************Populaire muziek van de vorige eeuw tot nu************
09-08-2009
Top 1200 - 1151 Aller tijden - Persoonlijke keuze
Top 1200 - 1151 Aller tijden - Persoonlijke keuze
1200
LUCKY LIPS
RICHARD, CLIFF & THE SHADOWS
1963
1199
VAYA CON DIOS
PAUL, LES & MARY FORD
1953
1198
COMPLAINTE POUR SAINTE-CATHERINE
McGARRIGLE, KATE & ANNE
1976
1197
HEY BIG BROTHER
RARE EARTH
1971
1196
ORIGINAL SIN
INXS
1984
1195
BESAME MUCHO
COASTERS (THE)
1960
1194
SUMMERTIME BLUES
BLUE CHEER
1968
1193
COSE DELLA VITA (CAN'T STOP THINKING OF YOU)
RAMAZZOTTI, EROS + TINA TURNER
1998
1192
I WOULD STAY
KREZIP
2000
1191
IL VOLO
ZUCCHERO
1996
1190
TIN SOLDIER(backing vocals P.P. ARNOLD)
SMALL FACES
1968
1189
FIRESTARTER
PRODIGY (THE)
1996
1188
SCATMAN
SCATMAN JOHN
1995
1187
PASSIE
CLOUSEAU
1995
1186
WE DON'T TALK ANYMORE
RICHARD, CLIFF
1979
1185
JESUS TO A CHILD
MICHAEL, GEORGE
1996
1184
THAT DON'T IMPRESS ME MUCH
TWAIN, SHANIA
1999
1183
AGAINST THE WIND
SEGER, BOB & THE SILVER BULLET BAND
1980
1182
HIGH SOCIETY CALYPSO(& THE ALL STARS) (from HIGH SOCIETY)
ARMSTRONG, LOUIS
1957
1181
SUNSHINE OF YOUR LOVE
CREAM
1968
1180
WHEN THE LADY SMILES
GOLDEN EARRING
1984
1179
THREE TIMES A LADY
COMMODORES featuring LIONEL RICHIE
1978
1178
BUDDY JOE
GOLDEN EARRING
1972
1177
RAIN
FELICIANO, JOSE
1970
1176
THE MOST BEAUTIFUL GIRL
RICH, CHARLIE
1973
1175
I GOT YOU (I FEEL GOOD)
BROWN, JAMES
1965
1174
DELICATE
TRENT D'ARBY, TERENCE + DES'REE
1993
1173
GIRL, YOU'LL BE A WOMAN SOON
DIAMOND, NEIL
1971
1172
DE ZOTTE MORGEN/HOUTEN KOP
VANUYTSEL, ZJEF
1970
1171
REQUIEM POUR UN CON(du film LE PACHA)
GAINSBOURG, SERGE
1968
1170
HELLO GOODBYE {LENNON/McCARTNEY}
BEATLES (THE)
1967
1169
BACK HOME
GOLDEN EARRING
1970
1168
LE GARCON QUE J'AIMAIS
CHRISTY, ANN
1970
1167
TICKLE ME{RANDY NEWMAN}
ALAN PRICE SET
1967
1166
EGYPTIAN REGGAE
RICHMAN, JONATHAN & MODERN LOVERS
1977
1165
SKY HIGH
JIGSAW
1975
1164
SOLDIERS WHO WANT TO BE HEROES
McKUEN, ROD
1971
1163
LAYLA
KREUNERS (DE)
1982
1162
CADILLAC
RENEGADES (THE)
1965
1161
KEEP ON LOVING YOU
REO SPEEDWAGON
1981
1160
DREIKLANGS DIMENSIONEN
RHEINGOLD
1982
1159
MISS YOU NIGHTS
RICHARD, CLIFF
1976
1158
CAMOUFLAGE
RIDGWAY, STAN
1986
1157
NEEDLES AND PINS
SEARCHERS (THE)
1964
1156
WUNDERBAR
TENPOLE TUDOR
1981
1155
SOOKIE SOOKIE
STEPPENWOLF
1968
1154
IK WIL JE
KREUNERS (DE)
1990
1153
BLUE TURNS TO GREY
RICHARD, CLIFF & THE SHADOWS
1966
1152
MAYBE BABY
HOLLY, BUDDY & THE CRICKETS
1957
1151
LOST AND BLOWN AWAY
NOVASTAR
2000
Eén van de weinige blanke acts op het platenlabel Motown. R. Dean Taylor en Kiki Dee waren ook de uitzondering die de regel bevestigden. Rare Earth scoorde begin jaren '70 een monsterhit met een méér dan 21 minuten durende versie van "Get Ready" geschreven door Smokey Robinson en één van de laatste hits van The Temptations. Deze "Hey Big Brother" stond ook hoog in de lijsten in 1971. Discografie Rare Earth:http://en.wikipedia.org/wiki/Rare_Earth_(band) Live versie van "Hey Big Brother":http://www.youtube.com/watch?v=1xRePb7VKrk
Steppenwolf scoorde in 1968 zeer hoog met "Born To Be Wild" van Mars Bonfire, maar deze "Sookie, Sookie", een cover van Don Covay mocht er ook best zijn. Frontman John Kay (onderaan op de foto, gehurkt) emigreerde als kind uit het voormalige Oost-Duitsland naar de V.S.A. Discografie Steppenwolf:http://nl.wikipedia.org/wiki/Steppenwolf_(band) Luister hier naar een zeldzame live versie van "Sookie, Sookie": http://www.youtube.com/watch?v=B3PRV5JsTJg
Serge Gainsbourg is een muzikaal genie en hij telde zowel Brigitte Bardot, Jane Birkin als Catherine Deneuve onder zijn "muzen". Helaas is "Qui est in, qui est out" als klankopname niet op internet te vinden. Dus zullen we het moeten stellen met "Initials B.B.", een ode aan Brigitte Bardot, na het stuklopen van hun relatie. "Je t'aime, moi non plus" werd trouwens reeds in 1968 opgenomen samen met B.B., maar pas in 1969 uitgebracht met Jane B. omdat Günther Sachs, de toenmalige echtgenoot van Brigitte Bardot dreigde met een proces. Klik hier voor meer info over zijn carrière:http://nl.wikipedia.org/wiki/Serge_Gainsbourg Luister hier naar "Initials B.B.":http://www.youtube.com/watch?v=5rBiTL0ej2o
Zowel op radio als op televisie zijn mijn grote voorbeelden Mike Verdrengh en Zaki alsook Guy Depré. De Mike & Zakishows van eind jaren zestig en begin jaren zeventig heb ik helaas niet kunnen meemaken maar hun muziekkeuze hebben voor een groot deel de mijne bepaald. De Top-30 van eind de jaren '60 vond ik zodanig goed dat ik elke week gekluisterd aan mijn transistorradiootje de 30 titels en uitvoerders noteerde in een schriftje, dat ik trouwens nog altijd heb. Later heb ik de Préhistorie op T.V. gevolgd en de laatste jaren ook op de radio. Ik kan er maar niet genoeg van krijgen en vooral de begintune is formidabel: "Because They're Young" van Duane Eddy uit het gezegende jaar 1960 !
Ook Michel Follet (foto hierboven links) zijn muzikale smaak weet ik te appreciëren, zowel wat betreft zijn programma's als de samenstelling van zijn cd's. Klik naarhttp://users.telenet.be/chris.de.cleyn/follet.htm
(DON'T WORRY) IF THERE'S A HELL BELOW, WE'RE ALL GOING TO GO
MAYFIELD, CURTIS
1971
1024
ROCK 'N' ME
STEVE MILLER BAND
1976
1023
THE WORLD IS A GHETTO
WAR
1973
1022
KNOCKING ON HEAVEN'S DOOR(from PAT GARRETT & BILLY THE KID) {BOB DYLAN}
DYLAN, BOB
1973
1021
BACK STABBERS
O'JAYS
1973
1020
DE WILDE BOERENDOCHTERE
HEYLEN, IVAN
1974
1019
GENO
DEXY'S MIDNIGHT RUNNERS
1980
1018
A HARD RAIN'S GONNA FALL{BOB DYLAN}
FERRY, BRYAN
1973
1017
CLASSICAL GAS
WILLIAMS, MASON
1968
1016
THE SOUL DRUMMERS
BARRETTO, RAY
1969
1015
PARANOID
BLACK SABBATH
1970
1014
YOU'RE LOST LITTLE GIRL
DOORS
1967
1013
THE GIRL FROM IPANEMA
GILBERTO, ASTRUD
1963
1012
UPTIGHT (EVERYTHING'S ALRIGHT)
WONDER, STEVIE
1965
1011
THE GHETTO
HATHAWAY, DONNY
1972
1010
LOVE IS BLUE (L'AMOUR EST BLEU)
MAURIAT, PAUL & ORCHESTRA
1967
1009
TEQUILA
CHAMPS (THE)
1958
1008
CREAM
PRINCE & THE NEW POWER GENERATION
1991
1007
TELL ME (YOU'RE COMING BACK)
ROLLING STONES
1965
1006
PEOPLE ARE STRANGE
DOORS
1967
1005
TELEPHONE BABY
OTIS, JOHNNY & MARCY LEE
1960
1004
TAUSENDMAL DU
MÜNCHENER FREIHEIT
1986
1003
SYVIA'S MOTHER
DR. HOOK & THE MEDICINE SHOW
1972
1002
BIRTHDAY{LENNON/McCARTNEY}
BEATLES (THE)
1968
1001
START ME UP
ROLLING STONES
1981
Sandy Coast, een Nederlandse popgroep, die in 1973 samen met Los Angeles een dikke hit scoorde met "La Malaguena", een traditional uit de latijnse landen. Luister hier naar deze formidabele versie en de mooie productie van Hans Vermeulen: http://www.youtube.com/watch?v=FcBksFmpmIk
De ultieme beginplaat voor een dansparty of een barbecue: "Start Me Up" van The Rolling Stones uit 1981. Onverslijtbaar ! Hieronder de boegbeelden: Mick Jagger en Keith Richards. Klik hier en ontdek een live-versie uit 2007: http://www.youtube.com/watch?v=2M5-RirLbvI
Neil Diamond is zo een diamant. Hij begon in het begin van de jaren '60 als schrijver van songs in de Brill Building (http://en.wikipedia.org/wiki/Brill_Building). Zo was hij het die met twee formidabele nummers The Monkees bekend maakte bij het brede publiek, inzonderheid de jeugd van toen (1966-1967). "I'm A Believer" (1966) en "A Little Bit Me, A Little Bit You" (1967) waren op het lijf van de jonge snuiters van The Monkees geschreven en zij waren samengebracht door handige platenbonzen om het succes van The Beatles in Amerika te counteren. Het is hen niet gelukt.
Maar Neil Diamond schreef en schrijft nog altijd prachtige songs.
Al was hij vaak het slachtoffer van kritiek, voornamelijk op zijn uiterlijk. Zijn propere, afgeborstelde imago speelde hem parten bij een welbepaald soort publiek. Een zanger(es) zou nooit mogen beoordeeld worden op zijn/haar imago ! Het zijn de vocale kwaliteiten die tellen.
Die kritiek veranderde enigszins toen een groep als Deep Purple zijn nummer "Kentucky Woman" coverde in 1968 ! "Red Red Wine" kent iedereen en de covers zijn ontelbaar. De twee belangrijkste zijn die van Peter Tetteroo en UB40. Cliff Richard had zijn song "Girl, You'llBe A Woman Soon" al gecoverd in 1967 en het lied werd in de jaren '90 weer opgepikt in de soundtrack van Pulp Fiction door Urge Overkill. Lulu zong in 1966 "The Boat That I Row" en Jonathan King had in 1970 een dikke hit met Neil Diamond's "Cherry Cherry"."I'mA Believer" werd zelfs in 1968 weer eens een hit voor The Four Tops !
Hij schreef ook belangrijke soundtracks als daar zijn "Jonathan Livingston Seagull" en "TheJazz Singer", waarin hij ook samenwerkte met een ander idool van mij, m.n. Gilbert Bécaud !
De laatste jaren is hij weer actief aan het schrijven geslagen en niet zonder succes.
Mijn favorieten blijven: "I'm A Believer", "Kentucky Woman"; "Cherry, Cherry"; "Solitary Man"; "Girl, You'll Be A Woman Soon"; "Do It", "Red, Red Wine", "Cracklin' Rosie"; "I Am, I Said"; "Song Sung Blue"; "Sweet Caroline"; "Love On The Rocks", "Desiree", "Soolaimon" en de soundtrack van "Jonathan Livingston Seagull".
Zoals Raymond van het Groenewoud ooit zong: "Ik hou van veel muziekjes, en wie doet mij dat na ?".
Het spreekwoord luidt: "Beter een goede kopie dan een slecht origineel".
In 1967 was er al een parodie op de James Bond-films, m.n. "Casino Royale" die flopte bij het brede publiek maar wat voor een soundtrack had ! De hoes van die LP en de affiche in de bioscopen blijven voor altijd in het collectief geheugen opgeslagen (zie foto links).
Ook een geslaagde parodie op de James Bond-films en de TV-serie "The Saint" (allebei met Roger Moore in de hoofdrol) zijn de drie films van Austin Powers:
- Austin Powers: International Man Of Mystery - Austin Powers: The Spy Who Shagged Me - Austin Powers in Goldmember
De drie soundtracks van deze films zijn geweldig. Een greep uit de songs:
Sergio Mendes & Brasil 66 met Mas Que Nada; Burt Bacharach met What The World Needs Now Is Love; Madonna met "Beautiful Stranger"; The Who met "My Generation"; Lenny Kravitz met "American Woman" (van The Guess Who); Burt Bacharach & Elvis Costello met "I'll Never Fall In Love Again"; "Miss You" van The Rolling Stones; Britney Spears met "Boys"; Earth, Wind & Fire met "Shining Star", maar vooral Quincy Jones met "Soul Bossa Nova", een leuk deuntje uit 1962, het jaar van de eerste Bondfilm "Dr. No".
Kijk vooral naar de links en de trailers die hieronder toegevoegd zijn:
Vandaag staat John Barry, Brits orkestleider en componist, in de schijnwerpers.
John Barry schreef prachtige filmmuziek en instrumentale hits.
Als orkestleider van The John Barry Seven ofJohn Barry & Orchestra stond hij regelmatig in de hitlijsten, ook als begeleider van de Britse zanger Adam Faith.
Zo zal zijn naam voor eeuwig verbonden (let op de woordspeling !) blijven met James Bond.
Zelfs zijn initialen (JB) zijn dezelfde ! In de jaren 60 was hij enige tijd getrouwd met een andere JB, met name Jane Birkin !
Overbekend zijn de scores van Born Free, The Lion In Winter, Zulu, The Ipcress File, The Knack, Midnight Cowboy, The Deep, Out Of Africa, King Kong en Dances With Wolves.
Maar het wereldbekende thema uit alle James Bond films is en blijft het instrumentale The James Bond Theme met zijn trompetten en twang-gitaren, zo typisch voor het begin van de jaren 60, Carnaby Street en het hippe swinging London.
Het overbekende "James Bond Theme" werd nochtans niet geschreven door John Barry maar door Monty Norman. Onlangs won deze laatste nog een proces tegen een Britse krant die beweerd had dat John Barry eigenlijk de componist was. Hij hield er een aardige stuiver aan over !
In 1967 kwam er zelfs een parodiefilm in het circuit met als titel Casino Royale waarvoor Burt Bacharach (let op de initialen !) de soundtrack schreef. The Look Of Love gezongen door Dusty Springfield werd een geweldige hit, maar de film flopte niettegenstaande de uitzonderlijke cast: Peter Sellers, Woody Allen, David Niven, Ursula Andress, Orson Welles, Deborah Kerr, William Holden, Charles Boyer, John Huston, Jean-Paul Belmondo en George Raft. De LP met de soundtrack daarentegen verkocht als zoete broodjes. Herb Alpert & The Tijuana Brass stond ook maandenlang in de hitparades met Casino Royale Theme.
Zo is er ook een connectie tussen James Bond en The Beatles: Ringo Starr leerde Barbara Bach kennen op een filmset en trouwde met de Bondgirl, Paul McCartney schreef de titelsong voor Live And Let Die, George Martin vervolledigde die soundtrack met instrumentale muziek en Peter Sellers (boezemvriend van de Fab Four) speelde mee in de parodie Casino Royale uit 1967. Kijk eens naar onderstaand filmpje waar men You Know My Name (Look Up The Number) van The Beatles (b-kant van de single Let It Be) heeft geplakt op de trailer van Casino Royale uit 2006 met de nieuwe James Bond, Daniel Craig. De titelsong van deze officiële Bondfilm is van Chris Cornell en heet ook You Know My Name. Gewoonweg hilarisch !
You Know My Name = James Bond + Look Up The Number = 007.
In 1983 kwam er weer een onofficiële Bondfilm uit met Sean Connery: Never Say Never Again, een remake van Thunderball uit 1965. De titel sloeg op het antwoord dat de acteur gegeven had aan de producers die hem hadden gevraagd terug in de huid van James Bond te kruipen. Steevast antwoordde hij Never Again (Nooit meer).
Toen Ian Fleming, een vogelaar, die veel tijd doorbracht op de Bahamas zijn boeken over James Bond schreef, had hij eigenlijk de acteur Cary Grant in gedachten. Sean Connery werd geselecteerd omdat hij onbekend was en zeer goed geleek op Cary Grant. Toen men jaren later Roger Moore aanwierf was dit grotendeels omdat hij zijn wrange humor met Cary Grant gemeen had.
Enkele Jamaïcaanse artiesten zoals Prince Buster en Desmond Dekker werden ook geïnspireerd door James Bond en brachten het nummer "007" uit.
Het is niet de bedoeling hier bij elke film een link te plaatsen naar de titelsong (diverse compilaties waarvan hieronder een foto zijn in de handel verkrijgbaar), maar mijn favoriete deuntjes zijn, in chronologische volgorde:
The James Bond Theme uit Dr. No (1962) dat in alle films terugkomt. Gecomponeerd door Monty Norman en uitgevoerd door John Barry & Orchestra.
Goldfinger uit de gelijknamige film (1964) gezongen door Shirley Bassey.
Thunderball uit de gelijknamige film (1965) gezongen door Tom Jones.
You Only Live Twice uit de gelijknamige film (1967) gezongen door Nancy Sinatra.
On Her Majestys Secret Service uit O.H.M.S.S. (1969) gespeeld door The JohnBarry Orchestra.
We Have All The Time In The World uit O.H.M.S.S. (1969) gezongen door LouisArmstrong.
Diamonds Are Forever uit de gelijknamige film (1971) gezongen door Shirley Bassey.
Live And Let Die uit de gelijknamige film (1973) gebracht door Paul McCartney &Wings.
GoldenEye uit de gelijknamige film (1995) gezongen door Tina Turner.
Die Another Day uit de gelijknamige film (2002) gezongen door Madonna.
Ook de moeite waard is de soundtrack uit Never Say Never Again":
Afsluitend kun je stellen dat de sixties gedomineerd werden door 3 B's: The Beatles, James Bond en John Barry.
"James Bond will be back !"
Een piepjonge John Barry.
Een wat oudere John Barry (let op het hippe kapsel !)
John Barry schreef ook het wondermooie thema voor de TV-reeks "The Persuaders", met alweer Roger Moore in de hoofdrol. http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Persuaders In Vlaanderen was deze serie (1971-1972) bekend als "De Speelvogels" en in Nederland als "De Versierders". De tweede hoofdrol was weggelegd voor Tony Curtis.
Dit is Monty Norman, de componist van het overbekende thema van James Bond. Hij komt lachend uit de rechtzaal omdat hij zijn proces tegen een Britse krant heeft gewonnen ! Zijn schadeclaim werd ingewilligd en hij hield er een paar miljoenen aan over.
Alle films op een rijtje in chronologische volgorde.
Een beeld dat op het netvlies van elke Bondfan is gebrand: in "Goldfinger" bekoopt de Bondgirl haar alliantie met James met de dood !
Ook een beeld dat op het netvlies van elke bioscoopganger is gebrand.
Het welbekende logo van 007 (Double O Seven).
Hieronder enkele compilatie-albums die echt de moeite waard zijn !
Nog enkele bekende beelden of affiches van James Bond, die iedereen wel eens gezien heeft.
De allereerste Bond: Sean Connery.
De tweede Bond, de Australiër George Lazenby, werd genadeloos door de critici neergesabeld en ook het publiek mocht hem niet. De enige Bond die ooit trouwde, maar het tragisch einde van de film verklap ik niet ! Toch een wondermooie soundtrack. Luister eens naar Louis Armstrong met een krop in de keel !!!
Roger Moore was de derde Bond. Hij kreeg ook veel kritiek, maar ik hield wel van zijn humor. Ik kende hem al van "Ivanhoe", "The Saint" en "The Persuaders".
De vierde Bond: Timothy Dalton.
De vijfde Bond: Pierce Brosnan.
De zesde Bond: Daniel Craig. Voor de film uitkwam fel bekritiseerd omdat hij klein en blond was.
Toch werd Daniel Craig onlangs uitgeroepen toe de meeste sexy James Bond aller tijden. Het moet gezegd worden: hij is de sportiefste van alle zes !
Alle zes op een rij (vlnr): Daniel Craig, Sean Connery, George Lazenby, Timothy Dalton, Roger Moore en Pierce Brosnan.
Toevallig of niet: deze vijf acteurs zijn ongeveer even groot (tussen 1 m 90 en 1 m 92). Daniel Craig is de enige blonde (hier niet op de foto) en meet "slechts" 1 m 80.
Schrijver Ian Fleming had eigenlijk Cary Grant voor ogen toen hij zijn fameuze boeken schreef op de Bahama's. De producers vroegen hem maar hij sloeg het aanbod af. Hij wou alleen de hoofdrol in Dr. No en dan moesten de filmproducenten weer uitkijken naar een ander acteur. Daarom werd Sean Connery gekozen, een onbekend vrachtwagenchauffeur en turnleraar.
The Beatles waren in hun beginjaren (1957 1964) zeker en vast beïnvloed door Rock & Roll en Rhythm n Blues. Het begon allemaal met een cover van "That'll Be The Day" van The Crickets uit februari 1957. Zij zouden hun naam van The Quarrymen veranderen in The Beatles (De Kevers) omdat de begeleidingsgroep van Buddy Holly The Crickets (De Krekels) was.
Maar zij hielden van veel muziekjes. Zo was John Lennon een fervent aanhanger van The Marx Brothers. Op een bepaald ogenblik geleek hij enorm op Groucho Marx, zeker toen hij zijn ziekenfondsbrilletje begon te dragen. Het idool van John was Chuck Berry. Zodanig dat hij "Come Together" schreef met Chuck in zijn achterhoofd. "You Can't Catch Me" leek verdacht een beetje veel op "Come Together" maar John kon het op een akkoordje gooien met Chuck en er kwam geen proces van voor plagiaat. John hield ook enorm van de dramatiek van Edith Piaf !
Paul McCartney was daarentegen dankzij een oudere neef en ook door zijn vader beïnvloed door Peggy Lee en music hall. Zijn idolen waren Little Richard, Buddy Holly en The EverlyBrothers, voor wie hij in de jaren '80 een prachtig nummer schreef: "On The Wings Of A Nightingale". Hij was het trouwens die ervoor zorgde dat de twee broers de strijdbijl begroeven. Zij hadden elkaar in jaren niet meer gesproken !
DJ Mico vertelt...
George Harrison, de jongste van de vier, was een fervent aanhanger van country music (Carl Perkins) en Oosterse muziek, vooral Indiase. Hij leerde trouwens in enkele weken tijd de sitar bespelen hierbij geholpen door grootmeester Ravi Shankar. George hield ook van cartoons zoals Batman. Luister maar eens naar "Taxman". Bij "My Sweet Lord" had hij minder geluk. Wegens een proces voor plagiaat verloor hij alle rechten op zijn grootste hit aan de nabestaanden van The Chiffons die meenden dat zijn nummer plagiaat was van "He's So Fine". Onterecht volgens mij !
Ringo Starr hield ook van country music (Buck Owens) en Amerikaanse standards uit de jaren dertig. Hij was trouwens de oudste van The Beatles. Hij was ook verzot op Monty Pythons Flying Circus en hun aparte humor.
Komt daarbij nog dat alle vier fan waren van Elvis Presley en de humor van Peter Sellers.
Deze mengelmoes van invloeden gaf een speciale mix waardoor zij niet te evenaren waren.
Alle onderstaande liedjes werden ooit door The Beatles gecoverd of inspireerden Lennon/McCartney tot het schrijven van songs. Hoe wisten zij van het bestaan van die muziek af ? Simpelweg omdat Liverpool en Hamburg havensteden zijn en de zeelui die daar aanmeerden brachten platen mee vanuit de V.S.A. !
Arthur Alexander: "Anna (Go To Him)".
The Cookies: "Chains".
The Shirelles: "Boys, Baby It's You".
Lenny Welch: "A Taste Of Honey".
The Isley Brothers: "Twist And Shout", "Shout".
Peggy Lee: "Till There Was You".
The Marvelettes: "Please Mr. Postman".
Chuck Berry: "Roll Over Beethoven", "Rock and Roll Music", "Too Much Monkey Business".
Smokey Robinson (& The Miracles): "You've Really Got A Hold On Me".
The Donays: "Devil In His Heart".
Barrett Strong: "Money (That's What I Want)".
Vier jonge Beatles met hun idool Little Richard: "Long Tall Sally", "(Medley) Kansas City/Hey-Hey-Hey-Hey!", "Ooh My Soul".
Larry Williams: "Slow Down", "Dizzy Miss Lizzy", "Bad Boy".
Carl Perkins: "Matchbox", "Honey Don't", "Everybody's Trying To Be My Baby", "Glad All Over".
Dr. Feelgood & The Interns: "Mr. Moonlight".
Buddy Holly: "That'll Be The Day", "Words Of Love", "Crying, Waiting, Hoping".
Buck Owens: "Act Naturally". Hij zou vele jaren later nog een duet opnemen met Ringo Starr, dankzij wie zijn nummer wereldbekend werd.
The Top Notes: "Twist & Shout". Kijk ook eens naar deze link: http://www.youtube.com/watch?v=LsDpc-8iR8g Iedereen denkt bij dit nummer meteen aan The Isley Brothers of The Beatles maar dit is het origineel ! Merkwaardig hoe John met zijn typische stem zich dit nummer toeëigende.
Hieronder het origineel singletje van The Top Notes bij Atlantic.
The Coasters: "Young Blood".
The Crickets (featuring Buddy Holly): "Don't Ever Change".
Ray Charles: "I've Got A Woman".
Roy Orbison: "Dream Baby (How Long Must I Dream)". Roy toerde met The Beatles doorheen Groot-Brittannië in 1963 als The Big-O en oogste meer succes dan de toen nog relatief onbekende jongens uit Liverpool ! In de jaren '80 zou hij in de supergroep The Traveling Wilburys stappen samen met zijn maat George Harrison.
Roy Hamilton: "I'm Gonna Sit Right Down & Cry (Over You)".
Arthur Crudup: "That's All Right". Dit is de orginele versie van een nummer dat Elvis wereldbekend maakte.
Elvis hier met zijn toenmalig lief: Ann-Margret ("I Just Don't Understand").
The Everly Brothers: "So How Come (No One Loves Me)".
Little Eva: "Keep Your Hands Off My Baby".
The Fab Four met Chris Montez (links) en Tommy Roe op hun eerste tournee doorheen Groot-Brittannië (9 maart 1963). Tommy Roe: "Sheila". Chris Montez: "Let's Dance".
Chan Romero: "Hippy Hippy Shake". Het origineel uiteraard. De cover is van The Swinging Blue Jeans.
The Beatles in 1962 (de periode van hun eerste officiële single "Love Me Do"), vier netjes afgeborstelde jongens. Een boysband "avant la lettre" versus de meidengroepen uit de V.S.A. zoals The Chiffons, The Marvelettes, The Cookies, The Shirelles en The Donays.
In de beginjaren brachten The Beatles covers uit van hun idolen. Een ware menselijke jukebox op de scene !
John Lennon met zijn idool Groucho Marx. Let op de treffende gelijkenis !
Ringo Starr met Peter Sellers in de film "The Magic Christian" uit 1969. De soundtrack was van de groep Badfinger die net door Apple was uitverkoren boven onze eigen Antwerpse Pebbles !
Ringo Starr met Raquel Welch uit dezelfde film. Kijk eens naar deze link met een scène uit de film met een piepjonge John Cleese ! http://www.youtube.com/watch?v=c54d2wHk4Oo
Met dank aan de samensteller(s) van deze formidable CD die in geen enkele collectie van een Beatlefan mag ontbreken. Ook zeer de moeite waard is de CD "Pre fab! The Rock & Roll and R'n'B that inspired Lennon & McCartney".
Toen ik in Canada met vakantie was kregen mijn vrouw en ik een SMS-je van onze zoon om ons het droevige nieuws te melden dat Michael Jackson op 50-jarige leeftijd was overleden (nieuws dat wij al vernomen hadden via alle TV-zenders) maar dat ook de Vlaamse zangeres en presentatrice Yasmine (want zo heette Hilde Rens in de muziekwereld) uit het leven was gestapt ! Dit berichtje kregen wij omstreeks 4 uur 's ochtends en ik kan u verzekeren dat ik geen oog meer heb dichtgedaan. In één klap was ik twee van mijn idolen kwijt.
Yasmine heb ik leren kennen in 1989 toen zij meedeed aan de Soundmixshow (met "Don't Cry For Me Argentina" in de versie van Julie Covington) en toen zij nog geen Nederlands sprak maar een Vlaams streektaaltje met een zware Antwerpse tongval. Yasmine won de Soundmixshow niet maar viel wel op en sindsdien is het alleen maar bergop gegaan.
Haar eerste niemendalletjes waren dance-nummers waar zij zichzelf voor schaamde, maar haar tweede periode ("Ken je dat gevoel", "Alle meisjes aan de macht", "Porselein", "Kikkerkoel", "Da's een goeie vraag", enz.) was veel boeiender en die nummers mogen er zeker zijn !
In haar derde periode begon zij nummers van Leonard Cohen, haar idool, in een Nederlandstalige versie te zingen. Die vertalingen mochten er best wel zijn alsook haar samenwerkingen met Frank Boeijen en Thé Lau. Veel kritiek kreeg zij omdat zij het had aangedurfd het oeuvre van Leonard Cohen in het Nederlands te bezingen. Onterecht ! Getuige daarvan de hulde die de meester zelf aan Yasmine bracht tijdens een optreden in Brugge kort na haar overlijden.
Ik heb haar in haar vierde periode nog gezien begin februari 2009 in de Ancienne Belgique waar zij in opdracht van het Davidsfonds liedjes en gedichten ten gehore bracht. Misschien ligt het aan de slechte akoestiek van de AB maar dat optreden vond ik minder geslaagd. De volumeknoppen stonden volgens mij ook veel te veel open.
Onnodig te zeggen dat ik tot nu heb moeten wachten om iets zinnigs uit mijn mouw te schudden en een deftig eerbetoon aan één van mijn meest geliefde Vlaamse zangeressen te geven.
Yasmine met Willy Sommers toen ze gedurende een jaar "Tien om te Zien" mocht presenteren om Bea Van der Maat te vervangen.
Yasmine zong niet alleen, ze speelde ook voortreffelijk gitaar.
Dit was niet de "Famous Blue Raincoat" van Leonard Cohen !
Yasmine met haar boezemvriendin Martine Prenen, een ex-collega bij de VRT.
Yasmine was intussen een echte vrouw geworden...
Yasmine met de schalkse glimlach die wij van haar gewoon waren.
Deze foto zal altijd op mijn netvlies gebrand blijven want zo heb ik ze voor het laatst gezien in de Ancienne Belgique tijdens haar optreden, in opdracht van het Davidsfonds. De tournee heette "Yasmine houdt woord" en het optreden dateert van 1 februari 2009.
Live acts Part 12 - Bal national 21 juli 2009 - Vossenplein te Brussel
Na een lange werkdag besloten we, mijn vrouw, mijn zoon en ik, toch eens naar het Vossenplein in de Brusselse Marollen te gaan. Mijn zoon kwam net terug van een trip naar Londen (dus precies 40 jaar na zijn vader; zou dat toeval zijn ?).
De affiche klonk veelbelovend en het weer was zwoel. Hadden de Marollen (van Spaanse afkomst) of de zuiderse wind die uit Spanje kwam daar iets mee te maken ?
Ik was speciaal gekomen om Lange Jojo, de Brusselaar bij uitstek naast Toontje de Plekker, te zien. Eigenlijk was het geen live optreden maar playback. Jammer, maar ik kan begrijpen dat een prille zeventiger niet meer zingt als vijfendertig jaar geleden. Toch kregen we geen Lange Jojo te horen maar zijn alter ego "Le Grand Jojo". Het waren enkel de Franstalige versies van zijn hits die we te horen kregen en niet die sappige Brussels-Vlaamse meebrullers en meestampers. Toch was hij het die ambiance kon maken en de zowat 10.000 toeschouwers kon doen meezingen. De beste acts waren zijn Spaans getinte nummers (E viva Mexico, Valencia) en Angelina (Italiaans: Oh mama, zuma zuma, 't es on aa...). Ik had hem graag de "Chinuuzen Tango" horen zingen !
Vervolgens kwam DJ Sus Florent een potpourri draaien van Belgische klassiekers: "J'aime la vie" (Sandra Kim), "Ik wil je" (De Kreuners), "Onzen bok is dood" (Mama's Jasje !), "Ca plane pour moi" (Plastic Bertrand), "Born to be alive" (Patrick Hernandez), "Les Filles du bord de mer" (Arno), "Zeil je voor het eerst" (Bart Kaëll), enz.... Ook "Ik hou van u/Je t'aime tu sais" in de versie van Stijn Meuris (Noordkaap) en Marie Daulne (Zap Mama) werd door iedereen uit volle borst meegezongen en is eigenlijk een tweetalig Brussels volkslied geworden !
Tenslotte kwam Günther Neefs (een Maneblusser nota bene; zou dat iets te maken hebben met de maanlanding 40 jaar geleden ?) zijn hits brengen in het Nederlands ! Dat vond ik zeer moedig van de Mechelaar. Na een zestal nummers schakelde hij over naar zijn soulrepertoire in het Engels. Het moet gezegd: het publiek lustte er pap van.
Toch was de sfeer enigszins verslapt en na een geslaagde parodie op de maanlanding (op de tonen van "Also sprach Zarathustra" werd de Belgische driekleur op het podium geplant), kon de DJ van dienst weer ambiance onder het publiek brengen, met succes. De massa begon moeiteloos te dansen op de tonen van "Can You Feel It" van The Jacksons en andere discotheek-krakers.
Omstreeks middernacht moesten mijn vrouw en ik huiswaarts keren met de laatste metro.
Mijn zoon heeft mij 's anderendaags verteld dat de "Magical Flying Thunderbirds" met Miguel Wiels ook zeer de moeite waren.
De zoon van Louis Neefs getuigde van veel moed om in het Nederlands te komen zingen in het hartje van Brussel !
Ook zijn Engelstalig soulrepertoire mocht er zijn. We kregen schitterende versies te horen van "I Heard It Through The Grapevine", "Upside Down" en "Ain't No Mountain High Enough".
Een mijlpaal in de (muziek)geschiedenis : 20 & 21 juli 1969
Een mijlpaal in de (muziek)geschiedenis : 20 & 21 juli 1969
Op 20 juli 1969 won Eddy Merckx voor het eerst in 30 jaar als Belg de Ronde van Frankrijk. Op dat ogenblik woonde ik bij een Engels gezin, Mr. & Mrs. Farthing in Londen (Winchmore Hill), gedurende de hele maand juli. Ik studeerde er aan de London University for Foreigners om mijn Engels bij te schaven. Ik had ook de enorme kans om het Free Hyde Park Concert van The Rolling Stones bij te wonen in het begin van de maand, een paar dagen na de tragische dood van Brian Jones (zie een vorig artikel).
Op 20 juli 1969 zette Neil Armstrong als eerste mens een voet op de maan (dit was omstreeks 22 uur, Amerikaanse tijd), inmiddels was het al na middernacht in West-Europa en dus 21 juli ! Die maanlanding heb ik dus meegevolgd op televisie. David Bowie had een paar maanden eerder een single uitgebracht in Italië (in het Italiaans !) en dat was "Ragazzo solo, ragazza sola" (de Italiaanse versie van Space Oddity, een woordspeling op "2001: A Space Oddysey" een boek en vooral een film van Stanley Kubrick uit 1968). Die film kwam nu dank zij de echte landing op de maan terug in de belangstelling. De demoversie van Bowie was een akoestisch nummer maar door de nakende maanlanding haastte hij zich terug naar de studio om het nummer bij te werken met mellotron-geluiden (een moog synthesizer die een ruimteschip nabootste) versterkt met handgeklap en een hit was geboren: "Can you hear me, Major Tom ?"
Als Belg mogen we fier zijn dat Hergé de maanlanding al voorspeld had in 1954 met twee albums van Kuifje: "Raket naar de maan" en "Mannen op de Maan".
De maan, raketten, satellieten en andere ruimtetuigen hebben altijd al in de (muzikale) belangstelling gestaan. Denk maar aan "Fly Me To The Moon (In Other Words)", "Telstar", "Early Bird Satellite", "Everyone's Gone To The Moon", "Rocket Man" en "Man On The Moon".
Toch moeten we met onze beide voeten op de grond (aarde) blijven staan. Getuige hiervan het schitterende "What A Wonderful World" van Louis Armstrong, een naamgenoot van Neil (doch geen familie).
Schitterend hoe klassieke muziek werd gebruikt voor de film "2001: A Space Odyssey". Bij het horen van "Also sprach Zarathustra" krijg ik telkens weer kippenvel ! Luister maar eens naar http://www.youtube.com/watch?v=SLuW-GBaJ8k
Na "Also sprach Zarathustra" ging het naadloos over tot "An der schönen blauen Donau" van Johann Strauss II. Onlosmakelijk verbonden met de film van Stanley Kubrick. Klik maar eens op http://www.youtube.com/watch?v=XJgxSw199QU
30 jaar na Sylveer Maes won weer een Belg de Tour de France. Voorwaar een huzarenstuk ! Eddy Merckx in de gele trui. Het hele land ging uit de bol ! Meer info op http://nl.wikipedia.org/wiki/Eddy_Merckx
De kannibaal in zijn bergbeklimming. Niemand kon hem volgen !!! Vele jaren later zou een Amerikaan, Lance Armstrong (geen familie van Neil, noch van Louis), het ook zeer goed doen in de Ronde van Frankrijk. Kijk eens op http://en.wikipedia.org/wiki/1969_Tour_de_France
Een Engelse krant op 9 augustus blokletterde dat het voor Eddy Merckx allemaal so eenvoudig was. Het was allerminst simpel : Eddy won de Tour, de gele trui uiteraard, maar ook de groene en de bolletjestrui. Een prestatie die niemand hem sindsdien heeft nagedaan ! In totaal won hij 5-maal de Tour de France.
"Fly Me To The Moon (In Other Words)" is een lied uit 1954 en Johnny Mathis coverde het in 1956. Luister hier naar zijn versie http://www.youtube.com/watch?v=I9qrpUiZCwY
Ook Frank Sinatra had "Fly Me To The Moon (In Other Words)" op zijn repertoire staan. Op bijgaande link lees je meer over de geschiedenis van het lied: http://en.wikipedia.org/wiki/Fly_Me_to_the_Moon
In het begin van de jaren zestig waren we allemaal in de ban van raketten en satellieten. Getuige daarvan "Telstar" van The Tornados. Het was de mode van de gitaargroepen met instrumentale nummers. Deze ode aan een satelliet was wel bijzonder origineel:http://www.youtube.com/watch?v=u2ybCjf6ras
Onze sympathieke Waalse landgenoot had ook een wereldhit met "Early Bird Satellite", een instrumentale hit die prompt werd overgenomen door de piratenstations. Als je luistert naar het nummer weet je meteen waarom: http://www.youtube.com/watch?v=m_E37hnXicI&feature=related
In 1965 zong Jonathan King (en niet Johnathan zoals hieronder verkeerd is gedrukt) over het feit dat iedereen met zijn hoofd in de wolken zat. De race voor de reis naar de maan was begonnen. Later zou Jonathan King de groep Genesis (met Peter Gabriel, dus vóór Phil Collins) ontdekken en producen alsook 10cc (de nieuwe benaming van de ééndagsvlieg Hotlegs met "Neanderthal Man"). Een video is hier te bekijken: http://www.youtube.com/watch?v=uuY0ux8So_4
David Bowie haastte zich naar de studio om zijn demoversie van Space Oddity (een woordspeling op odyssey) te voorzien van ruimtegeluiden met een moog synthesizer. Goed gezien van David ! http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Oddity
Voor de sceptici: de voetafdruk van Neil Armstrong op de maan.
Neil Armstrong plant de Amerikaanse vlag op de maan en laat berichten achter van 72 staatshoofden, die moeten getuigen van onze vredelievende bedoelingen in de ruimte.
SI TU DOIS PARTIR, VA-T-EN(IF YOU GOTTA GO, GO NOW) {BOB DYLAN}
FAIRPORT CONVENTION
1969
972
THE DAY BEFORE YOU CAME
ABBA
1982
971
SHE DRIVES ME CRAZY
FINE YOUNG CANNIBALS
1989
970
SHE CAME IN THROUGH THE BATHROOM WINDOW{LENNON/McCARTNEY}
COCKER, JOE
1970
969
ROSANNA
TOTO
1982
968
ROCK THE CASBAH
CLASH
1982
967
YER BLUES{LENNON/McCARTNEY}
BEATLES (THE)
1968
966
RING OF FIRE
BURDON, ERIC & THE ANIMALS
1969
965
RIDER IN THE RAIN
NEWMAN, RANDY + THE EAGLES
1977
964
LIVING FOR THE CITY
WONDER, STEVIE
1973
963
RAPTURE
BLONDIE
1981
962
PLEASE PLEASE ME{LENNON/McCARTNEY}
BEATLES (THE)
1964
961
PARIS LATINO
BANDOLERO
1983
960
ZEVEN DAGEN LANG
BOTS
1976
959
PAPERBACK WRITER{LENNON/McCARTNEY}
BEATLES (THE)
1966
958
ONLY LIES
GREENFIELD & COOK
1971
957
I WANT TO LIVE
APHRODITE'S CHILD
1969
956
ONE WAY WIND
CATS (THE)
1971
955
THE GUITAR MAN
BREAD
1972
954
OLD AND WISE(ft. COLIN BLUNSTONE)
PARSONS PROJECT, ALAN
1982
953
MMM MMM MMM MMM
CRASH TEST DUMMIES
1994
952
NUT ROCKER
B. BUMBLE & THE STINGERS
1962
951
NOG 20 MINUTEN GEDULD
TURA, WILL
1968
The BC-52's zijn eigenlijk The B-52's die voor de gelegenheid van hun single "(Meet The) Flintstones" uit de soundtrack van de speelfilm "The Flintstones" zich omdoopten tot BC (Before Christ)-52's. Het is een compleet geschifte groep uit Georgia. Luister maar eens naar hun "Love Shack" ! Kijk ook eens naar:http://nl.wikipedia.org/wiki/The_B-52's
De affiche van de lange speelfilm "The Flintstones".
De single en de film waren natuurlijk gebaseerd op mijn favoriete cartoon uit de jaren zestig: "The Flintstones" ... Jabbedabbedoe !!!!!!!!!!!!!
Goede wijn behoeft geen krans. Will Tura is natuurlijk al een halve eeuw de Keizer van het Vlaamse Lied. Zowel zijn covers van countrysongs (zoals "Nog 20 minuten geduld" van Shel Silverstein en "El Bandido" van Cy Coben) als zijn typisch Vlaamse liedjes getuigen van grote klasse. Voorwaar een monument ! Klik ook eens op deze link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Will_Tura
MARCH OF THE RIVER KWAI/COLONEL BOGEY(from THE GUNS OF NAVARONE)
MILLER, MITCH & ORCHESTRA
1958
930
MALLE BABBE
DE NIJS, ROB
1975
929
A FOREST
CURE
1980
928
I PUT A SPELL ON YOU
ALAN PRICE SET
1966
927
MAJOR TOM (VÖLLIG LOSGELÖST)
SCHILLING, PETER
1983
926
MAGIC FORREST
FAT MATTRESS
1969
925
ZO VER WEG
MAMA'S JASJE
1991
924
MA BELLE AMIE
TEE SET
1969
923
LISTEN HERE
AUGER, BRIAN & THE TRINITY
1969
922
DAAR GAAT ZE
CLOUSEAU
1990
921
LIKE A VIRGIN
MADONNA
1984
920
JOE LE TAXI
PARADIS, VANESSA
1987
919
KISS ME
SIXPENCE NON THE RICHER
1999
918
KNOCK ON WOOD(+ BOOKER T & THE MG'S/ISAAC HAYES, on piano & organ!!!)
FLOYD, EDDIE
1966
917
LA LUNA DE ASUNCION(origineel HEMELSBLAUW, WILL TURA)
GARCIA, DIGNO
1994
916
MAN OF ACTION
REED, LES & ORCHESTRA
1970
915
LA MER
TRENET, CHARLES
1946
914
RETURN OF DJANGO
UPSETTERS
1969
913
I'M WAITING FOR THE MAN
VELVET UNDERGROUND
1967
912
WE ARE THE WORLD
USA FOR AFRICA
1985
911
ALWAYS THE SUN
STRANGLERS
1986
910
CONCRETE AND CLAY
UNIT FOUR PLUS TWO
1965
909
NIGHTSHIFT
COMMODORES
1985
908
SPRING
SPRING
2003
907
BORN TO RUN
SPRINGSTEEN, BRUCE
1974
906
STREETS OF PHILADELPHIA(Soundtrack PHILADELPHIA)
SPRINGSTEEN, BRUCE
1994
905
AFRICAN TIME
LUNA TWIST ft. dIRK BLANCHART
1981
904
BE(Soundtrack JONATHAN LIVINGSTON SEAGULL}
DIAMOND, NEIL
1973
903
DE DAG DAT HET ZONLICHT NIET MEER SCHEEN
TERRA, JOHN
1980
902
LAYLA (UNPLUGGED)
CLAPTON, ERIC
1992
901
GETT OFF
PRINCE & THE NEW POWER GENERATION
1991
2 Belgen is een groep die wordt omschreven als het "crazy duo uit Gent". Telkens wanneer platen van dit duo worden gedraaid op een fuif is het gegarandeerd ambiance ! "Lena", "Quand le film est triste", "Opération Coup de poing", e.a. Meer uitleg bij http://houbi.com/belpop/groepen/tweebelgen.htm
Prince is nog zo een buitenbeentje in de wereld van muziek. Enkel toen hij zich herdoopte tot TAFKAP (The Artist Formerly Known As Prince) bleef het succes uit. Strubbelingen met zijn platenfirma waren daarvan de oorzaak. Wij wachten met ongeduld tot Prince weer eens een knappe dansbare plaat uitbrengt. Meer info over "His Purple Highness" op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Prince
YOU HAVEN'T DONE NOTHING(+ JACKSON 5, backing vocals!)
WONDER, STEVIE
1974
897
LIKE A PRAYER
MADONNA
1989
896
I'M TIRED
SAVOY BROWN
1969
895
JESAMINE
CASUALS (THE)
1968
894
MASTERBLASTER (JAMMIN')
WONDER, STEVIE
1980
893
JE LIEGT
TURA, WILL
1965
892
WHEN I WAS YOUNG
BURDON, ERIC & THE ANIMALS
1967
891
MIDNIGHT CONFESSIONS
GRASS ROOTS
1968
890
MICHEL
ANOUK
2000
889
FORGET THE COLD SWEAT
ARNO
1986
888
DROMEN ZIJN BEDROG
BORSATO, MARCO
1994
887
DESORMAIS
AZNAVOUR, CHARLES
1969
886
IN ZAIRE
WAKELIN, JOHNNY
1976
885
IT MUST BE HIM (SEUL SUR SON ETOILE){GILBERT BECAUD}
CARR, VIKKI
1967
884
MOVIESTAR(+ FRIDA, backing vocals!)
HARPO
1975
883
IT'S RAINING MEN
WEATHER GIRLS
1983
882
JE HUILT, MEISJELIEF
TURA, WILL
1965
881
I WILL RETURN
SPRINGWATER
1971
880
WELTERUSTEN MIJNHEER DE PRESIDENT
DE GROOT, BOUDEWIJN
1966
879
MEXICO I CAN'T SAY GOODBYE
BOLLAND & BOLLAND
1974
878
DON'T KILL IT CAROL
MANFRED MANN'S EARTHBAND
1979
877
Hè Hè
DEWILDE, JAN
1990
876
IF YOU LEAVE ME NOW
CHICAGO
1976
875
THE RACE
YELLO
1988
874
WORDY RAPPINGHOOD
TOM TOM CLUB
1981
873
IK MIS JE ZO
TURA, WILL
1984
872
HAPPY BIRTHDAY
WONDER, STEVIE
1980
871
IN MY LIFE{LENNON/McCARTNEY}
BEATLES (THE)
1965
870
I STAND ACCUSED
HAYES, ISAAC
1972
869
I SHOULD HAVE KNOWN BETTER{LENNON/McCARTNEY}
BEATLES (THE)
1964
868
I LIKE CHOPIN
GAZEBO
1983
867
I FEEL FINE{LENNON/McCARTNEY}
BEATLES (THE)
1964
866
I CAN HEAR THE GRASS GROW
MOVE (THE)
1967
865
HOW DO YOU DO IT
GERRY & THE PACEMAKERS
1963
864
HE KOM AAN
VAN TOREN, DIMITRI
1973
863
HEIMWEE NAAR HUIS
TURA, WILL
1967
862
MONEY MONEY MONEY
ABBA
1976
861
ARME JOE
NOORDKAAP
1990
860
WHAT'S YOUR NAME ?
ZINNO
1985
859
HE'S GONNA STEP ON YOU AGAIN
KONGOS, JOHN
1971
858
KIDS IN AMERICA
WILDE, KIM
1981
857
HEY JOE
DEVILLE, WILLY
1992
856
WILL YOU BE THERE?
JACKSON, MICHAEL
1991
855
HOLD THE LINE
TOTO
1979
854
SLOW HAND
POINTER SISTERS
1981
853
HOUSE OF THE RISING SUN
FRIJID PINK
1970
852
MARIE JOLIE
APHRODITE'S CHILD
1969
851
HOW DO YOU DO
MOUTH & MACNEAL
1971
In 1962 brak de 12-jarige Stevie Wonder door als Little Stevie Wonder, het neefje van de eveneens blinde Ray Charles. Zijn eerste plaatje werd een monsterhit en heette "Fingertips". Het duurde ongeveer 12 minuten lang, met een lange mondharmonica-solo, zodat het door de platenmaatschappij prompt in twee stukken werd geknipt: "Fingertips Part 1" kwam op de A-kant en "Fingertips Part 2" kwam op de B-kant terecht van het singletje. Gelukkig zijn deze toestanden nu niet meer toegelaten. In de loop der jaren ontwikkelde Stevie zich tot een ware soullegende ! Zie de link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stevie_Wonder
Little Stevie Wonder ten tijde van "Fingertips Part 1 + 2"
Little Stevie Wonder in zijn puberteitsjaren.
Stevie Wonder in zijn latere jaren: een waar muzikaal genie ! It's not a wonder ... it's a miracle !
Mouth & MacNeal waren één van de weinige Nederlandse acts die internationaal wisten door te breken met zelfs een Top-10 notering in de Amerikaanse hitparades ! Klik maar ophttp://nl.wikipedia.org/wiki/Mouth_&_MacNeal
FERRY 'CROSS THE MERSEY (+CHRISTIANS/HOLLY JOHNSON/STOCKAITKENWATERM)
MARSDEN, GERRY + PAUL McCARTNEY
1989
820
FAME
BOWIE, DAVID
1975
819
I WAS MADE FOR LOVIN' YOU
KISS
1979
818
ELVIRA MADIGAN(MOZART)
LAST, JAMES
1971
817
LET YOUR LOVE FLOW
BELLAMY BROTHERS
1976
816
EL BANDIDO
TURA, WILL
1967
815
THE BARE NECESSITIES(from THE JUNGLE BOOK)
HARRIS, PHIL (BALOO THE BEAR)
1967
814
EINSAMER HIRTE (THE LONELY SHEPHERD)
ZAMFIR, GEORGHE + JAMES LAST
1979
813
SI ON CHANTAIT
CLERC, JULIEN
1972
812
HOLLY HOLY
DIAMOND, NEIL
1969
811
WALK OF LIFE
DIRE STRAITS
1985
810
IT'S MY LIFE
ANIMALS (THE)
1965
809
ET POURTANT
AZNAVOUR, CHARLES
1963
808
BRUSSEL{JACQUES BREL}
LIST, LIESBETH
1970
807
EEN OF ANDERE DAG
VERMINNEN, JOHAN & TOOTS THIELEMANS (mondharmonica)
1973
806
I WAN'NA BE LIKE YOU (THE MONKEY SONG)(from THE JUNGLE BOOK)
PRIMA, LOUIS
1967
805
DRIFT AWAY
GRAY, DOBIE
1973
804
DRAAI 797204
TURA, WILL
1964
803
IN ZAIRE
ROUND ONE
1985
802
YOU CAN'T HURRY LOVE
SUPREMES
1966
801
SUNDOWN
LIGHTFOOT, GORDON
1974
Voor ik het vergeet: een paar woordjes uitleg over mijn persoonlijke hitparade. Dit is maar een momentopname uit mijn leven. De platen die in mijn persoonlijke Top-2500 staan zijn allemaal mijn lievelingen, of ze nu op nummer 1350 of 533 staan heeft geen belang. Alleen de Top-100 en vooral de Top-20 zijn heel belangrijk qua positie. Die staan trouwens onderaan deze blog. Naast de titels van de liedjes staat soms een beetje informatie, zoals de componist(en) tussen accoladen of de naam van de film waaruit het liedje geplukt is.
Frida, één van de twee zangeressen van de Zweedse groep ABBA, heet in feite Anni-Frid en is geboren in Noorwegen. Voor ze in de groep "Björn, Benny, Agnetha & Frida" stapte, had ze al een lange solocarrière achter de rug. Ter gelegenheid van het Eurovisiesongfestival van 1974, dat door ABBA gewonnen werd met "Waterloo", werd het acroniem ABBA gebruikt i.p.v. de veel te lange groepsnaam met de vier voornamen. In 1973 hadden ze trouwens ook meegedaan aan de preselecties voor het Eurovisiesongfestival in Zweden met een liedje van Neil Sedaka getiteld "Ring, Ring", maar net niet gewonnen. Klikken maar op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Anni-Frid_Lyngstad
Nog andere knappe dames aan de beurt: The Supremes en vanaf 1967 werd de groep omgedoopt tot Diana Ross & The Supremes. In deze meidengroep waren veel personeelswisselingen maar de eerste bezetting van 1963 tot en met 1969 vond ik toch de beste. Meer info op: http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Supremes
Alizée is geboren op Corsica en heeft naast haar vocale kwaliteiten ook andere verborgen talenten. Deze beschermelinge van Mylène Farmer moet het hebben van prettige popdeuntjes met dubbelzinnige teksten en woordspelingen (mi-coton, mi-laine = Mylène) ! Klik voor meer inlichtingen ophttp://nl.wikipedia.org/wiki/Aliz%C3%A9e
Een ander Nederlands monument is Ramses Shaffy, geboren in Frankrijk uit een Egyptisch diplomaat en een Poolse gravin. Toen zijn moeder tuberculose kreeg werd hij via een tante uit Utrecht in een pleeggezin geplaatst. Werkte samen met Liesbeth List (Pastorale) en ook met fluitist Thijs van Leer (Focus) in Shaffy Cantate. Zie ook:http://nl.wikipedia.org/wiki/Ramses_Shaffy
Boudewijn de Groot is zowat het allerbeste wat ooit uit Nederland, op muzikaal gebied, is voortgekomen. Althans volgens mijn bescheiden mening. Dit komt omdat hij ten eerste een formidable tekstschrijver had, Lennaert Nijgh, en ten tweede omdat zijn muziek zo wondermooi is. Na zijn samenwerking met Lennaert Nijgh heeft hij ook samengewerkt met o.a. Gerrit den Braber. Zijn zang is altijd zuiver en verstaanbaar omdat hij niet in Nederland geboren werd en dus geen lokale tongval had, zoals vele Amsterdammers, Rotterdammers of Hagenezen. Deze ode aan zijn zoon, Jimmy, wordt vaak verward met de titel van de elpee waaruit dit nummer komt: "Hoe sterk is de eenzame fietser" (1973). Klikken maar op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Boudewijn_de_Groot
Badfinger is een Britse popgroep die eerst The Iveys heetten en een bescheiden hitje hadden met "Maybe Tomorrow". Toen onze Antwerpse popgroep The Pebbles aasden op een contract met Apple stuurden ze een demo van hun nieuwe single "Incredible George" naar The Beatles. George Harrison was meteen wild enthousiast, maar helaas viel de keuze op Badfinger i.p.v. The Pebbles. Paul McCartney schreef de eerste hit voor Badfinger: "Come And Get It", een nummer dat zou voorkomen in de soundtrack van de film "The Magic Christian" uit 1969 met Peter Sellers en Ringo Starr. McCartney schreef het nummer alleen en bespeelde op de demo die hij aan de groep liet horen alle instrumenten zelf: piano, gitaar, basgitaar en zelfs de drums ! Die versie is te horen op de CD Anthology 3 uit 1996. Pete Ham en Tom Evans, de twee componisten van "Without You", dat later wereldbekend werd in de versie van Nilsson, pleegden later zelfmoord. Lees meer hierover op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Badfinger
Cream was één van de eerste supergroepen. Ginger Baker (drums), Jack Bruce (bas) en Eric Clapton (gitaar) hadden alvorens in Cream te stappen hun kunde bewezen in andere groepen. Toch was Cream maar een kort leven beschoren. Maar de platen die deze drie heren ons hebben nagelaten zijn absoluut schitterend. Het nummer 747 in deze persoonlijke hitparade (Badge) is het enige lied dat Eric Clapton samen schreef met zijn boezemvriend George Harrison in 1969. Zij waren trouwens verliefd op dezelfde vrouw (Patti Boyd) en zouden er ook mee trouwen. Toch zou dit nooit hun vriendschap in de weg staan (zie ook hierover een vorig artikel). Als wederdienst zou Clapton gitaar spelen op het nummer "While My Guitar Gently Weeps" van The Beatles. Meer hierover op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cream Op de foto: Ginger (met het rode haar zit neer), Jack op de achtergrond en Eric op het voorplan met rode broek en krulhaar, een nieuwe haartooi die hij had afgekeken van zijn idool, Jimi Hendrix !
Brian Auger, een jazz-rock organist, werkte ooit samen met Julie Driscoll, Rod Stewart, Long John Baldry maar maakte ook wondermooie platen met zijn begeleidingsgroep The Trinity. Hij maakte het nummer "This Wheels On Fire" van Bob Dylan wereldbekend in 1968 en zijn versie van het nummer van The Beatles "A Day In The Life" is gewoonweg fenomenaal ! Meer info op: http://en.wikipedia.org/wiki/Brian_Auger