Bezoek aan en rondrit omheen de luchthaven van Zaventem
Met KVLV Halle-Kempen en Schilde (23-3)
De grotere mannelijke aanwezigheid was opvallend.
We hadden met Franky een uitstekende gids die alles tot in de puntjes uitlegde. Iemand noemde hem een “gouden gids”.
We hoorden alles over het inchecken met alle mogelijke problemen, passeerden de grenscontrole naar de taxfree zone, hadden een zicht op een terminal en zagen een Turks vliegtuig vertrekken. Langs een landingsbaan in de verte stelden zich 4 brandweerwagens op, mogelijks was er iets niet in orde (achteraf niets meer gehoord) en kwamen terug via de zaal met de bagage-aankomst. Je krijgt een veel beter inzicht; werkelijk zeer boeiend. Maatregelen voor de veiligheid zijn streng. Ik wist niet dat 100 ml vloeistof wel toegelaten is in de handbagage.
Brussels Airport is nu een private onderneming met nog veel groeimogelijkheden. Voor de val van Sabena waren er in 2000 21 miljoen passagiers. In 2013 waren er al terug 19 miljoen.
We stapten weer op onze bus voor een lange rondrit rond de vlieghaven. Aan de ene kant zaten we in de regen, aan de andere kant was het droog.
FOTO’S
Brussels Airport
Iedereen krijgt een batch
Franky bij de luchtfoto. De luchthaven beslaat 1250 Ha en strekt zich uit over verschillende gemeentes. Boven links zie je de E19 naar Antwerpen. Diechtbij bevindt zich Brucargo, de vrachtluchthaven, in het verlengde de militaire luchthaven van Melsbroek. Je ziet een gedeelte van de ring.Onder de luchthaven zie je de steenweg Brussel –Leuven.
Cockpits
Aanlegterminal en vliegveld naar het Z-O.
Brucargo, met een oude Boeing 747 als vrachtvliegtuig. De neus wordt opengezet voor het laden. Volgens Franky een van de mooiste, betrouwbaarste en stabielste vliegtuigen.
Controletoren
Rader
Kerktoren van Diegem.
|