LP's 1975: november
Na de singles van oktober 1975 maken we nu plaats voor de elpees uit de maand november van dat jaar. Het blijkt eens te meer dat er heel andere muziek uit die geluidsdragers kwam. Oordeel zelf maar: hier komen 5 LP's die toentertijd werden uitgebracht en waarvan de muziek niet altijd in de hitparades terechtkwam, maar daarom niet minder interessant of leuk was.
De Amerikaanse groep Little Feat, met o.a. Paul Barrère, Llowell George en Bill Payne, was nog niet doorgebroken in Europa. Over de grote plas brachten zij de elpee 'The Last Record Album' uit met daarop dit mooie 'Long Distance Love' geschreven door Llowell George die tevens producer van de hele vinylplaat was. De LP werd uitgebracht in november 1975 maar ik ontdekte de band pas later dankzij lovende kritieken in het weekblad HUMO. In 1977 kocht ik dan ook meteen 6 langspeelplaten van Little Feat. De platenverkoper van Caroline Music kon zijn geluk niet op...
The Kinks, een van mijn favoriete groepen uit de sixties, mochten zeker niet afgeschreven worden want in november 1975 brachten zij de LP 'Schoolboys in Disgrace' uit. Dat was al de tweede plaat in 1975 want de voorganger 'Soap Opera' kwam uit in het begin van het jaar. Het verhaal gaat over een pestkop die ervan langs krijgt op school. Die lijfstraf wordt weergegeven op de cover getekend door Mickey Finn van T. Rex. Het schooljongetje groeit op tot... Mr. Flash, de slechterik uit de rockopera 'Preservation'.
Neil Young en zijn backing band Crazy Horse brachten in november 1975 de elpee 'Zuma' uit die door de critici op gemengde gevoelens werd onthaald. De overleden Danny Whitten werd in de groep vervangen door Frank Sampedro. Young verklaarde later tijdens een interview dat hij de song 'Cortez The Killer' al in zijn collegetijd schreef toen hij geveld werd door de "wraak van Montezuma", een hevige buikloop die toeristen vrezen als de pest. Gelukkig werd ik van deze ongemakken gespaard tijdens mijn meer dan 3.200 km-lange rondrit in Mexico in 2011. Buenos dias, Armando (chauffeur) y Anne (gids)!
In november 1975 werd de elpee 'The Hissing Of Summer Lawns' op de markt gegooid. De Canadese folkzangeres experimenteerde met jazz en ook met wereldmuziek, zoals deze samples van de Burundi drummers uit 1967 bewijzen op 'The Jungle Line' en die ik nog kende van de single Burundi Steïpenson Black uit 1971. Joni Mitchell brengt in de lyrics een ode aan de Franse post-impressionistische schilder Henri Rousseau. Zij liet zich op de LP bijstaan door het kruim van studiomuzikanten zoals David Crosby, Graham Nash en James Taylor (backing vocals), Larry Carlton (elektrische gitaar), Joe Sample (elektrische piano) en Wilton Felder (bas). De drie laatstgenoemden komen uit mijn favoriete Amerikaanse jazzformatie 'The (Jazz) Crusaders'.
Dat we in muziekkringen bij "Queen" niet meer meteen aan de Britse koningin zouden denken werd vanaf november 1975 meer en meer duidelijk. In die maand werd, 6 dagen vóór mijn 24ste verjaardag, het vierde album van de Britse band uitgebracht. Uit 'A Night At The Opera' werden vier singles gepuurd waarvan er sommige onze hitlijsten zouden bereiken in 1976: 'Bohemian Rhapsody', 'You're My Best Friend', 'Seaside Rendezvous' en 'Good Company'. Ik kocht de elpee begin 1976 voor de som van 270 BEF in de Brusselse platenwinkel Metrophone. De vier Britten bespeelden op die plaat naast de klassieke instrumenten (gitaren, bas en drums) ook minder voor de hand liggende instrumenten zoals daar zijn grand piano, harp, kazoo en ukelele. Vandaag kies ik voor 'Love Of My Life' dat ik opdraag aan de liefde van mijn leven en dat is Chantal, maar dat wisten jullie al (en het rijmt ook nog eens!).
De Canadese zangeres relaxeert in het water...
Bij het intikken van 'The Hissing Of Summer Lawns' kwam ik op het internet terecht op deze foto. Is dit een parodie op de cover van die LP of is de tekening van de plaat gebaseerd op deze foto? Ik heb het niet kunnen achterhalen. Feit is dat deze slang een kanjer van formaat is!
|