LP's uit het najaar 1976 en januari 1977
Zoals jullie al konden merken stonden de hitlijsten van de singles nog vol met muziek uit 1976. Zo ook bij de elpees: de vierde langspeelplaat van de Amerikaanse singer-songwriter Jackson Browne heette 'The Pretender' en ze werd in november 1976 in de VS uitgebracht. Browne was toen nog redelijk onbekend in West-Europa behalve misschien het feit dat hij 'Doctor My Eyes' had geschreven, bij ons bekend in de 1972-versie van de Jackson 5. Hoe dan ook, met dit album ging de bal voor hem aan het rollen in het voorjaar van 1977. Hier is het titelnummer.
De Amerikaanse blueszangeres Celia Yancey bracht ook eind 1976 haar debuutplaat uit simpelweg onder de titel 'Yancey'. Haar grote voorbeeld was ongetwijfeld Janis Joplin. Op die geweldige elpee speelde het kruim van de toenmalige muzikanten mee: Steve Cropper, James Brown, The Memphis Horns, The Muscle Shoals Horns en vele andere. Dat album belandde dan ook in het voorjaar van 1977 in mijn platenkast. Mijn keuze viel op het nummer 'Honey Bee (Huh, Huh, Huh, Huh, Huh)'.
Op 10 december 1976 bracht Paul McCartney het drievoudig album 'Wings Over America' uit. Er was geen plaats meer onder mijn kerstboom zodat ik die geweldige live elpee pas in januari 1977 aankocht. Hieruit het fantastische Bondnummer: 'Live And Let Die'.
Pink Floyd had iets met dieren. Op de LP 'Atom Heart Mother' stonden koeien en op de elpee 'Animals' uit januari 1977 kwamen honden, varkens en schapen voor. Het conceptalbum was geïnspireerd door 'Animal Farm' van George Orwell en de hoes vertoonde een troosteloze aanblik van een elektriciteitscentrale (Battersea Powerstation). Later werd het reusachtig opblaasbaar varken gebruikt tijdens de liveshows. Maak plaats voor de schapenkudde: 'Sheep'.
In januari 1977 was de aandacht rond Carlos Santana en zijn band ietwat weggedeemsterd maar toch bracht hij die maand onder de titel 'Festival' een steengoed album uit vol met Latijnse klanken en ritmes. Zoals deze 'Maria Caracoles', een opzwepende song die ik opdraag aan de kleurrijke verkoopster van alikruiken die in de jaren '70 in weer en wind aan de Brusselse Beurs stond met haar kraampje.
David Bowie vond zijn inspiratie in die periode in het Oosten van Europa. Hij bracht zijn elpee 'Low' op de markt in januari 1977 en naast 'Sound And Vision' (zowat het bekendste nummer op die plaat) stond er ook dit mysterieuze 'Warszawa'op, een elektronische song die hij schreef samen met Brian Eno. De synthesizers overheersen en Bowie begint pas te zingen na 4 minuten. Hij had Warschau in 1973 bezocht en die stad had een desolate indruk op hem nagelaten. De titel van de plaat bracht Nick Lowe later op het idee om een plaat uit te brengen met als titel 'Bowi'.
Het album dat Emmylou Harris in januari 1977 uitbracht was 'Luxury Liner'. Op dat prachtig album stonden onder meer covers van nummers van Chuck Berry (later in de hitparade), The Louvin Brothers, Gram Parsons maar ook deze mooie countrysong 'Pancho And Lefty' geschreven door Townes Van Zandt.
Single
Achterflap LP
De drievoudige LP werd een dubbele CD.
Tijdens optredens van Pink Floyd zweefde het reusachtig varken in de lucht.
|