsbourg kreeg zelfs doodsbedreigingen van paracommando's; daarom kies ik vandaag voor de track 'Brigade des stups'. En aangezien ik niet rook en ook niet snuif, zit dat wel snor zeker?
In het voorjaar van 1979 kwam de elpee 'Never Trust A Pretty Face' op de markt met daarop een cover van 'Lili Marleen', bekend van Marlène Dietrich en Lale Andersen uit de oorlogsjaren (1942). Amanda Lear zong zelfs in het Duits en de song stond ook op de b-kant van haar single 'Fashion Pack'. Een Duitse soldaat die vertrekkensklaar stond om aan het Russisch front te gaan vechten schreef de tekst reeds in 1915.
De elpee 'J'te fais un plan' van Plastic Bertrand werd ook uitgebracht tijdens het eerste kwartaal van 1979 (januari om precies te zijn) met daarop de song 'Tout petit la planète', een vette knipoog naar 'Oxygène' van Jean Michel Jarre en de Star Wars rage. ♫♫♫ Fais pas l'con, passe-moi tes vibrations! ♫♫♫...
Hij, de zoon van Joodse immigranten, werd ervan beschuldigd anti-nationalistisch te zijn! Hij nam weerwraak door het originele manuscript van de Marseillaise te kopen en wat stond daar te lezen? Juist, ja: enkel de woorden "Aux armes etc."...
In november 1978 werd de elpee 'Energy' van de Pointer Sisters in de Verenigde Staten uitgebracht en door het succes van de single 'Fire' kwam deze schijf ook begin 1979 in onze hitlijsten terecht. 'Happiness' werd later eveneens als single uitgebracht en mijn keuze voor vandaag is de fraaie cover van 'Everybody Is A Star', een compositie van Sylvester Stewart alias Sly Stone.
Eind 1978 bracht de Nina Hagen Band de gelijknamige elpee op de markt. Nina Hagen was een tijd voordien met haar vader uit de DDR gevlucht naar West-Berlijn. Uit die plaat was 'TV-Glotzer' (een adaptatie van 'White Punks On Dope') al enigszins bekend begin 1979, vandaar dat ik nu kies voor 'Unbeschreiblich weiblich', een feministisch standpunt om U tegen te zeggen. Rock auf Deutsch!
De hardrockende Scorpions kwamen uit Hanover, West-Duitsland en brachten de elpee 'Lovedrive' uit in februari 1979. De hoes werd ontworpen door Storm Thorgerson van Hipgnosis, een collectief dat vaak hoezen ontwierp voor onder andere 10cc. In de VS veroorzaakte de foto veel commotie zodat hij vlug vervangen werd door de afbeelding van een schorpioen. Playboy riep de hoes wel uit tot de mooiste van 1979. Hier is de gelijknamige titelsong.
De Bee Gees waren in februari 1979 inmiddels al aan hun 15de langspeelplaat toe. Die schijf heette 'Spirits Having Flown' en daaruit stond 'Tragedy' natuurlijk al hoog in alle hitparades. Hier is de gelijknamige titelsong al werd hij lichtjes anders gespeld: 'Spirits (Having Flown)'...
Robert Gordon bracht in februari 1979 een elpee uit die hij toepasselijk 'Rock Billy Boogie' doopte want sinds 1978 was er een heuse rockabilly-revival aan de gang. Hier zingt hij samen met gitarist Chris Spedding een knappe versie van de machtige compositie 'It's Only Make Believe', een song die ik nog kende in de versie van Conway Twitty uit het Expojaar 1958.
Een rokershoes(t)je...
Hierboven sticky fingers en hieronder de achterkant van de hoes.
Op zaterdag 31 maart 1979 konden Chantal en ik nog eens met veel plezier meezingen met Bino en zijn hartverscheurende kreet naar 'Mama Leone'. De Italiaanse zanger heette eigenlijk Benedetto Arico en hij zong zijn lied ook in het Duits en het Engels en misschien nog in andere talen. Maar onze voorkeur ging uit naar deze originele Italiaanse versie die toen een nieuwkomer was in de BRT Top 30. De hoge noten kan ik nu helaas niet meer halen...
Vanavond maakt Veerle Baetens haar debuut in de televisieserie 'The White Queen' op Eén (VRT) maar op 31 maart 1979 was het een meedogenloze koningin die haar entree deed in de BRT Top 30. De Nederlandse symfonische rockband Kayak (een loepzuivere palindroom) scoorde toen met het wonderlijke 'Ruthless Queen'.
En toen kwam Moustache met zijn leuke bewerking van 'Cradle Of Love' onze hitlijsten binnengerockt. Hij was een van de vele artiesten uit de Tamara King Studio's (Heist-op-den-Berg). De song kende ik nog van de versie van Johnny Preston uit 1960. De man is nog altijd actief en op 31 maart 1979 was hij een nieuwkomer in onze hitparade.
Herb Fame was de enige constante in dit duo want sinds 1966 had hij niet minder dan 6 Peaches "versleten". Deze zangeres heette Francine Hurd Barker. Op zaterdag 31 maart 1979 waren Peaches & Herb de op één na hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 met het dansbare 'Shake Your Groove Thing'. En wat dat "groove thing" betekent, mag je zelf invullen...
De hoogste nieuwkomer en meteen ook de leukste, wat mij betreft, van die zaterdag 31 maart 1979 was beslist deze rare eend in de bijt die Lene Lovich heette en met haar single 'Lucky Number' mikte ze duidelijk op nummer één. Maar bereikte zij ooit de top in onze hitparade? Daarvoor zullen jullie nog even geduld moeten uitoefenen want vanaf morgen komen de elpees uit het eerste kwartaal van 1979 aan de beurt. Tot dan!
En Hans Vandenburg met zijn Gruppo Sportivo had het nieuw muzikaal fenomeen goed herkend want langzamerhand begon disco de hitparades te veroveren. Op zaterdag 24 maart 1979 kwam de single 'Disco Really Made It' dan ook binnengeslopen in onze BRT Top 30. Maar slechts weinigen begrepen de dubbele bodem van de lyrics: "Disco really made it, it's empty and I hate it"... Goedemorgen, Hans! En Hans antwoordde via Facebook het volgende: "Hans Vandenburg: ook 1 goede morgen, Michel Colemans, what's new?"...
De Britse rockgroep Queen maakte zo te horen een geweldige tijd mee en de vier makkers amuseerden zich enorm goed. In de internationale hitlijsten waren ze dan ook niet te stoppen. De nieuwste single heette 'Don't Stop Me Now' en vanaf zaterdag 24 maart 1979 was dit hun zoveelste hit.
"Disco really made it!", en of! Op zaterdag 24 maart 1979 kwamen de nieuwe vaandeldragers van de discostroming hun opwachting maken in de BRT Top 30. Meteen schoot de single 'In The Navy' van de Village People binnen op nummer 8 en tegelijkertijd werd ABBA met 'Chiquitita' na zoveel weken van de troon gestoten en 'Fire' van de Pointer Sisters was de nieuwe nummer één!
Voor zijn tweede single greep Sylvester terug naar de Italiaanse song "Uno Dei Tanti", muziek van Carlo Donida en tekst geschreven door Giulio "Mogol" Rapetti. Joe Sentieri bracht de song voor het eerst uit in 1961. Jerry Leiber en Mike St...oller schreven de Engelstalige lyrics en herdoopten de song tot "I Who Have Nothing'. Ben E. King zong op dezelfde backing track van Sentieri (orkest van Luis Enriquez Bacalov). Latere versies zijn van Shirley Bassey (geproducet door George Martin in 1963), Al Kooper, Mark Stein & The Pigeons, Tom Jones en vele andere. Deze discoversie verscheen voor het eerst in onze hitlijsten op zaterdag 31 maart 1979 maar kon mijn goedkeuring niet wegdragen. Jammer maar helaas...
Op zaterdag 31 maart 1979 zullen de "Brotherhood of Man- en ABBA-klonen" uit Nederland onder de naam Champagne waarschijnlijk het gelijknamig geestrijk vocht gedronken hebben want toen verschenen ze in onze hitlijsten terwijl ze al succes boekten in hun vaderland maar ook in Duitsland. 'That's Life' heette hun single en bij het bekijken van de videoclip valt het mij op dat het de periode was van grote splitten in de rokken en diepe halsuitsnijdingen. Heer, laat deze kelk aan mij voorbijgaan...
Deze persiflage op discomuziek werd niet altijd begrepen. Het werd hun grootste hit!
Deze Britten waren niet meer te stoppen!
De stereotiepen uit de Amerikaanse maatschappij: De cowboy, de bouwvakker, de indiaan, de macho, de matroos en de motoragent.
Was hij een man, een vrouw of iets er tussenin?
Een popdeuntje zoals er dertien in een dozijn zitten...