************Populaire muziek van de vorige eeuw tot nu************
17-03-2013
Parels uit 1972
Parels uit 1972
Tijd om even stil te staan bij parels die niet noodzakelijk onze hitlijsten haalden in 1972. De song stond op de LP 'Harvest' en werd ook als single uitgebracht met als b-kant 'The Needle And The Damage Done'. Young schreef hem speciaal voor de huisbewaarder van zijn ranch. James Taylor (op 6-string banjo) en Linda Ronstadt zorgen voor de prachtige achtergrondstemmen.
Deze "oude man" stond op het prachtig album 'Sail Away', ook al uit 1972. Op meesterlijke wijze, die hem zo eigen is, vertelt Randy Newman over een grijsaard die op sterven ligt, eenzaam en verlaten, zonder iemand om hem bij te staan. Alleen de componist is er om hem een hart onder de riem te steken. Aangrijpend...
Op de elpee 'All Together Now' uit 1972 stond deze parel geschreven door Rod Argent en Chris White. Het vroeger lid van The Zombies viert op deze lange versie zijn kunsten bot op het Hammondorgel. De herkenbare baslijn doet denken aan 'Let There Be More Light' van Pink Floyd. Kop omhoog want dit is classic rock!
Oordeel zelf maar:
Deze Amerikaanse singer/songwriter bracht in 1972 een parel van een song uit. Op deze single krijgt hij bijstand van Jesse Ed Davis op gitaren terwijl David Crosby en Graham Nash zoals altijd zorgen voor de o, zo mooie achtergrondstemmen. De pessimistische song gaat over een man die zoveel tegenslagen gekend heeft dat hij vreest geen gevoelens meer te hebben. Vreemd genoeg was het de cover van de Jackson Five die een hit werd in Europa.
Toen Stevland Hardaway Morris deze parel schreef was hij slechts 22 jaar oud. De drumbeat werd hem geschonken door Jeff Beck die zijn eigen versie later opnam met de groep 'Beck, Bogert & Appice'. De song stond op zijn LP 'Talking Book' uit oktober 1972 en zou pas in februari 1973 een hit worden in het VK. Best zwarte katten vermijden en niet onder ladders lopen, vandaag. Classic funk!
September 1972 was voorbijgevlogen. Mijn dagen werden gevuld met solliciteren maar zolang mijn legerdienst niet achter de rug was moest ik niet rekenen op een vaste betrekking. Behalve dan tijdelijke jobs zoals op het Uitvinderssalon in het Rogiercentrum en op het Voedingssalon aan de Heizel. Lynsey de Paul zorgde voor mijn gezellige achtergrondmuziek in oktober 1972. Oei, lag daar niet teveel suiker op mijn pannenkoek?
De zomer was al voorbij in oktober 1972 en toch kwam dit leuke plaatje binnengevlogen in de BRT Top-30. Die vrouwelijke stem herkende ik meteen want dat was de beschermelinge van Paul McCartney. Mary Hopkin had zich inderdaad in dit trio geïntegreerd. Het bleef bij dit one-hit wonder. Wist ik toen veel dat het bijna een exacte kopie was van een Amerikaanse hit uit 1958.
Nog zo'n typisch herkenbare stem is die van Noddy Holder. Niet alleen deze single uit oktober 1972 maar ook de elpee 'Slayed?' verkocht als zoete broodjes. Let the good times roll!
Het grootste commercieel succes uit oktober 1972 was waarschijnlijk weggelegd voor de Brit Les Humphries die in West-Duitsland woonde samen met zijn gospelzangers. De melodie is gebaseerd op een oud lied uit 1957: 'Battle of New Orleans'. Het origineel is van Jimmy Driftwood en gebaseerd op een traditional. Deze leraar geschiedenis schreef de tekst al in 1936. Arnold Rypens vermeldt dit: covers van Johnny Horton (1959), Lonnie Donegan (1959), Vaughn Monroe (1959), Homer & Jethro (1959) [parodie als 'The Battle Of Kookamonga'], Brothers Four (1964), Harpers Bizarre (1968), Les Humphries Singers (1972) [zelfde melodie gebruikt in hun hit 'Mexico'], Eric Weissberg (1973) [als 'The Eight Of January' in film Deliverance; 8 januari 1815 was de datum van de historische Battle of New Orleans], Floyd Cramer (1973), Nitty Gritty Dirt Band (1974), Buck Owens (1975), Barefoot Jerry (1976), Bill Haley & The Comets (1979), Big Audio Dynamite (1988) [gedeeltelijk in 'The Battle Of All Saints Road'], Gerard Cox (2002) [als 'Het gras is nergens groener dan bij Feyenoord'], Asleep At The Wheel (2003) [als 'Eight Of January'].
Toen ik deze wondermooie intro met de wah-wah gitaar voor het eerst hoorde was ik meteen verkocht. Larry Knechtel was oorspronkelijk sessiegitarist maar maakte toen deel uit van de Amerikaanse softrockgroep 'Bread' met de zoetgevooisde David Gates als leadzanger. Knechtel speelde gitaar bij o.a. Simon & Garfunkel, Duane Eddy, The Beach Boys, The Mamas & the Papas, The Monkees, The Partridge Family, The Doors en Elvis Presley. In oktober 1972 voelde ik mij ook een beetje 'The Guitar Man', op luchtgitaar dan.
Lynsey de Paul was naast zangeres en componiste ook fotomodel. En dat stak ze niet onder stoelen of banken.
Zo schreef ze ook 'Storm In A Teacup' dat een hit werd voor The Fortunes'.
Lynsey de Paul op latere leeftijd.
Mary Hopkin uit Wales.
Ze trouwde niet met Paul McCartney maar met Tony Visconti, sinds de jaren '70 de medewerker/producer van David Bowie.
Een bonte bende hippies die zo uit de cast van de musical 'Hair' leken te komen.
Verder kwam de glitterband Sweet opnieuw de hitlijsten binnen in september 1972 met de zoveelste single geschreven door Nicky Chinn & Mike Chapman. De sound klonk al een beetje ruiger want dit was de eerste single waarop enkel leden van Sweet speelden. Voor de gelegenheid zijn ze voor hun optreden bij Top Of The Pops uitgedost als indiaan.
Het was al enkele jaren geleden dat Johannes Bouwens met zijn groep een grote hit had gescoord. Die kwam dan de hitparade binnen in september 1972. Voor wie het zich mocht afvragen, hij was onder andere onderweg naar Mexico en New York City.
De voormalige Beatle bracht de LP 'Some Time In New York City' op de markt met daaruit deze single die ook in september 1972 de charts binnenstormde. Ondanks de Dolle Mina's uit de jaren '60 en het algemeen verkregen stemrecht voor de vrouw vond Lennon dat zij nog altijd gediscrimineerd werd net zoals... een zwarte. Hij kreeg meteen weer de wind van voren omdat hij het aangedurd had het woord 'nigger' te gebruiken en moest zich komen verantwoorden in de Dick Cavett Show. De single werd dan ook hier en daar geboycot.
Een kort fragment uit The Dick Cavett Show:
Maar een "echte" nieuwkomer uit september 1972 was deze Nederlandse zanger met een heus pleidooi om niet overdreven veel alcohol te gebruiken. Het gevoel van een "kater" wordt hier op zeer originele manier met muzikale klanken weergegeven. Het nummer werd trouwens in 1999 gebruikt in een campagne tegen drankmisbruik. Harm Douwe Breemer, zoals hij in het echt heette, is de enige Nederlander die in zijn land een hit scoorde in drie verschillende talen: in het Engels (deze nr. 1), in het dialect uit Veluwe ('Guus') en in het Nederlands ('Hollanders'). De begeleidingsband op deze single was 'Unit Gloria'.
New York City moet zowat de meest bezongen stad ter wereld zijn want ze komt driemaal voor in dit bericht.
Mijn favoriete Griekse popgroep 'Aphrodite's Child' was helaas gesplit al zou hun laatste LP nog uitgebracht worden in 1972. Vangelis draaide aan de laatste knoppen in de studio terwijl de zanger, na zich een flinke baard aangemeten te hebben en na een flink pak kilo's aangekomen te zijn, regelrecht de commerciële toer opging, inclusief bouzouki's! Hij kwam dan ook regelrecht de Top-10 binnengeduikeld in september 1972.
Ondertussen kwam uit Italië deze mooie smeekbede van Peppino di Capri gericht aan ene Roberta. Het werd dan ook een veelgedraaide slow vanaf september 1972. Helaas bleef het bij deze ene hit. Deze Napolitaan is actief sinds 1958 en hij fungeerde als openingsact tijdens de tournee van The Beatles in Italië in het jaar 1965.
De Nederlandse popgroep The Cats stoften een oude song af en hadden daar een grote hit mee in september 1972. De componisten zijn Larry Russell/Inez James/Buddy Pepper. Anita O'Day bracht de original uit in 1953 en de covers kwamen van Les Paul & Mary Ford (1953), Guy Lombardo (1953) , Beverley Sisters (1953), Luis Mariano (1954) [als Vaya Con Dios (Que Dieu pense à toi)], Slim Whitman (1955), Blue Diamonds (1961), Drifters (1964), Al Martino (1964), Charlie & Inez Foxx (1968), Tony Orlando & Dawn (1972), The Cats (1972), Millican & Nesbitt (1973), Freddy Fender (1976), Jeff Beck (2011). [Met dank aan Arnold Rypens]. Gelukkig heeft de groep van Dani Klein nooit een song opgenomen met als titel 'The Cats' of de verwarring zou nu groot zijn.
De mooiste slow, voor mij althans, kwam in die maand september 1972 van de Griekse popgroep Axis, die met deze tweede hit bewees geen eendagsvlieg te zijn. Er kwam echter bij mijn weten nooit een derde succes.
En of ik het nog weet! Net of het eergisteren was. In september 1972 vernam ik dat Willy, tijdens een personeelsfeest en zo fier als een De Gieter, mijn verloofde ten dans had gevraagd. Gelukkig had hij geen lieve woordjes in haar oren gefluisterd, want daarvoor was hij toen veel te schuchter. Anders had ik de hulp ingeroepen van zeven kanjers van matrozen! Dit was de Vlaamse zomerhit van 1972.
De opvolger van 'Après toi', haar overwinningsnummer op het Eurovisiesongfestival van 1972, liet niet lang op zich wachten. Jammer genoeg had deze single minder succes en viel hij in die zomer een beetje tussen de plooien. Nochtans hoorde ik dit melancholisch lied veel liever.
Een onwaarschijnlijke nummer 1 in de Britse hitlijsten van 15 april tot 20 mei. Deze single kwam in de zomer van 1972 zowaar ook even piepen in de onderste regionen van onze hitparade. Enkel voor de liefhebbers van muziek met Schotse doedelzakken.
Een andere onwaarschijnlijke hit uit september 1972 is een moderne bewerking van dit jazznummer uit 1939. Onze ouders waren natuurlijk enthousiast want zij kenden 'In The Mood' nog uit hun jeugd. Hier is een oudere versie dan die van 1972.
Maar de allerleukste plaat uit september 1972 vond ik deze 'Cave Man'. Na The Troggs, Tyrannosaurus Rex en de 'Neanderthal Man' was het nu tijd voor de 'Troglodyte' in de popmuziek. ♫♫♫ "Sock it to me!" ♫♫♫...
Op 1 september 1972 werd deze single van David Bowie uitgebracht. De Britse zanger was begin dat jaar uit de kast gekomen als biseksueel. De song gaat over een homoseksuele relatie waarin een van beide partners met een meisje danst en de andere geruststelt. De videoclip werd geweigerd door de BBC en de single werd in de VS niet uitgebracht vanwege te geriskeerd. Hij wordt wel algemeen gezien als een mijlpaal in 's mans carrière.
Gilbert O'Sullivan bleef maar hitsingles uit zijn mouw schudden. Hij gooide zijn pet en zijn bretellen weg, liet zijn haar groeien en weg was zijn imago van schooier uit een of andere film van Charlie Chaplin. Dit is zijn single die in september 1972 in onze hitparade stond, met een knoert van een onomatopee in de titel en meteen een tongbreker voor menig deejay.
Norman Smith was nog geluidstechnicus geweest in de Abbey Road-studio's. Zo werkte hij met The Beatles, Pink Floyd, The Pretty Things en Barclay James Harvest. John Lennon gaf hem ooit de bijnaam "Normal". Smith had "Hurricane" gekozen als artiestennaam omdat zijn stem klonk als een orkaan. En inderdaad, echt mooi gezongen is dit niet maar de saxofoon mag er best wel zijn. In september 1972 was deze single dan ook een van de 30 best verkochte plaatjes in onze contreien.
Mijn tijdelijke job bij een reisagentschap tijdens de maand augustus 1972 was met succes afgelopen, maar het was niet makkelijk ander werk te vinden zolang mijn legerdienst niet was vervuld. Gelukkig kreeg ik in september een uitnodiging voor "3 dagen Klein Kasteeltje". De keuring was na anderhalve dag al afgelopen en ik moest nog een paar maanden geduld uitoefenen. De tijd van studeren was in elk geval afgelopen en Vincent Furnier maakte dat dan ook duidelijk via de radiogolven.
Samen met Willy Delabastita van Omroep Antwerpen was deze dansplaat ook een van mijn favorieten uit september 1972. De single werd grijsgedraaid in de jeugdhuizen en discotheken en mijn verloofde en ik konden onze danskunstjes dan ook wekelijks bijschaven op deze funky tonen. Hit it!
De single werd later omstreeks 1977, in volle discoperiode, nog eens uitgebracht.
Ondertussen zijn we aangekomen in de periode eind juli/begin augustus 1972 met deze Nederlandse band uit Zaandam, waarvan de sound mij herinnerde aan 'The Greatest Show On Earth' ("Real Cool World"). Droevig verhaal over de welbekende olifant maar de blazerssectie imiteert perfect het geluid van de dikhuid. Sorry, Jumbo!
En plots stond iedereen te huppelen op de tonen van 'Pop Corn', een oude song uit 1969 geschreven door Gershon Kingsley. Er waren verschillende versies in omloop, waaronder ook die van 'Hot Butter' maar het was die van Anarchic System die het pleit won en het meest gedraaid werd in augustus 1972. De synthesizer was goed op weg om de gitaar in de popmuziek te verdringen. En wat zal het zijn: popcorn met suiker of met zout?
De originele song uit 1969:
Nog een beetje gepofte maïs:
Deze zomertrein van de Nederlandse band 'Sandy Coast' kwam, ondersteund met een melancholische mondharmonica, de BRT Top-30 van begin augustus 1972 binnengereden. In 1974 splitte de groep en richtten de broers Hans en Jan Vermeulen 'Rainbow Train' op. Tuut zei de trein en het station vertrok...
Deze populaire en melancholische song over een zomerliefde werd geschreven door Peter Udell en Gary Geld. De originele uitvoering van The Four Voices uit 1960 was geen hit maar de cover van Brian Hyland uit 1962 wel. In 1968 nam Gary Lewis, de zoon van de Amerikaanse komiek Jerry, met zijn Playboys ook een versie op maar de jongeren onder ons herinneren zich vast en zeker nog die van Jason Donovan uit 1989. In augustus 1972 had Bobby Vinton alweer succes met deze slow.