************Populaire muziek van de vorige eeuw tot nu************
21-12-2009
Kruisbestuiving
Kruisbestuiving
Kan film muziek beïnvloeden en omgekeerd ? Jazeker ! Getuige hiervan is de Amerikaanse zanger, Buddy Holly.
In 1957 bracht hij een single uit met als titel "That'll Be The Day", een zinnetje dat herhaalde malen werd uitgesproken door John Wayne in de western "The Searchers" van regisseur John Ford uit 1956. Een jonge Paul McCartney was zodanig wild van dit nummer dat hij het meteen kon meezingen (woord voor woord) en ook noot voor noot kon naspelen. Hij stelde dit nummer voor aan zijn nieuw maatje, John Lennon en vroeg hem het lied op hun repertoire te plaatsen. Die groep heette The Quarrymen en al vlug veranderde die naam in Johnny & The Moondogs, The Rainbows, The Silver Beetles en uiteindelijk in The Beatles. Er bestaat een opname hiervan uit 1958 die verscheen op de Anthology 1 cd. http://www.youtube.com/watch?v=ltvM3Kwfc44
Toen Buddy Holly, niettegenstaande een schitterend repertoire, geen echte hits kon scoren werd zijn contract bij de platenfirma niet verlengd en richtte hij een groepje op genaamd "The Crickets". Die naam (de krekels) zou ook de jonge kerels uit Liverpool beïnvloeden om hun definitieve naam te kiezen: de kevers (The Beetles maar dan met ea om de beat te accentueren). Het echte succes van Buddy Holly kwam pas na zijn overlijden en in Groot-Brittannië was hij populairder dan in zijn geboorteland. Zoals het gezegde luidt: "nooit Sant in eigen land".
De western van John Ford beïnvloedde ook de keuze van de groepsnaam van de Britse beatgroep "The Searchers", bekend van o.a. "Needles and Pins".
In 1971 bracht ene Don McLean een nummer uit genaamd "American Pie" waarin hij het heeft over "the day the music died". Die song alludeerde natuurlijk op de vliegtuigcrash van 3 februari 1959 waarin Buddy Holly, Ritchie Valens en The Big Bopper het leven lieten. Jaren later werd "American Pie" ook gecoverd door Madonna zodat een jongere generatie ook het lied en de tragische gebeurtenis kende.
In 1973 kwam een film uit met als titel "That'll Be The Day" met in de hoofdrollen David Essex en Ringo Starr, de latere drummer van The Beatles. Zo zijn we weer aan het begin van ons verhaaltje gekomen en is de cirkel rond. Kruisbestuiving bestaat dus wel degelijk.
Bovenstaande affiche kondigde het optreden aan van Buddy Holly, Ritchie Valens en The Big Bopper, waar zij helaas nooit zouden geraken door de sneeuwstorm.
Deze gebeurtenis wordt beschreven als "the day, the music died".
Deze beatgroep uit Engeland koos voor hun groepsnaam dezelfde als de titel van de western uit 1956.
Deze film uit 1973 draagt dezelfde naam als de single van Buddy Holly, maar heeft er verder niets mee te maken. Er is wel een schitterende soundtrack aan verbonden (zie bovenstaande link) !
Jimi Hendrix werd geboren in 1942 op een 27ste november, net als ik maar ik werd pas 9 jaar later geboren. Dat schept een band, zowel een muzikale als een sympathieke. Hij was niet alleen een muzikaal genie, maar ook een innovator. Ziehier wat Wikipedia over hem weet te vertellen.
"James Marshall (Jimi) Hendrix (Seattle, 27 november 1942 – Londen, 18 september 1970) was een invloedrijke Amerikaanse gitarist. Hij werd bekend door zijn virtuoze, flamboyante gitaarspel. Hij bracht een revolutie in het gitaarspelen teweeg door het gebruik van nieuwe akkoorden, feedback en vernieuwende opnametechnieken. Zijn stijl is een samensmelting van rock, blues en jazz.
Jimi Hendrix werd als Johnny Allen Hendrix geboren op 27 november 1942 om 10:15 's ochtends, in Seattle (Washington VS), en was van gemengde afkomst (Afro-Amerikaans, Cherokee en Iers). Nadat zijn vader, Al Hendrix, terugkwam van zijn dienstplicht in het leger, noemde hij zijn zoon James Marshall Hendrix, omdat Johnny de naam was van een man waarmee zijn toenmalige vrouw was vreemdgegaan. Jimi's moeder Lucille, die 16 was toen ze Jimi baarde, was danseres en verslaafd aan alcohol. Jimi woonde vaak bij familie. Kleine "Jimmy", of "Buster", zoals hij werd genoemd in zijn jongere jaren, was altijd erg verlegen en terughoudend. Hij groeide op in de achterbuurten van Seattle. Zijn moeder is vrij jong aan alcoholvergiftiging gestorven, Jimi was niet bij de begrafenis aanwezig.
Van jongs af aan was hij weg van muziek. Al Hendrix, de vader van Jimi, betrapte hem er regelmatig op de bezem als gitaar te gebruiken. Dit zag hij nadat hij Jimi opdracht had gegeven de kamer te vegen, en na afloop tientallen twijgjes op de grond vond. Hierna besloot Al een ukelele voor zijn zoon te huren. Na een aantal maanden werd het steeds moeilijker voor Jimi's vader om de rekeningen te betalen, zo ook voor Jimi's ukelele. Aangezien Al Jimi's plezier belangrijker vond dan het zijne, gaf hij het saxofoonspel (hij speelde toentertijd zelf sax) op. Zo kon hij een akoestische gitaar voor Jimi kopen, die inmiddels 11 jaar was. In zijn dertiende levensjaar kocht Jimi zijn eerste elektrische gitaar, een Supro Ozark 1560 S. Jimi gebruikte deze gitaar toen hij in zijn eerste bandje speelde, "The Rocking Kings".
In 1961 verliet Jimi Hendrix zijn middelbare school, om het leger in te gaan. Later, eenmaal beroemd, vertelde hij vaak aan de pers dat hij van school af was gestuurd, omdat de rector hem hand in hand had zien lopen met een blank meisje. Dit bleek, na navraag bij zijn oude klasgenoten en zijn vader, absoluut niet waar te zijn.
Jimi ging in dienst bij de luchtlandingsdivisie, die in het zuiden van de VS was gelegerd. Hier ontmoette hij in nabij gelegen cafeetjes veel muzikanten, onder wie Billy Cox, een bassist waarmee hij later nog op het Woodstock-festival optrad en enkele singles opnam. Hendrix zag veel goede gitaristen aan het werk, die een grote indruk op hem maakten. Na veertien maanden in het leger in dienst te hebben gezeten werd hij ontslagen, vanwege een gebroken enkel na een mislukte parachutesprong. Charles R. Cross, de schrijver van het boek A Room Full Of Mirrors (Een biografie over het leven van Jimi Hendrix), beweert echter dat Hendrix zich voordeed als homoseksueel, en zo hoopte te worden ontslagen uit de luchtlandingsdivisie.
In Engeland vormde hij een groep onder de naam "The Jimi Hendrix Experience". Het was een groep met een paar vluchtig bij elkaar gezochte muzikanten, maar die later een sterk trio bleek te zijn. Hendrix zong zelf en speelde uiteraard gitaar, en hij werd daarbij ritmisch ondersteund door Noel Redding, basgitaar en gitaar, en Mitch Mitchell op drums. Noel Redding was van oorsprong helemaal geen bassist, en Mitch Mitchell kwam uit een heel ander hoekje van de muziekindustrie, namelijk de jazz.
Hoewel Hendrix in Engeland successen boekte en zijn faam zich verspreidde, was hij nog weinig bekend in de VS. Het eerste optreden in de VS op het Monterey International Pop Festival op 18 juni 1967 bracht daar verandering in; The Jimi Hendrix Experience sloeg in als een bom en Jimi kreeg de status from rumour to legend. Op dit optreden stak hij ook zijn gitaar in brand, iets wat hij overigens maar driemaal deed. De in brand gestoken gitaar sloeg hij vervolgens stuk op de grond. Andere gimmicks die hij ook al in Engeland gebruikte waren het spelen met zijn tanden en met de gitaar achter zijn rug.
Vanwege een onhandig platencontract moesten er twee platen worden gemaakt in 1967. Het tweede album "Axis Bold as Love" kwam uit eind 1967. Hierin is veelvuldig gebruik gemaakt van nieuwe gitaar- en studiotechnieken, waarmee Hendrix tot op de dag van vandaag nog geassocieerd wordt. Op deze plaat staat de klassieker "Little Wing" en nummers als "Spanish Castle Magic", "If 6 was 9" en "As Bold as Love".
Het derde album van de band, Electric Ladyland (1968), wordt door critici beschouwd als het beste werk in zijn carrière. Het werd ook het best verkochte album dat Hendrix ooit maakte, en het bevat tijdloze klassiekers zoals de cover van Bob DylanAll Along The Watchtower en Voodoo Child (Slight Return). De beroemde hoesfoto van Electric Ladyland, waarop 19 naakte vrouwen te zien zijn, werd geheel tegen de wil van Hendrix in gebruikt. Hendrix zelf had voor deze plaat de voorkeur voor een hoesfoto waarop hij met Redding en Mitchell te midden van een aantal klauterende kinderen op een kunstwerk zat.
Einde van The Experience
De Jimi Hendrix Experience trad vaak op in televisie-uitzendingen, clubs, en uitverkochte stadions. De drie mannen bleken elkaar erg goed aan te vullen, maar Noel Redding was vaak ontevreden over hoe alles verliep met de band. Hij vond de commerciële hype rond de band maar niets en speelde veel liever op zijn traditionele instrument, de gitaar, dan te bassen bij The Jimi Hendrix Experience. Noel Redding richtte hierom naast The Experience zijn eigen band op, "Fat Mattress", waarop Jimi vaak pesterige verwijzingen naar Noel maakte, zoals "Thin Pillow".
Het feit dat Noel zijn eigen band had betekende dat hij en Jimi elkaar steeds minder zagen in de studio. Dit betekende onder andere dat Jimi zelf een deel van de baspartijen inspeelde bij het opnemen van zijn album Electric Ladyland (ook op de andere albums speelde hij vaker bas). Noel weigerde overigens vaak dit te doen, vanwege Hendrix' perfectionisme. Bij bijvoorbeeld de single Gypsy Eyes liet Hendrix Redding de baspartij maar liefst 43 keer opnieuw inspelen, tot grote ergernis van Redding. Na een optreden op het Denver Popfestival in Denver, waarin Hendrix en de rest van zijn band zich moesten opsluiten in een truck vanwege hysterische fans, kondigde Noel Redding zijn vertrek aan.
Woodstock en de Band of Gypsys
In augustus 1969, op het beroemde Woodstock-festival in New York, verraste Hendrix iedereen door zonder aankondiging (de presentator kondigde hen wel aan, maar abusievelijk als The Jimi Hendrix Experience) opeens met een totaal andere band op het podium te verschijnen. Hij noemde de band "Gypsy Suns and Rainbows", die tijdens het Woodstock-festival bestond uit ondere andere zijn oude legermaatje en bassist, Billy Cox, en Experience-drummer Mitch Mitchell. Verder was de band uitgebreid met een tweede gitarist en twee percussionisten. Zijn optreden op Woodstock wordt door veel mensen een van zijn beste liveoptredens ooit genoemd. In deze show bracht hij onder andere een beroemde controversiële versie van het Amerikaanse volkslied ten gehore. Veel mensen dachten dat dit een protestlied was tegen de Amerikaanse regering, Hendrix zelf zei in een interview bij het televisieprogramma "The Dick Cavett Show" dat dit totaal niet het geval was. I thought it was beautiful, zei hij. Deze band was geen lang leven beschoren. Hendrix vormde weer een trio. Legendarisch zijn de optredens in de beroemde Fillmore East rond de jaarwisseling 1969/1970, met Billy Cox en drummer Buddy Miles. Ze noemden zich de Band of Gypsys. De lp die onder die naam werd uitgebracht wordt nog steeds beschouwd als een van de beste live albums aller tijden.
De Cry of Love Band
Na ongeveer twee maanden rust te hebben genomen en aan zijn nieuwe album, First Rays Of The New Rising Sun te hebben gewerkt, besloot Hendrix zijn oude band, The Jimi Hendrix Experience weer bij elkaar te brengen. Hendrix, Mitchell en Redding hadden net bekend gemaakt weer te gaan toeren, maar op het laatste moment haakte Redding af en haalde Jimi opnieuw Billy Cox terug als bassist. De band heeft nooit een officiële naam gehad, maar veel fans die de optredens hebben meegemaakt na hun, overigens ietwat korte tour, noemden de band steevast "The Cry of Love Band", naar de naam van de tournee zelf. Veel shows van deze tournee zijn professioneel opgenomen in hoge geluidskwaliteit en worden nu nog steeds beschouwd als gedenkwaardige concerten van Hendrix.
Electric Lady Studios
Al zijn hele carrière lang vertelde Hendrix aan veel mensen dat hij graag een plek had voor zichzelf waar hij in alle rust liederen kon opnemen, componeren en mixen. In de beginjaren van zijn carrière had hij daar simpelweg het budget niet voor, maar hij maakte zijn droom in augustus 1970 eindelijk waar. Hij zocht samen met zijn geluidstechnicus Eddie Kramer een pand uit ergens in New York dat kon dienen als een pand om een studio in te vestigen. Na een korte zoektocht vond Kramer een geschikte locatie op 8th street, en liet Jimi zich door professionele architecten leiden en zijn droomstudio bouwen. Veel conflicten vertraagden de bouw: hevige regenval verwoestte een deel van de ruwbouw, en pompen moesten worden geïnstalleerd toen bekend werd dat het pand gesitueerd was boven een ondergrondse rivier. Uiteindelijk moest een zesvoudige lening van Warner Brothers de studio redden.
Hendrix spendeerde uiteindelijk maar vier weken tijd in de studio, drie weken daarvan terwijl het bouwen van de studio nog in de eindfase zat. Op 26 augustus werd de bouw voltooid en werd een groot openingsfeest gehouden. De volgende dag vloog hij naar Londen voor zijn optreden op het Isle Of Wight Festival op 30 augustus 1970 (Hendrix zou pas na middernacht het podium betreden).
Electric Lady Studios, zoals Hendrix zijn studio had genoemd, is na Hendrix' dood een immens populaire studio geworden waar veel beroemde artiesten en bands hun muziek hebben opgenomen, onder wie John Lennon, Led Zeppelin, The Rolling Stones, David Bowie, The Who, Stevie Wonder, Frank Zappa, Dave Matthews Band en Green Day.
Dood
Gedenksteen in Duitsland
Hendrix stierf in het Samarkand hotel te Londen op 18 september 1970 op op z'n 27ste, nadat hij als gevolg van een overdosis slaappillen en het drinken van wijn in een coma was geraakt. Hierbij zou een rol hebben gespeeld dat Britse slaappillen die hij in had genomen sterker waren dan de Amerikaanse slaappillen, waaraan hij gewend was. Hij werd begraven in Renton, een stadje bij Hendrix' geboortestad Seattle (WA). Na een autopsie werd duidelijk dat Hendrix nooit in zijn leven verslaafd is geweest aan heroïne, en dat dit dan ook niet de doodsoorzaak was, wat destijds veel mensen dachten.
De omstandigheden rond zijn overlijden zijn echter nooit geheel opgehelderd. Volgens een vroegere roadie is hij vermoord door zijn manager. James ’Tappy’ Wright doet hiermee een boekje open over de mysterieuze dood van deze legende; het staat in scherp contrast met de gebruikelijke aanname dat Hendrix was gestikt in zijn eigen braaksel van die cocktail van wijn en pillen. Volgens de roadie flapte manager Michael Jeffery na de tragedie in een ladderzatte toestand eruit dat hij Hendrix had vermoord — hij zou hem met de hulp van enkele vennoten vol drank en pillen hebben gestopt, omdat hij bang was dat Hendrix naar een andere manager zou overstappen. Wrights laattijdige bewering (juni 2009) kan niet op waarheid worden getoetst, omdat Jeffery al lang in een vliegtuigcrash overleden is (drie jaar na Hendrix' dood en hij zou dit zo een maand voor die crash hebben gezegd).
Invloed
Hendrix' stijl was uniek, en ondanks zijn hectische toerschema en perfectionisme in het opnemen van nummers, heeft hij meer dan 300 onuitgebrachte nummers nagelaten. Muzikaal gezien tilde Hendrix volgens velen het elektrische gitaarspel naar een veel hoger niveau, en door zijn gebruik en combinatie van onder andere feedback, distortion en wahwahpedalen is de populariteit van deze effecten en technieken na Hendrix' dood veel groter geworden. Hij haalde het uiterste uit zijn gitaar, meestal een Fender Stratocaster (die hij daarmee definitief op de kaart zette), en combineerde die op allerhande manieren met zijn versterker(s) (meestal Marshall).
De invloed van Hendrix is tot op de dag van vandaag terug te vinden in moderne muziek. Artiesten als Queen, Dave Murray (Iron Maiden), Joe Satriani, Lenny Kravitz, Popa Chubby, Steve Vai, Yngwie J. Malmsteen, Prince, Billy Gibbons, Jeff Beck, Stevie Ray Vaughan, John Frusciante, Mike McReady, John Mayer, Wolfmother, Eric Johnson, Matthew Bellamy (Muse) en Walter Trout zijn door hem beïnvloed."
Jimi Hendrix in zijn typische houding tijdens een gitaarsolo. Meestal met gesloten ogen, bijna in extase.
Jammen met Jimi in de kleedkamer. ;-)
Achter de bühne, na een optreden. Jimi kijkt goedkeurend toe. ;-)
Een donderslag bij heldere hemel eind 1966 als de eerste single van The Jimi Hendrix Experience uitkomt: een bewerking van een heel oud nummer (Blue Steel 44) ontdekt door Tim Rose en gecoverd door twee garagebands, m.n. The Leaves en Love. Chas Chandler, ex-bassist van The Animals, ontdekte het nummer in een discotheek, kocht het op en gaf het aan Hendrix, met de opdracht het vertraagd op te nemen. Een succes ! In 1992 werd het nogmaals een dikke hit voor Willy DeVille, overgoten met een mariachi-saus.
De omstreden hoes van de elpee Electric Ladyland. Jimi had liever een andere gehad, bijvoorbeeld met spelende kinderen. Deze hoes werd in sommige landen zelfs geboycot en vervangen door een rode hoes met het zijaanzicht van Jimi Hendrix.
Voor mijn verjaardag kreeg ik de volledige box van The Beatles met al de geremasterde albums (13 in totaal), aangevuld met "Past Masters", in stereo. Dit alles met erbovenop een DVD van mini-documentaires over het maken van elk album. Zowel de muziek als de filmpjes zijn echt de moeite waard en een echt tijdsdocument van wat er zich afspeelde tussen 1962 en 1969 van de twintigste eeuw. De elpee "Let It Be" kwam toch uit in maart 1970, zult u zeggen. Ja, maar die plaat werd reeds opgenomen het jaar voordien, nog vóór "Abbey Road", de echte zwanenzang van The Beatles. Maar echte kenners weten dit natuurlijk allemaal.
Het symbool van de Sixties: de kever, maar een kever is ook een "beetle" ! (of was het nu Beatle ?).
The Beatles in 1967 tijdens de rechtstreekse uitzending op televisie, uitgezonden over de hele wereld (Mundovisie). Een jonge fan uit Belgiïe is hen komen gelukwensen ;-) !
Reeds in hun Hamburgperiode was er belangstelling vanuit ons land.
En nu, op 58-jarige leeftijd nog altijd fan van de geweldige muziek van The Beatles, maar ook van andere goede muziek.
Links staat Carlos Santana ten tijde van Woodstock. Zijn wondermooie compositie Samba Pa Ti haalde ook de Top-60.
Beste gitaarriffs aller tijden (eigen keuze)
(I Can't Get No) Satisfaction - The Rolling Stones
21st Century Schizoid Man - King Crimson
A Hard Day's Night - The Beatles
All Along The Watchtower - The Jimi Hendrix Experience
Another One Bites The Dust - Queen
Aqualung - Jethro Tull
Baby Come Back - The Equals
Baby Please Don't Go - Amboy Dukes ft. Ted Nugent
Beat It - Michael Jackson ft. Slash
Because They're Young - Duane Eddy
Birthday - The Beatles
Black Dog - Led Zeppelin
Brown Sugar - The Rolling Stones
Cocaine - J.J. Cale
Day Tripper - The Beatles
Don't Let Me Be Misunderstood - The Animals
Guitar Man - Elvis Presley & Jerry Reed
Heartbreaker - Led Zeppelin
Helter Skelter - The Beatles
Hey Bulldog - The Beatles
Highway to Hell - AC/DC
Hocus Pocus - Focus
I Can See For Miles - The Who
I Feel Fine - The Beatles
I Want To Break Free - Queen
I Want You (SheÂ’s So Heavy) - The Beatles
Jailhouse Rock - Elvis Presley
Johnny B. Goode - Chuck Berry
JumpinÂ’ Jack Flash - The Rolling Stones
Layla - Derek and the Dominos
Louie Louie - The Kingsmen
Money For Nothing - Dire Straits
Oh Well - Fleetwood Mac
Paranoid - Black Sabbath
Pinball Wizard - The Who
Purple Haze - The Jimi Hendrix Experience
Purple Rain - Prince & The Revolution
Rebel Rouser - Duane Eddy
Revolution - The Beatles
Rumble - Link Wray
Samba Pa Ti - Santana
Smells Like Teen Spirit - Nirvana
Smoke On The Water - Deep Purple
Start Me Up - The Rolling Stones
Street Fighting Man - The Rolling Stones
Sultans Of Swing - Dire Straits
Sweet Home Alabama - Lynyrd Skynyrd
Sylvia - Focus
The Air That I Breathe - The Hollies
The Last Time - The Rolling Stones
Under Pressure - Queen + David Bowie
Walk Of Life - Dire Straits
Wang Dang Doodle - LivinÂ’ Blues
We Will Rock You - Queen
While My Guitar Gently Weeps - The Beatles
Whisky In The Jar - Thin Lizzy
Whole Lotta Love - Led Zeppelin
Wild Thing - The Troggs
Yellow River - Christie
You Really Got Me - The Kinks
Van de intro van "Revolution" krijg ik na 40 jaar (1969 !) nog altijd kippenvel op mijn schedel !
"Satisfaction" uit 1965 heeft een formidable gitaarriff en intro, volgens mij de beste !
Aardig in de buurt komt Jimi Hendrix met zijn versie van Dylan's "All Along The Watchtower" met een beetje hulp van Dave Mason (van de groep Traffic).
Eric Clapton moet natuurlijk niet onderdoen voor al die gitaarhelden.
Dit is natuurlijk Keith Richards van The Rolling Stones die 's nachts wakker werd en de intro van "Satisfaction" hoorde en het deuntje neuriede en vlug op een cassette opnam alvorens terug in te slapen !
Op het einde van het jaar verschijnen er her en der allerhande lijstjes van de beste songs ooit, de knapste video's, de grappigste singles, de Top 2000 aller tijden, enz. Zo verscheen er onlangs een lijst van de beste gitaarriffs aller tijden, waar ik het niet volledig mee eens was. Vandaar mijn eigen lijst. Het zijn 60 songs geworden. Ik heb het begrip gitaarriff nogal breed genomen. Ook merkwaardige intro's (als het maar op gitaar is) heb ik erbij genomen. Als je direct herkent over welk nummer het gaat, vind ik het ook een merkwaardige riff. Elke foto van de hoes of de groep heeft onderaan tekst en uitleg en ook een audiolink als die al voorhanden is op het internet. De lijst werd alfabetisch per song geklasseerd door de computer. Dus cijfers en haakjes komen vóór de letter A. Veel plezier ! Natuurlijk zal iedere muziekliefhebber een ander lijstje hebben. Over smaak en kleuren valt niet te discussiëren. Alle suggesties en opbouwende kritiek zijn welkom.
Aqualung - Jethro Tull (Robert Plant van Led Zeppelin - links- had ooit ruzie met Ian Anderson van Jethro Tull in de studio. Ian zei dat Led Zep ooit nog groot zou worden indien hij de teksten voor hun songs mocht schrijven. Merkwaardig hoe Robert op de hoestekening is gaan lijken na al die jaren !) http://www.youtube.com/watch?v=u1xY7Heaqg8
Yellow River - Christie (dit is een compositie van Jeff Christie die hij weggaf aan The Tremeloes. Zij namen het nummer op maar weigerden het uit te brengen op single. De stemmen van The Trems werden weggeveegd en vervangen door de stem van Jeff op de instrumentale track van The Trems. Toen die een dikke nr. 1 hit te pakken had brachten The Tremeloes alsnog het nummer uit in Spanje onder de titel "No Comprende" en hadden er daar ook een nr. 1 hit mee !) http://www.youtube.com/watch?v=qJ5-FoiBuVc
Een riff is een begrip in de muziekwereld, waarmee een ritmisch basispatroon bedoeld wordt (volgens Van Dale). Het begrip komt uit het Engels.
Voorbeelden van riffs zijn de intro's van composities. Riffs kunnen ook een repeterende eigenschap hebben. Ze komen dan iedere keer weer in een compositie om de hoek kijken en fungeren op die manier als een fundament voor de melodie.
Een van mijn muziekvrienden vroeg me op een dag wiens solowerk van de vier bandleden van The Beatles ik het belangrijkst vond. Een zeer moeilijke vraag om te beantwoorden. Na enige overpeinzingen kwam ik tot het volgende besluit. Het werden twee pagina's.
Beste Herwig,
Je vroeg mij wie van de 4 Beatles het beste solowerk afleverde na de split. Een moeilijke vraag.
Hierbij voeg ik een overzicht van platen (zowel albums als singles) die ik, vandaag nog, de moeite
waard vind en die ik dan ook in mijn bezit heb.
Daarmee is je vraag nog niet beantwoord.
Ik ben eens in mijn collectie gaan snuffelen en wat blijkt ?
Het solowerk van Paul is veruit het grootste, ook al omdat hij productiever is dan de 3 anderen,
maar ook omdat hij langer leeft dan John of George.
Ringo is altijd de minst productieve geweest, maar zijn werk mag niet onderschat worden. Denk
maar aan zijn zangpartijen op "I Wanna Be Your Man", "Yellow Submarine", "With A Little Help From My Friends"
en "Octopus's Garden". Ook zijn drumsolo op "The End" is er eentje om duimen en vingers af te likken.
Zijn beste singles: "It Don't Come Easy" en "Photograph" met de hulp van George.
George had ook bij de groep prachtige composities zoals "Taxman", "Love You To", "Within You, Without You",
"While My Guitar Gently Weeps", "Something", "Here Comes The Sun" en "Old Brown Shoe".
Zijn beste soloplaat vind ik "My Sweet Lord" en al die heisa rond plagiaat vind ik niet terecht. Hij dacht trouwens
aan "Oh, Happy Day" (Edwin Hawkins Singers) bij het schrijven ervan en niet aan "He's So Fine" (The Chiffons). Als dat plagiaat is, dan zijn er veel plagiaten. Er zijn trouwens maar een beperkt aantal muzieknoten !
Ook zeer de moeite waard is het verzamelalbum uit 2009 "Let It Roll" en de singles "What Is Life" en
"Got My Mind Set On You".
Blijven nog over: John & Paul. Bij het oeuvre van The Beatles is het niet altijd duidelijk wie het nummer geschreven
heeft. Meestal is het een samenwerking tussen beiden: "Lennon/McCartney". Alleen op de eerste LP is er een onderscheid
gemaakt als Paul het nummer had geschreven. De vermelding was dan "McCartney/Lennon" !
Een schoolvoorbeeld is "A Day In The Life" dat in feite bestaat uit 2 verschillende nummers. Het ene geschreven door
John en het andere door Paul, en dan aan elkaar geplakt !
Het belangrijkste bij John vind ik: "Imagine", zijn werk bij de Plastic Ono Band, "Rock 'n' Roll" en "Shaved Fish" (een
best of).
Het belangrijkste bij Paul vind ik: "McCartney", "Ram", "Band On The Run", "London Town", "McCartney II",
"CHOBA B CCCP", "Paul Is Live!". Zijn allerbeste composities: "Maybe I'm Amazed", "Hi Hi Hi", "Live And Let Die"
en "Band On The Run". Ook heel goed zijn de samenwerkingen met Stevie Wonder en Michael Jackson.
Zo, dat was het dan. Ik durf geen keuze te maken. Het is net als The Beatles vergelijken met een fruitschotel met daarin
appelen, peren, abrikozen en pruimen. Ik hou van alle vier en de ene dag al wat meer dan de andere.
Ik kan geen appelen met peren vergelijken. Ik hoop dat ik geen liedjes vergeten ben.
Met muzikale groeten,
Michel Colemans.
ALBUMSSINGLES
JOHN LENNON – PLASTIC ONO BAND
Live Peace In Toronto 1969Give Peace A Chance 1969
John Lennon/Plastic Ono Band 1970Cold Turkey 1969
Imagine 1971Instant Karma 1970
Mind Games 1973Mother 1971
Walls and Bridges 1974Power to the People 1971
Rock ‘n’ Roll 1975Imagine 1971
Shaved Fish 1976Happy Xmas (War is over) 1971
Double Fantasy 1980Woman is the nigger of the world 1972
Menlove Avenue 1986Mind Games 1973
Nr. 9 Dream 1975Whatever gets you thru the night 1974
Lennon Legend 1998Starting Over 1980
Woman 1981
PAUL McCARTNEY – WINGS
McCartney 1970Another Day 1971
Ram 1971Eat At Home 1971
Wild Life 1971Hi Hi Hi 1972
Band On The Run 1973My Love 1973
London Town 1978Live and Let Die 1973
Wings Greatest 1978Mrs. Vanderbilt 1974
McCartney II 1980Jet 1974
Tug Of War 1982Band On The Run 1974
Pipes Of Peace 1983Listen to what the Man said 1975
All The Best! 1987Silly Lovesongs 1976
Choba B CCCP 1988Let ‘em in 1976
Tripping The Live Fantastic 1990Maybe IÂ’m Amazed 1977
Unplugged – The Official Bootleg 1991Mull Of Kintyre 1977
Off The Ground 1991With A Little Luck 1978
Paul is Live! 1993Coming Up 1980
Ebony And Ivory 1982 (+ Stevie Wonder)
The Girl Is Mine 1982 (+ Michael Jackson)
Say Say Say 1983 (+ Michael Jackson)
We All Stand Together 1985 (+ Frog Chorus)
My Brave Face 1989
Hope Of Deliverance 1992
GEORGE HARRISON – TRAVELING WILBURYS
All Things Must Pass 1970My Sweet Lord 1970
Living In The Material World 1973What Is Life 1971
The Best Of George Harrison 1976Bangla Desh 1971
Gone Troppo 1982All Those Years Ago 1981
Cloud Nine 1987Got My Mind Set On You 1987
Traveling Wilburys Volume 1 – 1988When We Was Fab 1988
Traveling Wilburys Volume 3 – 1990
Let It Roll – Greatest Hits 2009
RINGO STARR – RINGO STARR AND HIS ALL-STARR BAND
Beaucoups Of Blues 1970It DonÂ’t Come Easy 1971
Ringo 1973Photograph 1973
Ringo Starr and his All-Starr Band: YouÂ’re Sixteen 1974
En dan zij we nu aanbeland bij de laatste serie van mijn favoriete albums. Het jaar 2009 is ver ten einde en veel cd's zullen er niet meer bijkomen, vrees ik. We leven tenslotte in een economische en financiële crisis ! Mijn verjaardag is net voorbij en de Sint is al geweest. De Kerstman zal misschien enige vertraging oplopen want er is sneeuw aangekondigd ! Op de valreep bracht hij mij toch nog een album van Robbie Williams, het langverwachte na drie jaar: "Reality Killed The Video Star" (zie foto links). Al bij al waren het twee boeiende jaren op muzikaal gebied: de gevestigde waarden bleven scoren maar ook nu weer waren er nieuwkomers zoals Duffy, Gabriella Cilmi, Jim Cole en Free Souffriau. The Beatles staken weer met hoofd en schouders boven elke competitie uit met hun schitterende box in stereo van alle officiële 13 albums plus de cd "Past Masters" aangevuld met een dvd waarin wordt beschreven hoe alle albums tot stand kwamen. Om duimen en vingers af te likken !
Geniet mee van de prachtige hoezen.
2008 - Allez Allez - "Best Of"
2008 - Arno - "Covers Cocktail"
Bart Peeters - "De Hemel In Het Klad"
2008 - Belle Perez - "Gipsy"
2008 - Bobbejaan Schoepen - "Bobbejaan"
2008 - Born Crain - "The Pleasure Of Your Company"
2008 - Carla Bruni - "Comme si de rien n'était"
2008 - dEUS - "Vantage Point"
2008 - Disney/Soundtracks - "Greatest Love Songs" (speciaal gekocht voor mijn schatje voor haar Valentijn, maar ik hou ook van deze muziek !)
2008 - Duffy - "Rockferry"
2008 - Eva de Roovere - "Over & Weer"
2008 - Gabriella Cilmi - "Lessons To Be Learned"
2008 - Günther Neefs - "My Soul"
2008 - Helmut Lotti - "Time To Swing"
2008 - Jim Cole - "Soul In 2"
2008 - Laurent Voulzy - "Recollection"
2008 - Madonna - "Hard Candy"
2008 - Moby - "Last Night"
2008 - Ozark Henry - "Grace"
2008 - Roland Van Campenhout - "Never Enough"
2008 - Seal - "Soul"
2008 - Tom Jones - "24 Hours"
2008 - Will Tura - "100 Hits"
2009 - The Black Eyed Peas - The E.N.D."
2009 - Free Souffriau - Free Souffriau zingt Ann Christy een beetje AnNders"
2009 - George Harrison - "Let It Roll"
2009 - Jacques Dutronc - "Best Of Jacques Dutronc"
2009 - Natalia - "Wise Girl"
2009 - Ringo Starr And His All Starr Band - "The Anthology ... So Far"
2009 - Wendy Carlos - "Wendy Carlos's Complete Original Score - A Clockwork Orange"
2009 - Yevgueni - "We zijn hier nu toch"
2009 - Michel Sardou - "Les N°1 de Michel Sardou"
2009 - Clouseau - "Zij Aan Zij"
2009 - Rod Stewart - "Soulbook"
2009 - Mika - "The Boy Who Knew Too Much"
2009 - King Crimson - "In The Court Of The Crimson King. An Observation By King Crimson" (een heruitgave van de elpee uit 1969 natuurlijk, maar met vele bonussen !)
2009 - Tony Joe White - "The Best Of Tony Joe White Featuring Polk Salad Annie" (Een vraag aan de samenstellers: "Groupy Girl" uit 1969 ontbreekt op deze compilatie! Waarom?)
2009 - The Beatles - "Verzamelbox van alle 13 officiële studio-albums in stereo plus "Past Masters", aangevuld met een dvd over het maken van alle albums"(Prachtig verjaardagscadeau van mijn schatje en mijn zoon, duizendmaal bedankt !)
"Please Please Me" (1963) - "With The Beatles" (1963) - "A Hard Day's Night" (1964) - "Beatles For Sale" (1964) - "Help" (1965) - "Rubber Soul" (1965) - "Revolver" (1966) - "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" (1967) - "Magical Mystery Tour" (1967) - "The Beatles aka The White Album" (1968) - "Yellow Submarine" (1969) - "Abbey Road" (1969) - "Let It Be" (1970) - "Past Masters" (1988)
En dan gaan we nu onverdroten verder met de jaren 2005, 2006 en 2007. De gevestigde waarden brengen nog altijd platen uit, zoals o.m. Paul McCartney, The Beatles, Rod Stewart, John Fogerty, Led Zeppelin, Eagles, Roland, Paul Anka, Eric Clapton & J.J. Cale, Bruce Springsteen, Bryan Ferry, Madonna en Clouseau. Andere gevestigde waarden worden gelauwerd zoals Will Tura en Urbanus. Maar er zijn ook nieuwkomers, godzijdank ! Zo maken we kennis met Roisin Murphy, Il Divo, Junior Jazz, Yevgueni, Lemon, Eva de Roovere, Gnarls Barkley, Snow Patrol, Mika en James Morrison. Amy Winehouse breekt in 2006 definitief door met haar album "Back To Black" (zie foto links). Geniet mee van de mooie hoezen.
2005 - Paul McCartney - "Chaos And Creation In The Backyard"
2005 - dEUS - "Pocket Revolution"
2005 - Il Divo - "Il Divo"
2005 - Diverse Artiesten - "Viva Tura"
2005 - John Fogerty/CCR - "The Long Road Home - The Ultimate John Fogerty - Creedence Collection"
2005 - Hooverphonic - "No More Sweet Music"
2005 - Il Divo - "Ancora"
2005 - Junior Jazz - "Junior Jazz"
2005 - Katie Melua - "Piece By Piece"
2005 - Lemon/Soundtrack - "Kinderen van Dewindt (Original Soundtrack)"
En we gaan onverdroten verder met de jaren 2003 en 2004. Toevallig of niet, maar deze reeks begint weer met mijn favoriete groep aller tijden, The Beatles ! Na 33 jaar werd niet alleen het stof maar werden ook de overbodige fiorituren (zoals strijkers) van het oorspronkelijk album "Let It Be" verwijderd door Paul McCartney. Die fiorituren waren daar aangebracht door Phil Spector en McCartney had toentertijd vergeefs gepoogd die eraf te halen en de plaat te laten klinken zoals ze oorspronkelijk klonk. Zelfs een rechterlijk bevel mocht niet baten. Bij deze is dit dus rechtgezet. En ik moet toegeven dat "The Long And Winding Road" minder stroperig klinkt. "Let It Be ... Naked" !
En dan zijn we nu aanbeland in de jaren 2000 en volgende. Velen zeggen mij dat het zoveel beter was in de jaren zestig of zeventig, maar ook nu wordt nog boeiende muziek gemaakt. Het heeft allemaal met nostalgie te maken. We koppelen een muziekje aan een herinnering, een blije of een droevige, en die muziek krijgt dan een andere dimensie. Geniet mee van onderstaande hoezen van elpees of cd's. De gevestigde waarden zijn weer van de partij maar toch ook een paar nieuwkomers van formaat !
2000 - The Beatles - "1"
2000 - Golden Earring - "The Devil Made Us Do It - 35 Years"
2000 - Hooverphonic - "The Magnificent Tree"
2000 - Helmut Lotti - "Latino Classics"
2000 - Lenny Kravitz - "Mama Said"
2000 - Paul McCartney - "Run Devil Run"
2000 - Madonna - "Music"
2000 - Moby - "Play The B-Sides"
2000 - Anastacia - "Not That Kind"
2000 - Britney Spears - "Oops! ... I Did It Again"
2000 - Belle Perez - "Hello World"
2000 - Queen - "Queen+"
2000 - Axelle Red - "A tâtons"
2000 - Roland Van Campenhout & Wannes Van de Velde - "De nomaden van de muziek" (inclusief een magistrale versie van Bob Dylan's "Masters of War" - "Oorlogsgeleerden") !
2000 - Johan Verminnen - "Vroeger en Later - 30 jaar"
2001 - Axelle Red - "Alive"
2001 - Ozark Henry - "Birthmarks"
2001 - Destiny's Child - "Survivor"
2001 - Dido - "No Angel"
2001 - Paul McCartney - "Driving Rain"
2001 - Clouseau - "En Dans" (hoestekening van Marcel Vanthilt)
2001 - Eric Clapton - "Reptile"
2001 - Gregorian - "Masters Of Chant Chapter II"
2001 - Michael Jackson - "Invincible"
2001 - Jamiroquai - "A Funk Odyssey"
2001 - Jennifer Lopez - "JLo"
2001 - Kosheen - "Resist"
2001 - Helmut Lotti - "Latino Love Songs"
2001 - Diverse Artiesten (brengen hulde aan Louis Neefs) - "Louis Neefs - 20 jaar later"
2001 - Bob Dylan - "Love And Theft"
2001 - Eminem - "The Marshall Mathers LP"
2001 - Nickelback - "Silver Side Up"
2001 - Flip Kowlier - "Ocharme Ik"
2001 - Robbie Williams - "Sing When You're Winning"
2001 - Shakira - "Laundry Service"
2001 - Robbie Williams - "Swing When You're Winning"
2001 - Syd Barrett - "The Best Of Syd Barrett - Wouldn't You Miss Me ? Includes 'Bob Dylan's Blues'"
2001 - The Strokes - "Is This It"
2001 - Marc Moulin - "Top Secret"
2001 - Dana Winner - "Unforgettable"
2001 - Cher - "Living Proof"
2001 - Zucchero Sugar Fornaciari - "Shake"
2002 - Diversen/Soundtracks - "The Best Of Bond ... James Bond"
De tijd vliegt snel, gebruik hem wel. Voor we het weten zijn de jaren '90 voorbijgeraasd. Hierna een tweede reeks favoriete albums (op vinyl of op cd) die ik nog altijd koester en tot mijn verbazing (bijna 30 jaar na hun split) is zowel de eerste plaat als de laatste van mijn favoriete groep: The Beatles ! Sommigen zullen verbaasd zijn hier tussen Angelsaksische artiesten ook Vlaamse zangers/zangeressen of groepen terug te vinden zoals Helmut Lotti, Clouseau, Mama's Jasje, Axelle Red, Günther Neefs, e.a. In mijn platenkast staan Jacques Dutronc en Bob Dylan broederlijk naast elkaar (alfabetisch geklasseerd) net zoals Marilyn Monroe naast Yves Montand staat en geen van beiden zou daar bezwaar tegen hebben, behalve Simone Signoret !
1995 - The Beatles - "Anthology"
1995 - Clouseau - "Oker"
1995 - Helmut Lotti - "Helmut Lotti Goes Classic - The Castle Album"
1995 - Michael Jackson - "History - Past, Present And Future Book I"
1995 - Queen - "Made In Heaven"
1995 - The Rolling Stones - "Stripped"
1995 - Vaya Con Dios - "Roots And Wings"
1995 - Bruce Springsteen - "The Ghost Of Tom Joad"
1995 - Helmut Lotti - "A Classical Christmas With Helmut Lotti - The Christmas Album"
1996 - Clouseau - "Adrenaline"
1996 - The Beatles - "Anthology 2"
1996 - The Beatles - "Anthology 3"
1996 - Andrea Bocelli - "Bocelli"
1996 - Boudewijn de Groot - "Een nieuwe herfst"
1996 - Dr. John - "Crawfish Soiree"
1996 - Faithless - "Reverence"
1996 - Boudewijn de Groot - "Wonderkind aan het strand - 30 jaar"
1996 - Günther Neefs - "Special Request"
1996 - Helmut Lotti - "Helmut Lotti Goes Classic II"
1996 - Rufus Thomas - "Blues Thang!"
1996 - Soulwax - "Leave The Story Untold"
1997 - Anouk - "Together Alone"
1997 - Michael Jackson - "Blood On The Dance Floor - History In The Mix"
1997 - Buena Vista Social Club - "Buena Vista Social Club" (featuring a.o. Compay Segundo, Ibrahim Ferrer & Ry Cooder)
En dan zijn we nu aanbeland in de jaren '90. Opvallende trend: de Belgische producties in het algemeen en de Vlaamse in het bijzonder zijn goed vertegenwoordigd met 22 albums ! De Angelsaksische suprematie begint beetje bij beetje af te brokkelen. Alhoewel... The Beatles, Paul McCartney, Ringo Starr, Eric Clapton, Led Zeppelin (Page & Plant), The Rolling Stones en andere ouwe getrouwen zijn nog altijd present. En hoe ! Intussen maken Vlaanderen en Nederland langzamerhand kennis met Clouseaumania zoals Groot-Brittannië Beatlemania kende in 1963.
Samen met voorgaande artikels over Mijlpalen zijn dit mijn favoriete albums van 1980 tot en met 1989. Sommige albums zijn op cd maar de meeste nog altijd op vinyl. De compact disk werd uitgevonden in 1983 maar brak pas goed door in 1993.
1980 - The Beatles - "Rock 'n' Roll Music Volume 2"
1980 - Boudewijn de Groot - "Van een afstand"
1980 - The Crusaders - "Rhapsody And Blues"
1980 - J.J. Cale - "Shades"
1980 - Paul McCartney - "McCartney II"
1980 - Bob Marley & The Wailers - "Uprising"
1981 - The Steve Miller Band - "Circle Of Love"
1981 - John Mayall and The Bluesbreakers - "Cross Country Blues"
1982 - The Steve Miller Band - "Abracadabra"
1982 - Bruce Springsteen - "Nebraska"
1982 - Frida - "Something's Going On"
1982 - J.J. Cale - "Grasshopper"
1982 - John Lennon - "The John Lennon Collection"
1982 - Roxy Music - "Avalon"
1982 - The Rolling Stones - "Still Life - American Concert 1981"
1983 - Agnetha Fältskog - "The Heat Is On"
1983 - The Belle Stars - "Sign Of The Times"
1983 - Soundtrack - "Flashdance"
1983 - Barbra Streisand - "Yentl" (Soundtrack)
1984 - Soundtrack/Diversen - "Footloose"
1986 - John Fogerty - "Eye Of The Zombie"
1986 - John Lennon - "Menlove Ave"
1987 - Paul McCartney - "All The Best !"
1987 - Soundtrack/Diversen - "Dirty Dancing"
1987 - Soundtrack/Diversen - "La Bamba"
1987 - Bruce Springsteen - "Tunnel Of Love"
1987 - Steve Winwood - "Chronicles"
1988 - The Beatles - "Past Masters - Volume One"
1988 - The Beatles - "Past Masters - Volume Two"
1988 - Julia Fordham - "Julia Fordham"
1988 - Soundtrack/Diversen - "La Bamba 2"
1988 - Soundtrack/Diversen - "More Dirty Dancing"
1988 - Syd Barrett - "Opel"
1988 - Soulsister - "It Takes Two"
1988 - The Traveling Wilburys - "Traveling Wilburys Volume 1"
Samen met de mijlpalen (zie voorgaande artikels) vormt deze verzameling albums mijn favoriete platen (op vinyl of op cd) die nog regelmatig gedraaid worden. Geniet mee van de mooie platenhoezen.
1975 - Bob Dylan & The Band - "The Basement Tapes" (dubbelalbum opgenomen in 1967 en pas 8 jaar later uitgebracht, vooral omdat veelvuldige bootlegs van slechte kwaliteit in omloop waren). Vele artiesten hadden hun gading al gevonden in deze schatkamer en prachtige covers uitgebracht.
1975 - John Lennon - "Rock 'n' Roll" (Lennon keert terug naar zijn roots - Foto uit de Hamburgperiode).
1975 - Bob Marley & The Wailers - "Live!" (Dit album betekent de definitieve doorbraak van Bob Marley in die warme hete zomer van 1975).
1975 - Rod Stewart - "Atlantic Crossing". Rod The Mod waagt de overstap van het V.K. naar de V.S.A.
1975 - John Lennon/Plastic Ono Band - "Shaved Fish". Een steengoede verzameling van zijn solowerk en van zijn alter ego in de Plastic Ono Band.
1975 - Tjens Couter - "Who Cares". Een toen nog onbekende Arno (Hintjens) laat van zich horen. Vooral op een memorabele versie van "Little Red Rooster".
1976 - ABBA - "Arrival"
1976 - Boz Scaggs - "Silk Degrees". Boz Scaggs (ex-Steve Miller Band) breekt langzaam maar zeker door.
1976 - J.J. Cale - "Troubadour". De held van Eric Clapton timmert verder aan de muzikale weg.
1976 - The Crusaders - "Those Southern Knights"
1976 - John Miles - "Rebel". Dit debuutalbum bevat het prachtige epos "Music".
1976 - Manfred Mann's Earth Band - "The Roaring Silence". Bij het zien van deze hoes begint mijn oor telkens te jeuken !
1976 - Steve Miller Band - "Fly Like An Eagle"
1976 - Wings - "Wings Over America". Paul McCartney toert met zijn groep Wings doorheen heel Amerika.
1976 - Wings - "Wings At The Speed Of Sound". Dit is een heel productief jaar voor Paul McCartney want hij brengt een tweede album uit.
1977 - Boz Scaggs - "Down Two Then Left"
1977 - The Beatles - "Rock 'n' Roll Music". In sommige landen wordt een dubbelalbum uitgebracht met deze hoes. In andere landen worden twee albums uitgebracht (volume 1 en volume 2, zie hieronder).
1977 - The Beatles - "Rock 'n' Roll Music Volume 1"
1977 - The Steve Miller Band - "Book Of Dreams"
1977 - The Crusaders - "Free As The Wind"
1977 - Neil Young - "Decade"
1977 - Soundtrack/Diversen - "Saturday Night Fever"
1977 - The Beatles - "The Beatles At The Hollywood Bowl"
1977 - Tom Waits - "Small Change"
1977 - Al Stewart - "Year Of The Cat"
1978 - Bob Marley & The Wailers - "Kaya"
1978 - Gerry Rafferty - "City To City"
1978 - Soundtrack/Diversen - "Grease"
1978 - Wings - "London Town". Alweer een productief jaar voor Paul McCartney want hij brengt weer twee albums uit. De spaarcenten worden weer aangesproken !
En we gaan verder met de eerste helft van de jaren zeventig. Boeiende albums en prachtige hoezen. En vooral goede muziek! Vergeet niet vooral naar de mijlpalen te kijken.
1970 - The Beatles - "Let It Be"
1970 - Booker T. & The MG's - "McLemore Avenue" (niet alleen de hoes maar ook alle muziek binnenin is volledig het "Abbey Road" album van The Beatles, maar dan instrumentaal met een soulsausje overgoten à la Stax).
Hierna volgenalbums (vinyl en compact disc) die ik met plezier nog regelmatig opzet. Zij vormen samen met de mijlpalen in de muziekgeschiedenis (zie voorgaande artikels) een mooi geheel en bepaalden mee het beeld en vooral de klank van de tweede helft van de vorige eeuw. De eerste reeks handelt over de jaren veertig, vijftig en zestig .
1940 - Leopold Stokowski & The Philadelphia Orchestra - "Fantasia" (Walt Disney Soundtrack). De soundtrack van deze Disneyfilm, oorspronkelijk uit 1940, werd later meermaals opnieuw uitgebracht.
1958 - Elvis Presley - "Elvis' Golden Records"
1958 - Elvis Presley - "King Creole" (Soundtrack)
1958 - Eddie Cochran - "Summertime Blues"
1959 - Elvis Presley - "50,000,000 Fans Can't Be Wrong - Elvis' Gold Records Volume 2"
1961 - Soundtrack - "West Side Story" (vinyl)
1964 - Soundtrack - "West Side Story" (variante van de hoes die ook voor de cd werd gebruikt).
1963 - Elvis Presley - Elvis' Golden Records Volume 3"
1963 - Bob Dylan - "The Freewheelin' Bob Dylan" (deze LP zou pas in 1965 op nr. 1 komen in het Verenigd Koninkrijk).
1964 - Dusty Springfield - "A Girl Called Dusty"
1964 - The Yardbirds - "Five Live" (met een zeer jonge Eric Clapton).
1964 - Soundtrack - "My Fair Lady" (alle gezongen partijen zijn van Julie Andrews en niet van Audrey Hepburn, die enkel maar moest playbacken).
1965 - Them - "The Angry Young Them" (met een jonge Van Morrison).
1965 - Soundtrack - "The Sound Of Music" (hier kreeg Julie Andrews eindelijk erkenning en nam ze eigenlijk revanche voor de gemiste kans van "My Fair Lady").
1966 - Boudewijn de Groot - "Voor de overlevenden"
1966 - Ennio Morricone - "For A Few Dollars More/A Fistful Of Dollars" (Soundtracks)
1966 - Cream - "Fresh Cream"
1966 - The Jazz Crusaders - "Recorded Live At The Newport And Pacific Jazz Festivals 1966 - The Festival Album"
1966 - The Andrew Oldham Orchestra - "The Rolling Stones Songbook" (The Verve zou in 1997 een loop maken van Oldham's instrumentale versie van "The Last Time" voor hun hit "Bitter Sweet Symphony", uit de soundtrack van de film "Cruel Intentions".
En dan zijn we nu aanbeland in de jaren tachtig. Druk werken en een druk gezinsleven hadden als resultaat dat het aankopen van muziek verminderde. In de jaren zeventig had ik ook mijn achterstand van de jaren vijftig en zestig moeten inlopen. Toch is het een aardig lijstje geworden nieuwelingen en gevestigde waarden. Zoals Kurt van Eeghem (foto links) het zo knap zei: "Tachtig was prachtig !" Of was het dan toch Raphaël Goossens ?
THE EIGHTIES
1980 - "Flesh + Blood" - Roxy Music
1980 - "Peter Gabriel III (alias Melt) - Peter Gabriel
Ziehier het vervolg van mijn favoriete albums uit de jaren zeventig.
Links staat de cover van een album uit 1970 van de Jazz Crusaders die hun naam in de volgende jaren veranderden in kortweg Crusaders. Dit album vind ik zo fantastisch dat ik het in 1970 kocht op vinyl uiteraard en onlangs terug maar ditmaal op compact disc. De titel luidt "Old Socks New Shoes - New Socks Old Shoes". Een absolute aanrader voor wie van jazzrock houdt.
THE SEVENTIES (deel 2)
1975 - "Marcus Garvey" - Burning Spear
1975 - "Born To Run" - Bruce Springsteen
1975 - "Pieces Of The Sky" - Emmylou Harris
1975 - "Nighthawks At The Diner" - Tom Waits
1975 - "Wish You Were Here" - Pink Floyd
1975 - "A Night At The Opera" - Queen
1976 - "Tom Petty And The Heartbreakers" - Tom Petty And The Heartbreakers
1976 - "The Modern Lovers" - The Modern Lovers (featuring Jonathan Richman)
1976 - "Station To Station" - David Bowie
1976 - "Boston" - Boston
1976 - "Hotel California" - Eagles
1976 - "Arrival" - ABBA
1976 - "Oxygène" - Jean-Michel Jarre
1976 - "Songs In The Key Of Life" - Stevie Wonder
1976 - "Frampton Comes Alive!" - Peter Frampton
1977 - "Exodus" - Bob Marley And The Wailers
1977 - "Out Of The Blue" - Electric Light Orchestra
1977 - "Low" - David Bowie
1977 - "Aja" - Steely Dan
1977 - "Rumours" - Fleetwood Mac
1977 - "Heroes" - David Bowie
1977 - "Pacific Ocean Blue" - Dennis Wilson
1977 - "The Idiot" - Iggy Pop
1977 - "Peter Gabriel (I)" - Peter Gabriel
1977 - "Bat Out Of Hell" - Meat Loaf
1977 - "My Aim Is True" - Elvis Costello
1977 - "Lust For Life" - Iggy Pop
1977 - "Nooit Meer Drinken" - Raymond van het Groenewoud
1977 - "Before We Were So Rudely Interrupted" - The (Original) Animals
1978 - "Parallel Lines" - Blondie
1978 - "Dire Straits" - Dire Straits
1979 - "Street Life" - Crusaders
1978 - "C'est Chic" - Chic
1979 - "The B-52's" - The B-52's
1979 - "Reggatta De Blanc" - Police
1979 - "Broken English" - Marianne Faithfull"
1979 - "Armed Forces" - Elvis Costello And The Attractions