************Populaire muziek van de vorige eeuw tot nu************
25-11-2012
Hardere geluiden, rock opera en gospel in 1970
Hardere geluiden, rock opera en gospel in 1970
Terwijl de muziek in Groot-Brittannië in 1970 aan het afglijden was naar pure commerciële pop kwamen er heerlijke rock/blues-geluiden uit Nederland. Jan Akkerman en Pierre van der Linden verlieten de band kort na het verschijnen van de eerste elpee om over te stappen naar Focus. Die formatie met Thijs van Leer als frontman (dwarsfluit, falsetto- en jodelstem) zag ik een jaar later in Vorst-Nationaal.
De rockopera van Pete Townshend uit 1969 beheerste een jaar later nog altijd de muziekscene. Getuige daarvan deze instrumentale versie van de ouverture van 'Tommy', gebracht door een groep studiomuzikanten o.l.v. producer Tom Sellers. In de zomer van 1970 bereikten ze met deze single een 16de plaats in de Amerikaanse charts.
Hardere rockgeluiden kwamen via de VS overgewaaid van de Canadees Neil Young die deze song schreef toen hij geplaagd zat met het griepvirus. Danny Whitten van begeleidingsband 'Crazy Horse' speelt een prominente rol in het geluid van de hele LP "Everybody Knows This Is Nowhere", waaruit de single "Cinnamon Girl" werd getrokken in april 1970.
En hoe zat het met de Belgische muziekscene? Uit het Aalsterse kwam een nieuwe groep die een oud nummer van Leiber & Stoller een moderner jasje aantrok en daarmee wekenlang in de hitparades stond, tot zelfs in Frankrijk! Tof geluid en een van mijn eerste singles.
Een Amerikaans singletje van een duo dat in 1970 een aantal keren werd gedraaid op 'Omroep Brabant' met veel trompetten en bongo's (zo hoor ik ze graag). Als het koortje invalt krijgt het geheel een sfeer van gospel, want als je goed luistert hoor je dat deze song gebaseerd is op "Amen".
Een hoesje met een taalfout: "Doomday" staat er gedrukt i.p.v. "Doomsday".