************Populaire muziek van de vorige eeuw tot nu************
01-04-2014
Hits op 26 mei 1979
Hits op 26 mei 1979
Nog iets hoger dan Donna Summer kwamen de drie meiden van The Ritchie Family al kreunend en steunend de BRT Top 30 van zaterdag 26 mei 1979 binnengedanst met hun nieuwste single 'I Feel Disco Good'. Onnodig te zeggen dat de discotheken toentertijd gouden zaken deden.
Nog iets hoger dan The Ritchie Family kwamen The Hunters al jagend de BRT Top 30 van zaterdag 26 mei 1979 binnengestormd op zoek naar 'Jungle Man'. Spoorden ze Tarzan op of was het Tarzoon of George of the Jungle? Geen idee want dit plaatje herinner ik me niet meer. Het was een Belgische productie van Raymond Felix. Zeer repetitief en absoluut niet mijn ding...
De op één na hoogste nieuwkomer in de hitparade van 26 mei 1979 was de titelsong uit een tekenfilm met veel konijntjes die 'Watership Down' heet. Art Garfunkel zong het zeemzoeterige 'Bright Eyes' recht naar de top van de meeste hitlijsten maar de film heb ik nooit gezien. Je kon wel zalig slowen op dit singletje. De song werd geschreven door Mike Batt.
Op de b-kant van het singletje van Art Garfunkel stond het instrumentale 'Kehaar's Theme' van Angela Morley uit de soundtrack van 'Watership Down', die tekenfilm met de konijntjes. Uit de BRT Top 30 van zaterdag 26 mei 1979.
Maar de allerhoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 26 mei 1979 was deze zeer leuke single van ene Robin Scott, een Londense new-waveartiest, die onder het pseudoniem M de single 'Pop Muzik' (spreek uit: Pop musique) recht naar de top van de meeste hitparades ter wereld zong. ♫♫♫ Shoobie doobie do wop ♫♫♫... En nee, de plaat blijft niet hangen op het einde! Die dag werd 'I Want You To Want Me' (de liveversie uit Budokan) van Cheap Trick de nieuwe nummer 1 in de BRT Top 30.
Dr. Hook vertoonde zich in de BRT Top 30 van zaterdag 19 mei 1979 met een mooie ode aan de vrouw die hij toen liefhad. 'When You're In Love With A Beautiful Woman' heette die nieuwe single en die was weer goed op weg om een grote hit te worden.
De song 'Love You Inside Out' stond al op de elpee 'Spirits Having Flown' van de Bee Gees en het was al de tweede single, na 'Tragedy', die ook onze hitparade bereikte, namelijk op zaterdag 19 mei 1979. Het was meteen de hoogste nieuwkomer die dag en de falsettostem van Barry Gibb klonk nooit zó hoog...
Een week later kwam er rock-'n-roll uit Nederland binnengewaaid in onze hitlijsten. Herman Brood & His Wild Romance hadden weer een nieuwe single uitgebracht die 'Never Be Clever' gedoopt werd en die één van de zeven nieuwkomers was uit de BRT Top 30 van zaterdag 26 mei 1979.
Deze discoversie van 'Diamonds Are A Girl's Best Friend' gezongen door Bertice Reading kwam ook op zaterdag 26 mei 1979 terecht in de BRT Top 30. Het nummer kende ik nog in de versie van Marilyn Monroe uit de film 'Gentlemen Prefer Blondes' (1953). Madonna baseerde trouwens haar videoclip van 'Material Girl' (1985) op de scène in die film. Het nummer werd ook gecoverd door Nicole Kidman in de film 'Moulin Rouge!' uit 2001. Geef mij toch maar de versie van Marilyn Monroe.
Dan vond ik de discosound van Donna Summer oneindig veel leuker! De "Queen of Disco" liet zich van haar ondeugende kant zien en bracht een navenante elpee uit die ze 'Bad Girls' noemde en daaruit kwam de single 'Hot Stuff'. De song had ook rockinvloeden, niet in het minst door een fraaie gitaarsolo van ex-Doobie Brothers en Steely Dan gitarist Jeff "Skunk" Baxter. De componisten waren Pete Bellotte, Harold Faltermeyer en Keith Forsey. Zeer dansbare nieuwkomer uit de hitparade van 26 mei 1979.
Omdat 'Chiquitita' op de terugweg was werd de volgende single van ABBA op de fans losgelaten. 'Does Your Mother Know' had een steviger geluid, stond ook op de elpee 'Voulez-Vous' en werd voor het eerst in de BRT Top 30 van zaterdag 12 mei 1979 genoteerd. Opmerkelijk is dat Björn Ulvaeus leadzanger was op deze song en niet Agnetha of Frida.
Hetzelfde gold voor 'The Robot' van Teach-In want toen die single minder succes had werd de opvolger uitgebracht en dat was verrassend genoeg een ode aan de organisatie 'Greenpeace'. Er bestond ook een Nederlandstalige versie van de single maar het was de Engelstalige die in onze hitlijsten terechtkwam, vanaf zaterdag 12 mei 1979.
En er kwamen toen nog meer singles uit Nederland in onze hitlijsten terecht. De formatie BZN maakte zijn entree in de BRT Top 30 met de single 'Oh Me Oh My' op zaterdag 12 mei 1979.
Op 12 mei 1979 kwam 'The Logical Song' van de Britse rockgroep Supertramp de BRT Top 30 binnengeslopen. Roger Hodgson schreef het lied toen hij nog tiener was en hij gaat over het verloren gaan van de onschuld van kinderen bij het opgroeien. De song kwam uit de langspeelplaat 'Breakfast In America'. John Helliwell is de formidabele saxofoonspeler en ik zag hem, tot mijn grote verbazing, verleden jaar optreden toen hij deel uitmaakte van een Nederlandse jazzband (zie mijn fotoalbum "Live Acts 2013-2014").
(Zie link onderaan dit artikel: daar staat de videoclip.)
Het was lang geleden dat een liveplaat nog gescoord had in onze hitlijsten. Op zaterdag 12 mei 1979 was het weer zover want een single die in 1977 flopte scoorde nu wereldwijd dankzij een optreden in Budokan. De Japanse meiden gilden zich de longen uit het lijf op 'I Want You To Want Me' en de naam van de groep Cheap Trick werd meteen een begrip in de muziekwereld.
Hier is de studioversie die inderdaad minder enthousiast is:
Die dag noteerden we een nieuwe nummer 1 in de BRT Top 30: de Village People ('In The Navy') moesten hun plaats afstaan aan Boney M. met 'Hooray! Hooray! It's A Holi-Holiday'.
Ook Ann Christy was fan van ABBA.
Het schip Rainbow Warrior werd jaren later gekelderd door de Franse inlichtingendiensten!
John Helliwell was de fantastische saxofonist. Ik zag hem in 2013 optreden in Blankenberge toen hij deel uitmaakte van de Nederlandse jazzband E. Derix Quartet.
Na het optreden had ik met hem een leuke babbel en kreeg ik zelfs een autogram.
Op zaterdag 5 mei 1979 werden we door onze sympathieke Noorderbuur Herman van Veen aangemaand om aan de zijkant te gaan staan. Als een locomotief raasde hij met zijn leuke single 'Opzij' doorheen de BRT Top 30 enkel begeleid door de piano en de dwarsfluit. Wat een spraakwaterval is die man! Moeilijker bij te houden dan pakweg de Fyra...
Zet je cowboyhoed maar op en trek je stoute laarzen maar aan want hier is de 'Saloon Dance', een leuke instrumental van The Spoetniks. Begeleid door de fiddle en vele kreetjes stormde dit plaatje onze hitparade van 5 mei 1979 binnen. Als mijn bronnen correct zijn was deze band afkomstig uit Heist-op-den-Berg of omstreken.
'Happiness' was de tweede single die uit de elpee 'Energy' van de Pointer Sisters werd gehaald en hij schoot onze hitlijsten binnen op zaterdag 5 mei 1979. Het plaatje wordt nu nog regelmatig op de radio gedraaid. Met de onvolprezen Jeff Porcaro op drums en Waddy Wachtel op gitaar. Compositie van Allen Toussaint!
De auteursversie met ook Jeff Porcaro op drums:
En toen werd een geslaagde parodie op 'In The Navy' van de Village People gebracht door de Antwerpse Strangers in de BRT Top 30 gesignaleerd. De veelgehoorde kreet was toen inderdaad 'Bij de rijkswacht'! Nieuw in onze hitparade op zaterdag 5 mei 1979.
Maar de allerhoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van 5 mei 1979 was deze 'Goodnight Tonight' van de groep Wings. De band van Paul McCartney was aan het uiteenvallen want er bleven slechts drie leden meer over: de ex-Beatle met zijn vrouw Linda en Denny Laine. In 1980 zou McCartney terug solo gaan zoals hij dat in 1970 ook al gedaan had...
Hevig geplugd door Radio Atlantis:
Het viertal was nu herleid tot een trio want Bonnie Pointer was solo gegaan.
Geslaagde parodie op 'In The Navy' van de Village People.
Spaanstalige single:
Op deze song kreeg Macca nog hulp van een gitarist en een percussionist maar zij maakten niet officieel deel uit van het trio Wings.
In de hitparade van zaterdag 21 april 1979 stonden twee nieuwkomers die recht uit het Eurovisiesongfestival kwamen. De eerste was de inzending van West-Duitsland en de bonte groep werd genoemd naar de song en niet andersom. Ralph Siegel die het nummer schreef is een buitenbeentje in het ESF: in de periode 1974-2014 schreef hij niet minder dan 21 liedjes voor verschillende landen (Duitsland, Luxemburg, Zwitserland, Montenegro en San Marino) en in 1982 behaalde zijn inzending zelfs de eerste plaats. Dschingis Khan met 'Dschingis Khan' mocht toen in de zaal alleszins op veel bijval rekenen.
In dezelfde BRT Top 30 van 21 april 1979 kwamen Bob Marley en zijn Wailers postvatten met een oude compositie van de Jamaicaanse muzikant die ik nog kende in de versie van Johnny Nash uit 1973. 'Stir It Up' stond al op de elpee 'Catch A Fire' uit 1973 maar als single behaalde de song nu pas onze hitlijsten. Marley schreef de song speciaal voor zijn vrouw Rita in 1967 en hier hoor je duidelijk dat rocksteady geleidelijk aan overgaat in reggae.
De tweede inzending van het Eurovisiesongfestival was tevens de hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 21 april 1979. Milk And Honey heette de groep met daarin de knappe zangeres Gali Atari en zij behaalden voor Israel de tweede opeenvolgende overwinning. Het zegevierende lied heette niet toevallig 'Hallelujah'. Alsof dat nog niet genoeg was kregen we een nieuwe nummer één in onze hitparade en dat waren die stereotiepen uit de Amerikaanse samenleving Village People met 'In The Navy'. Patrick Hernandez hield het dus niet lang uit op het hoogste schavotje.
Een week later duidde mijn kalender zaterdag 28 april 1979 aan en toen kwam de Spaanse inzending voor het Eurovisiesongfestival eveneens de BRT Top 30 binnengewaaid. Betty Missiego behaalde met 'Su canción' een eervolle tweede plaats op het ESF met behulp van het schattig kinderkoortje.
Maar de hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van 28 april 1979 was de Nederlandse meidengroep Luv' met een "ode aan die beruchte Italiaanse hartenbreker" 'Casanova'. Hiermee sluit ik meteen de maand april 1979 af en vanaf morgen is er weer plaats voor hitmuziek uit de maand mei 1979. Het spreekwoord luidt "In mei leggen alle vogels een ei" en dat klopt want er waren toen veel nieuwkomers in onze hitparade. Goedemorgen, Jose Hoebee (de blonde van de drie)!
Ralph Siegel is een buitenbeentje in het ESF en tevens kampioen van de ingezonden composities.
Gali Atari was de knappe zangeres van de groep.
Bovenstaand hoesje deed mij denken aan dat van Shirley Bassey's single 'Never, Never, Never (Grande, Grande, Grande)'.
Alweer een hit voor componist/producer Hans van Hemert!
Op zaterdag 14 april 1979 rolden de spierballen onze BRT Top 30 binnen dankzij de Britse discoformatie uit Liverpool genaamd Real Thing. De single 'Can You Feel The Force?' uit 1978 werd inderdaad veel gedraaid in de toenmalige discotheken. "May the force be with you"...
De Amerikaanse zangeres Gloria Gaynor was ook zo'n sterke vrouw, een echte overleefster. Haar single 'I Will Survive' was al een dikke hit geweest in de Verenigde Staten in het jaar 1978 en op 24 april 1979 kwam zij als de tweede hoogste nieuwkomer binnen in onze hitparade. Onnodig te zeggen dat ook dit plaatje op onze radio's en in de danstenten werd grijsgedraaid.
Hoera, driewerf hoera, moet Frank Farian toen gedacht hebben want de hoogste nieuwkomer in onze hitlijsten van zaterdag 14 april 1979 was de nieuwste single van de discoformatie Boney M. Hun plaatje 'Hooray! Hooray! Its A Holi-Holiday' nestelde zich meteen heel hoog en die dag noteerden we zelfs een nieuwe nummer één: Patrick Hernandez verdrong de Pointer Sisters ('Fire') van die plaats met zijn 'Born To Be Alive'.
Een week later, met name op zaterdag 21 april 1979, kwam Will Tura nog eens piepen in de BRT Top 30. Peter Koelewijn producete en schreef het nummer 'Sil en de baby'. Geen audiofragment gevonden op het internet, vandaar alleen dit hoesje.
Alweer een nieuwkomer in de BRT Top 30 van 21 april 1979 die we onder de noemer "discomuziek" kunnen plaatsen: 'Fashion Pack (Studio 54)' geschreven door producer Anthony Monn samen met zijn beschermelinge Amanda Lear was toen ook een nieuwkomer in onze hitparade. De single vertelde het verhaal over Studio 54 waar toen Andy Warhol, Margaux Hemingway, Liza Minnelli of Bianca Jagger regelmatig over de dansvloer kwamen. De mysterieuze zangeres heeft het ook over Vogue, Interview en Ritz magazines naast trendy adressen als Maxim's en Chez Régine. De lyrics gaan ook over Yves Saint Laurent, "travolting" en haute couture. ♫♫♫ Who is in, who is out; tell me, tell me, baby! ♫♫♫...
Hierboven de originele hoes en hieronder een alternatieve.
Op zaterdag 14 april 1979 kregen we via de BRT Top 30 een dringende oproep van de Zuid-Afrikaanse meidengroep Clout (met het mooie logo). 'Save Me' heette die nieuwe single en op het hoesje zie ik nu dat ze versterking hadden gekregen van twee mannelijke muzikanten. Leuke popsong geschreven door Guy Fletcher en Doug Flett en oorspronkelijk uitgebracht door de Ierse zangeres Clodagh Rodgers in 1977, zonder succes evenwel.
Er gebeurde iets eigenaardigs op 14 april 1979 want toen kwam Charles Dumolin binnen in de BRT Top 30 met zijn compositie 'Hey Nana' die hij inzond voor Eurosong. Micha Marah werd aangeduid om ons land te vertegenwoordigen op het Eurovisiesongfestival, behaalde een 18de plaats met slechts 5 puntjes en wou het liedje daarna nooit meer zingen. Ze bracht het zelfs niet uit op single. Maar Dumolin bracht zijn auteursversie wèl uit. Geen audiofragment gevonden, dus enkel het hoesje. De letter "d" van "winnend" is blijven hangen in de drukpers.
Hier is Micha Marah o.l.v. die goede oude Francis Bay:
Vier jonge kerels uit Engeland bestormden de hitparades met hun single 'Some Girls' en dus ook onze BRT Top 30 vanaf zaterdag 14 april 1979. De sound herinnerde ietwat aan de gloriedagen van Mud en Rubettes. Het nummer werd natuurlijk geschreven door Chinn & Chapman. Oorspronkelijk was de song bedoeld voor de Amerikaanse groep Blondie maar het componisten- en producersduo gaf hem uiteindelijk dan toch aan de groep Racey.
Bij het horen van de eerste noten van 'He's The Greatest Dancer' had ik op zaterdag 14 april 1979 een "déjà entendu"-gevoel. Het nummer was namelijk geschreven door Nile Rodgers en Bernard Edwards van de discoformatie Chic. In 1998 werd de song door Will Smith gesampled voor zijn hit 'Gettin' Jiggy Wit It'. Maar in 1979 was het bij ons een grote hit voor Sister Sledge.
Na zijn overweldigend succes met 'Oxygène' bracht Jean Michel Jarre de langspeelplaat 'Equinoxe' uit, een natuurverschijnsel dat wij kennen als de zonnewende. Dat is het moment waarop de zon loodrecht boven de evenaar staat en waarop dag en nacht overal ter wereld ongeveer even lang duren, behalve op de noord- en de zuidpool. De eerste single uit die vinylplaat heette 'Equinoxe Part 5' en hij was een nieuwkomer in onze hitparade van zaterdag 14 april 1979.
Hierboven zijn de meiden nog met z'n vijven maar hieronder krijgen vier meiden hulp van twee kerels.
De tweede van links had van plaats moeten wisselen met de tweede van rechts want nu is de letter "s" van "girls" onleesbaar.
A-kant: 'Equinoxe Part 5' en B-kant 'Equinoxe Part 1'.
Emly Starr vormde samen met haar twee achtergrondzangeressen annex danseressen de discoformatie 'Emly Starr Explosion' en onder die noemer kwam het plaatje 'Santiago Lover' binnengestoven in de BRT Top 30 van zaterdag 7 april 1979. Een Belgische formatie die "big was in Japan"!
Zoals enkele dagen geleden al gemeld won ik bij een prijsvraag van de BRT-radio Omroep Brabant een vinylplaat op 33 toeren waarop slechts twee nummers stonden: 'Contact' van Edwin Starr op de A-kant en Gene Chandler op de B-kant met het zeer dansbare 'Get Down'. Deze laatste song kwam onze hitparade binnen op 7 april 1979. Met dank aan mijn geheugen voor het geven van de juiste oplossing maar ook dankzij de onschuldige hand die mijn briefkaart uit al die correcte inzendingen haalde.
Niettegenstaande Lou Depryck al scoorde met zijn Hollywood Bananas oogstte hij nogmaals succes met de Two Man Sound. Het trio bestond naast hem ook uit Pipou Lacomblez en Sylveer Vanholme. De single 'Que Tal America' werd ook op 7 april 1979 voor het eerst genoteerd in de BRT Top 30 en de Belgische discoformatie was ook "big in South America"! Aangezien Lou en Pipou Franstalig zijn voegde ik er ook deze vrije vertaling bij: "Le 7 avril 1979 le 45 tours 'Que Tal America' du groupe belge 'Two Man Sound' entra dans le Top 30 de la BRT. Lou Depryck (déjà présent dans nos hitparades avec ses Hollywood Bananas), Sylveer Vanholme et Pipou Lacomblez faisaient un carton avec ce disque, non seulement chez nous mais aussi en Amérique latine. Que tal Lou, Sylveer et Pipou!"
In het kielzog van het fenomenaal succes van films en televisieseries zoals Star Wars en Star Trek kwam de Nederlandse formatie Teach In ook postvatten in onze hitlijsten met 'The Robot'. Op zaterdag 7 april 1979, omstreeks het middaguur, waren Chantal en ik daarvan getuigen. En het was beslist geen keukenrobot!
Maar de hoogste nieuwkomer van die zaterdag 7 april 1979 was ene Duncan Browne die met zijn mysterieuze song 'The Wild Places' hoge ogen gooide in de BRT Top 30. Helaas bleef het bij deze single zodat de Engelse singer/songwriter altijd zal geboekstaafd staan als "eendagsvlieg". Op het podium werd hij geflankeerd door een deerne in een weinig verhullend luipaardpakje. Dat zal ook wel bijgedragen hebben tot zijn kortstondig succes...
Er bleek nog een danser in de discoformatie te zitten.
De drie meisjes speelden hun troeven uit...
Gene Chandler stond met zijn 'Get Down' op de b-kant van Edwin Starr met 'Contact'.
Het plaatje werd eigenlijk al opgenomen in 1977.
De meid in luipaardpakje speelde ook haar troeven uit...
In de maand maart 1979 kwam Roxy Music met een nieuwe elpee op de proppen en die heette 'Manifesto' (Prachtige hoes trouwens!). Tussen al dat discogeweld, hardrock/heavy metal en de punk/new wave-beweging kon de Britse progressieve artgroep van Bryan Ferry zich wonderwel handhaven. Schitterende intro had de song 'Trash', één van mijn vele favorieten. En dan valt Ferry zingend in: ♫♫♫ "Are you customised or ready-made? Heavy metal trick or treat?" ♫♫♫...
Ook de progressieve rockgroep Manfred Mann's Earth Band wist tussen al die verschillende muziekstromingen stand te houden. Alweer een prachtige hoes voor de elpee 'Angel Station' (let op de vrouwelijke vleermuis!) en op die vinylschijf stond 'Don't Kill It Carol'.
Op die LP uit maart 1979 stond ook het prachtige 'You Angel You', alweer een cover van een Dylancompositie. MMEB had live enorm veel succes, vooral achter het IJzeren Gordijn:
En toen bracht Serge Gainsbourg een volledige reggaeplaat uit in maart 1979 onder de titel 'Aux Armes Et Caetera' (een zinsnede uit de Marseillaise, niet te verwarren met de Brabançonne). Hij huurde daarvoor de beste ritmesectie in van Jamaica & omstreken: Sly en Robbie! In de achtergrond zongen de I Threes mee, met o.a. Rita Marley. Er steeg een storm van protest op in Frankrijk vanwege het gebruik van het volkslied. Gainsbourg kreeg zelfs doodsbedreigingen van paracommando's; daarom kies ik vandaag voor de track 'Brigade des stups'. En aangezien ik niet rook en ook niet snuif, zit dat wel snor zeker?
In het voorjaar van 1979 kwam de elpee 'Never Trust A Pretty Face' op de markt met daarop een cover van 'Lili Marleen', bekend van Marlène Dietrich en Lale Andersen uit de oorlogsjaren (1942). Amanda Lear zong zelfs in het Duits en de song stond ook op de b-kant van haar single 'Fashion Pack'. Een Duitse soldaat die vertrekkensklaar stond om aan het Russisch front te gaan vechten schreef de tekst reeds in 1915.
De elpee 'J'te fais un plan' van Plastic Bertrand werd ook uitgebracht tijdens het eerste kwartaal van 1979 (januari om precies te zijn) met daarop de song 'Tout petit la planète', een vette knipoog naar 'Oxygène' van Jean Michel Jarre en de Star Wars rage. ♫♫♫ Fais pas l'con, passe-moi tes vibrations! ♫♫♫...
Hij, de zoon van Joodse immigranten, werd ervan beschuldigd anti-nationalistisch te zijn! Hij nam weerwraak door het originele manuscript van de Marseillaise te kopen en wat stond daar te lezen? Juist, ja: enkel de woorden "Aux armes etc."...
In november 1978 werd de elpee 'Energy' van de Pointer Sisters in de Verenigde Staten uitgebracht en door het succes van de single 'Fire' kwam deze schijf ook begin 1979 in onze hitlijsten terecht. 'Happiness' werd later eveneens als single uitgebracht en mijn keuze voor vandaag is de fraaie cover van 'Everybody Is A Star', een compositie van Sylvester Stewart alias Sly Stone.
Eind 1978 bracht de Nina Hagen Band de gelijknamige elpee op de markt. Nina Hagen was een tijd voordien met haar vader uit de DDR gevlucht naar West-Berlijn. Uit die plaat was 'TV-Glotzer' (een adaptatie van 'White Punks On Dope') al enigszins bekend begin 1979, vandaar dat ik nu kies voor 'Unbeschreiblich weiblich', een feministisch standpunt om U tegen te zeggen. Rock auf Deutsch!
De hardrockende Scorpions kwamen uit Hanover, West-Duitsland en brachten de elpee 'Lovedrive' uit in februari 1979. De hoes werd ontworpen door Storm Thorgerson van Hipgnosis, een collectief dat vaak hoezen ontwierp voor onder andere 10cc. In de VS veroorzaakte de foto veel commotie zodat hij vlug vervangen werd door de afbeelding van een schorpioen. Playboy riep de hoes wel uit tot de mooiste van 1979. Hier is de gelijknamige titelsong.
De Bee Gees waren in februari 1979 inmiddels al aan hun 15de langspeelplaat toe. Die schijf heette 'Spirits Having Flown' en daaruit stond 'Tragedy' natuurlijk al hoog in alle hitparades. Hier is de gelijknamige titelsong al werd hij lichtjes anders gespeld: 'Spirits (Having Flown)'...
Robert Gordon bracht in februari 1979 een elpee uit die hij toepasselijk 'Rock Billy Boogie' doopte want sinds 1978 was er een heuse rockabilly-revival aan de gang. Hier zingt hij samen met gitarist Chris Spedding een knappe versie van de machtige compositie 'It's Only Make Believe', een song die ik nog kende in de versie van Conway Twitty uit het Expojaar 1958.
Een rokershoes(t)je...
Hierboven sticky fingers en hieronder de achterkant van de hoes.
Op zaterdag 31 maart 1979 konden Chantal en ik nog eens met veel plezier meezingen met Bino en zijn hartverscheurende kreet naar 'Mama Leone'. De Italiaanse zanger heette eigenlijk Benedetto Arico en hij zong zijn lied ook in het Duits en het Engels en misschien nog in andere talen. Maar onze voorkeur ging uit naar deze originele Italiaanse versie die toen een nieuwkomer was in de BRT Top 30. De hoge noten kan ik nu helaas niet meer halen...
Vanavond maakt Veerle Baetens haar debuut in de televisieserie 'The White Queen' op Eén (VRT) maar op 31 maart 1979 was het een meedogenloze koningin die haar entree deed in de BRT Top 30. De Nederlandse symfonische rockband Kayak (een loepzuivere palindroom) scoorde toen met het wonderlijke 'Ruthless Queen'.
En toen kwam Moustache met zijn leuke bewerking van 'Cradle Of Love' onze hitlijsten binnengerockt. Hij was een van de vele artiesten uit de Tamara King Studio's (Heist-op-den-Berg). De song kende ik nog van de versie van Johnny Preston uit 1960. De man is nog altijd actief en op 31 maart 1979 was hij een nieuwkomer in onze hitparade.
Herb Fame was de enige constante in dit duo want sinds 1966 had hij niet minder dan 6 Peaches "versleten". Deze zangeres heette Francine Hurd Barker. Op zaterdag 31 maart 1979 waren Peaches & Herb de op één na hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 met het dansbare 'Shake Your Groove Thing'. En wat dat "groove thing" betekent, mag je zelf invullen...
De hoogste nieuwkomer en meteen ook de leukste, wat mij betreft, van die zaterdag 31 maart 1979 was beslist deze rare eend in de bijt die Lene Lovich heette en met haar single 'Lucky Number' mikte ze duidelijk op nummer één. Maar bereikte zij ooit de top in onze hitparade? Daarvoor zullen jullie nog even geduld moeten uitoefenen want vanaf morgen komen de elpees uit het eerste kwartaal van 1979 aan de beurt. Tot dan!
En Hans Vandenburg met zijn Gruppo Sportivo had het nieuw muzikaal fenomeen goed herkend want langzamerhand begon disco de hitparades te veroveren. Op zaterdag 24 maart 1979 kwam de single 'Disco Really Made It' dan ook binnengeslopen in onze BRT Top 30. Maar slechts weinigen begrepen de dubbele bodem van de lyrics: "Disco really made it, it's empty and I hate it"... Goedemorgen, Hans! En Hans antwoordde via Facebook het volgende: "Hans Vandenburg: ook 1 goede morgen, Michel Colemans, what's new?"...
De Britse rockgroep Queen maakte zo te horen een geweldige tijd mee en de vier makkers amuseerden zich enorm goed. In de internationale hitlijsten waren ze dan ook niet te stoppen. De nieuwste single heette 'Don't Stop Me Now' en vanaf zaterdag 24 maart 1979 was dit hun zoveelste hit.
"Disco really made it!", en of! Op zaterdag 24 maart 1979 kwamen de nieuwe vaandeldragers van de discostroming hun opwachting maken in de BRT Top 30. Meteen schoot de single 'In The Navy' van de Village People binnen op nummer 8 en tegelijkertijd werd ABBA met 'Chiquitita' na zoveel weken van de troon gestoten en 'Fire' van de Pointer Sisters was de nieuwe nummer één!
Voor zijn tweede single greep Sylvester terug naar de Italiaanse song "Uno Dei Tanti", muziek van Carlo Donida en tekst geschreven door Giulio "Mogol" Rapetti. Joe Sentieri bracht de song voor het eerst uit in 1961. Jerry Leiber en Mike St...oller schreven de Engelstalige lyrics en herdoopten de song tot "I Who Have Nothing'. Ben E. King zong op dezelfde backing track van Sentieri (orkest van Luis Enriquez Bacalov). Latere versies zijn van Shirley Bassey (geproducet door George Martin in 1963), Al Kooper, Mark Stein & The Pigeons, Tom Jones en vele andere. Deze discoversie verscheen voor het eerst in onze hitlijsten op zaterdag 31 maart 1979 maar kon mijn goedkeuring niet wegdragen. Jammer maar helaas...
Op zaterdag 31 maart 1979 zullen de "Brotherhood of Man- en ABBA-klonen" uit Nederland onder de naam Champagne waarschijnlijk het gelijknamig geestrijk vocht gedronken hebben want toen verschenen ze in onze hitlijsten terwijl ze al succes boekten in hun vaderland maar ook in Duitsland. 'That's Life' heette hun single en bij het bekijken van de videoclip valt het mij op dat het de periode was van grote splitten in de rokken en diepe halsuitsnijdingen. Heer, laat deze kelk aan mij voorbijgaan...
Deze persiflage op discomuziek werd niet altijd begrepen. Het werd hun grootste hit!
Deze Britten waren niet meer te stoppen!
De stereotiepen uit de Amerikaanse maatschappij: De cowboy, de bouwvakker, de indiaan, de macho, de matroos en de motoragent.
Was hij een man, een vrouw of iets er tussenin?
Een popdeuntje zoals er dertien in een dozijn zitten...
Op zaterdag 17 maart 1979 maakte Dan Hartman zijn entree in onze BRT Top 30 met zijn nieuwste danssingle van dat moment en dat was het zeer aanstekelijke en dansbare 'This Is It'. Moeilijk te geloven dat de Amerikaanse singer/songwriter ooit deel uitmaakte van de Edgar Winter Group en er zelfs 'Free Ride' in 1972 voor componeerde.
Ondertussen was de disco- en funkgroep Chic een begrip geworden in de muziekwereld. De muziek van Nile Rodgers en Bernard Edwards was niet meer weg te slaan uit de ether of uit de discotheken. Het was ook omstreeks die periode dat hippe winkels in Brussel muziek begonnen te draaien en Chic leende zich daar enorm goed toe. 'I Want Your Love' was de op één na hoogste nieuwkomer in onze hitparade van 17 maart 1979.
De eer voor hoogste nieuwkomer in de hitlijst van zaterdag 17 maart 1979 was weggelegd voor 5 Amerikaanse broertjes die evolueerden van 'Jackson 5' tot 'The Jacksons' met de charismatische Michael Jackson als leadzanger. Het zou niet lang meer duren of hij zou solo gaan. Voorlopig scoorde hij hier te lande samen met de andere Jacksons met de single 'Shake Your Body'.
Een week later stond er 24 maart 1979 op mijn kalender en kregen al die discogeluiden concurrentie van een stevigere sound. Toen kwam de groep Japan inderdaad binnengeslopen in onze hitparade met de single 'Adolescent Sex'. Oorspronkelijk speelde deze Britse popgroep "glamrock" tot hij evolueerde naar synthesizermuziek. De groep Japan had in het begin -hoe kan het ook anders- enorm veel bijval in... Japan.
Op zaterdag 24 maart 1979 kwamen zangeres Precious Wilson en haar makkers uit de discogroep Eruption nieuw binnengevlogen in onze hitparade met een geslaagde remake van een oude song van Neil Sedaka: 'One Way Ticket'.
Van rock naar disco was maar een kleine stap voor deze Amerikaan.
Toen zag Michael Jackson (midden) er nog Afrikaanser uit dan Barack Obama.
Big in Japan:
Als een elfje vloog Precious Wilson door de lucht...
Op 10 maart 1979 beloofde Neil Diamond voor altijd in zijn spijkerbroek te blijven rondlopen. Iedereen weet ondertussen dat denim een sterke stof is maar een beetje afwisseling kan heus geen kwaad. 'Forever In Blue Jeans', met deze nieuwe single kwam de Amerikaanse singer/songwriter toen binnengewandeld in onze BRT Top 30.
Iets hoger kwamen de ruige kerels van Grand Funk Railroad binnengestoven in onze hitlijsten van 10 maart 1979 met 'Some Kind Of Wonderful', geschreven door John Ellison (Soul Brothers Six - 1967) en niet te verwarren met de gelijknamige song van het duo Goffin/King. Een tijdje later liet men 'Railroad' uit de groepsnaam vallen, waarschijnlijk omdat sommige treinen toch bijna nooit op tijd kwamen (grapje!). Opmerkelijk is het feit dat 'Can I Get A Witness' (bekend geworden door Marvin Gaye en geschreven door Brian Holland, Lamont Dozier & Eddie Holland) op het einde aan deze song wordt gebreid. Twee vliegen in één klap!
Hier is die andere gelijknamige song:
En het leuk aanhangsel:
Maar de hoogste nieuwkomer uit de hitparade van zaterdag 10 maart 1979 was hartverwarmend want die winter duurde tot eind maart en hij was bijzonder streng. De Gibson Brothers nodigden ons uit om de salsa te gaan dansen in Cuba of op de dansvloer. Hetgeen dan ook regelmatig gebeurde...
Bij YouTube zijn alle clips van de Gibson Brothers uitgeschakeld: je kunt ernaar luisteren maar je kunt ze niet in je blog insluiten, vandaar enkel de link: https://www.youtube.com/watch?v=znE18eXqn58
Een week later, op zaterdag 17 maart 1979, kwamen The Tremeloes nog eens hun opwachting maken in de BRT Top 30. Dat was al een tijd geleden! De nieuwste single heette 'Lonely Nights' maar hoge ogen gooide de Britse groep niet meer. Ik heb geen geluidsfragment gevonden op het internet. Jullie zullen het dus moeten stellen met het hoesje. Alle hulp is welkom en alvast bedankt!
Voor beatgroepen uit de Jaren '60 was het inderdaad heel moeilijk overeind te blijven in tijden van disco, punk en new wave. Er was een hele nieuwe generatie opgestaan en de Amerikaanse vaandeldraagsters waren drie sportieve meiden die onder de naam The Ritchie Family het mooie weer maakten. Op 17 maart 1979 stond 'American Generation' dan ook genoteerd in onze hitlijsten.
Op zaterdag 3 maart 1979 nodigde Lou Depryck ons samen met zijn Hollywood Bananas uit om vele danspasjes te zetten op de tonen van 'Kingston, Kingston', een ode aan Jamaica en de reggae. Er bestond ook een Engelstalige versie van, maar het was deze Franstalige versie die bij ons een hit werd. Ik stuurde de zanger ook een bericht via Facebook want hij verblijft momenteel in Thailand: "Nouvelle entrée dans le hitparade de la BRT du samedi 3 mars 1979: 'Kingston, Kingston', un futur tube de Lou Depryck & The Hollywood Bananas en hommage à la Jamaique et au reggae. Bonjour, Lou!"
In het voorjaar van 1979 ging het gerucht dat er een nieuwe opname was opgedoken waarop Elvis Presley samen met Jerry Lee Lewis zong. Niets is minder waar want op het plaatje zongen Elvisimitators Jimmy Ellis en Charlie Rich mee met Jerry Lee. De single werd toegeschreven aan "Jerry Lee Lewis & Friends", wat het mysterie nog groter maakte. Op de foto van de videoclip staat het "Million Dollar Quartet", een legendarische en onverwachte jamsessie die plaatsvond in de Sunstudio's tussen Elvis, Jerry Lee, Carl Perkins en Johnny Cash op dinsdag 4 december 1956. Maar op 3 maart 1979 kwam deze versie van 'Save The Last Dance For Me' uit 1978 nieuw binnen in de BRT Top 30.
In 1978 bewerkten Peter Tetteroo, Hans van Eijck en Martin Boesveld een traditioneel Arabisch lied en daarmee scoorde Tee Set een wereldhit in 1979. De aanstekelijke song gespeeld met Arabische instrumenten en met zelfs een strofe gezongen in het Arabisch kwam postvatten in onze hitparade van zaterdag 3 maart 1979: 'Linda, Linda'.
Tijd voor een vleugje new wave: op 3 maart 1979 stond tussen de nieuwkomers in onze hitlijsten ook deze fraaie single van de Amerikaanse band Blondie. 'Heart Of Glass' kwam ook al voor op de elpee 'Parallel Lines' uit 1978 en het werd een grote hit voor Debbie Harry en haar kompanen.
Aan deze maxisingle bewaar ik goede herinneringen want ik kreeg hem cadeau van Radio 2 na het correct beantwoorden van een prijsvraag. Dat gebeurde in die tijd nog met een briefkaart, meestal geel van kleur. De single op 45-toeren had het formaat van een elpee: op de A-kant stond Edwin Starr met 'Contact' en op de B-kant kon ik Gene Chandler beluisteren met 'Get Down', een song die iets later ook zou scoren in de BRT Top 30. Dit was een opmerkelijke nieuwkomer in de hitparade van zaterdag 3 maart 1979.
Elvis Presley zong dus NIET mee op deze single!
Deborah had ook een ondeugend kantje...
Hierboven de maxisingle en hieronder de gewone 45 rpm.
Door technische problemen veroorzaakt door een kwaadaardig virus heeft het enkele dagen geduurd, maar hier zijn dan eindelijk de hoesfoto's van de hits uit de BRT Top 30 van zaterdag 24 februari 1979.
En rennen konden deze drie meiden want ze waren geweldig "snel"...
De boysbands waren in opmars.
Met dank aan Bruce Springsteen voor deze geweldige compositie!
Het nieuwe sekssymbool in wording al heb ik later niets meer over vernomen...
1977-1978 en 1979 waren topjaren voor de drie broers al kregen ze in familieverband toch rake klappen...
En toen kwamen The Three Degrees de BRT Top 30 van zaterdag 24 februari 1979 binnengerend. Waarschijnlijk werden ze nog altijd achtervolgd door die ouwe viespeuk uit 1973. Het zou een van de laatste wapenfeiten zijn van het trio uit Philadelphia. In totaal hebben er ooit 15 verschillende zangeressen in die groep gezongen...
Aan de andere kant van de grote plas begon het fenomeen "boysbands" meer en meer ingang te vinden. De Britse popgroep Racey bestormde dan ook onze hitlijsten op 24 februari 1979 met het aanstekelijke 'Lay Your Love On Me'. Oorspronkelijk heette de groep 'Alive 'n' Rockin''...
Bruce Springsteen kon tussen 1976 en 1978 geen platen meer opnemen of uitbrengen vanwege problemen met zijn manager en platenmaatschappij. Maar hij bleef verder componeren. Zo schreef hij dit wondermooie 'Fire' en Robert Gordon en The Pointer Sisters waren er als de kippen bij om hun cover uit te brengen. ♫♫♫ "Well, Romeo and Juliet" ♫♫♫... zongen Chantal en ik dan ook op zaterdag 24 februari 1979 uit volle borst mee!
Het nieuwste meisjesidool in de Angelsaksische wereld was ene Leif Garrett die uit zichzelf verklaarde dat hij geboren was om te dansen. Alhoewel, John Travolta kon ook aanspraak maken op die titel. Hoe dan ook kwam deze dansbare single binnen in onze hitlijsten van 24 februari 1979 onder de titel 'I Was Made For Dancing'.
Het jaar 1978 was een topjaar geweest voor de Bee Gees, denk maar aan de soundtracks 'Saturday Night Fever' en 'Grease'. Het jaar daarop zetten ze in met een knaller van formaat. Maar geld maakt niet gelukkig luidt het spreekwoord en eigenlijk is dat waar want het leven van de vier broers Gibb is op familiaal vlak één en al tragedie. Drie broers hebben het tijdelijke al met het eeuwige verwisseld op relatief jonge leeftijd. 'Tragedy' was de hoogste nieuwkomer in onze hitparade van zaterdag 24 februari 1979.
Door een technisch probleem konden er hier geen foto's toegevoegd worden. Ze worden in het volgende bericht getoond.
Als een vleermuis uit de hel kwam Meat Loaf met zijn nieuwste single de BRT Top 30 van 10 februari 1979 binnengevlogen. Hij had nog maar net het paradijs bij de flauwe verlichting van zijn dashboardlampjes gezien of zijn "Wagneriaanse rock" 'You Took The Words Right Out Of My Mouth (Hot Summer Night)' schoot naar de top van alle hitparades. Van "hete zomernachten" was er toen geen sprake want de winter 1978/1979 duurde tot eind maart en carnaval vierden Chantal en ik samen met een bevriend echtpaar in Ophasselt en Overboelare, twee deelgemeenten van Geraardsbergen die kreunden onder een dik pak sneeuw en ijzel...
Gedurende die strenge winter konden we ons gelukkig opwarmen aan de geweldige muziek van de Amerikaanse zangeres Yvette Marie Stevens met de Afrikaanse artiestennaam Chaka Khan. Zij zong in verscheidene groepen waarvan Rufus de bekendste is tot zij solo doorbrak met 'I'm Every Woman' geschreven door Ashford & Simpson. In 1993 had Whitney Houston er opnieuw een hit mee maar op zaterdag 10 februari 1979 weerklonk deze versie van Chaka Khan uit mijn radio.
En kijk wie we daar hebben, Billy Joel! De leuke meezinger 'My Life' stond al op zijn elpee '52nd Street' die ik mij in 1978 aanschafte, zodat ik deze single niet meer hoefde te kopen. Op deze tonen hebben Chantal en ik toen menig danspasje gezet. Ook een opmerkelijke nieuwkomer in onze hitparade van zaterdag 10 februari 1979.
De scherpe kantjes van Alice Cooper uit zijn beginperiode (1972) waren bijgeschaafd want op 10 februari 1979 kwam ook hij met zijn nieuwste single 'How You Gonna See Me Now' binnen in de BRT Top 30. De Amerikaan Vincent Damon Furnier is van Franse komaf en groeide op in Arizona. In zijn jeugd was hij beïnvloed door muziek van The Yardbirds en The Beatles en vormde hij een aantal groepjes in de jaren '60 tot hij zijn band Nazz omdoopte tot Alice Cooper want Todd Rundgren had die naam al voor zijn eigen groep gekozen...
Van de hoogste nieuwkomer uit de BRT Top 30 van 10 februari 1979 naar de hoogste en enige nieuwe single uit de hitlijst van 17 februari is maar een kleine stap. Op die zaterdag kwamen The Babys inderdaad binnengeschoten met hun melancholische smeekbede 'Everytime I Think Of You'. Meteen werd een nieuwe nummer één genoteerd en dat was ABBA met 'Chiquitita'.
Karla DeVito voegde meteen de daad bij het woord...
"The Piano Man" staat hier op de foto met een trompet...
Een kop warme chocolademelk kan er bij mij altijd in... Ik was dan ook blij op zaterdag 3 februari 1979 Hot Chocolate tegen te komen in de BRT Top 30 met een haast klassiek stuk (piano en strijkers!). Errol Brown zingt als naar goede gewoonte de longen uit zijn lijf op dit mooie 'I'll Put You Together Again'.
Niets kan tippen aan het origineel gezongen door Carla Thomas in 1966. Geweldige song geschreven door Isaac Hayes en David Porter uit de Stax Records-stal. Maar 'B-A-B-Y' (spreek uit: bie-eh-bie-waai) gezongen door Rachel Sweet was helemaal niet slecht en zo maakte een hele nieuwe generatie kennis met soulmuziek uit de jaren '60. Een nieuwkomer in onze hitlijsten van 3 februari 1979 op Stiff Records.
Of de Britse formatie 'Liquid Gold' goud kreeg voor de verkoop van de single 'Anyway You Do It' betwijfel ik, maar deze funky discoplaat was wel goed voor een verblijf van enkele weken in onze hitparade vanaf 3 februari 1979. In de discotheken lokte ze wel veel volk op de dansvloer.
David Paich schreef de geweldige song 'Hold The Line' en Toto voorzag hem van flink uit de kluiten gewassen gitaaraanslagen. Een aangename nieuwkomer in de BRT Top 30 van 10 februari 1979 en de song werd vele jaren later nieuw leven ingeblazen door de fantastische Luke Walter Jr. van Blue Blot. Niet weglopen, blijf aan de lijn en luister even!
John Travolta probeerde nog eens munt te slaan uit de films met goed verkopende soundtrack 'Saturday Night Fever' en 'Grease'. Hij slaagde er zelfs in met zijn single 'Big Trouble' nieuw binnen te komen in onze hitparade van 10 februari 1979 maar een wereldhit werd het niet. Het was een gewone rocksong zoals er dertien in een dozijn zijn... Hoe groot is een dozijn? Dat hangt af van het doosje...
Op zaterdag 27 januari 1979 kwam er een zeer leuk duet binnengevlogen in onze BRT Top 30. Mick Jagger was zijn Rolling Stones ietwat ontrouw en Peter Tosh had de begeleidingsgroep van Bob Marley (The Wailers) al enige jaren verlaten. Zij stoften een oude soulsong van The Temptations uit 1965 af die toentertijd slechts een b-kantje was maar nu, overgoten met een reggaesausje, een wereldhit werd. '(You Gotta Walk) Don't Look Back' was de vierde nieuwkomer in de hitparade van die bewuste zaterdag. De song werd geschreven door Smokey Robinson en Ronnie White.
Maar tegen al dat discogeweld uit die periode was geen kruid gewassen want op 27 januari 1979 stond er alweer een nieuwe discoster aan het firmament te flikkeren. Alicia Bridges heette die Amerikaanse zangeres en haar single 'I Love The Nightlife (Disco 'Round)' was een oorwurm van formaat en je kon er heerlijk de boogie op dansen.
"Do you remember?"... Met die woorden begon deze knappe funky danssingle van de Amerikaanse formatie Earth, Wind & Fire. Ruim vier maanden te laat maar dat kon de pret niet bederven. 'September' werd een internationale grote hit, wordt nog regelmatig op de radio gedraaid en lokt nog altijd veel volk op de dansvloer... Eén van de leukste nieuwkomers in onze hitlijsten van zaterdag 27 januari 1979.
Enkele plaatsjes hoger nestelde Amanda Lear zich comfortabel in onze hitparade van 27 januari 1979 met haar nieuwste single en als er één mythisch wezen is waarmee zij het best vergeleken wordt, dan is het wel 'The Sphinx'. "A sphinx can never cry and sphinxes never die."...
Maar de allerhoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 27 januari 1979 was een one-hit wonder van jewelste. Zelfs al heb je het liedje slechts éénmaal gehoord, dan fluit je het de hele dag. Een instrumentale hit op piano èn een oorwurm was deze 'Music Box Dancer' van Frank Mills, een Canadees artiest uit Montréal. Hij bracht de song reeds uit op elpee in 1974 maar die flopte. Toen hij de song opnieuw uitbracht in 1978 via een andere platenmaatschappij ging de bal plots aan het rollen... Nog een leuke anekdote om af te sluiten: in de musical 'Hair' (1968) komt er een song voor die 'Frank Mills' heet maar die niets te maken heeft met deze artiest.
In 1979 vond ik haar kapsel te mannelijk en kijk, vandaag verneem ik dat zij een overtuigde lesbische is die er ronduit voor uitkomt.