************Populaire muziek van de vorige eeuw tot nu************
23-02-2014
Songs uit 1978 (3)
Songs uit 1978 (3)
Terwijl The Pointer Sisters en Robert Gordon gingen lopen met hun versie van 'Fire', gecomponeerd door Bruce Springsteen bracht The Boss zijn LP 'Darkness On The Edge Of Town' uit in 1978. Daaruit draai ik 'The Promised Land': hoed je voor de ratelslangen in de woestijn!
In februari 1978 stond deze leuke eendagsvlieg op één in het Verenigd Koninkrijk. Bijgevolg werd dit reggaedeuntje regelmatig op onze zenders gespeeld in de loop van het jaar. Helaas geraakte het toen niet genoteerd in onze hitlijsten. Althea & Donna uit Jamaïca waren twee zusjes van 17 en 18 jaar en worden sindsdien met 'Uptown Top Ranking' geboekstaafd als one-hit wonder.
De Amerikaanse singer-songwriter Bob Seger is in onze contreien wel bekend maar echt veel platen heeft hij hier niet verkocht. Uit zijn elpee 'Stranger In Town' (1978) kies ik vandaag voor dit mooie en pakkende 'We've Got Tonite' dat hij samen met zijn Silver Bullet Band brengt.
Arno Hintjens en Paul Decoutere zaten in 1978 in de groep Tjens Couter. Normaliter zou hier 'Forget The Rest, Take The Best' gestaan hebben maar die clip heb ik niet gevonden op Tjoeptjoep. Dan maar gezocht naar het grappige 'Honey Bee' met zowaar gejodel op de tonen van een reggaebeat.
In de loop van het jaar 1978 kocht ik de soundtrack van 'Carmen' waarin Placido Domingo en Julia Migenes-Johnson de pannen van het dak zingen. Uit die geweldige opera van Bizet heb ik nu gekozen voor het alombekende 'L'amour est un oiseau rebelle' ook bekend als 'Habanera'.
1978 was ook het jaar waarin minder en minder Franstalige liedjes onze BRT Top 30 bereikten en dat vind ik jammer. De Angelsaksische songs kregen de overhand. Toch kon ik toen genieten van één van mijn favoriete Franse zangers, m.n. Gilbert Bécaud. Zijn prachtige 'C'est en septembre' schreef hij samen met Neil Diamond die een jaar later zijn Engelstalige versie uitbracht als 'September Morn'.
In augustus 1978 brachten de drie kerels van The Police hun tweede single uit. 'Can't Stand Losing You' stond ook op hun debuutelpee 'Outlandos d'Amour' van november 1978. Voorlopig brak deze single nog geen potten bij ons maar werd deze Britse groep meer en meer gedraaid op onze radiozenders. Het valt mij op dat Sting hier met een geweldige uilenbril staat te zingen...
Van de documentaire 'The Last Waltz' geregisseerd door Martin Scorsese werd in 1978 een live soundtrack uitgebracht die bestond uit 3 vinylplaten. Het was de registratie van het afscheidsconcert van The Band op 25 november 1976 in San Francisco. Van Morrison zingt hier samen met The Band een Iers wiegeliedje waarvan de titel vele jaren later de inspiratiebron zou vormen voor een hommageplaat aan Will Tura. Andere grote gasten op dat concert waren: Bob Dylan, Eric Clapton, Emmylou Harris, Neil Diamond, Neil Young, Joni Mitchell, Muddy Waters, Ringo Starr, Ron Wood, Dr. John, The Staples, Paul Butterfield en Ronnie Hawkins.
Ondertussen kwamen er uit West-Duitsland heel andere klanken. Nina Hagen werd in Oost-Berlijn geboren maar ontvluchtte samen met haar vader Oost-Duitsland. De Nina Hagen Band was voor mij wel dè verrassing van eind 1978. Vrouwelijke punk in het Duits: 'TV-Glotzer (White Punks On Dope)'. De debuutelpee 'Unbehagen' zou pas in januari 1979 in onze hitlijsten binnendringen.
Michel Sardou had een fijne neus voor mooie composities en zo kwam het dat hij in 1978 'En chantant' uitbracht, een song geschreven door de Italiaan Toto Cutugno en regelmatig op onze zenders te horen. Toch geraakte deze knappe single toen niet in de BRT Top 30. Misschien iets later in 1979? Afwachten maar...
In 1978 schitterde Christopher Reeve als Superman en de geweldige score werd gecomponeerd door John Williams. 'Can You Read My Mind?' was het 'Love Theme' uit de film. Loïs Lane werd gespeeld door Margot Kidder. De speciale effecten waren voor die tijd bijzonder goed.
Maar in het jaar 1978 kon je ook niet om de disco heen. Het is moeilijk te geloven maar Dan Hartman maakte ooit deel uit van de Edgar Winter Group tot hij solo enkele classics van het genre schreef en op single uitbracht. 'Instant Replay' werd dan ook een hit in de discotheken maar verscheen voorlopig nog niet in onze hitparades. Zo schreef Hartman ook 'Free Ride' voor de Edgar Winter Group, niet te verwarren met de Johnny Winter Band, de formatie van zijn broer.
Gisteravond schreef ik dit op mijn Facebookprofiel: "Mijn kameraad Ludo is met deze zachte wintertemperaturen druk bezig om heen en weer te rijden met platen uit het jaar 1978 die toen niet noodzakelijk in onze hitlijsten stonden. Misschien wel in de loop van 1979, maar dan draai ik ze nog eens, toch? Volg het vanaf morgen hier op mijn profiel of kijk en vooral beluister het opnieuw op mijn weblog via de link http://blog.seniorennet.be/djmico1951/ - Muziek is mijn passie. Voorzichtig in het dalen, Ludo!" (zie foto links)...
'Als mijn gitaar me helpt' was in 1978 regelmatig op de radio te horen en Johan Verminnen was een graag geziene gast op Mallemunt maar toch geraakte hij met deze knappe single niet genoteerd in de BRT Top 30.
De elpee 'Outlandos d'Amour' werd pas in november 1978 uitgebracht maar als voorloper daarvan verscheen de single 'Roxanne' reeds in april 1978. Sting en zijn twee maten combineerden het nerveuze van punkrock met blanke reggae en er waaide weer een nieuwe wind door muziekland. The Police zou in België pas echt goed doorbreken in het jaar 1979.
Om eerlijk te zijn vind ik deze compositie van Billy Joel één van zijn mooiste. 'Honesty' stond op zijn elpee '52nd Street' uit 1978. De Amerikaanse singer-songwriter èn pianist was in die dagen werkelijk niet uit de ether weg te slaan.
Een leuke meezinger en meestamper is deze compositie van Neil Sedaka die in 1978 werd gecoverd door de discoformatie Eruption. Het kan zijn dat de single alsnog binnengeraakte in de BRT Top 30 van 1979 maar dan draai ik hem wel opnieuw. Precious Wilson was de zangeres van de band.
Chris Rea had zijn eerste radiohit te pakken in de Benelux met het prachtige 'Fool (If You Think It's Over)'. De single werd geen hit in het Verenigd Koninkrijk tot Radio Caroline hem hevig begon te pluggen in 1979 naar aanleiding van een heruitgave van het schijfje.
'Beast of Burden' wordt vaak geassocieerd met Bette Midler die er een hit mee had in 1983 maar de composite van Jagger/Richards stond reeds op de elpee 'Some Girls' van de Rolling Stones uit 1978. De songtitel doet mij altijd aan Eric Burdon van The Animals denken...
De pianoman verscheen hier met een blaasinstrument ten tonele...
Als een elfje vloog Precious Wilson over het podium...
Whatever happened to Benny Santini?
Was dat nu toch Bette Midler die onder de leeuw lag?
De appel valt niet ver van de boom want hij was de zoon van Maurice Jarre die vele soundtracks componeerde. Eind 1978 bracht Jean Michel Jarre zijn tweede elpee uit die hij 'Equinoxe' noemde en die vol met instrumentale elektronische muziek stond. Enkele maanden later lokte zijn openluchtshow in Parijs meer dan 1 miljoen toeschouwers en met die prestatie stond hij als eerste in het Guinness Book Of Records. 'Equinoxe Part 5' werd als single uitgebracht en in 1979 volgde 'Part 4'.
Cherie Currie maakte samen met o.a. Joan Jett deel uit van de meidengroep The Runaways. Maar in 1978 probeerde ze het solo via haar elpee 'Beauty's Only Skin Deep'. Soms zong ze samen met haar tweelingzus, Marie. Op het podium ging ze er vaak stevig tegenaan maar hier brengt ze een tedere ballade, het titelnummer van de plaat.
In 1978 werd er ook geëxperimenteerd met een fusie tussen jazz en pop. Eumir Deodato uit Brazilië was daarin een vaandeldrager en op zijn elpee 'Love Island' is hij zo stoutmoedig de classic 'Take The A Train' van Duke Ellington uit 1941 aan te pakken.
De Nederlandse band Gruppo Sportivo o.l.v. Hans Vandenburg bracht in 1978 een tweede elpee op de markt met als titel 'Back To 78'. Ik dacht eerst dat er heimwee was naar 78-toerenplaten maar neen, dit was wel degelijk een fijne vinylplaat op 33 toeren. Hieruit kies ik vandaag voor het rockende 'Hey Girl'. Goedemorgen, Hans! En hij antwoorde op Facebook het volgende: "geniale hoes die nooit prijzen wint of tussen andere hoezen hangt omdat het hier een 'inside' grap betreft en niet een dik opgelegde, zoals bijvoorbeeld die van brood, 'spritz' en tientallen andere...".
In 1978 was André Bialek nog een singer-songwriter. Via zijn vader stroomde er Pools bloed in zijn aderen. Zijn elpee 'Belgeries' bevatte enkele pareltjes maar toch kon hij niet leven van het aantal verkochte exemplaren en hing hij in 1984 zijn gitaar aan de wilgen. Ik leerde hem persoonlijk kennen toen hij voor een reclameagentschap werkte en van 1985 t.e.m. 1993 realiseerde hij affiches en reclamespots voor radio en tv en schreef hij slogans voor mijn nationale federatie. Uit die elpee draai ik nu 'Concubin et concubine', met een leuk Cubaans ritme.
Raymond van het Groenewoud bracht in 1978 samen met zijn groep 'The Millionaires' (waarin o.a. Jean Blaute zat en soms gespeld als 'Millionairs') een live album uit met als titel 'Kamiel in Belgïe'. Al vlug moest de bandnaam gewijzigd worden want in Nederland bestond al een groep met dezelfde naam. 'Vlaanderen boven' was een leuke meezinger met een tekst waarin nagels met koppen worden geslagen. En toch werd deze song vele jaren later als volkslied gekozen door het Vlaams Parlement. Dan hadden ze blijkbaar toch niet goed geluisterd... Hier is de studioversie.
Cherie en Marie Currie, tweelingzusjes.
Ze ontpopte zich meestal tot een waar podiumbeest.
Strategisch gaatje...
André Bialek hield het Belgisch...
Kamagurka tekende de hoes van de liveplaat.
RvhG hield het ook nationaal want "Kamiel was in België" en toch was de opener van de plaat 'Vlaanderen boven'...
Tot welk geslacht Amanda Lear al dan niet behoorde zal wellicht altijd een raadsel blijven. Feit is dat de single 'Enigma' op zaterdag 18 november 1978 heel hoog binnenkwam in de BRT Top 30 en al vrij snel werd omgedoopt tot 'Give A Bit Of Mmh To Me'. Het werd een groot danssucces in de discotheken maar mijn vrouw kreeg er alleen maar kiespijn van...
Verrassing alom toen de hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 18 november 1978 Kenny Loggins bleek te zijn zonder Jim Messina maar mèt Stevie Nicks, de toenmalige zangeres van Fleetwood Mac in het duet 'Whenever I Call You Friend'. Tijdens een optreden voor de AVRO kon zij er niet bij zijn en werd een beroep gedaan op de Nederlandse zangeres Kimm Hekker. Die dag was er alweer een nieuwe nummer één en dat waren oude bekenden: John Travolta en Olivia Newton-John met 'Summer Nights' uit de film Grease. En zij hadden daarmee eventjes voordien al eens één week op het hoogste schavotje gestaan!
De Zuid-Afrikaanse meidengroep Clout scoorde vanaf zaterdag 25 november 1978 een nieuwe hit met de single 'You've Got All Of Me'. Toch werd deze song niet zo'n groot succes als 'Substitute' maar in 1979 zouden ze dan opnieuw een wereldhit scoren. Maar dat is voor later...
De Nederlandse zangeres Patricia Paay zong toen niet in een meidengroep maar ze gooide haar krachtige stem in de strijd èn ze gebruikte al haar charmes op het hoesje. Op zaterdag 25 november 1978 raakte zij dan ook genoteerd in onze hitlijsten met de exotische single 'Malibu'.
Tijd voor de oudste rockband van ons continent om nog eens een hit te scoren. De Nederlandse groep werd inderdaad in 1961 opgericht als "The Golden Ear-rings", één jaar vóór de Rolling Stones dus. In 1969 werd de band omgedoopt tot simpelweg "Golden Earring". Op zaterdag 25 november 1978 werd de single 'Movin' Down Life' heel hoog gespot in onze hitparade.
De allerhoogste nieuwkomer in onze BRT Top 30 van zaterdag 25 november 1978 was deze mooie slow van Rose Royce die de titel 'Love Don't Live Here Anymore' meekreeg. Diezelfde dag werd een nieuwe nummer één genoteerd en dat was de leuke single van 10cc 'Dreadlock Holiday' die iedereen gewoonweg "I don't like reggae" noemde. Op maandag 27 november 1978 blies ik met veel plezier 27 kaarsjes uit...
Amanda Lear liet geen kans onbenut om haar vrouwelijkheid te onderstrepen...
Hieronder verscheen ze op de rode loper in Cannes in... 1998!
Monokini op het strand.
Op de hoes glad geschoren maar hieronder met baard en met Stevie Nicks.
Ook Patricia Paay hield ervan te tonen dat ze een vrouw was.
Op rijpere leeftijd verscheen ze zelfs in de Playboy van eind 1986.
Nick Gilder was alweer een nieuwe naam om te onthouden want op zaterdag 11 november 1978 kwam de Engels-Canadese muzikant nieuw binnen in de BRT Top 30 met zijn single 'Hot Child In The City'. Gilder had een zeer vrouwelijke stem en maakte enkele jaren voordien nog deel uit van de glamrockband Sweeny Todd. Verder heb ik niets meer van hem vernomen omdat het bij deze eendagsvlieg bleef.
De Strangers uit Antwerpen stonden met 'De broek van grootmoemoe' niet alleen in de Vlaamse Top-10 maar hun platenverkoop was zó groot dat zij met hun nieuwste single ook in de BRT Top-30 van 11 november 1978 binnengeraakten. Ditmaal was het een geslaagde cover van 'Ragtime Piano Joe' van Peter Straker die met zijn origineel enkele weken voordien al in onze hitlijsten stond.
Het was ook de periode dat er meer en meer non-stop medleys werden gemaakt. Zo was er deze zeer geslaagde coverversie van de grootste hits van de Beach Boys, 'Beach Boy Gold' genaamd en gebracht door de tributeband Gidea Park. De Brit Adrian Baker was de man met de falsettostem die moeiteloos aan de hoge noten kon. Het was zeer moeilijk orgineel en cover van elkaar te onderscheiden. Ook hier bleef het bij dit one-hit wonder dat vanaf zaterdag 11 november 1978 nieuw was in onze hitparade. Maar een hele nieuwe generatie had kennisgemaakt met de fantastische muziek van de Beach Boys.
Het was ook zeer moeilijk de nieuwste single van John Paul Young te onderscheiden van 'Love Is In The Air'. 'Lost In Your Love' heette die single die op zaterdag 11 november 1978 de hoogste nieuwkomer was in de BRT Top 30. Diezelfde dag was er trouwens een nieuwe nummer één: opnieuw Olivia Newton-John met 'Hopelessly Devoted To You'. Opnieuw inderdaad, want zij had al eens op het hoogste schavotje gestaan met dit nummer uit de muzikale film 'Grease'.
Een week later, op zaterdag 18 november 1978, kwam John Travolta de BRT Top 30 binnen met 'Sandy', ook uit de kaskraker 'Grease'. De soundtrack van die muzikale film moet zowat het hoogst aantal singles afgeleverd hebben die ooit in onze hitparade binnenkwamen. Olivia Newton-John speelde natuurlijk de rol van Sandy en werd sindsdien gemeenzaam 'Olijfje' genoemd.
Op 18 november 1978 was het al een tijd geleden dat we nog iets gehoord hadden van The 3 Degrees. Daar kwam al snel verandering in want 'Giving Up, Giving In' werd een grote hit dankzij een volwassener stemgeluid van de drie zangeressen en een betere muzikale productie dan op hun allereerste singles. Pete Bellotte en Giorgio Moroder zaten hier natuurlijk voor iets tussen.
Goede cover van 'Ragtime Piano Joe'.
Een hele nieuwe generatie leerde zo de fantastische muziek van de Beach Boys kennen.
Eigenlijk een doorslagje van 'Love Is In The Air'.
Het succes van 'Grease' bleef maar duren.
Meer en meer werd de groepsnaam als "The 3 Degrees" gespeld.
En toen ging het epos geschreven door Jimmy Webb een heel ander leven leiden. Het werd een enorm succes in de nachtclubs en discotheken in de versie van Donna Summer. Er zijn enorm veel versies van 'MacArthur Park' uitgebracht en mijn voorkeur gaat naar die van Richard Harris uit 1968. Maar op zaterdag 4 november 1978 was het deze discoversie die in de BRT Top 30 verscheen, zij het de ingekorte versie want met deze bijna 18 minuten durende schijf zijn we wel eventjes zoet...
De kerels van Foxy hadden de "jappiotube" (talkbox) ontdekt (enkele jaren voordien gecommercialiseerd door Peter Frampton) en met het zeer leuke dansnummer 'Get Off' geraakten ook zij in onze hitlijst van zaterdag 4 november 1978 genoteerd. Het werd trouwens een hit aan beide kanten van de oceaan.
Als de gesmeerde bliksem vloog het singletje van John Travolta onze hitparade binnen. Na zijn duet met Olivia Newton-John werd hij op zaterdag 4 november 1978 in onze hitlijst genoteerd met alweer een track uit de muzikale film 'Grease': 'Greased Lightnin'', met hieronder de zeer leuke filmscène.
Uit Oostenrijk kwam deze discoformatie genaamd Supermax. De single 'Love Machine' werd een hit in de Benelux en het was ook een nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 4 november 1978. Van een contrast gesproken: vergeleken met zijn exotische achtergronddanseressen/zangeressen zag de langharige Max achter zijn klavier er maar bleekjes uit...
Alweer een fragment uit een musical in de BRT Top 30 van zaterdag 4 november 1978. 'Oh What A Circus' had in feite dezelfde melodie als 'Don't Cry For Me Argentina' want beide liedjes kwamen uit de musical 'Evita' geschreven door Andrew Lloyd Webber en Tim Rice over het leven van Evita Peron. Dit was wel een uptempo versie gezongen door David Essex.
Met de song 'Kiss You All Over' geschreven door het duo Chinn & Chapman had platenmaatschappij RAK Records alweer een internationale hit te pakken. Exile heette de nieuwe band en dit was de hoogste nieuwkomer in de hitlijst van 4 november 1978 terwijl er die dag een nieuwe nummer één werd genoteerd: het was het duet 'Summer Nights' tussen Olivia Newton-John en John Travolta uit de film 'Grease'. Het betoverend geluid in de slow werd voortgebracht door een "string synthesizer".