Luchthaven Deurne
De Landelijke Gilde nam
het initiatief voor een bezoek aan de luchthaven van Deurne. De gids-piloot
maakte er een uitgebreid bezoek van van meer dan 3 uur.
Bij de start krijgt
iedereen een batch. In de hal
hangt een portret van de eerste Belgische vliegenier, baron De Caters, 1908.
Het begint met echt
inchecken. Vest uit, geldbeugel en sleutels in een box. Bij de doorgang door
het portaal moest ik terug: ook schoenen uit en dan was er geen alarm meer. Een
dame moest gefouilleerd worden door een vrouwelijke beambte.
Momenteel zijn er op
vrijdag vanuit Deurne 6 vaste verbindingen: 4 naar Londen City Airport in de
Docklands en 2 naar Manchester. Verder zijn er de private vluchten. Er was net
een Duits (letter D) ambulancevliegtuig geland. Je ziet de landenletter(s) op
de romp. Voor Belgische vliegtuigen zijn dat twee OOs. In de loodsen zagen we
nog de N van de Verenigde Staten.
Op het terrein stonden de 3
vliegtuigen die terug waren uit Engeland. In de late avond zagen we nog het
laatste vliegtuig landen. Het zijn Fokkertoestellen met turbopropellers. Die schroeven
worden zeer heet: Afblijven met de handen zei de gids.
De landingsbaan meet 1480
m. Telkens een vliegtuig landt staat het verkeer op de krijgsbaan stil. De
tunnel laat nog altijd op zich wachten.
We kregen uitleg over de
diverse hulpwagens: o.a. de waterkar, de toiletruimkar, de batterijenwagen die
zorgt voor de stroomvoorziening op de grond
Men komt ook in sommige
loodsen en we zagen er vrij grote privéjets,
en kleinere toestellen, naast
opleidingsvliegtuigen.
Een bezoek aan de
brandweerkazerne maakt indruk met de reuze bluswagen met enorme banden, die
toch 120 km per uur kan halen. Op snelheid komt het aan. In Deurne heeft tot
nog toe gelukkig nooit ongelukken gehad.
Tenslotte bezoekt men het
Stampe en Vertongen Museum met historische vliegtuigen, zelfs van de eerste
wereldoorlog, die bij grote gelegenheden van stal gehaald worden om echt te
vliegen.
Je hebt er ook de kans om
een echte V1 te zien. Als jongen van 9 heb ik er bij ons thuis één horen en zien
voorbijvliegen. 5 km verder te
Bovekerke-Koekelare stortte hij neer en ontplofte.
FOTOS
In de inkomhal
In de inkomhal
Inde inkomhal
Wegen van de bagage. Wat het gewicht van de passagiers betreft
maakt men een schatting: een Europeaan: 85 kg. Voor een Amerikaan neemt men 100
kg en een Aziaat telt maar voor 65 kg. Ik vraag mij af wat men doet met een
gezelschap Suomi worstelaars?
Baron De Caters, de eerste
vliegenier in 1908.
In het briefinglokaal waar
de piloot gegevens opvraagt, noteert en instructies krijgt (o.a. meteo).
Idem
Buiten
Buiten