HUISCONCERT
Zondag waren we op
uitnodiging van onze jongste dochter Tinneke op een vioolconcert van de Suzuki-methode.
Volgens de Suzuki-methode
kan vrijwel iedereen viool (of een ander instrument) leren spelen. Men begint
ongeveer op 4 jarige leeftijd, mits een intense begeleiding waarbij een ouder meestal
ook leert mee spelen. Doel is het kind te vormen tot een gelukkige mens.
Plezier in het spelen en het steeds herhalen zijn de sleutel tot het creëren van
een muzikant. De opleiding loopt tot 18 jaar.
Suzuki zag hoe elk kind
zijn moedertaal leert. De
moedertaalmethode is geniaal in haar eenvoud. Ieder kind is bekwaam om op zeer
jonge leeftijd de moedertaal te spreken, door naar de ouders te luisteren en
hen te imiteren.
Iedereen kan op deze
manier een muziekinstrument leren bespelen op de wijze waarop hij of zij de
moedertaal leert. Ieder in zijn eigen tempo, door te luisteren, na te doen en steeds
te herhalen. Bij de Suzuki methode leert men dus eerst op het gehoor te spelen
en het noten lezen komt pas later. Deze methode is ontwikkeld door Shinichi
Suzuki, een Japanse violist en vioolleraar, die vooral bekend is geworden door
zijn vioolles aan zeer jonge kinderen. Hiervoor ontwikkelde hij de moedertaal-
of Suzuki methode.
Op verschillende plaatsen
in België en Nederland bestaan opleidingen o.a. in het Antwerpse en Turnhout.
Jonathan volgt les bij
Koen Rens van de muziekacademie Turnhout. Als Aleide de meester zei dat zij
zijn geduld met kinderen bewonderde, antwoordde hij juist geen geduld te
hebben. Hij duldt geen andere houding dan die hij voorschrijft. De voetjes
moeten precies naast elkaar staan en de strijkstok en viool op de juiste manier
bewogen. Tussendoor koesteren de kinderen hun viool als een teddybeer tegen de
borst. Zij krijgen al musicerend plezier in het spelen, zelfbeheersing,
uitdrukkingsvermogen, creativiteit en zoveel meer.
Jonathan is nu 9 jaar,
begonnen op 5, heeft hij een verwonderlijke vooruitgang geboekt.
FOTOS
1. Stemmen
van de viool
2. Idem
3. Openingsstuk
door trio
4. Goed
gespeeld
5. De
viool gekoesterd als een Teddybeer
6. Idem
7. Jonathan
8. Idem
9. De
pianobegleider Bart Kenis
|