************Populaire muziek van de vorige eeuw tot nu************
04-05-2014
Radiohits 1979 (1)
Radiohits 1979 (1)
In de maand juli 1979 had ik mijn vakantie doorgebracht in Nice en van daaruit enkele uitstapjes ondernomen naar Cannes, Monaco en natuurlijk Saint-Tropez. 'Twist à Saint-Tropez' kende ik nog uit 1961 toen Les Chats Sauvages met Dick Rivers daarmee een grote hit hadden. En eind 1979 werd deze elektronische versie van Telex regelmatig op de radio gedraaid. Onze landgenoten staan daarmee genoteerd in mijn persoonlijke Top 3300 Aller Tijden!
Maar aan het strand van Oostende is het op een zomerse dag ook geweldig vertoeven. Louis Neefs bracht in 1979 een geweldige versie uit van 'Evangelina', geschreven door de Amerikaanse singer-songwriter Hoyt Axton. Deze laatste was de zoon van Mae Boren Axton, de vrouw die 'Heartbreak Hotel' voor Elvis Presley schreef. Hijzelf was ook niet van de minsten want hij componeerde o.m. 'Joy To The World', 'The Pusher', 'No No Song' en 'Greenback Dollar'. 'Aan het strand van Oostende' stond in 1979 niet in onze hitlijsten maar is intussen uitgegroeid tot een ware classic.
"Hello, is there anybody in there?"... Tijd voor nog een geweldige track uit de dubbelelpee 'The Wall' van Pink Floyd die ook nooit in onze hitparade voorkwam maar 'Comfortably Numb' staat wel in mijn persoonlijke Top 3300 Aller Tijden. De rockopera is het best verkochte dubbelalbum aller tijden met een wereldwijde verkoop van meer dan 30 miljoen exemplaren. De elpee werd uitgebracht op 30 november 1979.
Het collectief Specimen & The Rizikoos werd opgericht door Walter Verdin en daarin zaten naast hem ook Jean-Marie Aerts, Stoy Stoffelen, Karel Vereertbrugghen en de acteurs Josse De Pauw en Hilde Wils. 'Storingen' uit 1979 is een geweldige single met een dubbele A-kant die ik meteen hierna draai. Goeiemorgen, Walter!
Hier is die andere kant: Rick Tubbax & The Taxi's met het fantastische 'Bojangle Plays Tonight':
De vroegere ritmegitarist van de groep Brinsley Schwarz (1970-1974) had in 1979 een geweldige hit in de Verenigde Staten en Ian Gomm wordt daar als one-hit wonder bestempeld. Hier geraakte hij zelfs niet in de BRT Top 30 maar zijn steengoede single 'Hold On' werd wel regelmatig op de radio gespeeld.
Op 15 juni 1979 sloeg het noodlot toe want de singer-songwriter en zanger/gitarist van die geweldige band Little Feat stortte in elkaar. Lowell George had de groep toen al verlaten en werkte naarstig aan een solocarrière gekoppeld aan een tournee. Een hartfalen oordeelde daar anders over. Postuum werd zijn elpee 'Thanks, I'll Eat It Here' uitgebracht en daarop staat het ontroerende 'Cheek To Cheek' dat heel veel op de radio te horen was eind 1979 en de jaren nadien maar jammer genoeg niet in onze hitparade terechtkwam.
(v.l.n.r.) Michel Moers, Marc Moulin en Dan Lacksman met hun remix:
Walter Verdin was het brein achter dit collectief.
Op 22 december 1979 schoot alweer een nieuwe single van Status Quo binnen in de BRT Top 30. 'Runaway' werd geschreven door Francis Rossi en Bernard Frost en mag dus niet verward worden met gelijknamige nummers van pakweg Del Shannon, Bon Jovi, Jamiroquai, Avril Lavigne, Eruption of Janet Jackson. Deze song stond ook op de elpee 'Whatever You Want'.
Deze instrumentale song heeft drie verschillende titels: 'The Lonely Shepherd', 'Einsamer Hirte' of het 'Thema uit De Verlaten Mijn', een televisieserie genaamd 'Golden Soak'. Gheorghe Zamfir uit Roemenië is een virtuoos panfluitist die hier speelt met het orkest van James Last. De song werd veel later gebruikt door Quentin Tarantino voor zijn film 'Kill Bill Vol. 1' (2003). Dit was ook een nieuwkomer uit de BRT Top 30 van zaterdag 22 december 1979.
Op 22 december 1979 was er weer plaats voor een single van Boney M. in onze hitlijsten. Het was dan ook een plaatje met een dubbele A-kant: 'I'm Born Again' gekoppeld aan 'Bahama Mama', een liedje dat al besproken werd in de afdeling elpees want het stond ook op 'Oceans Of Fantasy'. De ingetogen song kon perfect dienen als kerstsingle.
Als een donderslag bij heldere hemel maakten we op zaterdag 22 december 1979 kennis met de langverwachte nieuwe single van Pink Floyd. Ik draai vandaag de volledige elpeeversie (inclusief helikoptergeluiden) want het enige wat mij bij de ingekorte single stoorde was het abrupt begin ervan. Hier is 'The Happiest Days Of Our Lives' Part 1, Part 2 & Part 3' van 'Another Brick In The Wall'. Zoals ik al eerder schreef werd de song geboycot in Zuid-Afika. Vanaf 5:09 minuten begint de eigenlijke single met het fameuze jongerenkoor en hij eindigt bij 9:10 minuten (telefoongeluiden). ♫♫♫ We don't need no thought control... Hey! teachers! Leave them kids alone! ♫♫♫... De beelden in de videoclip komen uit de film 'The Wall' (geregisseerd door Alan Parker) die er pas in 1982 zou komen.
Op zaterdag 22 december 1979 verwelkomden wij een overleefster uit de woelige jaren '60 in onze hitparade. Het was inderdaad Marianne Faithfull die met 'Broken English' een dijk van een langspeelplaat had afgeleverd en daarop stond ook deze prachtige compositie van Shel Silverstein, de Amerikaanse songwriter, dichter en af en toe cartoonist. Oorspronkelijk waren het die ruige kerels van Dr. Hook & The Medicine Show die 'The Ballad Of Lucy Jordan' onder handen hadden genomen in 1974 maar bij deze uitvoering krijg ik steevast kippenvel op de rechterkant van mijn schedel. Ook gebruikt voor o.a. de soundtrack van de film 'Thelma & Louise' (1991).
Maar het was de engelachtige stem van Anni-Frid Lyngstad (beter bekend als Frida) en niet die van de blonde Agnetha Fältskog die ervoor zorgde dat ABBA de hoogste nieuwkomer was in de BRT Top 30 van zaterdag 22 december 1979. Vanuit het niets sprongen de Scandinaven meteen binnen op nummer 9 met het zeer melodieuze 'I Have A Dream' en kijk, ook hier was er een kinderkoor aanwezig, net als bij Pink Floyd. Zou dat toeval kunnen geweest zijn? In het Verenigd Koninkrijk geraakte ABBA met deze song niet verder dan nr. 2 en op 1 stond daar 'Another Brick In The Wall' van Pink Floyd. ♫♫♫ I believe in angels! ♫♫♫...
Gheorghe Zamfir komt uit Roemenië.De TV-serie heb ik nooit gezien.
Eigenlijk is dit Part II van 'Another Brick In The Wall'. Jammer van die slordige intro...
Zelfs de songtitel werd ingekort!
En ABBA bracht voor de Spanje en Latijns Amerika een Spaanstalige versie uit. Goed gezien!
Op zaterdag 15 december 1979 was het al een tijdje geleden dat de Amerikaanse formatie Rose Royce in de BRT Top 30 had gestaan. Gewoonlijk scoorden de Afro-Amerikanen met een slow ('Car Wash' en 'R.R. Express' uitgezonderd) maar ditmaal was het een uptempo nummer: 'Is It Love You're After', met een blazerssectie om u tegen te zeggen! Er kwamen flarden van 'Shaft' naar boven dwarrelen...
Een andere nieuwkomer in de hitparade van 15 december 1979 was een cover van een vroegere hit van King Floyd uit 1970. De Amerikaanse zangeres Fern Kinney bracht een stomende versie van 'Groove Me' en zou in 1980 nog een grotere hit scoren!
Op zaterdag 15 december 1979 spitste ik mijn oren bij het horen van deze intro. Was dit een nieuwe single van Blondie? Niet dus, want het waren The Shirts, een flink uit de kluiten gewassen popgroep uit New York, met Annie Golden als leadzangeres en het plaatje heette 'Laugh And Walkaway'.
De linkshandige bassist Ruth McKenny had zijn Banny Bright Orchestra blijkbaar achterwege gelaten want hij scoorde solo op zaterdag 15 december 1979 een nieuwe hit met 'Laura Lee', in de beste rock-'n-roll-traditie. Het was de grootste nieuwkomer die dag en hij kwam meteen binnengestormd op nummer 11.
En een week later gebeurde iets eigenaardigs in de BRT Top 30 van zaterdag 22 december 1979 want een single die al 8 weken in die hitparade had gestaan kwam opnieuw binnen. In het vakjargon heet dat een "re-entry" en de discoversie van 'Knock On Wood' gezongen door Amii Stewart vind ik zó goed dat ik ze nog eens draai.
Op zaterdag 8 december 1979 dwarrelde de zeer herkenbare discosound van Nile Rodgers en Bernard Edwards van de Amerikaanse band Chic de BRT Top 30 binnen want beide muzikanten hadden het nummer 'Spacer' geschreven en zelfs een hele elpee gevuld met hun songs en geproducet voor de Franse zangeres. Annie Chancel had haar stagenaam van die hit van Tommy Roe ontleend en met behulp van enkele Afro-Amerikaanse dansers (B. Devotion) verkocht Sheila wereldwijd niet minder dan 5 miljoen exemplaren van deze single. De melodie werd in 2001 nogmaals gebruikt door de Zweedse formatie Alcazar voor hun wereldhit 'Crying At The Discotheque'.
♫♫♫ Aha uhu! ♫♫♫... Alweer een nieuwe naam om te onthouden op 8 december 1979 want de hoogste nieuwkomer in onze hitlijsten was de Amerikaanse zangeres Viola Wills die met haar single 'Gonna Get Along Without You Now' een grote hit scoorde en hij wordt nog regelmatig op de radio gedraaid. De song werd reeds in 1951 geschreven en gepubliceerd door Milton Kellem en Teresa Brewer had er een hit mee in 1952. Die dag werd er een nieuwe nummer één genoteerd en dat waren onze noorderburen van Earth & Fire die na drie weken al aan de top stonden met 'Weekend'.
De Nederlandse zangeres Maggie MacNeal had eventjes in haar moerstaal gezongen maar op 15 december 1979 kwam haar Engelstalig plaatje 'Night Time' binnen in onze hitparade. Ook zij koos toen voor een discodeuntje. In 1980 zou ze terug in het Nederlands zingen en haar land vertegenwoordigen op het Eurovisiesongfestival, maar dat is voor later...
Paul McCartney had zijn groep Wings nu definitief ontbonden en met het vooruitzicht van Kerstmis kwam zijn soloplaatje 'Wonderful Christmastime' op zaterdag 15 december 1979 al postvatten in de BRT Top 30. Maar de ex-Beatle zou stevige concurrentie krijgen van een Vlaamse zanger die met zijn kerstsingle zelfs op nummer één zou komen te staan...
Nog altijd onder leiding van Lionel Richie scoorden de Commodores alweer een hit in onze hitparade. De mooie ballade 'Still' was ook een van de vele nieuwkomers in de BRT Top 30 van zaterdag 15 december 1979. En ik werd er zowaar eventjes stil van...
Schelpjes zoeken op het strand...
Een uitstekende cover van een liedje uit 1951...
"Night Time" werd nu eens in één woord geschreven, dan weer in twee woorden...
Ondertussen zijn we aanbeland in de maand december 1979. Op zaterdag 1 december kwam de Belgische band genaamd The Spoetniks (niet te verwarren met The Spotnicks uit Zweden) in onze BRT Top 30 terecht met de single 'Love = Power', een instrumentaal nummer in de stijl van The Shadows. Radio Atlantis plugde het nummer hevig en vandaar deze notering in onze hitlijsten. Jammer genoeg heb ik geen audiofragment gevonden op het internet. Alle hulp is hierbij zeer welkom. Alvast bij voorbaat bedankt!
Ook voor het Nederlands meidenduo uit de Caraïben was het de tweede single die onze hitparade bereikte. De single die dat op zaterdag 1 december 1979 voor mekaar kreeg was 'It's All In The Bible'. En dat deuntje doet mij even denken aan een of andere hit van Boney M. En die dag stond ABBA terug op één met 'Gimme Gimme Gimme (A Man After Midnight)'.
Ditmaal was het geen dans- of fuifnummer van KC & The Sunshine Band maar een heuse plakker die onze BRT Top 30 van zaterdag 8 december 1979 binnen kwam dwarrelen. De hartverscheurende kreet 'Please Don't Go' zou uitgroeien tot één van de grootste hits van deze Amerikaanse discogroep opgericht door Harry Wayne Casey en Richard Finch.
Alweer slaagde de Spaanse charmezanger Julio Iglesias erin binnen te dringen in onze hitparade. Ditmaal met 'Quiereme', niet te verwarren met 'Quiereme mucho' uit 1978. Deze nieuwkomer in de BRT Top 30 van 8 december 1979 was een uptempo disconummer dat toen veel gedraaid werd in de discotheken.
De nieuwste rage die was komen overvliegen uit Californië waren de rolschaatsen en de blitse sportieve outfit. De Nederlandse meidengroep had nog maar net in de BRT Top 30 gestaan met hun single 'Radio' of ze waren daar weer op zaterdag 8 december 1979 met een ander schijfje: 'Rollerskating'. In hun plaats zou ik toch maar kniebeschermers aantrekken...
Dit was hun tweede single die onze hitlijsten vanuit Nederland bereikte.
Recht naar de (s)top...
Ellebogen en knieën zijn zeer kwetsbaar bij het rolschaatsen!
De elpee 'Risqué' van Chic werd officieel uitgebracht op 30 juli 1979 maar ik kocht die plaat pas in de herfst van dat jaar. Op die geweldige schijf stond o.a. het aanstekelijke 'My Feet Keep Dancing'. Bernard Edwards en Nile Rodgers op hun best!
Uit het Verenigd Koninkrijk kwamen heel andere klanken want daar hadden de Specials o.l.v. Jerry Dammers muziek uit de Caraïben van de jaren '50/'60 ontdekt. Zij waren de grondleggers van de 2 Tone-Ska en op de debuutelpee uit het najaar van 1979 stond een mooie cover van 'A Message To You, Rudy', bij ons bekend geworden door Dandy Livingstone.
Ongeveer in dezelfde periode van 1979 kwamen we via het weekblad HUMO te weten dat Plastic Bertrand ooit nog gedrumd had in de Belgische punkband Hubble Bubble onder de naam Roger Junior (1977). Hij schreef toen ook nog enkele nummers voor de band. Maar hun wegen waren uit elkaar gegaan en zonder Plastic bracht Hubble Bubble de elpee 'Faking' uit met daarop o.a. 'Bad Trashing'.
Je kon er niet naast kijken want de cover van de nieuwste elpee van Mongo Santamaria schitterde in die herfstige dagen van 1979. Daarop stonden drie tropische pepers hevig te blinken en de schijf heette toepasselijk 'Red Hot'. Ramon Santamaría is de echte naam van deze Cubaanse percussionist en hij bracht toen een nieuwe versie uit van 'Watermelon Man', een prachtige jazzcompositie van Herbie Hancock uit 1962.
In november 1979 werd de legendarische elpee 'The Wall' van Pink Floyd uitgebracht. De impact van deze rockopera zou pas begin 1980 en de jaren daarna goed en wel doordringen. De Britse band kwam zelfs met een welbekende single waarop een kinderkoor meezong in de hitparades terecht. Zowat overal ter wereld behalve in Zuid-Afrika waar ze geboycot werden. Uit die dubbelelpee, die later werd omgezet in een heuse film, draai ik nu het mysterieuze doch rustgevende 'Is There Anybody Out There?'...
Maar de meeste pret beleefde ik in het late najaar van 1979 met de elpee 'Looking For Saint-Tropez' van de Belgische groep Telex. Er stonden grappige elektronische bewerkingen op van o.a. 'Ca plane pour moi', 'Rock Around The Clock' en 'Twist à Saint-Tropez'. Het geweldige 'Moskow Diskow' zat eraan te komen in de hitlijsten. In die dagen luisterde ik geregeld naar Radio Cité met de weekend uitzendingen "Radio 21" waar dit elektronisch nummer van Dan Lacksman, Marc Moulin en Michel Moers letterlijk werd grijsgedraaid. Met een knipoog naar het Brussels dialect: 'Pakmoväst'... Esdanïtoff? Zij waren natuurlijk ook stripfanaten zoals ik want Hergé deed hen dit al voor in het album 'De skepter van Ottokar' in de reeks Kuifje (1947).
In 1977 was Plastic Bertrand (als Roger Junior) nog drummer bij de punkband.
Een pikant hoes(t)je...
Best verkocht dubbelalbum aller tijden!
Telex was samen met Kraftwerk een voorbeeld voor de jongeren die van elektronische muziek hielden.
Op zaterdag 17 november 1979 verscheen het duo The Buggles voor het eerst in de BRT Top 30 met de song 'Video Killed The Radio Star'. De videoclip van die song werd in de VS op 1 augustus 1981 als eerste op de nieuwe muziektelevisiezender MTV vertoond. De Britse groep bestond uit Geoff Downes en Trevor Horn (met de grote bril) en heette aanvankelijk The Bugs naar analogie met The Beatles (de kevers). Aangezien een insect of een virus (a bug) altijd kleiner is dan een kever werd de naam gewijzigd in The Buggles. En de videoclip heeft de radiovedette alsnog niet van het podium verdrongen...
De allerhoogste nieuwkomer in onze hitparade van 17 november 1979 was evenwel weggelegd voor de Britse groep Queen die een totaal nieuw geluid had gecreëerd met 'Crazy Little Thing Called Love' en op die song was het heerlijk vingerknippen. De single schoot meteen binnen op nummer 5 (!) en die zaterdag hadden we een nieuwe nummer 1, want na drie weken stond ABBA daar te blinken met 'Gimme Gimme Gimme (A Man After Midnight)'. Dat zal toch Freddie Mercury niet geweest zijn...
Een week later, op zaterdag 24 november 1979, werd het meidentrio Luv' alweer gesignaleerd in de BRT Top 30 en ditmaal heette het singletje 'Ooh, Yes I Do'. In de song werd het fluitthema gebruikt van 'Gimme Gimme Gimme (A Man After Midnight)' van ABBA. Producer Hans van Hemert schreef de song en was net met José Hoebee, Patty Brard en Marga Scheide verhuisd naar een ander platenlabel. De "niemendalletjes" die de zangeressen aanhadden lieten weinig aan de verbeelding over...
Kerstmis zat eraan te komen en dat kon je op de radio horen. Eén van de mooiste kerstsingles ooit (wat mij betreft) werd door Nils Lofgren de hitparade in gezongen. Op zaterdag 24 november 1979 kwam zijn 'Shine Silently' onze hitlijsten zachtjes binnengereden zoals een slede op de uitgestrekte sneeuwvlakte. De Amerikaanse rockmuzikant speelde ooit nog bij de Crazy Horse van Neil Young, de E-Street Band van Bruce Springsteen en werd alom geprezen voor zijn werk in zijn eigen groep Grin èn zijn soloprestaties. Hij is dan ook multi-instrumentalist, zanger en songwriter.
En toen trok Jerney Kaagman een leren pak aan en met behulp van één van de mooiste en meest herkenbare intro's die een popliedje maar kan hebben zong zij 'Weekend' de hitlijsten in. Het werd de grootste hit van Earth & Fire in ons land en vanaf 24 november 1979 zou de Nederlandse band daarmee vele weken in de BRT Top 30 vertoeven.
Maar de allerhoogste nieuwkomer in onze hitparade van zaterdag 24 november 1979 werd gezongen door een 14-jarige Afro-Amerikaan die ietwat aan Michael Jackson herinnerde. Freddie James (°1965) had met 'Get Up And Boogie' een zeer dansbare single uitgebracht die zowat overal scoorde. Die zaterdag was er alweer een nieuwe nummer 1 in de BRT Top 30. Na 7 weken bereikte Ellen Foley eindelijk de hoogste plaats met 'We Belong To The Night' en drie dagen later vierde ik mijn 28ste verjaardag.
Al snel werd het lidwoord "The" weggelaten uit de groepsnaam.
Queen ging hiermee terug naar de basis van rock-'n-roll.
De pakjes lieten weinig aan de verbeelding over...
Jerney Kaagman zong zoals altijd de longen uit haar lijf...
Er werden in het najaar van 1979 blijkbaar veel bittere tranen geplengd maar Donna Summer en Barbra Streisand hadden daar schoon genoeg van en hun gezamenlijke single 'No More Tears (Enough Is Enough)' werd dan ook voor het eerst gespot in de BRT Top 30 van zaterdag 10 november 1979. Donna Summer stond ook nog met 'Dim All The Lights', haar andere single, in onze hitlijsten!
Tijd voor een scheut experimentele new wave want op 10 november 1979 kwamen The Flying Lizards binnen in onze hitparade met een excentrieke versie van die Motownstandard 'Money (That's What I Want)' geschreven door Barrett Strong. De covers van deze geweldige song zijn dan ook legio en zowat in elk decennium wordt er een hit van gemaakt.
Van bij de intro zijn we meteen mee: ♫♫♫ "Get up, stand up... strut your funky stuff sho'nuff." ♫♫♫ Geen wonder dat deze discosingle hoge ogen gooide in de BRT Top 30 van zaterdag 10 november 1979 want het was toen de hoogste nieuwkomer en het meidentrio heette Frantique (Tricia LynnCheyenne, Florence Raynor en Denise Roselle): 'Strut Your Funky Stuff' en of hun stuff funky was! Alweer een single waar John Travolta in voorkwam...
De concurrentie onder de discoqueens was toen hevig: Donna Summer, Precious Wilson, Gloria Gaynor, Amii Stewart en andere zangeressen vochten in die periode om het gegeerd kroontje en een vleugje jaloezie is in die competitie beslist toegestaan. Op zaterdag 17 november 1979 vloog de bonte vogel Amii Stewart onze hitparade binnen met 'Jealousy'.
Maar Suzi Quatro, de ongekroonde koningin van de (glam)rock, gaf zich niet gewonnen bij al dat discogeweld en zij maakte haar rentree in de BRT Top 30 van zaterdag 17 november 1979 met haar geweldig swingende single 'She's In Love With You'. De song werd natuurlijk geschreven door Mike Chapman en Nicky Chinn.
Toch moest Suzi Quatro op 17 november 1979 nog even de duimen leggen voor het discoduo Ottawan dat vanuit Frankrijk heel West-Europa en later Zuid-Afrika zou veroveren met de meezinger 'D.I.S.C.O.' geschreven door Daniel Vangarde en Jean Kluger. Vangarde heet in het echt Bangalter en bij de jongeren onder ons doet dat beslist een belletje rinkelen want zijn zoon Thomas maakt deel uit van Daft Punk. De song werd zowel in het Engels als in het Frans uitgebracht en het is een echte "floorfiller".
Gezonde concurrentie tussen black & white.
Experimentele new wave uit de UK.
Het was ook de periode waarin de rolschaatsen populair waren!
Amii Stewart was beslist een bonte vogel.
De Amerikaanse Suzi Quatro kwam onder invloed van Mickie Most naar Engeland.
Daniel Vangarde en Jean Kluger zaten achter dit succes.
Op die herfstige zaterdag 3 november 1979 werden we in de BRT Top 30 opgewarmd door Earth, Wind & Fire met funky en jazzy soulgeluiden die in het singletje 'Star' zaten. Maurice White en Philip Bailey maakten nog altijd het mooie weer in die Amerikaanse muziekgroep en zij waren zowat van alle markten thuis.
Een tijdje voordien had Gary Numan zich via zijn groep Tubeway Army afgevraagd of vrienden elektrisch zijn. Die groep was een kort leven beschoren want de zanger kwam solo al binnengereden in onze hitparade van 3 november 1979 met zijn nieuwste single en die heette 'Cars'.
Numan zal waarschijnlijk zijn koplampen aangestoken hebben want iets hoger in de BRT Top 30 van 3 november 1979 stond Donna Summer hem aan te manen al zijn lichten te dimmen! De song 'Dim All The Lights' was de zoveelste single die uit de elpee 'Hot Stuff' werd gelicht. De Amerikaanse zangeres stond in die periode op een eenzame hoogte en werd vaak 'The Queen of Disco' genoemd.
Maar de allerhoogste nieuwkomer in onze hitlijsten van 3 november 1979 was het grootste Zweedse exportproduct aller tijden want toen raasde ABBA de BRT Top 30 binnen vanuit het niets meteen op nummer 9. Spoedig zou de nieuwste single 'Gimme Gimme Gimme (A Man After Midnight)' op nummer 1 belanden. Het was ook omstreeks die periode dat de aandacht van de zang zich verplaatste naar het fraai achterwerk van Agnetha. Vooral in de Australische pers want daar werden de Scandinavische zangeressen aanbeden als halfgodinnen.
Voor Patrick Hernandez was het al de derde single op rij die onze hitparade bereikte. Of zijn achtergronddanseres Madonna er nog bij was weet ik niet maar Hervé Tholance alleszins niet. 'Disco Queen' heette de nieuwste single die op zaterdag 10 november 1979 in de BRT Top 30 genoteerd werd.
En kijk, op zaterdag 10 november 1979 gooide Dalida ook hoge ogen met haar discogetinte single 'Monday, Tuesday ... laissez-moi danser'. Ze nam de song op in drie talen (Frans, Spaans en Engels) en scoorde zo over heel West-Europa. De componisten waren Toto Cutugno/Cristiano Minellono en voor de Franse tekst zorgde Pierre Delanoë.
Vroem... vroem!
Toen Agnetha in die outfit optrad in Australië...
...was het hek van de dam!
Later gaf Agnetha toe dat ze haar voordeel had gehaald uit haar fraai onderstel...
Alweer een compositie van Toto Cutugno die Europees scoorde!
Jammer dat haar leven op zo'n droevige wijze afliep.
De legendarische elpee 'Off The Wall' van Michael Jackson kwam in de V.S. uit in de maand augustus 1979 en het zou toch nog enkele maanden duren alvorens de impact van die vinylschijf, geproducet door Quincy Jones, zou doordringen tot in West-Europa. Er werden vier songs op single uitgebracht ('Don't Stop 'til You Get Enough' - 'Rock With You' - 'Off The Wall' en 'She's Out of My Life') die eind 1979 en vooral begin 1980 zouden scoren. Hier is 'Girlfriend', een compositie van Paul McCartney waaruit toen bleek dat de ex-Beatle en de jonge Jackson goede vrienden waren. Dat zou in de loop der jaren wel enigszins veranderen...
Het leek een frêle meisje maar dat was Ellen Foley helemaal niet. Ze had in de studio naast Meat Loaf haar "mannetje" gestaan en nu scoorde ze solo met haar debuutelpee 'Nightout', uit het najaar van 1979. Op die geweldige schijf stonden o.a. 'We Belong To The Night' en 'What's A Matter Baby' maar ook deze geweldige cover van een Jagger/Richards-compositie: 'Stupid Girl'. Ze werd bijgestaan in de studio door niet minder dan o.a. Mick Ronson, Ian Hunter, Martin Briley en Tom Mandel. Aan de knoppen zaten toen al Bob Clearmountain en Harvey Goldberg.
The Crusaders stonden in oktober 1979 al in de hitlijsten met het overbekende 'Street Life' waarop Randy Crawford zong en op de gelijknamige elpee uit het najaar van 1979 stond ook deze knappe compositie van Stix Hooper (drums en percussie): 'The Hustler'. De overige muzikanten waren Joe Sample (keyboards) en Wilton Felder (altsax en elektrische bas). Ze kregen de steun van Barry Finnerty (gitaarsolo), Paul M. Jackson, Jr. (gitaar) en Paulinho da Costa (bijzondere percussie).
In oktober 1979 stond het Engels trio The Police in de hitparades met de single 'Message In A Bottle', een formidabele song die ook op de elpee 'Reggatta de Blanc' stond, inmiddels hun tweede langspeelplaat. Maar deze compositie van Sting stond er ook op: 'The Bed's Too Big Without You', en gelijk had ie...
Een andere langspeelplaat van oktober 1979 die in onze contreien pas echt goed in het begin van 1980 zou doorbreken was 'Broken English', een schijf van een overleefster uit de sixties. Marianne Faithfull had die woelige jaren overleefd en hier brengt ze een hallucinant mooie versie van die prachtige compositie van John Lennon: 'Working Class Hero'. Drugs en alcohol hadden echter hun tol geëist en dat is te horen aan haar stem...
Het was de periode van de witte sokken onder een smalle en veel te korte pantalon...
Haar brandende sigaret scheen dreigend in de blauwe nacht...
De allerhoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 20 oktober 1979 kwam van onze noorderburen en het was een mooie ode aan de radio die dit jaar exact 100 jaar bestaat. De Nederlandse meidengroep Dolly Dots scoorden toen met 'Radio' een dikke hit! En die dag kregen we meteen een nieuwe nummer 1 en dat waren The Wiz Stars met in de hoofdrollen Michael Jackson en Diana Ross en het vrolijke 'A Brand New Day' in een productie van Quincy Jones.
Een week later, op zaterdag 27 oktober 1979, werd de laatste BRT Top 30 van oktober uitgezonden en wie kwam daar als verrassende nieuwkomer zijn opwachting maken? Het was "His Bawbness" die met behulp van Mark Knopfler en zijn gitaar een hit scoorde met het mooie 'Precious Angel'. Bob Dylan was bijlange na nog niet afgeschreven! De singer-songwriter was toen net een "born-again christian" geworden en dat was te horen aan de lyrics: "shine your light on me"...
Maar nog verrassender dan de verschijning van Bob Dylan in onze hitparade was de derde hit op rij van Lene Lovich, die rare vogel uit Detroit, Michigan, die op 27 oktober 1979 haar entree maakte met 'Bird Song'. Muzikaal gezien kan ze in hetzelfde vakje geplaatst worden als Nina Hagen: postpunk en new wave. Haar echte naam was Lili-Marlene Premilovich, haar vader was een Serviër en haar moeder een Engelse.
Mijn favoriete song uit die periode was 'Street Life' van The Crusaders, een Amerikaanse jazzrockgroep die ik al volgde sinds 1970 en die dankzij de wonderlijke stem van Randy Crawford een dikke hit scoorden in 1979. Dit was de op één na hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 27 oktober 1979. Hier volgt dan ook de extralange elpeeversie want de single kocht ik niet maar wel de elpee.
En toen was hun naam definitief gevestigd want de allerhoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 27 oktober 1979 kwam van The Police. Sting en zijn maten scoorden toen een geweldige hit met het meeslepende 'Message In A Bottle': ♫♫♫ I'll send an S.O.S. to the world! ♫♫♫...
De meidengroep in vol ornaat...
Bob Dylan op de religieuze toer...
Lene Lovich was een zotte doos...
In het begin werd Randy Crawford niet eens gecrediteerd. Daar kwam spoedig verandering in na het overweldigend succes!
Dromen zijn bedrog" zegt het spreekwoord en toch konden Debbie Harry en haar kompanen in de new-waveband Blondie dromen van een wereldcarrière. Op zaterdag 20 oktober 1979 waren deze Amerikanen nieuw in onze BRT Top 30 met het opzwepende nummer 'Dreaming'. ♫♫♫ Fade away, radiate ♫♫♫...
Fleetwood Mac was niet meer die geweldige bluesgroep uit Engeland maar een FM Rockgroep uit Californië want Peter Green had de groep al lang verlaten en Stevie Nicks en Lindsey Buckingham waren erbij gekomen. Mick Fleetwood (drums), John McVie (bas) en Christine Perfect-McVie (keyboard, zang) waren ook van de partij. Op 20 oktober 1979 verscheen de bekende pop/rockgroep met het nummer 'Tusk' in de BRT Top 30. Opmerkelijk was het gebruik van de vele drums en percussie-instrumenten en de blazers. Uit de gelijknamige elpee met het razend hondje op de cover...
Het geluid van Bernard Edwards en Nile Rodgers, die geweldige ritmesectie van de Amerikaanse funk/discoband Chic maakt mij bij elke beluistering vrolijk. Maar de geweldige stemmen van de zangeressen zitten daar ook voor iets tussen. Op zaterdag 20 oktober 1979 was ik dan ook blij dat de single 'My Forbidden Lover' een nieuwkomer was in onze hitparade. Toch kocht ik de single niet want de song stond ook op de elpee 'Risqué' en die schijf stond al een tijdje te blinken in mijn verzameling.
Het boogiegeluid van de Britse gitaristen/zangers Rick Parfitt en Francis Rossi nodigde ook altijd ten dans uit. Ondertussen ben ik even de tel kwijtgeraakt maar 'Whatever You Want' was de zoveelste hitsingle van Status Quo, een welgekomen nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 20 oktober 1979. Regelmatig wordt de band ten onrechte verweten slechts van drie akkoorden gebruik te maken.
De op één na hoogste nieuwkomer in onze hitlijsten van 20 oktober 1979 kwam overgevlogen uit de Verenigde Staten (Darby, Florida). The Bellamy Brothers (de broers David Milton Bellamy en Homer Howard Bellamy) scoorden toen een geweldige countryhit met 'If I Said You Had A Beautiful Body' en ik zing dan gaarne het vervolg mee van die lange titel: ♫♫♫ "would you hold it against me?" ♫♫♫...
Eind jaren '70/begin jaren '80 was Moustache één van de belangrijkste vedetten uit de Tamara King Studio in Heist-op-den-Berg. Hij bracht gezellige "old school rock-'n-roll", rechttoe rechtaan en zonder kapsones maar met een dikke snor! Op zaterdag 13 oktober 1979 verscheen zijn single 'Old Man Trouble' in de BRT Top 30 omdat het toen bij de bestverkochte plaatjes werd gerekend.
In dezelfde hitlijst van 13 oktober 1979 stond een aardige dancesingle van Al Hudson & The Partners. Het plaatje heette 'You Can Do It' en het lokte in die dagen ook menige danser op de dansvloer. De herfst was plots iets minder mistroostig... ♫♫♫ Eeny miny moe, there's really nothing to it ♫♫♫...
Michael Jackson was zo slim geweest producer Quincy Jones onder de arm te nemen voor zijn nieuwste solo elpee 'Off The Wall'. Daaruit werd deze eerste single getrokken die meteen hoge ogen gooide. 'Don't Stop 'Til You Get Enough' was de hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 13 oktober 1979 en de solocarrière van de jonge Afro-Amerikaan (21 jaar) was voorgoed gelanceerd!
Een week later, op zaterdag 20 oktober 1979, begon de Spaanse charmezanger Julio Iglesias plots in het Frans te zingen. En dat legde hem geen windeieren want 'Où est passée ma Bohème' schoot als een raket onze hitparade binnen om er lange weken in te vertoeven, tot grote vreugde van mijn moeder.
Ook de Italiaanse zanger Alan Sorrenti zong in verscheidene talen zoals het Frans, het Engels en natuurlijk ook in zijn moedertaal. 'Tu sei l'unica donna per me' was zijn nieuwste single die op zaterdag 20 oktober 1979 één van de vele nieuwkomers was in de BRT Top 30. Ik draag dit lied dan ook met veel plezier op aan mijn echtgenote Chantal.
Zou Moustache ooit lid geweest zijn van de befaamde snorrenclub?
De elpee is ook beslist de moeite waard!
Grandioze productie van Quincy Jones.Michael Jackson was toen nog een echte kleurling!
Het fenomeen KISS was dus blijkbaar geen one-hit wonder want op 6 oktober 1979 kwamen de geschminkte shockrockers/hardrockers nieuw in de BRT Top 30 binnen met hun tweede single die 'Sure Know Something' heette. De krachtige song stond ook op hun elpee 'Dynasty'.
Iets hoger dan KISS vestigde onze landgenoot Bobby Prins zich in onze hitlijsten van 6 oktober 1979 met zijn eigen versie van het bekende nummer 'I Fought The Law' dat ik mij nog herinnerde van de Bobby Fuller Four, halfweg de jaren '60. Jozef Troonbeeckx is zijn echte naam en hij zag het levenslicht in Heist-op-den-Berg in 1947. Wie nu nog de wet bekampt krijgt geheid een GAS-boete...
'Gangsters' moeten dan weer strenger bestraft worden dan met een Gemeentelijke Administratieve Sanctie! Het was de periode waarin jonge muzikanten uit het Verenigd Koninkrijk de ska en de bluebeat ontdekten en daarmee aardige dingen deden zoals op deze toffe song. In het begin hoor je waar ze de mosterd vandaan haalden: ♫♫♫ 'Al Capone guns don't argue' ♫♫♫ van Prince Buster was het voorbeeld! Een heerlijke nieuwkomer in de hitparade van zaterdag 6 oktober 1979 en ik holde meteen naar de platenboer om de elpee van The Specials te kopen!
Een week later, op zaterdag 13 oktober 1979, kwam de sidekick van Meat Loaf op 'Paradise By The Dashboard Light' (enkel in de studio) solo postvatten in de BRT Top 30 met het prachtige 'We Belong To The Night'. Deze song met een hoog "wall of sound"-gehalte stond ook op haar debuutelpee 'Night Out', geproducet door Ian Hunter en Mick Ronson, die er ook op meespeelden. En jongens, wat een stembereik had Ellen Foley toen!
Onder invloed van de Nederlandse hitlijsten kwam wereldmuziek op ons af nog vóór die term was uitgevonden. Op zaterdag 13 oktober 1979 maakten we kennis met de tweede hitsingle van de band Massada want met 'Latin Dance' hadden ze al gescoord bij ons in 1978. De Nederlands-Molukse band speelde in het begin van de jaren '60 onder de naam The Eagles. Toen de gelijknamige Amerikaanse band begin jaren '70 wereldwijd doorbrak werd de groepsnaam veranderd in Massada, naar de citadel in Israël. 'Arumbai' is een instrumentale song waarbij je heerlijk kan wegdromen...
In augustus 1979 bracht Ry Cooder zijn elpee 'Bop Till You Drop' op de markt en op die geweldige schijf stond niet alleen zijn prachtige bewerking van 'Little Sister' bekend van Elvis Presley maar ook een mooie cover van 'Go Home, Girl'. Net als The Beatles, The Rolling Stones, de Bee Gees, Bob Dylan, Willy DeVille en zovele andere artiesten vóór hem koos hij voor een compositie van iemand die ik steevast "Alexander, de grote" noem: Arthur Alexander.
De Amerikaanse singer-songwriter Randy Newman stak het in augustus 1979 ook niet onder stoelen of banken want op zijn 6de langspeelplaat -getiteld 'Born Again'- gaf hij eerlijk toe dat hij het enkel en alleen deed voor het geld: 'It's Money That I Love', of zou hij het dan toch sarcastisch bedoeld hebben? Kijk maar eens goed naar zijn beschilderd gelaat op de hoes dat meteen naar de shockrockgroep KISS verwijst...
Boney M. verkocht in september 1979 nog altijd platen als zoete broodjes, zowel singles als elpees. Hun vierde schijf op 33 toeren heette 'Oceans Of Fantasy' en naast alle bekende hits die al in de hitparade hadden gestaan stond dit zeer dansbare 'Bahama Mama' en producer Frank Farian was daarmee zeer opgetogen.
De immer jong ogende Cliff Richard bracht ook in september 1979 een nieuwe elpee op de markt. Toepasselijk heette die schijf 'Rock 'n' Roll Juvenile' en natuurlijk stond het prachtige 'We Don't Talk Anymore' daarop maar ook 'Carrie', een compositie van Terry Britten en B.A. Robertson, jeweetwel die kerel van 'Bang Bang' die ook in dezelfde maand in de hitparades genoteerd stond.
Na 'Nooit meer drinken' en 'Kamiel in België' bracht Raymond van het Groenewoud samen met zijn Centimeters zijn elpee 'Ethisch Reveil' uit die volgens recensent Guy Mortier van HUMO over je heen ging als een trein... Topmuzikanten als Jean Blaute, Stoy Stoffelen (drums) en Mich Verbelen (bas) dragen hier hun (geweldig) steentje bij. Denk maar aan 'Aalst', 'Trek het je niet aan' en 'Ys' maar ik kies vandaag voor het hallucinante 'Brussels by night' dat later nog zou gebruikt worden door Marc Didden voor zijn gelijknamige film (september 1983).
Met binnenin een poster!
Detail van de cover.
De achterkant.
Raymond met zijn voortreffelijke backing band The Centimeters.
Welke langspeelplaten (vinyl op 33 toeren!) werden er zoal uitgebracht in die zomer van 1979? Eerst en vooral was er de Australische new wave/popgroep Flash And The Pan met hun gelijknamige elpee waarop oudere nummers uit 1977 en 1978 stonden die op single pas recent waren doorgedrongen tot West-Europa. Maar er stond ook deze formidabele song op die ging over het orkest van de Titanic dat in 1912 naar verluidt maar bleef doorspelen tot de laatste man. 'And The Band Played On (Down Among The Dead Men)' was één van de vele hoogtepunten op de LP 'Flash And The Pan' uit juni 1979.
Gerry Rafferty bracht in juni 1979 ook een elpee op de markt met als titel 'Night Owl', met de prachtige hoes getekend door Patrick. De gelijknamige song was trouwens al op single uitgebracht en had al in de BRT Top 30 gestaan. Op die plaat stond ook de knappe compositie 'Take The Money And Run'.
En kijk de kompaan van Gerry Rafferty in die formidabele band Stealers Wheel bracht ook in juni 1979 een elpee uit die hij 'Out Of Nowhere' noemde. En het was opvallend hoezeer de stem van Joe Egan op die van zijn spitsbroeder geleek en er perfect bij paste toen hij met hem samenzong in Stealers Wheel. Ik kies op deze Stille Zaterdag voor het emotioneel geladen maar prachtige 'Back On The Road'...
Ondertussen was Robert Palmer (Robeir Palmeir zoals sarcastisch stond aangeduid in de Brusselse Music Mania) al aan zijn vijfde soloplaat toe. Die LP uit juni 1979 heette 'Secrets' met daarop o.a. de formidabele versie van Moon Martins 'Bad Case Of Loving You' maar ook een knappe versie van Todd Rundgrens 'Can We Still Be Friends?'.
In juli 1979 kwam de elpee 'Communiqué' van Dire Straits uit en daarop stond de song 'Once Upon A Time In The West', die niets te maken had met de gelijknamige compositie van Ennio Morricone. Mark Knopfler begon tijdens optredens meer en meer rond te lopen met een zweetbandje op zijn hoofd en demonstreert hier eens te meer zijn geweldige beheersing van de gitaar.
Een heel ander geluid kwam uit de Verenigde Staten (Athens, Georgia) met de band The B-52's. De groepsnaam was ontleend aan de geweldige pruiken van de twee zangeressen, de zogenaamde "beehives" (bijenkorven). Cindy Wilson en Kate Pierson vormden de experimentele new-waveband samen met Keith Strickland, Ricky Wilson (gitaar) en Fred Schneider na een dronken nacht in een Chinees restaurant. De eerste elpee uit juli 1979 heette toepasselijk 'The B-52's' waarop dance en surfmuziek werd gecombineerd en Cindy Wilson was duidelijk een fan van Yoko Ono, aan haar hoog stemgeluid te horen...
Dit is de hoes die gebruikt werd voor de West-Europese markt.
De twee kompanen uit Stealers Wheel brachten elk een soloplaat uit.
Op zaterdag 29 september 1979 viel de verschrikkelijke Dschinghis Khan vanuit West-Duitsland al lachend Moskou binnen, niet in een gehucht van Gent maar in de hoofdstad van de U.S.S.R. Enkele maanden voordien had de groep nog deelgenomen aan het Eurovisiesongfestival maar dit was de opvolger: 'Moskau'. Nieuw in de BRT Top 30 van toen en even waren de kozakken, de Casatschok en Iwan Rebroff terug in ons geheugen...
'The Wizard of Oz' is een bekende film uit 1939 met in de hoofdrol Judy Garland, de moeder van Liza Minelli. De film is gebaseerd op de verhalen uit 1900-1920 over de tovenaar van Oz van schrijver L. Frank Baum. Een muzikale film, geregisseerd door Sidney Lumet, werd uitgebracht in oktober 1978. Het was de verfilming van de gelijknamige Broadway musical uit 1975. De rollen werden enkel gegeven aan Afro-Amerikaanse artiesten zoals o.m. Diana Ross (als Dorothy), Michael Jackson (als de vogelverschrikker), Nipsey Russell, Ted Ross en Richard Pryor. De eerste vier zongen onder de naam 'The Wiz Stars' het enthousiast lied 'A Brand New Day' dat opmerkelijk veel meer succes had dan de film zelf. Nieuw in de BRT Top 30 van zaterdag 29 september 1979.
Op 29 september 1979 maakten we via de hitparade kennis met ene B.A. Robertson en zijn leuke song 'Bang Bang'. Hierin somde de Schotse zanger een hele resem bekende historische figuren op (The mighty fall!). Een totaal andere song dan die van Cher of Nancy Sinatra (My baby shot me down). Het was ook de tijd dat men onbeschaamd rondliep met witte sokken onder te korte smalle broeken (zie ook Michael Jackson op de cover van 'Off The Wall').
Van een verrassing gesproken! ELO, het Electric Light Orchestra, was in de periode 1977-1979 enorm populair over de hele wereld en in het bijzonder in de Verenigde Staten waar de jongens uit Birmingham de status van supersterren hadden verkregen. Grootmeester singer-songwriter Randy Newman schreef zelfs een leuke ode aan ELO die op zijn LP 'Born Again' stond en ook als single werd uitgebracht: 'The Story Of A Rock And Roll Band'. Het plaatje verscheen voor het eerst in onze hitlijsten op zaterdag 29 september 1979. Newman was mee met zijn tijd want op 'Born Again' en op het singletje stond hij afgebeeld met een volledig geschminkt gelaat, alsof hij het vijfde lid was van de shockrock/hardrockband KISS.
Maar tegen de Nederlandse BZN (Band Zonder Naam) was geen Amerikaanse, Britse of andere productie opgewassen want op zaterdag 29 september 1979 kwam de Volendamse band als hoogste nieuwkomer postvatten in de BRT Top 30 met 'Marching On'. Niet mijn soort muziek maar ik was dan toch blij dat Cliff Richard de nieuwe nummer 1 werd met 'We Don't Talk Anymore'.
Op zaterdag 22 september 1979 kregen we via de BRT Top 30 een eigenaardig verzoek van Grace Jones te horen! De Jamaïcaanse zangeres en tevens model had duidelijk liefdesperikelen want ze vroeg dat haar vrijer deemoedig vergiffenis zou vragen op zijn knieën: 'On Your Knees'. Het was de enige single uit haar LP 'Muse' die het platenkopend publiek grotendeels links liet liggen want disco was op zijn retour...
De Zuid-Afrikaanse meidengroep Clout lag op zaterdag 22 september 1979 duidelijk onder vuur toen ze de BRT Top 30 binnenstormden met hun nieuwste single 'Under Fire'. Je kon zelfs verscheidene kogels horen rondfluiten op het 45-toerenplaatje...
Verwondering alom toen Mac Kissoon alweer scoorde zonder zijn zusje Katie. Op zaterdag 22 september 1979 was 'Surprise, Surprise' inderdaad zijn tweede solosingle die in onze hitparade terechtkwam. Katie Kissoon werd een zeer gewaardeerde achtergrondzangeres. Zo was ze vast lid van Eric Claptons band en werkte ze ook met o.a. George Harrison, Van Morrison, Stevie Wonder, Pete Townshend, Annie Lennox, Robbie Williams, James Last en George Michael en maakt sinds 1984 deel uit van het tourgezelschap van Roger Waters (ex-Pink Floyd).
De stemmen van de drie zingende zussen Toni, Marianne en Betty Kowalczyk van de Nederlandse band Pussycat herken je ook meteen uit duizend. De op één na hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 22 september 1979 was een klaaglied gericht aan een of andere vader: 'Daddy'. Hun gitaarleraar Werner Theunissen schreef de meeste nummers voor de Limburgse pop- & countrygroep.
♫♫♫ Two girls for every boy! ♫♫♫... Zo klonk de intro van de allerhoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 22 september 1979 en het was een gouwe ouwe uit 1963 (!). Brian Wilson gaf een half afgewerkte song aan Jan Berry die hem met behulp van zijn maat Dean Torrence finaliseerde. Deze laatste kreeg geen credits daarvoor maar dat vond hij niet zo belangrijk. Op het plaatje speelden een resem studiomuzikanten mee onder de naam 'The Wrecking Crew' en dat waren niet de minsten: Billy Strange en Glen Campbell op gitaar; Hal Blaine en Earl Palmer op drums; Ray Pohlman gitaar en Bill Pitman bas. Het idee van twee drummers kwam van producer Billy Strange (die wonderbaarlijke gitarist op 'Bang Bang' in de versie van Nancy Sinatra, te horen op de soundtrack van 'Kill Bill'). Het plaatje kwam meteen binnen in onze hitlijsten op nummer 13 en dat getal bracht Jan & Dean geen ongeluk... Het windsurfen zat in die periode geweldig in de lift!
De hoogste nieuwkomer uit de BRT Top 30 van zaterdag 8 september 1979 was 'Can't Stand Losing You' van het trio The Police dat op sublieme wijze reggae, pop, ska, new wave, rock en jazz wist te vermengen met de attitude van punkers. De leadzanger/bassist Sting werd omstreeks die periode meer en meer bekend en zijn maten waren Andy Summers (gitaar) en Stewart Copeland (drums).
De vier zusjes Sledge wisten op 15 september 1979 weer te scoren met hun nieuwe single 'Lost In Music'. De grootste successen behaalde de discoformatie Sister Sledge door samen te werken met producers/componisten Nile Rodgers en Bernard Edwards van Chic en dat is eraan te horen! Wat een heerlijke dansmuziek!
Tijd voor een buitenbeentje in de popmuziek. The Buoys was een Amerikaanse progressieve rockband uit de jaren '70 die bestond uit Bill Kelly (zang), Jerry Hludzik (basgitaar), Fran Brozena (keyboards), Carl Siracuse (drums) en Chris Hanlon (gitaar). Hun eerste hit was 'Timothy' (1971), een nummer dat ging over kannibalisme en de opvolger 'Give Up Your Guns' over een bankovervaller. In 1972 èn in 1979 werd deze single een hit dankzij Radio Veronica (Alarmschijf èn gebruikt in een reclamespot voor centrale verwarming). Op 15 september 1979 verschenen The Buoys dan ook in onze BRT Top 30 en als ik me goed herinner stond 'Timothy' op de b-kant. Een single met een dubbele a-kant dus! Beide nummers werden geschreven door Rupert Holmes, een Britse componist en singer-songwriter die spoedig zelf in onze hitlijsten zou verschijnen.
De hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 15 september 1979 was ene Marilyn. Ze zag er uit als Mireille Mathieu maar ze zong in het Engels een rock-'n-rollnummer getiteld 'A Little Bit To The Left'. Deze leuke compositie van Chris Peeters en Johnny Blenco verbleef 10 weken in onze hitparade en bereikte zelfs een 11de plaats. Niet slecht voor een Belgische productie!
Op naar zaterdag 22 september 1979 want toen verschenen de Commodores in onze hitparade met het nummer 'Sail On', voornamelijk gezongen door Lionel Richie die toen bij ons nog vrij onbekend was. In de Verenigde Staten stond de leadzanger vrijwel constant in de spotlights zodat de Amerikaanse zanger/muzikant met het "Fellainikapsel" in 1982 dan ook solo ging. Het logo van de band was wel indrukwekkend en leek zo uit een episode van Star Trek te komen...
Bij de heruitgave van de single werden beide hits aan elkaar gekoppeld.
Het logo van de Commodores was meteen herkenbaar!
Blijkbaar waren de ouders van Marouane Fellaini (hieronder) ook fans van Lionel Richie (hierboven) en inspireerde de Rode Duivel zich op een foto van de Amerikaanse zanger om zich een Afrokapsel uit de jaren 1970 aan te meten.
Op zaterdag 1 september 1979 verwelkomden we een onbekende groep genaamd The Knack met de geweldige single 'My Sharona' die als de bliksem onze hitlijsten veroverde. Helaas bleef het bij deze eendagsvlieg voor de Amerikaanse new wave rockband, maar de hoesfoto zal wel voor altijd op menig netvlies gebrand blijven staan...
De hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 1 september 1979 was alweer de nieuwste single van het Electric Light Orchestra. 'Don't Bring Me Down' zat weer knap in elkaar met dank aan Jeff Lynne, het muzikaal genie. De single werd meteen een instant meezinger.
Een week later stond er 8 september 1979 op mijn kalender te lezen en die zaterdag was ik blij te horen dat Roxy Music weer genoteerd werd in de BRT Top 30. Er heerste wel wat verwarring in die periode in de hitlijsten want ook ABBA had een song die 'Angel Eyes' heette, maar deze song van Bryan Ferry en zijn kompanen klonk toch helemaal anders! De Scandinaven schreven de titel wel in één woord als 'Angeleyes'...
Eddy Grant had zijn groep The Equals verlaten om een met succes aan een solocarrière te beginnen. Zijn muziekgenre kan nog het best omschreven worden als elektrische reggae met een politieke boodschap. Zijn eerste hit kwam in onze hitparade binnen op zaterdag 8 september 1979 en die single heette 'Living On The Frontline'. Zijn grootste hits zaten er aan te komen, maar dat is voor de jaren '80...
Met die overgang van wintertijd naar zomertijd (of omgekeerd) zijn er wel momenten geweest dat ik mijn klok wou slaan vanwege slaapproblemen en mijn spijsvertering die overhoop lag. Op zaterdag 8 september 1979 maakten de broertjes Mael nog eens hun opwachting in onze hitparade met de single 'Beat The Clock'. Er zat een nieuw decennium aan te komen en dat hoorde je aan sommige muziek en dat kon je zien aan de leuke videoclips natuurlijk! De Amerikaanse groep Sparks schreef een record op zijn naam: 'Beat The Clock' is de snelstverkopende single uit de geschiedenis van Virgin Records.
Onnodig te zeggen dat de verkoop van witte onderhemdjes iets later steil de hoogte inging...
Rennend naar de dichtstbijzijnde oase...
Roxy Music had altijd van die stijlvolle en sexy hoezen met soms een ondeugende toets...