************Populaire muziek van de vorige eeuw tot nu************
02-03-2013
Mei 1972
Mei 1972
Er deed zich iets raars voor in de BRT Top-30 van de maand mei 1972. Na een paar weken verdween de single 'Samson and Delilah' uit de lijst en plots was die Schotse groep er weer met de b-kant van dat plaatje. Via Italië veroverden ze Europa en Latijns Amerika met hun pretentieloze popmuziek. Opmerkelijk is wel dat het onderwerp in deze song een transseksueel is, m.a.w. een man die na een operatie een vrouw is geworden. Sally Carr zingt dan ook geregeld "she's a woman" in de song. The Kinks deden het hen al voor in 1970 met 'Lola' en die transseksuelen heb ik van nabij gezien in Thailand. Dana International uit Israël is ook zo'n voorbeeld daarvan en zij/hij veroorzaakte ook een storm in een glas water tijdens haar/zijn optreden op het Eurovisiesongfestival van 1995.
"Het wordt weer eens tijd om een single uit te brengen" moet deze zingende drummer gedacht hebben in mei 1972. Het was iets stiller geworden rond zijn drie ex-makkers uit The Beatles. Hij mepte er dan ook vrolijk op los.
En plots kwam een stelletje ongeregeld de BRT Top-30 binnen in mei 1972 met een compositie van Shel Silverstein. Een onvervalste Amerikaanse tranentrekker, zeg maar smartlap, en zó "over the top" gezongen dat het weer leuk wordt. Ik zie Ray "Eye Patch" Sawyer alias Dr. Hook in de telefooncel muntjes in het toestel stoppen...
Het was een tijdje stil geweest rond deze legendarische Amerikaanse zanger toen hij in mei 1972 plots verscheen in onze hitlijsten samen met het 'Evangel Temple Choir' als backing vocalisten. Er hangt een speciale sfeer rond dit nummer geschreven door Jerry Reed in 1968, want telkens ik dit hoor ben ik ontroerd en blij tegelijkertijd.
Ook Elvis Presley nam ooit een versie op van deze song: