************Populaire muziek van de vorige eeuw tot nu************
13-11-2013
LP's najaar 1976/januari 1977
LP's uit het najaar 1976 en januari 1977
Zoals jullie al konden merken stonden de hitlijsten van de singles nog vol met muziek uit 1976. Zo ook bij de elpees: de vierde langspeelplaat van de Amerikaanse singer-songwriter Jackson Browne heette 'The Pretender' en ze werd in november 1976 in de VS uitgebracht. Browne was toen nog redelijk onbekend in West-Europa behalve misschien het feit dat hij 'Doctor My Eyes' had geschreven, bij ons bekend in de 1972-versie van de Jackson 5. Hoe dan ook, met dit album ging de bal voor hem aan het rollen in het voorjaar van 1977. Hier is het titelnummer.
De Amerikaanse blueszangeres Celia Yancey bracht ook eind 1976 haar debuutplaat uit simpelweg onder de titel 'Yancey'. Haar grote voorbeeld was ongetwijfeld Janis Joplin. Op die geweldige elpee speelde het kruim van de toenmalige muzikanten mee: Steve Cropper, James Brown, The Memphis Horns, The Muscle Shoals Horns en vele andere. Dat album belandde dan ook in het voorjaar van 1977 in mijn platenkast. Mijn keuze viel op het nummer 'Honey Bee (Huh, Huh, Huh, Huh, Huh)'.
Op 10 december 1976 bracht Paul McCartney het drievoudig album 'Wings Over America' uit. Er was geen plaats meer onder mijn kerstboom zodat ik die geweldige live elpee pas in januari 1977 aankocht. Hieruit het fantastische Bondnummer: 'Live And Let Die'.
Pink Floyd had iets met dieren. Op de LP 'Atom Heart Mother' stonden koeien en op de elpee 'Animals' uit januari 1977 kwamen honden, varkens en schapen voor. Het conceptalbum was geïnspireerd door 'Animal Farm' van George Orwell en de hoes vertoonde een troosteloze aanblik van een elektriciteitscentrale (Battersea Powerstation). Later werd het reusachtig opblaasbaar varken gebruikt tijdens de liveshows. Maak plaats voor de schapenkudde: 'Sheep'.
In januari 1977 was de aandacht rond Carlos Santana en zijn band ietwat weggedeemsterd maar toch bracht hij die maand onder de titel 'Festival' een steengoed album uit vol met Latijnse klanken en ritmes. Zoals deze 'Maria Caracoles', een opzwepende song die ik opdraag aan de kleurrijke verkoopster van alikruiken die in de jaren '70 in weer en wind aan de Brusselse Beurs stond met haar kraampje.
David Bowie vond zijn inspiratie in die periode in het Oosten van Europa. Hij bracht zijn elpee 'Low' op de markt in januari 1977 en naast 'Sound And Vision' (zowat het bekendste nummer op die plaat) stond er ook dit mysterieuze 'Warszawa'op, een elektronische song die hij schreef samen met Brian Eno. De synthesizers overheersen en Bowie begint pas te zingen na 4 minuten. Hij had Warschau in 1973 bezocht en die stad had een desolate indruk op hem nagelaten. De titel van de plaat bracht Nick Lowe later op het idee om een plaat uit te brengen met als titel 'Bowi'.
Het album dat Emmylou Harris in januari 1977 uitbracht was 'Luxury Liner'. Op dat prachtig album stonden onder meer covers van nummers van Chuck Berry (later in de hitparade), The Louvin Brothers, Gram Parsons maar ook deze mooie countrysong 'Pancho And Lefty' geschreven door Townes Van Zandt.
Single
Achterflap LP
De drievoudige LP werd een dubbele CD.
Tijdens optredens van Pink Floyd zweefde het reusachtig varken in de lucht.
Chris Norman en zijn kompanen uit de Britse band Smokie bleven maar hits afleveren met de regelmaat van een klok. Met behulp van het schrijversduo Chinn & Chapman slaagden ze er weer eens in onze hitlijsten binnen te komen vanaf zaterdag 19 maart 1977, ditmaal met de nieuwste single 'Lay Back In The Arms Of Someone'. Smokie was megapopulair in West-Duitsland.
'Fairytale' is een leuk popsingletje dat een beetje in de vergeethoek is geraakt. Onterecht, want op 19 maart 1977 werd het als nieuwkomer genoteerd in onze hitparade en dat was toch voor een periode van enkele weken. De Ierse zangeres Dana had ooit het Eurovisiesongfestival nog gewonnen met 'All Kinds Of Everything' in 1970. Zeven jaar later geloofde ze nog altijd in sprookjes.
Op zaterdag 26 maart 1977 vroeg Will Tura zich voor het eerst af in onze hitlijsten waarom hij zo graag aan de Noordzee door weer en wind wandelde. Omdat hij in Veurne geboren is, natuurlijk! Zijn nieuwste single 'Omdat ik Vlaming ben' werd toen voor het eerst genoteerd en niettegenstaande hij in Brussel woont verloochent hij zijn afkomst niet.
Maar de intro die mij op zaterdag 26 maart 1977 het meest kippenvel bezorgde kwam van de twee Amerikaanse zusjes Ann en Nancy Wilson die met hun muzikanten uit Seattle in de rockformatie Heart zaten en het geweldige 'Crazy On You' op ons loslieten.
De single kon ik toen niet op de kop tikken maar even later de gelijknamige elpee wel...
Straf statement van een uitgeweken Vlaming die in Brussel woont.
Vandaag herdenken we het einde van de Eerste Wereldoorlog bijgenaamd de Groote Oorlog. Veel woorden ga ik er niet aan vuil maken maar als overtuigd pacifist post ik hierna drie protestliederen tegen oorlog en geweld en in de teksten worden spijkers met koppen geslagen...
Het verhaal gaat over een gewelddadige bankoverval...
Give up your guns and face the law...
Oorlogsgeleerden...
Oh, the history books tell it, they tell it so well...
Op zaterdag 12 maart 1977 schoot deze "elastieken man" de BRT Top 30 binnen en dat hoorde ik meteen aan de sound bij de intro. De Detroit Spinners zongen zich toen inderdaad een weg naar de top met 'The Rubberband Man'.
In die periode was "de bump" nog altijd in de mode en kleine Ronnie bracht zelfs zijn grote beer mee op die bewuste zaterdag 12 maart 1977. Vanaf toen vertoefden Ronnie & The Big Bear met hun singletje 'The Big Bear Bump' enkele weken in de BRT Top 30. Ronnie Lutam was een 13-jarige Nederlandse tienerzanger van Molukse afkomst. In de Nederlandse Top 40 bereikte het plaatje zelfs een vierde plaats. En Willem Duyn (ex-Mouth & MacNeal en Big Mouth) kroop in de huid van de grote bruine beer.
En toen kwam de tweede single van de Britse band Showaddywaddy binnen in onze hitlijst van zaterdag 12 maart 1977. 'When' kende ik nog in de versie van de Kalin Twins uit het magisch Expojaar 1958. Zo maakte een hele nieuwe generatie kennis met muziek uit de jaren '50 mede dankzij het populaire TV-feuilleton 'Happy Days'. Toch maakte deze opvolger van 'Under The Moon Of Love' minder indruk op mij.
Kijk, van die intro krijg ik nog altijd kippenvel. Tijdens de hitparade van zaterdag 12 maart 1977 maakte ik voor het eerst kennis met de zwoele stem van Bonnie Tyler uit Wales. En zij liep dan nog verloren in Frankrijk! Welke koene ridder op zijn wit paard zou haar redden? 'Lost In France': ♫♫♫ Ooh, lalala ♫♫♫...
Bryan Ferry zag er op dit hoesje uit als de acteur Dustin Hoffman en zijn single 'This Is Tomorrow' klonk inderdaad als toekomstmuziek. Wat was die man vooruit op zijn tijd! De geweldige track stond ook op zijn elpee 'In Your Mind' die hier later zal besproken worden. Vanaf 12 maart 1977 te horen in onze hitlijsten!
Maar de song die mij op 12 maart 1977 het meest wist te ontroeren was 'New Kid In Town' van de Eagles, een song die op de fantastische elpee 'Hotel California' uit 1976 stond. Ik denk dat het de zinsnede "Johnny come lately" was die mij trof naast het geweldige gitarenspel en dan die hemelse samenzang!
Soms werden The Spinners ook The Detroit Spinners genoemd.
Willem Duyn was onherkenbaar onder zijn dikke vacht maar zijn stem herkende ik wel!
Het TV-feuilleton 'Wonder Woman' werd uitgezonden in de VS tussen 1975 en 1979 en het was razend populair in 1977. Lynda Carter kroop in de huid van de sexy stripheldin.
Op zaterdag 5 maart 1977 kwam de nieuwste single van Fleetwood Mac binnen in de onderste regionen van de BRT Top 30. 'Go Your Own Way' komt natuurlijk uit de elpee 'Rumours' en sinds de Britse bluesgroep verkast was naar Californië met daarenboven de aanwinst van het echtpaar Buckingham/Nicks en mede door het verlies van Peter Green jaren voordien was de formatie helemaal van sound veranderd. De single èn het album werden niettemin millionsellers. De hoes werd ook een deel van ons collectief geheugen...
"Van de regen in de drop" zegt het spreekwoord en op 5 maart 1977 baden Sofie, Bob en Fred van de Vlaamse discoformatie Trinity tot de weergoden om het toch maar te doen regenen en zo hun tranen te verbergen toen zij nieuw binnenkwamen in de hitlijsten. Zij deden een tijdje voordien mee aan de "Eurosong" preselecties om België te vertegenwoordigen op het Eurovisiesongfestival maar het werden hun rivalen van Dream Express die met die eer gingen lopen. Maar daarover later meer...
Albert Hammond en Carole Bayer Sager wisten anders ook goed hoe ze een romantische song moesten componeren. 'When I Need You' was daar een goed voorbeeld van en Leo Sayer mocht hem naar de top zingen. Vanaf 19 februari 1977 kwam hij ook als nieuwkomer zijn opwachting maken in onze hitparade.
Even dacht ik op zaterdag 26 februari 1977 dat de nakomelingen van Charlie Chaplin een groep hadden opgericht. Niets was minder waar: uit Maastricht kwam deze uitstekende soulgroep met een aanstekelijke single die ze terecht 'Let's Have A Party' doopten.
Op zaterdag 26 februari 1977 was het de beurt aan de Amerikaanse Fransman (of was het Franse Amerikaan?) van joodse komaf om weer eens een hit op zijn naam te schrijven. Ditmaal scoorde Joe Dassin met de single 'A toi' die toen in de BRT Top 30 binnenkwam als nieuwkomer. Ik hou vooral van de sound van de gitaar die klinkt als een sitar.
Hieronder David Soul en Philip Michael Glaser.
Starsky & Hutch waren razend populair in de tweede helft van de jaren zeventig.
Na het vertrek van Graham Nash in 1968 waren The Hollies een heel andere groep geworden. Ze leverden nog kwaliteit af en in 1972/1973 met veel bijval maar in 1976 sprongen ze op de discotrein en niettegenstaande deze single op 12 februari 1977 heel eventjes kwam piepen in de onderste regionen van de BRT Top 30 werd 'Wiggle That Wotsit' geen grote hit. Jammer maar helaas!
Op 19 februari 1977 was het "huilen met de pet op" want toen kwam Julie Covington als nieuwkomer binnen in onze hitparade met de welbekende song over het leven van Eva Perón uit de musical 'Evita' geschreven door Andrew Lloyd Webber en Tim Rice. 'Don't Cry For Me Argentina' werd een wereldhit.
De Vlaamse zangeres Claire, welbekend van haar hit 'Vreemde Vogels', verscheen samen met het orkest van Henk van Montfoort in de BRT Top 30 met hun versie van 'Op de purperen hei' geschreven door Armand Preud'homme. Als dit lied wordt ingezet zingt iedereen spontaan 'In de stille Kempen' mee. Die single heb ik niet op het internet gevonden, zelfs niet het hoesje. Toch heeft hij vanaf 19 februari 1977 enkele weken in onze hitparade gestaan.
Een schoolvoorbeeld van een one-hit wonder is deze 'Jeans On' van David Dundas. De song werd later nog meermaals gebruikt in reclamespots voor spijkerbroeken, uiteraard. Niettegenstaande de aanstekelijke meezinger op 19 februari 1977 binnenkwam in onze hitlijsten moest ik 15 jaar zoeken eer ik hem op een verzamelplaat kon kopen. En die vond ik toevallig in een winkel in Zwitserland.
In volle winterperiode kwam Van McCoy ons verblijden met zuiderse klanken en kwamen uit zijn single 'Soul Cha Cha' die vanaf zaterdag 19 februari 1977 zijn opwachting maakte in de BRT Top 30. Ik zou zeggen: "wiggle that wotsit"!
David Gates was de frontzanger van de Amerikaanse popgroep Bread met die mooie romantische sound. Op zaterdag 5 februari 1977 kwam de nieuwste single 'Lost Without Your Love' dan ook binnen in de onderste regionen van de BRT Top 30.
Van een verrassing gesproken! Op 5 februari 1977 kwam Elvis Presley ook zijn opwachting maken in onze BRT Top 30 en zijn nieuwste single nestelde zich meteen vanuit het niets op nummer 15, ergens zowat halverwege... 'Moody Blue' werd geschreven door Mark James die in 1969 ook verantwoordelijk was voor het fantastische 'Suspicious Minds'.
En toen veroverde Dracula zelfs de discotheken! Als carnaval in zicht is worden de meest bizarre platen op het publiek losgelaten. Zoals dit one-hit wonder van de Franse studiogroep Hot Blood die met het singletje 'Soul Dracula' meteen op nummer 12 binnenkwam in onze hitparade van zaterdag 5 februari 1977.
Nog een plaatsje hoger, op nummer 11 dus, kwam de single van de groep Heart binnen in onze hitlijst van 5 februari 1977. 'Magic Man' heette het 45-toerenplaatje en dat was tevens voor mij de eerste kennismaking met deze Amerikaanse rockband uit Seattle opgericht rond de zussen Ann Wilson (lead vocals) en Nancy Wilson (gitaar).
Maar de hoogste nieuwkomer die op zaterdag 5 februari 1977 binnenkwam in de BRT Top 30 was alweer een track uit die fantastische elpee 'Songs In The Key Of Life' (1976). De single 'I Wish' vloog meteen naar nummer 10 en er zouden nog andere composities uit dat album een hitnotering krijgen.
Op zaterdag 12 februari 1977 was het tijd om de auto te wassen want toen schoot de single 'Car Wash' van de Amerikaanse band Rose Royce pijlsnel de hoogte in recht naar de top van onze hitlijsten. Bij mij was die klus vlug geklaard want mijn eerste wagen zou er pas in 1984 komen. Ik deed al mijn verplaatsingen met het openbaar vervoer, per fiets of te voet.
Bij het intikken op Google van het woord "car wash" stootte ik op een hoop foto's van schaars geklede meiden. Vreemd genoeg stond daar geen enkele man tussen...
De Belgische zanger Jacques Raymond uit Temse vertegenwoordigde ons land tweemaal op het Eurovisiesongfestival: in 1963 en in 1971. Op 29 januari 1977 kwam hij even piepen in de onderste regionen van de BRT Top 30 met 'Begin The Beguine'. Eigenlijk was deze cover van de welbekende compositie van Cole Porter de b-kant van zijn single 'Jezebel', een cover van de wereldhit van Frankie Laine. Jammer genoeg geen geluidsfragment van deze versie gevonden op het internet.
Dit is de a-kant van die single van Jacques Raymond.
Hier alvast een instrumentale versie:
En een gezongen versie van Ol' Blue Eyes:
Het lied 'Ik ben gelukkig zonder jou' werd geschreven door Peter Koelewijn en ooit had Conny Vandenbos er nog een hit mee in de jaren '60. Nu Koelewijn manager/producer was van Bonnie St. Claire lag het voor de hand dat zij een moderne versie van het nummer zou opnemen. En ook op zaterdag 29 januari 1977 kwam die versie binnen in onze BRT Top 30.
Deze vrolijke formatie die vanuit Londen opereerde had in het begin van de jaren '70 al enkele hitjes geproduceerd maar op 29 januari 1977 schoot de bonte bende met de single 'The Coffee Song' recht in de roos. En dat Brazilië wereldleider was op de koffiemarkt leerden we toen van Osibisa. "They've Got an Awful Lot of Coffee in Brazil" wees op een overproductie van de troostrijke drank. De noveltysong werd geschreven door Bob Hilliard en Dick Miles en voor het eerst opgenomen door Frank Sinatra in 1946. Voor mij een koffie verkeerd, graag!
Een andere bonte bende kwam uit Nederland of althans uit de vroegere kolonies. De Dutch Rhythm Steel & Show Band had die specifieke sound van de percussie die uit de Antillen kwam en met 'January, February' scoorde de formatie zijn eerste hit. Vanaf 29 januari 1977 stond die single genoteerd in onze hitparade. Moeilijk was de tekst niet want het was in feite een opsomming van de twaalf maanden in een jaar. Ja, zo kan ik het ook!
Het was weer eens tijd voor een discoplaatje. Dat singletje kwam van ene Tony Wilson en het heette 'I Like Your Style'. Ook op zaterdag 29 januari 1977 kwam het zich in onze hitlijst nestelen. Nadien heb ik over hem niets meer gehoord maar ik verneem nu dat hij de vroegere bassist was van Hot Chocolate die de meeste nummers schreef samen met zanger Errol Brown. Was hij niet beter bij zijn makkers gebleven?
Ook bij 10cc zat de klad erin want in 1976 hadden Kevin Godley en Lol Creme zich afgescheurd om een duo te vormen zodat Graham Gouldman en Eric Stewart in feite slechts 5cc vertegenwoordigden. Maar geen nood want met behulp van percussionist Paul Burgess gingen ze verder met de fantastische band en vanaf 29 januari 1977 scoorden ze zelfs een grote hit met 'The Things We Do For Love'.
"Goed begonnen is half gewonnen." moet Steve Miller gedacht hebben toen hij zich voor de riff van 'Rock 'N Me' liet inspireren door 'All Right Now' van de Free. Deze tweede single uit de elpee 'Fly Like An Eagle' (1976) kwam op 8 januari 1977 als nieuwkomer binnen in de BRT Top 30 en het werd een grote hit voor de Steve Miller Band.
Deze vlammende paddenstoel kwam op kousenvoeten binnengevlogen om dan na 30 seconden los te barsten en na enkele beluisteringen greep je onwillekeurig naar de luchtgitaar. Op zaterdag 15 januari 1977 werd de Amerikaanse groep Boston beloond met een gloednieuwe notering van de single 'More Than A Feeling' in onze hitparade.
De Nederlandse zangeres Patricia Paay sprong ook op de discotrein en daar plukte zij de vruchten van want op 22 januari 1977 verscheen haar single 'Who's That Lady With My Man' in onze hitlijst. Het was een nummer van Kelly Marie dat Jaap Eggermont had gehoord op de Franse radio en in samenwerking met de jongens van Catapult bewerkte voor Patricia. Het wereldsucces zou in 1983 komen toen ze voor de grap samen met haar moeder en haar zus deel zou uitmaken van de Star Sisters voor Stars on 45, het muzikaal project van producer Eggermont.
Maar de allerhoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 22 januari 1977 was deze single van de Britse groep Smokie die onder de vleugels stond van het componisten/producersduo Chinn & Chapman. 'Living Next Door To Alice' werd een grote hit en zou veel later in een ietwat herwerkte versie nog eens scoren, maar dat is voor een andere keer...
In volle winterperiode kwam Donna Summer aandraven met een 'Spring Affair'. Op haar conceptelpee 'Four Seasons Of Love' uit oktober 1976 stond nochtans een 'Winter Melody'. Op 1 januari 1977 kwam deze single nieuw binnen in onze BRT Top 30 en zowel de song als de drie achtergrondzangeressen hadden weinig om het lijf. Niettemin ging de Afro-Amerikaanse jeugd in de studio's van 'Soul Train' uit de bol en huppelden de jongeren er duchtig op los.
Op Nieuwjaarsdag 1977 kwam deze bizarre single binnengestoven in onze hitlijsten. Het was 'Sandokan' van de groep Oliver Onions die het thema bezong van een Italiaans feuilleton op de televisie dat ik nooit gezien heb. Maar de single heb ik toen wel enkele malen op mijn radio gehoord. Het verhaal van de miniserie uit 1976 ging naar verluidt over de piraat die over de hele Zuid-Chinese Zee bekend staat als de "Tijger van Maleisië".
Een hoge nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 1 januari 1977 was deze Britse groep met de koddige naam Showaddywaddy die geheel in de traditie van Shanana en Happy Days covers bracht van muziek uit de jaren '50 en de acht jongens gingen gekleed als "Teddy Boys". Ambiance troef op Nieuwjaarsdag 1977: 'Under The Moon Of Love'!
Of het op 1 januari 1977 zonnig was weet ik niet meer maar wel dat de hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van die zaterdag weggelegd was voor de West-Duitse discoformatie Boney M. Met een cover van 'Sunny', geschreven door Bobby Hebb, gooiden de drie zangeressen en de danser Bobby Farrell hoge ogen en spoedig belandden ze op het hoogste schavotje.
Op 11 december 1976 was er geen noemenswaardige nieuwkomer in de BRT Top 30. Op naar de volgende week dan maar toen 'Livin' Thing' van het Electric Light Orchestra binnenkwam op zaterdag 18 december. Aangezien ik die song enkele dagen geleden al besproken heb draai ik nu de b-kant 'Ma-Ma-Ma Belle' die in de VS op die single stond. In het Verenigd Koninkrijk stond 'Fire On High' op de achterkant.
"Iedereen komt als je Leo roept" is een slogan van een koekjesfabrikant van jà ren later maar op kerstmis 1976 kwam de dronken 'Leo' van Ria Valk als nieuwkomer binnengewaggeld in de BRT Top 30 en toch was carnaval nog veraf. Plots was de tango weer hip tijdens die feestdagen...
Maar ik vond het veel heerlijker enkele danspasjes te zetten op deze soulmuziek van James & Bobby Purify die met hun single 'I'm Your Puppet' voor het eerst hun opwachting maakten in de BRT Top 30 van zaterdag 25 december 1976.
Champagne was niet zozeer voor kerstmis bedoeld maar meer een geestrijke drank die op Oudejaarsavond werd gedronken of met Nieuwjaar. Niettemin kwam deze Nederlandse band op 25 december 1976 binnen in onze hitparade met de single 'Rock 'n Roll Star'. Met hun sound zaten ze in hetzelfde vaarwater als ABBA en Brotherhood of Man.
Op de elpee 'A Day At The Races' stond deze prachtige samenzang van de vier jongens van Queen. Dankzij de nieuwste opnametechnieken klonken hun stemmen als een honderdkoppig gospelkoor: de single 'Somebody To Love' kwam ook op zaterdag 25 december 1976 binnen in onze hitlijsten.
Met tromgeroffel nodigden onze Noorderburen ons uit voor een uitstap naar Mumbai in India zoals 'Bombay' nu heet. Op het einde van de song geven de vier ruige kerels van de Golden Earring zich zelfs over aan de Kamasutra. Tot zover de laatste nieuwkomer in de BRT Top 30 van 25 december 1976. Wat meteen ook betekent dat ik vanaf morgen in muziek van het jaar 1977 duik. Tot dan!
De b-kant van 'Livin' Thing' werd blijkbaar ook als a-kant uitgebracht.
De eerste film uit 1976 die mij is bijgebleven is 'Car Wash' van regisseur Michael Schultz en geproduceerd door stand-up comedian Richard Pryor, die zelf ook een opgemerkte cameorol heeft als predikant. The Pointer Sisters spelen ook mee in deze komedie die vertelt over het wedervaren van een hele dag in een carwash uit Los Angeles. Norman Whitfield schreef de meeste deuntjes op de soundtrack en het bekendste nummer is natuurlijk 'Car Wash' van de funkband Rose Royce dat in 1977 een grote hit werd. 'I Wanna Get Next To You' van dezelfde band mag er natuurlijk ook best zijn!
In 1976 werd de opera 'Evita' verfilmd over het leven van de beroemde Argentijnse presidentsvrouw met composities op de soundtrack van Andrew Lloyd Webber en Tim Rice. Julie Covington zou in 1977 de hoofdvogel afschieten met 'Don't Cry For Me Argentina' en daarom kies ik nu voor 'Requiem For Evita' en 'Oh What A Circus' gezongen door haarzelf en Colm Wilkinson in de rollen van Eva Perón en Che Guevara.
De muziek die Bill Conti schreef voor de eerste 'Rocky' film uit 1976 sloeg zó aan bij het publiek dat 'Gonna Fly Now' als thema zou gebruikt worden voor al de vervolgfilms over de bokser Rocky Balboa, gespeeld door Sylvester Stallone. Die films zag ik nooit maar de muziek eruit ken ik wel.
Op 12 november 1976 werd de soundtrack van een muzikale documentaire uitgebracht. Het verhaal ging over de Tweede Wereldoorlog met echte beelden uit de jaren '40 en de soundtrack 'All This And World War II' bevatte alleen maar composities van Lennon/McCartney gebracht door het kruim van de toenmalige zangers, zangeressen of groepen. De covers waren niet altijd even goed maar sommige ronduit briljant zoals deze stomende versie van 'Get Back' gebracht door Rod Stewart.
'All This And World War II' deed het niet goed in de bioscopen eind 1976 maar de soundtrack daarentegen verkocht heel goed. Als tweede track kies ik de versie van 'We Can Work It Out' gebracht door The Four Seasons met de kenmerkende hoge stem van Frankie Valli.
Driemaal is scheepsrecht zegt het spreekwoord en de derde track uit de elpee 'All This And World War II' is de wondermooie versie van 'She's Leaving Home' zoals alleen Bryan Ferry die kan zingen. Een echt hoogtepunt op die soundtrack uitgebracht op 12 november 1976. De muziek van Lennon/McCartney stond weer helemaal in de belangstelling.
De bebaarde Vangelis verdiende goed zijn brood met het schrijven van filmmuziek.
Heerlijke intro. Een mens zou zich in de wolken wanen samen met al die heiligen... 'I'm Mandy Fly Me' stond ook op de elpee 'How Dare You!' en de single scoorde in het Verenigd Koninkrijk in 1976 maar helaas niet bij ons. 10cc was zowat de enige band die de geniale composities van The Beatles soms kon evenaren. ♫♫♫ Just like the girl in Dr. No, no, no, no... ♫♫♫
Natuurlijk kent bijna iedereen de cover van Rod Stewart uit 1993 maar hij baseerde zich op de versie die stond op de elpee 'Small Change' van Tom Waits uit 1976. Het origineel heet 'THOU BONNIE WOOD O' CRAIGIELEA' en werd in 1893 geschreven door Thomas Bulch. Het lied is beter bekend onder de naam 'Waltzing Matilda' en werd vaak gezongen in Australië. Eigenlijk is de melodie gebaseerd op 'Go To The Devil And Shake Yourself' ('Ga'in To The De'il' in Ierland) en op de 18de eeuwse song 'The Bold Fusilier'. De covers zijn dan ook quasi ontelbaar. Met dank aan Arnold Rypens voor de uitgebreide informatie. Deze song draag ik op aan mijn overleden grootmoeder, Mathilde: 'Tom Traubert's Blues (Four Sheets To The Wind In Copenhagen)'.
Op Allerheiligen past het de song 'Pastime Paradise' te draaien. Alweer een knappe compositie van Stevie Wonder die op zijn elpee 'Songs In The Key Of Life' uit 1976 stond. De song werd later nog bekender onder de titel 'Gangsta's Paradise' en de jongere generatie zal die versie van Coolio featuring L.V. wel kennen want ze komt uit de film 'Dangerous Minds' (1995).
In het jaar 1976 liet ik de formidabele elpee 'The 1925 Piano Roll' met muziek van George Gershwin gemengd met de sound van de Columbia Jazz Band o.l.v. Michael Tilson Thomas speciaal vanuit Nederland per post overkomen want die plaat was toen in Brussel omzeggens niet te vinden. Naast het alombekende 'Rhapsody In Blue' stond er ook 'An American in Paris' op. Wanneer jazz klassiek wordt... Op de hoes staat een prachtige karikatuur tekening van Gershwin en Thomas.
De Franse zanger van Armeense afkomst Charles Aznavour had in 1976 andere zorgen want zijn single 'Mes emmerdes' geraakte ook niet genoteerd in de BRT Top 30. Toch hoorde ik het toen enkele malen op de radio en prompt kocht ik het 45-toerenplaatje. ♫♫♫ Mes amis, mes amours, mes emmerdes... ♫♫♫
Op aanraden van HUMO kocht ik in 1976 twee elpees van Andy Pratt: 'Andy Pratt' uit 1973 (met o.a. het geweldige 'Avenging Annie') en 'Resolution' uit 1976 en daarop staat dit hartverscheurende 'Can't Stop My Love'. De song gaat over het verlies van een familielid, ook toepasselijk op Allerzielen, maar dat is voor morgen. De Amerikaanse singer-songwriter met de krullenbol vestigde zich in 1987 in Nederland en in 1994 zelfs in België. In het jaar 2000 keerde hij terug naar Boston in de VS.
Maar de allermooiste Nederlandstalige ballade uit 1976 werd volgens mij geschreven door Boudewijn de Groot en Gerrit Komrij! Tijd dus om eens aandachtig naar deze mooie tekst van 'Kinderballade' te luisteren en ingetogen na te denken over Allerheiligen en Allerzielen met deze prachtige muziek op de achtergrond. Het lied stond op de elpee 'Zing je moerstaal' en het werd in april 1977 ook op single uitgebracht.
'Tom Traubert's Blues' staat op bovenstaande compilatieplaat en onderaan op 'Small Change'.
Een lachende Stevie Wonder want hij had in 1976 een meesterwerk afgeleverd.
De compilatieplaat dateert uit 1976 maar de single werd pas in april 1977 uitgebracht.
1976 was ook een jaar waarin de oliecrisis zich nog altijd liet voelen. De benzine werd almaar duurder en de levensduurte steeg dus zienderogen. Mijn favoriete Italiaanse rocker maakte daarover een protestsong en inderdaad "inflatie en devaluatie" waren woorden waarmee we toen constant rond de oren werden geslagen. Adriano Celentano swingt hier de pan uit en toch geraakte hij met deze single niet in de BRT Top 30.
Het jongste broertje van het gezin Sarstedt putte nog maar eens uit de oude doos en deze cover van een lied van Hoagy Carmichael mag er beslist zijn! In sommige landen is dit een one-hit wonder maar bij ons scoorde Robin Sarstedt met 'Let's Fall In Love' en niet met 'My Resistance Is Low' alhoewel het eind 1976 redelijk veel aandacht kreeg op onze radiostations.
Hier is Hoagy Carmichael met zijn versie uit 1951 (een zeer goed jaar!):
In 1967 maakte Boz Scaggs nog deel uit van de Steve Miller Band (voor slechts twee elpees) maar vanaf 1974 legde de Amerikaanse muzikant zich toe op dansbare soulmuziek. Zijn elpee 'Silk Degrees' uit 1976 bevatte pareltjes zoals o.m. deze fijne 'Lowdown'. Hij gebruikte daarvoor het kruim van de beschikbare studiomuzikanten onder wie sommigen later de groep Toto zouden vormen. In 1977 zouden we in West-Europa nog meer parels van hem ontdekken.
In 1976 deden de Canadese zusjes McGarrigle mij met hun leuk liedje altijd denken aan het Sint-Katelijneplein in Brussel (waar ik dagelijks voorbijkwam) en hoe konden zij toen weten dat de metro daar een halte had? Het oosten van Canada bezocht ik in 2009 en toen leerde ik dat een mug (moustique in het Frans) een "maringouin" is in hun lokaal dialect: 'Complainte pour Sainte Catherine'.
Op de LP 'Songs In The Key Of Life' uit 1976 stond de parel 'Isn't She Lovely' die Stevie Wonder schreef voor zijn pasgeboren dochtertje Aisha en om een onverklaarbare reden bracht hij de song niet zelf uit op single. Hij schonk hem aan David Parton die er in 1977 een grote hit mee had.
Bij het horen van deze lange intro zullen de meesten onder ons spontaan "Wat zullen we drinken?" zingen maar het lied heet eigenlijk 'Zeven dagen lang' en de Nederlandse formatie Bots had hiermee in 1976 een geweldige radiohit. De producer was Peter Koelewijn en de leadzanger van Bots was Hans Sanders, van wie het stemgeluid mij enigszins doet denken aan dat van Hans de Booij. En tussen haakjes, die ellendige dikke darm slingerde nog altijd rond in de Nederlandse TV-studio.
In 1976 luisterde ik graag naar 'Lookin' Out For #1' van Bachman Turner Overdrive en -zonder overdrijven- dit vond ik een van zijn besten al geraakte hij met deze single niet in onze hitlijsten. Randy Bachman maakte vroeger deel uit van de Canadese band Guess Who en ook zijn "partner in crime" was zeer actief maar dat is voor iets later.
Dit luisterliedje werd grijsgedraaid op Omroep Brabant in 1976. De Nederlandse zangeres Loeki Knol bracht toen 'Algebra' op single uit en laat algebra nu mijn favoriet vak zijn in de wiskunde. In den beginne dacht ik dat ze "nu ik in de keuken sta" zong i.p.v. "nu ik voor de keuze sta". En het bleef helaas bij deze eendagsvlieg...
In 1975 en 1976 was iedereen in de ban van de witte haai en wie durfde er nog in zee te zwemmen? Grootmeester Lalo Schifrin schreef de monumentale filmmuziek voor 'Jaws' en in de discotheken was dit een grote hit in 1976. Zijn elpee 'Black Widow' mag er beslist ook zijn.
Deze song stond ook op de elpee 'A New World Record' uit 1976 en Jeff Lynne en zijn maten uit het Electric Light Orchestra geven nog maar eens het beste van zichzelf en weten als geen ander popmuziek te versmelten met klassieke muziek: 'Livin' Thing'. ♫♫♫ Higher and higher, baby! ♫♫♫...
Deze elpee uit 1976 kocht ik later speciaal omdat deze vrolijke song erop stond. Van Pratt & McClain had ik nog nooit gehoord maar dankzij de TV-serie 'Happy Days' met de formidabele Fonz (Henry Winkler) en Ron Howard was dit een grote hit ten huize Colemans en werd hij regelmatig meegezongen. Zelfs Suzi Quatro speelde ooit in die reeks mee die in de VS liep van 1974 tot 1984 en eigenlijk over de jaren '50 ging.
In 1976 kwam Gary Wright ook regelmatig op de radio om ons te doen wegdromen bij zijn single 'Dream Weaver'. De Amerikaanse muzikant maakte vroeger nog het mooie weer bij de Britse psychelische hardrockgroep Spooky Tooth. Zijn soloplaat 'The Dream Weaver' uit 1975 werd overal goed ontvangen.
En dan zijn we nu aangekomen bij die andere geweldige muzikant uit de Canadese groep Guess Who. Net als zijn buddy Randy Bachman begon Burton Cummings in West-Europa stilaan door te breken in 1976 en dat deed hij met een geweldige cover van een song van de broers Pat en Lolly Vegas uit de formatie Redbone. Ook hij maakte gebruik van de jappiotube (talkbox): 'Niki Hoeky'.
Gejaagd door de wind ben ik hier terug met heerlijke muziek uit 1976 die in mijn Top 3200 Aller Tijden staat en niet noodzakelijk in de hitlijsten terechtkwam. Een beetje countryrock kan nooit kwaad en de groep Poco heb ik toen met 'Rose Of Cimarron' toch een aantal keren op de radio gehoord. Poco ontstond na het uiteenvallen van Buffalo Springfield en werd opgericht door Richie Furay, Jim Messina en Rusty Young (een crack op pedal steel gitaar en geen familie van Neil Young!). In 1976 hadden Furay en Messina de band al verlaten.
Deze vinylsingle zal mij altijd na aan het hart liggen. De Vlaamse skifflegroep uit Lede 'Stampen & Dagen' (heerlijke naam!) bracht in 1976 het 45-toerenplaatje 'Marie-Claire' uit dat ik in die periode heel vaak op de radio hoorde. ♫♫♫ En ik ben moe, mijn benen doen zo'n pijn ♫♫♫...
In 1976 droomde de Nederlandse zanger, pianist en saxofonist Arjan Brass (°1951) alleen nog over een zekere 'Leonie', een verloren liefde. Helaas bleef het bij deze eendagsvlieg want later vernam ik niets meer over hem tot hij in 2007 in het nieuws kwam omdat hij op 56-jarige leeftijd plots was overleden...
Deze single van Rob de Nijs staat nog niet in mijn persoonlijke Top 3200 Aller Tijden maar de song 'Bier is bitter' werd toch herhaaldelijk op de radio gedraaid in 1976. Een frisse pint op een zwoele zomerdag smaakt altijd. Ondertussen is hij in die Top binnengekomen...
In 1976 was er ook plaats voor hardrock en die kwam in dit geval van Thin Lizzy uit Ierland met de onnavolgbare gitarist Phil Lynott. 'The Boys Are Back In Town' stond op de elpee 'Jailbreak' en werd toen geen echte hit maar t.g.v. een heruitgave in 1991 wel.
Op zaterdag 4 december 1976 kwam Leo Sayer de BRT Top 30 binnengedanst met 'You Make Me Feel Like Dancing' (grappige tekst!) en hij maakte daarvoor gebruik van zijn falsettostemmetje. Ook deze Brit had toen de dansmicrobe te pakken!
Het was al een tijdje geleden dat Oscar Harris nog bij ons gescoord had. Hij deed dat een aantal jaren daarvoor met zijn groep 'The Twinkle Stars' maar op 4 december 1976 kwam hij in zijn eentje onze hitparade binnen met een goeie ouwe slow waarvan hij alleen het recept kende: 'Since I Met You Baby'.
Alweer een nieuwe band aan het firmament! Op 4 december 1976 kwamen deze jongens met hun single 'It's A Long Way There' als nieuwkomers binnen in onze hitlijsten. En of het een lange weg was want de leden van de Little River Band kwamen uit Australië en Nieuw-Zeeland. Ergens deed hun sound mij denken aan de Amerikaanse Eagles.
Na een lange slow past het een lang uptempo nummer te draaien en dat kwam van de Amerikaanse discoformatie Tavares. Op zaterdag 4 december 1976 kwam hun nieuwste single 'Don't Take Away The Music' binnengehuppeld in onze BRT Top 30.
Eind 1976 had de Duitse gitarist Ricky King een grote Europese hit te pakken met zijn instrumental 'Verde' en zie zijn compositie werd zowaar een "evergreen" onder de instrumentale deuntjes. Op zaterdag 4 december 1976 kwam ook hij heel hoog post vatten in de BRT Top 30.
December 1976 was blijkbaar een zeer vruchtbare maand want de BRT Top 30 van zaterdag 4 december stond vol met nieuwkomers. Onze Nederlandse buren van de popgroep Teach In lieten hun nieuwste single op ons los en die heette 'Upside Down', maar echt ondersteboven was ik er niet van...
De hoogste nieuwkomer in onze hitparade van 4 december 1976 kwam uit de Verenigde Staten. Het was de opvolger van 'Nice And Slow' en ook deze 'Flip' zou Jesse Green geen windeieren leggen. Het was in die periode allemaal "dansen" wat de klok sloeg...
Muziek die van "down under" kwam.
De Duitse gitarist had toen een Europese hit te pakken!
De Engelse zanger/gitarist Jess Roden maakte in 1966 deel uit van de Alan Bown Set, een formatie waar Robert Palmer ook ooit in zat. Een echte kweekvijver van talent, dus. In 1968 zong Roden nog mee in de achtergrond op de single 'Magic Bus' van The Who en in 1976 bracht hij samen met zijn fantastische band de elpee 'Keep Your Hat On' uit. Deze plaat bevatte naast een cover van 'Mama Roux' van Dr. John ook o.a. deze parel van Randy Newman: 'You Can Leave Your Hat On'. Minder krachtig gezongen dan de latere versie van Joe Cocker uit 1986 maar de formidabele gitaristen en de blazers maken veel goed.
In juli 1969 leerde ik de muziek van Max Romeo kennen toen ie in de Top 10 van de BBC stond met zijn single 'Wet Dream', maar het plaatje mocht toen niet gedraaid worden op de radio. Het werd niettemin grijsgedraaid in Carnaby Street en de wijk Soho en andere plaatsen in Londen waar ik die maand verbleef. In 1976 bracht de Jamaicaanse reggae-artiest samen met zijn band The Upsetters de elpee 'War Ina Babylon' uit waarvan hieronder het welbekend titelnummer.
In hetzelfde jaar 1976 bracht de Jess Roden Band ook de elpee 'Play It Dirty, Play It Class' uit met daarop "blue eyed soul" van de bovenste plank. De Engelse muzikant was toen een bezige bij en zijn ode aan The Temptations en aan Motown mag er beslist zijn. Oordeel zelf maar: 'Can't Get Next To You'.
En dan zijn we aanbeland in december 1976. De elpees die toen werden uitgebracht zouden pas echt goed bekend worden in het voorjaar van 1977. De LP 'Hotel California' van de Eagles was natuurlijk een klepper waar parels op stonden zoals o.m. het titelnummer en 'New Kid in Town' die allebei op single werden uitgebracht en dus later terugkomen in dit overzicht. Vandaar mijn keuze van het geweldige 'Life In The Fast Lane'.
De Fransman Jean Michel Jarre die net als zijn vader Maurice zorgde voor soundtracks bracht ook in december 1976 een baanbrekende elpee uit die volgens kenners een revolutie betekende voor de synthesizer in de jaren '70. 'Oxygène' bestond uit vele delen en 'Part IV' werd in 1977 uitgebracht als single. Daarom kies ik nu voor het minder bekende 'Part II'.
En toen kwam er een nieuwe stroming in de muziek op ons af. "New Wave" was de naam en een van de vaandeldragers was de Amerikaanse band Blondie met de flamboyante zangeres Debbie Harry. Het debuutalbum 'Blondie' werd uitgebracht in december 1976 en met de single 'In The Flesh' stond het vijftal al genoteerd in de Britse charts in september 1976. In het voorjaar van 1977 zouden we nog meer muziek van Blondie ontdekken.
Queen bracht in december 1976 de LP 'A Day At The Races' op de markt en de single 'Somebody To Love' zou in dezelfde maand in onze hitlijsten verschijnen. 'Tie Your Mother Down' staat ook op die langspeelplaat. Ik neem aan dat die kreet met een flinke korrel zout moet genomen worden want dat is iets wat ik nooit zou doen. Die dekselse Freddie Mercury toch!
Een mijlpaal in de muziekgeschiedenis dankzij de Eagles.
Debuutalbum 'Blondie' van de Amerikaanse New Wave-band.
In november 1976 had George Harrison plots krullen en bracht hij zijn LP getiteld 'Thirty-three & 1/3' uit, wat een cryptische verwijzing was naar zijn leeftijd op dat ogenblik. En dat klopte want hij was 8 jaar ouder dan ik. In 'This Song' heeft hij het nog eens over het vermeend plagiaat van 'My Sweet Lord' op 'He's So Fine'. Hij heeft altijd volgehouden dat hij hoogstens geïnspireerd was door de gospelsong 'Oh, Happy Day' van The Edwin Hawkins Singers uit 1969.
De LP 'Cry Tough' van Nils Lofgren verscheen in 1976 maar de exacte maand heb ik niet meer kunnen achterhalen, net als de drie volgende platen trouwens. Op de studioversie van de song 'Cry Tough' speelde de onovertroffen Al Kooper op de toetsen. Onderstaande liveversie komt uit het fantastisch programma 'The Old Grey Whistle Test'. Lofgren toont hier hoe men slidegitaar speelt. Groovy, man!
In 1976 was ik nog altijd in de ban van jazzrock en de fantastische muziek van The Crusaders die in het begin van dat decennium nog The Jazz Crusaders heetten. Ik had de groep leren kennen dankzij DJ Willy in de Reinaertclub en ik ben hem daarvoor nog altijd dankbaar. De elpee 'Those Southern Knights' kwam ook ergens in 1976 uit en de hoes zou nu niet meer kunnen want de foto was een verwijzing naar de Kruistochten en vóór je het weet zou een of andere werkgroep zich daarover buigen...
Ook deze elpee van Toots & The Maytals komt uit 1976 (exacte datum mij onbekend) en hij werd 'Reggae Got Soul' genoemd. Toots Hibbert was de leider van de vrolijke bende en producer was Chris Blackwell, de grote baas bij Island Records. Hier is de gelijknamige titelsong.
Bij het horen van deze eerste noten dacht ik meteen aan Creedence Clearwater Revival. En gelijk had ik want Don Harrison was erin geslaagd de ritmesectie van CCR te strikken: Stu Cook op bas en Doug Clifford op drums maakten inderdaad deel uit van de Don Harrison Band die een gelijknamig album uitbracht ergens in 1976. Deze leuke versie van het alombekende 'Sixteen Tons' werd ook op single uitgebracht.