************Populaire muziek van de vorige eeuw tot nu************
30-05-2013
Augustus 1974 (2)
Augustus 1974 (2)
En of er muziek in de ether was in die maand augustus 1974. Deze Nederlandse productie werd hevig geplugd door Radio Mi Amigo, Radio Veronica en andere piratenzenders. De melodie is gebaseerd op het oud volksliedje 'Komt vrienden in het ronde' (ook bekend als 'Het slijperswiel'). Patricia Paay, Ron Bransteder en Bob Bernards (EMI-Bovema) zaten naast andere artiesten in de groep 'US' (Engels voor "ons" en dus niet te verwarren met de afkorting voor "United States"). Het plaatje bereikte een 5de plaats in de Nederlandse hitlijsten.
Vanuit de Verenigde Staten kwam de discomuziek overwaaien en haar opmars was niet meer te stuiten (zie foto linksboven).
In Engeland maakten ze in de zomer van 1974 nog een heel andere soort muziek, gebaseerd op de rock-'n'-roll uit de jaren '50 met een vette knipoog naar de glitterrock. Zanger Les Gray deed zijn best om zijn stem zoveel mogelijk te doen lijken op die van zijn idool, Elvis Presley. Deze single schoot dan ook als een raket uit het niets meteen binnen op nummer 18 in de BRT Top 30 op die bewuste 10 augustus 1974.
De muziek van The Trammps zou ik dan weer onderbrengen bij discomuziek. Het platenlabel "Philadelphia International Records" was vastbesloten de wereld te veroveren met o.m. artiesten als The Three Degrees, MFSB, McFadden & Whitehead, Lou Rawls, The O'Jays, Harold Melvin & The Blue Notes, Intruders, Teddy Pendergrass en Billy Paul. Het componistenduo Gamble & Huff was verantwoordelijk voor de meeste hits en de opmars van disco was nu niet meer te stuiten. De TV-show 'Soul Train' zorgde dan weer voor het pluggen van de nieuwste plaatjes. Deze hit komt ook uit onze hitparade van augustus 1974.
Maar ook andere platenmaatschappijen hadden het offensief op de muziekmarkt ingezet. De "nieuwe" discogroepen schoten als paddenstoelen uit de grond, alhoewel sommige al sinds de jaren '60 actief waren. Zo ook dit Amerikaans trio op het RCA label dat ons in augustus 1974 aanmaande om niet te veel aan de boot te schudden. Volgens sommigen een van de eerste discoplaten, anderen houden het bij 'Love's Theme' van Love Unlimited Orchestra of 'Rock Your Baby' van George McCrae. Wat er ook van zij, er werd in die periode flink gedanst in de discotheken.
De Amerikaanse slagersdochter die vanuit West-Duitsland met de hulp van producer Giorgio Moroder de wereld trachtte te veroveren was Donna Summer, die later het epitheton ornans 'The Queen of Disco' kreeg opgeplakt. De platenmaatschappij hield niet van dit gijzelingsdrama maar de zangeres hield voet bij stuk en het werd een hit in de Benelux vanaf augustus 1974.Deze debuutsingle kwam meteen binnen op nr. 14 in de BRT Top 30 van 24 augustus 1974. Kan er iemand die irritant rinkelende telefoon beantwoorden?
Waar had ik die falsettostem nog gehoord? Op 31 augustus 1974 kwam deze single meteen binnen op nummer 10. Het bleek later de zanger van The Rubettes te zijn die meteen na het inzingen van de demo van 'Sugar Baby Love' de groep verlaten had voor een solocarrière. Zijn kopstem was dus tweemaal te horen op die bewuste zaterdag want beide singles stonden toen in de BRT Top 30. Niet onaardige song, toch vind ik zijn manier van zingen hier en daar "over the top".
Dit hoesje bracht menig deejay in verwarring. De meesten spraken 'US' dan ook uit als "joe es" door de afbeelding van de Amerikaanse vlag terwijl het gewoon "us" was, zoals in "ons".
Wellicht daarom werd iets later dit hoesje gedrukt.
De elpee 'Rock' op het RAK platenlabel.
De LP's van The Trammps hadden altijd een mooie hoes.
Deze single werd dus geen hit in het VK of in de VS.